Čtvrtek 25. listopadu 1926

Začátek schůze v 9 hod. 18 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Zierhut, inž. Dostálek, Slavíček, Stivín.

Zapisovatelé: dr Gažík, Chalupník.

244 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Hodža, dr Peroutka, dr Srdínko, Šrámek, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 53. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolenou na dnešní schůzi udělil jsem posl. Halkemu pro neodkladné záležitosti.

Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotaz posl. Horpynky min. financí o daňových předpisech státním smluvním úředníkům (č. D 516-II).

Předseda: Iniciativní výbor ve schůzi konané dne 24. listopadu 1926 se usnesl přikázati k řádnému projednání návrhy, a to:

Výboru zemědělskému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

615. Návrh posl. Mikuláše, Zeminové, Špatného, Riedla a druhů na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 17. března 1926, č. 38 Sb. z. a n., o další obnově prozatímního vnuceného pachtu.

627. Návrh posl. Leibla, Schweichharta a druhů na obnovení drobných zemědělských pachtů.

Předseda: Výborům zemědělskému a rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

605. Návrh posl. Bolena, Chlouby, Zápotockého a soudr. na vydání zákona, jímž se částečně mění zákon o celním sazebníku pro československé celní území a celní sazebník (současně přikázán výboru zásobovacímu).

623. Návrh posl. Patzela a druhů, aby byla neprodleně poskytnuta státní pomoc obětem živelné pohromy ve Vimperku.

626. Návrh posl. Patzela a druhů, aby byla ihned poskytnuta pomoc obětem živelných pohrom v jižních Čechách.

Předseda: Výborům soc.-politickému a rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

614. Návrh posl. Al. Petra a druhů na změnu zákona ze dne 19. července 1921, č. 267 Sb. z. a n., o státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných.

Předseda: Výboru soc.-politickému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

606. Návrh posl. Biňovce, Koudelky, Svobody, A. Chalupy a soudr. na vydání nařízení o počátku působnosti zákona ze dne 10. června 1925, č. 148 Sb. z. a n., o pojištění osob samostatně hospodařících pro případ invalidity a stáří.

608. Návrh posl. Lance, Tučného a spol. na změnu §u 4 zákona ze dne 1. července 1924, č. 262 Sb. z. a n., o placené dovolené pro dělníky při dolování na vyhrazené nerosty.

616. Návrh posl. Johanise, Kleina, Hampla, Geršla a soudr. na vydání zákona o zaopatření osob, překročivších 65. rok svého věku.

624. Návrh posl. Roschera, Kaufmanna, Schäfera a druhů, aby byl neprodlené podán návrh zákona o prostředkování práce.

625. Návrh posl. Roschera, Kaufmanna a druhů na změnu zákona ze dne 31. března 1925, č. 61 Sb. z. a n., o zachování pracovních (služebních) poměrů po dobu cvičení ve zbrani (cvičení služebních).

Předseda: Výborům ústavně-právnímu a rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

607. Návrh posl. Staňka, Mašaty, Bradáče, Bečáka a druhů na vydání zákona na rozšíření působnosti konkurenčních (silničních) okresů na Moravě a ve Slezsku při účasti v záležitostech elektrisačních a při úpravě (regulaci) vodních toků, spojení železničních a automobilových.

Předseda: Výborům zásobovacímu a rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

613. Návrh posl. Zeminové, Mikuláše, dr Patejdla a spol. ve věci zaručení zásob cukru pro tuzemskou potřebu, jakož i stanovení přiměřené ceny rafinovaného cukru.

617. Návrh posl. Koudelky, Biňovce, Karpíškové, Johanise, Kříže a druhů, jímž se ukládá vládě zakročiti k zmírnění hospodářské tísně vrstev lidových a provedení opatření protidrahotních (současně přikázán výboru zemědělskému).

629. Návrh posl. V. Beneše, Karpíškové, Davida, Pechmanové a soudr. na bezodkladné provedení ošacovací a vyživovací akce školou povinných dětí nezaměstnaného dělnictva (současně přikázán výboru soc.-politickému).

Předseda: Výborům kulturnímu a rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

630. Návrh posl. Bolena, Kreibicha, dr Gátiho a soudr. na vydání zákona o odstranění platů za vyučování a zkoušky na veřejných školách.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jakožto 1. odstavec je:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 590) státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1927 (tisk 670) - pokračování.

Budeme pokračovati v podrobné rozpravě o státním rozpočtu, a to o druhé části podrobné rozpravy, to jest o části kulturní a sociální, započaté ve včerejší 52. schůzi sněmovny.

Další přihlášení řečníci jsou: na straně "proti" pp. posl. dr Schollich, Blatná, Jaša, Kopasz, Sladký, Weberová, Roscher, Johanis, Tučný, na straně "pro" pp. posl. Sivák, Greif, Stašek, Al. Beneš, Bartel, Hancko, Čuřík, dr Štefánek, dr Rehák, Hodina, dr Feierfeil, Al. Petr, Eckert, Vološin.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "proti", panu posl. dr Schollichovi.

Posl. dr Schollich (německy): Dámy a pánové! Projednávání státního rozpočtu se děje bez veškerého zájmu sněmovny. Je to výsledek zdejší dlouholeté prakse, která nechávala všech na přání a žádosti oposice úplně nepovšimnuty a ustanovila nutná hlasování v tajných poradách "v pětkách" atd. a tím přicházela do sněmovny již s hotovým i skutečnostmi. Tím byl ovšem ubit veškerý zájem na projednávání ve sněmovně. Prázdná dvorana je výsledkem této prakse.

Výjimečně zřídka máme příležitost, abychom se s tohoto místa zabývali kulturními otázkami a přednášeli o nich názory, přání a žádosti. Jen jednou do roka, při projednávání státního rozpočtu je nám dána možnost u kapitoly školství, abychom promluvili o všech těchto věcech při krajně omezené řečnické lhůtě, aniž by ovšem tyto řeči měly větší význam, protože vyznívají úplně bez účinku a neposkytují vládě žádného podkladu k prozkoumání přednesených stížností, nebo námětů. Také tak zvaný kulturní výbor, který by byl příslušný pro všechny tyto otázky, vede jenom více než skromný a klidný zdánlivý život, má za rok jen několik málo bezobsažných schůzí, tak že to zde musí činiti dojem, že Československo již dosáhlo nedosažitelného vrcholu kulturní dokonalosti. Tomu ovšem, jak bohužel musíme zjistiti, tak na žádný způsob není, a mnohé nutné časové otázky čekají i zde na podrobné projednání a časové vyřízení již po léta. Byť se i musilo přisvědčiti, že v mnohých oborech, na př. v knihovnictví, se učinil cenný krok ku předu, což se bude blahodárně jeviti v budoucnosti, musí se současně s největším politováním zjistiti, že jsme v oboru školství proti stavu za starého Rakouska nepostoupili ku předu, nýbrž byli vrženi daleko do zadu. O velkých směrodatných ideách pro zbudování a vybudování školství všeobecně nemůže býti vůbec řeči a nesmělé pokusy školní reformy a přizpůsobení nové době více prakticky naladěné zůstaly vězeti v počátcích a nedostaly se přes několik dotazníků. Školství samo se ovšem zvláštní péčí vlády bohatě vyvinulo, ovšem jen české školství, jelikož německé nebylo jen zjevně odstrčeno, nýbrž zúmyslně rdoušeno a takřka zničeno. Bude a zůstane to pro všecky časy ostudnou skvrnou pro národ Komenského, že si vrozená nenávist ke všemu německému, která se mohla po osm let bezuzdně vyžíti, mohla schladiti žáhu na německém vzkvétajícím školství a na něm se vymstíti, aniž s některé české strany proti tomu bylo zakročeno a byla tomu učiněna přítrž. Teď ovšem, kdy jsme ztratili sta německých škol, tisíce německých tříd, četné školy střední a odborné a kdy jsme byli vrženi o desítiletí ve vývinu zpět, prý se to zlepší. Pan ministr dr Hodža ve své zprávě v rozpočtovém výboru dne 9. listopadu 1926 způsobující značný rozruch ohlásil zavedení samosprávy v školství dnem 1. července 1927, což přimělo mnohé německé časopisy k tomu, aby mimořádně ledabyle tlachaly již o kulturní autonomii Němců v tomto státě, která teď učiní konec všemu utrpení a přinese německému národu právo rozhodovati o svém školství. Dobytím školní autonomie vyplnil by se sen vřelé touhy Němců a je pochopitelno, že toto oznámení zmátlo i mnohé rozvážné hlavy, které v tom viděly již první úspěch německých vládních stran. Abychom tyto různé přemrštěné názory přivedli zase na pravou míru věcnosti a skutečnosti, musíme napřed podrobněji vyšetřiti, co pan ministr dr Hodža skutečně slíbil, při čemž podle dosavadních zkušeností se sliby českých ministrů se doporučuje nejkrajnější opatrnost. Abychom však jeho slib zcela správně ocenili a mohli seznati jeho bezvýznamnost, je především zapotřebí, abychom si představili krátce stav školství a celé školní správy v okamžiku převratu a přehlédli vývin, jenž nastal v 8 letech české vlády. Teprve tím bude obraz úplný, zaokrouhlený a pokrok proti starému Rakousku znatelný.

Podle t. zv. říšského školního zákona ze dne 14. května 1869 a zemských zákonů na něm založených byla celá školní správa ve starém Rakousku vybudována na dvou zásadách:

1. Národ mohl pravým demokratickým způsobem mluviti do správy školství a spolurozhodovati v ní, a

2. národnosti byly uznány za rozhodující činitele a ve školním zákonodárství bylo dbáno zásady, že každý národ má býti pánem v oboru svého školství. Když Čechové tvrdí i dnes ještě svou vlastní vytrvalostí jim vrozenou, že v starém Rakousku byli zvláště pokud se týče požadavků školských silně zanedbáváni a potlačováni, tak je to ovšem vždy se vracející, ale proti lepšímu přesvědčení přednášená dějinná lež jako o jediné vině Německa na válce. V rakouské školní správě spolupůsobil lid v školních radách místních, okresních a zemských, které byly národnostně rozděleny v odbory německé a české. Každá škola byla tedy podřízena své vlastní místní školní radě, německá škola německé, česká škola české. Na tom se zakládaly stejně organisované okresní školní rady a na těchto pak německé a české odbory zemských školních rad. Tyto správní orgány se staraly o školství jim podřízené úplně autonomně, jelikož ministerstvu příslušelo jen nejvyšší vedení a dozor prostřednictvím okresních, po př. zemských školních inspektorů. Takto měl každý národ sám v rukou, by si vytvořil a vybudoval vzkvétající školství podle svého přání, což se z německé strany od vydržovatelů škol, obcí, dělo hojnými prostředky. Brzděno to bylo pouze dozorčími úřady, zemskými výbory, které v Čechách a na Moravě byly většinou české a jejichž úředníci a referenti již tehdy dělali německým obcím obtíže při povolování nutných peněžních prostředků pro účely školní. Právo zrušení škol bylo rakouskému zákonodárství školnímu vůbec neznámé. Jenom v otázce tak zvaných menšinových škol nemohlo býti nalezeno uspokojující řešení. Rodiče a pouze tito sami rozhodovali také o tom, do jaké školy chtěli posílati své děti a jaké jim chtěli dáti vzdělání. Podle §u 23 říšského zákona školního ze dne 14. května 1869, ve znění zákona ze dne 2. května 1883, č. 53 ř. z., bylo rodičům za jistých obmezujících podmínek a výhrad ponecháno, aby místo předepsaného veřejného vyučování dali své děti vyučovati soukromě, jako se také nikdy nečinily obtíže při zřizování soukromých škol. Německý Schulverein právě tak jako Matice školská mohly zřizovati školy bez jakékoli překážky podle svých přání a peněžních prostředků, a k dozoru nad školami se povolávali vždy lidé téže národnosti, tak jako i v ministerstvech byli pověřeni pouze úředníci příslušné národnosti obstaráváním školní agendy. Tak se zakládalo národní rozdělení školní správy v Rakousku na zákonech ze dne 24. února 1873, č. 17 z. z., ze dne 24. listopadu 1890, čís. 46 čes. z. z., a ze dne 27. listopadu 1905, č. 4 mor. z. z. ex 1906. Nad zákon ještě byl v Čechách dokonce jmenován pro každý národní odbor zemské školní rady zvláštní předsedův náměstek.

Tímto uspořádáním podle zásad národních, které během let vyplynuly ze zkušenosti, byla škola vyňata z národnostního boje a správa odevzdána lidem, kteří měli sami zájem na jejím vybudování. Jak pak se vyvinuly poměry v novém českém státě svobody? Člověk by se byl musil domnívati a očekávati, že na těchto vymoženostech starého Rakouska bude budováno dále a že to, co bylo vyzkoušeno a co se osvědčilo, bude vybudováno a rozšířeno podle moderních demokratických zásad. Dnes, kdy přehlížíme 8 let vývoje školství v tomto státě, musíme, bohužel, říci, že jako v mnohých jiných, tak i v tomto oboru nastal zpětný vývoj. Zákon ze dne 3. dubna 1919, č. 189 Sb. z. a n., vyloučil obyvatelstvo ze spolupráce v oboru školní správy a vložil veškeru moc do ruky byrokrata, jenž se tím stal neomezeným pánem školství. Nesčetné zrušené německé školy a třídy dokazují nejlépe, že člověk jiné národnosti nemůže nikdy spravovati kulturní statky jiného národa spravedlivě a správně. Vyvlastnění německých škol a tříd, nucené nájmy provedené na základě tohoto zákona, vypuzení německých školních dítek z jejich učeben ve prospěch českých školních dětí přistěhovalých nebo povolaných, četné protizákonnosti a zkrucování práva, jež se vyskytla při těchto příležitostech, zůstanou nezapomenutelná po všechny časy jakožto výraz hrubého násilí a úplného bezpráví.

I zásada školní organisace byla prolomena. Na základě vládního nařízení ze dne 6. listopadu 1920, č. 608 Sb. z. a n., byly zřízeny na místě okresních školních rad okresní školní výbory, a to v mnohých okresích pro německé i české školy společně utrakvisticky s českou většinou. Týmž způsobem byly mnohdy sestaveny místní školní rady, takže v mnohých místech je německé školství vydáno na pospas místní školní radě z většiny české, která pro ně nemá ani porozumění ani péče, naopak činí všechno, aby vývin německého školství zadržovala a podkopávala. O zemských školních radách a jejich činnosti nechci ani mluviti, částečně jich již vůbec není, jako ve Slezsku, nebo jsou jenom kusými sbory, jako na Moravě a v Čechách. Nutná doplnění a jmenování se přes opětované naléhání již po léta neprovádějí, takže na př. na Moravě školy měšťanské, reálky a gymnasia nemají v tomto sboru zástupce. Naproti tomu byla česká zemská školní rada na Moravě roku 1919 nově sestavena a doplněna. Německou školní agendu obstarávají u politických správ okresních i zemských vesměs čeští úředníci, tak jako také v ministerstvu školství a národní osvěty mezi 95 úředníky konceptními, 2 archivními, 27 kancelářskými, 44 účetními a 35 podúředníky není žádného Němce. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Kdežto dříve při jmenování okresních a zemských školních inspektorů rozhodovala pouze odborná činnost, jest dnes rozhodující často pouze znalost českého jazyka, nepevnost smýšlení často zvláštním doporučením. Vždyť se stalo v okrese znojemsko-mikulovském, že nejlépe kvalifikovaný žadatel přes to, že byl navržen odborovou organisací na prvním místě, jen proto nebyl ministerstvem jmenován, protože je členem německé strany národní. Tak se zde v zemi provádí rovnoprávnost demokratická ústavou zajištěná! Ba, bez ostychu jsou jmenováni zjevní i zakuklení Čechové inspektory, jakož i německé školství živnostenské a odborné je z velké části podřízeno českým odborným inspektorům. Při tom se málo beře ohled na čl. IX smlouvy st.-germainské ze dne 10. září 1919, jenž také stanoví, že kulturní ústavy, zřízené pro národní menšiny, se mohou, po př. musí, spravovati v jejich jazyku. Zemská školní rada jedná s německými okresními školními radami a ředitelstvími středních škol jen v jazyku českém, vydává rozhodnutí v čistě německých záležitostech školních i německým stranám jen v jazyce českém, ba, ministerstvo školství a národní osvěty nutí dokonce německé školy a německé místní školní rady, aby odebíraly úřední list. "Věstník", v jazyce českém, jelikož toto vydání je jedině autorisované, že tento postup je protizákonný, netřeba zvláště zdůrazniti.

S jakou péčí se česká vládní místa po celá léta ujímala německého školství, dokazuje nejjasněji 320 škol a 4055 německých tříd zrušených až do konce roku 1925, četné zrušené školy střední a odborné a učitelské ústavy, kdežto české školství v téže době přes válečná léta a zmenšený počet dětí, přes úsporná opatření a restrikční akci bylo co nejhojněji vybaveno a rozmnoženo. Podle výkazu vydaného Státním úřadem statistickým zmenšil se počet německých žáků obecných škol v době od roku 1921 až do roku 1925 o 33%, počet českých a slovenských žáků obecných škol o 28%. V Čechách činí tento úbytek žactva u obou národů 35%. Kdežto však německé třídy obecných škol vykazují úbytek o 21%, činí zvýšení počtu českých tříd obecných škol 4%. V Čechách ztratilo německé školství obecné 40% své državy z roku 1921, české školství obecné však při stejném úbytku počtu děti vzrostlo o 6%. Ve Slezsku na př. ubylo českých žáků obecných škol o 16%, českých škol však přibylo 23%. Tyto číslice mluví jasněji než objemná pojednání.

Dvojí míra, která panuje v tomto státě přes opačné ujištění pana ministra dra Hodži, jenž mluvil o úplné rovnoprávnosti a podobných klamných pojmech, jeví se zvláště křiklavě ve vývinu školství občanského. Podle stavu škol obecných a občanských ke dní 31. října 1925 uveřejněného Státním úřadem statistickým v čísle 50. ročníku 1926 bylo: v Čechách 708 českých škol občanských s 3276 třídami a 274 německé školy občanské s 1111 třídami, na Moravě 336 českých občanských škol s 1455 třídami a 94 německé občanské školy s 351 třídami, ve Slezsku 56 českých občanských škol s 255 třídami a 32 německých občanských škol s 143 třídami, celkem tedy 1100 českých občanských škol s 4986 třídami a 400 německých občanských škol s 1605 třídami. Vedle toho máme ještě v Čechách 8 českých a 12 německých, na Moravě 10 českých a 5 německých, ve Slezsku 10 německých neveřejných škol občanských, dále na Slovensku 3 německé školy občanské s 10 třídami. V době převratu bylo ke dní 31. prosince 1918: v Čechách 390 českých škol občanských s 1629 třídami a 244 německých škol občanských s 935 třídami, na Moravě 165 českých škol občanských s 605 třídami a 97 německých škol občanských s 364 třídami, ve Slezsku 11 českých škol občanských s 44 třídami a 24 škol občanských s 142 třídami, celkem 566 českých občanských škol s 2278 třídami a 365 německých občanských škol s 1441 třídami.

Při porovnání číslic jeví se vzrůst proti roku 1918. Činí v Čechách 318 českých občanských škol s 1647 třídami a 30 německých občanských škol s 176 třídami, na Moravě 171 českých občanských škol s 850 třídami a 3 německé občanské školy a 13 třídami, ve Slezsku 45 českých občanských škol s 211 třídami a 8 německých občanských škol s jednou třídou, celkem 534 českých občanských škol s 2708 třídami a 35 německých občanských škol se 164 třídami.

I když se počítá podle klíče obyvatelstva, není obraz pro Němce příznivý. Podle úředního výsledku sčítání lidu ze dne 15. února 1921 je v Čechách 66.6% Čechoslováků a 33% Němců, na Moravě 78,2% Čechoslováků a 20,9% Němců, ve Slezsku 4705% Čechoslováků a 40,5 Němců, tedy průměrně 64,6% Čechoslováků a 30,5% Němců, v těchto třech zemích nebo v Československé republice 65,5% Čechoslováků a 23,4% Němců.

Kdyby se tedy podle percentuální početnosti v jednotlivých zemích školy měly přivésti do vzájemného poměru, musili by roku 1926 v Čechách, kde percentuelní poměr obyvatelstva činí 66.6 k 33, když Čechové mají 708 občanských škol a 3276 tříd, Němci míti 351 občanských škol a 1623 tříd, t. j. jsou zkráceni o 77 občanských škol a 512 tříd proti Čechům. Na Moravě podle klíče obyvatelstva 78,2 k 20,9 nejeví se ovšem žádné zkrácení pokud se týče škol, ale zkrácení pokud se týče tříd o 38 tříd, protože bychom musili míti 389 tříd. Ve Slezsku měli bychom podle klíče obyvatelstva 47,5 k 40,5 nárok na 48 občanských škol a 217 tříd, zkrácení činí tedy 16 občanských škol a 74 tříd. Celkem jsme tedy zkráceni o 93 škol občanských a 624 tříd. Se scházejícími školami uchází však německému národu na sta pracovních míst, která by musila býti zřízena pro literní učitele, učitele náboženství a učitelky ručních prací, nehledě k nesmírné škodě, již způsobí nedostatek těchto možností vzdělání pro německé děti v budoucnosti. Tím se současně stlačí a podstatně sníží kulturní úroveň sudetsko-německého národa a jeho soutěživost v soutěži národů. Ostatně musím při této příležitosti, kdy jsem pracoval chladnými čísly školní statistiky, se vším důrazem prohlásiti, že pro nás školy nejsou nikdy výrazem čísel, a tím početním úkolem, jak tomu snad je u Čechů, nýbrž výrazem kultury. Jen proto, že se s české strany stále pracuje s čísly, byl jsem nucen odpověděti čísly. Vysoká úroveň německého školství ve starém Rakousku by byla musila býti pro Čechy podnětem k dalšímu vývinu jejich vlastního zanedbaného školství, nikoli však naopak. Smýšlení při tom projevené zajisté není listem slávy pro český národ.

Kdežto v starém Rakousku byla snaha dáti i nejodlehlejší osadě, nejmenší obci školu a bylo založeno mnoho jednotřídních škol na vesnicích a školních expositur, i když tu byl malý počet dětí, nezastavil se český školní šovinismus ani před tímto školním typem. Bez pomýšlení, že valná část těchto škol byla založena pouze na ochranu slabých dětí, v nejnáchylnějším stáří a pro dalekou vzdálenost a špatné poměry cest k nejbližší škole, bylo mnoho takovýchto německých škol jednoduše zrušeno a děti neúprosně nuceny konati při každém počasí dalekou cestu do školy ke škodě pro své zdraví. Tak byla, abych uvedl jen jeden příklad z posledního roku, zrušena veřejná škola v Bezdědici (okres Dubá) a školní děti přikázány škole ve Žďáře 7 kilometrů vzdálené. Protože se rodiče z důvodů lidskosti vzpírali posílati své děti při špatném počasí a mnohém nebezpečí do tak vzdálené školy, bylo proti nim postupováno nejkrutějšími školními tresty. Pobuřující a odporný byl v také postup v obci Dolní Chrášťany, okres Netolice. Zde se sáhlo k staré a často prováděné metodě, německá škola se zrušila, aby se její místnosti mohly zabrati současně pro české školní účely, ačkoli česká škola v místě byla již náležitě umístěna. Německá školní budova se pánům jednoduše lépe hodila. Zato byly německé děti nuceny dělati denně o 6 km delší cestu do Strýčic, zatím co se ve škole vystavěné z německých daní roztahovaly děti české. Takových případů bezohledného násilí je mnoho. Nikdy by nebylo napadlo školním úřadům ve starém Rakousku, aby zrušily takové jednotřídní školy a školní expositury, které přece jsou jedinou možností vzdělání pro tamější obyvatelstvo. To znamená učiniti zde usedlý lid zúmyslně negramotným, vezme-li se mu jediné, beztoho chudičké, učiliště. Při tom dávám na uváženou, že učitel na takové vesnici ve svém různém postavení a působení v otázkách lidovýchovných plní takořka kulturní poslání a že jeho odstranění přináší obyvatelstvu v místě velkou škodu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP