Středa 24. října 1928

Začátek schůze v 8 hod. 58 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Chalupník, Ježek.

218 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři inž. Novák, dr Tiso, Udržal; za ministerstvo financí odb. přednosta Groš, min. rada Kallus; za ministerstvo školství a nár. osvěty odb. přednostové dr Appelt a Mlčoch.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 169. schůzi posl. sněmovny.

Nemocí omluvil se p. posl. Hodina.

Došla naléhavá interpelace. Žádám za přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Naléhavá interpelace posl. inž. Nečase, Koudelky a soudr. vládě o konfiskaci soc.-demokratického časopisu "Vpered" č. 20 v Užhorodě.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotazy:

posl. Kurťaka:

ministru soc. péče:

o udělení důchodu předků Mitrovi Fičurjakovi ze Sojmů (č. D 1248-II),

o udělení důchodu předků Vasilovi Teterjovi a manželce z Drahova č. 391 (č. D 1250-II),

o udělení odbytného válečné vdově Hafii Dančové rozené Baňasové ze Zolotareva (č. D 1252-II), o vyplacení nedoplatků důchodu předků Achenii Olašinové, rozené Lazurové, ženě Pavla z obce Ternova (č. D 1253-II), o udělení důchodu předků Hafii Kynasové, rozené Mocové z Repeného v politickém okrese volovském (č. D 1255-H);

ministru financí o dávce Vasila Terminka syna Michalova z obce Vlahova č. 191 (č. D 1249-II);

ministru nár. obrany o zproštění Pavla Madara z obce Ternova z vojenské služby (č. D 1251-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jest:

Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1750) státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1929 (tisk 1813) a rozprava o prohlášení ministra financí, učiněném ve 158. schůzi posl. sněmovny dne 7. září t. r., jakož i prohlášení ministra veř. prací, učiněném ve 165. schůzi dne 18. října t. r.

Budeme pokračovati v podrobné rozpravě o státním rozpočtu, a to ve druhé části podrobné rozpravy, t. j. části kulturní a sociální, započaté ve včerejší, 168. schůzi posl. sněmovny.

Přihlášeni jsou ještě řečníci: na straně "proti"pp. posl. dr Schollich, Simm, Prášek, Schmerda, Kříž, Burian, Blatná; na straně "pro pp. posl. Vičánek, dr Petersilka, dr Lukavský, Doležal, Freising, Bartel, dr Feierfeil.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "pro", panu posl. Vičánkovi.

Posl. Vičánek: Slavná sněmovno! Státní rozpočet každoročně projednávaný je příležitostí ke generálnímu vyvětrání ve státní administrativě a k tomu, aby vyzdviženy byly všechny jasné momenty, které ve státní správě za celý rok bylo možno pozorovati. Ale je příležitostí také k tomu, aby zdůrazněny byly všechny temné stránky, všechny vady a chyby administrativy i zákonodárství, se kterými ta nebo ona strana není spokojena. Je vládní většiny k státnímu rozpočtu celkovému a i k rozpočtu ministerstva školství a nár. osvěty, ke kterému chci mluviti, nemůže býti jiné než kladné a musíme všichni uznávati snahu vlády ke konsolidování poměrů a můžeme říci, snahu, která se čím dále tím více uplatňuje, snahu, která se daří. Ale přes to vše máme i my, naše strana, jejíž jménem mám čest mluviti, četné námitky a požadavky, o jichž uplatnění se chci pokusiti.

Je tu především otázka, která nám bývá velmi často vytýkána jako otázka agitační, která je však příliš vzdálena toho, aby ve skutečnosti agitační byla. Je to otázka našeho názoru na systém školský, na školskou výchovu vůbec. Je to náš požadavek katolické školy. Nutno činiti rozdíl mezi požadavkem církevní školy a katolické školy. Církevní školství je na Slovensku zachováno, a podle loňské řeči pana ministra školství také vykonalo znamenitě svůj úkol po stránce kulturní i národní. Bylo mu také ústy p. ministra školství poděkováno. Leč toto je školství celkem soukromé, ve správě jednotlivých církví. Nám naprosto nejde o něco takového. My chceme státní katolickou školu právě tak, jako ji dopřáváme jiným konfesím, aby se podobným způsobem dožadovaly svých státních konfesijních škol. Zdůrazňuji znovu, že to není agitační prostředek, že to nevychází z nás, členů zákonodárných sborů, nýbrž že tento požadavek je spontánním požadavkem širokých vrstev katolického lidu, poněvadž je to jeho životní požadavek, prýštící z touhy, zajistiti vlastním dětem nejlepší možnou výchovu a tím dáti jejich dětem dobrý solidní základ pro celý život. Za takovou výchovu považují katolíci jedině náboženskou výchovu.

Bývá namítáno, že dnešní škola státní, nebo lépe řečeno veřejná škola je školou neutrální, ve které možno dosáhnouti přiměřené výchovy a vzdělání všem vrstvám a všem žákům jakéhokoliv vyznání. Toto zejména za vlády nynější vládní většiny je dosti odůvodňované jakýmsi klidem ve školství, ale já si dovoluji tvrditi, že ten klid je pouze zdánlivý, že nepřichází tak často k porušení zákonů, k výstřelkům a protizákonnostem v našich školách prostě proto, že se to tak příliš netrpí. Ale jakmile by nastalo jakési uvolnění v této věci, máme ihned zase školu tím, čím nemůže a nesmí býti a čím ji žádný rozumný člověk nemůže chtíti míti, budeme míti zase školu bojištěm o dětskou duši, tím nejhroznějším bojištěm, poněvadž postiženými při tom budou děti, náš dorost, naše národní naděje do budoucnosti. Právě proto nemůžeme se vzdáti svého požadavku, i kdyby nám byl stokrát vytýkán, musíme a budeme trvati na splnění tohoto našeho požadavku, a jsem přesvědčen, že nám budoucnost dá za pravdu a že budoucnost nám dá katolické školy, ve kterých budou děti katolických rodičů vychovávány tak, jak si toho rodiče sami přejí. (Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)

Nemůžeme v této příčině, bohužel, uznati monopolu státního na školství a výchovu. Kdyby poměry u nás byly jiné, kdyby zde byla obava, že takové náboženské školy nesplní svého úkolu kulturního, náboženského, ani vzdělávacího, pak by ovšem zde byla velmi vážná příčina, aby bylo zachováno školství ve své nynější organisaci. Řada soukromých škol u nás, kterým nemohou ani jejich odpůrcové upříti výtečného působení a dosažených výsledků, ukazují však, že takového nebezpečí pro kulturu národní, pro vzdělání národa zde není a že tedy všechny obavy po té stránce, po případě všechny ty předhůzky nám činěné nejsou odůvodněny a jsou pouze chabou zbraní proti našemu požadavku.

Jsme přesvědčeni, že náš požadavek nebude splněn ani letos ani snad v nejbližších letech, poněvadž jsou velmi četní odpůrcové našeho požadavku, kteří vždycky budou své opačné stanovisko zdůrazňovati a uplatňovati vší mocí. Chceme proto, aby alespoň při nynějším stavu školství bylo odstraněno všechno, co se příčí našim základním požadavkům, co se příčí našemu nazírání na život, našemu nazírání náboženskému, kulturnímu, aby bylo odstraněno všechno, co do školy nepatří. Je nutno, aby byl zostřen dozor na školách, je nutno, aby již jednou byl vydán zákon o zestátnění okresních školních inspektorů.

Pan generální zpravodaj zmínil se ve své důkladné a obšírné zprávě, že zákon tento je celkem připraven a my opravdu s povděkem vítáme, že jednou již okresní školní inspektoři budou zde státi na základě tohoto zákona jako nezávislí občané, alespoň dolů, že budou moci vykonávati svou dozorčí funkci tak, jak je to jejich povinností, a že jim nebudou moci býti činěny překážky s té strany, se které by se to nejméně dalo očekávati a trpěti.

Zákon o definitivě školních inspektorů přináší sice některé hmotné výhody inspektorům, ale jsem přesvědčen, že nejsou daleko takové, jaké by býti měly, aby zde stál inspektor opravdu nezávislý, který by mohl řádně, bez závislosti na komkoli svůj úřad vykonávati jedině s tou směrnicí, prospěti blahu státu a národa. Bylo by si přáti, aby osnova zákona inspektorského byla pokud možná po této stránce zlepšena, aby bylo popřáno inspektorům větších výhod. Nebude-li to však možné, prosím, aby tento zákon, jak je navržen ministerstvem školství a nár. osvěty, byl co nejdříve uzákoněn, aby v této věci nastalo u nás vyjasnění.

Velmi mnoho se mluví o reformě učitelského vzdělání, ač ve zprávě pana generálního zpravodaje nenacházíme žádné zmínky o připravovaném návrhu takového zákona. V tom jsme všichni za jedno, že reforma učitelského zákona je naprosto nutná. Pouze cesty směřující k tomuto cíli zdají se býti více než rozdílné. Ministerstvo školství připravuje návrh reformy učitelského vzdělání na podkladě vzdělání středoškolského. Ale všichni pozorovatelé dnešního školství musí si býti vědomi, že by střední škola sama potřebovala napřed důkladné reformy, že dnešní střední škola daleko není tím podkladem, který by mohl býti nazván lepším, nežli by byly zreformované učitelské ústavy, vychovávající dorost učitelský od prvopočátku k jeho budoucímu povolání a úřadu. Prohlašuji jménem své strany, že nesouhlasíme s takovým řešením reformy učitelského vzdělání. Jest namítáno proti nám, že to činíme z toho důvodu, že jsou zde některé soukromé učitelské ústavy, o jichž zachování nám jde. Ale kdyby se pánové z tábora, který takové námitky činí, dotázali na příklad odbočky Svazu čsl. profesorů, ve kterém jsou sjednoceni a zorganisováni profesoři učitelských ústavů, kdyby se dotázali okresních školních inspektorů, jak nazírají na tuto otázku, kdyby se dotázali starých učitelských praktiků, všichni jsou za jedno v tom, že poskytnutí středoškolského vzdělání, doplněného jednoročním kursem, ve kterém nejrychlejším, zběžným a neprohloubeným způsobem má se probrati látka, které učitel k svému úřadu potřebuje, není žádnou reformou, že není zlepšením učitelského vzdělání, nýbrž naopak že jest jeho zhoršením.

Proto čsl. strana lidová žádá, aby dosavadní systém učitelských ústavů byl i nadále ponechán, poněvadž se naprosto osvědčil, aby bylo studium rozšířeno na 5, po případě na 6 ročníků - pět ročníků řádných, šestý tak zv. specielní - jak to navrhuje také ministerstvo školství ve svém návrhu na reformu učitelského vzdělání. Jde o to, aby učivo bylo rozšířeno na rozsah učiva středních škol, aby vysvědčení maturitní bylo úplně rovnocenné s vysvědčením maturitním na jiných středních školách, aby také učitelský ústav byl pedagogickou střední školou. Tím jistě bude vyhověno nejen učitelům, kteří častokráte nemohou pro různé překážky navštěvovati universitu a musí se podrobovati opravdové tortuře skládání doplňovací maturity i z předmětů, ze kterých již před státní zkušební komisí maturovali. Bude jim umožněno bez jakýchkoli potíží přejíti na vysokou školu a dokumentovati, že volání učitelstva po vysoké škole není voláním planým, nýbrž že vychází z potřeby a že je také prováděno.

Velmi bolestnou jest otázka započítávání presenční služby vojenské. I o tomto je zmínka ve zprávě rozpočtového výboru, kde se praví, že příslušný zákon bude brzy předložen. Bylo by opravdu na čase, aby se tak stalo, neboť o této věci se u nás pomalu jedná už deset let. Ale není to jen otázka započítávání vojenské služby presenční u učitelstva, nýbrž i u jiného veřejného a státního úřednictva. Není to přece ani v nejmenším spravedlivé a ani v nejmenším sociální, když učitel anebo státní úředník musí konati vojenskou povinnost - a musí ji konati s chutí a rád ale když pak přijde z vojny domů, má jednak potíže se získáním místa, jednak zůstává o jeden a půl roku služebně mladším za kolegy, případně kolegyněmi, se kterými zároveň absolvoval.

Tato nesrovnalost, která přímo popuzuje každého inteligenta proti vojenské povinnosti, kterou by u nás měl opravdu každý rád konati, musí býti odstraněna. Prosil bych, aby ministerstvo školství - poněvadž, jak jsem se informoval, ministerstvo národní obrany nemá v té věci žádných námitek - co nejdříve přikročilo k podání takového zákona, aby tento osudný stav byl už jednou vyřízen.

Při té příležitosti dovolil bych si upozorniti na veliký nešvar v našem školství národním. Obsazování, po případě vypisování uprázdněných definitivních míst jest úplně v rukou okresních školních inspektorů. Na mnohých místech pak inspektoři obklopili se, zejména ve svých sídelních městech, celým štábem svých miláčků, kteří by musili z města ven, kdyby se místa obsazovala konkursem. Důsledek toho je, že v celé řadě měst nebyla už po řadu let vypsána žádná definitivní místa, všechna jsou obsazena jen silami přidělenými, provisorními, po případě majícími definitivu na jiných místech, a tím trpí rozhodně učitelstvo, zejména starší venkovští učitelé, kteří z rodinných důvodů potřebují se nutně dostati do měst, aby bylo jejich dětem umožněno vzdělání, kterého potřebují. (Výkřiky posl. Sedláčka.)

Žádám, aby ministerstvo školství po této stránce již jednou důrazně zakročilo a uložilo zemským školním radám, aby tam, kde okresní školní výbory, nebo okresní školní inspektoři neplní své povinnosti a uvolněných míst po celou řadu let nevypisují, byli povinni taková místa vypsati bez ohledu na to, zda ten neb onen miláček okresního školního inspektora bude tím nucen odejíti na školu venkovskou, na které od svého absolvování nebyl a nepůsobil.

Přesto, že byl omezen počet kandidátů učitelských v jednotlivých ročnících téměř na minimum, máme ustavičně nadbytek učitelských sil, které nemohou najíti zaměstnání. To je, věřte, opravdu tak smutný zjev, že nevím, jak to vůbec kvalifikovati. Čí je to vina? Těžko rozhodovati, těžko někoho viniti, ale domnívám se, že ten, kdo se připravuje od začátku k učitelskému povolání na státním ústavě, nepřihlížeje ani k soukromým ústavům, přece jen má jakési právo, aby po vystudování získal zaměstnání, získal výživu a nezůstával na krku svým rodičům. Dostal jsem onehdy dopis, kde jedna čekatelka učitelství zoufale mne prosila o zaopatření nějakého místa, poněvadž matka její, vdova, je již několik let nemocná. A tato absolvovaná učitelka, aby vyživila sebe a svou nemocnou matku, musí se živiti posluhou a praním po domácnostech.

Vážení pánové! Při tom opravdu nutno se pozastaviti nad tím, že se ještě najdou lidé, kteří si říkají lidé sociálně cítící, nebo socialisté, kteří berou v ochranu učitelky dobře provdané, dobře situované, které přes to, že jsou dobře zaopatřené, zabírají místo takovým ubohým silám učitelským, které musí vydělávati posluhou na své živobytí. Socialistické strany obávají se, že bude znovu zaveden celibát. Vytýkal to i vůdce strany nár. socialistů p. dr Franke této koalici, jako ten nejtemnější stín, který vrhá tato vláda koaliční na oslavy 28. října. Chce se zavésti celibát! Slavná sněmovno, já se táži, co je sociálně správnější: pomoci mladému učiteli, který připadá na obtíž svým chudým rodičům, je bez zaměstnání, musí se všelijak protloukati, různých zaměstnání se chytati, anebo odstraniti ze školní služby učitelku, která má své povinnosti mateřské a manželské a která při tom není vystavena nebezpečí, že by se jí špatně dařilo?

Nejsem pro to, aby byly rázem odstraněny všechny vdané učitelky, ale nemůžeme také trvati na tom, aby vyučovaly dále a zabíraly místa chudým učitelským osobám ty učitelky, které žijí v naprostém blahobytu. A opravdu velmi divně se to vyjímá, když vůdce strany socialistické hájí buržoasii učitelskou proti učitelským proletářům. (Slyšte!)

Zmínil jsem se, že by střední školy zasluhovaly rovněž reformy. Jen velmi zběžně se toho dotknu. Jsou to stížnosti, které je slyšeti z řad státních zaměstnanců. Státní zaměstnanec, státní úředník, který má děti na studiích, je přeložen na jiné služební místo a přijde tam, informuje se, jaká střední škola tam je, a ke své hrůze zjistí, že je to gymnasium jiného typu, než na kterém své děti doposud měl. A má-li při tom zároveň, jak se to stává zde v Praze - máme reformní reálná gymnasia, reálná gymnasia, klasická gymnasia každé dítě na jiném typu střední školy a přijde do venkovského města, octnou se jeho děti z největší části na suchu, nemohou normálně ve studiích pokračovati a musí velmi bídně snažiti se doučiti se tomu kterému jazyku, kterému doposud na střední škole svého typu se neučily.

Myslím, že toto zreformování středního školství, přílišná komplikovanost poměrů není zdravá pro náš veřejný život a varoval bych před tím, aby dokonce také na reálkách zaváděny byly dvě větve, které tím více jen poměry zkomplikují. Jsem přesvědčen, že při dobré vůli ministerstvo školství našlo by možnost, jak odreformovati všechny reformy, které ve skutečnosti nejsou ani zdravé, ani dobré. Nemohu při tom nezmíniti se o stínech, které dosud ještě vrhá na různé učitelské osoby požitkový zákon. Je to především ustanovování katechetů na školách veřejných. Od té doby, co požitkový zákon je v platnosti, není započítávána katechetům do jejich doby služební doba ztrávená v duchovní správě, i když vyučovali i 16 hodin týdně náboženství. A tak přicházíme k zajímavým případům, jak mi zde jeden katecheta píše. Je knězem od r. 1912, stal se po převratu katechetou a má dohromady - 6 služebních let. 16 roků byl ve službě školní a 6 služebních let má započítaných. Po té stránce je rozhodně třeba, aby bylo už vydáno prováděcí nařízení k § 42 platového zákona a aby se katechetům, kteří přestoupí z duchovní správy do služby školské, započítávala aspoň do jisté míry doba, kterou ztrávili jako učitelé náboženství v duchovní správě.

Může se namítnouti, že není těch případů mnoho. Jest jich na Moravě asi 8 až 10, ale jsou také v Čechách takové případy a je jich čím dále více, poněvadž žádnému katechetovi, který přestupuje dnes do školské služby, nezapočítává se kromě honorování universitního studia naprosto nic. Ten stav vyžaduje opravdu rychlé, účinné nápravy.

Ještě jedna zajímavost jest zde. Ústavní zákon velmi krásně říká, že rozdíl v náboženství, víře, vyznání a jazyku nemá žádnému státnímu občanu republiky Československé býti na závadu, ovšem v mezích všeobecných zákonů, zejména pokud jde o přístup do veřejné služby, k úřadům, hodnostem atd. To ustanovení ústavního zákona je velmi pěkné, ale naproti tomu uvádím případy, že profesoři náboženství na středních školách nesmějí býti připuštěni k přednášení středověkého dějepisu na středních školách, ač jiným partiím dějepisu vyučovati smějí. Vyučovati středověkým dějinám se jim zabraňuje snad proto, aby nějak neosvětlili kulturně temný a zaostalý středověk, kdy byla vláda církve všeobecně uznávána. Myslím, že by to také studentstvu neuškodilo, kdyby i po této stránce nabyli již jiného názoru na kulturní poměry ve středověku. Je tedy nutno, aby toto opravdu výjimečné ustanovení bylo odvoláno nebo přizpůsobeno citovanému znění ústavní listiny, poněvadž přece v naší republice takových výjimečných zákonů a ustanovení nelze uznati a připustiti.

Je to zejména zde v Praze a myslím, že páni kolegové všech vládních i posičních stran dobře znají zástup prosících učitelů a ředitelů pražských, kteří byli postiženi restrikcí. Byli ovšem postiženi restrikcí velice divným způsobem, za který by se měla zemská školní rada česká rozhodně zodpovídati. Byli restringováni, ač sloužili ještě půl roku poté, co vstoupil v platnost požitkový zákon a odešli do pense se starými požitky. Tito restringovaní ředitelé a správcové škol, kteří všichni po celý život výtečně působili a měli vždycky kvalifikaci prvotřídní, cítí se docela právem poníženi, jejich 40letá práce ve školství vykonaná je tím znehodnocována a oni docela právem si stěžují a říkají, že se jim stalo bezpráví. Myslím, že přece jen nějakým způsobem našla by se cesta, jak těmto lidem - je to jen několik osob - učiněnou křivdu a bezpráví napraviti a odčiniti, jak jim zjednati znovu právě teď v jubilejním roce lepší a veselejší pohled do budoucnosti a lepší nazírání na celou školskou administrativu. Bylo mi řečeno, že ministerstvo školství pomýšlí již na způsob, jak by tato křivda byla odstraněna, a já bych se velmi přimlouval, aby byla odstraněna co nejdříve a aby se jim dostalo za všechno utrpěné příkoří zadostiučinění.

Při tom nemohu zapomenouti, že by bylo naším opravdu vroucím přáním, aby byli jednou všichni pensisté zrovnoceněni, aby staropensisté byli postaveni na roveň novopensistům. Byl sice již učiněn jeden takový pokus, ale to neznamená, že je veškerá ta křivda odčiněna. Podle zákona to vlastně žádná křivda není, ale všichni ti lidé to cítí a musí cítiti jako křivdu, když jejich právě tak 40letá práce jako těch nových pensistů je docela jinak odměněna, daleko méně zhodnocena než práce pensistů novějších. Je-li možno, aby tato věc byla vyřešena příznivě, aby byli všichni pensisté postaveni na jednu základnu a zrovnoceněni, přimlouvám se za to opravdu velmi vřele.

Mám značné námitky také po stránce působnosti vzdělávacích okresních osvětových sborů a obecních knihoven. Musíme zde míti námitky, poněvadž se velmi často stává, že takové okresní osvětové instituce, které zde mají býti k šíření pravé osvěty a kultury, k šíření, řekl bych, demokratického nazírání, svornosti, svorného spolužití, právě tu svornost v občanech rozrušují a jsou často příčinou rozkolu a různých politických a stranických bojů. Mám k tomu také zářný doklad. Okresní osvětový sbor v Uh. Hradišti před 10 dny konal slavnostní veřejnou schůzi, na kterou si pozval profesora Masarykovy university p. dr Bláhu z Brna. Pan dr Bláha ve své přednášce mohl všechno pochopiti, co se ve státě děje, přikrýval pláštěm milosrdenství i tu zradu nynějších českých vládních stran, že se spojily k vykonávání vlády s německými stranami, i s tím se smířil, ale prohlásil, že s jedním se smířiti nemůže, a to s tím, že je zde ve vládě strana lidová, strana reakční a že jedině této straně musí vypovídati a hlásiti boj i přes to, že se hlásá mír a klid při oslavách jubilea státu. (Výkřiky poslanců čsl. strany lidově.) Pan dr Bláha je známý ovšem jako hlava strana t. zv. "Bláhovců" a to již vysvětluje a povídá nám velmi mnoho. Nemusíme právě bráti jeho výroky tak tragicky, poněvadž jeho boj proti nám trvá už celé desítiletí, my jsme zde, a pan dr Bláha je generálem bez vojska. Ale přeci jen okolnost, že mluvil takovým způsobem na slavnostní schůzi osvětového sboru, pořádané na oslavu 10letého výročí trvání republiky, která bude zaplacena z peněz státních: cestovné z Brna do Hradiště atd., jako všechny podobné věci se platí, a právě to nám dává podklad, abychom upozornili, že činnost kulturních a osvětových sborů není vždycky pouze osvětovou, nýbrž velmi často protiosvětovou, protikulturní a že proto by bylo potřebí, aby byla důkladně zrevidována a aby to, co do nich nepatří co není osvětové a kulturní, bylo rázně a energicky odstraněno. Myslím, že by bylo tuze kacířské, kdybych prohlásil, že u nás v historických zemích takové osvětové komise k šíření zvláštního druhu osvěty nejsou snad tak na výsost nutné. Připadá mně to vždycky tak jako činnost Armády Spásy, kterou konec konců odsuzujeme všichni, poněvadž nás ti páni považují za národ nekulturní. Právě tak ty osvětové komise mohou velmi slabě, velmi slabě, zdůrazňuji, plniti své poslání, poněvadž lid, který by opravdu potřeboval nějakého poučení, nepřijde na schůze osvětových sborů, prostě proto, že k nim nemá důvěry, že je nepokládá za nestranné.

Právě tutéž výtku nutno adresovati na zákon o obecních knihovnách. Myslím, že tam by bylo potřebí důkladně čistit a vyčistit, že je potřebí, aby tento zákon byl také co nejdříve novelisován, aby se totiž obecním zastupitelstvům, která vlastně dávají všecky prostředky ke zřizování a doplňování obecních knihoven, dalo také trochu více práva rozhodovati o tom, čím mají býti obecní knihovny doplňovány a naplňovány. Knihovníkem pravidelně bývá učitel a nemusíme si zapírati, že po té stránce je všecka dnešní mladá inteligence, ať už jsou to středoškoláci nebo učitelé, stejná, že toho velmi málo přečetla, že má velmi slabý přehled o literatuře a že tedy má velmi málo možnosti doplňovati obecní knihovny takovým způsobem, jak by bylo potřebí a jak by to úroveň obyvatelstva obce vyžadovala. Proto přichází častokráte k opravdu smutným zjevům, že knihovny zachovalých, řádných a dobrých obcí jsou doplňovány nejenom literárním brakem, nýbrž často také pornografickou literaturou, a to prostě proto, aby dva nebo tři páni v obci si to mohli přečísti za cizí peníze, nestarajíce se, že je tu také lid, který ke svému vzdělání, pobavení a zušlechtění potřebuje literaturu vhodnou, dobře přístupnou pro českého venkovského člověka. (Tak jest!)

Dovolte mi, abych se mohl na konec zmíniti také o idei svatováclavské. Bylo zde mluveno... (Hlasy: Pan posl. Jaša!) Ano, i panem posl. Jašou, jako každoročně, ale také p. posl. dr Franke - jak čtu v nedělním "Českém Slově" - pravil o idei svatováclavské aspoň tolik: "že jednáme přímo proti nejslavnějším tradicím našeho národa, že jednáme proti duchu našich dějin, je-li přímo ostentativním způsobem odstraňována oficielní naší vládou oslava Husova a je-li zaváděna, bohužel, oficielně oslava ne knížete Václava - chápeme jeho význam hospodářský a státní, ale protestujeme proti tomu, aby chová-li se tato koalice atd...."


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP