Čtvrtek 15. března 1928

Začátek schůze v 9 hod. 56 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Horák, dr Buday, inž. Dostálek, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Petrovič, Rýpar.

224 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři Černý, Najman, dr Nosek, dr Spina, dr Srdínko, dr Tiso, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 135. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené udělil jsem: dodatečně na schůze dne 13. března posl. Krejčímu pro neodkladné záležitosti; na dnešní schůzi posl. Jašovi pro nutný odjezd; na týden posl. dr Keiblovi pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvil se dodatečně na schůzi dne 13. března posl. Brožík.

Lékařské vysvědčení předložil posl. Pohl.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru imunitního posl. Mašatu za posl. inž. Hrdinu; do výboru ústavně-právního posl. Honzla za posl. Křemena; do výboru soc.-politického posl. Zemana za posl. Macka.

Klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei" vyslal do výboru iniciativního posl. Freisinga za posl. Wagnera.

Klub poslanců komunistické strany v Československu vyslal do výboru ústavně-právního posl. Chloubu za posl. dr Gátiho; do výboru iniciativního posl. Majora za posl. Dědiče.

Předseda: Od vlády došlo sdělení. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Náměstek předsedy vlády sdělil přípisem ze dne 13. března 1928, č. j. 3728/28 m. r., že vláda předložila senátu návrh zákona o úpravě některých organisačních otázek v oboru soudnictví ku projednání a schválení.

Předseda: Došly naléhavé interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Naléhavé interpelace:

posl. Hakena a soudr. vládě o snížení drahotního přídavku vojínům,

posl. Bergmanna, Zeminové, Buřívala, Procházky a druhů vládě o opatřeních ve prospěch stát. zaměstnanců a zaměstnanců stát. podniků v jubilejním roce desetiletého výročí samostatnosti republiky Československé,

posl. inž. Nečase, dr Dérera, dr Wintra a soudr. vládě o monstre-procesu komposesorátu bileckého na Podkarpatské Rusi.

Předseda: Došla odpověď na dotaz. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Odpověď ministra financí na dotaz posl. Krebse o zadání tabáční trafiky v Č. Žlebích v politickém okrese prachatickém č. D 954-II.

Předseda: Počátkem schůze byl tiskem rozdán vládní návrh.

1489. Vládní návrh zákona o převzetí státního předválečného dluhu nezajištěného.

Výboru imunitnímu přikázal jsem žádost.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Žádost kraj. soudu v Liberci ze dne 2. března 1928, č. Tk 322/28, za souhlas s trest. stíháním posl. Elstnera pro zločin podle §u 2 a přečin podle §u 17 zákona na ochranu republiky (č. J 550-II).

Předseda: Přistoupíme k projednávání pořadu.

Budeme pokračovati ve sloučené rozpravě o prvých třech odstavcích pořadu, započaté ve 133. schůzi sněmovny, to jest:

1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 1473) zákona o stavebním ruchu (tisk 1484).

2. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 1475) zákona o ochraně nájemníků (tisk 1485).

3. Zpráva výboru soc.-politického o vládním návrhu (tisk 1474) zákona o odkladu exekučního vyklizení místností (tisk 1486).

Přihlášeni jsou ještě řečníci: na straně "proti" pp. posl. Biňovec, Katz, Langr, Landová-Štychová, R. Chalupa, Schuster, Pechmanová, Pik, inž. Záhorský, Johanis, Zeminová, inž. Nečas, Koudelka; na straně "pro" p. posl. Horpynka.

Uděluji slovo prvnímu řečníku na straně "proti", p. posl. Biňovcovi.

Posl. Biňovec: Slavná sněmovno! Ve chvíli, kdy tisíce rodin skrývají se pod primitivním přístřeším a řada nájemníků chvěje se před dosahem dosud platného zákona o ztrátu dosavadního obydlí, prováděla vláda ve státních úřadech a podnicích pronikavou restrikci státních zaměstnanců a donutila velké množství veřejných korporací k propouštění zřízenců a úředníků, závislých svým povoláním a postavením ve velké míře na naturálních bytech a tak zhoršila a zvýšila nesnáze bytové v míře nebývalé.

Po 8leté působnosti zákonů bytových jsme tam, kde jsme byli r. 1919, což patrno z toho, že v právě uplynulém roce vybudováno bylo tisíce vagonových a jiných primitivních přístřeší kol četných měst. Restringovaní a pensionovaní státní zaměstnanci trpí ve většině dvojnásob tím, že byli z naturálních bytů, ve kterých zákonem chráněni nebyli, vysazováni, že vedle toho také následkem bytové bídy, nejsouce s to zaopatřiti si vhodné bydlení pomocí nájmu, museli poslední své úspory věnovati na drahé zakupování obydlí; na místě aby úspor svých použili k doplnění svých potřeb životních i nedostatečných pensí, nadělali si pensisté nových dluhů, jichž úrok a úmor podmiňuje až škodlivé strádání jmenovaných vrstev obyvatelstva. Vláda však ještě za těchto okolností přichází s předlohami krátkodobými, s prodloužením zákona o ochraně nájemníků, s odkladem exekučního vyklizení místností a předlohou o stavebním ruchu, s jichž obsahem je třeba velmi věcně se zabývati. My, sociální demokraté, jsme usilovali při každé příležitosti těchto projednávaných předloh o jejich dlouhodobou působnost, majíce přesvědčení, že bytová otázka v celém svém rozsahu není jen výplodem doby válečné, naopak, že už dávno před válkou řádně spravované státy velmi účinným způsobem a vydatnými podporami řešily bytové otázky jako věci vysoce sociální a státně nezbytné. Naproti tomu občanské strany, jež vedou nynější koalici vládní, považovaly bytovou otázku a zákonodárství, této věci se týkající, za takové válečné opatření obchodní a distribuční, jež se nechala intensivním nákupem a distribucí zlikvidovati. Předložením těchto osnov doznaly vládní strany svůj omyl a přes to, že obsah předloh čiší zřejmým nepřátelstvím proti širokým vrstvám nemajetného lidu, přece jen dokazuje, že jen tak zhola bytové zákonodárství nelze zrušiti a odstraniti. Už ta okolnost, že původní obsah vládních předloh vyžádal si úporného jednání v komisích koaličních stran, svědčí o jejich bezradnosti, a jestli přece došly jmenované strany k určitému kompromisu, pak tato dohoda byla umožněna tak, jako ve všech ostatních sociálních otázkách, jen na základě zřejmého nepřátelství těchto stran proti širokým vrstvám lidovým.

Je chvályhodné, že k této linii se otevřeně přihlásil mluvčí agrární strany dr Viškovský, který nepokrytě jak na schůzi majitelů domů, tak také v soc.-politickém výboru dal najevo přátelské vztahy a zájmy majetných vrstev proti hospodářsky slabému obyvatelstvu. Agrárníci používají této příležitosti, aby splnili svůj slib daný spolkům majitelů domů v minulých volbách do Národního shromáždění, kde zaskočili nár. demokraty. (Výkřiky posl. Srby.) V tomto případě dodržují agrárníci slovo, ale tam však, kde dali slib a podali si ruku se stranami socialistickými ve věci starobního a invalidního pojištění, ruší slib a nedodržují slova, stávají se tak licoměrníky a dokazují, že zájmy pracujících vrstev jsou jim cizí a nepříjemné.

Podivnou roli hrají při budování tohoto zákonodárství národní demokraté. Ještě před nedávnem u příležitosti projednávání zákona o mimořádných opatřeních bytové péče nám tu statistikou dokládal p. kol. Ježek bytovou tíseň státních zaměstnanců v obvodu působnosti ministerstva železnic. Téměř denně dočítáme se v národně demokratických časopisech o přízni a lásce této strany k českým menšinám v národnostně smíšeném území, avšak přihlédneme-li blíže k stanovisku této strany při meritorním projednávání bytových zákonů, poznáme, že jako agrárníkům, tak také národním demokratům je pan domácí ve velkém činžáku bližší než celé legie pilných českých zaměstnanců, ovládaných průmyslníky německými. (Tak jest!) Pro národnostní menšiny je takto upravený obsah zákonů bytových zbraní dvojsečnou, neboť vedle ztráty bytu zároveň nebo v zápětí nastává i ztráta existence. Vždyť už dnes při nynější koaliční soustavě zaznamenáváme veliký přesun českých zaměstnanců ze smíšeného území do vnitrozemí, čímž se usnadňují existence chráněncům p. Spiny a Mayr-Hartinga, co na druhé straně ve vnitřním obvodu republiky marně se domáhá kvalifikované obyvatelstvo dosíci zaměstnání u státních podniků a úřadů.

Vzhledem ke snaze nynější koalice směřující k brzkému likvidování zákonodárství, řešícího bytovou nouzi, my, sociální demokraté, prohlašujeme nejen teď, nýbrž i pro dalekou budoucnost, že učiníme vše, abychom přinutili státní správu k účelnému a pronikavému řešení bytové otázky nejen po stránce kvantity, nýbrž zejména také kvality bytové. Československá republika nemůže býti ke svému obyvatelstvu maceštější, než se k němu chovalo dřívější Rakousko. Vždyť až do dnešních dob sahá působnost zákonů o bytové péči z bývalého Rakouska, umožňující družstvům a obcím státní záruku až do výše 90% stavebních a hypotekárních nákladů. Starost o způsob bydlení jest a musí býti jednou z nejpřednějších povinností státu, a jestli stát v oboru ministerstva zemědělství velmi účinným způsobem pečuje o dokonalou výrobu živočišnou, o specielní chov skotu, o chov vepřového dobytka, ovcí, koz a k účelu tomu zřizuje nákladnou kontrolu chlévů, chlévních zařízení, pastvinářství a salašnictví, my to nevytýkáme, nýbrž jako důvodu používáme k tomu, že by byl svrchovaný čas postarati se také o řádnou kontrolu bytů, obývacích zařízení a způsobu bydlení. Třeba se přesvědčiti, že více než dobytek v chlévě, stísněno jest obyvatelstvo v různých primitivních a nedostatečných bytech. (Tak jest!) Prvé opatření, pokud se řádně a účelně provádí, slouží ke cti ministerstva zemědělství. Nedostatky v péči bytové jsou však hanbou a ostudou ministerstva soc. péče a zdravotnictví. (Tak jest!)

Není bez zajímavosti čísti důvodovou zprávu osnovy zákona o ochraně nájemníků. Je zde dokázáno, že vládní strany jsou papežštější než sám papež, neboť ony to byly, které při meritorním projednávání těchto osnov původní obsah vládních předloh v neprospěch slabších obyvatelů velmi pronikavě zhoršily. Je dobře, když p. zpravodaj v důvodové zprávě tuto "čest" vládním stranám zachoval. Již za dřívějšího znění zákona mohl býti každý, jen poněkud nepořádný nájemník, z bytu vypovězen a mimo to dány byly majitelům domů tak rozsáhlé možnosti k vypovězení nájemníka, že se každého, jen poněkud nepohodlného nájemníka, výpovědí zbavili. Nynějším rozmnožením příčin k výpovědi, záměnou některých slov v textu jednotlivých paragrafů, stává se zákon téměř ilusorním pro nájemníky. Když pak přihlížíme k dalším opatřením osnovy zákona o ochraně nájemníků, jimiž se může majitel domu domáhati sjednávání nájemních smluv, pak titul zákona označený názvem "zákon o ochraně nájemníků" je klamem a lží, vrženou ve tvář všem nájemníkům a celé naší veřejnosti. (Tak jest!)

Sjednávání nájemních smluv bude jen novým utrpením a novou škodou pro nájemníky proto, poněvadž nepůjde tu jenom o tlak a vliv majitele domu, nýbrž nejúčinnějším donucovacím prostředkem k přistoupení na poměr nájemní smlouvy pro nájemníka bude tu nedostatek bytů. Toto opatření bude pařeništěm nespravedlivých úmluv, jejichž následky stihnou vždy stranu slabší.

Zájmy nájemníků a jejich nárok na bydlení bude přímo drakonicky dotčen ustanovením §u 31 projednávané předlohy, v němž se umožňuje, aby po usnesení obecního zastupitelstva a schválení tohoto usnesení zemským úřadem v obcích s méně jak 2000 obyvateli byl dosah a působnost zákona o ochraně nájemníků úplně zrušen. V tomto případě nelze si stanovisko vládních stran a jejich orgánů vysvětliti jinak, než že opravdu byly raněny slepotou. Vždyť bída bytová právě na venkově a v menších městech, kde nebylo prostředků k řešení bytové otázky pomocí zákona o stavebním ruchu, řádí ještě více než v městech střední velikosti a právě toto ustanovení bude největší pohromou pro české obyvatelstvo, usídlené v národnostně smíšeném území. (Posl. Tomášek: Jubilejní dárek!) Ano.

Národní demokraté zdvižením ruky pro toto ustanovení ukáží, že ta jejich láska a přízeň k českým menšinám byla jen notorickým humbugem a že také v tomto případě, i když je to nic nestojí, to s jejich láskou a přízní jde zase jen k těm hrdlům a statkům.

Následky této kapitoly osnovy zákona pro široké vrstvy obyvatelstva jsou nedozírné. Pro obce pak bude toto znění zákona pařeništěm nesvárů a bojů mezi stranami a po stránce finanční novou hospodářskou pohromou.

Domáhali jsme se v soc.-politickém výboru doplnění osnovy zákona ustanoveními o zřízení ústavu pro evidenci a zprostředkování bytů v obcích za podpory státu. Dosáhli jsme jen povrchního úspěchu, ač právě toto organisační opatření jest jedině schopno zbaviti celé desetitisíce dělníků, úředníků a zřízenců ohromných obětí, které musí denně na čase a penězích při cestě do zaměstnání a zpět přinášeti. Ten, kdo sleduje skutečný život našeho obyvatelstva a jeho lopocení za existencí, dávno již poznal, že nejenom vlaky, jedoucí směrem k velkým městům, ale také vlaky v obrácené jízdě jsou přeplněny cestujícími, jezdícími denně mimo své obydlí za svou existencí.

Dosavadní systém zprostředkování bytů, prováděný koncesovanými a nekoncesovanými podnikateli, znamená mámení a vydírání velikého počtu lidí po bytech toužících. Tomuto zlu lze čeliti jen zřízením veřejných ústavů zástupci nájemníků a majitelů domů vzájemně kontrolovaných.

Kapitola o zvýšení činží ve starých domech je otázkou sama pro sebe a proto je pozoruhodno sledovati důvody, jimiž je tato snaha opodstatňována. Jeden z důvodů stále ohřívá a prosazuje samo ministerstvo soc. péče snahou o vyrovnání činží mezi starými a novými domy. Zde se zřejmě zapomíná, že při budování nových domů nepřinesl oběti jen stát, ale také stavebníci, neboť chce-li majitel rodinného domku řádně konati své povinnosti jako dlužník, nebo chce-li nájemník nového družstvem nebo obcí postaveného domu řádně platiti nájemné jemu předepsané, pak musí velmi mnohé potřeby životní ve své rodině si odříci. Tato oběť obyvatelstva a obyvatelů nově postavených domků a domů s malými byty je odůvodněna vysokými stavebními náklady. Kde však je ten důvod u starých anebo někdy velmi primitivně postavených domů? Stát by měl v tomto případě sledovati obrácený cíl: učiniti vše, aby se bydlení v nových domech pokud možno nejvíce zlevnilo a aby otázka bydlení nikterak abnormálním způsobem nezatěžovala existenci pořádných a pilných našich občanů.

Přímo nesmyslným důvodem zvýšení činží je snaha po valorisaci hodnot starých domů tak, aby tato stihla abnormální hodnotu domů nových. Hospodářská finanční a sociální deruta přivoděná válkou postihla zhoubným způsobem všecky stavy našeho národa, z nich však nejvíce pracující a nemajetné vrstvy obyvatelstva. Proto není spravedlivo, aby ten, kdo přišel o všechno, co měl, o své živitele, o svou existenční podporu, aby ten, kdo se třese následkem stále neurovnaných výrobních a hospodářských poměrů každou chvíli o svou existenci, stal se ještě oporou pro valorisaci majetku vrstev, které nejméně rozvrácenými hospodářskými poměry utrpěly.

Máme smysl a porozumění pro uznání a honorování záslužné práce, pro zcenění hodnot poctivou prací vytvořených a nastřádaných, avšak máme odpor a hnus nad konjunkturním využitkováním sociálně slabého obyvatelstva, když v oboru nezbytné životní potřeby je stísněno a vykořisťováno lépe chráněnými svými spoluobčany.

Základem valorisace mohou býti hodnoty před válkou nabyté s přiměřeným uznáním nákladů a výloh válečnou a poválečnou dobou přivoděných, vedle toho však musí býti přihlíženo také k existenční úrovni a příjmům nájemníků, nikdy však nemůže býti k tomuto účelu směrodatnou lichva a spekulace, která se zejména v poslední době v obchodech s domy vzmáhá a šíří.

Proto doprovodíme předlohu o ochraně nájemníků a předlohu o odkladu exekučního vyklizení místností řadou pozměňovacích návrhů za tím účelem, aby spravedlivě řešeny byly poměry mezi zájemníky, vzájemnými potřebami na sebe odkázanými.

Pokud se týče předlohy o stavebním ruchu, je tato už ve své původní podstatě velmi pronikavě zlikvidována a není už dávno tou oporou lidem toužícím po svém vlastním obydlí, jako byla dříve.

Kapitola I předlohy zákona o stavebním ruchu jeví se již od začátku v praktickém životě velmi nedostatečnou a znemožňuje, aby pomocí ní se vůbec realisoval nějaký případ výkupu pozemků k účelům stavebním. Zde je zřejmý vliv jedné z největších stran této sněmovny. Již od začátku budování našeho stavebního a bytového zákonodárství právě tato strana znemožňovala pronikavější a význačnější změnu I. kapitoly zákona o stavebním ruchu, aby bylo možno nejen k účelům bytovým, ale i k účelům veřejným a obecním pozemky vyvlastňovati. Hoví se zde zřejmě spekulaci s pozemky, která je patrna zejména v dnešní době, kdy téměř 50krát i 100krát za jedno nebo dvě léta ceny pozemků stouply. Myslím, že právě dnešní doba, kdy tak markantně vystupuje v našem veřejném životě lichva pozemková, je podnětem k tomu, abychom této kapitole dali opravdu takové znění a takový výraz, abychom skutečně mohli pozemky k účelům veřejným a stavebním vyvlastňovati.

Působnost obcí je v ohledu hospodářském velmi omezena. O této věci jistě bude mluviti některý z mých kolegů, ale již teď musím poznamenati, že se obcím po této stránce nikde nevyšlo vstříc a nevyhovělo a že obce ve své působnosti musejí vypláceti krvavé peníze za poměrně bezvýznamné pozemky nebo pozemky, které nezbytně k svému účelu potřebují, ale kterých se majitel mohl za mírnějšího užitku zbaviti.

V tomto případě mám tedy za to, že naše zákonodárství dozná ještě v budoucnosti, až lid pozná opravdu nepříznivé a nepřátelské stanovisko vládních stran k veřejným úkolům, pronikavé změny proto, že veřejná činnost naše v obcích, v okresech a ve státě nesnese, abychom plýtvali hodnotami lidem, kteří bez záslužného jednání majetku pozemkového došli.

Pokud se týče II. kapitoly zákona o stavebním ruchu, týkající se mzdových soudů, pravda, této kapitoly se ve značné míře ještě nepoužívá, ale již to, že se připouští pomocí zákona schůzka zájemníků, zaměstnanců i zaměstnavatelů, že tu třetí osoba je oprávněna, aby mohla působiti k dohodám, kompromisům zmíněných zájemníků, působí blahodárně na vytvoření smluvních poměrů mezi zaměstnanci a zaměstnavateli a jest zde vytvořena pomocí kolektivních smluv pak určitá stabilisace příjmů zaměstnanců a výloh zaměstnavatelů k prospěchu rozvoje stavebního ruchu.

V důsledku těchto poznatků v praxi se projevujících žádali jsme tentokráte v soc.-politickém výboru vsunutí nové kapitoly do zákona o stavebním ruchu, týkající se t. zv. cenových soudů. I dnes každý podnikatel, zájemník a zejména representanti veřejných úřadů a korporací naříkají na bující lichvu se stavebními hmotami, a pravda je, že zejména v poslední době ceny dříví, železa, cementu, cihel atd. rapidním způsobem stoupají a znemožňují poněkud snesitelné podnikání stavební.

Tedy z tohoto titulu žádali jsme, aby kapitola, která již v původním zákoně o stavebním ruchu byla obsažena, tentokráte znovu byla obnovena. Avšak vládní strany nemají smyslu pro to, ač vyčítají nehospodárnost ve stavebním podnikání, aby touto zákonodárnou úpravou byla vytvořena stabilisace, jistota v ceně stavebních hmot.

Obsah kapitoly, pojednávající o státní losové půjčce také nevyhovuje našim názorům na zužitkování této finanční operace státní, a to proto, že je omezena jen na stavby, které se mohou podnikat ve prospěch veřejných a státních zaměstnanců. Jest nám všem známo, že na této státní finanční operaci zúčastněny jsou všechny vrstvy našeho obyvatelstva, a bylo by proto účelno, aby výhod této kapitoly zákona o stavebním ruchu používalo také všechno naše obyvatelstvo. Tak jako u zákona o ochraně nájemníků, i zde u zákona o stavebním ruchu jest nevýhodou a škodou jeho krátkodobé působení. Krátkodobé působení zákona o stavebním ruchu jest vlastně pobídkou k tomu, aby kde kdo se stavbami spekuloval a aby kde kdo využíval tohoto krátkodobého bytového zákonodárství ke svému osobnímu prospěchu a ku škodě celku. Proto usilovali jsme ne teď, ale již v dřívější koalici, aby nebyla zde omezována působnost zákona o stavebním ruchu. Vláda a v prvé řadě parlament má vždy příležitost, aby když se nějaký obsah zákona stane ilusorní, bezpředmětný, jej zrušila a zaměnila eventuelně jiným zákonem, který odpovídá době a potřebám našeho obyvatelstva a státu. Proto jest neodůvodněno krátkodobé působení zákona o stavebním ruchu a zaviňuje, že jdeme do každé stavební a podnikatelské periody za velkého risika podnikatelů i stavebníků.

Již s počátku své řeči jsem poznamenal, že předložená osnova zákona o stavebním ruchu znamená zlikvidování finanční účasti státu na tomto celém problému. Dokladem toho tentokráte jest také ustanovení předlohy, týkající se obnosu, kterým vláda limituje částku, do které se může jíti, pokud se týče státní záruky. Je to obnos 120 mil., který vláda dává k disposici pro podnikání ve smyslu zákona o stavebním ruchu. To znamená, že můžeme postaviti za podpory státu při využití úvěru na první hypotéku sotva za 300 mil. obytných domů, což při poměrné ceně stavebních nákladů na jednu světnici, propočítaných ministerstvem veřejných prací v dohodě s ministerstvem soc. péče na 20.000 Kč, znamená, že můžeme za této podpory státní postaviti nanejvýš 1500 obytných místností. To sotva stačí pro Prahu a ne pro celou Československou republiku. (Výkřiky posl. Srby.) Proto žádáme, aby obnos tento byl zvýšen na částku 500 mil. Kč. Nebude to dostačující obnos, ale bude to obnos, který aspoň umožní ministerstvu soc. péče a ostatním orgánům, aby aspoň poněkud benevolentním způsobem přihlížely k požadavkům a potřebám stavebníků.

Návrh na změnu tohoto obnosu v osnově zákona odůvodněn jest také naším dalším požadavkem, týkajícím se zvýšení státní záruky. Tato kapitola v osnově umožňuje, aby stát, resp. jeho orgánové přiznaly stavebníkům 40% záruku stavebních nákladů. To jest pomoc velmi primitivní, když si uvědomíme, že stavebníci dnes velmi těžko získávají dostatečnou výši půjčky na první hypoteku, toto procento absolutně nepostačuje pro stavebníky, kteří jsou nynějším zákonodárstvím již zbaveni možnosti bydlení, a proto žádáme, aby na domy soukromé, na domky a domy s malými byty, stavěné soukromníky, byla přiznána státní záruka ve výši 60% a na domy stavěné obcemi a družstvy záruka ve výši 90% stavebních nákladů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP