Předseda: Malypetr.
Místopředsedové: Horák, dr
Buday, inž. Dostálek, Slavíček,
Stivín, Zierhut.
Zapisovatelé: Rýpar, Špatný.
248 poslanců podle presenční listiny.
Zástupci vlády: náměstek min. předsedy
dr Šrámek; ministři Černý,
dr Engliš, dr Gažík, dr Mayr-Harting,
Najman, dr Nosek, inž. Novák,
dr Spina, dr Srdínko, dr Tiso, Udržal;
za ministerstvo financí odb. přednosta Groš,
min. radové Kallus a dr Štorkán.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr Mikyška, dr Záděra.
Předseda (zvoní): Zahajuji 171. schůzi
poslanecké sněmovny.
Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž jest jako odstavec:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 1750) státního
rozpočtu republiky Československé a finančního
zákona pro rok 1929 (tisk 1813) a rozprava o prohlášení
ministra financí, učiněném ve 158.
schůzi posl. sněmovny dne 7. září
t. r., jakož i prohlášení ministra veř.
prací, učiněném ve 165. schůzi
dne 18. října t. r.
Budeme pokračovati v podrobné rozpravě, a
to v její čtvrté části, finanční,
započaté ve včerejší 170. schůzi
sněmovny.
Přihlášeni jsou ještě tito řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Füssy,
Štětka, Prokeš a Zápotocký;
na straně "pro" pp. posl. Gläsel,
Al. Beneš, Hvozdzík, Bartel a
Pekárek.
Dávám slovo p. posl. Gläselovi.
Posl. Gläsel (německy): Slavná
sněmovno! Má-li býti hospodářský
plán státu zákonodárně stanoven,
má zajisté veškeré obyvatelstvo tohoto
státu zvláštní zájem na tomto
zákonném díle. Vždyť jde přece
na jedné straně o stanovení všech oněch
částek, jež potřebuje finanční
správa, aby splnila své úkoly, na druhé
straně o výši zatížení oné
vrstvy obyvatelstva, jež je přidržována
k tomu, aby naplnila státní pokladny. Při
této příležitosti musí se projeviti
zvláštní rozpory, poněvadž na jedné
straně se uplatňují trvale se zvyšující
nároky na státní finanční správu
a vyžadují poskytnutí vyšších
částek peněžních, na druhé
straně se požaduje stejnou měrou snížení
zatížení oněch vrstev obyvatelstva,
jež jsou zavazovány naplniti státní
pokladny. Uvésti tyto okolnosti ve vzájemný
soulad je věcí ministra financí, který
ve svém výkladu doložil, že předložený
státní rozpočet tomuto úkolu vyhovuje
a že je, jak se sluší na spořádané
hospodářství, ustálený a aktivní,
že tedy výdaje se drží v rámci
možných příjmů. Kdyby se musel
zájem veškerého obyvatelstva odvozovati pouze
od toho, jak se projevuje zájem jeho poslanců při
projednávání této věci zde
ve sněmovně, muselo by se ovšem dojíti
k závěru, že není zvláštního
zájmu. Na mladého poslance, který po prvé
má příležitost spoluprodělávati
projednávání státního rozpočtu,
dělá to velmi zvláštní dojem,
vidí-li, jak bez zájmu se rozvíjí
taková rozprava sice s mnoha řečmi, avšak
s malým posluchačstvem. A přece jde zde o
zákonné dílo, jež zavírá
v sobě blaho a bídu veškeré veřejnosti,
tudíž nikomu nemůže býti lhostejným.
Chci se nejprve zabývati zatížením oněch
kruhů obyvatelstva, které nás sem poslaly
k zastupováním svých zájmů,
a to německého lidu venkovského v tomto státě,
jemuž není lhostejno, jakou měrou je přidržován
k naplnění státních pokladen. Nynější
krise v zemědělství vyžaduje pokud možno
omezení veřejných břemen, má-li
zemědělství míti možnost splniti
svůj stálý úkol, býti i pro
další budoucnost základním pilířem
každého státního hospodářství.
Když před nějakou dobou byla vybudována
tak zvaná berní reforma a zemědělství
mohly býti při tom k umožnění
jeho trvání poskytnuty některé výhody,
pozdvihl se na všech stranách veliký křik
o jakýchsi darech zemědělcům. A přes
to přece dodnes nejsme s to, abychom tyto výhody
také skutečně nějak hmatatelně
pociťovali, poněvadž naše nynější
zdanění je stále ještě daleko
pozadu a vymáháním vzniklých nedoplatků
daňových se daně, jež mají býti
placeny, spíše zvyšují a v době
vládnoucí krise jsou dvojnásobně těžce
pociťovány. Poukázal bych rád při
této příležitosti jednou krátce
na vznik těchto daňových nedoplatků,
pokud přicházejí v úvahu také
při našich venkovských poplatnících.
Tvrdím na podkladě zkušeností, že
hlavní příčinu těchto zbylých
nedoplatků dlužno hledati ve vleklém způsobu
ukládání daní. Naši němečtí
zemědělci a živnostníci byli ode dávna
téměř bez výjimky zvyklí přesně
a svědomitě plniti své daňové
povinnosti. V německém lidu venkovském byla
snad zakořeněna nejlepší daňová
morálka. Když však nebylo předpisu berních
úřadů, po případě, když
byly vydávány s velmi velikým zpožděním
a poplatníci již nebyli s to, aby včas zvěděli
u úřadů, kolik jsou daněmi povinni,
nýbrž byl jim pokaždé jmenován
jiný peníz, při tom mnohdy částky,
jež se skutečnou povinností daňovou
nebyly v souhlasu, když pak nařízeno placení
předem podle mnoho let starých předpisů
a zavedeny venkovskému lidu nezvyklé složenky
k placení daní, když jedním slovem nastal
v ukládání daní a předpisování
úplný zmatek, musela dříve stávající
důvěra k berním úřadům
se rozpadnouti a přirozeným následkem bylo
mizení berní morálky, jež opět
bylo příčinou liknavosti v placení
a konečně hromadilo nedoplatky na nedoplatky.
Okolnost, že došlo k daňovým nedoplatkům,
dlužno tedy převážnou měrou vysvětliti
vadným řízením ukládacím,
jež zvláště vyznačovalo dřívější
léta. Finanční správa ztratila tím
nepochybně veliké sumy na daních, jež
by při včasném vyměřování
byly bývaly dobytné, jež však dnes musí
býti odepsány, protože dnešní hospodářské
postavení nedovoluje již vymáhati vysoké
vzniklé částky a nebylo by možno vyhnouti
se hospodářským katastrofám. Takové
odpisy byly ovšem také již ve vysoké míře
provedeny, avšak ukazuje se i zde, že zvláště
naši drobní zemědělci v horách
žalostně málo užívají možnosti
dosáhnouti takových odpisů, poněvadž
je ovšem jen v nejřidších případech
vůbec známo, že za určitých podmínek
jsou takové odpisy možny. Slyším-li z
výkladu pana ministra financí, že ještě
trvající daňové nedoplatky mají
býti již v nejkratší době likvidovány,
mám o naše zemědělce, o naše malorolníky
v horách zvláště největší
obavy, také venkovskému živnostníku
se nepovede jinak, poněvadž se obávám,
že vládnoucí krise brání platební
schopnosti a pak po případě s pomocí
berního exekutora mohly by nastati další těžké
škody na bez toho již těžké existenci.
Že to finanční správa s vymáháním
nedoplatků daňových béře opravdu
vážně, vidíme z událostí
v berním okresu Nejdek, tedy jistě chudého
horského okresu, kde právě v poslední
době byly opět zahájeny berní exekuce
proti malorolníkům, k nimž došlo prý
z nařízení vyššího revisního
úředníka, který prováděl
dohlídku u tamního berního úřadu.
Upozorňuji tímto finanční správu,
že se právě nyní, v době krise,
nesluší, aby se donucovacími prostředky
vymáhaly staré daňové nedoplatky.
Nechť se zjistí skutečné nedoplatky,
při čemž by se také vzal ohled na to,
aby se zemědělcům všeobecně již
z úřední moci přiznaly přiměřené
odpisy a aby ohledně zbytků byl sjednán s
daňovými dlužníky vhodný umořovací
plán. Základní podmínkou však
jest a zůstává, aby nově bylo ukládání
prováděno vždy včas; berní úřady
musejí býti s to zdolati své úkoly,
a musejí se pokusiti se vším důrazem
obnoviti zmizelou důvěru k těmto úřadům,
jež je v zájmu poplatníků, avšak
také zvláště v zájmu státu.
Zda berní úřady se svým nynějším
stavem úřednictva budou s to, tomu vyhověti,
ponechávám stranou. Finanční správa
nechť hledá cesty, jež zde vedou k cíli.
Již jsem se zmínil, že si slibujeme od nového
daňového zákona některé úlevy,
jež však pro nynější stav zemědělství
nikterak nedostačují. Očekáváme,
že při ukládání daně z
příjmu a daně obratové bude brán
přiměřený zřetel. Ve velkém
počtu případů přinesl zákon
o finančním hospodaření samosprávných
sborů, proti kterému se tolik bojuje, skutečné
úlevy pro poplatníky. Tak zvaný zákon
o finančním hospodaření obcí
byl příčinou největších
útoků proti sněmovní většině,
jež se na tomto zákoně usnesla. Ve všech
tónech bylo ho užíváno jako prostředku
k tomu, aby zvláště také naše strana
byla poškozována. Staví-li se ony strany, jejichž
členové na snížení dávek
nemají zájmu proti tomuto zákonu, shledáváme
to pochopitelným. Nepochopitelným však shledávám
počínání oněch lidí,
jimž snížení veřejných břemen
přichází vynikající měrou
vhod. A tu je přece velmi prosté východisko.
Onomu poplatníku, jemuž omezení nebo snížení
obecních dávek je proti mysli a který tedy
pravděpodobně podle svého lepšího
postavení chce rád zaplatiti více daní,
nestojí naprosto nic v cestě, aby dobrovolně
poskytl obci tyto snížené částky.
Dal jsem již tuto radu mnohému, aniž jsem se
dověděl, že třeba jen jeden takový
milý člověk by jí byl poslechl. Předpokládám
tedy jistě právem, že každý rád
používá výhod pro sebe, při tom
však přes to harcuje proti těm, kdo tyto výhody
vytvořili.
O financích samosprávných sborů zmínil
se ministr financí ve svém výkladu poněkud
podrobněji. Při tom byly učiněny velmi
pozoruhodné výroky, jež snad budou míti
platiti za základ pro konečnou úpravu samosprávných
financí. Bylo přece při tvoření
zákona o finančním hospodaření
obcí předem jasno, že tento zákon nemůže
znamenati konečnou úpravu finančního
hospodaření samosprávných sborů,
musely tedy býti nejprvé sebrány všechny
zkušenosti, jež mají býti zhodnoceny jednak
v zájmu ochrany poplatníků a na druhé
straně v zájmu samosprávné veřejné
správy. Nepochybně vyskytly se při provádění
tohoto zákona v běžném roce u jednotlivých
úřadů potíže. Provádění
zmíněného zákona bylo by jistě
postupovalo s menším třením, kdyby i
zde bylo bývalo umožněno při projednávání
rozpočtu rychlejší tempo vyřizování.
Je, bohužel, hodno politování, že ještě
dnes největší část obcí
nedostala ještě rozpočty zpět, kdy přece
má být sestaven opět nový rozpočet
na r. 1929. Jsem si plně vědom ohromného
výkonu revisního oddělení zemského
správního výboru. Přece však
bylo by mělo býti podniknuto vše, aby bylo
umožněno rychlejší zpracování
tohoto ohromného materiálu. Když to dnes ještě
není skončeno, nemůže se také
s určitostí tvrditi, že příspěvek
pro samosprávné finance zařazený v
rozpočtu postačí. Od vlády musí
se očekávati, že učiní opatření,
aby zbylé zpracování obecních rozpočtů
bylo urychleno a aby potřebné obce obdržely
bez, odkladně poukazy na peníze z vyrovnávacího
fondu.
Při tom bych rád vzpomněl ještě
další okolnosti, jež rovněž působí
nepříznivě na obecní finance a jež
souvisí s projednávanou již otázkou
dlužných daní. Nepříznivé
finanční postavení obcí není
novou věcí, sahá až k okamžiku,
kdy obcím bylo odňato samostatné vybírání
obecních daní. Tím, že státní
úřady berní byly s ukládáním
daní v prodlení, zůstaly také stále
obecní rozpočty ilusorními. Obce neobdržely
nikdy od berních úřadů přesné
vyúčtování o svých příjmech
na dávkách, příděly obcím
nesly pečeť prozatímnosti, z nichž dosud
ještě se nevyšlo, a většina obcí
byla konečně překvapena zprávami,
že prý mají na dávkách dostati
tolik a tolik, že by si musili tyto částky
v budoucnosti opět nechati sraziti. I jestliže bylo
tvrzeno, že tyto přeplatky většinou mohly
býti stanoveny teprve dodatečně povolením
odpisů daňových, schází obci
přece jen každá možnost přezkoušecí,
čímž vehnány mnohé obce do finančních
krisí. Stále ještě není dnes
v těchto věcech jasno; neboť právě
v poslední době staly se případy,
kde obecní a okresní rozpočty dostaly od
zemského správního výboru při
přezkoušení zařazeny jiné částky
jako pohledávku za dlužné dávky, než
vykázal obcím příslušný
berní úřad. Jsem pevného mínění,
že tehdejší odnětí práva
obcím, aby samy vybíraly své přirážky,
nebylo dobrým tahem, ani neposloužilo zájmům
obcí, ani zájmům státu. Obce ztratily
tím přehled přes své rozpočtové
věci a upadly v závislost na berních úřadech,
odporující účelu, finanční
správa státní obdržela nová břemena
předpisováním a vybíráním
těchto obecních dávek a také břemena,
jež dříve obec nesla z vlastních prostředků
levněji a účelněji. Trváme
tedy také nadále na svém požadavku,
aby obcím bylo opět povoleno jejich právo
vybírati všechny své daňové přirážky,
když při tvoření nového daňového
zákona bylo možno dosáhnouti jen části
našeho požadavku, přirážky k dani
pozemkové. Tvrdím dokonce, že kdyby bývala
obcím tato agenda zůstala, nebylo by bývalo
ve velikém počtu obcí došlo k tak vysokým
procentům přirážek, poněvadž
daň platící občané obce byli
by bývali svým zastupitelským sborům
ztížili zvýšení přirážek,
poněvadž daně platící občané
byli by také zřejměji zjistili, kdyby dotčená
obec se byla usnesla na výdajích nad její
poměry.
Následkem vybírání přirážek
společně se státními daněmi
scházel tento zřejmý poukaz, byly to právě
daně, a za to byla učiněna odpovědnou
státní finanční správa. Sliboval
jsem si velmi mnoho od tohoto mravního působení,
poněvadž zcela dobře znám poměry
ze své činnosti v samosprávných úřadech
z vlastní zkušenosti. Vystoupil-li jsem nyní
ve svých dosavadních vývodech na ochranu
poplatníků proti nadměrnému požadavku,
jenž odporuje jejich platební schopnosti, a při
tom jsem přiznal platy v rámci možnosti, rád
bych si dovolil dodatkem k jistě oprávněným
přáním mých klubovních kolegů
promluviti také o několika zvláštních
požadavcích, o které má venkovské
obyvatelstvo mé užší vlasti zájem.
V projednávané finanční skupině
státního rozpočtu nacházíme
částku na silniční fond z veřejných
prostředků. Kdo měl příležitost
v posledních 10ti letech býti činným
v silniční správě veřejné
obce, bude s hrůzou pozorovati, jak s živelně
rostoucí dopravou automobilovou všechny dříve
výtečné silnice jsou ničeny a že
všechny metody k udržování silnic nemohly
čeliti nadměrnému opotřebování.
Okresy, jež s ohromnými náklady zřízenou
síť silnic chtěly udržeti v dobrém
stavu, musely vydati další veliké částky
na udržování, na nové stavby silnic
bylo sotva možno mysliti. Městům a obcím
nebylo přirozeně lépe než okresům,
a dnes problém udržování silnic přerostl
obcím a okresům přes hlavu, poněvadž
je vyloučeno, aby tyto sbory byly s to sehnati ohromné
sumy, jichž je k tomu třeba. Nepochybně udělala
státní správa silnic tytéž zkušenosti
a zřízení státní silniční
rady v ministerstvu veř. prací svědčí
přece o tom, že je úmysl brániti rozpadnutí
naší sítě silnic. Jak však z posledních
oznámení silniční rady bylo možno
vyčísti, byl vypracován určitý
program pro úmysly během příštích
10 let, který v prvé řadě přichází
v úvahu pro státní silnice. Bylo, pamatuji-li
se dobře, výslovně zdůrazněno,
že na okresní a obecní silnice bude možno
zvláště pamatovati teprve po tomto pracovním
desetiletí. Pokládám takové rozdělení
práce za nebezpečí pro naše sítě
okresních cest, rovněž pro jejich udržování
jako také pro jejich další vybudování.
Obávám se, že tedy v příštích
10ti letech ztratí okresy dokonce i dříve
dosažitelné subvence pro stavby silnic a znovuzřízení,
čímž nejen že propadnou rozpadu silnice,
nýbrž že i rekonstrukce, jež budou nutnými
v důsledku zvýšené a zrychlené
dopravy, jako vyrovnání tras, zatáček
a konečně upevnění, nebudou moci býti
provedeny, poněvadž přece, jak jsem již
poznamenal, obce a okresy nebudou míti peněz. Podle
mého mínění bylo by třeba,
aby se nedělal zvláštní rozdíl
mezi silnicemi státními, okresními a obecními,
s tou výhradou, že tyto korporace by měly přispívati
svými stavebními příspěvky
i k oběma posléze jmenovaným kategoriím
silnic snesitelnou měrou, neboť ani obecní
a okresní silnice nejsou ničeny pouze lidmi tam
usedlými, nýbrž podle dnešního
stavu věcí i všeobecným provozem.
Soudím z vyhlášek silniční rady,
že prostředky pro velkorysý silniční
program jsou nedostatečné. Je naléhavým
příkazem hospodárnosti, provozu a bezpečnosti,
aby k tomuto účelu s urychlením byly poskytnuty
vyšší částky, aby se zabránilo
větším škodám.
Jiná věc, o které bych rád dodatkem
pojednal, patří do oboru ministerstva pošt.
Stále rostoucí průmyslové město
Aš poskytlo nákladem asi 2,000.000 Kč poštovní
správě nově zřízenou budovu
k umístění hlavní pošty a pošta
byla také již do nových místností
přenesena. Pouze telefonní ústředna
nemohla ještě přesídliti, poněvadž
je k tomu třeba zvláštních prací
na kabelech, a je úmyslem, aby tyto práce byly skončeny
až příštím jarem, aby také
telefonní ústředna mohla se nastěhovati
do svých nových místností. Z této
příčiny snaží se telefonní
předplatitelé v Aši, aby se jím dostalo
moderní automatické telefonní ústředny,
aby se celý telefonní provoz mohl bezvadně
rozvíjeti bez spolupůsobení osob, když
k tomu v poslední době byla znovu dána příčina
ke stížnostem.
Venkovské obyvatelstvo ašského okresu má
zájem na automatisaci ústředny v Aši
také v tom směru, že v posledních týdnech
bylo usneseno, aby všechny obce ašského okresu
byly opatřeny vždy jednou telefonní stanicí
nákladem asi 1/4
mil. korun na stavební příspěvky.
Tím se vyhovuje již po 15 let stále kladenému
požadavku, poněvadž obyvatelstvo toužilo
zvláště pro účely poskytování
pomoci po možnosti telefonického dorozumění.
Tato možnost stává se však při
neštěstích v každé hodině
denní a noční při dosavadním
provozu telefonních ústředen v době,
kdy se neúřaduje, nemožností, když
není možno zříditi tolik nočních
spojů, jako je třeba. Zde by automatisace otevřela
všechny možnosti a z toho důvodu očekávám,
že ministerstvo pošt schválí automatisaci
ašské ústředny tím spíše,
že přece jistě nebude možno pro ašskou
ústřednu opět použíti starých
zařízení zapojovacích.
Ministerstvo pošt mělo by ostatně zvláště
přihlížeti k tomu, aby v obcích na venku
byly všeobecně zaváděny veřejné
hovorny. Kdo přijde do Německa, zvláště
do Bavor, najde tam všude ve vesnicích veřejné
telefonní hovorny, jejichž nutnost měla by
býti i u nás všeobecně uznána.
Podobnou věcí je zavedení motorového
vozu na železniční trati Aš-Roßbach-Adorf.
Také o tuto snaží se kruhy zájemníků
po delší dobu. Dopravní poměry na této
lince nevyhovují již naprosto dnešním
požadavkům a dlužno je označiti za nejméně
30 let zastaralé, ačkoliv jízdné je
ovšem upraveno podle nového tarifu. V poslední
době bylo mluveno o tom, že prý má býti
zavedena státní autobusová trať z Chebu
přes Aš do Roßbachu. Musím zde poznamenati,
že tento úmysl nikterak nevyhovuje přáním
tamějšího obyvatelstva, poněvadž
toto zavedení nemůže nikterak nahraditi dopravu
motorovým vlakem a poněvadž se dále
tam staral soukromý podnik s velikou námahou o autobusovou
dopravu mezi Chebem a Aší, a tuto dopravu bezvadně
udržuje. Bylo by tedy velmi nespravedlivé, aby se
tomuto podniku, vyšinuvšímu se z prostých
poměrů, brala možnost existence. Rozšíření
autobusové dopravy z Aše do Roßbachu nemůže
splniti účelu zavedení motorových
vozů na železniční trati, poněvadž
železniční trať spojuje více míst
a podstatně jiná místa, jež také
mají zájem, aby ležela na lepších
dopravních tratích.
To by byly tedy úkoly, pro které by měl státní
rozpočet dáti úhradu. Doufám, že
jejich provedení v rámci po ruce jsoucích
peněz bude možným.
Jestliže pan ministr financí předkládá
sněmovně aktivní rozpočet a zdůrazňuje
ve své úvodní řeči, že
spočívá vyrovnaně na zdravé
základně a zavírá v sobě řádné
ustálené státní hospodářství,
pak béřeme to v zájmu národního
hospodářství a finančního postavení
státu rádi na vědomost, poněvadž
je to základem pro úplně jasnou finanční
správu. Neodepřeme tedy svůj souhlas k rozpočtu,
avšak žádáme nyní také naléhavě,
aby jasnost ve finančních otázkách
pronikla s největším urychlením až
dolů, neboť aktivní a ustálený
státní rozpočet daleko ještě
nepřispívá sám k plnému uklidnění
obyvatelů státu, jestliže tito také
sami nemají příležitost zjistiti, že
se také jim v ohledu finančního zatížení
a oprávněných nároků dostane
spravedlnosti. Je věcí nejvyšší
státní a finanční správy, aby
co nejvyšší měrou získala důvěru
obyvatelstva, jež sama o sobě se v tomto státě
jeví trvale ohroženou rozpory národnostními.
Chceme doufati, že předložený finanční
zákon, který s pomocí německých
hlasů ve sněmovně bude projednáván,
více než dosud přispěje k upevnění
národnostních poměrů, aby také
na německé straně vytvořena byla ona
důvěra, které je třeba, jestliže
dva národy chtějí vedle sebe žíti
v míru. Osvědčujeme-li svým souhlasem
se státním rozpočtem ochotu přiznati
státu, čeho je mu třeba, očekáváme
a předpokládáme, že stát dá
také našemu národu, co potřebuje.
Až bezprostředně nastávající
slavnostní dny 10tiletého trvání státu
uplynou a odpovědní státníci republiky
se opět sejdou k nové práci pro nové
období, nechť jsou pamětlivi toho, že
nejbližší nutností, jež jest v zájmu
státu, je upevnění národnostních
poměrů. Jen národnostní, kulturní
a hospodářská svoboda může státnímu
občanu tohoto státu dáti uspokojení,
jehož potřebuje, aby se cítil patřičně
blaženým. (Potlesk poslanců klubu Bund der
Landwirte.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Al. Beneš.
Uděluji mu slovo.
Posl. Al. Beneš: Slavná sněmovno! Z
přehledu o státním rozpočtu pro r.
1929, který se zračí ve vládním
návrhu finančního zákona a rovněž
i v důvodech přednesených p. ministrem dr
Englišem v posl. sněmovně, možno
si učiniti velmi jasný obrázek o jeho přednostech
i o některých jeho nedostatcích, které
bude nutno ještě v příštích
letech překonávati.
Přehlédneme-li obvyklé výtky přednášené
řečníky z tábora oposičních
stran a postavíme-li se všichni, kteří
to s naším státem myslíme dobře
a upřímně, na stanovisko přísné
objektivity, zajisté že se shodneme v tom, že
za 10 let trvání naší republiky učinili
jsme velký pokrok v hospodářství,
ve financích i měně, takže každého
upřímného příslušníka
tohoto státu musí naplniti velkou radostí
a uspokojením, že se nám podařilo po
velkých obtížích přivésti
naší měnu do pořádku, že
byl snížen státovkový dluh o více
než polovinu, že jest plánovitě amortisován,
že státní finance jsou v bezpečné
rovnováze, výdaje státní správy
stabilisovány, a zvláště, co my jakožto
zástupci nejpoplatnější vrstvy musíme
s povděkem a radostí kvitovati, že stát
nedělá více nových dluhů, nýbrž
naopak že staré dluhy podařilo se zmenšiti
a že jsme se stali nezávislými na úvěrové
pomoci z ciziny. Tento pro nás radostný fakt nelze
sebeostřejšími oposičními výtkami
nijak oslabiti, tím méně oslabiti naši
důvěru v stát a jeho hospodářskou
budoucnost. Je sice pravda, že v mnohém, jak dále
poukáži, se neshodujeme s panem ministrem financí
úplně, třebaže opětně
předkládá pro r. 1929 rozpočet státních
výdajů o 17 mil. menší nežli r.
1928, ale v jednom s ním souhlasiti musíme, přičinil-li
se, aby i tento rozpočet vykazoval aktivitu.
Jedno však nás vším právem zneklidňuje
- a byla na to již i jinými řečníky
poukázáno - proč jsou v rozpočtu zařazována
nižší čísla, nežli byly skutečné
výnosy daní z poslední doby a zda není
poplatnictvo zbytečně pro tuto ciferní systematiku
daňově přepínáno přes
to, že přebytky z vyšších příjmů,
které jsou s určitostí předpokládány,
mají plynouti do fondu pro konsolidaci přechodného
dluhu.
Neboť právě rozesílané daňové
předpisy, jimiž se naše poplatnictvo několikanásobně
předaňuje, nenasvědčují tomu,
že by se počítalo s menším daňovým
výnosem.
Ba naopak, nemůžeme se zbaviti neblahého dojmu,
že za těchto okolností se daňový
výnos nepoměrně zvýší
a že s tím také pan ministr financí,
třebas zakrytě, bezpečně počítá,
aby případně v příštím
roce mohl dosíci ještě rychlejšího
tempa v uplácení státních dluhů
a konversí, jak to má v programu. A tu jest nutno
říci otevřeně:
Nemohli bychom schvalovati tento postup, neboť jest velice
nebezpečný proto, poněvadž znovu směřuje
místo k úlevě k novému bezohlednému
přepínání našeho poplatnictva.
Ono zrychlené tempo v uplácení státních
dluhů bylo by velmi krvavě vykoupeno ničením
hospodářské existence hlavně našeho
živnostnictva a obchodnictva, což za žádných
okolností připustiti nemůžeme, třebaže
chápeme na druhé straně těžké
povinnosti finanční správy vůči
státu a jeho nejbližším finačním
problémům.
Ne nadarmo se o našem poplatnictvu říká,
že jeho trpělivost v daňovém přetěžování
stala se u nás příslovečnou.
Nedoporučovali bychom však, aby tato příslovečná
trpělivost našeho poplatnictva byla do nekonečna
přepínána, neboť všechno má
své meze, zvláště tam, kde jménem
republiky ukládají se platební povinnosti,
avšak na druhé straně státní
pokladna se uzavírá, jde-li o nejprimitivnější
požadavky našeho živnostnictva a obchodnictva,
které nejvíce do státní pokladny přispívá.
Loni s tohoto místa byl jsem rovněž nucen na
tento neblahý zjev poukazovati, a nevím, co si mám
letos o tom mysliti, když nemohu než konstatovati, že
změnilo se od těch dob jen velmi málo, že
s živnostnictvem počítá se stále
až naposled, až co na ně zbude, a že počítá
se s tím, že živnostnictvo se nadále spokojí
s takovýmto odstrkováním a s jakýmkoliv
šikanováním, na jaké si zvláště
některé berní i celní úřady
zvykly.
Byla by to velmi obsažná kapitola, kdybych měl
i já uvésti řadu přímo drastických
případů jakožto ukázky, jak jmenované
úřady se živnostnictvem jednati nemají.
Ponechám si však tuto kapitolu pro jinou dobu, a to
pro dobu nejbližší, nebude-li dbáno našeho
varovného hlasu a nestane-li se okamžitá náprava.
Dnes vzhledem k nedostatku času chci se omeziti jen na
některé věci, které souvisí
se státním rozpočtem, a chci poukázati
na některé číslice, které nás
nejen neuspokojují, nýbrž přímo
zarážejí.
Kdybych chtěl býti jizlivý, charakterisoval
bych naši účast ve vládě poněkud
opraveným případným rčením,
kterým nás jedna oposiční strana titulovala.
Prohlašuji, že nejsem jenom sám, který
by velmi těžce nesl, kdyby většina vládních
činitelů se domnívala, že jsme ve vládě
jen proto, abychom na sebe brali jen věci nepopulární,
které nás mezi našim voličstvem přičiněním
oposičních stran někde poškodily, ačkoliv
strana naše vždy do první řady klade zájem
a prospěch státu, bez ohledu na to, zda takováto
politika, která se zdá velmi často našemu
voličstvu nepopulární, nás stranicko-politicky
poškozuje.