Čtvrtek 17. března 1927

Začátek schůze v 11 hod. 20 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Zierhut.

Zapisovatelé: Bečko, Vávra.

232 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Gažík, dr Mayr-Harting, dr Nosek, Šrámek, dr Tiso, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 65. schůzi posl. sněmovny.

Dovolené na dnešní schůzi udělil jsem p. posl. Ježkovi z rodinných důvodů, p. posl. Knejzlíkovi pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvili se pp. posl. Krejčí a dr Patejdl.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Do výboru kulturního vyslal klub republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Šoltyse za posl. Pelíška.

Předseda: Došly naléhavé interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Naléhavé interpelace:

posl. inž. Nečase, Bečko, dr Dérera a soudr. vládě o zastavení a omezení stavby železničních tratí na Slovensku a Podkarpatské Rusi,

posl. Bečko a súdr. vláde o poskytnutie neoprávnených výhod na úkor štátnych financií pre hospodárske podniky vodcu slovenskej ľudovej strany posl. Hlinku.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Dotazy posl. Knejzlíka:

ministru nár. obrany o rušení vojenských kantin v kasárnách a přeměně jich na vojenské prodejny (zátiší) (č. D 651-II),

ministru zemědělství o sestátnění lichtensteinských lesů v okresu šilperském (č. D 652-II).

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány zprávy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

929. Zpráva výboru pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností a výboru zahraničního o vládním návrhu (tisk 804), kterým se předkládá Národnímu shromáždění ke schválení prozatímní dohoda, sjednaná mezi Československou republikou a dominiem Kanadou v Praze dne 20. prosince 1926 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 22. prosince 1926, č. 255 Sb. z. a n.

932. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích ze dne 27. července 1926, č. 9124/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Pázmána pro přečin podle §u 15, č. 1 zákona na ochranu republiky.

Předseda: Přikazuji výboru rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

850. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění podle posledního odstavce čl. XII zákona ze dne 23. dubna 1925, č. 102 Sb. z. a n., kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 14. dubna 1920, č. 347 Sb. z. a n., o akciové bance cedulové, zpráva o celém výsledku jednání provedeného mezi státem a Národní bankou Československou nastupující po Bankovním úřadě ministerstva financí.

Předseda: Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 851) zákona o stavebním ruchu (tisk 892).

Budeme pokračovati v rozpravě, započaté v 63. schůzi dne 15. března t. r.

Další přihlášení řečníci jsou: na straně "proti" pp. posl. Schmerda a Pik; na straně "pro" pp. posl. Votruba a Bezděk.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "proti", p. posl. Schmerdovi.

Posl. Schmerda (německy): Projednávaný zákon o podpoře stavebního ruchu není nic jiného než další důkaz třídního rázu nynější vlády. Německo-česká koalice nemá úmyslu odstraniti bytovou nouzi chudých pracujících tříd, potlačiti bytovou lichvu a spekulaci s půdou, nýbrž chce tímto zákonem umožniti, aby se zámožné vrstvy obohatily na účet celku. Celý návrh zákona jest podle svého obsahu darem buržoasii, která se může obohatiti vyvlastňováním státních a obecních pozemků. Při tom se soukromým vlastníkům pozemků otevírají dvéře dokořán pro lichvářskou spekulaci se stavebními místy. Třídní ráz celého zákona jest dán již tím, že široké vrstvy chudého obyvatelstva musí strašně živořiti v nuzných chatách, sklepech a podstřeších, kdežto buržoasie zamýšlí stavěti si dle tohoto návrhu vily. Mluví se sice v důvodové zprávě a také zpravodajové mluví o mimořádné době, o krisi ve stavební živnosti, avšak nepodniká se nic, aby byla napravena bytová mizerie, která se vyvinula již v ostudu. V tomto státě se neprovozuje bytová politika pro celek, nýbrž soukromá politika stavění domů, která se neostýchá využíti ke svým účelům státních a obecních pozemků a podporovati soukromou pozemkovou spekulaci. Nikde nevystupují přednostní práva buržoasie tak křiklavě do popředí, jako právě v oboru bytové péče. Nejkrásnější a nejzdravější čtvrti obývá buržoasie, nejčistší ulice vroubené zahradami a stromy jsou zalidněny majetnou třídou. Pracující, chudé obyvatelstvo jest však zahnáno do předměstí, která se stávají střediskem epidemií a neřestí, jak to vidíme ve všech státech bez výjimky. Měšťácké rodiny bydlí v bytech vybavených vším možným pohodlím a počet jejich pokojů přesahuje počet obyvatelů a vytvářejí si tak všechny příjemnosti rodinného života. Naproti tomu dělníci jsou natlačeni do jednotlivých pokojů, malých komůrek, podstřešních a sklepních bytů, starých zřícených domů, urážejících každý zdravotní přípis, nebo bydlí v barácích, stodolách a všech možných skladištích, jež jsou křiklavým zločinem dnešní kapitalistické doby. Dělník, jsa po celý den vydán všanc továrnímu vzduchu, prachu a kouři, musí ještě i celou noc ztráviti v místnosti, kde často spí 5 až 8 osob.

Není tedy nic divného, dokazuje-li se statisticky, jak rychle umírají lidé v dělnických čtvrtích, jejichž pracovní den jest dlouhý, práce těžká, mzda nepatrná, byt příliš těsný a život příliš krátký. Několik faktů v tomto směru vznáší těžkou žalobu na měšťáckou bytovou péči, která jest vlastně surovou hromadnou vraždou. Tak činí úmrtnost v Anglii 22 osob z tisíce. Ve čtvrtích buržoasie klesá na 17, ve vlastních dělnických okresech stoupá na 36, a ve čtvrtích nejchudšího obyvatelstva činí dokonce 40 až 50. V hlavním městě Belgie, v Bruselu, umírá jeden z 29, v nejlepších čtvrtích buržoasie jeden z 53, t. j. úmrtnost v dělnických čtvrtích jest dvojnásobná než ve čtvrtích měšťáckých. Střední délka života buržoasie, jež žije v jasných, suchých a teplých bytech, jest skorem jeden a půlkrát delší než délka života obyvatelů předměstí, kteří ve svém bídném sociálním postavení jsou nuceni bydliti namačkáni v tmavých, vlhkých dírách. V Budapešti činí střední délka života osob, které zemřely ve stáří nad 5 let, bydlí-li v jednom pokoji 1 až obyvatelé, 47.16 let, bydlí-li v jednom pokoji 2 až 5 obyvatelů 39.51 let, bydlí-li v jednom pokoji 5 až 10 osob, 37.10 let a bydlí-li v jednom pokoji 10 a více osob, 32.03 let. Z těchto číslic, jež se v Československu tak dalece neliší, vidíme: Čím horší jsou bytové poměry, tím větší jest úmrtnost, tím kratší jest život.

Ještě více vzrůstá úmrtnost mezi dělnickými dětmi v poměru k dětem buržoasie. U měšťáků, kde na jednu osobu připadá jeden pokoj, umírá dětí až do jednoho roku čtyřikrát méně než v bytech, kde na každý pokoj připadají 3 obyvatelé. Ve stáří od 1 do 5 let jest úmrtnost v bytech buržoasie dvakrát menší než mezi dělníky. Dělníci musejí ve svých otrávených dusných bytech nejen průměrně o 15 let dříve umírati, nýbrž musejí si tuto radost ještě velice draze zaplatiti. Nájemné pohltilo vždy velkou část pracovního výdělku, a to asi 15 až 25 % celého měsíčního příjmu a při tom tyto výdaje stále vzrůstají. Všechna statistická zjištění prokázala, že čím menší jest příjem, tím větší jest procento připadající na byt; čím větší jest příjem, tím menší jest v procentech výdaj na byt, což u buržoasie jest asi šestkráte menší. Široké vrstvy se pokoušejí vyrovnati velkou drahotu, bídnou možnost výdělku a bytovou nouzi tím, že mají podnájemníky, aby s tím poněkud urovnaly svůj rozpočet. Omezujíce se co nejvíce pronajímají svůj beztoho malý byt cizincům. Škody vyplývající z toho jsou jasně zřejmé. Děti obojího pohlaví musejí spáti s rodiči a často s cizinci v jedné místnosti, a tento stav jest tedy příčinou rozvrácení rodinného života, hospodářského a mravního základu rodiny, zvláště však dospívající mládeže. Tak praví Forel: "Když otec, matka a děti v téže světnici nejen bydlí, vaří a jedí, nýbrž také spí a často leží v jedné posteli, nezbývá zajisté místa pro stud. Děti jsou přímo přítomny souloži rodičů a obeznamují se od nejútlejšího mládí nejšpinavějším způsobem s pohlavními poměry." Ovoce žalostných bytových poměrů se pak také dostaví. Kdo prochází těsnými, nuznými byty předměstských obyvatelů, v nichž bydlí bída a v nichž vyrůstají děti, najde snáze vysvětlení tak mnohého zločinu. Není tak těžké s vysoka mluviti proti nemravnosti, jako v dusných, těsných bytech, v nouzi a strádání odolati všem lákadlům. To by si měli vzíti na svědomí zvláště křesťanští sociálové všech národností a podle toho měřiti, jaký zločin na chudých páchají svou politikou. Avšak probuditi svědomí německo-českých koaličních stran jest za dnešních poměrů v této sněmovně zcela beznadějné. Neboť to, co kdysi nazývaly parlamentními mravy a demokracií, odhaluje se stále více jako surová diktatura kapitalistické třídy, která nemá na mysli blaho veškerého obyvatelstva, nýbrž bezměrné vykořisťování a prospěchářství na útraty sociálně slabých. Jejich sociální politika klesá na frašku a jen tu a tam se pokusí malými, nepodstatnými ústupky klamati masy, aby je smířily s dnešní soustavou.

Také projednávaný návrh není nic jiného než manévrem na oklamání, za nímž se skrývá prospěchářství soukromého kapitalismu. Skrývají své úmysly za slovem provisorium a tak chtějí vzbuditi dojem, jako by měly úmysl vážně přikročiti k rozřešení otázky, což však vůbec nechtějí a co ani není možné v soukromokapitalistickém světě. Není správné, tvrdí-li se, že žijeme v mimořádné době, kdy nastala stavební krise, kterou způsobila válka, neboť jest faktem, že jsme již před válkou, tedy v době pravidelné podle vašeho mínění, měli bytovou nouzi, která byla mnohým národohospodářům podnětem, aby se touto otázkou zabývali. Neutěšené bytové poměry chudého obyvatelstva a z nich vyplývající zdravotní a sociální nebezpečí bylo podnětem, že se konaly četné sjezdy, na nichž se rozvíjely hrozné obrazy postižených. Byly ovšem prázdné byty, na domovních dveřích visela oznámení "Pronajme se", avšak dělník byl hladovými mzdami donucen bydliti v dírách, poněvadž nemohl sehnati peněz na dobrý, zdravý byt. Nynější stav se od onoho příliš neliší, také nyní jest mnoho prázdných bytů, jichž však dělnictvo nemůže dostati pro lichvářské činže a ohromné odstupné nebo stavební příspěvky.

Tak jsou vlastníci domů, stavební a bytové krise stálým průvodním zjevem kapitalistického hospodářského řádu, jež se vždy stupňují válkami a hospodářskými krisemi. Tak poznala Praha v letech 1869 do 1902 tři ohromné stavební krise, jež byly převážně způsobeny lichvářskou stavební spekulací a které přiměly spisovatele studie o nájemném a cenách pozemků v Praze, dr Mildschuha, ke konstatování: "Neboť spekulanti - jsou to většinou bohatí lidé, advokáti, továrníci, obchodníci, peněžníci, kteří mohou své peníze uložiti - kupují pozemky většinou nikoliv proto, aby je brzy prodali dále... jest to spekulační duch oné doby, který zvyšuje ceny pozemků". Pokud lze zjistiti, dostalo se v letech 1869 do 1873 nejméně 110 jiter, t. j. asi 700.000 čtverečních metrů v Holešovicích-Bubnech v držení spekulantů.

Tutéž spekulaci s pozemky podporujete tímto zákonem, neboť podle jeho §u 1 mají býti především vyvlastněny státní pozemky pro soukromníky. Tím automaticky stoupnou v ceně všechny soukromé pozemky v nejbližším okolí a zdrželivostí v prodeji budou ceny vyhnány do výše. Stát dostane za svůj majetek, jak se praví v 2. odst. §u 1, obecnou kupní cenu, kdežto sousední soukromníci spekulující s půdou dosáhnou na útraty státu lichvářských cen. Pozemková spekulace počíná se tím, že získá vlastnictví půdy, která jest k disposici, a širokým kruhem otočí město. Se stoupáním cen půdy zvyšují se také výdaje na stavbu domů, tím spíše, že také veškerý stavební průmysl prostřednictvím kartelů dosáhne zvýšení prodejních cen stavebních hmot a proto nájemné stoupne do ohromné výše.

Tímto návrhem se tedy na nynějších poměrech nic nemění, nýbrž bytová krise se ustálí jako vleklá nemoc kapitalistického hospodářského řádu. Kdežto vláda na militarismus vyhazuje ročně miliardy, zbylo jí do dneška úhrnem jen 2.4 miliardy na podporu stavebního ruchu. Dokonce křesťansko-sociální časopis "Deutsche Presse" dospěl k výroku "strašná obžaloba civilisace", ale přes to budou němečtí křesťanští sociálové pro tento zákon hlasovati a budou ukazovati demagogickou dvojitou tvář sociální politiky. Jak bezúspěšný bude tento zákon pro ty, kdož hledají byty, ukazují nám číslice z Prahy. Podle výkazu městského statistického úřadu vykazuje stavební činnost ve Velké Praze za poslední 3 leta tento obraz: Roku 1924 bylo uděleno 1278 povolení ke stavbě, r. 1925 - 3196 a r. 1926 - 5329. Přes četné novostavby bylo r. 1926 získáno jen 5116 nových bytů, r. 1925 5359. Poněvadž v Praze hledá byt asi 20.000 lidí, vyhoví se jen asi 5000 žadatelům. 15.000 se protlouká jako podnájemníci za nejhorších podmínek a asi 10.000 lidí bydlí v barácích kolem Prahy, jež jsou stálým nebezpečím epidemií.

Ale nejen že se projevuje úplná nepostačitelnost tohoto zákona k odstranění bytové nouze, nýbrž také jeho protisociální ráz. Kdežto až dosud ve všech zákonech o podpoře stavebního ruchu byla obsažena ustanovení o cenových soudech, které měly úkol brzditi cenovou lichvu stavebního průmyslu, z tohoto návrhu zmizela. Kapitálu stavebního průmyslu nesmí býti zkřiven ani vlas, prospěchářství má býti zůstavena volná cesta. V době, kdy stavebnímu kapitalismu, pozemkovým spekulantům nekynou tučné zisky, nezáleží jim na stavební činnosti, a v tom záleží nemožnost rozřešiti bytovou mizerii v kapitalistickém státě. Musíte tedy buď na útraty státu a obce nebo na útraty nájemníků zrušením ochrany nájemníků a lichvářskými činžemi poskytnouti tučné zisky stavebnímu kapitálu.

Jinak se zachází se stavebními dělníky v tomto zákoně. Hlava druhá návrhu mluví o rozhodčích soudech mzdových, jež jsou značným zostřením proti mzdovým hnutím dělnictva a jeho odborovým organisacím. Těmito ustanoveními má býti podniknut pokus byrokraticko-fašistickými způsoby ztlumiti každé mzdové hnutí. Orgán předsedy vlády Švehly, "Venkov", uveřejnil nedávno pojednání o činnosti odborových organisací, v němž bylo projeveno úsilí postaviti odborové organisace do služeb veřejnosti a státu, odborové organisace mají býti tedy podle vzoru Mussoliniho sníženy na státní orgány, aby snáze umožnily stabilisaci kolísajícímu se kapitalismu. Tomuto úsilí se již značně vychází vstříc ve hlavě druhé návrhu; neboť znění těchto paragrafů není nic jiného než uskutečnění fašistických method. Rozhodování ve mzdových bojích má býti ponecháno byrokracii. Soustava policejního státu, jež byla vložena do proslavené správní reformy, projevuje se také při zmíněných rozhodčích soudech. Namítá-li se, že také dřívější návrhy zákona obsahovaly rozhodčí soudy, dlužno na to odpověděti, že se znění jednotlivých paragrafů této hlavy v době dnešní zostřené reakce dostává zcela jiného významu. Příliš zřetelně vidíme účinky na ochranu republiky, zákona proti teroru, vydávání poslanců, třídní justice v tomto státě. Stejný bude účinek těchto soudů.

Podle §u 13 jsou zájmové organisace povinny všechny hromadné spory, vznikající z poměru pracovního, předkládati rozhodčímu soudu. Jak vypadá složení rozhodčích soudů, praví § 14, že v čele senátu jest soudce z povolání, jenž má rovněž hlasovací právo, a proti jehož rozhodnutí není odvolání. Uváží-li se, že se senát skládá ze dvou zástupců zaměstnavatelů a ze dvou zástupců zaměstnanců, a že soudci z povolání přísluší hlasovací právo, lze si velice snadno představiti, jak budou hlasovati takto složené senáty. Aby buržoasie měla jistý úspěch rozhodčích soudů, byl zároveň připojen celý policejní kodex ve formě peněžních pokut, které soudce z povolání může z vlastní moci ukládati, aniž proti tomu přísluší právo stížnosti. Když na př. zástupci dělníků budou nuceni energicky zastupovati požadavky bojujících dělníků, může předseda podle uvážení, bude-li to považovati za porušení pořádku, potrestati přísedící pokutou 300 Kč. Nebo budou-li dělníci nuceni podle stavu věci opustiti přelíčení, mohou býti odsouzeni k peněžité pokutě 300 Kč, nedostaví-li se, až do 2000 Kč a k náhradě nákladů řízení. Takových peněžních pokut jest ještě více, které prostě diktuje předseda a proti nimž nelze se odvolati. Že tato ustanovení budou vykládána proti dělníkům, jest vysvětlitelné při dnešním politickém ovzduší.

Ve znění ustanovení o rozhodčích soudech jest určitý systém, jenž se vrací ve správní reformě, kde surovými policejními předpisy, jež budou prováděti byrokraté, může býti potlačen každý mzdový boj stavebních dělníků. To jest, jak zřejmo z těch několika případů, jež jsme zde uvedli, fašismus nasucho. Revoluční, třídně uvědomělé dělnictvo, organisované v komunistické straně, začne co nejostřeji bojovati s těmito byrokraticko-fašistickými methodami na potlačení mzdových bojů a odhalovati zpátečnický systém policejního obušku německo-české vlády.

A nyní se chci několika slovy zmíniti o opatřením, jež byla učiněna v proletářském sovětském Rusku na odstranění bytové nouze. Proletářská revoluce provedla úplný převrat. Sovětská moc přikročila ke znárodnění velkých majetků a stavebního průmyslu a ustanovila bytové činže podle příjmů. Ve větších městech byli dělníci soustavně přestěhováni ze sklepních místností do měšťáckých vil a velkých domů. Mimo to byli dělníci soustavně opatřováni nábytkem a domácími potřebami. Znárodněné domy se chrání před zanedbáním. Ač tedy sovětská moc v rozsáhlé míře provádí znárodnění velkokapitalistického domovního majetku, považuje za nutné chrániti i zájmy drobného domovního majetku z řad dělníků, zaměstnanců a drobných lidí. Bytová oddělení sovětů vedou v patrnosti prázdné byty a rozdělují je podle určitého plánu. Zjišťuje se počet a prostorový obsah domů a podle toho se zadávají byty rodinám a jednotlivcům. A jsou-li ještě v sovětském Rusku stopy bytové nouze, příčinou toho jest, že lajdácké hospodářství starého carského státu nemůže býti tak rychle napraveno. Kdežto v sovětském Rusku rozvíjí se velká stavební činnost, otřásají se kapitalistické státy bytovou nouzí a stavebními krisemi. Dělnictvo, avšak i veškeré obyvatelstvo musí poznati, že v kapitalistickém státě nejen nelze rozřešiti bytovou otázku, nýbrž že boj proti ní jest jen částečnou akcí proti kapitalismu a že bojem proti kapitalismu bojuje se také proti bytové nouzi. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Votruba. Dávám mu slovo. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP