Řekl jsem již, že rušiti zákon č.
286 není možno, to musí zůstati vyhrazeno
samostatnému jednání. Pokud se týče
mnohých otázek, o kterých všech jsem
mluvil, na př., že v zákoně samém
není pomýšleno na samosprávu, na hornické
provisionisty, na nestátní učitele, profesory
vyšších a středních škol,
na notáře a úředníky autonomních
korporací, kteří byli unifikováni
se státními, na zaměstnance velkostatků
zabraných, poukázal jsem,
že zákonem tímto jsou jen ti poživatelé
dotčeni, kteří již mají nárok,
a že musíme vyhraditi zvláštnímu
zákonodárství nebo administrativnímu
řízení, aby těm, kteří
ze zákonů dosavadních těchto požitků
nemají, určitá míra, alespoň
minimum jakýmkoli způsobem
bylo zaručeno. K tomu směřuje ostatně
resoluce, která se týká samosprávného
zaměstnanectva.
Pokud se týká hornických provisionistů,
bylo zde již řečeno, že příprava
pro nařízení nebo zvláštní
zákon je již hotova a že bude v nejbližších
dnech dosaženo dohody, takže možno očekávati,
že hned počátkem příštího
zasedání otázka tato dojde svého vyřešení.
Ohledně učitelů nestátních
musím znovu opakovati, že by bylo mylné mínění,
že by zákonem, který projednáváme,
dostali příplatky, o které se jedná.
Nikoliv! Měli sice nárok na pensi podobně
a stejně snad s úředníky státními,
ale ten již vypršel, jelikož zde bylo tříletí,
takže dnes, chtějí-li míti nárok
podle tohoto zákona, musí to býti zvláštním
zákonem potvrzeno. Tento zákon je již rovněž
připraven a bude míti
jiný úkol: ne jen stručně prohlásiti,
že mají nárok se zpětnou platností
od 1. ledna 1928 analogicky podle tohoto zákona, který
projednáváme, ale bude musiti řešiti
také otázku vydržovatelů, neboť
není možno, aby stát zálohově
mimo zákon kryl náklady,
které jsou s těmito výdaji spojeny.
Lituji, že ohledně velkostatků není
tato otázka upravena, ale doufám, že se tak
stane co nejdříve. Uznávám, že
překážkou jsou mnohé spory, které
ohledně definitivního převzetí na
př. brandýského velkostatku se staví
zde v cestu, ale doufám, že při kumulativním
jednání o novém pensijním zákoně,
který je ohlášen a který co nejdříve,
snad během letoška nebo v příštím
roce dojde ku projednávání, naskytne se nám
příležitost, neboť příští
zákon nebude jednati o zvyšování nebo
vyrovnávání pensí, nýbrž
o všech meritorních otázkách, a při
tom nebude možno, abychom se vyhnuli řešení
všech těch otázek, které veškeré
veřejné zaměstnance interesují, zaměstnance,
kteří jsou v určitém, když ne
ve přímém, poměru ke státu
a veřejné správě.
K zákonu samému bych ještě podotkl,
že se mnoho mluvilo o tom, že to jsou pouhé příplatky,
které dáváme. Je faktum, že všecky
organisace žádaly, aby slovo "příplatky"
bylo změněno na určitější
výraz, že se totiž zvyšují základny,
že se zvyšují pense. Totéž jsem chtěl
jako referent, ale bylo mně namítnuto, že příští
úprava těchto pensí byla by velmi komplikována,
kdyby minulý obraz, základna pensijních platů
podle automatiky z r. 1914 a podle dřívější
pragmatiky, byl znejasněn, kdyby se tu muselo odpočítávati
a připočítávati. Podle mého
mínění je to větší garancie,
když se musí přistoupiti k definitivnímu
řešení, neboť systém příplatků
a drahotních přídavků je nemožný
a věčně trvati nemůže. Naopak
měl bych obavu, že, kdyby definitivní zvýšení
základny se dnes stalo skutkem,
mohlo by se na to poukazovati a říkati: "To
je definitivní úprava, nehneme s ní více."
Vím nejlépe, že bude nutno žádati
definitivní úpravu k tomu cíli, kdyžtě
drahotní všeobecné přídavky a
příplatky vynutí samy sebou definitivní
řešení této otázky.
Zvláště se mluvilo zde o vojenských
osobách a žádalo se, aby také byly upraveny
poměry pensistů vojenských, jednak těch,
kteří jako pensisté nebyli přijati,
nýbrž jen pense jim přiznány, jednak
vojenských gážistů, kteří
byli sice převzati, byli v aktivní službě
před převratem, ale ihned dáni do výslužby
bez superarbitrace. Opakuji znovu: zákon tento neupravuje
poměry, upravuje pouze pensijní požitky pensistů
nebo jejich pozůstalých.
Bylo zde mluveno také o tom, aby uvolněny byly veškeré
pense těm, kteří bydlí trvale v cizině.
Já sám zásadně bych proti tomu jistě
nebyl. Uznávám však, že dnes ještě
není vhodná doba k tomu, že poměry nejsou
ještě tak ustálené. Nesporně
je příliš veliký počet těch,
kteří i ze zaujatosti k republice naší
nechtějí zde bydleti a
nechtějí vyhověti principu národohospodářskému,
aby každý, kdo pobírá určitý
příjem ze státních a veřejných
pensí, v prvé řadě - nemá-li
vážných důvodů také je
spotřeboval na území toho státu, který
je dává. Konstatuji však, že nikomu se
neodpírá plná pense,
když prokáže, že z důvodů
zdravotních a jiných vážných
rodinných důvodů není mu možno,
aby se přestěhoval. Konstatuji, že naše
vláda velmi benevolentně v tom směru postupuje
a nikomu neublíží, kdo dobrou vůli měl
a pro těžké poměry se nemohl
přes nejlepší vůli do naší
republiky přestěhovati. Ale nesmí se to rozšiřovati
na každého, kdo ze zavilosti často nechce k
nám.
Poukazuji na to, že se mluvilo také mnoho proti generálským
pensím. Řečníci se ohrazovali proti
tomu, aby byla dávána plná pense těm,
kteří bydlí v cizině. To není
možné; proto uznávám, že za dnešních
poměrů tato otázka nemůže býti
takto řešena. Naproti tomu se přimlouvám
co nejvřeleji, aby při dočasném pobytu
v cizině se vyšlo pensistům pokud možno
nejliberálněji a nejrychleji
vstříc. Je nemožno, aby pensistovi našemu,
který chce na krátkou dobu pobýti v cizině
buď za účelem návštěvy příbuzných
nebo na zotavenou, když tam má rodinu známou,
nebo příbuzné a možnost bydlení
zadarmo, byly dělány potíže, aby se
mohl na kratší dobu - několika
měsíců vystěhovati. Doporučuji
proto, abychom byli liberální, neboť moderní
pokrok toho žádá. (Výkřiky
posl. Srby.) Já mluvím o
procedurách. (Posl. Srba: Já s Vámi souhlasím!)
Myslím, že i v té věci vláda
učiní opatření, aby se žádosti
o dočasný pobyt v cizině obratem vyřizovaly,
poněvadž dosti je zde opatření. které
by při případném zneužití
mohly býti uplatněny.
Dovoluji si také ještě zmíniti se o
tom, co kol. Bergmann přednesl
o minimálních pensích, které jsou
převzaty ze zákona č. 103 Je zajímavo,
že dva řečníci z oposičních
stran, oba jistě znalí záležitostí
zaměstnaneckých kol. Brodecký
a kol. Bergmann, tak
úžasně si odporují. Kol. Brodecký,
který ještě snad delší dobu v těch
věcech pracuje. prohlásil otevřeně,
že zákon v bodě minimálních pensí
je velice cenný i přes své nedostatky, a
kol. Bergmann prohlásil,
nechci užíti toho slova a nepamatuji se už přesně,
jakého výrazu bylo zde užito, že s těmi
minimálními pensemi - snad padlo to slovo - je to
švindl. Odpusťte, jestli to tak nebylo, nemohu se již
upamatovati, padlo-li to slovo, a krajním způsobem,
naprosto nemožným odsuzoval celý zákon
jako věc snad přímo hroznou. Prosím,
jak je možno si to srovnati? Jeden kolega si chválí
zákon, dokonce uznává, že je to cenné,
a druhý tak hrozným způsobem
jej odsuzuje. Je viděti, že celá věc
se řeší některými kolegy jen
s politického hlediska, aby se mohlo venku na schůzích
a v tisku říci: Já jsem žádal
to a to, já jsem to odsuzoval, já byl proti tomu,
a kdyby bylo podle mého, šlo by to tak skvěle,
že byste byli všichni spokojeni.
Ohledně minimálních pensí dovoluji
si podotknouti toto: Je sice pravda, že byla stanovena, ne
snad pokud se týče principu, vždy jsou minimální
pense, ale výše jich v souvislosti s tím, aby
případně starší pensisté
neměli při stejné době pro výměru
pense stanovené větší příjem,
než novopensisté podle zákona č. 103.
Pan kol. Bergmann se mýlí,
tvrdí-li, že to bylo ve spojitosti se staropensisty.
To bylo pouze ve spojitosti se středními pensisty,
s těmi, kdož krátce před zákonem
č. 103 šli do výslužby, kdežto staropensisté,
všichni ti, kteří by přišli v úvahu,
mají vždy ještě méně, než
může míti stejně dlouho sloužící
kolega podle zákona č. 103. Ten omyl zde je, ale
konstatuji, že byla určitá spojitost, ale pouze
s těmi středními, hlavně
s těmi restringovanými pensisty atd.
Pokud se týče nesrovnalostí, které
kol. Bergmann zde uváděl,
dovoluji si poznamenati, že povětšině
se týkají pouze těch poměrně
nepočetných pensistů, kteří
odešli do výslužby mezi zákonem 541 a
zákonem propočítacím.
Veškeré pozměňovací návrhy,
které zde byly přečteny a týkají
se návrhu zákona, který projednáváme,
byly mnou, pokud referentské mé povinnosti se týče,
vyvráceny, a já navrhuji, aby slavná sněmovna
přijala osnovu ve znění, které schválil
výbor soc.-politický. (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek
(zvoní): Uděluji
slovo zpravodaji rozpočtového výboru, p.
posl. Roudnickému.
Zpravodaj posl. Roudnický: Slavná
sněmovno! V debatě o dvou těchto osnovách
zákonů padly velmi hrubé a sprosté
urážky vůči duchovenstvu a též
vůči mé osobě. Já jsem nežádal
panu předsedu, aby bylo zavedeno řízení
proti těm, kteří se tímto způsobem
provinili, a to z toho důvodu, poněvadž tyto
urážky se staly od osob, které nedosahují
výše opovržení slušných lidí.
Tím myslím, je dána moje
odpověď za duchovenstvo a též i za mou
osobu. (Výkřiky komunistických poslanců:
Vy nemáte vůbec práva mluviti o slušnosti,
vy jste Jidáši v kněžských kutnách!
Člověk, který žehnal rakouským
zbraním, bude mluviti o slušnosti!) Pravím
ještě jednou, co jsem řekl, a platí
to i zde proti tomu, co bylo řečeno. (Posl. Hruška:
Vy jste Jidáši v kněžských kutnách!)
Pane poslanče, vy mne nemůžete vůbec
uraziti, poněvadž jsem povznesen nad vaše urážky.
Při přednášení referátu
za výbor rozpočtový byl jsem hned na počátku
uvítán pokřikem a povykem. Bylo viděti,
že mnohé osoby nebyly si toho vědomy, že
jde o zákon o staropensistech, o zákonnou osnovu
č. 1411. Proto také nečiním z toho
žádných dedukcí a přicházím
k věcným námitkám, které byly
předneseny proti této osnově
jednotlivými řečníky.
Na většinu těchto námitek odpověděl
zde již pan kol. posl. Navrátil
za výbor soc.-politický. Mnoho řečníků
se zabývalo otázkou zrovnoprávnění
všech pensistů, staropensistů a středopensistů
s novopensisty. Ale o tom jsem mluvil hned jako referent rozpočtového
výboru, že by bylo zapotřebí asi 400
mil. Kč a k tomu že by bylo potřebí
nových zdrojů příjmů, nových
daní, že nebylo by možno opatřiti to v
mezích řádného rozpočtu a že
rozpočet byl by hned pasivní.
Pokud se týče jednoho druhu řečníků,
kteří nikdy pro rozpočet nehlasovali a kteří
nehlasovali ani pro zdroje příjmů tak, aby
měli státní zaměstnanci aspoň
to, co mají dnes, myslím, že by bylo zbytečno
jejich námitkami zde pronesenými se zabývati.
Ježto tedy jde o nové zdroje příjmů,
nevím, zda strany, které byly a jsou státotvorné,
ale dnes stojí v oposici, byly by ochotny povoliti nové
zdroje příjmů. (Výkřiky
posl. Zeminové.) O těchto věcech muselo
by se ovšem potom jednati a musila by se státi dohoda,
které zdroje příjmů by to byly.
Prohlásil jsem v rozpočtovém výboru
i zde, že bylo by naší radostí a zvláštním
potěšením, kdybychom mohli staropensisty a
středopensisty vyrovnati s novopensisty. (Výkřik
na levici: Aby měli tolik. kolik mají faráři!)
To by měli potom velice málo, kdyby měli
tolik, kolik má farář.
Zde bylo vyžadováno, aby restringovaní byli
postaveni na roveň novopensistům. I řečník
z vládní strany dokazoval, že restrikcí
se vlastně nic neušetřilo, že na místo
restringovaných musili býti povoláni noví
a že restringovaným se dává pense. Je
to pravda, že úspora ve státní správě
vlastně není, když se spočítá,
jak vysoko vzrostl etát pensijní, který dnes
činí u státních zaměstnanců
se zaměstnanci u státních podniků
ročně téměř 1500 milionů
Kč.
Zákon o úspoře ve státní správě
byl vlastně vyvolán tím, že do státních
úřadů přibírali se lidé
přespočetní. Sám jeden resortní
ministr prohlásil, že v jednom resortu bylo přes
27.000 přebytečných. Ovšem jiná
jest otázka, jak onen restrikční zákon
dopadl. Třebaže intence byla dobrá, výsledek
byl potom pochybný. Dnes, jde-li o 40.000 restringovaných,
ne!ze naprosto říci, že by bylo snadné
vřaditi v meze aktivního rozpočtu položky
takové, aby se restringovaní úplně
vyrovnali novopensistům. Opakuji ještě jednou,
že by nám to bylo potěšením a
působilo zvláštní radost, kdybychom
mohli úplně zrovnoprávniti všechny pensisty.
Někteří z pánů řečníků
zde mluvili o tom, že § 8, týkající
se duchovenstva, má býti škrtnut. Mluvili tak
řečníci ze stran, které dříve
byly ve vládě. Připomínám,
že tento zákon týká se těch,
kterým byly upravovány platy podle zákona
čís. 287 z r. 1924. V tomto zákoně
je též řeč, jakým způsobem
se upravují pense duchovenské, a na tomto zákoně
čís. 287 podepsán je pan ministr Habrman,
pan ministr Stříbrný,
p. ministr Beneš, p. ministr Franke, p. ministr
Srba p. ministr Markovič. Tam se stanovily
pense pro kurátní klerus. Upozorňuji pány,
že mnozí neznají rozdílu mezi katechety
a duchovenstvem z duchovní správy. (Výkřiky
komunistických poslanců.) § 8 netýká
se katechetů či učitelů náboženství
na školách obecných, měšťanských
či občanských a na středních.
Ti jsou zahrnuti v §u 5, kde se jedná o učitelích.
Těmi se vyrozumívají též učitelé
náboženství. § 8 nemluví o katechetech,
a to připomínám zvláště
panu posl. Schmerdovi, že
§ 8 nejedná o katechetech, nýbrž o duchovenstvu
z duchovní správy. Upozorňuji p. posl. Schmerdu
a též p. posl. Kříže,
který dokazoval, jakoby něco obzvláště
cenného a vyššího bylo dáno duchovenstvu,
než je dáno státním zaměstnancům,
že pro duchovenstvo podle §u 8 platí totéž,
co pro ostatní státní zaměstnance,
totiž 20% příplatků. (Výkřiky.)
Ale výjimka spočívá v tom, že
oni nemohou dosáhnout plně nejnižšího
limitu; u státních zaměstnanců mohou
dosáhnouti limitu 6600 Kč, po případě
8100 Kč, ale u duchovenstva tomu tak není. Připomínám
opět p. posl. Schmerdovi,
že v §u 155, č. 103 nejde o částku
8400 Kč, nýbrž o částku 8100
Kč. Já jsem jej již opravoval a myslil jsem,
že se snad zmýlil, a!e on důsledně mluvil
o 8400 Kč. (Posl. Mikulíček: To se musí
napraviti! Veselost.) Ovšem, že ano. (Výkřiky
posl. Mikulíčka.) Jestliže někteří
z těch pánů hledají v tom nějaké
své zvláštní přednosti, přicházejí-li
stále s pozměňovacími návrhy,
a jestliže těchto věcí neznají,
je potřebí, aby se na tyto věci upozornilo.
(Výkřiky posl. dr Jurigy.)
Pan posl. Schmerda podával
návrhy o platech učitelů s percentuálními
platy. Pan poslanec měl se informovati, koho se tato otázka
týká. Navrhoval, aby nejmenší plat by,
9200 Kč. (Předsednictví ujal se předseda
Malypetr.) Já jsem připomenul,
že se nejedná o katechety. (Výkřiky
posl. Mikulíčka.) Pane poslanče.
Předseda (zvoní): Prosím,
aby pan řečník pokračoval.
Zpravodaj posl. Roudnický (pokračuje):
Pan posl. Schmerda podával
vysvětlení k onomu návrhu a já tu
opětně podotýkám, že učitelé
s percentuálními platy jsou hlavně katechetové,
kteří nedosáhnou týdenního
počtu 18 hodin jako učitelé druhých
obecných a měšťanských škol.
Tedy správně jsem mu odpověděl, že
podával návrh na zvýšení platu
katechetů.
Pokud se týče návrhu, že zvýšení
má činiti v kategorii zřízenců,
podúředníků, úředníků
a katechetů do VIlI. hodn. třídy 50%,v VIII.
hodn. třídě 40%, u úředníků
v VI. hodn. třídě 50% a u ostatních
20%, upozorňuji, že páni podávají
nyní nový návrh, kterým mění
dřívější znění
a doplňují návrh
slovy: "při čemž nejnižší
výměra pense u zřízenců nesmí
činiti méně než 7200 Kč."
Tato věc byla opravena. To je to, co jsem jim vytýkal
v rozpočtovém výboru. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
To byly nejdůležitější věci,
které byly vytknuty. Prošel jsem pozměňovací
návrhy, které byly podány, a činím
jako referent rozpočtového výboru návrh,
aby byly zamítnuty a aby návrh zákona byl
přijat tak, jak se na něm usnesl výbor rozpočtový
i s resolucemi přijatými ve výboru rozpočtovém.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní):
Dám nyní pánům zpravodajům
slovo k doslovu o osnově druhé, to jest o
zprávě výborů branného a
rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 1413) kterým se mění
§§ 2 a 5 zákona ze dne 19. března 1920,
č. 194 Sb. z.
a n., o zaopatřovacích nárocích
bývalých vojenských gážistů
a §§ 3 a 16 zákona ze dne 22. prosince 1924,
č. 28 Sb. z.
a n., o změně některých
předpisů o zaopatřovacích požitcích
vojenských osob a pozůstalých po nich (tisk
1452)
Uděluji slovo zpravodaji výboru branného
p. posl. Myslivcovi.
Zpravodaj posl. Myslivec: Vážená
poslanecká sněmovno Národního shromáždění!
(Výkřiky.) Úkol můj jako zpravodaje,
v závěru debaty reagovati na podněty v rozpravě
přednesené. usnadněn jest do velké
míry tím, že přes kritiku, která
namnoze měla ráz velmi neobvyklý, nebylo
předneseno nic, co by bylo s to, otřásti
právní strukturou a obsahem předlohy mnou
v zastoupení branného výboru zde doporučené.
Jen p. posl. Chalupa ve svých
vývodech vyslovil náhled, že by se doporučovalo,
aby podobná redukce pensijních požitků,
jaká existovala zákonem z 19. března 1920
u vojenských pensistů, zavedla se i pro civilní
státní pensisty. Panu poslanci jest zůstaveno
na vůli, aby se pokusil o realisaci svého podnětu
obvyklou cestou parlamentní. (Veselost a výkřiky
čsl. soc. demokratických poslanců.) ač
mým skromným míněním jest,
že by vhodnější doba k tomu byla bývala
tak před 8 roky, když zde k tomu cíli dokonce
byly podněty a podklady ve formě návrhů
zákonů. jež jsem si dovolil již ve svém
původním referátě citovati. Ale podnět
sám má pro mne jako zpravodaje ten význam,
že právě dokazuje souhlasně s mojí
úvodní referentskou řečí, že
zde byla mezi pensisty civilními a vojenskými nerovnost,
(Výkřik posl. R. Chalupy.) kterou
odstraniti bylo úmyslem vlády z r. 1920. Tehdy byl
ministrem národní obrany legionář,
hrdina jistě námi všemi ctěný,
Husák. A tehdejší předloha ve změněné
poněkud formě co do materielního obsahu poskytnutím
některých určitých zmírnění
byla nynější vládou jen opakována.
Připomenul jsem také jako zpravodaj ve svém
prvním výkladu, a je to obsaženo i v důvodové
zprávě obou předloh, jak z r. 1920, tak z
r. 1928, že když původně usnesený
zákon v únoru 1920 největším
představitelem naší republiky byl sněmovně
vrácen, obsahovalo připojené připomenutí
také tuto větu: "Z
této úvahy vysvítá nutně, aby
otázka přejímání, po případě
propouštění z důvodu provinění
na československém národě civilních
státních zaměstnanců byla řešena
souběžně s přejímáním
vojenských gážistů a aby řešení
obou těchto otázek uvedeno bylo v soulad."
Právě tomuto přání bylo projednávanou
předlohou vyhověno a zjednána byla rovnoprávnost
mezi oběma kategoriemi pensistů.
Na poznámky, které byly v debatě několikrát
učiněny, odpovídám znovu, že
pense přiznána byla jen těm důstojníkům,
kteří byli uznáni za hodné. aby byli
přijati za důstojníky čsl. armády.
Všichni, kdož se dopustili zločinu proti mezinárodnímu
právu, proti našemu národu a jeho příslušníkům,
byli z přijetí do čsl. armády eo ipso
vyloučeni a žádné pense se jim nedostalo.
(Posl. Johanis: A co Zanantoni? Jaké
ten má zásluhy?) To je věcí
komise vyšetřovací, která o přijetí
do svazku čsl. armády rozhodovala. Komisi tu jmenoval
tehdejší ministr nár. obrany, nynější
místopředseda senátu a jistě mnohým
úctyhodný patriarcha národního socialismu
V. J. Klofáč. Předsedou
jejím byl generální inspektor Machar a většinou
složena byla z legionářů.
Ale ani po schválení nyní projednávaného
zákona není znemožněno, aby osoby, u
nichž výše charakterisované jednání
bylo by zjištěno, došly zaslouženého
trestu. V našem kázeňském řádě
vojenském dána je možnost, aby i takové
osoby byly postaveny před kárný výbor
se všemi příslušnými důsledky,
jak se o tom také zmiňuje jedna z resolucí,
které si vážené posl. sněmovně
dovolím navrhnouti.
Znovu bych jen ještě konstatoval, co snad není
všem pánům členům této
sněmovny potřeba zvláště podotýkati,
že úprava nároků pensistů v zásadě
obsažena je v mírových smlouvách a v
mezistátních úmluvách, jež sjednány
byly na konferencích v Římě a ve Vídni.
(Hlasy: To není správné!
Odpor socialistických poslanců.)
A nyní zbývá jen, abych zaujal stanovisko
k podaným návrhům. Návrhy byly přečteny.
Je to především návrh pp. posl. R. Chalupy
a soudr., kteří navrhují, aby se přešlo
přes tento projednávaný zákon k pořadu.
Vyslovuji se proti schválení tohoto návrhu.
Stejného obsahu je návrh pp. posl. Špatného,
Davida, Zeminové a druhů, pročež
se rovněž vyslovuji pro zamítnutí tohoto
návrhu.
Eventuální návrh podaný pp. posl.
Špatným, Davidem, Zeminovou a
druhy: "Nebude-li náš návrh na přechod
k pořadu přes osnovu přijat, navrhujeme,
aby osnova vrácena byla výborům brannému
a rozpočtovému k novému projednání"
jest oklikou asi tentýž návrh jako předchozí
a proto navrhuji rovněž jeho zamítnutí.
Dále je návrh týchž pánů
poslanců, aby projednávání této
osnovy bylo odloženo do doby, dokud nebude posl. sněmovně
předložen návrh o starobním a invalidním
zabezpečení novinářů československých.
Jelikož o tomto předmětu jest podán
ještě jeden eventuální návrh,
navrhuji zamítnutí tohoto návrhu, poněvadž
k resolučnímu návrhu stejného předmětu
se týkajícímu zaujmu ještě stanovisko.
Dále navrhují pp. posl. David, Špatný,
Zeminová a druzi, aby se stanovilo v §u 1,
že ustanovení 3. odstavce §u 2 a 1. odstavce
§u 5 zákona čís. 194/1920, pokud omezují
vojenské zaopatřovací požitky na nejvyšší
výměru VI. hodn. třídy, se zrušují.
To se však týká pouze těch vojenských
gážistů, jichž minulost bude zvláštní,
za tím účelem z obou sněmoven sestavenou
komisí shledána nezávadnou. Poněvadž
dřívější komise existovala plná
3 léta, a poněvadž mimo to, jak jsem již
uvedl, v kázeňském řádě
armádním máme možnost v podstatě
tomuto návrhu vyhověti eo ipso, navrhuji rovněž
zamítnutí tohoto návrhu.
Dále - a to je poslední - pozměňovací
návrh, podaný pp. posl. Zeminovou, Špatným,
Davidem a druhy, kteří navrhují v
§u 3, že zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1940.
Mám za to, že tento návrh vedle vážných
motivů podán byl také z toho důvodu,
aby nepostrádalo jednání poslanecké
sněmovny naší také trošku humoru.
(Výkřiky poslanců čsl. strany nár.
socialistické.)
Dále vyslovuji se pro pozměňovací
návrh pp. posl. Bradáče, dr Budaye,
dr Dolanského. dr Lukavského, dr Luschky,
Mlčocha, Tichýho, Windirsche a
druhů, který zde byl již přečten
a který v podstatě stanoví, že předloha
mění se tím způsobem, že nejvyšší
přípustnou třídou je IV. hodn. třída
2. stupně, čímž se tudíž
původní návrh podstatně ještě
snižuje.
Dále podal pan posl. dr Rosche, inž. Kallina
a soudr. návrh, který zde rovněž
byl přečten, aby u oněch důstojníků,
kterým nebylo přiznáno dobrodiní zákona
z r. 1920 a jimž tajným řízením
odepřen nárok na zaopatřovací požitky,
znovu bylo zkoumáno oprávnění k těmto
nárokům.
Vyslovuji se proti tomuto návrhu z toho důvodu,
jelikož jsou-li zde důvody, které při
přejímání nebyly známy a jsou
důvodem pro obnovu řízení, možno
jich užíti i bez schválení tohoto resolučního
návrhu.
A posléze podali pp. posl. Špatný, Zeminová,
David a druzi resoluční návrh:
"Vláda se vyzývá, aby nejdéle
do konce března byla předložena osnova zákona,
jíž se konečně zabezpečuje řádné
starobní a invalidní zaopatření československých
novinářů."
Podstata toho návrhu je mně velmi sympatická,
poněvadž jsem nejenom členem této sněmovny,
ale zároveň také novinářem.
Ale je pravidlem parlamentním, že nepřijímají
se resoluční návrhy určitě
terminované, t. j. do konce března. Já bych
s tímto návrhem vyslovil svůj souhlas a žádal
bych slavnou sněmovnu za jeho schválení,
kdyby páni navrhovatelé laskavě dovolili,
aby znění jeho bylo toto:
"Vláda se vyzývá, aby v době
nejbližší byla předložena osnova
zákona, v níž by se konečně zabezpečilo
řádné starobní a invalidní
zaopatření československých novinářů."
Souhlasí-li, prosím, páni navrhovatelé
s tou změnou, (Posl. Špatný. David a Zeminová
souhlasí.) pak navrhuji slavné sněmovně,
aby v tomto znění návrh byl přijat,
a současně doporučuji vážené
sněmovně. aby celou předlohu zákona
tisk 1452 schválila. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji výboru rozpočtového, p.
posl. E. Venclovi.
Zpravodaj posl. E. Vencl: Slavná sněmovno!
Poněvadž o úhradu nákladů na
zvýšení zaopatřovacích požitků
je postaráno v rozpočtu na r. 1928 a nežádá
se žádného vyššího nákladu,
připojuji se jako zpravodaj výboru rozpočtového
k návrhu pana zpravodaje výboru branného.
(Hluk.)