Čtvrtek 19. ledna 1928

Od kdy se má báňský revírní úřad starati o to, co stojí ve Věstníku revírní rady? Závodní radové a jejich orgány, revírní rady, mají spíše pečovati o to, aby životní úroveň horníků nebyla snižována a aby jejich sociální pojištění nebylo zhoršováno. Báňské úřady nechť se starají o to, aby bylo méně úrazů, aby dodržována byla hornopolicejní nařízení a nechť nestrkají nos tam, kam nepatří. To učinil báňský revírní úřad, ačkoliv již jednou byl báňským hejtmanstvím v Praze v podobné věci zamítnut. Svého času báňské hejtmanství v Praze sdělilo báňskému revírnímu úřadu, že tyto věci neprovádí správně a dalo za pravdu odvolání revírní rady v Kladně. To však nevadí; pánové u báňského revírního úřadu asi nemají mnoho práce a proto starají se o tyto věci.

Sociální pojištění horníků má býti zhoršeno proto, poněvadž dosavadní fondy a příspěvky nedostačovaly ku krytí vydání. Vláda a především pan ministr Spina se namáhají v potu tváři, aby nalezli cestu, která by byla nejschůdnější a vedla ke snížení požitků provisionistů a k převalení břemen sociálního pojištění na horníky.

Dosavadní návrhy, které k té věci byly předloženy, nejsou prý dosti dalekosáhlé a proto má se vypracovati něco, co by důkladněji přivodilo novelisaci hornického pojištění, a to na úkor horníků. Říká se, že není prostředků, odkud by mohly býti hrazeny ztráty bratrských pokladen. Ukážeme, odkud by se mohlo vzíti, aniž by někdo byl na svém důchodu zkrácen.

Severočeská a Mostecká společnost vydaly bilance, z nichž vysvítá, že uhlobaroni tolik okrádali horníky a konsumenty uhlí, že zisky šly do stamilionů. Bilance Severočeské uhelné společnosti vykazovala k 1. lednu 1926 akciový kapitál ve výši 20 mil. Kč, stabilisační bilance k 1. lednu 1927 vykazuje kapitál 80 mil. Kč. Mimo to vykazuje se stabilisační fond ve výši 154,569.000 Kč. Úhrnem činí to tedy 214,569.000 Kč. Tyto skryté zisky znamenají, že revírní rady byly okradeny o 10% podíl na čistém zisku, t. j. o 21,400.000 Kč.

U Mostecké společnosti se od r. 1926 zvýšil kapitál ze 40 mil. na 100 mil. Kč r. 1927, mimo to stabilisační fond vykazuje 143,161.000 Kč, úhrnem tedy bylo ulito 203,161.000 Kč. I v tomto případě byly okradeny revírní rady o 10% podíl na čistém zisku, t. j. o 20,316.000 Kč.

Tak, jako je tomu u těchto společností, je tomu u všech ostatních. Je nutno, aby i bratrské pokladny byly stabilisovány, to znamená, aby fondy jejich - a to na úkor stabilisačních fondů uhlobaronů - byly zhodnoceny. Potom nebudou horníci nuceni platiti zvýšené příspěvky a nebudou zhoršeny důchody provisionistů, vdov a sirotků.

Horníci a celá dělnická veřejnost nechť si uvědomí, že za cenu úžasně rychlého zbohatnutí několika málo kapitalistických mamutů musí dělnictvo téměř zadarmo pracovati a konsumenti uhlí musí platiti přemrštěně drahé uhlí. Dělnictvo, veškerý proletariát se musí dožadovati zespolečenštění dolů, aby učiněna byla přítrž vyssávání dělníků a okrádání spotřebitelů uhlí.

Když horníci a ostatní dělnictvo dožadovali se r. 1918 - 1919 zespolečenštění dolů, řeklo se jim: nejprve musíme doly uvésti v pohyb, nejprve doly musejí vykazovati čistý zisk. Obrazně se řeklo: "Až prase bude tlusté, pak se zabije".

Náš názor je, že kapitalistické prase je dosti tlusté a že je svrchovaný čas, aby jej proletariát odpravil. Proletariát musí si uvědomiti, že jeho požadavky a přání mu dnešním společenským řádem splněny nebudou, že musí se sraziti v jednotný šik, utvořiti jednotnou, nerozbornou frontu, a že své požadavky, tužby a přání nesmí si vyprošovati, nýbrž vybojovati. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Brožík, dávám mu slovo. (Výkřiky posl. Mikulíčka. - Předseda zvoní.)

Posl. Brožík: Slavná sněmovno! Klub poslanců naší strany bude hlasovati pro návrh. Přes to však pokládáme za nutno poukázati na podivný postup orgánů státní správy při projednávání tohoto návrhu. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Projednávaný návrh, jehož účelem je prodloužiti platnost §u 206 ob. horního zákona ve znění ze dne 17. května 1912, č. 107 ř. z... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Brožík (pokračuje): ... které je platno pro historické země, také na Slovensko a Podkarpatskou Rus, jest opětně novým důkazem, jak těžce a váhavě uplatňují se i samozřejmá ustanovení zákonná, jakmile se týkají dělnictva.

Účelem předloženého návrhu jest, aby i pro dělníky na Slovensku a Podkarpatské Rusi platilo ustanovení §u 206. obec. horního zákona z r. 1912, podle něhož 1. výplata mzdy dělnické má se díti nejméně každých 14 dní, 2. mzda musí býti vyplácena v hotových penězích, 3. svítivo a pracovní pomůcky mají dělníkům býti poskytnuty bezplatně, 4. za třaskaviny možno dělníkům srážeti jen nákupní cenu těchže, 5. doba potřebná k výplatě mzdy musí býti započtena do doby pracovní a mzda nesmí býti vyplácena v hostincích a výčepnách, 6. obsah těžebních nádob nebo vozíků musí býti zřetelně označen, aby dělník o něm mohl věděti.

Návrh tento byl podán této slavné sněmovně 18. května 1926, tedy téměř přede dvěma roky. Ačkoliv tu jde o samozřejmou věc, o jednotná zákonná ustanovení pro republiku - je vůbec charakteristickým pro naše poměry, že po 10letém trvání státní jednoty československé jsou dosud možna různá ustanovení zákonná - a přes to že nejde tedy o nic nového nebo aspoň ne o nic lepšího, dostáváme se teprve dnes k vyřízení tohoto návrhu. Rovněž je charakteristickým, že dostáváme se k vyřízení jeho ne z iniciativy státní správy, ač tato je především povolána ku provedení jednoty zákonných ustanovení, nýbrž z iniciativy soukromé. Státní správa ovšem má v patrnosti zákonná ustanovení, pokud se týkají dělnictva, jen tehdy, jde-li o jejich zhoršení.

Ale nejen to, právě zástupci státní správy, resp. ministerstvo veř. prací mají přímou vinu na průtahu, který byl způsoben při projednávání tohoto návrhu. Návrh tento totiž prodělal křížovou cestu. Byl za přítomnosti zástupce ministerstva veř. prací schválen v soc.-politickém výboru dne 23. června 1926 ve znění navrhovatelů. Poslaneckou sněmovnou byl schválen teprve 9. prosince 1926. V senátě byl schválen rovněž za účasti zástupce ministerstva veř. prací ve výboru soc.-politickém a byl pak dán na denní pořad plenární schůze senátu. Zde však před projednáváním byl znovu vrácen výboru soc.-politickému, který návrh doplnil ve znění, které je nyní před námi. Doplnění senátem učiněné týká se jednak názvu horního zákona, jednak doplňuje se § 206 v písmeně b) ustanovením, že doba, které je třeba k výplatě mzdy, započítává se do pravidelné doby pracovní.

Tento doplněk je zajisté správným, neboť pak teprve máme doslovné znění §u 206 obecného horního zákona.

Proč navrhovatelé tento doplněk nepojali ihned do svého návrhu, je zase charakteristickým, jak pro možnost seznámiti se s ustanoveními obec. horního zákona, tak i pro postup a praksi ministerstva veř. prací. Již v poslední své řeči v této slavné sněmovně jsem uvedl, že nemáme obecního horního zákona v české řeči, tedy v řeči státní, vůbec, ač vcházíme do 10. roku trvání republiky. Ale také není k dostání ani původní německé vydání zákona. Nelze ho dostati ani u nás ani ve Vídni, poněvadž Rakouská republika již před 6 lety vydala nové vydání horního zákona s menšími změnami zákona původního. A právě textu tohoto nového vydání použili navrhovatelé ku podání svého návrhu. V tomto novém vydání však ve znění §u 206, lit. b) byl druhý odstavec zařazen do jiného oddílu zákona a zůstala v něm jen věta prvá. Této věty také navrhovatelé ve svém návrhu použili a ji navrhli.

Zástupci ministerstva veř. prací musela tato okolnost ovšem býti známa a musil věděti, že bez tohoto doplňku není znění zákona úplné, ale ani ve výboru soc.-politickém ani v plénu posl. sněmovny ani v soc.-politickém výboru senátu pánové neuznali za svoji úřední povinnost, upozorniti na tuto závadu, která samozřejmě mohla ihned býti napravena. Myslím, že nebudu daleko od pravdy, tvrdím-li, že se tak stalo úmyslně jen z toho důvodu, aby prodloužení předložených ustanovení obecního horního zákona na Slovensko a Podkarpatskou Rus bylo oddáleno. Jiná jest ovšem otázka, zda může si úřad a třeba ministerstvo dovoliti toto jednání vůči zákonodárnému sboru, a to třeba jen z toho důvodu, že je to přáním majitelů dolů?

Kol. dr Gáti při projednávání tohoto návrhu v úterý prohlásil, že naše iniciativa podáním tohoto návrhu projevená je nicotná a že pro horníky nemá žádného významu, čehož nejlepším důkazem je, že koalice beze všeho přijala náš návrh. Na jiném místě své řeči uvedl, že oni sami nepodali takového návrhu, poněvadž vědí, že takový návrh dělníkům neprospěje. Pokud jde o tvrzení kol. dr Gátiho, že koalice beze všeho tento návrh přijala, stačí poukázati, že než se návrh dostal k dnešnímu projednání, trvalo to takřka dva roky.

Pokud jde o tvrzení, že návrh nemá pro horníky žádného významu a že dělníkům neprospěje, je toto tvrzení zejména z úst řečníka strany, která se vydává za zastánce zájmů dělnických, velmi opovážlivé. Totéž tvrzení bylo velmi horlivě opakováno a zdůrazňováno podnikateli. Podnikatelé však při tom dohodu o provádění opatření, která v zákoně a nyní v návrhu jsou obsažena, činili odvislou od toho, nebude-li v parlamentě naléháno na unifikaci zákona. Jak vidno, bylo v tomto případě dosaženo kompletní jednotné fronty v názorech komunistického klubu a podnikatelů, což je zajisté zajímavé. Věcně však vzato, schválení tohoto návrhu význam pro dělníky má, zejména pro dělníky na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Zde totiž není nic neobyčejného, že se obcházejí zákonná ustanovení, tím spíše je pak opomíjeno všechno, co zákonem není ustanoveno.

Při tomto návrhu nejde však o to, bude-li výplata pro dělníky konána nejdéle za 14 dní nebo za měsíc, nýbrž jde také o to, že v každém výplatním období musí u dělníků v akordu pracujících býti provedena t. zv. "odbírka", čili výpočet vykonané práce. Musí při tom býti spočten nejen počet naložených vozíků, nýbrž zejména délka vyrubané chodby, množství spotřebovaného a postaveného dříví, kladení kolejí atd. Není při tom samozřejmě bez významu, a zejména pro dělníky na Slovensku a Podkarpatské Rusi, pakliže tato odbírka jako základna mzdy dělnické provádí se za měsíc, za 14 dní nebo za týden, neboť od toho velmi závisí možnost kontroly se strany dělnictva, která je tím účinnější, čím kratší je časový interval, v němž se koná.

Pro komunisty ovšem tyto poměry jsou bez významu. Toho důkazem je, že jejich odboroví representanti v Kladně, o němž se tvrdí, že je nejvyspělejší baštou komunistického hnutí, přes to, že u nás zákon o 14denních výplatách v hornictví platí od r. 1912, učinili s kladenskými podnikateli k jejich žádosti dohodu o tom, že se zavede výplata měsíční. Samozřejmě, že dozorčí úřad nemůže takového anulování zákona připustiti, přes to však je případ tento charakteristickým dokladem praktické činnosti komunistů. O tom si již dělníci, kteří se musejí starati, aby ustanovení zákona nebyla obcházena, učiní svůj úsudek.

Při této příležitosti chci upozorniti slavnou sněmovnu na možnost velkého konfliktu, před nímž v uhelném průmyslu bezprostředně jsme. Jak známo, byla dne 9. ledna v hnědouhelné pánvi severozápadních Čech vypovězena mzdová smlouva, jejíž platnost končí dne 6. února. Nebude-li do této doby uzavřena nová smlouva, ježto podle usnesení hornických odborových organisací bezesmluvně se nemá pracovati (Výkřiky poslanců čsl. strany soc. demokratické a strany komunistické.), dojde k zastavení práce v tomto revíru na více než 100 dolech s osazenstvem přes 30.000 lidí. Příčina tohoto konfliktu je v tom, že podnikatelé bezohledně odmítli výplatu mimořádné drahotní výpomoci v částce 400 Kč pro ženaté a 300 Kč pro svobodné, tedy výpomoc opravdu minimální. Podnikatelé, kteří za r. 1926 a 1927 vykazují mimořádné stoupnutí zisků, především následkem zvýšení těžby a výkonnosti dělnictva, neuznali za vhodné tento pakatel dělnictvu poskytnouti, a právě byli to severočeští podnikatelé, kteří ve své odpovědi zřetelně prohlásili, že dokud bude v platnosti nynější kolektivní smlouva, žádných mzdových ústupků neposkytnou. Byli tedy dělníci k výpovědi přímo vyzváni.

Dělníci právem nyní žádají ne mimořádnou výpomoc, nýbrž trvalejší úpravu mezd a přizpůsobení jich k cenám životních potřeb. V celku nejde tu o nic jiného, než aby mzdy v tomto revíru co do své nákupní hodnoty dostaly se na tutéž výši, na jaké byly před válkou, tedy před 15 lety. Dnes jsou reálné mzdy horníků v tomto revíru v průměru o 20% nižší a jest tudíž požadavek horníků o jejich vyrovnání plně oprávněným.

Od roku 1923, kdy byla uzavřena poslední mzdová smlouva, nejenže mzdy zůstaly nezměněny, ale dokonce různými praktikami podnikatelů jsou snižovány. Od té doby se ovšem poměry značně změnily. Nejenže nesplnily se předpoklady, zastávané tehdy tak úporně podnikateli a vládou, že snížením cen uhlí, jako základní suroviny výrobní činnosti, přijde se k všeobecnému poklesu cen a také cen potravin a životních potřeb, ale nastal pravý opak. Index cen životních potřeb od té doby i podle úředních šetření, podle zpráv Státního úřadu statistického stoupl z 889 na 940 bodů. Oproti tomu stoupla značně těžba a zvýšil se podíl těžby na dělníka připadající - na tomto větším výkonu participovali dělníci jen zvýšeným počtem zabití a úrazů - jeho hodnotu však shrábli úplně podnikatelé. Jejich zisky v tomto období ovšem vykazují značný vzestup, jak vidno z bilancí hlavních společností tohoto revíru: Česká obchodní r. 1923 4 miliony Kč, r. 1924 4 mil. Kč, r. 1925 4 mil. Kč, r. 1926 5·84 milionů Kč. Duchcovsko-podmokelská dráha r. 1923 2·40 milionů Kč, r. 1924 2·60 mil. Kč, r. 1925 2·50 mil. Kč. r. 1926 3·23 mil. Kč. Severočeská uhelná r. 1923 3·10 mil. Kč, r. 1924 3·40 mil. Kč, r. 1925 4·40 mil. Kč, r. 1926 8·06 mil. Kč. Mostecká uhelná r. 1923 4 mil. Kč, r. 1924 4·50 mil. Kč, r. 1925 6 mil. Kč, r. 1926 8·50 mil. Kč. Tedy celkem tyto 4 hlavní společnosti hnědouhelného revíru severozápadních Čech vykázaly čistého zisku r. 1923 13·50 mil. Kč, r. 1924 14·50 mil. Kč, r. 1925 16·90 mil. Kč a r. 1926 25·71 mil. Kč. Za r. 1927 dosažené zisky jeví se spíše ještě vyšší než r. 1926. Jak vidno, byly podnikatelské zisky od r. 1923 takřka zdvojnásobeny. Přesto podnikatelé bezohledně odmítli poskytnouti i tak minimální drahotní výpomoc, kterou dělníci koncem listopadu loňského roku žádali. Budou patrně se chovati odmítavě i k předloženému nyní požadavku o 20 zvýšení mezd, který horníci v tomto revíru s nejvyššími cenami životních potřeb kladou a jehož splněním mzdově sotva se dostanou k existenci, v níž byli r. 1923. A proto jim pak ovšem nezbývá jiná cesta než cesta otevřeného boje. Jeho důsledky ovšem nebudou postiženi jen dělníci sami a jejich rodiny, nýbrž i celý hospodářský život. Odmítavé stanovisko severočeských podnikatelů k sebe menší mzdové úpravě zaráží tím více, ježto právě před měsícem přes stoupající zisky provedli dost značné zvýšení cen uhelných mourů, a to od 50 do 200 Kč na jednom vagonu, na jejichž spotřebu odběratelé musili svá topeniště zvláště zařizovati.

A tak pro bezohlednost a nenasytnost podnikatelskou mají trpěti nejen dělníci, nýbrž i hospodářský život. Myslím, že tento nezdravý stav, přes nějž orgány naší státní správy se klidně přenášejí, zaslouží plné pozornosti. Ostatně otevřený konflikt, dojde-li k němu, si ji samozřejmě vynutí.

Dále chci se zmíniti o některých nejpalčivějších otázkách, jevících se nyní v hornictví, v prvé řadě o tom, že horníci nemohou se dovolat soudního zákroku. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.) Je škoda, že pan ministr spravedlnosti, který byl přítomen, odešel. § 94 úst. listiny praví: "Nikdo nesmí býti odňat svému zákonnému soudci." Zatím jest u nás silná skupina dělníků zaměstnaných na t. zv. odklizech čili skrývkách, kteří již více než 2 léta nemají příslušného soudu pro zkracování na mzdě a zhoršování pracovních poměrů, třeba ujednaných. Mohlo by se za tohoto stavu státi, že by podnikatel dělníkům nevyplatil vůbec žádné mzdy a tito by nenalezli soudu ke své ochraně. Věc se má takto: Asi před 2 lety podali skrývkoví dělníci žalobu proti neodůvodněnému protismluvnímu zkrácení na mzdě. Žalobě této bylo u rozhodčího soudu hornického v Mostě, který od svého počátku žaloby toho druhu bezevšeho vyřizoval, vyhověno. Druhá strana odvolala se k vrchnímu rozhodčímu soudu hornickému v Praze, který rozhodl, že skrývkoví dělníci nejsou horníky a že nepodléhají hornickému rozhodčímu soudu. Když na to podali postižení žalobu k živnostenskému soudu, byli odmítnuti z důvodu, že tento soud není kompetentním o jejich sporu jednati, a stejnou odpověď obdrželi, když se obrátili se žalobou k řádnému soudu okresnímu. Když pak tato záležitost se dostala před kompetenční senát v ministerstvu spravedlnosti, prohlásil se rovněž nekompetentním o ní rozhodnouti z důvodu, že rozhoduje o sporech mezi řádnými soudy a úřady správními a že vrchní hornický soud řádným soudem není. A tak proti jasnému znění ústavy skrývkoví dělníci nemají soudu, na nějž by se obrátili v nejožehavější otázce existenční, jakou je na příklad neoprávněně zadržená mzda. A ministerstvo spravedlnosti jako nejvyšší justiční orgán klidně přihlíží k tomuto skandálu. Představme si, jaký aparát by byl uveden do pohybu, kdyby na příklad jistá část Svazu průmyslníků nemohla u soudu dosáhnouti vyřízení žaloby, kterou by tam podala. Znovu upozorňuji na tuto nepřístojnost a urguji důrazně nápravu.

A nyní k jiné kapitole. Roztrpčení mezi horníky je nejvíce zvyšováno také stálou nejistotou, jak bude provedena sanace hornického pojištění. Až dosud nejen že u směrodatných kruhů vládních nebylo upuštěno od známých zásad, podle nichž sanace z největšího dílu má býti provedena na účet hornických provisionistů, vdov a sirotků, jímž mají býti sníženy jejich ubohé provise o třetinu, jakož i zkrácením nároků horníků aktivních, naopak možno míti za to, že vládní kruhy trvají na tomto neslýchaném anulování nabytých nároků a práv. Společně s vládou postupují ovšem podnikatelé, Svaz průmyslníků, obchodní a živnostenské komory. Všichni tito činitelé dokonce usilují o to, aby neslýchaný návrh ministerstva veř. prací dokonce ještě byl zhoršen. Podkladem k tomuto dalšímu zhoršení má býti vládou podaný návrh na zhoršení všeobecného sociálního pojištění. Pánové svorně se domáhají, aby nabytá čekatelství aktivních horníků byla oceňována podle nové nižší třídy sociálního pojištění, která se navrhuje, a tím ovšem by nároky horníků byly ještě dále značně zhoršeny, takže sotva budou oceňovány podle jedné třetiny nároků nynějších. Dále počítají s tím, budou-li vyloučeni mladiství dělníci a učňové do 16 let, že vyloučí všecky mladistvé dělníky na dolech zaměstnané, kteří již 40 roků podléhají pojištění, tudíž něco, co svět ještě neviděl.

To je v době, kdy v chudém Rakousku vedle nás hornické provise se zvyšují o 25% a kdy tamní důchody jsou vyšší než nerestringované hornické důchody u nás a kdy v sousedním Německu provise hornické jsou trojnásobně až čtyřnásobně vyšší nežli naše!

Jest opravdu zarážející bezohlednost, s níž se v tomto případě proti horníkům chce postupovati. Malé srovnání s pojištěním soukromých zaměstnanců, které právě se dodělává. Nejen, že nikoho ani nenapadlo rušiti bezpodmínečný vdovský důchod a nárok na důchod invalidní při neschopnosti k povolání, ale snižuje se věková hranice pro důchod starobní, a minimální důchod po 5leté garanční době v první třídě je vyšší než důchod v hornickém pojištění po 30letém členství u nejkvalifikovanějšího horníka. Zato horníkům se béře nárok na bezpodmínečný vdovský důchod, zvyšuje se hranice stáří pro důchod starobní, ruší se nárok na důchod invalidní při neschopnosti k povolání.

Tyto nároky mají horníci již po 40 let a horníci všech ostatních států. K tomu se mají snížiti provise provisionistů, vdov a sirotků o  1/3 a čekatelství aktivních horníků o více než polovinu.

Další doklad. Před námi jest osnova zákonů o úpravě a zvýšení důchodů pro staropensisty a duchovní, druhá pro bývalé rakouské generály. Náklad na tuto úpravu bude činiti ročně přes 70 mil. Jsme daleci toho, abychom toto opatření pro staropensisty vytýkali. Budou i pak na tom značně hůře, než pensisté příští, ale přece jen dosahují určitého zlepšení. U horníků naproti tomu podniká se útok na ubohou rentu, činící v průměru 7 Kč 50 hal. denně, která má býti o  1/3 snížena. Při tom poznamenávám, že mezi těmito provisionisty je kolem 10.000 bývalých zaměstnanců státních báňských závodů nebo jejich pozůstalých, tedy zaměstnanců státních. Kdežto ostatním státním zaměstnancům při poslední požitkové úpravě bylo provedeno i jisté zvýšení nároků pensijních, u státních zaměstnanců-horníků, kteří při svém povolání přinášejí největší risiko, jejich pensijní nároky se přímo takto ruinují a zkracují, a to zase jen dělníkům, na závodech zaměstnaným, neboť na úředníky na těchže závodech zaměstnané, kteří jsou úředníky, podléhajícími pragmatikálním ustanovením, nevztahuje se v tomto případě žádné snížení.

Dělníci na státních báňských závodech budou vlastně postiženi dvakráte. Před 1 1/2 rokem byly jim vzaty drahotní přídavky, poskytované k ubohým provisím, které jim byly vypláceny jako ostatním zaměstnancům státních podniků. Tito ovšem dostali při poslední úpravě požitky tyto v jiné formě a také úředníci na státních báňských závodech, ale horníkům na těchže závodech jednoduše se škrtly. A nyní k tomu mají dostati další nadělení ve zhoršení provise, kterou dostávají z bratrské pokladny.

Již přes rok leží v soc.-politickém výboru návrh na odstranění tohoto bezpráví. Leč vládní většina, ač i lidová strana má tam návrh tohoto druhu, postarala se o to, aby návrhy tyto nebyly dodnes projednány.

Při této kapitole chci se zmíniti ještě o jedné věci. V návrhu ministerstva veř. prací na sanaci hornického pojištění jest ustanovení, podle něhož jako jeden z pramenů úhrady ke krytí schodku hornického pojištění má býti zavedena zvláštní výrobní přirážka ve výši 15 hal. z 1 q vyhrazeného nerostu. Dávka tato má vynésti ročně od 32 do 36 mil. Kč. Všechny podnikatelské kruhy a jejich korporace zahajují proti tomuto ustanovení prudký útok. Mluví se o tom, že se to příčí snižovací tendenci státního hospodaření, že to bude míti v zápětí zvýšení cen, ochromení výroby a konkurenční schopnosti atd. Skutečnost ovšem vypadá jinak. Také my jsme odpůrci těchto dávek a vybírá-li náš stát ještě dnes jako jediný na světě daň z uhlí, z níž od jejího zavedení dosud do své pokladny získal 5 1/4 miliardy, pak je jistě spravedlivým, aby částky této daně použil k sanaci hornického pojištění, když rovněž ze svých prostředků sanuje banky, vyplácí kongruu atd. Ale s tímto nářkem uhelných podnikatelů to není tak zlé. Zisky hlavních uhelných společností v posledních 4 letech se zdvojnásobily a jsou tak velké, že kdyby tato dávka byla zavedena, mohli by ji podnikatelé plně hraditi ze svých přebytků a ještě by vykazovali značné zisky. Jak tato argumentace jejich vlastně vypadá, je vidno z toho, že titíž pánové, kteří alarmují veřejnost, že se nesnese výrobní přirážka v částce 15 haléřů, před měsícem provedli zdražení uhelných mourů v částce od 50 do 200 Kč na vagoně. Toto zdražení jim vynese více než činí navrhovaná přirážka. Důvodů k tomu není proto, poněvadž od převratu vykazují zisky nejvyšší, na mzdách nic nepřidali a výkon dělnictva se stupňuje. Jest tudíž zřejmo, že jejich argumentace proti výrobní přirážce je vyloženou falší. Znovu zvedáme svého varovného hlasu proti tomu, aby sanace hornického pojištění byla řešena způsobem navrhovaným vládou, neboť zejména horníci si toho nezasluhují.

Také ohledně úpravy báňské inspekce nečiní se nic, aby bylo čeleno stále stoupajícím lehkým i těžkým úrazům a zabitím. Jak ohledně úpravy hornického pojištění, tak i ohledně úpravy báňské inspekce leží v soc.-politickém výboru této slavné sněmovny naše iniciativní návrhy a nemohu končiti jinak než apelem na jejich brzké a příznivé projednání. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále následuje pan posl. Lanc. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP