Pátek 16. prosince 1927

Začátek schůze v 10 hod. 16 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Zierhut.

Zapisovatelé: Ježek, dr Petersilka.

223 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři Černý, dr Engliš, dr Mayr-Harting, Najman, dr Nosek, dr Šrámek, dr Tiso.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce Nebuška.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Zahajuji 119. schůzi posl. sněmovny.

Došlo oznámení o změnách v klubech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Posl. Füssy, dr Holota, Koczor a Szentiványi oznámili podle §u 15 jedn. řádu spolu s předsednictvem klubu, že jsou členy nově utvořeného klubu "Magyar Nemzeti Párt és Zipser Deutsche Partei képviselöi klubja" (klub poslanců maďarské strany národní a německé strany spišské), jehož předsedou jest posl. Szentiványi, místopředsedou posl. Koczor, referentem a pokladníkem posl. dr Holota.

Zároveň oznámili podle téhož §u 15 jedn. řádu předsednictvo tohoto klubu a posl. dr Hanreich, Jos. Mayer a Nitsch, že jsou hospitanty tohoto klubu.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Došla oznámení o změnách ve výborech.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei" vyslal do výboru rozpočtového posl. Windirsche za posl. Platzera; do výboru soc.-politického posl. Schuberta za posl. Platzera; do výboru iniciativního posl. Wagnera za posl. Halke.

Místopředseda inž. Dostálek: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Dotazy:

posl. Jaši ministru veř. zdravotnictví a tělesné výchovy o neobvyklém způsobu pensionování obv. lékaře MUDra Jindřicha Učně ve Strážnici na Moravě (č. D 950-II),

posl. H. Bergmanna a druhů ministru financí o pensionování civ. geometra Ant. Čapka v Hradci Král. (č. D 955-II),

posl. Kříže ministru školství a nár. osvěty o sestátnění učitelského sboru odb. školy pro ženská povolání spolku "Ludmila" v Č. Budějovicích (č. D 956-II),

posl. Brodeckého ministru nár. obrany, že se pensionovaným četn. gážistům upírá právo na hodnost rotmistra v záloze (č. D 957-II).

Místopředseda inž. Dostálek: Počátkem schůze byly tiskem rozdány odpovědi.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1278. Odpověď ministra vnitra na interpelaci posl. Bergmanna, dr Franke a druhů o poměrech čsl. stráže bezpečnosti (tisk 1241).

1288. Odpověď vlády na interpelaci posl. de Witte, Hackenberga, Schweichharta a soudr., aby prodlouženy byly lhůty, v nichž mají býti předloženy obecní rozpočty (tisk 1243).

1289. Odpověď ministra financí na interpelaci posl. Krebse, inž. Junga a druhů, zda konečně upraveny budou požitky státních pensistů (tisk 1236).

1293. Odpověď vlády na interpelaci posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle, Kleina a soudr. o sociálním zabezpečení osob přestárlých (tisk 1240).

1341. Odpověď vlády na interpelaci posl. Brodeckého a soudr. o provádění platového zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n. (tisk 1238).

1377. Odpověď vlády na interpelaci posl. Tomáška a soudr. o provádění t. zv. platového zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n. (tisk 1232), a interpelaci posl. Bergmanna a druhů o systemisaci služebních míst státních zaměstnanců, jakož i zaměstnanců samosprávných a o provádění platového zákona (tisk 1239).

1379. Odpověď ministra soc. péče na interpelaci posl. Krebse, Simma a druhů o sociálním pojištění pro soukromé zaměstnance (tisk 1242/II).

1397. Odpověď vlády na interpelaci posl. Pohla a soudr. o zneužití vládní moci ve prospěch politických stran při dovozu polského uhlí (tisk 1204).

Místopředseda inž. Dostálek: Počátkem schůze byl tiskem rozdán a současně přikázán výboru iniciativnímu návrh.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1386. Návrh posl. Schweichharta. Leibla a soudr. na změnu zákona ze dne 30. ledna 1920, č. 81 Sb. z. a n., kterým se vydávají po rozumu §u 10 zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb. z. a n., ustanovení o přídělu zabrané půdy a upravuje se právní poměr ku přidělené půdě (Zákon přídělový).

Místopředseda inž. Dostálek: Přikazuji výboru pro veř. zdravotnictví:

1399. Vládní návrh zákona o náhradě ošetřovacích útrat za příslušníky hlav. města Prahy ve všeob. nemocnici v Praze.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru rozpočtového o usnesení senátu (tisk 1339) k vládnímu návrhu (tisk senátu 480 a 539) zákona o pozemkovém katastru a jeho vedení (katastrálního zákona)(tisk 1381).

Zpravodajem jest p. posl. dr Černý. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Černý: Slavná sněmovno! Úkolem vládního návrhu o pozemkovém katastru a jeho vedení (tisk 480) je především jednotná úprava a sjednocení veškerého zákonodárství tohoto oboru na celém území Československé republiky a v důsledku toho i zrušení veškerých stávajících rakouských a uherských, pokud se pak Hlučínska týče, i pruských zákonů, jakož i všech dosavadních nařízení a císařských patentů, třebaže zásady a metody zmíněných zákonu byly do značné míry do vládního návrhu převzaty. Zrušují se, případně mění se dále i zákony a nařízení, které na poli tomto byly vydány již po převratu, tedy za trvání republiky.

Veškeré ve vládním návrhu převzaté katastrální operáty jsou výsledkem dlouhá desetiletí trvajících prací a studií a vynikají namnoze, zejména pokud se zemí historických týče, velmi značnou přesností a dokonalostí, třeba že počátky jejich nutno hledati již v katastru stabilním z r. 1817, byť i četnými pozdějšími zákony pozměněné a doplněné.

Zejména jsou to dosud platné a v zemích historických teprve r. 1860 dokončené mapy stabilního katastru, které jsou vyhotoveny ve všech zemích v jednotném měřítku a které svým provedením, technickou přesností, obarvením, značkami, popisem, číslováním parcel, ba i papírem jsou si tak dalece podobny, že se zdají býti vyhotoveny touže osobou a v témže čase. Tato jejich vlastnost je pro státní správu přirozeně neocenitelné důležitosti.

Jinak je tomu však ve směru tomto na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde katastrální operáty jsou ve stavu často značně nedokonalém a desolátním a v mnohých krajinách i úplně scházejí. Také pozemkový katastr hlučínský, jehož vývoj spočívá ovšem na zcela jiných předpokladech, nemá naznačených předností operátu bývalého pozemkového katastru rakouského.

Dalším důvodem přijetí zákona o pozemkovém katastru je jeho věcná souvislost se zákonem o dani pozemkové, který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1928, a je proto také nutno, aby i zákon o pozemkovém katastru vstoupil v týž den ve svou platnost. Pozemkový katastr a jeho ryzí katastrální výnos slouží totiž, jak všeobecně známo, za základ ukládání daně pozemkové, což vtěleno jest již v novém zákoně o přímých daních ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n.

Pokud se pak týče ryzího katastrálního výtěžku jednotlivých parcel, zůstává - nehledě k novým násobkům v zákoně o dani pozemkové zavedeným - úplně nezměněn a setrvává se při něm i nadále na staré zásadě katastru parcelového, oproti opuštěnému katastru statkovému nebo-li dvorcovému. Metodám, kterými určován je čistý katastrální výnos, bylo již při úpravě nového zákona o dani pozemkové, jakož i v rozpočtové debatě o projednávaném právě vládním návrhu z mnoha stran velmi intensivně vytýkáno, že jsou zastaralé, nespravedlivé a neobjektivní a, že zejména při stanovení ryzího katastrálního výtěžku nepřihlížejí k různým důležitým momentům, které výnosnost půdy zvětšují, jako jsou ku př. meliorace, regulace, elektrisace, používání umělých hnojiv a pod. Při tom bylo ovšem zapomenuto na neobyčejné risiko zemědělské produkce a na přímo l horentně zvýšenou celkovou režii v zemědělském podnikání, která výnos jeho velmi podstatně redukuje. Je proto i nadále brán za základ k vyměřování daně pozemkové ryzí katastrální výtěžek průměrný, stejně tak, jakoby při nové úpravě ryzího katastrálního výtěžku - na kterou však pro velmi značné náklady, problematický výsledek a obtížnost spojených s tím prací prozatím nelze pomýšleti - muselo se přihlížeti opět jen k výtěžku průměrnému a přibližnému.

Kromě těchto důležitých úkolů slouží pozemkový katastr ke zhotovování vojenských map, ke zjištění druhů a výměry pozemků a k jejich odhadu, kteréžto veškeré náležitosti jsou mnohde tak dokonalé, že dávají na př. i možnost seznati vlastnosti jednotlivých parcel, a to zejména i vlastnosti bonitní, aniž by je bylo nutno osobně shlédnouti.

A nyní některé novoty, které vládní návrh oproti stávajícím zákonům zavádí.

Po stránce technické nařizuje vládní návrh provedení katastrálního měření pro vyhotovení katastrálních map a reambulaci map zastaralých na Slovensku. Podkarpatské Rusi a Hlučínsku, v důsledku čehož pak bude na celém území republiky mapový i písemný operát úplně jednotný. To jest jedno z nejdůležitějších poslání projednávaného vládního návrhu.

Mapy, nevyhovující svou přesností nebo měřítkem budou z úřední povinnosti povšechně nahrazeny mapami novými.

Podle vládního návrhu má katastrální mapa napříště vykazovati také půdorysy budov, trvalá zařízení a díla staveb pozemních, vodních, melioračních, vodárenských, železničních, silničních, elektrárenských a jiných, dále polohu mezníků, výškových značek, památek, stromů památkově cenných a pod.

Pozemkový katastr má pro budoucnost vyznačovati také inundační území a právo ke stavbě.

Po stránce právní nadány jsou operáty katastru pozemkového formální publicitou, t. j. stávají se podle nového zákona veřejnými a veřejně přístupnými, kdežto dříve bylo dovoleno nahlížeti do nich pouze za určitých podmínek. Veškerá řízení místní provádí komise za předsednictva měřického úředníka a nikoliv jak doposud měřický úředník sám podle pouhého vyjádření stran nebo zástupců obce. Zápis pozemkového katastru nabývá platnosti teprve po lhůtě vymezené reklamačnímu neb odvolacímu řízení, o nichž vládní návrh obsahuje velmi podrobná ustanoveni.

Zvláštní pozornost je věnována dále souladu pozemkového katastru s veřejnými knihami. Každý šestý rok přezkouší totiž katastrální měřický úřad, shodují-li se zápisy obou těchto operátů. Křiklavé nesrovnalosti katastrálního výtěžku od skutečných poměrů odstraňuje vládní návrh tím, že zavádí nové změny jakostních tříd, a to po provedených melioracích, regulacích vodních toků, dále následkem poddolování pozemků nebo v jiných dalších případech, které stanoví vládní nařízení. Mimo to upravuje vládní návrh otázku náhrady škody při katastrálním řízení a oprávnění zaměstnanců vstupovati na nemovitosti, připouští vyvlastnění ploch, potřebných pro zabezpečení trigonometrických bodů nebo zřízení služebností pro tento účel, a upravuje dále spolupůsobení soudů, veřejných úřadů a orgánů. Stanoví nově pokuty a náhrady za úřední jednání, umožňuje provedení zcelování pozemků při vyhotovování map a obsahuje další různá podrobná ustanovení.

Rozpočtový výbor přijal toto vládní usnesení bez jakýchkoliv změn a dovoluje si navrhnouti slavné sněmovně, aby v tomto smyslu usnesení senátu bylo přijato. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta řečnická stanovena byla 30 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Lhůta tato je schválena.

Přihlášeni jsou řečníci: na straně "proti" pp. posl. Schweichhart, inž. Záhorský, inž. Nečas; na straně "pro" pp. posl. dr inž. Botto a Bečák.

Uděluji slovo prvnímu přihlášenému řečníku, p. posl. Schweichhartovi.

Posl. Schweichhart (německy): Slavná sněmovno! Projednávaná předloha neodpovídá našim zásadám a našim přáním. Pomocí katastrálního zákona má býti mezi jiným podrobněji zjištěn čistý katastrální výtěžek. Ale již nyní jest jisto, že skutečný čistý výtěžek ani pak nebude úplně zachycen. Vyměřování pozemkové daně podle nového zákona o přímých daních podává, jak známo, pouhé poměrné číslo, které ve skutečnosti odpovídá pouze katastrálnímu čistému výtěžku z r. 1865, nikoliv však z r. 1927. Pro tento účel přepracovati celý pozemkový katastr, jak to praví § 97 návrhu, nově jej zavésti ve větší části Slovenska a Podkarpatské Rusi ohromným nákladem 200 milionů Kč nezdá se nám jistě hospodárným. Udržování evidence katastru samo bude ročně vyžadovati 26 1/2 milionů Kč. Z toho však vyplývá logický tlak, aby pozemková daň byla vůbec učiněna nezávislou na čistém katastrálním výtěžku. Tím by se uspořil celý nákladný a těžkopádný aparát pozemkového katastru. Jest a zůstává nesmyslem dvakráte geometricky vyměřovati plochu republiky, jednou pro pozemkové knihy a jednou pro katastr daně pozemkové. Úkoly pozemkového katastru mohly by přece zcela dobře převzíti pozemkové knihy.

Pokud jde o samu otázku zdanění pozemků, rád bych po zásadní stránce prohlásil toto: Daňová politika musí plniti sociální účel, totiž v šetřiti pracovního důchodu drobného zemědělce a prakticky podporovati převod půdy na nejlepšího hospodáře. Proto žádáme, aby příjem drobného rolníka a chalupníka byl přiměřeným zvýšením daně prostého existenčního minima zbaven zatížení aspoň v částce 15.000 Kč ročně.

Pozemková daň nechť se promění v jednu jednotnou daň z hodnoty pozemků pro všechny zemědělce. Nechť se řídí hodnotou holého pozemku, nehledě k ceně inventáře, budov a zvelebení půdy. Hodnota půdy budiž zjištěna podle normálního čistého výtěžku, jejž poskytuje pozemek trvale a stále při řádném zemědělském hospodaření. Daňové listiny buďtež veřejně vyloženy u obecního úřadu. Hodnota půdy stanovená pro zdanění budiž také rozhodující pro vyměření ceny při pronájmu. Pro drobné zemědělce a chalupníky jest to zvláště důležité, poněvadž nájemné bylo často zvýšeno již desateronásobně, ale pozemková daň, jak známo, nikoliv. Hájíme stanovisko, že pracovní důchod pracujícího drobného rolníka, jenž není vyšší než pracovní důchod námezdního dělníka při stejné práci, nesmí býti výše zatížen než tento důchod námezdního dělníka. Proto žádáme, aby v těchto případech přicházela v úvahu jen důchodová daň, nikoliv však mimo ni ještě pozemková daň. Tato daň, jak jsem již řekl, budiž proměněna v daň z pozemkového důchodu náležitě odstupňovanou.

Poněvadž naše návrhy byly bohužel v rozpočtovém výboru zamítnuty, musíme k samé předloze učiniti tyto kritické poznámky: Provedení zákona jest především úkolem ministerstva financí - to ukazuje, jaké pohnutky rozhodovaly při textaci tohoto návrhu. Abychom jasně poznali úmysl zákona, můžeme si připomenouti jen známý výrok pana ministra financí dr Engliše, že z úhrnného důchodu 60 miliard Kč jest v Československu de facto zdaňováno jen 10 miliard Kč. Tento zákon silně slouží také zájmům militarismu. On připravuje dále nucenou komasaci, zcelování pozemků. Vláda se dovolává toho, že ve východních územích republiky, na Slovensku a na Podkarpatské Rus není řádný pozemkový katastr, že prý jest proto mnoho držebních poměrů nejasných, pročež prý tam často rozhoduje jedině zvykové právo. Ale v historických zemích pocházejí užívané katastrální mapy z doby dávno uplynulé, jsou mnoho desítek let v staré, často nedoplňované a mají tedy pochybnou cenu.

Účel pozemkového katastru vytčený v §u 3 jest velice mnohostranný. Praví se tam:

"Pozemkový katastr slouží k tomu, aby byl získán podklad pro vyměřování veřejných daní s držbou pozemků spojených, pro zakládání, obnovování nebo doplňování veřejných knih a jejich map, zajištění držby, pro převod nemovitostí a pro reální úvěr.

Z úsporných důvodů budiž pozemkový katastr zakládán a veden tak, aby zároveň byl pomůckou pro práce kartografické, výškopisné, pro technická podnikání, pro účely statistické, hospodářské, pro vědecká bádání, pro ochranu památek nebo pro jiné účely státní správy i občanského života. Podrobný návod o tom vydá ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem veřejných prací a příslušným ústředním úřadem."

Škoda, že tento návod nám nebyl předložen. Jistě by také leccos pověděl. Sídla katastrálních výkonných úřadů a obvody jejich působnosti budou znovu libovolně stanoveny vládním nařízením. Rozhodně budou zase za sídla katastrálních výkonných úřadů určena výlučně česká města, jak tomu jest také při pozemkové reformě, kde ani jedna jediná obvodová úřadovna nebo přídělový komisariát není v německém městě. Brzy uvidíme, jaký vliv budou míti po této stránce německé vládní, strany, asi naprosto žádný. Naopak pozoru jeme, že ministerstvo veř. prací spravované německým ministrem dr Spinou má býti v silně omezeno. Kol. Nečas již včera upozornil, že vodní stavby a elektrifikace mají býti přiděleny ministerstvu zemědělství. To by znamenalo ovšem ohromné zesílení agrárního vlivu. Členové Svazu zemědělců počítají jistě s tím, že se jim při tom dostane také jejich vládního sousta. Přehlížejí však, že mezi slibem a dodržením jest velký rozdíl. Pan senátor dr Medinger řekl v těchto dnech v senátě dosti drasticky, že německé vládní strany byly v hlavní věci napáleny. Omezování vlivu dr Spiny, jemuž nikdo neodporuje, jest pro vládní strany skutečně charakteristické. Pro každý pozemek budiž uveden podle §u 5 v katastru držitel, výměra, zdělávání, jakostní třída a katastrální výtěžek, anebo pro parcelu pozemku bez katastrálního výtěžku jeho obecné označení nebo pojmenování. Mimo to budiž poznamenána pozemková trať, knihovní vložka, výměra zaplavované plochy, použitá práva ke stavbě u půdy odňaté zemědělskému obdělávání, účel, jemuž jest věnována a přírodní či jiná památka, která jest na pozemku. V §u 7 se mluví o katastrálních územích: 1. Pozemkový katastr jest uspořádán podle katastrálních území, 2. katastrální území jest souvislé území vhodného tvaru s uzavřeným obvodem, jež se kryje buď s obcí politickou (místní) nebo jest její součástí. Ve výjimečných případech může jedno katastrální území obsahovati několik obcí politických (místních) téhož berního okresu. Katastrální území budiž rozděleno na pozemkové trati podle obecného pojmenování skupin pozemků.

Již z těchto rozhodujících ustanovení jest patrná mnohostrannost návrhu. Zde jsou však i těžkosti v provádění a nebezpečí jeho jednostranného užívání. Především pokud jde o katastrální řízení, jako vždy převládá vliv byrokracie. I křesťansko-sociální senátor dr Hilgenreiner to zjistil při sestavování rozpočtu pro r. 1928. Jest sice předepsáno, že měřická a místní zjištění provádí komise, ale předsedou jest státní měřický úředník, jehož vliv jde tak daleko, že v dohodě s obecní radou určuje dva důvěrníky, kteří mají býti přibráni a kteří jsou znalí místních poměrů. Co v praxi znamená toto jednostranné rozhodovací právo společně s tím, že starosta obce nebo jeho náměstek jsou súčastněni na správě komise, dovedeme si snadno představiti, počítáme-li s ostrými sociálními a tím také politickými protivami na vesnici. Při zjišťování parcel, druhů obdělávání a především jakosti mohou býti z nenávisti jednotlivé osoby poškozeny, jiným se za to může zase nadržovati. Počet jakostních tříd v jednom oceňovacím okrsku pro totéž zdělávání - počítá, se s 8 - nesmí podle §u 23 přesahovati 9 stupňů. Jaké množství možností někomu vytříti zrak! Proto naléháme na to, aby všechny tyto důležité otázky v nejširším smyslu byly upravovány na širokém demokratickém základě, t. j. aby všichni súčastnění držitelé pozemků sami směli promluviti rozhodující slovo. Možnost jejich výslechu a námitek sama nepostačí. Odborové organisace mají býti rozhodně přibrány k rozhodování.

Nebude-li vyhověno naší žádosti, povstane nebezpečí, že drobní zemědělci a chalupníci budou těžce poškozeni ve prospěch hospodářsky silných. Jest příznačné, že podle odst. 3 §u 9 ani držitelé pozemků ani jejich zmocněnci se nemusejí dostaviti ke katastrálnímu řízení. Za ně pak mají potřebná vysvětlení podati přítomní držitelé sousedních pozemků nebo důvěrníci. Tato vysvětlení budou často také podle toho. Nemáme nejmenší záruky, že při sestavování zvláštních komisí, při stanovení zásad sazeb jakostních tříd, při úpravě odhadních okresů a vceňovacích okrsků, při vyhledávání vzorkových pozemků, při zařazování a klasifikaci jednotlivých pozemků - podle §§ 19 až 23 - budou chráněny zájmy drobných zemědělců a chalupníků. Naléháme na to, aby při sestavování všech těchto komisí platila zásada poměrného zastoupení podle velikosti držby. Ohromná většina pozemkových držitelů nesmí již býti, jak se to dosud všeobecně dělo, zbavena vlivu a odstrčena. Zemědělské rady podle jejich dnešního složení nelze nikdy naprosto považovati za úhrnné zastoupení zemědělství. Nevykonává-li se všeobecně dobrá kontrola, jest dále velké nebezpečí, že l obecní statek bude ještě více omezen. Během desítiletí byl podvodem zmenšen o statisíce hektarů. Nejkrásnější lesy a pozemky dostaly se do rukou chtivých obecních veličin. Tím byli těžce postiženi zvláště drobní zemědělci. Často se soukromá držba zvětšuje přioráváním z obecního pozemku. Ze všech těchto důvodů jest naléhavě nutno, aby katastrální práce byly co nejpřísněji kontrolovány. Převážný vliv byrokracie ukazuje také ustanovení odst. 7 §u 11, podle něhož měřický úředník má určovati, která politická nebo místní obec zálohou na společný náklad dodá materiál, dělníky a povozy, aby byly opatřeny scházející nebo poškozené mezníky. Sporné hranice místních obcí budou prostě upravovány úředně. Často stanovené povinnosti obcí se zřetelem na finanční reformu vypadají zcela podivně ke škodě obcí. Méně příjmů při zvýšených břemenech! Kam to povede, brzy uvidíme. Dokonce i finanční úřady již uznávají, že zákon musí býti rozhodně novelován. Toto neustálé novelování stalo se přímo význačným znamením, jak se u nás ledabyle dělají zákony en gros.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP