Čtvrtek 25. října 1928

Posl. Vološin (malorusky): Slavná sněmovno! Příležitost desítiletého jubilea naší republiky dává podnět i obyvatelstvu Podkarpatské Rusi, aby pohlédlo na to, co bylo před převratem, co se stalo v prvních desíti letech a co má býti nejbližším úkolem pro další zdravý rozvoj našeho národa.

Nestranný pohled na to vše, co učinila naše republika v zájmu Podkarpatské Rusi, probouzí v nás upřímnou vděčnost za bratrskou podporu udělenou nám jak v kulturním tak i v sociálním oboru našeho národního života. Zvláště v první polovině tohoto desítiletí vlády upřímně podporovaly naše národní snahy, zřídilo se mnoho škol a jiných kulturních a hospodářských institucí. V posledních letech pociťuje se jakýsi pokles a množí se stížnosti obyvatelstva.

V zájmu nejen naší země, nýbrž celé republiky dlužno ukázati na další potřeby naší země, hledati jejich příčiny, nedostatky a způsoby k jejich odstranění. Tomuto účelu má sloužiti i dnešní moje řeč o rozpočtu republiky pro r. 1929.

Především musím ukázati na to, že na Podkarpatské Rusi jest nyní velká nezaměstnanost. Lid bez práce trpí nouzi. A to nejen prostý lid, nýbrž i dorost, jenž vychází ze škol. Jest faktem, že v posledních letech při jímá se do státních služeb méně Rusínů než dříve. Který Rusín je dobrým vlastencem, toho užhorodský režim vyličuje jako bolševika, a kdo neprojevuje známek rusínského smýšlení, toho jako maďarona. Tak mezi všemi přednosty oddělení zemského úřadu není ani jediný Rusín. Velice malým procentem jsou Rusíni zastoupeni zvláště ve správní službě a v četnictvu, ale není tomu mnohem lépe s námi ani v jiných státních úřadech. Uznáváme, že stále ještě nemáme dosti svého dorostu a potřebujeme pomoci bratří z historických zemí. Ale to není tak zlé. Byli u nás i před tím úředníci české národnosti, ale duší a srdcem nebyli nám cizí, neboť se rychle naučili rusky, cítili s námi, podporovali nás v národním probuzení, což můžeme dokázati institucemi, které povstaly v prvních letech.

Ale v posledních letech i správní aparát často vystupuje proti našim národním zájmům. lgnoruje se náš jazyk, pronásleduje se náš prapor, kulturní práce se podezřívá, hospodářské instituce potkávají se často s nepřátelskými útoky úřadů. Známky toho pozorujeme i v rozpočtu.

Tak na příklad pokud jde o rozpočet tiskového odboru, musím připomenouti, že mezi jeho položkami nenacházíme nic, co by nám bylo prospěšné. V prvních letech stát podporoval ruské novinářství probouzející se k životu, dával podpory na vydávání prvního ruského deníku "Rusín", jenž by od té doby byl již mohl žíti ze svých vlastních příjmů, neboť již v necelém prvním roce měl 450 předplatitelů, ruské tiskárny dostávaly práce od státu. A jak je tomu nyní s námi?

Nynější režim ihned zastavil ruský deník a podporuje tisk český a maďarský, sloužící čistě stranickým zájmům. Vydává úřední noviny, jejichž ruská část jest psána jazykem nikoliv naším, jemuž lid nerozumí. Stát vydává velké peníze na státní tiskárnu, která nepřiměřeně soutěží s ruskými tiskárnami.

Pomyslíme-li si, že zahraniční, zvláště maďarská a sovětská propaganda podporuje silný ruský tisk, směle můžeme nazvati hříchem proti republice, že naše úřady tak lehkomyslně zničily krásnou práci zahájenou na Podkarpatské Rusi z iniciativy ministra dr Beneše a býv. viceguvernéra Ehrenfelda.

Ale když již mluvím o ministru věcí zahraničních, dovoluji si obrátiti jeho pozornost ještě na tu propagandu, kterou vedou maďarští revisionisté mezi Rusíny ve Spojených státech severoamerických a proti níž naše ministerstvo nic nedělá. Tato propaganda směřuje proti republice, ale nejvíce škodí nám Rusínům, neboť brzdí naše národní obrození, vytvoření národního vědomí.

Tomuto našemu velice důležitému zájmu škodí nynější režim Podkarpatské Rusi i tím, že vypovídá za hranice nám velice užitečné kulturní a hospodářské pracovníky z řad emigrantů, místo aby národní práci ještě podporoval, že každému kroku kulturního probuzení ve svých maďarských a českých časopisech překáží podezřením z iredenty, která jest naprosto nemožná. Taková politika škodí nejen nám, nýbrž vůbec slovanským zájmům a dokazuje pouze smýšlení nynějších vůdců správy země nepřátelské naší kultuře.

Tato Rusínům nepřátelská politika našla obránce i v této sněmovně. Pan dr Hajn vystoupil proti jakési ukrajinisaci na Podkarpatské Rusi. Musím poznamenati, že mluvit o ukrajinisaci Rusínů na Podkarpatské Rusi je taková contradictio in se, je takovým nesmyslem, právě jakoby někdo mluvil proti počešťování Moravanů nebo poněmčování Rakušanů. Národ, který žije na Ukrajině a nazývá se ukrajinským, a náš podkarpatský národ, který se jmenuje Rusíny, jest jedním národem. To pravděpodobně ví i pan kolega.

Divím se, že strana, která se nazývá demokratickou, ve 20. století nepřiznává 40milionovému ukrajinskému národu práva na mateřský jazyk, jenž má svou vyvinutou literaturu, a s tohoto ostře zpátečnického stanoviska míchá se do našich věcí, vydržuje noviny v Prešově, Užhorodě, v Mukačevě, platí bohatý aparát, podporuje náboženskou válku, která darovala našemu chudému lidu asi 100 neučených baťušků, podporuje a rozvinuje jazykovou desorientaci proti jasným předpisům zákona, proti stanovisku jazykozpytu, uznanému jak petrohradskou tak i pražskou akademií věd a umění, šíří potřebu pomoskalštění našeho jazyka, při tom chrání fašisty na Podkarpatské Rusi proti nestranné kritice českého tisku, jak se to stalo nedávno, když noviny pana Hajna vrhly se na redakci brněnských "Lidových Novin" i na moji maličkost s úplně vymyšlenými pomluvami. Slovem je jedním důležitým činitelem války proti zdravému národnímu směru na Podkarpatské Rusi.

A divná to je u vás demokracie a slovanská solidárnost! Vy byste chtěli sjednotiti Rusko carským deptáním přirozených práv druhého největšího slovanského národa, a na Podkarpatské Rusi podporujete odnárodnění národa, jenž se dobrovolně připojil k Československé republice.

Útočí se na dr Beneše proto, že nekráčí vaší zpátečnickou cestou. Zapomínáte, že již ruští monarchisté vzdali se dávného úmyslu provésti násilné spojení, že místo toho na Ukrajině vzrostl směr tak zvaných federalistů, kteří na základě vzájemné úcty ke kulturním zájmům obou největších slovanských národů přejí si vytvořiti silný svazek Ruska a Ukrajiny a tak zajistiti silnou obranu pro všechny slovanské národy.

Proti takovým základním změnám ruské politiky jest vaše ukrajinožroutství snad jen směšným anachronismem. Jenom škoda, že svou politikou podporujete u nás maďarské revisionisty, kteří také u nás podporují porušťování, aby náš lid nemohl získati uvědomění a kulturně se povznésti.

Pokud jde o rozpočet ministerstva spravedlnosti, musím se zmíniti jen o tom, že soustava soudů na Podkarpatské Rusi není ještě vybudována. Máme ruské oddělení v košické tabuli, ale tam není snadno dostati ruské soudce, a proto toto ruské oddělení vypadá tak, že tam ruští soudcové skoro ani nejsou. Dalším následkem toho jest i to, že u nejvyššího soudu v Brně máme pouze jednoho soudce Rusína a u nejvyššího správního soudu v Praze ani jediného. Těm nedostatkům postupně bylo by lze odpomoci tak, že by ruské oddělení košické tabule bylo přeloženo do Užhorodu, a že by ministerstvo poskytovalo více stipendií mladým právníkům Rusínům. Také v zájmu toho jest zapotřebí, aby stavba sedrie v Užhorodě byla již zahájena.

V prvních letech po převratu nejkrásnější pokrok učinila Podkarpatská Rus v oboru školství, ale v posledních letech tento pokrok postupně se snižuje. Při debatě o rozpočtu pro r. 1928 sám pan ministr dr Hodža pravil, že na Podkarpatské Rusi 32% dětí nechodilo do školy, neboť není dosti škol. Tento nový rozpočet mnoho nepomůže, neboť na stavbu nových škol je rozpočteno všeho všudy jen 1,800.000 Kč a mimo to není uvedeno, kde se mají školy stavěti, a můžeme se obávati i toho, že na ruské školy z této částky nezůstane nic, ačkoliv jsou u nás obce, v nichž se od začátku vojny nevyučuje, jako Lachovce, Oblaska a jiné.

Nejlaciněji mohl by stát zaškoliti všechny děti školou povinné, kdyby svou školskou politiku přizpůsobil tradicím země a podporoval církevní školy. Ale místo toho i ve zprávě zpravodaje čteme, že "stát sám nemá přímého zájmu na udržování konfesijních škol, spíše musí... usilovati, aby se školy sjednocovaly."

Proti takovému ustanovení musím rozhodně protestovati a mohu je vykládati jen neznalostí poměrů nebo informacemi nynějšího režimu na Podkarpatské Rusi. Církevní školy byly jedinými ochránci naší národnosti v dobách maďarských a proto by zasloužily více porozumění od našeho slovanského státu. Znaje poměry, mohu směle tvrditi, že stát má velký zájem na tom, aby církevní školy mohly působiti a rozvíjeti se. A "sjednocovati" školy lze i za rozkvětu církevních škol. Mimo to podpora církevních škol odpovídala by i předpisům i duchu stále ještě platných zákonů a povznesla by i národní osvětu.

Velký zmatek jest ve věci občanských škol, které u nás jsou 1- až 4třídní, žáci přecházejí ze 4. třídy obecné školy do 1. třídy občanské školy. Ale úřady neuznávají naši 4. třídu za rovnoprávnou se 4. ročníkem, tak zvaným kursem českých občanských škol. Z toho Rusíni mají mnoho škody a žádají, aby se organisovaly takové kursy, ale dosud bylo to dovoleno jen v Užhorodě a jinde nikoliv. Naléhavě jest zapotřebí, aby co nejrychleji byla provedena unifikace občanských škol.

Naše střední školství trpí největší škodu tím, že nynější režim uměle podporuje jazykový zmatek, neboť dovoluje, aby rusínské žáky vyučovali profesoři, jak který chce, jeden velkorusky, druhý česky a jen tu a tam někdo naším jazykem, ačkoliv v prvních letech i v této věci vydalo ministerstvo jasné a vědecky odůvodněné pokyny. V posledních letech krásně se rozvíjelo gymnasium v Chustu, ačkoliv nemá svých místností. Učinilo se vše, aby v Chustu bylo vystavěno moderní gymnasium. Plány jsou schváleny, město darovalo stavební místo, kde se měla vybudovati škola, místo to bylo připsáno státu a přece v rozpočtu nebyl zařazen ani haléř na stavbu této školy, což může způsobiti nevůli mezi obyvatelstvem Marmaroše, neboť v rozpočtu pro r. 1928 bylo na tento účel zařazeno 700.000 Kč. Ministerstvo školství mělo by energičtěji hájiti kulturní zájmy proti ministerstvu financí.

Za účelem úplného vybudování podkarpatoruského školství a propagandy na východ bylo by velice prospěšné, kdyby do Užhorodu byly přeloženy hotové již vysoké školy ukrajinských emigrantů z Prahy a z Poděbrad; po likvidaci podpory emigrantů zůstaly by tyto školy nám a z nich bylo by lze vytvořiti první rusínskou vysokou školu při bohoslovecké akademii v Užhorodě. Kapitál vložený do takové vysoké školy přinášel by mnoho plodů jak osvětových tak i hospodářských a zvláště politických.

Pokud jde o mimoškolní osvětu, uspokojuje nás, že do rozpočtu pro Podkarpatskou Rus jest zařazena taková částka, jaká byla rozpočtena na loňský rok, ale musím zde poznamenati, že ačkoliv i pro r. 1928 byla určena táž částka jako pro r. 1927, přece naše osvětové instituce, zvláště naše jediné ruské divadlo dostalo jen jednu třetinu státní podpory z r. 1927. V tom každý Rusín vidí úmysl zemského úřadu, zničiti kulturní práci, kterou vykonala naše republika před tím.

Pro obecní knihovny kupoval příslušný referent knihy, jimž lid vůbec nerozumí, a od vydavatelů dobrých lidových knih se žádala veliká sleva na ceně až 40%. Z toho jest zřejmo, že dobré úmysly státu se devalvují neodpovědnými výkonnými orgány, činí se ilusorními.

Musím ještě dodati, že poslední dobou náš lid staví tak zvané národní domy, domy pro lidovou osvětu, ale exponenti vlády chovají se k nim velice chladně, skoro vůbec je nepodporují. Rovněž se nepodporuje stavba nových kostelů, zvláště kostelů řeckokatolických, ačkoliv u nás, kde se v kostele užívá jazyka církevně slovanského, duchovní život je velmi důležitým činitelem lidové osvěty. Doporučuji panu ministrovi národní osvěty tyto okolnosti k laskavé úvaze.

Musím říci ještě několik slov o železniční politice. Na Podkarpatské Rusi je skoro 2000 km železnic. Ale na stanicích našich železnic se skoro úplně ignorují zájmy našeho obyvatelstva. Ruských nápisů a vyhlášek je stále méně. Košické ředitelství nepřijímá Rusíny do železniční služby, do úřednického kursu během dlouhých let nepřijati ani dva nebo tři Rusíni. Počet Rusínů ani v nižších železničních službách neodpovídá procentu ruského obyvatelstva.

Nedělá se nic k rozšíření železniční sítě, takže území Podkarpatské Rusi je poměrně nejméně opatřeno železnicemi. A které tam jsou, ani těch se dostatečně nevyužije. Na příklad trať Užhorod-Antalovce mohla by míti hustší provoz.

V prvých letech mnoho se mluvilo o stavbě trati Košice-Užhorod-Mukačevo-Chust. Nyní o tom rozpočet hluboce mlčí. Neodpovídá zájmům naší země ani sazební politika.

Tomu všemu zlu bylo by lze odpomoci jedním způsobem. Z košického ředitelství vyloučiti ruskou exposituru pro Užhorod. Tato expositura lépe by chránila zájmy Rusínů, ale při tom zvýšila by i příjmy železnic jako podniku na Podkarpatské Rusi. Doporoučím k úvaze tuto myšlenku panu ministrovi železnic. Musím ještě ukázati na velké nedostatky cest zemských, okresních a obecních, ačkoliv uznávám, že referát veřejných prací vykonal dosud mnoho užitečné práce.

V oboru zdravotních zařízení máme také stížnosti. Mohu směle tvrditi, že zdravotní správa naší země chová se k Rusínům nejen chladně, nýbrž i nepřátelsky. Dokáži to ihned krátkou statistikou: Ve státní lékařské službě jest nyní na Podkarpatské Rusi Židů a Maďarů 23, velkoruských vystěhovalců (Moskalů) 31, Čechů 9, Rusíni 3. Domnívám se, že k tomu není zapotřebí připojovati další poznámky.

Mnoho bídy a nouze trpí náš národ pro nedostatek levného úvěru. A co dělají jednotliví exponenti úřadů na Podkarpatské Rusi, aby tento nedostatek zvětšili? Poněvadž jsou v ředitelstvích expositur pražských bank, vybírají vklady sirotčích, župních a obecních úřadů z ruských úvěrních ústavů a přenášejí je do těchto filiálek, a tak se zmenšuje kapitál, sloužící hospodářskému zájmu obyvatelstva, neboť tyto filiálky z těchto zabraných vkladů velmi málo umísťují v půjčkách u nás doma. To také dokazuje, jak nemožné poměry panují dnes ve správě země. Bylo by to velice užitečné nejen pro Podkarpatskou Rus, nýbrž i pro celou republiku, kdyby již jednou nastala dávno žádaná změna.

Ale proti všem těmto našim křivdám, zaviněným výkonnými orgány správy Podkarpatské Rusi, náš národ uznává nestranně i činy vlády jemu užitečné. Především uznáváme, že v prvních letech vládní exponenti nám upřímně pomáhali jak v oboru školství tak i mimo školní osvěty.

S díky kvitujeme upřímnou podporu ministerstva zemědělství, s jakou přispělo k rozvoji kooperativního života a k melioračnímu hnutí. Také mnoho užitku přinesla nám i krásně vyvinutá síť hospodářských škol. Zapotřebí ještě, aby vhodnější politikou celní a tarifovou byla zajištěna dostatečná ochrana našim hospodářským výrobkům a aby úřady obracely více pozornosti na rozvoj družstev domácího průmyslu.

Jsme vděčni i ministerstvu zdravotnictví za boj, jejž zahájilo proti nakažlivým nemocem a proti alkoholismu. Doufáme, že je to jen začátkem další a širší akce. Mnoho slzí setřelo i ministerstvo sociální péče podporami, které udělilo našim invalidům a válečným sirotkům.

Ještě jest naléhavě zapotřebí, aby stát poskytl odškodnění za velké ztráty způsobené válkou. Jest to přání širokých vrstev lidu, neboť skoro polovice Podkarpatské Rusi byla územím krutých bojů za světové války.

Rozpočet pro rok 1929 může posloužiti blahobytu Podkarpatské Rusi, budou-li výkonné orgány naplněny upřímnou láskou a soucitem k obyvatelstvu. (Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)

Předseda (zvoní): K této třetí, hospodářské a dopravní části podrobné rozpravy o státním rozpočtu není již nikdo přihlášen, listina řečnická jest vyčerpána a rozprava o této části skončena.

Přistoupíme proto k další, čtvrté části podrobné rozpravy, to jest k části finanční, zahrnující:

Ze skupiny I. rozpočtové kapitoly: kap. 21. Ministerstvo financí, kap. 22. Všeobecná pokladní správa, kap. 23. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Skupinu III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích.

Skupinu IV. Správa státního dluhu.

Finanční zákon.

Ke slovu o této části rozpravy přihlášeni jsou dosud řečníci: na straně "proti" pp. posl. inž. Jung, Prokeš, Netolický, Dietl, Füssy, Štětka, Zápotocký; na straně "pro" pp. posl. dr Daněk, Gläsel, Hvozdzík, Kunz, Al. Beneš, Bartel, Pekárek.

Dávám slovo p. posl. dr Daňkovi.

Posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Státní rozpočet, který projednáváme, je vlastně tím aktem státním, který zakládá existenci a budoucnost státu. Bez řádného rozpočtu nebylo by možno také míti řádný stát. A nebyly a nejsou to pouze státy monarchistické, které potřebují svého státního rozpočtu, je to také i republikánský stát, jaký máme my, který též potřebuje svůj státní rozpočet. Je pochopitelně velmi důležité, aby státního rozpočtu jako nejvýš politického aktu všímalo si zvláště poplatnictvo, široká veřejnost. Je však zajímavé, že právě široká veřejnost nemá namnoze částokrát onoho dobrého přesvědčení, jak důležitý akt v rozpočtu státním se projednává, a že tudíž neprojevuje se tak zájem o ty číslice, poněvadž jsou to jen suché číslice - jako spíše projevuje více zájmu o politické řeči, které se při projednávání rozpočtu ve sněmovně pronášejí.

Zvláště však je potřebí projevovati zájem o tuto část rozpočtu, kterou nyní projednáváme, totiž o část, ve které se jedná zvláště o výkony ministerstva financí. A tu bych si dovolil říci několik slov.

Tato vážená sněmovna již projednávala jeden velmi významný zákon, berní reformu, jak ji všeobecně nazýváme. Je jisto, že tento zákon je veliký, velmi významný, tím významnější a větší, čím více mění na zásadách dosavadního bernictví. Všeobecné mínění bylo - a to bylo nám všem jistě jasno - že berní reforma bude úlevou, a to dokonalou úlevou pro poplatnictvo, zejména pro menší a střední poplatnictvo a že zároveň bude prospěchem pro finance státu. Proto také jsme vlastně reformu dělali. Dělati jí snad z důvodu opačného, nemělo by vůbec smyslu.

Tedy zákon byl dán a je nyní věcí finanční administrativy, aby dobré zásady tohoto zákona byly uvedeny v život. Tu však dožíváme se zajímavého zjevu, že totiž by se zdálo, jakoby by bylo učiněno něco, co se nesrovnává s tím, co jsem právě nyní řekl. Platebními rozkazy, které jsou nyní doručovány, neprojevuje se výsledek mínění a intencí zákonodárce. Byly-li široké vrstvy nespokojeny a nenáviděly-li dřívější berní systém. nelze říci, že by snad nalezly sympatie s novým zařízením. A tu ovšem naskytá se otázka, proč? Řada řečníků přede mnou o této otázce řekla své slovo a důvody a stěžovala si na způsob, jakým se vykládá zákon. Je přirozeno, že výklad zákona má sloužiti také k tomu, aby veřejnost i úřady mohly zvěděti, jakým způsobem má býti zákon prováděn. K výkladu zákona slouží také důvodová zpráva, a tu častokráte ani parlament nemá později dosti možnosti, aby výklad zákona podal do těch podrobností, aby nebyl tento výklad snad jiný, než bylo v intencích a úmyslu zákonodárce samého. A tyto intence byly mnou již řečeny, že šlo totiž o snížení povinností resp. těch tíživých břemen poplatnictva a neumenšení prospěchu státního. Zvláště pak zákon tak rozsáhlý a tak komplikovaný, jako je právě berní zákon, vyžaduje, aby výklad jeho byl neobyčejně opatrně sledován a také prováděn. Poněkud jen nesprávná i jen jediná instrukce může zvrtnouti úplně úmysl zákonodárcův u zákona, jakým je právě zákon daňový, poněvadž s tímto zákonem je styk nejširších vrstev daleko jiný, než je tomu s kterýmkoliv zákonem jiným.

Ani zákon občanský, ani zákon trestní, směnečný, ani živnostenský, ani kterýkoliv zákon jiný nepůsobí přímo proti každému jedinci, nýbrž teprve tenkráte, až se dostane s ním do určitého konfliktu, po případě až žádá jedinec určitý zásah z tohoto zákona. Daňový zákon nepostihuje konflikt, nýbrž postihuje existenci u každého jedince po stránce majetkové, i když se mu to líbí anebo nelíbí. Odtud posuzování zákona a jeho ducha musí býti opatrnější a výklad jeho se strany administrativy musí býti, abych tak řekl, přirozeně lidštější, než je tomu u kteréhokoliv zákona jiného. Jedinou takovou momentku bych si dovolil k této věci připomenouti. Jedno brněnské družstvo vykázalo zisku asi 600 Kč. Berní úřad však nezdanil těchto 600 Kč, nýbrž zdanil asi 60.000 Kč. Proč? Poněvadž započítal veškeré platy členů představenstva za práci, kterou tito sami osobně vykonávali, takže dostávali vlastně mzdu, do zisku, a tak zdanil tím vlastně režii toho družstva, čímž znemožnil vůbec existenci toho družstva. To jistě nebylo v intencích a v úmyslu zákonodárce, aby tímto způsobem byl snad zákon vykládán.

My si stěžujeme do toho, že naše družstevnictví u nás ve státě není na takovém stupni, na jakém by býti mělo, my si stěžujeme do toho, že se to nechápe u širokých vrstev lidových takovým způsobem, jak by bylo třeba, ale kdyby takovým způsobem, jak jsem právě vylíčil, mělo býti družstevnictví podporováno, je samozřejmé, že bychom se vůbec nedožili pokroku ve družstevnictví, a že by družstevnictví bylo v pravém slova smyslu zabito.

Můžeme říci, že je zde nesprávný výklad zákona a jeho ducha, poněvadž nesmí se posuzovati pouze podle litery zákona, nýbrž také podle ducha-zákona, což jest ovšem svěřeno naší finanční administrativě. Zdá se tudíž, že musí parlament a jeho zástupci také tento výklad určitým způsobem sledovati a prováděti také určité korektivy.

V jiném soudnictví. na př. v soudnictví občanském, trestním atd. je možnost určitých korektiv. Máme přece rozhodnutí nejvyšších instancí soudních, nejvyššího soudu, nejvyššího správního soudu. Soudy ve svém rozhodnutí řídí se právě z největší části těmito rozhodnutími, a jestliže je už zde určité rozhodnutí právě těchto nejvyšších instancí, je těžko myslitelno, aby nižší instance rozhodovaly proti němu. V případech daňových obyčejně nedochází však k tomuto rozhodnutí u nejvyšších instancí ve věcech berních, a proto právě je třeba, aby se nějaký korektiv nalezl, který by zkoumal, je-li duch zákona vedle litery zákona způsobem dobrým a správným vykládán.

Je nám ještě pojednati o jiné otázce v této části, totiž o podílu samosprávných svazků na státních daních. To je věc, která jistě zasluhuje všeobecné a velké pozornosti parlamentu, poněvadž jde o to, abychom měli dobrou samosprávu a abychom ještě tu samosprávu, kterou máme, zlepšili. Jde tu o určité novoty v samosprávě, zvláště na Moravě. A taková novota vždycky vyžaduje zvýšené pozornosti. Země Morava pracuje se schodkem. Že pracuje se schodkem, který se zvýšil v několika letech až asi na 250 mil. Kč, bylo zaviněno tím, že dosavadní příděly byly buď vzaty anebo ztenčeny, takže se tento deficit rok od roku zvyšoval. Kdyby příděly země Moravy byly bývaly ponechány v dosavadní výši jako před tím, než byly snižovány, země Morava byla by se svým hospodařením dnes aktivní. I tu bude třeba ledacos upraviti při limitování zemských přirážek. Jde mně však v tomto případě o něco jiného. Na Moravě zřízeno podle zákona o organisaci politické správy 36 okresních úřadů, jež podle zákona mají značnou působnost hospodářskou. Je pravda, že země Morava již hodně z různých zařízení sociálních, kulturních a hospodářských v řadě okresů má a že tedy okresy nebudou museti přímo hned v každém případě takováto zařízení činiti. Avšak přijde doba, kdy také okres bude chtíti do těchto otázek mluviti a kdy bude museti tyto otázky sám řešiti. A tu bych si dovolil ukázati opětovně malý obrázek o určitých otázkách okresů, pokud se týká rozpočtů silničních správních výborů na r. 1928 - to je vlastně největší agenda, kterou provádí okresy, poněvadž jiné agendy dosud neprováděly, a je také velmi pravděpodobno, že příště, aspoň v první chvíli, bude těžko možno prováděti jinou agendu, jak se sezná právě z těch věcí, které si dovolím přečísti (čte):

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP