Čtvrtek 31. března 1927

Začátek schůze ve 2 hod. 32 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Zierhut, dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín.

Zapisovatelé: dr Petersilka, Petrovič.

237 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Beneš, dr Gažík, dr Nosek, dr Srdínko, Šrámek, dr Tiso, Udržal; za ministerstvo nár. obrany min. rada dr Vorel.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 72. schůzi poslanecké sněmovny.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei und der Ungarischen Nationalpartei" vyslal do výboru ústavně-právního posl. Halke za posl. Zierhuta.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Dotazy:

posl. Koczora ministru spravedlnosti o nariadení bratislavskej súdnej tabule čís. 5079-23-i-211 (č. D 682-II),

posl. dr Jos. Nováka a druhů ministru obchodu o zařazení politického okresu chotěbořského mezi kraje a místa, jejichž obyvatelé požívají zvláštních úlev co do podomního obchodu (č. D 701-II).

Předseda: Počátkem schůze byla tiskem rozdána zpráva.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

958. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 920) zákona o poplatkových úlevách při splynutí (fusi) nebo přeměně právního útvaru některých podniků.

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem tuto žádost:

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Žádost okr. soudu v Dačicích ze dne 20. března 1927, č. T 106/27-1, za souhlas s trest. stíháním posl. Janalíka pro přestupek proti bezpečnosti cti (č. J 357-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání 1. odstavce pořadu, jímž je:

1. Zpráva výboru branného o vládním návrhu (tisk 941) zákona o ročním kontingentu branců, o náhradní záloze a o některých změnách branného zákona (tisk 954).

Zpravodajem je p. posl. Pekárek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno! Předložený vládní návrh zákona o kontingentu nováčků, náhradní záloze, povyšování branců během presenční služby na důstojníky, jakož i o některých změnách branného zákona jest jednou z osnov, která v souboru těch vojenských osnov, jež jsme v minulých dnech projednávali, jistě bude takovou, jež nenarazí na odpor ani oposičních stran a jež u každé strany, která akce své řídí rozumovými úvahami, musí dojíti plného pochopení. Proč? Poněvadž bezesporně předložená osnova o náhradní záloze přináší podstatně velmi hluboké úlevy v plnění branné povinnosti.

Dosavadní zákon o výhodách v plnění branné povinnosti, čís. 370 z r. 1922, umožňoval, aby za určitých předpokladů nejvýše 4000 branců mohlo požívati úlev v branné povinnosti. Předloženou osnovou zákona zavádíme náhradní zálohu, tedy instituci, která již v době předválečné, za bývalého Rakouska velmi dobře se uplatňovala a o níž lze právem souditi, že vzhledem k výhodovému zákonu vykoná plně svoji povinnost. Ročním kontingentem branců, kterým se stanoví povinnost, aby 70.000 nováčků sloužilo presenčně a zbytek, který bude odveden nad tuto číslici, aby byl zařazen v náhradní záloze, se umožní, aby právě vzhledem k citovanému mnou zákonu čís. 370 mnohem větší počet osob nežli 4000 se dostal do náhradní zálohy a požíval výhod v plnění branné povinnosti.

Doposud podle výhodového zákona bylo možno propouštěti z presenční služby po 6 měsících výcviku. Náhradní záloha tak, jak ji zavádíme, umožňuje daleko větší výhodu, že totiž branci budou podrobeni výcviku toliko 12týdennímu čili ani ne výcviku tříměsíčnímu. Podle výsledků odvodních za poslední léta lze si učiniti přibližně představu o tom, jaký počet osob asi by mohl požívati výhod plynoucích z nového zákona o náhradní záloze.

Výsledky odvodní ukazují, že to bude nejméně 8000 osob, ale že to může býti ještě daleko větší počet branců, bude-li se přihlížeti i docela k nejostřejšímu, nejpřísnějšímu prohlížení branců po stránce jejich schopnosti ke službě vojenské. Tedy vidíme, že předložený zákon po této stránce je nepopiratelným pokrokem v ohledu sociálním a je také nepopiratelným pokrokem v ohledu hospodářském, poněvadž tisícům lidí bude umožňovati, aby po tříměsíčním výcviku se navrátili do svého civilního povolání a dále v koloběhu hospodářského života se uplatňovali, pracovali a vytvářeli hospodářské statky nutné k existenci našeho národa a našeho státu.

V tisku, zejména oposičních stran, se vyskytovaly hlasy, že prý osnova o náhradní záloze je osnovou vyloženě třídní, osnovou, která byla pořízena jen za tím účelem, aby určité třídy v národě, pokud jde o plnění branné povinnosti, byly privilegovány. Myslím, že pro každého soudného člověka a tím více pro zákonodárce je rozhodující mluva cifer. Vojenská správa je povinna, aby každoročně předkládala zákonodárnému sboru výkaz o tom, jak praktikovány byly dosavadní výhody zákona č. 370. Z této statistiky je patrno, že na př. r. 1925 a 1926 výhody podle zákona č. 370 používalo 2940 živitelů rodin, majitelů zděděných zemědělských usedlostí 89, majitelů malých živností a obchodů 20, průmyslových a zemědělských dělníků 788 a posluchačů vysokých škol 163. Oposiční tisk zdůrazňoval, že osnovou zákona mají býti petrifikovány výhody pro stav rolnický a pro stav živnostensko-obchodnický. Z předcházející statistiky je patrno, že na dosavadních výhodách, jež se týkaly 4000 osob, participovali majitelé malých a středních usedlostí zemědělských cifrou 89 a majitelé malých živností a obchodů dokonce cifrou 20, kdežto živitelé rodin participovali cifrou 2940. Je také každému jasno, že pod titulem živitelů rodin jsou zahrnuti příslušníci všech společenských tříd; a hlavně těm, kdož měli příležitost prováděti interpelace, poslancům a senátorům, je jistě známo, že v tomto počtu jsou z největší části zahrnuti příslušníci těch tříd, jménem jejichž oposiční strany tyto výtky ve svých časopisech vznášely. Jistě nelze při klidné a nestranné úvaze prohlásiti předloženou osnovu zákona za stranickou, za třídní a snad za osnovu, která by chtěla upevniti privilegia určité třídy.

Předložená osnova přináší však ještě další výhody. Podle dosavadní zvyklosti jsou to zemská vojenská velitelství, která rozhodovala o tom, kteří z branců mají býti po skončeném 6měsíčním výcviku nebo z titulu tak zv. přebytečných býti propouštěni do poměru civilního. V tomto systému se děje podstatná změna. Po vyšetření u okresních správ politických bude o žádostech rozhodovati komise smíšená, a ta bude také povinna, aby pro rozhodný podklad zjednala si dobrozdání zájmových korporací, tedy těch korporací, které nejlépe musí býti obeznámeny s poměry těch činitelů, kteří se ucházejí o výhodu, aby byli zařazeni do náhradní zálohy.

Podle dosavadních výhod zákona byly stanoveny určité termíny k podávání žádostí. Tyto termíny měly velmi nepříznivé následky; žádosti byly podávány v poslední době, nebylo lze rychle o nich rozhodovati a velmi rušivě zasahovaly do řádného normálního výcviku vojenského, působíce ve stavech jednotlivých vojenských těles ustavičnou fluktuaci. Podle osnovy zákona, kterou dnes máme projednati, jest uloženo orgánům, jež o této věci budou rozhodovati, aby hned po odvodu rozhodly o tom, kdo zařazen bude do náhradní zálohy a kdo se určuje k presenční službě, takže ještě před nastoupením vojenské služby bude každému známo, je-li v záloze či je-li určen pro presenční službu, a tak vojenská tělesa, zejména jejich velitelství budou míti jasný přehled o situaci, takže budou moci činiti všechna opatření k řádnému výcviku nováčků.

Pokud jde o okruh osob, které mají požívati výhod podle osnovy o náhradní záloze, přejímá se největší část ustanovení z dosavadního zákona výhodového, tedy především přihlíží se k brancům, kteří jsou živiteli rodin, pak jsou to branci, kteří jsou majiteli malých a středních zděděných usedlostí a konečně branci, kteří jsou majiteli malých živností a obchodů atd., jak je určeno v zákoně výhodovém.

Branný výbor uvažuje o těchto momentech, v zásadě vyslovil se pro převzetí tohoto rozdělení i do nové osnovy, ale pokud jde o pojem malých a středních usedlostí, usnesl se také na tom, aby bylo přihlíženo k poloze usedlostí, jejich výnosu, k jejich zadluženosti, a pokud jde o malé živnosti a obchody, uvažoval, že je zapotřebí, aby pojem malých živností byl rozšířen o pojem středních živností již také proto, poněvadž v souběžném projednávání daňové reformy velmi hluboce se uvažuje o pojmu malé a střední živnosti a konstatuje se ustavičně, že střední živnost je pořáde ještě živností pracovní, která vyžaduje převážnou spoluúčast majitele, takže je jistě spravedlivé a účelné, aby tato věc, která v minulém zákoně byla vyjádřena, a podklad k ní činil daňový výměr, aby byla převzata i do nového zákona s tou změnou, že jde i o střední živnosti.

Hranicí daňovou má býti asi tatáž hranice, která bude vyjádřena daňovou osnovou, tedy že by to byl asi základ 150 K všeobecné daně výdělkové. V osnově samé se pojem malé živnosti precisuje tak, že to má býti živnost, kde její majitel pracuje toliko s jedním zaměstnancem. Konstatuji, že tím nemyslí se snad jen jeden pomocník nebo na místě toho jeden učeň, nýbrž že vedle pomocníka může to býti též učeň a že vzhledem k tomu bude zapotřebí, aby do prováděcího nařízení dostal se příslušný výklad.

Pokud se týče kontingentu branců, který, jak jsem řekl, má činiti 70.000 osob, branný výbor uvažoval, není-li tento kontingent veliký a je-li přiměřený tomu, aby byla zajištěna brannost našeho státu. Vzhledem k organisačnímu stavu naší branné moci došel branný výbor k názoru, že kontingent 70.000 vojáčků je postačitelný, že jej však nelze snížiti, že naopak pro první měsíc bude nutno počítati asi s kontingentem 72.500, poněvadž v prvním měsíci vždy lze znamenati určité úbytky následkem superarbitrace atd., takže je zapotřebí o něco více určiti pro presenční službu, aby kontingent 70.000 skutečně byl zajištěn.

Dnešním vojenským řádem zavádí se novinka: stěžovali jsme si - a jistě právem - že zejména inteligence po vytvoření naší vlastní branné moci jevila snahu s hlediska národního těžko odpustitelnou, ale s hlediska výše vzdělání a uplatnění toho vzdělání a s hlediska nákladu na to vzdělání vysvětlitelnou, že totiž snažila se vzdalovati se vojenské služby. Pro armádu demokratickou, kde jde o to, aby každý její jednotlivý příslušník byl si vědom svých povinností, byl myslící jednotkou branné moci, jest zapotřebí součinnosti inteligence. Jeví se tedy zcela přirozenou snaha, aby inteligence byla pokud možno nejvíce připoutána k činnosti v armádě.

Zavádí se novinka, která má vyhovovati tomu, co před válkou se rozumělo jednoroční službou vojenskou, ovšem služba nezkracuje se na 12 měsíců, jak to bylo před válkou, nýbrž ponechává se dosavadní 18měsíční služba, ale jest možnost, aby ti branci, kteří v průběhu prvého roku prokáží teoretickou i praktickou způsobilost, aby zastávali funkci důstojníků, mohli býti po uplynutí jednoho roku, resp. v průběhu presenční služby povýšeni na důstojníky, resp. na podporučíky a aby ještě řadu měsíců jako důstojníci vykonávali službu vojenskou a svému národu a hlavně branné moci věnovali to, čemu se na školách naučili a co jim umožňuje, aby snadněji chápali a prakticky prováděli úkoly vojínů československé branné moci.

Osnova musí ovšem míti svůj reflex i v dosavadním branném zákoně. Kromě toho dosavadní branný zákon při svém praktikování ukázal, že je zapotřebí v mnohém směru jej doplniti. Osnova o náhradní záloze, kontingentu vojáčků, umožnění jmenování důstojníků za presenční služby přináší proto také jisté změny v branném zákoně. O těchto změnách pojednával branný výbor velmi podrobně a uznal je všechny za účelné.

Vzhledem k tomu, co jsem uvedl a co tvořilo podklad jednání branného výboru, dovoluji si slavné sněmovně navrhovati, aby po provedené debatě předložený vládní návrh, doplněný návrhy branného výboru, učinila předmětem hlasování a přijala jej jako další základní předpoklad vývoje naší branné moci. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): K tomuto odstavci pořadu jsou přihlášeni řečníci.

Dříve než zahájím rozpravu, navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 30 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta jest přijata.

Jsou dosud přihlášeni řečníci: na straně "proti"pp. posl. Heeger, Geršl, Matzner, Koudelka; na straně "pro"pp. posl. Hýbner a Bezděk.

Dávám slovo prvému řečníku zapsanému na straně "proti", jímž je p. posl. Heeger.

Posl. Heeger (německy): Slavná sněmovno! Prohlášení, které učinily ve včerejší schůzi německé vládní strany, obsahuje řadu nesprávností, jež by mohly uvésti veřejnost v omyl. I jinak svým obsahem vyzývá k nejostřejší kritice. Klub německých sociálně demokratických poslanců považuje tudíž za nutno opraviti nepravdivá tvrzení a konstatuje:

"Proti tvrzení německých vládních stran, že zachování 18měsíční služební doby jest ustanoveno jenom na krátký čas, konstatujeme, že ani v zákoně není obsaženo takové ustanovení, ani v důvodové zprávě, anebo i jen v prohlášení ministra nár. obrany nebo zpravodaje nebyly dány sliby v tomto směru. Jediné, co vyslovil pan ministr, je naděje, že bude možno přikročiti ke zkrácení služební doby, až bude opatřen kádr aspoň 8000 déle sloužících poddůstojníků. Po opětovných zkušenostech, jež jsme učinili se sliby československé vlády, musíme býti připraveni i po uplynutí dvou let na prodloužení služební doby. Zjišťujeme dále, že je naprosto nesprávné tvrzení, jako by při odstranění volebního práva vojáků šlo jenom o to, aby bylo zamezeno národnostní jeho zneužívání při obecních volbách, neboť, kdyby to bylo pravda, nesměly by německé vládní strany za žádných okolností souhlasiti s protiústavním odnětím volebního práva vojákům do Národního shromáždění. Avšak bylo by možno také potírati zneužívání volebních praporů tím, že by se obnovil původní volební řád do obcí a nebylo k tomu nutno oloupiti vojáky o nejdůležitější z politických práv.

Je dále nesprávno, že utvoření náhradní zálohy znamená ulehčení branné povinnosti pro všechny hospodářsky slabé vrstvy, naopak jest to třídní výsadou a kromě toho zřejmým rozmnožením stanoveného kontingentu vojska a tím i posílením militarismu, který se stává ještě nebezpečnějším, že vládě se dostává zmocnění k mimořádné mobilisaci. Jest konečně nesprávno, že zatímní odvolání návrhu o vojenské výchově mládeže jest úspěchem německého aktivismu. Naopak prohlásil ministr doslova, že předloha ztroskotala o technické a finanční obtíže, jmenovitě pro neproveditelnost na Slovensku. Proti prohlášení německých stran, že tím padla vojenská výchova mládeže, konstatujeme, že byla od počátku zamýšlena jenom v souvislosti se zavedením 14měsíční služby a že od ní podle přesného prohlášení ministra národní obrany nebylo definitivně upuštěno. Nakonec zjišťujeme, že prohlášení vládních stran úplně mlčí o zákonu o certifikatistech, čímž se přiznává, že tu jde o opatření počešťovací, což ostatně je na bíledni při národnostním složení poddůstojnického sboru.

Jestliže německé vládní strany povolujíce šest vojenských předloh prohlásily, že jsou ochotny dáti státu, čeho potřebuje ke svému klidnému a pokojnému vývoji, pak není to jenom v křiklavém odporu se skutečností, nýbrž jest to přímo posměchem obyvatelstvu. Německé vládní strany povolily rychle po sobě třímiliardový fond na zbrojení, souhlasily se zachováním 18měsíční služby, s utvořením kádru déle sloužících poddůstojníků, s náhradní zálohou, se zhoršením vojenského kárného práva. Tím uvalily na obyvatelstvo hrozná břemena, rozmnožily hrozivým způsobem zbrojení a zvětšily stav vojska. Podle prohlášení pana posl. Špačka mimo sněmovnu Československo samozřejmě nepovede válku s Portugaly anebo s Řeckem, a z jeho včerejšího rozvláčného, krouceného, avšak nic neříkajícího projevu vychází zřejmě na jevo, že tím nepřítelem jest Německo a tímto projevem jest také nepopiratelně potvrzena tendence takového zbrojení, k němuž pomáhají německé vládní strany. Činíme německé vládní strany plně odpovědnými za takovou politiku těžce ohrožující mír a životní zájmy pracujících vrstev a zjišťujeme, že jest nepravdivé jejich tvrzení, že chtějí uvésti dějinné národnostní vyrovnání mezi národy v této zemi na rozumnou cestu a tak přispěti k upokojení země. Ohlašujeme zpátečnickému, imperialistickému a národnostnímu systému a stranám, které jej podporují, nejostřejší boj." (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců. - Posl. Windirsch [německy]: To vydržíme!) Nevím, zdali jej vydržíte.

V souvislosti s tímto projevem chci říci toto: Zatím co pan ministr zahraničí na všech mezinárodních konferencích a zasedáních mluví o odzbrojení a o vůli k míru (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.), zatím co československý vyslanec v Berlíně dělá návštěvu panu říšskému presidentu Hindenburgovi, vyslovuje přání šťastného zdaru německé říši a ujišťuje, že se všemi silami vynasnaží, aby dále udržel tak šťastně již existující styky, je zdokonalil a upevnil, právě v téže chvíli je v československém parlamentě hlasy německých vládních stran odhlasováno ne méně než šest vojenských předloh, které posilují v tomto státě militarismus a podporují horečku ve zbrojení, a to děje se bez zřetele k ústavním předpisům. Slova pana zpravodaje kol. Špačka, který na odůvodnění těchto vojenských předloh výslovně uváděl, že jediný nepřítel, který vedle Maďarska přichází v úvahu pro československý stát, jest sousední Německo, tyto vývody pana kol. Špačka byly zesíleny řečí dalšího člena vládních stran pana kol. Ježka, který rovněž odůvodňuje stejnými argumenty přijetí vojenských předloh. Všechna tato tvrzení. všechny tyto důvody odrazily se bez účinku o německé vládní strany. To, co řekli kol. Špaček a Ježek, nevykládají tak jenom oni sami, nýbrž jest to myšlenkový postup také rozhodujících vlivných osobností v tomto státě. Se souhlasem dnešního ministra národní obrany byla, jak známo, r. 1923 vydána osvětová pomůcka pro důstojníky a poddůstojníky, jejíž obsah měl býti mužstvu vpraven ve školách a kursech. Nestojí za to, abychom se blíže zabývali nesmyslnými údaji a falšováním dějin, jež jsou obsaženy v této pomůcce. Avšak nutno zdůrazniti, že podle jejího obsahu má se vojákům vpraviti do hlavy, že Němci jsou národem mravně méně cenným, že všechno zlé ve světě pochází jen od Němců, že nikoho nenechají na pokoji, že jsou panovační, krvežízniví, kdežto, tak se praví v knížce dále, český národ jest podle své povahy mírumilovný, miluje nade všechno svobodu a jest tedy jeho posláním, aby svoji kulturu uplatňoval vůči těmto německým barbarům. To je dosti jasné a potvrzuje dostatečně, co zde veřejně vyslovili páni kol. Špaček a Ježek. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.)

Nuže, co dělají vážení kolegové z německých vládních stran? Oni nečiní svůj souhlas s vojenskými předlohami závislým od toho, aby rozhodující místa kategoricky vyvrátila tyto názory, oni se toho dokonce zřekli (Výkřiky na levici.), aby s tohoto místa vášnivě protestovali proti takovémuto tvrzení, oni se spokojují s ubohým prohlášením a postačí jim prázdný projev zpravodajův, který, mimochodem řečeno, se ještě posmíval německým stranám, neřekl ani slova omluvy a ještě si se své strany stěžoval, že se mu vlastně děje bezpráví. To všechno přijaly německé vládní strany bez námitek, hlasovaly pro vojenské předlohy a daly si líbiti kopanec, posměch a pohrdání.

Páni kol. Ježek a především dřívější ministr Stříbrný pokusili se také bohatým ciferním materiálem dokázati, jak nebezpečným nepřítelem jest Německo, jaká tam vládne ozbrojovací horečka, uváděli číslice, kolik jest tam poddůstojníků atd. Řeknu tudíž jenom: Abychom nepřišli do podezření, že my bychom mohli jako němečtí sociální demokraté pro jakýkoliv militarismus najíti nějaké omluvné slovo, nutno konstatovati, že jsme zásadními odpůrci militarismu vůbec, zcela lhostejno, jde-li o militarismus československý anebo německý. Právě to, že sociální demokraté v německé říši odmítli vojenský rozpočet, dává nám morální právo projeviti názor o tom, co zde s tohoto místa bylo včera řečeno o Německu a co z těchto slov je pravda.

Kol. Ježek pokusil se uváděje bohatý ciferní materiál dokázati, že se v Německu veřejně a tajně zbrojí. Vypravoval dále o různých vojenských výdajích, které jsou skryty v jednotlivých kapitolách německého rozpočtu a vybásnil si přímo, že částky, které byly určeny pro účely zcela jiné, jsou výdaji vojenskými, aby tak dosáhl obnosů. o nichž s parlamentní tribuny vyprávěl. (Výkřiky na levici.) Panu kol. Ježkovi stal se jenom zcela malý omyl. Zaměnil totiž Německou říši se státem československým. (Souhlas něm. soc. demokratických poslanců.) Co tvrdil o Německu, to je doopravdy ve státě československém. Třeba vzíti do ruky jenom rozpočet na r. 1927 a najdeme tam v kapitolách jednotlivých ministerstev velmi značné výdaje na militarismus. Tu máme na příklad na vojenské oddělení pana presidenta 320.000 Kč, na podporu mezinárodních mírových akcí 200.000 Kč, výdaje při cizích návštěvách 300.000 Kč, na publikace 5.000.000 Kč, na propagační fond 1,800.000 Kč; k tomu přijde 1.370 milionů ministerstva nár. obrany, 315 milionů činí nekontrolovatelný fond na výzbroj, na policii 132.000, na četnictvo 220.000, na policii v Podkarpatské Rusi 7 milionů, na četnictvo 17 milionů, na vyživovací příspěvky 4 miliony, na chov koní 22 milionů. V kapitole "ministerstvo veř. prací": ústavy pro zkoušení střelných zbraní 127.000 Kč, zkoušení dusíkatých látek 600.000 Kč, na vzduchoplavbu 29 milionů, opevnění hranic 2 miliony, silnice a mosty k účelům vojenským 39 milionů, mimořádné výdaje 36 milionů, plavba lodní 11 milionů a stavby silnic 9,800.000 Kč. Již z těchto číslic jest zřejmo, že kol. Ježek nemá naprosto příčiny poukazovati na Německo, že se měl trochu blíže podívati na vlastní rozpočet, aby odkryl to, co tvrdil o Německu. (Souhlas něm. soc. demokratických poslanců.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP