Středa 24. listopadu 1926

Začátek schůze v 9 hod. 27 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, inž. Dostálek, Slavíček, Zierhut.

Zapisovatelé: Bečko, Dubický.

244 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři Černý, dr Kállay, Najman, dr Peroutka, dr Srdínko, Šrámek, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 52. schůzi posl. sněmovny.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" vyslal do výboru iniciativního posl. Heegera za posl. Pohla; do výboru imunitního posl. Pohla za posl. de Witte; do výboru ústavně-právního posl. dr Czecha za posl. Sehweichharta.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jakožto 1. odstavec je:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 590) státního rozpočtu republiky československé a finančního zákona pro rok 1927 (tisk 670).

Budeme pokračovati v podrobné rozpravě o státním rozpočtu, a to o prvé části podrobné rozpravy, to jest o skupině politické, započaté ve včerejší 51. schůzi sněmovny.

Další přihlášení řečníci jsou: na straně "proti" pp. posl. Geršl, Kurťak, Muna, dr Szüllö, Heeger, Harus, Katz, de Witte; na straně "pro" pp. posl. Myslivec, Pechman, dr Tiso, dr Slávik.

Uděluji slovo prvnímu řečníku na straně "proti", panu posl. Geršlovi.

Posl. Geršl: Slavná sněmovno! Státní rozpočet na r. 1927 doprovodil p. ministr financí výkladem, v němž veřejnosti vyložil zásady své finanční politiky. My sociální demokraté nemůžeme souhlasiti se všemi názory p. ministra financí, ba mnohé nás překvapily a v řadě průmyslového dělnictva vyvolaly znepokojení. Byla to mezi jiným také slova, pronesená v jeho exposé v senátě, v nichž označil sociální dávky za příčiny ztížení soutěživosti našeho průmyslu s cizinou. Naše dělnická veřejnost naučila se dívati na nynějšího ministra financí v minulých letech jako na pokrokového národohospodáře a nyní právem byla znepokojena, když četla tyto výklady ministrovy, neboť seznala, že ministr ve svých názorech o sociálních dávkách šel dále nežli tajemník Svazu průmyslníků dr Hodač. Na poslední valné hromadě Svazu průmyslníků vypočítal p. dr Hodač příčiny dnešní odbytové krise, v nichž o sociálních dávkách nemluvil. Podle dr Hodače, tajemníka Svazu průmyslníků, jeví se příčiny dnešní nezaměstnanosti našeho průmyslu a nemožnosti soutěže s cizinou hlavně ve velkém daňovém zatížení, ve vysokých úrocích z vypůjčeného kapitálu. To jsou příčiny, proč náš průmysl nemůže s cizinou soutěžiti a proč vzniká nám takto nezaměstnanost. Teprve na posledním místě zmínil se tajemník Svazu průmyslníků dr Hodač o 8hodinové době pracovní, kterou označuje jako jednu z příčin neschopnosti soutěže našeho průmyslu. Než ani tento názor není správný, neboť státy, s nimiž na světovém trhu soutěžíme, rovněž mají zavedenu 8hodinovou dobu pracovní. V debatě mluvilo se o tom, jak ulehčiti našemu průmyslu, aby se stal soutěže schopným, aby tak bylo odpomoženo nezaměstnanosti našeho dělnictva a aby naše vývozní bilance stala se definitivně aktivní. Ve skutečnosti však pro ozdravění schopnosti soutěže našeho průmyslu se mnoho nestalo. Za hlavní příčinu neschopnosti soutěže našeho průmyslu s cizinou označil zmíněný tajemník Svazu průmyslníků vysoké úroky našich bank, které náš průmysl není s to vydělati. Snížení úrokové míry již po druhé o  1/2% naší Národní bankou neprojevilo se na úrocích z debetu našich průmyslových podniků u bank. Svaz bank doporučil sice svým členům snížení úrokové míry o  1/2%, ale značná část bank usnesení toto nerespektovala, náš průmysl platí dosud 10 až 13% úroků z vypůjčených peněz, zatím co banky poskytují vkladatelům 4 1/2%, nejvýše 6%. Jest tedy rozpětí mezi úrokem poskytovaným ze vkladů a vybíranými úroky z výpůjček s ještě trvale 6% i více procent, kterýžto stav je pro naše hospodářství a náš průmysl neudržitelný.

Banky se vymlouvají na vysokou režii. Pod hlédneme-li na platy bankovních úředníků, s shledáme, že tam ta vysoká režie nevězí. O detailech v tomto směru nebudu hovořiti, z mluvil o nich již kol. Tayerle. Bylo by nespravedlivé, vzpomenul-li p. ministr financí sociálních dávek, které podle jeho názoru ztěžují soutěživost průmyslu, kdybychom zase my nevzpomněli ohromných břemen, na která musí náš průmysl vydělati a která podle našich skromných názorů v neposlední řadě zaviňují onu vysokou režii, na niž se banky vymlouvají při vybírání vysokých úroků ze zápůjček, takže se stává v soutěži s cizinou neschopným. Jsou to vysoké platy jejich ředitelů. Tím stává se náš průmysl, musí-li tyto vysoké úroky platiti, neschopným soutěže. Názory p. ministra financí a celé dnešní vládní většiny na uschopnění soutěživosti našeho průmyslu s cizinou jsou jednostranné a neodpovídají skutečnosti. Já v tom vidím více. Celá dělnická veřejnost má za to, že dosud všichni naši finanční ministři od počátku republiky stáli v jakémsi zajetí našeho bankovnictví. Každý národohospodář a tím více ministr financí musí býti ke všem složkám našeho národního hospodářství spravedlivý. U nás tomu tak nebylo a není. Banky jsou v našem zákonodárství protěžovány na úkor průmyslu. Bylo by spravedlivé, kdyby ze svých platů slevili také bankovní ředitelé, když ze svých mezd musili sleviti dělníci. Žádáme, aby banky byly donuceny k snížení úrokové míry alespoň o tolik, o kolik snížila svůj úrok Národní banka, aby takto usnadněno bylo průmyslové podnikání a tím přispělo se k odstranění nezaměstnanosti dělnictva. Již beztak nedostatečné důchody našich zaměstnanců v našem průmyslu jsou ustavičně snižovány zvýšením starých a zavedením nových nepřímých daní. Ani zde nemůžeme souhlasiti s názory pana ministra financí, že daně nepřímé a přímé je jedno a totéž, že na konec oboje projeví se v ceně zboží a zaplatí je konsument. Názor tento obstojí jen v teorii. V praxi, v průmyslu a obchodu jeví se jinak.

Nynější pan ministr financí má proti svým předchůdcům jakousi výhodu, neboť pozorujeme, že tam, kde selhávají jemu a dnešní vládní většině argumenty politické pokouší se je pan ministr financí nahraditi argumenty národohospodářské vědy. To platí zejména o jeho názorech v otázkách daňových, o daních přímých a nepřímých. My, sociální demokraté, máme za to, že národohospodářská věda pana ministra financí, zapřažená do politiky dnešní vládní většiny, je uznávána zase jen ctiteli zásad této vládní většiny. To dokazují ostré polemiky jiných národohospodářů v časopisech uveřejňovaných. Pan ministr financí propůjčuje své jméno na předlohy krajně reakční, mezi nimiž je finanční zákon o územní samosprávě. Proto musí býti celá vládní většina a vláda připravena na to, že československá sociálně-demokratická strana dělnická nejen ve sborech zákonodárných, ale i v celé veřejnosti zvedne nejostřejší boj proti reakčním zákonům, jež se vláda chystá s dnešní většinou uskutečniti.

Slyšel jsem pana posl. Nejezchleba-Marchu, jak kritisoval ve své řeči předloženou osnovu finančního zákona o územní samosprávě. Mluvil-li pan kol. Nejezchleb-Marcha jménem celého klubu republikánské strany, pak se táži, kdo dal souhlas k předložení této osnovy, když republikánský klub, jako klub největší z této sněmovny, proti této osnově se vyslovuje? Či je klub jiného názoru než jeho ministři? Budeme míti příležitost o věci podrobněji pojednati při projednávání této předlohy.

A nyní několik slov o kapitole ministerstva vnitra, jemuž je podřízeno čsl. četnictvo. Ovšem mám, vážení pánové, dojem, že zde skoro zbytečně přednáším určité stesky, poněvadž zde nevidím žádného zástupce resortů, jichž kapitoly se projednávají. Bylo by povinností předsednictva, aby pány na jejich povinnosti také upozornilo.

Musíme protestovati proti úmyslu vlády, zbaviti vedle vojáků také četníky volebního práva. Právě dnešní většina v této sněmovně, která representuje majetné vrstvy všech národů tento stát obývajících, měla by se proti zrušení volebního práva četníků postaviti. Četníci vedle služeb nutných pro stát hlídají také majetným vrstvám jejich majetek. A nejeden četník již při hlídání tohoto majetku a nasadil svůj život pro zajíce nebo srnce. Proto mám skromný dotaz na dnešní vládní většinu, zdali chce snížiti četníky na pouhé otroky.

Byli jsme hrdi na to, že naši ústavu doprovází motto, v němž se praví, že naše ústava a všechny naše zákony mají býti prováděny v duchu našich dějin a moderních zásad. Poslední úřednická vláda, opřená o dnešní vládní většinu, šla však v čele reakce, projevující se ve střední Evropě. Ani v Německu, ani v Polsku, ani v Rakousku, ba ani v Horthyovském Maďarsku nezbavují strážce bezpečnosti volebního práva. Zástupci čsl. sociálnědemokratické strany dělnické nemohou souhlasiti s osekáváním porevolučních vymožeností a postaví se proti odnětí volebního práva četníkům a vojákům.

Zákon č. 286 z r. 1924 výslovně nařídil vládě, aby sjednotila státní správu tak, aby k určitému úkolu státní správy byl tu jen jeden orgán. Do dneška, žel, nebylo v tomto směru pranic vykonáno. Specielně služba bezpečnostní byla by příhodným objektem ku provedení této zásady. Tu službu konají na mnoha místech 3 i více institucí, pro něž jsou zařízeny 3 i více kanceláří, fungují tam 3 i více šéfů, všichni potřebují k tomu hromady papírů, knih, režie, kanceláří atd. Dnes prostě vidíme, že obor veřejné správy bezpečnostní je spravován 1. četnictvem, 2. státní policií, 3. komunální policií a konec konců vidíme nesčetné privátní ústavy hlídacích společností, které výborně finančně prosperují, tak dobře prosperují, že se k nim hrnou i pensionovaní četničtí generálové.

Je nezbytno pracovati k zjednodušení a zlevnění státní bezpečnostní správy, která stojí občanstvo do roka sta milionů. Jen na četnictvo za republikánského osmiletí vyplatili jsme na 2 miliardy. Jsou to peníze z těžce vydřených a vymáhaných daní. Bezpečnostní orgány mají jeden úkol: Bezpečnost státu a bezpečnost všech občanů. Už to vyvolávání kompetenčních sporů mělo by býti odstraněno, stejně tak jako rivalita, která očividně mezi četnictvem a státní bezpečnostní stráží panuje.

Naši zástupci v rozpočtovém výboru podali resoluci a prosím dnešní rozpočtovou většinu, aby tuto resoluci neházela do koše, chce-li bráti zlevnění státní správy vážně. Je možno učiniti nápravu a zlevniti tento sbor státní správy velmi podstatně. Jsem přesvědčen, že věc tato nedá se provésti obratem ruky, ale je nutno jednou počíti.

V tomto směru dovoluji si upozorniti také na zákon o četnictvu, který výslovně stanovil, že četnické instituce mají býti zřízeny jen v místech institucí politické a soudní správy. Tím měli bychom četnické instance jen tři, my však jich máme sedm. To neodpovídá zákonu o četnictvu. Je možno i tu ušetřiti velmi slušný obnos, když vyhovíte zákonu a zrušíte nezákonná velitelství četnických oddělení, zrušíte instituci náměstků zemských četnických velitelů a generální velitelství četnictva přičleníte k ministerstvu vnitra, kam podle zákona také patří. Této snaze odpírala dodnes hlavně vojenská správa, která podle zákona o četnictvu má sice právo kontrolovati, zda četnictvo zajišťuje vše, co v případě nebezpečí vnějšího jest jim zajistiti, ale udělala si z tohoto oprávnění eldorádo samovlády a rozhodování ve věcech četnických až do podrobností. Tak na př. i četnictvo má míti podle vůle vojenské správy štábní strážmistry, ač nemá žádných štábů, má míti praporčíky, ač nemá praporů, a má nositi distinkce jako vojenští gážisté, ale četnictvu na ně nedal nikdo ani haléře. Vojenští gážisté dostali už dvakráte slušný obnos k tomuto účelu a mají letos dostati zase 1500 a 2000 Kč.

K zajímavosti zjišťuji, že u četnictva bylo vystřídáno už devatero druhů distinkcí.

Vliv vojenské správy však nezůstává jen u těchto podřadností. Vojenská správa zamezuje předložení návrhu zákona četnicko-disciplinárního a kvalifikačního, ač vláda a ministerstvo vnitra byly již po třikráte resolucemi parlamentu vyzvány, aby takový návrh zákona předložily. Je ostudným unikem, že naše četnictvo ještě dneska podléhá disciplinárnímu řádu starorakouskému a nemá možnosti dovolati se opravnými prostředky ani Nejvyššího správního soudu ani omilostňovacího práva presidentova.

Četnictvo jest jediné v republice, jehož občanská druhořadost je vynucována nemožnými prostředky správou vojenskou. Důsledky toho jsou prostě strašné. Snad právě dnes pochovávají 79. jejich oběť na hřbitově olšanském. Právě včera zastřelil se v Praze strážmistr Hrabal, nemoha snésti těch poměrů, které panují za tohoto bezprávného stavu v hodnostní škole četnické v Praze. Tam vládne známý major Karel Friedrich, na něhož náš klub již upozornil pana ministra vnitra dotazem. Tvrdili jsme, že Friedrich podle výpovědí p. okresního hejtmana Wolfa trestal v Rusku každého českého důstojníka ze zajateckého tábora, který se hlásil do legií. Očekávali jsme, že toto upozornění stačí, aby byl tento člověk od četnictva odstraněn. Nestalo se tak dosud, a my dnes musíme zjistiti i krvavou obět Friedrichovu v sebevraždě strážmistra Hrabala.

Projevuji velmi vážnou obavu, že u četnické správy není chuť k nápravě. Mám velmi vážnou obavu, že ani hekatomba sebevrahů u četnictva nevzbudí u četnické správy vědomí odpovědnosti za tolik životů, kolik si jich už vyžádal vládce četnictva, generální velitel Vyčítal a jemu suflující vojenská i četnická správa.

Nelze také pouštěti se zřetele, že vojenská správa odcizuje četnictvo jeho vlastnímu povolání. Tak do dneška nekoná četnictvo kontrolu nad dodržováním osmihodinové doby pracovní na našem venkově, a my se dožíváme toho, že na jedné straně máme statisíce nezaměstnaných, kdežto na druhé straně pracuje se podle libovůle továrníků. Upozorňuji pana ministra vnitra na resoluci, přijatou letos v létě sjezdem delegátů čsl. odborového sdružení, a očekávám, že společně s ministrem sociální péče provede nutná opatření, aby i četnictvo kontrolovalo dodržení osmihodinné pracovní doby.

Prosím pana ministra vnitra, aby konečně projevil svoji účast nad těmi 79 sebevrahy u četnictva a dal každý takový případ vyšetřiti nestranným civilním soudem nebo přednostou politické správy a hledal možnost změniti neudržitelné poměry u četnictva, které se již staly mezinárodně ostudnými.

Při této příležitosti budiž mi dovoleno, abych upozornil pana předsedu vlády na to, že četnická správa si osobuje právo rozhodovati o věcech, které nesporně patří do kompetence ministerské rady. Mám na mysli konečné spravedlivé vyřízení otázky vyrovnávacího přídavku u četnictva podle §u 24 zákona, číslo 186 z r. 1920. Tento zákonem upravený vyrovnávací přídavek byl zrušen prostým vládním nařízením č. 34 Sb. z. a n. z r. 1923. Toto zrušení uznal nejvyšší správní soud nezákonným a odsoudil vládu, aby nezákonné zrušení tohoto vyrovnávacího přídavku odvolala. Četnická správa však nepředložila dodnes ministerské radě věc k rozhodnutí a rozhodla zase zamítavě sama. To je neústavní postup resortní správy a osobování si nepříslušející kompetence. Jest v zájmu pevnosti právního řádu v republice, aby toto porušení práv ministerské rady bylo odčiněno, je nutno, aby ministerská rada sama zjednala nápravu.

Dovoluji si ještě upozorniti pana ministra vnitra na otázku zavedení přilb u četnictva. Projev pana ministra vnitra v rozpočtovém výboru dává tušiti, že i pan ministr sám je rozhodnut pro zavedení těchto přilb. Mám vážnou obavu, že i tu podlehl jednostranným informacím četnické správy. Přilby byly odsouzeny četnictvem hlasováním již r. 1924. Četníci, kteří musili nositi až do převratu přilby, veřejným hlasováním zjistili, že proti zavedení přilb jako pokrývky hlavy ve službě je 96% všech četníků. Stejně odsoudili přilby i četníci bavorští, maďarské četnictvo a ani četnictvo polské přilby nenosí. Jen Prusko zase letos zavedlo u tamního četnictva přilby. Mám za to, že prušácké módy v Československé republice nebylo by vhodno zaváděti. Nevím, proč by pan ministr vnitra chtěl své četníky tak zlomyslně trestati. Vím, že většina našich četníků se vyslovila pro zavedení plstěných klobouků, a oddávám se naději, že před rozhodnutím pan ministr tuto otázku ještě prozkoumá a přikloní se k radě praktiků a těch, kteří v prvé řadě o bezpečnost své vlastní hlavy jsou povoláni se starati. (Posl. Myslivec: Nemusí to býti "fedrpuš"?) Nemusí to býti "fedrpuš", může to býti něco jiného. Jestli se snad Vám líbí prušácká helma lépe, snad by vašim politickým názorům lépe vyhovovala než našim.

Naproti tomu vítám prohlášení pana ministra vnitra, že provede přezbrojení četníků lidštějšími zbraněmi. Jest si jen přáti, aby to bylo provedeno rychle a u všech četníků. Poslední dobou rozmnožily se útoky na četnictvo se strany cikánů v takové míře, že puška se ukázala při těchto útocích velmi nepraktickou. Vyřešení této otázky zvýší i bezpečnost státu a četníků. Uložením pistolí do skladišť ovšem by se tohoto účelu nedosáhlo.

Nedovedu zamlčeti, že pistole pro četníky měly býti zavedeny už dávno. Byli bychom ušetřili nejméně 12 mil. Kč a také bychom zachovali několik otců rodin z oněch 52 četníků, kteří v četnické službě už padli.

Mám dojem, že jsem povinen odůvodniti, proč jsem se tak dlouho pozdržel při poměrech u četnictva. Poměry tyto dnes už vrhají své stíny do dělnických sociálních bojů. Četnictvo jsouc vydáno v pospas zvůli kliky generálního velitele a bojíc se persekučního řádění jeho stvůr, je v některých případech horší, než bývalo za Rakouska. Zase dnes vidíme, že četníci jsou ubytováni u továrníka, stávkují-li jeho dělníci, zase se opakuje to, že tito bývalí dělníci a socialisté musí chrániti stávkokaze a nadháněče továrníka. Na Těšínsku na př. dostávali četníci nejen byt, ale i stravu od uhlobaronů zdarma, na Kladně dokonce i obálky s penězi za to, že konali službu ke spokojenosti těchto velkokapitalistů. Tyto skutečnosti nelze také pouštěti se zřetele, když vidíme to okatě stranické vystupování některých četníků proti dělnictvu. Je však příznačno, že ze samotných řad četníků se poukazuje na tyto skutečnosti a odsuzují se. Četníci sami doznávají, že musí poslechnouti svých důstojníků, a kdybychom se otázali zase těchto, slyšeli bychom, že oni musejí poslechnouti svého generálního velitele. Je to tedy klika, která takto znásilňuje v právní řád ve státě. Při tom se porušují zákony a směrodatnou jest jen vůle tohoto neodpovědného jedince. Je známou snahou každé nadměrné moci, že této hledí dosíci vždy více a více a že ji zneužívává vždy více a více ke své osobní cti. Generální velitel četnictva zneužívá své moci více, než bylo ve zvyku za starého Rakouska. Doprovod stávkokazů, domovní prohlídky u stávkujících a sekatury udáními pro malicherné přestupky jsou dnes už zase denním úkazem. Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zas už vidíme bezdůvodné zatýkání dělníků, vodění jich v železech a věznění jich bez jakéhokoliv udání se strany četníka. Pod dnešním vedením zavádí četnictvo zase zlořády a ohrožuje jimi samo právní řád ve státě, tvoříc z republiky stát policejní. Dnes nám už nikdo nesmí tvrditi, že jsou to přehmaty. Nikoli, to je systém. A my proto také nečiníme odpovědnými výkonné četníky, ale jejich správu za tyto nepřípustné, bezprávní a násilnické taktiky. Bohužel, legislativa nemá možnosti, aby kontrolovala četnickou správu. Legislativa nemá možnosti, aby se legálním způsobem od legálních mluvčích četníků dověděla, jakže jsou zákony prováděny. Ministři ze v strany agrární se postarali o to, aby četníkům nebyla povolena žádná odborová organisace a aby četníci byli ponecháni této straně, řekl bych, skoro jako na pospas. Bylo by povinností pana ministra vnitra, aby nás přesvědčil o opaku tím, že povolí četníkům nepolitickou odborovou organisaci. Taková odborová organisace byla povolena četníkům všech středoevropských států a nebylo jí nikde zneužito. I naši četníci by dovedli jí, používati ku prospěchu republiky a v jejím, zájmu.

Má-li býti kontrola zvůle četnických důstojníků, hlavně gen. velitele četnictva brzděna, je nezbytno, aby byla četnictvu povolena odborová organisace. Tradice četnické správy i pod generálem Vyčítalem nepřipouští naděje, že by tato chtěla přihlížeti ke změněným poměrům dneška. My budeme také nemilosrdně tepati zlořády četnictva a četníků, kde je budeme viděti, proto však nezapomínáme, že mezi četnictvem jsou bývalí dělníci, kteří s hořkostí na rtech musí poslouchati rozkazů četnické správy.

A nyní několik slov k ministerstvu nár. obrany. Delegace čsl. soc. demokratické strany ve sněmovně i v senátě trvá na tom, aby 14měsíční služba vojenská zůstala pro československou armádu v platnosti. Tato doba úplně postačí k výcviku mužstva, jak to mnoho vojenských odborníků dokazuje. Ministerstvo nár. obrany může přistoupiti na tento návrh tím spíše, že také ve Francii konají studie a přípravy ke snížení presenční služby v armádě. V poslední době vyvolaly rozruch zprávy o prodeji továrny na letadla do rukou soukromých. Ostatně touto otázkou se bude zabývati ještě branný výbor, jemu náleží, aby posoudil tuto otázku.

Musím si také stěžovat na nedostatečné svolávání branného výboru, který je u nás jen zástěrkou, za kterou se schovává administrativa naší branné moci. Za celý rok... (Posl. Myslivec: Vždyť je socialista předsedou, proč ho nesvolává? - Posl. Langr: Od kdy? - Posl. Myslivec: Čím je kol. Špatný?) Myslím, že ta otázka zní správně. Kol. Špatný je předsedou dohromady 6 týdnů a za těch 6 týdnů svolal už jednou branný výbor, ale za celý rok byl branný výbor ku pracovním schůzím svolán teprve dvakrát. Taková je skutečnost. V žádném státě by takové odstrkování parlamentárního sboru od kontroly armády nebylo trpěno. Po přijetí vládní předlohy o úpravě vojenského rozpočtu a zřízení zvláštního fondu pro výzbroj a výstroj armády unikne naší legislativě i ta poslední příležitost kontrolovati hospodářství naší vojenské správy. Tato kontrola přenáší se podle vládního návrhu zákona o úpravě rozpočtu vojenské správy rovněž na administrativu.

Musím se zmíniti ještě také o leteckých neštěstích, která se v poslední době v naší republice přiházejí velmi zhusta a která mají v zápětí i ztráty lidských životů. Zákon ze 7. července č. 172/25, t. zv. letecký zákon, pojednává v §§ 29, 30 a dalších o náhradě škody při leteckých neštěstích. Zákon ukládá na příklad civilním majitelům letadel, společnostem, které užívají letadel, jak má býti škoda nahrazena, ale schází v zákoně ustanovení, jak má býti postupováno, když škodu způsobí vojenská letadla. Měli jsme v Prostějově a v Pardubicích dvě nebo více leteckých neštěstí. V Prostějově byl roztříštěn vojenským letadlem domek a později byl utracen lidský život, v Pardubicích bylo zmrzačeno několik lidí, a vdova po zabitém, i ten, kdo utrpěl škodu na roztříštěném domku vojenským letadlem, dodnes se domáhají náhrady. Tyto věci však nejsou stále vyřízeny.

Okresní soud v Prostějově odmítl přijmouti žalobu na náhradu škody za toto neštěstí, odůvodniv to tím, že taková žaloba musila by býti podána v Praze. Je to, myslím, nemožné, aby, stane-li se neštěstí v Užhorodě nebo Beregsásu na Podkarpatské Rusi, musil poškozený podávat žalobu v Praze. Po té stránce musí býti zákon novelisován. (Posl. dr Slávik: My musíme tiež až zo Slovenska do Prahy!) Proto jistě budete souhlasiti, když zákon bude v tom směru novelisován.

Dále musím žádati pana ministra nár. obrany a celou vojenskou správu, aby nezapomínali slov svého nejvyššího velitele naší armády, presidenta Masaryka, že máme vychovati armádu sebevědomou a demokratickou. Vím, že bez kázně není možnou žádná armáda. Přísná kázeň a libovůle představených jsou však protichůdné pojmy. Nebudu se zde zabývati podrobnostmi, jen na jednu ukáži, že této libovůli důstojníka v Olomouci na Tabulovém vrchu v posledních dnech padl za oběť život vojína. Je známo, že čím vzdálenější je garnisona od Prahy, tím více roste u mnoha těles libovůle jednotlivých důstojníků, která se odívá ve vojenskou kázeň.

Rozpočet ministerstva národní obrany je dosud příliš vysoký a my budeme naléhati i v budoucnosti na jeho snížení.

Ještě několik slov k otázce sociálního pojištění. Řečníky se strany vládní majority bylo tvrzeno, že zákon o sociálním pojištění je špatný. Mohl bych se dotázati pánů z vládní většiny, kde zůstaly jejich vědomosti při sdělávání zákona. Vždyť byli také v tom soc.-politickém výboru zastoupeni a uplatňovali svůj vliv a svou vůli stejně jako socialistické strany. Pan kol. Nejezchleb-Marcha tvrdil s tohoto místa, že proti zákonu o sociálním pojištění vyvstal živelní odpor, aniž by tento odpor někdo živil. Tvrdím, že proti žádnému zákonu, kolik jich Národní shromáždění v republice usneslo od převratu, nebylo tolik štváno, jako proti zákonu o sociálním pojištění. Sta metrických centů papírů bylo potištěno letáky a v časopisech štvavými články proti sociálnímu pojištění. Na schůzích o ničem jiném se nemluví než o sociálním pojištění. Pochopitelně, když se zákon takto zbagatelisuje, že mu celá řada lidu nerozumí, neboť máme konkrétní doklady o tom, že dnes rodiny po pozůstalých ani nevědí, že mají nárok na odbytné. Místo, aby pánové byli se snažili zpopularisovati toto velké dílo, snažili se a snaží se proti němu štváti.

Volá se po novelisaci. Dobře, jsme pro ni, (Slyšte! Slyšte!) ano, prosím, ale slyšte nyní: bude-li se týkati snížení pojistné doby z 65 na 55 let a bude-li upraveno pojištění služek tak, jako při zákonu o obchodních pomocnicích, aby při provdání byly jim vyplacené premie vráceny. Nebudeme se brániti také návrhu vládní většiny, bude-li chtíti opraviti zákon o nemocenském pojištění tak, aby za první tři dny onemocnění byla podpora již vyplácena.

Ostatně v tomto směru podáváme opravný návrh sami. Ale postavíme se na odpor proti zrušení pojištění zemědělské čeledi, neboť stojíme na zásadě, že i tato kategorie má podléhati pojištění. Pojišťují-li agrárníci svůj dobytek dobrovolně a hodně vysoko, dokazují, že pracující člověk má u nich menší cenu, než tento statek. (Výkřiky.) Je to pravdou, pánové, pojišťujete si dobytek dobrovolně, ale protože máte dáti také nějakou korunu na pojištění zemědělské čeledě, štvete proti tomuto zákonu, svoláváte schůze čeledě, dáváte podpisovati petice. Jen se za tu práci venku nestyďte a přiznejte ji před celou republikou. Řekl jsem, že se novelisaci brániti nebudeme, ale budeme brániti zásadu, aby v československém zákonodárství a v československém národě pracující člověk měl alespoň tutéž cenu u majetných vrstev, jakou má u nich to dobytče. (Potlesk poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP