Čtvrtek 22. března 1928

Začátek schůze v 11 hod. 22 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Zierhut, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín.

Zapisovatelé: Ježek, dr Petersilka.

225 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři Černý, dr Gažík, dr Nosek, dr Peroutka, dr Spina, dr Srdínko, dr Tiso, Udržal.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu dr Koerner.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 138. schůzi poslanecké sněmovny.

Pan posl. dr Josef Macek, povolaný jako nástupce posl. Alb. Chalupy, dostavil se do dnešní schůze.

Ježto před tím podle §u 6 jedn. řádu podepsal v kanceláři sněmovní slibovací formuli, přikročíme ke slibu podle §u 22 úst. listiny a §u 6 jedn. řádu tím způsobem, že přečtena bude ústavou předepsaná formule slibovací, pan posl. dr Macek ke mně přistoupí a vykoná předepsaný slib podáním ruky a slovem "slibuji".

Žádám, aby byla přečtena slibovací formule, a pana posl. dr Macka žádám, aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci povstávají.)

Sněm. tajemník dr Říha (čte): Slibuji, že budu věren republice Československé a že budu zachovávati zákony a mandát svůj zastávati podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Předseda: Pan posl. dr Josef Macek.

Posl. dr Macek (podávaje předsedovi ruku): Slibuji. (Potlesk poslanců čsl. soc. demokratické strany dělnické. - Poslanci usedají.)

Předseda: Dovolené udělil jsem na dnešní schůzi posl. dr Frankemu, Davidovi, Chalupovi, Vobecké a Landové-Štychové - vesměs pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvili se: na tento týden posl. Geršl; na dnešní případně zítřejší schůzi posl. Kaňourek, Fedor a Hruška.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru imunitního posl. inž. Hrdinu za posl. Mašatu; do výboru branného posl. dr Králíka za posl. Bradáče; do výboru soc.-politického dne 20. března 1928 posl. Chlebounovou za posl. dr Viškovského, dne 21. března 1928 posl. dr Viškovského za posl. Chlebounovou a posl. dr Slávika za posl. Zemana; do výboru rozpočtového dne 21. března 1928 posl. Molíka za posl. dr Jos. Černého, na další posl. dr Jos. Černého za posl. Molíka.

Klub poslanců čsl. strany lidové vyslal do výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností posl. Čančaru za posl. Adámka.

Klub poslanců komunistické strany v Československu vyslal do výboru soc.-politického posl. Zápotockého, dr Sterna a Schmerdu za posl. Můňu, Haiblicka a Landovou-Štychovou.

Klub poslanců "Deutsche nat. soz. Arbeiterpartei" vyslal do výboru rozpočtového posl. Simma za posl. Krebse.

Klub poslanců "Deutsche soz. dem. Arbeiterpartei" vyslal do výboru ústavně-právního posl. Kaufmanna za posl. Schweichharta; do výboru rozpočtového posl. Dietla za posl. Tauba.

Předseda: Ze senátu došla sdělení. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Předseda senátu sdělil přípisy ze dne 15. března 1928, že senát přijal:

ve 117. a 119. schůzi dne 29. února a 15. března 1928 osnovu zákona o převzetí předválečného dluhu zajištěného (tisk 589 sen.),

ve 118. schůzi dne 13. března 1928 zkráceným řízením podle §u 55 jedn. řádu osnovu zákona o ochraně domácího trhu práce (tisk 590 sen.), a to ve znění usneseném posl. sněmovnou.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotazy posl. Kurťaka:

ministru obchodu o odebrání hostinské licence několikráte trestanému Davidovi Martonovi z obce Malá Kopaňa (č. D 1058-II),

ministru financí, že trafikant David Marton z Malé Kopani protizákonně spekuluje syrovým tabákem (č. D 1059-II).

Předseda: Došly odpovědi na dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Odpovědi:

min. soc. péče na dotaz posl. dr Koberga o slevě jízdného pro dělníky při jízdách k okr. nemocenské pojišťovně (č. D 841-II);

min. železnic na dotaz posl. inž. Junga o poměrech na zastávce jakubčovické na trati Suchdol-Budišov (č. D 1023-II);

min. obchodu, průmyslu a živností a min. vnitra na dotaz posl. inž. Dostálka o nestejné praxi správních úřadů politických při vidování knížek podomních obchodníků (č. D 993-II);

min. vnitra na dotaz:

posl. Fedora o odmrštení žiadosti o usporiadaní schôdzky kresť. soc. strany v Trenčíne (č. D 946-II),

posl. inž. Nečase, že se upírá právo na výchovné podle §u 144 platového zákona pro nevlastní děti četnických gážistů (č. D 948-II),

posl. dr Patejdla o zamítání žádostí legionářů za udělení dispense od svobodného stavu a stanoveného věku pro přijetí k četnictvu (č. D 969-II).

Předseda: Přikazuji výboru rozpočtovému.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1520. Vládní návrh zákona o soustavě drobných mincí.

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány Zápisy o 133., 134. a 135. schůzi posl. sněmovny, proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.

Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jakožto odst. 1 jest:

1. Zpráva výboru rozpočtového o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1926 (tisk 1216) spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku (tisk 1429).

Budeme pokračovati v rozpravě započaté ve 137. schůzi posl. sněmovny dne 20. března 1928.

Přihlášeni jsou ještě tito řečníci: na straně "proti" pp. posl. dr Stern, Chlouba, Koudelka, Simm, Bergmann, Wünsch, Dědič a dr Gáti.

Dávám slovo prvému přihlášenému řečníku, p. posl. dr Sternovi.

Posl. dr Stern (německy): Přihlásil jsem se ke slovu, abych z příkazu komunistického klubu a komunistické strany v Československu přednesl zde nejostřejší protest proti stanovisku naší vlády k návrhům Sovětského Svazu na odzbrojovací konferenci v Ženevě. V Ženevě podal zástupce prvého dělnického a selského státu na světě návrhy, které měly způsobiti skutečné a úplné odzbrojení celého světa a tím upraviti jedině možnou cestu, aby se zabránilo válkám. (Potlesk komunistických poslanců.) Tyto návrhy zároveň také ukázaly, že jediný dělnický a selský stát na tomto světě jest zároveň také jediným státem, který skutečně usiluje o mír a za mír bojuje. Útoky, které se připravují proti tomuto státu, podporují kapitalistické státy a také zástupci tak zvaných proletářských stran tvrdíce, že Sovětský Svaz sám zbrojí k válce a provozuje imperialistickou, válečnou politiku. Tyto návrhy a chování Sovětského Svazu v celé spoustě konfliktů vůbec ukazují velmi zřetelně, že Sovětský Svaz hájí mír. Tyto návrhy však zároveň také ukazují, jaké stanovisko zaujímají k této otázce všechny kapitalistické státy bez výjimky a také Československo. Kapitalistické vlády, odůvodňují-li ohromné oběti, které se vydávají na zbrojení, vždy masám vypravují, že žádný stát nemůže odzbrojiti, poněvadž nemá jistoty, zda také jiné státy odzbrojí, že žádný stát nemůže složiti zbraně, poněvadž nemůže věděti, zda jiné státy nepoužijí zbraní k útoku proti němu. Celá tato demagogie a licoměrnictví kapitalistických připravovačů války stává se nyní úplně jasnou a zřetelnou, takže nyní každý dělník a rolník může to pochopiti, neboť návrh sovětské vlády nezní tak, že každý stát má odzbrojiti bez zřetele k tomu, zda odzbrojí jiní, nýbrž navrhuje se v něm, že každý stát má odzbrojiti, odzbrojí-li také státy jiné. Tento návrh mohl by podporovati každý stát mající skutečný zájem na odzbrojení, (Souhlas na levici.) neboť podle tohoto návrhu nebyl by povinen odzbrojiti dříve, dokud také ostatní státy neprohlásily a neprokázaly, že chtějí odzbrojiti. Kdo vystupuje proti tomuto návrhu, kdo se proti tomuto návrhu staví, dokazuje tím, že odzbrojiti nechce, že chce použíti ozbrojené moci pro válku doma proti potlačovaným a navenek pro své imperialistické zájmy. A to platí také o československé vládě. Československo jest stát, kterému pro případ války skutečně hrozí velmi velké nebezpečí. Již zeměpisná poloha tohoto státu ukazuje, jak v případě války bude snadno jej zdolati. S jistého stanoviska měla by zde dokonce i kapitalistická vláda míti zájem o to, aby vystupovala proti válce a dělala mírovou politiku. Ale kapitalistická vláda v tomto státě přes to nemůže dělati takovou politiku, ačkoliv válečnou politikou bude ohrožen také kapitalistický stát, ačkoliv válečnou politikou, a o to nám jde, bude ohrožena také svoboda mas i českého národa v tomto státě. Československá vláda nemůže dělati mírovou politiku, neboť potřebuje zbraní k potlačení pracujících vrstev v tomto státě, potřebuje zbraní k potlačení menšinových národů v tomto státě, potřebuje zbraní k udržení a hájení vlády vykořisťovatelů v tomto státě (Potlesk komunistických poslanců.) a československá vláda ani odzbrojiti nemůže, poněvadž Československo ve skutečnosti není vůbec samostatným státem, poněvadž ve skutečnosti jest jen vasalem větších imperialistických mocností (Souhlas na levici.) a tyto imperialistické mocnosti nařizují československému vasalu, aby měl připraveno tolik a tolik zbraní, aby v zájmu těchto velkých kapitalistických mocností mohl v nové světové válce, bude-li třeba, zasáhnouti. Proto naše vláda nemůže naprosto dělati odzbrojovací a mírovou politiku a všechno to mluvení našich ministrů, našeho vládního tisku, celého našeho měšťáckého tisku o mírumilovnosti Československa, o mírové politice Československa, není nic jiného než licoměrnictví a podvod. Kdyby Československá republika skutečně chtěla mír, byla by měla nyní v Ženevě příležitost to dokázati. Stačilo, kdyby byla jen vystoupila pro návrh Sovětového Svazu a kdyby jen řekla: "Ano, odzbrojíme, až odzbrojí všechny ostatní státy, a jsme pro to, aby všechny státy odzbrojily, aby také náš stát mohl odzbrojiti". Ale co vidíme ve skutečnosti? Ve skutečnosti vidíme, že prozatím, aspoň podle dosavadních zpráv, zástupci Československé republiky patří mezi zástupce států, kteří se v Ženevě neodvážili zaujmouti dosud nějaké stanovisko. Návrhy Sovětského Svazu přivedly zástupce imperialistických států do velkých rozpaků, ale na konec musili se postaviti proti těmto návrhům. Četní zástupci států se již o tom vyslovili, ale neslyšeli jsme ještě, že by se vyslovili zástupci Československa. Zvolili lepší část statečnosti, opatrnost. Přes to víme zcela přesně, jaké stanovisko zaujímá naše vláda. Již před delší dobou slyšeli jsme od p. ministra Beneše v zahraničním výboru při různých jiných příležitostech výroky, vidíme chování vládního tisku a vidíme, že naše vláda zaujímá k tomuto návrhu naprosto nepřátelské stanovisko. Vidíme, že naše vláda naprosto nezamýšlí tento návrh podporovati, nýbrž naopak jej potírá. Všechny námitky, které nyní přednášejí zástupci různých vlád v odzbrojovací komisi proti návrhům sovětové vlády, lze velmi lehce vyvrátiti. Nejde tam o to dokázati, zda jedno či druhé jest správné. To jsou úplně jasná sofismata. Naopak jde o to, že státy nemají vůle pracovati ke skutečnému odzbrojení. Prohlašuje se, že Rusové předložili své návrhy tak kategoricky, že prohlásili, buď že musí býti tyto návrhy přijaty se všemi podrobnostmi, anebo že nemohou býti přijaty vůbec a že nelze přece žádati od států, aby přijaly všechny podrobnosti tohoto návrhu, jak je nadiktovali Rusové. Tím chce se zastříti, že chtějí odmítnouti základní myšlenku ruského návrhu a předstírají jen, jako by chtěli návrh odmítnouti jen proto, že jest spojen se všemi možnými podrobnostmi, k nimž nemohou dáti všichni souhlas. Ale jest tomu právě naopak. Ruský zástupce neprohlásil v Ženevě, že musí býti přijaty všechny podrobnosti, nýbrž přednesl jasný dotaz, zda zástupci různých vlád chtějí přijmouti základní myšlenku ruského návrhu. Prohlásil, že musí býti odpověděno na dvě otázky. Musí býti odpověděno na otázku, má-li býti provedeno úplné odzbrojení, úplné odzbrojení všech států. Za druhé musí býti odpověděno na otázku, zda již prvého roku má býti provedeno odzbrojení takovou měrou, aby války byly mimořádně ztíženy. Na tyto otázky lze beze všeho lehce odpověděti a celý způsob, jak na to odpovídají kapitalistické vlády, svědčí, že na tuto otázku chtějí odpověděti zamítavě, že nesou odpovědnost za ohromné nebezpečí války a za oběti, které ukládá zbrojení dělnickému lidu. Jedině německá vláda zaujala poněkud kolísavější stanovisko, jasněji vyslovila se pro ruský návrh také turecká vláda. Jest úplně jasné, proč právě tyto vlády nezaujímají tak příkře nepřátelského stanoviska: Jsou to vlády poražených států, vlády, jimž bylo omezení zbrojení vnuceno mírovými smlouvami. Ty i s kapitalistického stanoviska mohou tyto návrhy lehčeji hájiti; ale přes to tato prohlášení mají pro nás jakousi cenu, poněvadž jsou to prohlášení kapitalistických vlád, která svědčí o tom, že není pravda, že jde o nemožné návrhy, která svědčí, že těchto návrhů nelze uskutečniti jen proto, že není k tomu vůle. Proti sovětské vládě bylo také prohlášeno, že její návrhy jsou jen manévr, že tyto návrhy slouží jen ke stržení masky, že to Rusové vážně nemyslí a že se tedy nelze k takovým věcem propůjčovati. To prohlásil zvláště pan dr Beneš, že stát, který věc myslí vážně, zabývá se jen takovými návrhy, které jsou myšleny vážně. S takovýmito hračičkami, že se zabývati nebude. Tuto námitku, aby bylo lze věc odmítnouti, přednášejí nejen kapitalistické vlády, nýbrž můžeme je čísti i v sociálně-demokratických časopisech. II. internacionála zaujala na poslední poradě svého výkonného výboru stanovisko, že ruský návrh jest sice velmi pěkný, ale že je to utopie. Chyba sovětské vlády že záleží v tom, že podává návrhy nepřijatelné. II. internacionála se usnesla, že předloží Společnosti národů přijatelné návrhy. V sociálně-demokratických časopisech můžeme také čísti, že návrhy sovětské vlády vzbuzují iluse. Ale ve skutečnosti je tomu právě obráceně. Návrhy, které podává II. internacionála, jejichž účelem má býti, jak navrhovatelé prohlašují, přijíti s něčím skutečně proveditelným, ty musí vzbuzovati ovšem ilusi, poněvadž II. internacionála prohlašuje masám: "Hleďte, co podáváme, dá se uskutečniti", kdežto ve skutečnosti toho nelze ovšem naprosto provésti. Slouží to jen k tomu, aby masy lidu byly uspány a aby se jim řeklo: "Ve Společnosti národů podávají se již uskutečnitelné, rozumné návrhy, nepotřebujete se již o to starati, Společnost národů se již přičiní, aby bylo učiněno pro mír vše možné". Docela jiný ráz mají návrhy sovětové vlády. Návrhy sovětské vlády otevírají masám oči a ukazují jim, že od kapitalistických vlád nemohou nic očekávati, že nemohou nic očekávati ani od Společnosti národů. Vytýká-li se to sovětské vládě, jest to jen směšná výtka. Nikdo nemůže od sovětské vlády žádati, aby nebyla dosti prozíravá a nepochopila, čemu dnes musí rozuměti každé dítě, že kapitalistické vlády takovéto návrhy prostě nepřijmou. Nikdo nebude věřiti. že sovětská vláda podává tento návrh a věří, že jej Společnost národů skutečně přijme, že kapitalistické státy odzbrojení uskuteční. To jest úplně jasné, ale tím není vinna sovětská vláda, nýbrž tím jest vinen loupežnický a imperialistický charakter těchto vlád a za to nemůže býti činěna odpovědnou sovětská vláda. Co dělá sovětská vláda, jest míněno vesměs vážně a také naše vláda měla by všechny příčiny bráti to vážně a především berou to vážně naše pracující vrstvy. Co míní sovětská vláda zcela vážně, jest demonstrovati a ukázati: "My bychom byli ochotni složiti zbraně, kdyby to učinil také ostatní kapitalistický svět. Ale my nemůžeme zbraně složiti přes to, že chceme mír, poněvadž kapitalistické státy jich nesloží, a jestliže musíte vynakládati tak obrovské oběti na zbrojení a jestliže vám neustále hrozí nebezpečí, že budete zataženi do nového vraždění národů, pak poděkujte se jen kapitalistickým vládám, a chcete-li mír a chcete-li skutečně odzbrojení a vícekráte žádné války, zbývá vám jen jediný prostředek: povaliti své kapitalistické vlády a vybudovati ve všech zemích vládu dělníku a sedláků". (Potlesk na levici.). To jest smysl návrhu sovětské vlády, není to pouhý manévr, jest to volání, aby nejširší vrstvy byly vyburcovány, a vidíme, že nejširší vrstvy toto volání již slyší, neboť odzbrojovací komise dostala již nesčetné množství projevů, projevů podepsaných velikými, ohromnými organisacemi mas, v nichž tyto masy prohlašují, že vítají návrhy Sovětského Svazu a že tyto návrhy přinášejí, co ony chtějí. To nechť si dá pan dr Beneš říci, prohlašuje-li, že těchto návrhů nelze bráti vážně, že jsou to návrhy, které vyjadřují vůli mnoha set milionů pracujících lidí a protestujeme co nejostřeji, aby to, co berou za své stamiliony pracujících lidí, bylo prohlašováno za něco, co nelze bráti vážně.

Žádáme od předsedy vlády, nebo nemůže-li, od jeho náměstka, aby se sem dostavil a podal nám vysvětlení a odpovídal se z hanebného chování naši vlády k těmto otázkám. Žádáme jménem pracujících vrstev, aby ihned byly dány telegraficky pokyny zástupcům naší vlády, aby návrhy sovětské vlády podporovali všemi prostředky. (Potlesk na levici.) Tento požadavek shoduje se s vůlí pracujících vrstev. Víme, že náš požadavek přes to nebude splněn, poněvadž v této demokratické republice nevládne ohromná většina obyvatelstva, to jest pracující lidé, nýbrž vykořisťovatelé a lichváři. Prohlašujeme tedy všude masám lidu i v Československu: Je jen jedna cesta: svrhnouti toto panství a vybudovati novou vládu, vládu vaši, vládu pracujících lidí. (Souhlas a potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Koudelka. Dávám mu slovo.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno! Používám příležitosti projednávání státní účetní závěrky, abych poukázal na některé naléhavé otázky našeho vodního hospodářství, jmenovitě abych se dotkl zvláště důležité otázky konečné úpravy středního Labe. Hledíme-li k tomu, jak se vyvíjí vodní hospodářství v republice Československé, musíme s politováním konstatovati zhoršení proti stavu, jaký byl v dřívějším státě před válkou.

Úprava středního Labe byla plánována v rámci t. zv. vodocestného zákona ze dne 11. června 1901. Podle tohoto zákona Labe mezi Mělníkem a Jaroměří mělo býti upraveno tak, aby na něm byla možná plavba. Tehdá bylo k disposici k provedení tohoto zákona 250 mil. rakouských korun. Na regulační akci připadlo z toho 75 mil. K a na akci pro úpravu vodních cest 171,052.000 K. To representovalo celých 7/8 stavebního úvěru, poněvadž  1/8 měly poskytnouti země.

Abych ukázal, jak vážně byla tehdy tato akce úpravy velkých vodních toků myšlena, dokládám, že z tohoto programu na provedení kanalisace Vltavy v obvodu Prahy bylo určeno 14,400.000 K a na usplavnění středního Labe mezi Mělníkem a Jaroměří 37 mil. Kč.

Otázka úpravy Labe mezi Mělníkem a Jaroměří není otázkou lokální, je to otázka celostátní. Labe je největší naší řekou mezinárodní a máme v příčině úpravy Labe i své jisté mezinárodní závazky. Je to v přímém prospěchu všech vrstev našeho obyvatelstva, zvláště vrstev zemědělských, které trpí na své práci v obvodu labském častými zátopami a zbahněním svých pozemků. Připomínám jenom labskou zátopu v červnu r. 1926, která způsobila na 60 mil. Kč škod na zemědělské práci a na zemědělské půdě.

Úprava Labe v této části je velkého významu průmyslového a obchodního. Jde tu o využití vodní síly, které dalo by se zde získati účelnou organisací neobyčejně mnoho. Jde tu konečně o splnění onoho úmyslu zákona vodocestného, o splavnění této naší velké řeky, aby velká průmyslová střediska, jakými jsou Kolín, Pardubice, Hradec Kr. a východní Čechy vůbec, byla spojena velkou vnitrozemskou plavební cestou s mořem. Že tato věc má veliký význam, o tom nás přesvědčuje stav, který vidíme nyní téměř stále na Mělníce, v Ústí a v Loubí. Mělnický přístav labský nestačí dnes zdaleka svému velkému provozu. Čas od času a v intervalech několika týdnů oznamuje se veřejnou vyhláškou zastavení přijímání zboží na Mělníce pro transport do ciziny po vodě. Všechna nádraží kolem Mělníka široko daleko jsou zbožím čekajícím na překlad na vodu přeplněna. V Mělníce koncentruje se zboží určené k dopravě po vodě z naší republiky z východu, ze Slovenska, Moravy, východních a jižních Čech, a ta okolnost, že zboží to musí vážiti cestu až na Mělník, a dále, že rozměry těchto několika labských přístavů nestačí té velké frekvenci zboží, která tu již dnes jest, měla by přece nabádat sama k tomu, aby se úprava Labe pro transport zboží protáhla dále do vnitrozemí.

Řekl jsem, že úprava středního Labe provádí se podle tak zvaného vodocestného zákona z r. 1901. Pracuje se na této úpravě již více než 22 roků.

Celková délka Labe v přirozeném jeho řečišti od Mělníka do Jaroměře měří 220 km. Po úpravě má býti tato délka zkrácena na 180 km. Již tímto zkrácením labského toku získá se neobyčejně značná výměra hospodářské půdy. Za těchto 22 let úpravy Labe je však provedeno a zadáno zatím z 220 km toliko 115 km. Kdyby těchto 115 km středního Labe upraveno bylo v souvislém celku, znamenalo by to už dnes značný prospěch národohospodářský. Bohužel, těchto 115 km úprav labských je roztrháno na 17 vzájemně nesouvislých úseků, takže souvisle splavněno je mezi Mělníkem a Jaroměří toliko necelých 20 km Labe, a to z Mělníka do Kostelce n. Lab.

Velectění pánové a dámy! Myslím, že tímto způsobem nikdo rozumný na světě by nepostupoval. Račte uvážiti, že celkový náklad na úpravu Labe mezi Mělníkem a Jaroměří byl rozpočten na 1.220 mil. Kč a že už dnes je investováno do Labe 800 mil. Kč, tedy  3/4 celkového stavebního nákladu. A z těchto  3/4 investovaného stavebního nákladu je užitečného nákladu sotva  1/6, ostatní náklad leží mrtvě v Labi, nenesa žádného užitku a působě státu nové škody, zejména poruchou provedených upravovacích prací. Kdybychom počítali jenom 6 % úrok z této ladem ležící sumy 800 mil. Kč, která byla dosud investována do středního Labe, dojdeme k výsledku, že tu stát ztrácí ročně 48 mil. Kč, nehledě ke ztrátě národohospodářské, která tím je způsobována.

Námitky, že by prospěch z těchto úprav stejně nebyl veliký, myslím, vyvrací stav dopravy nebo řekneme stav příjmů, které má stát ze svých přístavů v Komárně a v Bratislavě. Podle údajů státního poříčního úřadu bratislavského má stát z bratislavského a komárenského přístavu na celních a železničních příjmech téměř. 160 mil. Kč. Tedy nemůže býti nám lhostejné takovéto hospodářství státní a mám za to, že je svrchovaný čas, aby se tu postupovalo soustavně, aby se totiž těch velikých nákladů, investovaných do úpravy Labe, již jednou využilo. Je pochopitelné, že nejen z důvodů národohospodářských, ale zejména také proto, aby ta 1 miliarda sem vložená byla již jednou využita, je třeba rychlého dokončení těchto úprav.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP