Posl. inž. Jung (německy): Dámy
a pánové! Dnes byl podán vládní
návrh o tak zvané správní reformě.
Jest to vrchol zbavení svéprávnosti našeho
národa v tomto státě. Stačí,
poukáži-li jen na obmezení volebního
práva jmenováním, na zkrácení
jazykového práva, na zhoršení "Prügelpatentu".
Používám tedy prvé příležitosti,
abych jménem své strany zaujal stanovisko proti
tomuto absolutistickému dílu a abych připomněl
německým vládním stranám jejich
nesmírnou odpovědnost.
Krátkým obsahem tohoto návrhu jest, že
se stát rozděluje ve tři slovanské
správní oblasti, kdežto Němci jsou úplně
přiraženi ke zdi a jako poddaní vydáni
na pospas vykořistění Čechům
a Slovákům. (Výkřiky na levici.)
Musil tedy zazněti všemi sudetsko-německými
župami výkřik pobouření nad tím,
a doufejme, že bude zaznívati i dále a smete
ony Němce, kteří se chtějí
přičiniti o toto absolutistické dílo.
Naskytne-li se někdy příležitost, pak
bylo by to nyní, kdy bylo by lze uplatniti práva
na život našeho národa. My, národní
socialisté, již ve starém Rakousku hájili
jsme stanovisko, že národní stát musí
býti vybudován na národech, které
v něm bydlí. Tato zásada jest obsažena
v programu naší strany od počátku. Podle
ní jsme jednali r. 1915 v pamětním spise,
který byl odevzdán tehdejšímu min. předsedovi
Stürghovi, a shrnuli jsme ji v návrhu, který,
když se opět sešla rakouská říšská
rada r. 1917, podal tehdejší předseda strany
Knirsch. Trvajíce zásadně na právu
sebeurčení, od převratu jsme se stále
namáhali vytýčiti sudetským Němcům
jednotný vnitropolitický cíl. Byla to národní
samospráva. Abychom jej přivedli k platnosti, vedle
soustředění všech sil na parlamentní
půdě, bojovali jsme za národní organisaci
sudetských Němců. Naše strana ve svých
projevech nepřestávala hlásati tohoto stanoviska.
Ani německým vládním stranám
není to stanovisko neznámé. Naopak. Právě
ony odedávna vždy více zdůrazňovaly
vnitropolitický cíl a vytýčily si
za cíl svého boje samosprávu. Pan ministr
Mayr-Harting, který nedávno prohlásil
vládní návrh za pokrok po stránce
národní, jistě se bude ještě
dobře pamatovati, že v rámci někdejšího
německého parlamentního svazu r. 1920 vynikajícím
způsobem se zúčastnil práce o návrhu
na zásadách národní samosprávy.
Divíme se, že se německé vládní
strany aspoň nyní nesnaží uplatniti
tento návrh. Proč vlastně šly vůbec
do vlády? Přece nikoliv z toho důvodu, aby
pro své příslušníky vytloukly
několik maličkostí hospodářského
rázu. Pan ministr dr Spina nechť se rozpomene,
že 18. prosince 1925 jménem dnešních německých
vládních stran a mé strany učinil
státoprávní prohlášení,
v němž se praví: "Proto žádáme,
aby také výstavba státu a způsob,
jakým se vládne, řídil se podle potřeb
a požadavků všech národů, které
v něm obývají. Proto chceme jednomyslně
bojovati za státoprávní uznání
úplné rovnoprávnosti sudetsko-německého
lidu, za jeho vlastní správu škol, za uznání
a rovnoprávnost jeho jazyka, za německou půdu
a za německé pracovní místo."
Páni němečtí ministři nechť
nám prohlásí, kde v celém návrhu
jest uskutečněna, byť i jen část
těchto zásad. Zmaterialisování politiky
nese již nyní své škodlivé plody.
Bylo by povinností německých ministrů
v této osudné, těžké době,
aby viděli přes úzký rámec
svých vlastních stran a připomněli
si svůj slib, že chtějí býti
zplnomocněnci celého německého národa.
Ačkoliv to není naším úkolem,
přes to jsme pokládali za svou povinnost jim to
připomenouti, aby sjednotili všechny německé
strany do společné fronty, aby zabránili
této nejtěžší ráně,
která dopadne na náš národ. Pan ministr
dr S p i n a tento podnět odmítl. V poslední
hodině vyzýváme německé vládní
strany, aby si uvědomily své povinnosti k celému
sudetskému Němectvu a svou odpovědnost před
dějinami. (Potlesk a souhlas poslanců něm.
nár. soc. strany dělnické.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Ďalším naznačeným rečníkom
je pán posl. Major. Udeľujem mu slovo.
Posl. Major (maďarsky): Parlamentné
voľby v Maďarsku, z ktorého vyšli Bethlenovci
víťazne, musia vyvolať tiež záujem
štátov následníckych.
Voľby tieto nemôžu vyjadrovať vôľu
voličov zterorizovanýc bodákmi a salvami
četníkov a zastrašených beťárskymi
násilnými kúsky slúžnovcov a
tedy nemôžu byť merítkom ani konsolidácie,
ktorú Bethlenovci tak okázale prízvukujú.
Nehľadiac na to, že četnícka svevôľa
takmer zúrila i proti občianskym stranám
rázu najliberálnejšieho, nelzä popísať
slovy tú urputnú nenávisť, ktorou vláda
bieleho teroru udusila slovo v pracovnom ľude zeme.
Robotníkov, rečníkov a agitátorov
strany Vágiovej zatýkali, jej kandidátom
vyhrožovala policia tým, že ich pohádže
do Tisy, ak neustúpia. Tento teror je však cele prirodzený,
ak berieme v zreteľ toto:
Od tých čias, čo sovietská republika
v Maďarsku bola aktívnou pomocou Československej
republiky ubitá, štabilizoval sa kapitalizmus v Maďarsku
z počiatku krvavým kontrarevolučným
terorom, potom pomocou zákonodarstva, sostaveného
z exponentov agrarneho feudalizmu a bankovej plutokracie. Exponent
reakcie, ktorá si navliekla háv formy zákonitej,
ministerský predseda gróf Bethlen, hlása
mieromilovnú zahraničnú politiku, ktorou
chce zakrývať svoje snahy o reštauráciu
domu Habsburgov, akožto najpodstatnejšiu podmienku integrity
starého Uhorska. Najvyšším cieľom
mierovej orientácie zahraničnej politiky je odstrániť
zahraničné a medzinárodné prekážky,
ktoré stoja v ceste týchto čias reštaurácii
Habsburgov. Bethlen často prehlašoval, že bolo
by teraz predčasné riešiť otázku
kráľovskú v Maďarsku a že nutno vyčkať
dobu vhodnú, až agitáciou aristokracie a kruhov
veľkostatkárskych a bankárskych uzraje reštaurácia
Habsburgov. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Kým noviny v Maďarsku túto otázku stále
pretriasajú a legitimizmus vzrastá vždy do
väčších rozmerov, kým v Maďarsku
vedie sa boj a agitácia len o voľbu vhodného
člena domu Habsburgov, kým diplomacia maďarského
feudalizmu, využívajúc politickej nešikovnosti
Benešovej, pripojuje sa vždy agresívnejšími
medzinárodnými dohodami ku štátom medzinárodného
fašizmu, dotiaľ zahraničnopolitickí exponenti
so založenými rukami a ľahostajne čakajú
na vývoj udalostí, ač reštaurácia
Habsburgov nie je internou vecou Maďarska, ale najprednejším
politickým problémom Európy a v prvom rade
štátov nástupníckych.
Zároveň však znamená to ďalekosiahlé
nebezpečenstvo pre svetový proletariát, ktorý
so stálou pozornosťou a sympatiami sleduje trapný
boj maďarského proletariátu proti buržoázii,
sláviacej víťazné orgie, a cíti,
že reštaurácia Habsburgov, kráľovstvo,
po prípade cisárstvo habsburgské zaistilo
by hrôzovládnu moc a tyranskú nadvládu
maďarskej veľkokapitalistickej buržoázie
ešte lepšie, ako dnešné vladárenie
Horthyovo. Reštaurácia domu Habsburgov je tedy spoločným
záujmom buržoásie v prvom rade maďarskej,
v druhom rade však tiež buržoásie štátov
následníckych, obzvlášte živlov
feudálnych a klerikálnych, živlov reakcionárskych
proti triede pracujúcich a nie je tedy vnútornou
vecou Maďarska, ale záujmom medzinárodnej reakcie
a nebezpečenstvom pre medzinárodné hnutie
robotníkov. (Souhlas komunistických poslanců.)
V dôsledku volieb do národného shromaždenia
v Maďarsku a zákonného nastolenia snemovne
veľmožov dostala sa otázka reštaurácie
Habsburgov do novej periody. Z tónu maďarskej tlače
a z násilností volebných, ktorými
bola tým najrafinovanejším spôsobom znemožnená
voľba opozičných kandidátov, a to v
prvom rade kandidátov strán robotníckych,
lzä právom odvodzovať, že Bethlen vidí,
že nadišla doba riešenia otázky kráľovskej
a reštaurácie domu habsburgského.
Je všeobecne známe, že niekoľko habsburgských
arcikniežat zápasí o trón. V prvom rade
král Otto, ktorého legitimisti už v dôsledku
narodenia uznávajú kráľom, bez ohľadu
na maďarský zákon čís. I z r.
1920, podľa ktorého "výkon kráľovskej
moci" - len výkon - "prestal dňom 13.
novembra 1918".
Exponenti tohoto smeru sú gróf Andrássy,
Apponyi, prevažná väčšina magnátov
a veľkostatkárov, ktorí sú síce
v opozícii voči opatrnej politike Bethlena a hlavne
voči Horthymu, avšak voči ktorým Bethlen
nikedy nezaujímal protivného stanoviska v otázke
kráľovskej.
Druhý pretendent na trón, syn boháča
a arcikniežaťa Bedricha, bývalého vrchného
veliteľa rakúsko-maďarskej armády, Albrecht,
ktorý je kandidátom rodobrancov a tajným
účastníkom frankového podvodu, je
exponentom bojovného iredentizmu. Tretím je arciknieža
Jozef, hlava tak zv. maďarskej vetve Habsburgov, ktorý
má pevné konexie s Horthym a Bethlenom v otázke
kráľovskej. Konečne do kombinácie pojatá
bola tiež maďarsko-rumunská, po prípade
maďarsko-jugoslovanská personálna unia. Tieto
zprávy však uhorská vláda veľmi
energicky vyvracia práve v záujme legitimizmu a
habsburskej reštaurácie.
A tiež veľmoci europské ako keby sa boly trochu
obmäkčily proti feudálno-buržoáznej
vlasteneckej účastnickej spoločnosti, ktorá
tuční z krve a znoja maďarských pracovníkov.
Vlny škandálu frankového podvodu už uľahly
a panskí zločinci boli dopravení do sanatoria,
oproti tomu pod zámienkou prenasledovania komunistov zatvárajú
nevinných robotníkov len preto, lebo títo
chcú maďarských pracovníkov oslobodiť
od nesvedomitých tyranov.
Čo to všetko znamená? Znamená to, že
reakcia napína hrozne všetky svoje sily, aby zaistila
zdochýnajúcu kapitalixtickú konsolidáciu,
zápasiacu so stálymi hospodárskymi krízami.
Preto sa trpí, že kráľovská otázka
v Maďarsku už je verejne nastolená, k voľbe
kráľa chystajú sa v pravom slova smysle a preto
lzä pozorovať tú paralytickú slabosť
u Malej dohody oproti dnešnému feudálnemu systemu
Maďarska.
Čím reakcionárskejší, násilnejší
a vyzývavejší bude dnešný režím
v Maďarsku, tým viac uznávajú, utvrdzujú
a zhýčkavajú povolané i nepovolané
porodné baby zahraničnopolitické dnešnú
fašistickú nadvládu v Maďarsku.
Pán Beneš, ktorý nerád počuje,
ak menuje niekto Československo vazalom cudzieho kapitálu,
musí obrátiť front: hlavu strčí
do piesku, nevidí a neslyší, nevie, čo
sa deje v súsedstve a voči nastávajúcim
udalostiam stavia sa na podklad toho starého, dobrého
českého príslovia: "Já nic, já
muzikant".
Vzrast medzinárodnej váhy Maďarska je bezpochyby
prirodzeným následkom vzrastu medzinárodnej
reakcie.
Ohromnú ozvenu doznala teraz rínska cesta Bethlenova,
o ktorej Beneš tak ľahkovážne hovoril
v zahraničnom výbore, kdežto ako v Maďarsku
tak u nás vedia i politickí analfabeti, že
v ceste rímskej hraly otázky hospodárske
cele podriadenú rolu popri otázkách zahraničných.
Doterajšou svojou činnosťou posilnila Československá
vláda ten maďarský systém, ktorý
po porazení vlády proletariátu dal rumunskými
imperialistickými hordami zpustošiť celé
Maďarsko a na ktorého zrodení a vydržovaní
lpí toľko proletárskej krve a ktorý
poriada volebnú komediu v záujme nastolenia degenerovanej
kráľovskej rodiny a jehož jedinou tragickou figurou
je maďarské robotníctvo a zemedelstvo. Toto
dokazuje, že našej vláde a tiež pánu
Benešovi je ľahostajné, či dostane
sa na trón v súsedstve Československého
štátu nejaká odnož rodiny habsburgskej.
Avšak nemôže to byť ľahostajné
ani proletariátu Maďarska, ani proletariátu
štátov nástupníckych. A preto v mene
proletariátu Československa akejkoľvek národnosti
prehlašujeme, že všetká naša láska
a náš obdiv náleží tým,
ktorí majú odvahu vzdorovať šelmám
spitým zápachom krvi robotníckej, a ktorí
sa nedajú odstrašiť ani hrôzami zastieňujúcimi
i stredovekú inkvizíciu, ani niekoľkoročným
žalárom.
Celá naša nenávisť a pocit ošklivosti
náleží tým, čo sú príčinou
utrpenia pracujúcej triedy v Maďarsku a ktorí,
tuším, našli svojich spojencov u buržoáznych
kruhov Československa a ichž ochotným prostriedkom
je naša vláda. Budeme bojovať spolu a dáme
si ruku v boji s našimi proletárskymi bratmi v Maďarsku
za oslobodenie pracovníkov. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Klein. Dávam mu slovo.
Posl. Klein: Slavná sněmovno! Projednávání
obchodní smlouvy s Maďarskem je spojeno s některými
problémy, mezi nimiž otázka nezaměstnanosti
našeho dělnictva je jistě v řadě
prvé. My proto věnujeme obchodně-politickému
jednání a otázkám hospodářským
vůbec mimořádnou pozornost a litujeme, že
slavná sněmovna tyto důležité
osnovy projednává tempem velmi vleklým, které
charakterisuje celkové naše obchodně-politické
jednání a nepatrný smysl pro ujednávání
obchodních smluv se státy Evropy. Okolnost, že
dnešní obchodní smlouvy byly projednány
ve výboru zahraničním již 1. prosince
a ve výboru živnostenském 9. prosince, jest
důkazem, že mohly býti projednány již
v poslední schůzi sněmovny, aby jednotlivé
frakce parlamentní měly možnost zaujmouti stanovisko
k těmto důležitým předlohám.
To se nestalo a právě rozpětí času
mezi projednáním osnov ve výborech a projednáním
v plenu dále potvrzuje, jak málo pochopení
jest u nás pro tyto důležité otázky
obchodně-politické. Proto nemůžeme souhlasiti,
aby takovýmto způsobem tyto důležité
věci se u nás projednávaly.
Zdá se nám, že tato vláda vůbec
nerespektuje dostatečně hospodářských
otázek. Kol. dr Dérer se zmínil, že
s tohoto místa min. předseda slavnostně prohlásil,
že přijímá program minulé vlády.
V tomto programu byla řada otázek sociálních
i hospodářských, my však neshledáváme
v praksi, že by vláda něco z těchto
důležitých věcí realisovala,
ba máme dojem, že tato vláda vůbec žádného
hospodářského programu nemá, až
na program, který se úzce dotýká sobeckých
zájmů jednotlivých vládních
stran. Nelze zapomenouti, že obchodně-politické
jednání státu průmyslového
rázu Československé republiky musí
se díti zcela jinou formou, zcela jiným způsobem,
než se dálo až dosud. Shledáváme,
že v poslední době opakuje se zjev, který
přímo odporuje faktu, že republika Československá
jest státem na výsost průmyslovým,
že se klidně pohlíží na to, jak
jednotlivé průmyslové podniky se zavírají,
zaměstnanci propouštějí a není
naděje, že by se opětně dospělo
k produkci. (Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.)
Zdá se tudíž, že některé
strany, pravděpodobně v prvé řadě
strana agrární, mají určitý
zájem, aby procento průmyslu, které jsme
převzali ze starého Rakousko-Uherska, bylo u nás
redukováno na nejmenší míru, aby tak
význam agrárního průmyslu byl u nás
umělým způsobem a na účet dělníků
a zaměstnanců vyzdvižen. Vidíme, že
v době krise otázka zavírání
továren a propouštění zaměstnanců
není již věcí pouze podnikatelů,
zaměstnavatelů, nýbrž také otázkou
veřejnosti. A stejně jako v Německu dovedla
vláda určiti předpoklady a podmínky
uzavírání továrních podniků,
bylo by na místě také u nás, aby podobným
způsobem se v tomto smyslu pokračovalo. Není-li
zájmu na tom, aby průmysl u nás mohl vyráběti,
zobrazuje se to markantně na trhu práce.
Dnes přicházíme opravdu k velmi smutným
cifrám, neboť jest nebezpečí, že
počet nezaměstnaných, u zprostředkovatelen
přihlášených, který podle poslední
statistiky, která jest nám k disposici ve Zprávách
Státního úřadu statistického
č. 106 a 107, činil r. 1926 koncem července
71.548, koncem srpna 76.189 a koncem září
70.767 osob, ještě stoupne. To je poslední
úřední oficiální statistika.
Mohu však prohlásiti jako odborář -
a pak mám také cifry z toho skutečného
života dělnického - že dnes počet
nezaměstnaných je nejméně ještě
jednou tak veliký, takže se pomalu přibližujeme
cifře 140.000 nezaměstnaných osob. Počítáme-li
k tomu také členy rodiny, přicházíme
k cifře, která nás opravdu musí zarážeti
a je nebezpečná proto, že jsou oprávněné
obavy, že přicházíme ke stabilisaci
této nezaměstnanosti, neboť není vyhlídek
na zvýšení produkce našeho průmyslu.
Nemohu znovu opakovati známé věci, pokud
jde o vývoz našich lidí, nejen že nemůžeme
vyvážeti lidi, naopak se nám vracejí
z Francie a jiných států. Nemáme žádného
státu, kam by dělník a zaměstnanec
mohl dnes odcházeti. Nezaměstnaní zůstávají
tedy na území našeho státu a je povinností
nejen dělnických organisací, ale také
veřejné správy i vlády, aby se o tyto
otázky starala.
My jsme u nás několikráte reklamovali po
dobu značnější nezaměstnanosti
produktivní podporu v nezaměstnanosti. Nikdy jsme
se zvláštní radostí nepřijímali
jakoukoliv formu podpory. Byla-li to dřívější
forma státní podpory v nezaměstnanosti anebo
podpora ve formě gentského systému, to u
nás nerozhodovalo, poněvadž jsme vždy
reklamovali práci pro nezaměstnaného a zejména
poukazovali k tomu, že je třeba u nás také
prováděti t. zv. produktivní podporu v nezaměstnanosti,
kteráž především se projevuje prováděním
nouzových prací, předcházením
zastavení práce průmyslových podniků
a jinými opatřeními, která mají
zameziti větší nezaměstnanost. Při
této příležitosti ovšem musím
poznamenati, že není-li práce pro dělníka
a nezaměstnaného, je zase povinností státu,
aby nezaměstnaným byla poskytnuta taková
podpora, která by dostačovala na to nejnutnější,
pro obživu rodiny.
Bylo zde mluveno dnes o gentském systému. Nechci
diskutovati, je-li zdravým nebo nezdravým. Má
jistě své dobré i špatné stránky.
Ale dnes třeba poznamenati, že žádost
odborových organisací, aby podpora podle zákona
o státním příspěvku v nezaměstnanosti
byla prodloužena, je více než na místě
a litujeme toho, že pan ministr sociální péče
této samozřejmosti, která také bolí
mnoho jeho vlastní stranu, dosud nevyhověl. Pan
ministr sociální péče má však
velmi málo času na tyto věci. Přichází-li
se k němu, žádá-li se o něco,
praví vždy: "Já nic zde nemám,
já jsem ještě nic nedostal, až mně
to předloží, pak se na to podívám."
Ovšem, to se může hovořiti v dobách
normálních, ale ne v době, kdy je třeba
rychlé pomoci. Reklamujeme také potřebu reformy
gentského systému, a aby byla co možná
brzy provedena.
Nyní, pokud jde o naší obchodní politiku.
Velmi zajímavé cifry o přebytku vývozu
nad dovozem u zboží ve volném oběhu
poskytl nám opět náš státní
úřad statistický podle Zpráv čís.
103 a 104. Podle této statistiky za léta 1920 až
1925 činil tento přebytek roku 1920 4,185.003 Kč,
roku 1921 4,878.293 Kč, roku 1922 5,390.833 Kč,
roku 1923 2,351.027 Kč, roku 1924 405.483 Kč, roku
1925 480.838 Kč. Porovnáme-li cifry od roku 1920
do roku 1925, vidíme, že je čím dále
tím menší přebytek vývozu. Nenecháme
se klamati ciframi, které se presentují veřejnosti
tím, že v poslední době náš
vývoz stoupá, poněvadž je třeba
poznamenati, že podle statistiky z měsíce ledna
1927 dovoz činil 888 mil. Kč, loni 1117 mil. Kč,
tedy méně o 229 mil. Kč, vývoz v lednu
1927 činil 1289 mil. Kč, loni 1179 mil. Kč,
tedy plus 110 mil. Kč. Tyto cifry by klamaly o tom, že
snad naše obchodní bilance je aktivní. Musíme
však posuzovati také detail v obchodní bilanci,
a to je právě položka surovin, která
nás informuje, že v lednu 1926 bylo k nám dovezeno
surovin za 551 mil. Kč a o rok později, v lednu
1927, pouze za 173 mil. Kč. Tedy jen v dovozu surovin pokles
o 378 mil. Kč, který charakterisuje nejlépe
úpadek našeho průmyslu a potvrzuje, že
ne jsme v určité části naší
produkce schopní vývozu, a zde je právě
bolest naší obchodní bilance. Bylo by tudíž
velmi osudnou chybou, kdybychom ukazovali veřejnosti jen
cifry vývozu a dali se jimi klamati, že naše
obchodní bilance je aktivní. Není tomu tak,
neboť aktivní bude teprve v tom okamžiku, až
se nám podaří rozumnou hospodářskou
politikou zaměstnávati náš průmysl,
naše dělníky a úředníky.
To bude pak aktivní hospodářská bilance.
Je charakteristické, že tento zjev, pokud jde o pokles
dovozu surovin, ukázal se také v bilanci obchodní
r. 1926. Že naše obchodní politika není
správná, dokazuje další statistika,
která byla zpracována místem jistě
oficielním, totiž Společností národů
v přípravách pro příští
mezinárodní hospodářskou konferenci
v Ženevě. Tyto přípravy byly vykonány
k tomu povolaným oddělením Společnosti
národů, kde zasedají odborníci, kteří
nemají zájmu, aby v cifrách něco zkrašlovali
nebo v nich něco zakrývali. A tu se zjišťuje,
že Československo je r. 1925 ve světovém
exportu teprve na 14. místě. Převzali jsme
80% průmyslu ze starých poměrů - a
průmysl velmi vyspělý, ať textilní,
těžký, chemický, sklářský,
papírnický, jsou to předměty výroby
světoznámé - ale ve statistice jsme teprve
na 14. místě. Shodou okolností jsme také
ve statistice mzdové na 14. místě, ač
bychom měli býti v první řadě,
stejně jako bychom měli býti v prvé
řadě ve statistice světového exportu.
Před námi jsou: Spojené Státy, Velká
Britanie, Francie, Německo, Indie, Kanada, Japonsko, Argentina,
Australie, Italie, Belgie, Čína, britské
Malajské ostrovy a pak teprve přichází
Československo, tedy onen stát, jak jsem již
pravil, výsostně průmyslový. Tyto
cifry jsou jistě velmi zajímavé.
My však také přezíráme události
kolem nás. V naší obchodní politice
nepočítá se s ohromnou expansí dnešní
Ameriky. Je charakteristické, že jiné státy
si toho velmi dobře všímají a mluví-li
se o obchodní politice, tedy pohled do amerických
poměrů je vždycky varovným mementem
a podle těch pohledů se také vytváří
příslušná obchodní politika v
jednotlivých státech. Uvažme, že pro připravovanou
mezinárodní hospodářskou konferenci
bylo vypočítáno, že Amerika, jež
má 1/6 obyvatelstva celého světa, vyrábí
39 % celkové světové výroby
uhlí, 54% celkové výroby mědi, 60%
bavlny, 72% petroleje. Jen tyto cifry - nechci uváděti
další doklady ukazují, že se velmi pohodlným
způsobem přehlížejí tyto významné
události a přirozeně naše obchodní
politika musí dopláceti.
Pan dr Zadina jako zpravodaj, který má úkol
reprodukovati názor výboru, a nikoli názor
jednotlivce, dokazoval, že přípravy pro definitivní
obchodní smlouvu s Maďarskem byly přivoděny
naším zákonem o agrárních clech.
Jest o tom také zmínka na druhé stránce
zprávy výboru. Nechci opakovati, co říkali
zde moji kolegové, že právě zákon
o agrárních clech přivodil obtíže
v jednání o obchodní smlouvy se státy
zemědělskými. Nezdá se mi proto správným
ono odůvodnění na druhé stránce
výborové zprávy, ani ono ústní
odůvodnění pana dr Zadiny.
Bylo zde právě hovořeno o Jugoslavii. Mohl
bych uvésti, že ono tvrzení, pokud jde o Maďarsko,
není správným, poněvadž to souvisí
s celkovou obchodní politikou, která jest nesprávná,
neboť jistě před tím mohla se s Maďarskem
smlouva definitivní, která by naším
hospodářským potřebám vyhověla,
dojednati.
Zajímá nás, že na základě
stavu utvořeného podle agrárních cel,
bylo k nám dovezeno v lednu 1926 za 165 mil. Kč
potravin, tedy méně o 44 miliony Kč než
roku loňského. Vyvezeno bylo od nás za 170
mil. Kč zemědělských produktů,
tedy méně o 48 milionů Kč. Zde jest
ten obrázek bídy a hladu, který jste pomohli
tvořiti pomocí agrárních cel. Obchodní
smlouva není pouze aktem právním, diplomatickým,
nýbrž musí býti výrazem skutečných
potřeb obyvatelstva a hospodářského
života toho kterého státu.
Od prvopočátku našich porad ve sněmovně
reklamovali jsme vždy, že obchodní smlouvy mají
se sjednávati s každým státem, a proto
jsme žádali, aby Rusko bylo uznáno podle práva,
abychom na základě tohoto stavu mohli s Ruskem ujednávati
smlouvy. Myslím, že v všechny podmínky
mluví pro to, aby Československá republika
v tomto směru vykonala svoji povinnost. Naříkáme,
že ztrácíme trhy, naříkáme,
že náš průmysl nemůže vyráběti,
a zde by přece jen při dobré vůli
na všech stranách mohlo se dospěti ke stavu,
který by značně našemu průmyslu
pomohl.
V hospodářském roce 1925/26 bylo vyvezeno
přes evropské hranice do Ruska zboží
v ceně 673,8 mil. rublů. Z toho připadá
na Německo 172,2, na Anglii 125,4, Spojené státy
119,9, Egypt 26,6, Italie 23,2, Švédsko 20,4, Francie
19 a Československo 18,1 mil. rublů, t. j. asi 313
mil. Kč. I zde je viděti, že Československo
přichází až do těch posledních
řad a že to potvrzuje to, co jsem před okamžikem
řekl, totiž nepohotovost naší obchodní
politiky. Ovšem v jiných státech se také
počítá více s elementem dělnickým
a zaměstnaneckým, než jest tomu u nás.