Čtvrtek 24. března 1927

Začátek schůze ve 3 hod. 18 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Horák, dr Buday, inž. Dostálek, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Špatný, Vávra.

212 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Beneš, dr Gažík, Najman, dr Spina, Šrámek, dr Tiso, Udržal; za ministerstvo nár. obrany min. rada dr Vorel.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 69. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolenou na týden udělil jsem p. posl dr Jabloniczkému, pro neodkladné záležitosti.

Lékařské vysvědčení předložil p. poslanec Dietl.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Kulturní výbor zvolil ve dnešní schůzi místopředsedou posl. dr Jos. Nováka.

Klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru branného posl. dr Králíka za posl. Bradáče.

Klub poslanců čsl. nár. demokracie vyslal do výboru kulturního posl. dr Lukavského za posl. dr Hajna; do výboru zemědělského posl. Špačka za posl. Kvasničku.

Klub poslanců "Deutsche christl.-soc. Volkspartei" vyslal do výboru ústavně-p rávního posl. dr Luschku za posl. Krumpe; do výboru pro dopravu a veř. práce posl. Oehlingera za posl. Kunze.

Klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei und der Ungarischen Nationalpartei" vyslal do výboru pro veř. zdravotnictví posl. Eckerta za posl. Hellera; do výboru branného posl. Böllmanna za posl. Zierhuta; do výboru zásobovacího posl. Halke za posl. Wagnera.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Dotazy:

posl. Kurťaka:

ministru soc. péče:

o sirotčím důchodu Markéty Savčukové, sirotka po válečném invalidovi (č. D 660-II),

aby vdově po zemřelém invalidovi Vasilu Lemko z Hustu-Boroňavy byl přiznán vdovský důchod (č. D 661-II),

ministru financí, aby byla dána náhrada Michalu Onyškovi z Velké Čyngavy za zadržené padělané státovky po 500 Kč (č. D 662-II).

ministru železnic o přijetí k československým státním drahám brzdaře Vasila Zoldy (č. D 664-II);

posl. Adámka ministru financí o převedení rakouských válečných půjček na půjčku naší republiky u osob méně zámožných (č. D 670 -II);

posl. Fedora ministrovi financií o patričnom poučení Karola Korela, vôdcu finančnej expozitúry v Banskej Štiavnici (č. D 676II).

Předseda: Počátkem schůze byl tiskem rozdán vládní návrh.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

943. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění obchodní smlouva mezi Československou republikou a Švýcarskem ze dne 16. února 1927.

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem tento přípis:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Přípis vrch. stát. zastupitelství v Bratislavě ze dne 19. března 1927, č. 3169/27, kterým se odvolává žádost sedrie v Bratislavě ze dne 20. ledna 1927, č. Tl XVII 122/6/26, předložená vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 21. ledna 1927, č. 801/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Bečko pro přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2. §u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 325-II, pres. sdělení 61. schůze).

Předseda (zvoní): Přikročíme k projednávání pořadu schůze.

Budeme pokračovati ve sloučené rozpravě o prvých pěti odstavcích pořadu, to jest:

1. Zpráva výboru branného o vládním návrhu (tisk 362) zákona, kterým se doplňuje a částečně mění zákon o vojenském kázeňském a kárném právu, jakož i o odnětí vojenské hodnosti a přeložení do výslužby řízením správním (tisk 752).

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu (tisk 561) zákona o volebním právu příslušníků branné moci a četnictva (tisk 893).

3. Zpráva výboru branného k vládnímu návrhu (tisk 438) zákona o délce presenční služby vojenské (tisk 868).

4. Zpráva výboru branného o vládním návrhu (tisk 728) zákona, jímž se stanoví mírový počet československého vojska od 1. října 1927 (tisk 890).

5. Zpráva výborů branného a soc.-politického k vládnímu návrhu (tisk 849) zákona o umísťování déle sloužících poddůstojníků (tisk 894).

Přihlášení řečníci jsou: na straně "proti" pp. posl. Jaša, Hackenberg, Krebs, Kršiak, dr Dérer, Klein; na straně "pro" pp. posl. inž. Kallina, Jiráček.

Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníku, p. posl. Jašovi.

Posl. Jaša: Slavná sněmovno! Vojenské předlohy, které projednáváme, jsou neobyčejného dosahu pro všechno obyvatelstvo, pro finance státu a tím i pro hospodářský život republiky. Jsou ostrým zásahem do občanských základních práv a v tomto směru činem protidemokratickým. Ony neznamenají jen pro demokracii krok zpět, ale jsou přímo osudovým návratem k staré formě vojenského zřízení. Způsob ovládání armády v Československu má se díti napříště v duchu Rakouska a nikoliv v duchu nové doby. Pokud se týče dalších zákonných opatření, jako zřízení náhradní zálohy pro synky zámožných vrstev, objevuje se tu útvar staré náhradní zálohy v daleko zhoršeném vydání, protože stará náhradní záloha byla pro všechny vrstvy. Nyní bude v podstatě 18měsíční služba presenční pro dělníky a 3měsíční pro vrstvy privilegované.

Je velmi zlé, že důvody k některým těmto opatřením jsou více povahy politické než věcné, zejména pokud se týče zrušení volebního práva vojáků a četnictva a zřízení zmíněné náhradní zálohy. Úmyslem dnešní většiny parlamentní podle projevů jejích představitelů jest jednak zvýšiti presenční stav vojska a jednak armádu odpolitisovati. Proto se prodlužuje doba presenční proti stavu dosavadního branného zákona a jednak se ruší volební právo vojáků.

Podle branného zákona z r. 1920 měli branci odvedení r. 1926 sloužiti pouze 14 měsíců. Vojenské kruhy dokazují, že doba tato je k výcviku příliš krátká, že předvojenskou výchovu není a nebude možno pro nedostatek instruktorů provésti, ovšem také pro odpor německé složky koalice a zkrátka doba 18 měsíců musí býti za každou cenu zachována.

Potřebu zvýšení doby presenční u vojska považovaly kruhy vojenské i politické za účelné vysloviti ponejprve svého času ústy představitele francouzské vojenské mise u nás. Před svým odjezdem do Francie generál Mittelhauser považoval za potřebné varovati před zkrácením doby presenční a přimluviti se za její zvýšení na 18 měsíců. Nechci hovořiti o politické stránce toho projevu; budiž projev ten považován za hlas odborníka. Ale za několik dní po té události vláda francouzská podává sněmovně předlohu zákona, podle níž postupně snižuje se presence u francouzské armády až na 12 měsíců. A přece máme dojem, že tělovýchovná příprava našeho lidu se všeobecnou 8letou docházkou školní a s obrovským rozšířením tělovýchovných korporací není o nic menší než v jiných státech i ve Francii.

Osnova o prodloužení presence u vojska je dokladem, že i po zkušenostech veliké války považuje se v armádě délka této presence za věc rozhodující. Vláda nehodlá přizpůsobiti presenci ve smyslu moderní potřeby a technické potřebě jednotlivých druhů zbraní. Výcvik bude pro pěšáka stejně dlouhý jako pro dělostřelce, jako pro mužstvo automobilů a radiotelefonních oddělení.

Veškerá námaha dnešní majority, přesvědčiti lid o nutnosti prodloužiti dobu presenční zůstane trvale marnou, protože tento lid na svých bedrech prodělal světovou válku, viděl armády celého světa v akci a celkem správně oceňoval jejich způsobilost a bojeschopnost. Nikdo nevěří, že pro obranyschopnost armády je délka presence faktorem rozhodujícím. Možno říci, že akce každé bojovné jednotky i jednotlivce v poli se podstatně odlišovala od toho, co učili nás v době míru v kasárnách. Pozorovatelé války a kritikové armád ve válce více se dotazovali, jací mužové tu kterou armádu vedou, jak jsou vojáci obuti a živeni, jak jsou technicky vyzbrojeni na výpad i obranu, a skoro nikdy, jak dlouhá je u té které armády doba presenční.

Nejdelší dobu presenční před válkou mělo carské Rusko. Nahrazovalo zločinné zanedbávání školské výchovy dlouhou presencí. Ovšem marně. U pěchoty mělo dobu 4letou, u námořnictva 7letou. Ve světové konflagraci však rozpadala se tato armáda s nekonečnou presencí první. Už v době míru vzpoury, zejména v námořnictvu, byly v Rusku na denním pořádku. Sledujeme-li historii revolucí v carském loďstvu, vidíme, že vždy vedlo je mužstvo nejstarších ročníků. Takovou dávalo odpověď těm, kdož tvrdí, že nutnou disciplinu může voják získati jen dlouhou dobou. To snad platilo před 100 lety. V době moderní dlouhou presenci se disciplina jen uvolňuje.

Na druhé straně viděli jsme, že také Rakousko, dík "genialitě" svých generálů, dovedlo se velmi brzy zbaviti svého aktivního mužstva i reserv, delší dobu cvičených. Válku pak bylo nuceno vésti několik let s mužstvem cvičeným po dobu poměrně velmi krátkou. Armádě francouzské generální štáby centrálních velmocí prorokovaly před válkou pro případ války velmi krátký konec, hlavně pro kratší dobu presenční. V tom směru byla však francouzská armáda největším překvapením světové války. Nepočítalo se v generálních štábech centrálních mocností s jinými vážnými faktory, které určovaly její bojeschopnost.

Konečně mohli bychom se zmíniti ještě o pěchotě anglické, o níž důstojnické kruhy rakouské vyslovovaly se s největším pohrdáním, a o nějakém zásahu armády americké do světové vojny nechtělo Německo slyšeti ještě ani na jaře r. 1918. Na vojenskou dobu u armád kladl se u centrálních mocností upřílišněný akcent, který dokonce vedl k falešným předpokladům v konečném výsledku vojny.

Máme dojem, že naše vojenské kruhy přejaly ze všeho nejdříve tuto rakouskou tradici vojenské organisace a hodlají v jejím provádění pokračovati i dále. Branci i poplatnictvo mají podle předloženého zákona trpěti za to, že vojenská správa nedovedla si opatřiti zavčas dostatečný počet instruktorů. Aby je získala, předložila zákon o umísťování déle sloužících poddůstojníků. Zákon je toho obsahu, že sama správa vojenská v důvodové zprávě dává najevo, že nevěří, že jich za dva roky získá. Nebude pravděpodobně těch instruktorů ani za dva roky a bude tu opět důvod k prodloužení ponechání presenční služby 18měsíční.

Nic nevadí vojenským odborníkům, že všechny militaristické státy, které kladly největší důraz na délku výcviku pěšáka a podceňovaly otázku jeho výzbroje technické a otázku zásobování, vyšly ze světové konflagrace poraženy. Hlavní síla armády a její obranyschopnost spočívá ve skutečnosti někde jinde než v presenci. Ona je v první řadě v idei, která armádu vede. Armáda nemá býti sice těleso politisující, ale je vždycky politické. Každé její složce musí býti konkretně jasno, jaký je cíl, za nímž jde nebo je vedena. Výcvik stačí krátký zejména u pěchoty, ale moderní se zřetelem k moderní technice. Vedení armády, schopnost vedení, neprodejnost, dobré školení je věcí také velmi závažnou.

Kdo na př. za Rakouska směl se odvážiti pochybovati o znamenité školenosti rakouské generality a naprosté jistotě generálního štábu a zejména jeho náčelníka, který psal poučná díla o vojenské taktice, čtená prý a chválená po celé Evropě. Řekl-li o něm kdysi po císařských manévrech jiný rakouský generál, že "Conrad Hötzendorf vedl manévry válečně, válku však povede na způsob manévrů", bylo to považováno jen za vtip či ironii uražené generálské ješitnosti. Ale r. 1914 projevilo se to jako krvavá a pro Rakousko tragická skutečnost. Konečně zkušenost ukázala, že také technická výzbroj a zejména dobrá organisace zásobování může sehráti daleko větší úlohu než t. zv. drill.

Naše odmítavé stanovisko k upevňování militarismu a prodlužování doby presenční je diktováno zřetely zásadními i úspornými. Máme dojem, že politická situace zahraniční je taková, že můžeme přikročiti ke snižování nákladů vojenských. Rozhodla-li se veliká a proti nám bohatá Francie snížiti presenční službu na jeden rok, pak tím dříve mělo by tak učiniti malé a chudé Československo. Jsme v té situaci, že dík sociální politice celně-kongruové koalice a p. ministra Šrámka nemůžeme uživiti ani své obyvatelstvo. Na místo zboží vyvážíme lidi. Hospodářská a průmyslová krise, nezaměstnanost ve všech oborech, bída širokých vrstev lidových měla by nutiti každou moudrou vládu jednak k mírové politice, k posilování dobrých vztahů, zejména hospodářských ke všem sousedům a k takovým úsporám ve vojenství, které jsou v zájmu hospodářského života a poplatnictva nutny. Vydání přes 11/2 miliardy na armádu pro 14milionový stát zatěžuje nesmírně síly obyvatelstva a bude nutno při celkovém ročním 10miliardovém státním příjmu velmi brzy přikročiti k úsporám také v tomto směru.

Ze zásadního hlediska posuzujeme také rozhodnutí dnešní koalice, která se rozhodla "odpolitisovati" armádu. Chce toho dosáhnouti tím způsobem, že zbaví volebního práva nejen aktivní mužstvo, ale také všechny déle sloužící poddůstojníky, důstojnictvo, reservisty a také četnictvo. Považujeme tento čin za veliký úspěch Mayr-Hartingovy politiky proti českým měšťanským stranám. Pan ministr dr Mayr-Harting právem také při nedělním projevu na tento úspěch německé aktivní politiky upozornil.

Zapomnělo se, že v armádě i mezi četnictvem je touto dobou veliký počet vyspělých, dospělých mužů, kteří pro samostatnost republiky bojovali na světových bojištích. Tito občané dočkali se od celně-kongruové koalice toho, že ve svobodné vlasti budou zbaveni základního občanského práva: voliti do obcí i zákonodárných sborů. Co by byli tito mužové asi před 10 lety u táborových ohňů a na strážích v cizích končinách řekli, že jednou v osvobozené domovině budou zbaveni rozhodování o složení zákonodárných sborů? Tím, že se odnímá právo i těm mužům, kteří přinesli svobodě veliké oběti na zdraví a službě vlasti zasvětili celý svůj věk, projevuje se jim dnešní koalicí velmi mnoho nevděku. V postupu, jakým se proti těm složkám armády i četnictva, které svoje právo hájí způsobem důstojným, jde, jest velmi mnoho bezohlednosti, zejména k jejich občanskému uvědomění a citům, které zejména u legionářstva jsou velmi silně vyvinuty. Toto občanské uvědomění mělo býti využitkováno a nikoliv netaktně uráženo. Nelze přece tyto velmi inteligentní vrstvy déle sloužících u četnictva i důstojnictva považovati za nemyslící stroje. V dlouhých bojích za hlasovací právo za Rakouska naučil si je československý občan ceniti a považuje je za kus svého morálního a občanského majetku. Nešetrnost, ano bezohlednost, s jakou se mu tento majetek odnímá, vzbuzuje pochybnosti o taktu a smyslu pro demokratické a občanské cítění lidu. Jde tu přece o složky značně inteligentní, které si volebního práva vážily.

Jedna strana koaliční prohlásila, že na příklad volební právo četníků bude všemi silami hájiti. Co potom říci tomu, když časopis "Četnický obzor" je konfiskován pro článek "Žalujeme československé demokracii". "Důstojnickým listům" se dává výstraha, že budou konfiskovány, budou-li o volebním právu důstojníků psáti. Takto se přece nemá zacházeti s muži, kteří republice konají službu nejtěžší a své zdraví a svůj život věnují službě státu.

Pro zrušení volebního práva u četnictva přednáší vláda řadu důvodů. Ale u četnictva nepřiléhá ani t. zv. "obava" před počeštěním obcí, ani "obavy" před politicko-stranickou agitací. Ti 3 nebo 4 četníci na jedné stanici nemohou žádnou obec počeštiti, tím méně stojí kterákoliv strana o to, aby mezi tak malými oddíly propagovala své idee. To by jí nestálo za to. Dosavadní praxe ukázala, že u četnictva nikdy nebylo takové politické agitace. Pan ministr vnitra by nám sotva uvedl jeden konkretní případ, kde by byl četník pro politickou agitaci soudně trestán, nebo jen trestán disciplinárně! Nevíme o takovém případu. U četnictva nepřiléhají tedy ani ony důvody, které uplatňuje ministerstvo nár. obrany u vojska. Tam také by nebylo rozdílu mezi nadřízenými a podřízenými. Všichni měli dosud volební právo a nebylo stížností do tohoto stavu. Musí to tedy býti jiné důvody, které svedly nynější majoritu k tak brutálnímu postupu proti občanským právům četnictva.

Pan ministr vnitra Černý v ústavně-právním výboru prohlásil dva takové důvody. 1. Prý četnictvo se rádo volebního práva z lásky k republice vzdává a 2. nebylo by prý jednotnosti v právech u četnictva, jakmile by k četnictvu přišli déle sloužící poddůstojníci, kteří by prý potom volebního práva neměli.

Nemohu se uzavírati dojmu, že panu ministrovi neleží na srdci otázka zkrácení četnictva o volební právo a postavení četnictva na roveň trestaným občanům. Před rozumem prostého četníka jeho argumentace neobstojí. Je přece známo, že bývalí certifikatisté, když přestoupili od vojska do civilní státní služby, nabyli ihned volebního práva. Tak by tomu bylo i u oněch déle sloužících poddůstojníků, kteří za nějakých 10 let přestoupí k četnictvu. Kde by tu bylo dvojí právo? Prostým přestoupením k četnictvu by déle sloužící poddůstojníci nabyli práva volebního a věc by byla odbyta. Ten důvod se panu ministrovi vnitra nepovedl.

Ale pan ministr vnitra tvrdí, že četníci se rádi vzdají svého volebního práva ve prospěch vlasti. Pan ministr neuvedl pramenů, z nichž své odvážné tvrzení čerpal, a jich nemohu kontrolovati. Vím však, že četnictvu nepovolil právě dnešní pan ministr vnitra ani jednu odborovou organisaci a že tedy nemá kompetentních mluvčích, kteří by jej k tak odvážnému tvrzení mohli zmocniti. Ale nebyl-li pan ministr vnitra zmocněn k takovému prohlášení, pak tak učinil na základě nesprávných pramenů a já mám za povinnost přihlédnouti k pramenům jiným.

Časopis "Četnický obzor", který přes 7letou persekuci má dneska na 7000 předplatitelů a je tedy mluvčím absolutní většiny četnictva, v č. 6 ze dne 15. března 1927 ve čl. "Žalujeme československé demokracii" vytiskl protest proti zkrácení četnictva o právo volební. Článek vyplynul z duševní trýzně, jakou může přivoditi u tak inteligentního sboru ono postavení za řady zločinců, zbavených volebního práva rozsudkem, a byl proto také ostrý. Je příznačno, že ani tomuto listu nebylo dovoleno upozorniti československou demokracii slušnou formou na křivdu, kterou zkrácením četnictva sama na sobě páchá.

Článek je podepsán "důvěrnickým sborem četnictva" a je tedy projevem, za daných poměrů kompetentním výrazem vůle a názorů u četnictva panujících. To není potom ta radostná obětavost, kterou měl pan ministr vnitra patrně na mysli, když prohlásil, že četnictvo se rádo vzdá volebního práva. Já bych také takovou radostnou obětavost nepochopil. Mně je milejší myslící četnictvo, než četnictvo strojově bezduché, ledové, nemyslící a nedemokratické. Těch 2300 legionářů, kteří slouží dnes u četnictva, by tím desauovalo i svou minulost, kdyby zradilo washingtonskou deklaraci tak okatým způsobem. Já aspoň mám dojem, že četníci, legionáři neudělají to k vůli, že se vzdají radosti volebního práva, ani panu ministru vnitra.

Panem ministrem vnitra uplatněné důvody tedy jsou neudržitelné. Musí to býti tedy důvody jiné, které dnešní majoritu přesvědčily, že musí i četnictvo zkracovati na občanských právech. Snažím-li se tyto pravdivé důvody nalézti, nevidím jiných než ten, že strany dnešní koalice sklízejí u četnictva to, co tam samy zasely. To ovšem nebyla láska a proto také lásku nesklízejí. Ježto tyto strany nedovedly si získati lásky četnictva, hledí vliv četnictva ve své doméně odstraniti násilím.

Výkonné četnictvo, majíc volební právo i do obcí, mělo také povinnost a právo, aby přihlédlo k těm machinacím, které dnes zejména strana agrární, a to zejména na Podkarpatské Rusi, v obecních správách zavedla a praktikuje. Nejsou to jen prakse líbivé. Jsou mezi nimi i takové, za něž by se měli autoři její styděti. Mám tu na mysli ono poskytování větších obnosů četníkům na zakupování hlasů na Podkarpatské Rusi a jinde. Ale to jsou jen ty běžné praktiky. Ostatních na našem venkově je taková síla, že prostě bych mohl mluviti do nekonečna, kdybych chtěl jen malou část jich zjistiti. Strany koalice, aby zakryly svou násilnickou a chytráckou taktiku, vynášejí na povrch hlavně to, že za volební právo má se četníkům sleviti daň z příjmu. Je to nemravné samo o sobě, ale je to přímo strašné, když uvážíme, že s četnictvem o tom nikdo nikdy nejednal. Četnictvo také nedalo k tomuto tvrzení nějakého důvodu. Protestuji proti insinuaci, jakoby četnictvo vůbec bylo s to, prodati za pár haléřů své volební právo, tedy svá státoobčanská práva nejvyšší mravní ceny. Očekávám, že ani dnešní vládní většina nenajde dosti odvahy, aby takto urážela bezbranné četníky, kterým ani nedovedla dáti koaliční práva, jako je právo spolčovací a shromažďovací.

Ale chci přihlédnouti i k této argumentaci vládních stran a dokázati, že i tyto argumentace jsou nepravdivé. Podle Státního statistického úřadu platil každý občan republiky na nepřímých daních r. 1925 kolem 860 Kč ročně. Novou daňovou úpravou pana ministra financí dr Engliše bude každý občan platiti na nepřímých daních kolem 1100 Kč ročně, tedy o 260 Kč více. Totéž samozřejmě budou platiti i četníci. Podle téhož návrhu dr Engliše bylo by četníku platiti z průměrného příjmu kolem 15.000 Kč ročně asi 160 Kč na dani důchodové. Strany koaliční dávají četnictvu na dani důchodové 160 Kč, ale na dani nepřímé od něho vezmou více o 180 Kč, a za tuto ohromnou benevolenci olupují četnictvo o to nejcennější, co jim v republice zbylo. Je opravdu třeba hodně odvahy, když se ještě z vládních stran tvrdí, že ti četničtí a vojenští gážisté nemohou míti zájmu na parlamentu, ježto četníci neplatí důchodové daně. Z těchto hledisk je dnešní vládní většinou páchán zločin na četnictvu. Z hlediska demokracie je však tento zločin spáchán na samotné československé demokracii.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP