Přítomni:
Předseda: Malypetr.
Místopředsedové: Horák, dr
Buday, inž. Dostálek, Slavíček,
Stivín, Zierhut.
Místopředseda Stivín (zvoní):
Zahajuji 81. schůzi poslanecké sněmovny.
Dovolenou na 6 dnů obdržel p. posl. dr Štefan
pro neodkladné záležitosti.
Došel dotaz; žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte):
Dotaz posl. Trnobranského a Stříbrného
min. předsedovi o kvalifikaci pomocných zaměstnanců
kancelářských (č. D 754-II).
Místopředseda Stivín (zvoní):
Přistoupíme k projednávání
pořadu.
Budeme pokračovati ve sloučené podrobné
rozpravě o všech třech odstavcích dnešního
pořadu, to jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 706) zákona o
přímých daních (tisk 1000).
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 705) zákona o
nové úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy (tisk 1007).
3. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 559) zákona o
stabilisačních bilancích (tisk 1002).
Ke sloučené rozpravě o druhé části
podrobné rozpravy, zahrnující daně
důchodovou, rentovou a daň z tantiem a z vyššího
služného, přihlášeni jsou ještě
řečníci: na straně "proti"
pp. posl. Klein, Brožík, Remeš;
na straně "pro" pp. posl. Doležal,
Al. Petr.
Uděluji slovo prvnímu zapsanému řečníku
"proti" p. posl. Kleinovi.
Posl. Klein: Slavná sněmovno! Přípravy
pro nový daňový zákon byly od prvopočátku
velmi bedlivě a pozorně sledovány celou zaměstnaneckou
veřejností. Zaměstnanci zejména očekávali
od daňové reformy nejen určitý administrativní
pořádek, nýbrž také respektování
jich hospodářského postavení. Očekávali,
že nový daňový systém bude pamětliv
těžkého postavení dělníka
i ostatních zaměstnanců a že bude dbáti
toho, aby i v budoucnu sociálně hospodářsky
slabší byl novým daňovým zákonem
náležitě chráněn.
My jsme se podíleli na přípravných
pracích v Poradním sboru pro otázky hospodářské,
ve kterém ona partie srážkové daně
vlastně byla zrozena, a již tehdy naši mluvčí
postavili se v zásadě za systém daně
srážkové v předpokladu, že daň
srážková ulehčí berní
administrativě, neboť má odpadnouti fase, upomínka
a exekuce, i celý ten konglomerát v řízení,
který dnes nesmírně berní aparát
zatěžuje, aby na jedné straně režijní
položky zde byly ušetřeny, na druhé straně
aby berní aparát konal povinnosti tam, kde je toho
rozhodně více potřebí. A pod tímto
titulem reklamovali jsme právo, aby srážková
daň také opravdu byla postavena na základnu,
která by vyrovnala jednak ten nepoměr podle zákona
nynějšího, jednak regresovala úsporu,
která nesporně vznikne tím, že administrativa
berní se zjednoduší.
To byly asi ty první hlavní momenty, za kterými
také stál zemřelý sekční
šéf ministerstva financí dr Valníček,
o němž mohu beze všeho prohlásiti, že
měl zejména pro tyto argumentace zaměstnaneckých
zástupců dostatečné pochopení.
Původní sazby a původní předpoklady
pro srážkovou daň byly ovšem poněkud
jiné, než jak je nalézáme v nynějším
vládním návrhu, resp. v návrhu rozpočtového
výboru.
Co nás v prvé řadě na této
dani zajímá? Především ta okolnost,
zdali ten první předpoklad, zjednodušení
administrativy, byl splněn. Nebudu opakovati skvělá
slova a výklady klubovního kolegy dr Meissnera,
který na základě příkladů
a ciferně prokázal, že prakse partie o srážkové
dani nezjednoduší naši administrativu, neboť
ten, který bude postižen - a to jsou hlavně
rodiny vícečlenné - bude se brániti.
Nebude-li se brániti, tak na to bude dopláceti,
bude poškozen.
Pokud jde tudíž o vrstvy, které sledují
zákon a zákon budou znáti, budou tyto zahrnovati
úřady žádostmi o předepsání
řádné daně, takže ona úleva
v administrativě naprosto se nedostaví, naopak bude
ještě větší chaos, než který
je nyní.
Také druhý předpoklad, zda-li ministerstvo
financí dostatečně uznalo dobrou vůli
zaměstnaneckých zástupců, kteří
přistoupili v zásadě na srážkovou
daň a sami chtěli pomáhati k tomu, aby tato
srážková daň pravidelně a v pořádku
byla nejen srážena od zaměstnavatele, nýbrž
aby též v pravidelných lhůtách
byla zaměstnavatelem bernímu úřadu
odváděna, nebyl splněn. Jestliže odborové
organisace, závodní výbory dělnické
a úřednické chtěly se z dobré
vůle postaviti do služeb manipulace této daně,
právem očekávaly, že ministerstvo financí
uzná tuto dobrou vůli v tom způsobu, že
také systém, který mlhavě zatím
se objevil v Poradním sboru pro otázky hospodářské
a nyní pevně zakotvil v novém zákoně,
upraví v nejširším měřítku
ve prospěch zaměstnanců.
Vážení pánové! Je pravda, že
srážková daň proti nynější
normální dani je nižší, to loyálně
připouštíme. Dovolte však, abych řekl,
že to není zásluhou nynější
koalice. Zejména na této partii - jak jsem již
uvedl - pracovalo se už dávno v různých
odbornických poradách a právě v Poradním
sboru a tam se hlavně vytvořila základna,
na níž se počíná budovati tato
srážková daň. To doznávám!
Co vytýkám, je to, že se zde objevuje ve dvojím
systému daně důchodové rozpor v daňovém
minimu, kterážto otázka pro zaměstnance
a dělníky je nejdůležitější.
Daňové minimum předválečné
bylo 1600 K. A nyní přicházíme k problému,
o kterém také v kruzích vědeckých
i národohospodářských jsou spory,
co je to valorisace, co je to násobek a kde je správní
základ pro to, abychom se pomocí tohoto násobku
navraceli do tak zvaných normálních hospodářských
a finančních poměrů.
Dovolte, abych především připomenul
staré výtky, které činíme statistickému
úřadu ve směru sdělávání
t. zv. indexového čísla. Jsou nám
zcela dobře známy principy, podle kterých
indexové číslo se má vypočítávati.
Víme zcela dobře, že ceny tržní
ve velkém městě jako v Praze, Plzni nebo
Ostravě nemohou býti pro sestavení indexového
čísla směrodatné, že zde musí
býti určitý průměr, který
odpovídá skutečnosti, ale který se
nemůže naprosto lišiti od skutečných
průměrných cen, jak tomu je v cifrách,
které nám pod titulem "indexové číslo"
předkládá náš státní
úřad statistický. Věci tohoto druhu
se ovšem přecházejí. Měli jsme
u nás periodu, kdy státní úřad
statistický poněkud správně vystihl
ceny životních potřeb a v té době,
kdy index tento vykazoval určité vyšší
cifry, nebyl považován za barometr pro úpravu
mezd a platů zaměstnanců, neboť tehdá
zejména se strany zástupců kruhů zaměstnavatelských
prohlašovalo se, že indexové číslo
je nepřiměřené, že neodpovídá
skutečnosti. Jakmile však tento barometr vykazoval
pokles, okamžitě ústředna československého
průmyslu dala pokyny, aby o tu diferenci, o kterou klesá
index, byly sníženy mzdy.
To vlastně byl u nás první generální
útok na mzdy, ačkoliv se vědělo, že
fakticky ceny životních potřeb v tom poměru
neklesly, a že pravděpodobně možno očekávati
ještě opak toho, totiž zvýšení
cen životních potřeb. Některé
zaměstnanecké a dělnické kategorie
byly nesmírně tímto postupem postiženy,
neboť jejich mzdy a platy byly sníženy až
do nedávné doby celkem asi o 40%, což se týká
zejména horníků, ale i jiných dělnických
kategorií. Uvážíme-li tento postup,
shledáváme, že indexového čísla,
úřední cifry, která má býti
nejen správně, ale vědecky podložena,
se zneužívalo v době, kdy poněkud odpovídalo
skutečnosti. Ačkoliv poukazujeme na to, že
indexové číslo nikterak - i když máme
na mysli průměr - neodpovídá faktu,
shledáváme, že když zástupcové
dělníků a zaměstnanců požadují
vzhledem k nynější drahotě úpravu
platů, je zde ihned poukaz na indexové číslo.
I když výkyv indexového čísla
je poněkud ve směru zvýšeném,
přece jen je to tak nepatrné, že se to nemůže
vůbec projeviti při jednání o kolektivní
a jiné mzdové smlouvy. Jaký je tedy fakt?
Říkám, že každý občan
v tomto státě, a zejména dělník
a zaměstnanec každého prvého, nebo každou
sobotu nejlépe posoudí indexové číslo.
To je ta nejspolehlivější statistika u nás,
neboť ta theorie, která se někdy objeví
ve zprávách statistického úřadu,
je v naprostém rozporu se skutečností. Naši
zástupcové v rozpočtovém výboru
poznamenali, kdybychom žádali desetinásobek
oproti předválečným poměrům,
že by to nebyl požadavek demagogický, nýbrž
že by to odpovídalo skutečnosti. My jsme si
soukromě v odborových organisacích dali propočítati
jednotlivé předměty, které se béřou
za podklad indexového čísla, a došli
jsme k poznání, že drahota oproti r. 1914 je
jedenáctkrát vyšší a tudíž
indexové číslo, které se pohybuje
kolem devíti, neodpovídá skutečnosti.
Pan ministr financí chce valorisovati předválečnou
hodnotu daňového minima 1600 K. Dochází
u normální daně k obnosu 7000 Kč,
u daně srážkové k obnosu asi 10.000
Kč.
Posuzujme objektivně, zdali toto daňové minimum
jest spravedlivé. Posuzujme na základě cifer,
které jsem již uvedl a ku kterým ještě
některé připojím, zda ministerstvo
financí nedopouští se nespravedlnosti vzhledem
k přípravným pracem a ochotě zástupců
zaměstnaneckých, projevené v Poradním
sboru i jiných sborech, a to právě proti
těm vrstvám, které státu přesto,
že se jim poskytuje určitá úleva v této
formě, ve své masse nejvíce daní odvádějí.
Kdybychom tedy počítali 1600 K předválečných
desetkráte, je počet velmi snadný - u srážkové
daně bylo by daňové minimum 16.000 Kč.
Na to se nám odpovídá: Snad byste mohli dnes
poněkud odůvodniti tento váš návrh,
snad byste jej mohli podepříti poměry drahotními,
ale naše zákonodárství spěje
k tomu, aby se poměry normalisovaly. Připouštím,
že snad násobek desíti za 2 až 3 léta
bude již méně opodstatněný; pak
ovšem by se zde objevila nutnost, o které může
býti také v praksi spor, zdali by pohyblivá
čísla daňového minima nebyla účelnější
než čísla pevná. Je přirozeno,
že nelze každým měsícem měniti
daňového minima. To chápeme, to bychom sami
potírali zásadu zjednodušení daňové
administrativy, ale mohlo by se eventuelně číslo
daňového minima přezkoumati každým
rokem. Jestliže hospodářsky a vědecky
se prokáže, že drahota a mzdy, a to se musí
přirozeně kombinovati, umožní, aby daňové
minimum bylo zvýšeno, může se každého
1. ledna nového roku tato číslice kontrolovati
a nikterak by to nezatěžovalo administrativu, máme-li
zde určitý matematický podklad, jak máme
vypočítávati daně percentuální
a se srážkou, kdyby se každým rokem tato
cifra přezkoumala.
Jsem si plně vědom toho, že je to zatížení
systému, ale nenalézáme-li u této
většiny pochopení pro hospodářské
postavení zaměstnanců, pak nezbývá,
než také tento moment pohyblivého daňového
minima zde uvésti jako moment, který by snad byl
východiskem pro některá stanoviska, která
se již v rozpočtovém výboru v tomto
směru objevila. Považujeme tedy hranici jak v normální
dani v obnosu 7000 Kč, tak u daně srážkové
v obnosu 10.000 Kč za neodpovídající
poměrům a nikterak nevalorisující
skutečné daňové minimum z let předválečných.
Domnívám se tudíž, že naše
návrhy, které v tomto směru předkládáme
a které počínají zejména u
daně srážkové obnosem kol 16.000 Kč,
jsou přijatelné i pro většinu této
sněmovny, rozhodně však, a to prohlašujeme
u plné odpovědnosti, odpovídají dnešním
poměrům. Pokud jde pak o hranici v normální
dani, která je obsažená v tabulce §u 18,
domníváme se, že by alespoň zde měla
býti postavena hranice daňového minima na
obnos 12.500 Kč.
Vážení pánové! A nyní
ještě ta druhá partie, která se týká
indexového čísla. To jsou mzdy. V předvčerejší
schůzi Mezinárodní hospodářské
konference promluvili dva význační mluvčí
světového hospodářství, kteří
byli postaveni již na důležitá místa,
jednak z vůle Společnosti národů,
jednak pokud jde o německého mluvčího,
na důležité místo ve velkopodnikání
Německé republiky. Bývalý komisař
Společnosti národů v Rakousku p. dr Zimmermann
uvedl jako jednu z hlavních příčin
světové hospodářské bídy
vysoké daně, a jeho kolega z Německa p. dr
Siemens uvedl, že v Německu jsou dvě skupiny
zaměstnavatelů: jedna skupina, která se domnívá,
že snížení mezd i sociální
úrovně zaměstnanců pomůže
německému hospodářství, a druhá
skupina, která pravděpodobně je blízká
p. dr Siemensovi, zastává názor, že
by se mzdy měly zvýšiti, aby tím kupní
schopnost veliké massy konsumentské v Německu
byla zvýšena a tím také národní
hospodářství německé bylo uvedeno
v rychlejší pohyb.
Měl jsem možnost před několika málo
dny s tohoto místa hovořiti k zákonu o fusích
a uvedl jsem, že náš průmysl se domnívá,
ovšem naprosto falešně, že pomůže
nemocnému člověku tím způsobem,
že mu vypustí ještě více krve,
že mu ještě více rozruší nervy,
neboť neustálé snižování
mezd, vypovídání kolektivních smluv,
prodlužování pracovní doby, zhoršování
sociálního pojišťování a
jiné útoky, které neustále se kují
proti třídě zaměstnanecké,
nejsou naprosto schopny, aby reparovaly naše národní
hospodářství, aby pomohly výrobě
a průmyslu.
Vidíte, že na mezinárodní hospodářské
konferenci, která byla svolána Společností
Národů a která není snad jen debatním
klubem, ačkoliv jsme si vědomi, že praktické
výsledky této konference nebudou nijak pronikavé
a nepřeformují snad poměry evropské,
snad jedno nám ukáží, jaké názory
jsou v kruzích lidí, kteří ovládají
prakticky i teoreticky zásady světového hospodářství,
a snad některá ta slova, která padnou na
této významné konferenci mezinárodní,
mohou býti součástí hospodářského
programu menších států, jako je republika
Československá.
Uvádím tedy slova dvou význačných
měšťáckých zástupců
- nesocialistů. Dr Zimmerman je liberální
měšťák holandský a dr Siemens je
rovněž měšťák, a přece
oba docela otevřeně vytkli, kde jsou vady jak světového,
tak národního hospodářství.
My proto, mluvíme-li u nás o daňovém
minimu, nemůžeme zkoumati index číselný,
který je nesprávný, nýbrž musíme
se podívati na mzdovou hladinu a tu vidíme, že
mzdy u nás - promiňte, že to musím opakovati
do omrzení - nejsou v první řadě,
nýbrž teprve na 14. místě, ač
by Československo v tomto směru mohlo kráčeti
v prvé řadě. Zde bych ani nechtěl
viniti ministerstvo financí, zde zase vytýkám
v prvé řadě československému
průmyslu, československému zaměstnavateli
naprostou neschopnost, desorientaci hospodářskou,
hokynářství, které se vybíjí
jen v tom, že se utiskuje dělník, ale není
naprosto žádné koncepce a není národohospodářské
politiky. Jestliže také ministerstvo financí
zbytečně hoví těmto nemožným
poměrům a poskytuje těmto bohatým
vrstvám výhody, aniž by mělo kautely,
že obnosy, které průmysl ušetří,
budou dány k disposici pro veřejné blaho,
pro celý hospodářský život, pak
také ministerstvo financí jest spoluvinno na těchto
poměrech, poněvadž ochuzuje finanční
hospodářství, dává tuto úsporu
ve větší míře bohatým
vrstvám podnikatelským, aniž by se to v konsumu,
podnikání a ve výrobě náležitě
projevilo. To je vada pana ministra financí a celého
ministerstva, že si tyto kautely nedává, ačkoli
by se mně zdálo, že pan ministr dr Engliš,
který, jak doufám, je úplně nezávislý
na stranách, které dnes tvoří vládní
většinu, by mohl záruk požadovati. Přesto,
že jsme poukázali na tyto rozpory a na ně zvláště
upozorňovali, neshledáváme dostatek pochopení
pro naše snažení. Vidíme, že i tato
osnova, pokud jde o úlevy daňové, hlavně
pamatuje na vrstvy bohaté, neboť, jestli cifra, kterou
cituji, souhlasí, znamená celková sleva 500
mil. Kč na daních státních a 250 mil.
Kč na samosprávných přirážkách,
z kteréhožto obnosu připadá na nemajetné
vrstvy, hlavně na zaměstnance, dělníky,
státní úředníky 150 mil. na
státních daních a na ostatní vrstvy,
tedy kapitalistické, podnikatelské připadá
600 mil. Kč. Tedy vidíte, 80% obyvatelů u
nás skládá se z vrstev pracujících,
ať je to dělník manuelně nebo dělník
duševně pracující, to jest jedna veliká
rodina pracujících lidí, tedy těmto
pracujícím dává se z úspory
daňové 150 mil., kdežto ostatním, to
je minoritě, 600 mil. Kč. Kdyby tedy těch
600 mil. Kč se mohlo projeviti ve výrobě
u nás, abychom zaměstnávali lidi a vyváželi
zboží - lidi nemůžeme vyvážeti,
o tom jsem nedávno hovořil - pak bychom to vítali.
Nám jde o to, aby především dělník,
úředník měl zaměstnání,
to je první podmínka, při čemž
máme na paměti, že tím také pomáháme
státu, který je živ od hospodářství.
Já jsem již pravil: Dělejte sebe lepší
nebo sebe horší politiku, státu tím
nepomůžete, tento stát vzešel a tento
stát žije jen z hospodářství.
Bude-li toto hospodářství špatné,
zajde stát a vy, kteří pomáháte
tomuto špatnému hospodářství,
jste hrobaři tohoto státu, i když se desetkrát
denně modlíte, že jste vlastenci a republika
že je vám nade všechno.
Proč ten dělník nejvíce v tomto státě
trpí a má býti hůře postaven
než theoreticky vzato jeho zaměstnavatel? Jestliže
nejsme v prvních řadách statistiky mzdové
a teprve mašírujeme na čtrnáctém
místě, pak, pánové, když Československá
republika také vyslala delegaci do Ženevy a této
delegaci dala také určitý rámcový
program, myslím, že naše delegace v Ženevě
by měla tu mzdovou čtrnáctku přezkoumati
a ještě druhou čtrnáctku - my jsme totiž
ve statistice vývozních států také
na čtrnáctém místě. Není
tu určitá shoda těch čtrnáctek?
Ve mzdové statistice na čtrnáctém
místě a ve vývozní statistice také
na čtrnáctém místě? Co vidíme?
Tam, kde je vyšší standard zaměstnanecký
- opakuji, co jsem zde nedávno musil prohlásiti,
ale nenalézám jiného argumentu - jako v Americe,
dává také možnost současně,
aby se zvýšil standard zaměstnavatelský,
kapitalistický. Amerika počíná hospodářsky
ovládati nejen své země, nýbrž
také ostatní části světa. Jeden
z problémů, který se má řešiti
v Ženevě, je také ten, ačkoli se to
přímo neříká, jak paralysovati
nebezpečnou konkurenci americkou. Amerika po stránce
finanční nejvíce vytěžila za
světové války. Amerika počíná
pomocí zlata a vyššího standardu zaměstnaneckého
výrobně ovládati už pomalu celou Evropu.
Vážení pánové! U nás není
poznání, a to by byl už svrchovaný čas
v tom smyslu, aby zaměstnavatelé revidovali svůj
poměr ke mzdám a platům zaměstnaneckým.
Pak ovšem nemohu si pomoci a říkám:
To, co uvádíme, dokazujeme a co podkládáme
skutečnostmi, neslyší se na druhé straně.
Zaměstnavatelé i koalice je hluchá a proto
tedy nezbývá nám nic jiného, než
sice trvati na těchto námitkách, ale vyčkati,
jestliže jinou cestou dosáhneme onoho výsledku,
ku kterému pracujeme. Nemůžeme tudíž
řešiti daňové minimum, aniž bychom
také současně neřešili otázku
platu, otázku mezd. A tu říkám: Jestliže
mechanicky násobím předválečné
minimum 1.600 K desíti, přicházím
k novému daňovému minimu 16.000 srážkové
daně, neboť zde nejsou jiné srážky
už přípustny, pak pánové. je
to věcně odůvodněno nejen s tohoto
hlediska, nýbrž také z toho násobku
mzdového.
Pan ministr říká: Co je mně do mezd,
já nejsem zaměstnavatelem. Ale pak by pan ministr
financí dr Engliš měl to projeviti také
v tomto zákoně, že není zaměstnavatelem,
neboť proč dával do §u 17, do §u
78 ustanovení, která znemožňují
zaměstnavatelům, aby za své zaměstnance
dále platili sociální dávky, nemocenské,
pensijní a jiné pojištění i daně?
Proč zejména dával pan ministr financí
do §u 341 ustanovení, které znemožňuje
kolektivní smlouvy obsahující ustanovení
o placení sociálních dávek a daní
zaměstnavatelem? Zde tedy v §§ 341, 17 a 78 už
vystupuje pan ministr financí jako zaměstnavatel,
je kolektivním zaměstnavatelem, neboť zde vyhověl
zaměstnavatelským kruhům do té míry,
že důsledky těchto ustanovení těžko
by pan ministr financí zodpovídal. On by zapřel
svoji rozhodně lepší minulost, kterou uložil
ve svých spisech soc. politických, kdyby chtěl
dokládati nyní po účincích
těchto 3 paragrafů, co ukázalo se na mzdách
a hospodářském postavení našich
zaměstnanců.
My jsme přirozeně okamžitě učinili
vše, abychom přesvědčili pana ministra
i pány autory osnovy, že dopouštějí
se zde útoku proti hospodářskému,
ba životnímu postavení našich zaměstnanců.
Teoreticky má pan ministr pravdu, říká-li,
že budeme u nás více pěstovati daňovou
morálku. Teoreticky má pravdu, že občan,
který má důchod, má platiti z tohoto
důchodu, pokud důchod dosáhne určité
hranice, také daň. To je teoreticky správné,
to nepopíráme. Ale pan ministr financí musí
také zkoumati, proč u nás máme kolektivní
nebo jiné smlouvy, proč u nás v t. zv. zvykovém
právu ustálilo se, že zaměstnavatel
za své zaměstnance platí buď úplně
nebo jednu částku sociálních dávek
a daní? A kdyby pan ministr financí to zkoumal,
a kdyby byl pouze 14 dní odborovým sekretářem,
došel by k poznání, že sociální
dávky a daně, které za zaměstnance
převzal zaměstnavatel k placení, nejsou převalováním
břemen, jak teoreticky dalo by se to odůvodniti,
nýbrž tvoří v této periodě
nízkých mezd součástku platu a mzdy
toho kterého zaměstnance. Neboť kdyby zaměstnavatel
u nás byl tak slušný - jako že není
- a přišel prvého nebo v sobotu k tomu dělníkovi
a řekl mu: "Nová daňová reforma
mně znemožňuje, abych za vás dále
platil sociální dávky a daně, poněvadž
berní úřad to neuzná za režijní
položku, já vám to vynahradím ve formě
zvýšené mzdy," tak jsme ve směru
daňové morálky s p. dr Englišem na
jedné linii. Pan ministr financí skutečně
se domnívá ještě podnes a v tuto hodinu,
že nalezneme v tomto státě větší
počet slušných zaměstnavatelů,
kteří přijdou a dobrovolně vyrovnají
zaměstnancům úbytek, který se ukáže
tím, že se v nejbližších letech znemožní,
aby tyto sociální dávky a daně byly
placeny zaměstnavatelem.
Mohu prohlásiti, pokud jsme my intervenovali v této
věci a pánům věc vykládali,
že jsme to činili způsobem seriosním,
věcným, dokládali jsme a prosili přímo:
vždyť je dosti na tom, že svaz průmyslníků
na nás denně útočí, vždyť
je dosti na tom, že pomocí agrárních
cel se zvyšovaly ceny životních potřeb
a klesaly mzdy, ještě přicházíte
z ministerstva financí a dáváte přímo
pokyny, jakým způsobem by se ještě více
snižovala životní úroveň zaměstnanců!
To není úkolem ministerstva financí a také
ne úkolem daňové reformy a proto my nemůžeme
ušetřiti ministerstvo financí výtky,
že ono slouží také ať již dobrovolně,
či mimoděk zájmům zaměstnavatelským,
neboť to, co je v §§ 17, 78 a 341, je pro nás
potvrzením, že ministerstvo financí vyhovělo
volání z kruhů zaměstnavatelských
a dalo možnost, aby se zaměstnancům jejich
požitky snižovaly.
A prosím, když p. ministr financí, jehož
chápu, jako profesor dovede z kathédry také
hlásati daňovou morálku a opírá
se o tuto zásadu, pak se měl pokusiti jako člen
vlády a pokud se pamatuji, ve vládě ještě
je p. dr Engliš - když předkládal
tuto osnovu, aby také pomocí jiného zákona
standard mzdový dostoupil hranice skutečné
drahoty, abychom se vyrovnávali, a pak bychom si mohli
navzájem pohovořiti o daňové a také
o mzdové morálce. Dnes je to útok na mzdy
dělnické, také zejména útok
na platy zaměstnanecké a my proto co nejostřeji
proti těmto 3 paragrafům protestujeme. V tom směru
předkládáme opravné návrhy
a znovu apelujeme na sněmovnu, aby uvážila,
v jakém třídním postavení zaměstnanec
se dnes u nás nalézá a že je svatou
povinností této koalice, aby nepřehlížela
tyto důležité hospodářské
okolnosti.
A ještě, pokud jde o § 341! Já bych řekl:
Nikomu do toho nic není, co si zaměstnanec se zaměstnavatelem
ujedná. Proč zasahuje naše zákonodárství
do soukromoprávního poměru? Jestliže
dnes zaměstnanec nastoupí místo kamkoliv
a smluví se zaměstnavatelem mzdové podmínky
pracovní a sociální, pak, prosím,
ponechte těmto dvěma činitelům, aby
se dohodli. Proč zákon zasahuje do tohoto volného
poměru, proč zákon nepřímým
způsobem znemožňuje to, co vlastně dělají
a budou dělati - o tom není sporu - odborové
organisace. To už, pánové, musíte ponechati
odborovým organisacím, aby ony podle svých
sil a možností domáhaly se lepší
úpravy poměrů zaměstnanců a
je to otázka moci a pohotovosti odborových organisací,
aby podle toho svůj postup a své methody zařídily.
Ale jestliže u nás, zejména v poslední
době, počíná do zákonodárství
vnikati nebezpečný prejudic, že totiž
stát předpisuje soukromému podnikání
a v oboru soukromoprávních poměrů
něco, co mu nepatří, pak to odsuzujeme také
s tohoto hlediska. Pan ministr národní obrany stal
se na příklad najednou živnostenským
sprostředkovatelem práce podle zákona o umísťování
déle sloužících poddůstojníků,
podle kterého i soukromý podnikatel, který
je v nějakém poměru ke státu nebo
k ministerstvu národní obrany, je povinen ohlašovati
tomuto ministerstvu uprázdněná místa
ve svých soukromých službách. A, prosím,
ministerstvo národní obrany bude vyhlašovati
tato místa. Pak tedy vidíte určitou takovou
okolnost, která zde také připomíná
tento § 341, něco, co po stránce právní
a zákonodárné musíme odsouditi, neboť,
chce-li stát všechno u nás dáti do paragrafů,
chce-li také sledovati každý počin odborové
organisace, musí i na druhé straně sledovati,
co dělají páni zaměstnavatelé,
a zde by nalezl stát mnohé důvody k zákroku,
zde by nalezl tolik materiálu, se kterým by se mohli
páni státní zástupci a soudy u nás
zaměstnávati. Jenže tam to neplatí.
To platí pouze pro onen druhý břeh.