Pátek 26. října 1928

Nestranný kritik ocení jednu významnost posledního období tří let pro hospodářskou a finanční konsolidaci našeho státu. Já si vzpomínám, vážení pánové, že ve své první řeči ke státnímu rozpočtu Československé republiky jsme žalovali na to, že nemáme zákona, který by určoval, jak má vypadati náš státní rozpočet a který by ne snad definitivní formou - poněvadž hospodářský vývoj ve státě vždy vyžaduje určité změny, určité korektury a určitého přizpůsobení se - ale přece jen v jednotné linii jaksi stanovil strukturu našeho státního rozpočtu. Tehdy jsme žádali, aby naše státní rozpočtování se dálo podle určitých platných zákonem fixovaných norem. Žádali jsme finanční řád pro náš stát, který by zabezpečoval spolehlivý přehled o výsledcích našeho státního hospodaření, který by umožňoval, aby kdykoli jasně bylo lze přesvědčiti se o tom, že se hospodaří podle rozpočtu a nikoliv nad rozpočet, jako jsme velmi často byli svědky toho v této slavné sněmovně. Od r. 1926, jak ostatně sám p. ministr financí zde v plénu řekl, máme rozpočet v rovnováze, dokonce máme fond pro konsolidaci přechodného dluhu. Zdůrazňoval zejména, že máme rozpočet aktivní na rozdíl od aktivnosti, která byla dříve, ale jež byla zakrývána tím, že jsme rozpočet dělili na dva, na správní a na investiční. A konečné splnění svých požadavků s hlediska formy rozpočtové vidíme v avisu p. ministra financí, že pravděpodobně ještě v zimním zasedání bude předložen návrh zákona o finančním řádu naší Československé republiky. Vážení pánové! Nad jiné potěšlivým faktem po mém soudu je odpoutání našeho státu od potřeby zahraničních úvěrů a konverse naší americké půjčky. Všichni jsme si velmi dobře vědomi, co to znamená pro hodnocení našeho státu na mezinárodních trzích, platíme-li své dluhy. Nelze již pochybovati o našem hospodářském vzestupu. Je pravda, ten vzestup může býti zdržen přechodními krisemi, jak tomu bylo před válkou v každém státě, i za Rakouska, ale myslím, že tak lehce by již nebylo lze tento náš hospodářský vzestup zdržeti.

Zdůrazňuji, vážení pánové, vedle toho, co již moji kolegové řekli, příznivý stav naší platební bilance, ze kterého je patrno, že jsme na nejlepší cestě, státi se ze státu dlužnického vůči cizině státem věřitelským. Angažujeme se už svými financemi v cizině, zakupujeme stále víc a více papírů. R. 1925 koupili jsme asi o 150 milionů více a minulého roku už asi o  1/2 miliardy Kč více cizích papírů než cizina koupila našich papírů. A při tom ta cizina, jsouc si vědoma bonity našich papírů, svoji zásobu našich domácích papírů zvětšovala. Svědčí to tedy jistě o tom, že naše angažmá v cizině je výsledkem jednak našich zdravých hospodářských poměrů, jednak poklesu úrokové míry, který přispěl také velmi významně k tomu, že jsme mohli na domácím trhu význačně konvertovati americkou půjčku.

Zmínil jsem se o tom, že berní reformy bylo velmi nutně třeba k tomu, aby naše soutěživost byla snazší. Teď v době předvolební se velmi mnoho mluví a píše o berní reformě. Můj klubovní kol. Pechman se také zabýval touto otázkou, ale přesto jako člen rozpočtového výboru a jako člen "osmy" nebo "šestnáctky", která se zabývala přípravou berní reformy, mám za svou povinnost, abych i zde pronesl svůj úsudek o zákonu o reformě daní přímých, resp. také o zjevech, které tuto reformu v praksi provázejí. Netajím se svým úsudkem, že berní reforma, pokud je vyjádřena zákonem, je rozhodně lepším dílem nebo může zakládati lepší stav berniční než byl před berní reformou. (Výkřiky posl. Jiráčka.)

Přirozeně, že ani v zákoně nebylo lze uskutečniti na 100% všechno to, co my, mluvčí výrobních a obchodních kruhů, máme za nutný předpoklad úpravy daňové. To vyplynulo pochopitelně z ohledu na státní finance, vyplynulo to z přísně vyhraněného stanoviska páně ministrova, jenž měl zřetel na státní finance, ale vyplynulo to také z toho, že o daňovou reformu nesmlouvala se jedna nebo dvě strany, nýbrž celá řada stran s požadavky jasně formulovanými. A výsledek toho mohl býti toliko dílem naprosto kompromisním.

Jsem si plně vědom, že zákon nesplňuje všechno, co bychom měli za nutné a důležité a že nebylo vyhověno oprávněným požadavkům vrstev, jménem kterých mám čest mluviti. Ale od zákona samého nutno odlišovati praksi. Vždycky záleží na tom, jaký duch se dá mrtvé liteře zákona. Poněvadž liteře zákona se dává jiný duch, nežli ten, jímž byli ovládáni všichni, kdož tvořili zákon o berní reformě, naše strana, která neváhala označiti berní reformu jako dílo dobré, má dnes důvod, aby si stěžovala na praktikování toho zákona. Ale to není argument, že zákon by byl špatný. On je dobrý, ale duch, který ovládá praksi, působí, že je špatný, že je nepřátelský všem těm snahám, jichž výrazem měl býti zákon.

Vážení pánové! Kol. Pechman v obsáhlé řeči naznačil škodlivé stránky praktikování zákona. Já neváhám podtrhnouti jeden moment. Zdá se mi a neklamu se, že zde jde o politické momenty, kterými má býti dosvědčeno, že dílo občanské koalice, jméno z nejvýznačnějších a stěžejních děl pro náš hospodářský život, není dílem dobrým. Kdyby prakse ukazovala, že ve všech případech daňových došli jsme na základě zákona ke zvýšení hranice daňové oproti dřívějšímu stavu, pak bych mohl ochotně věřiti, že snad v zákoně není něco v pořádku. Ale máme-li na jedné straně velmi významnou řadu případů, dosvědčujících, že mají poplatníci platiti více než platili, máme na druhé straně za těchže předpokladů velkou řadu případů, jež dokazují, že zákon sám je dobrý, když se dobře praktikuje. Nemohu dojíti k názoru, že zákon je špatný, nýbrž že je dobrý. Je zde jistě vedlejší duch, který chce znehodnotiti skutečnou myšlenku zákona. Má býti ukázáno, že občanská většina nevykonala dílo dobré. Dokonce mám dojem - a říkám to otevřeně, - že je v berním úřednictvu, ne v celém, ale v podstatné jeho části socialisticky orientované, duch, který znamená spiknutí dokonce i proti ministru financí.

Kol. Pechman ukazoval zde na velikou řadu případů předanění. Abych dokumentoval správnost svých slov, přinesl jsem si také řadu dokladů, ukazujících, že, jsou-li berní správa a orgány, které jsou jí nápomocny, ovládány duchem spravedlnosti, jenž je skutečným duchem berního zákona, že platební rozkaz musí vypadati docela jinak, než jak nám zde názorně předváděl kol. Pechman. Mám platební rozkazy jednoho a téhož živnostníka, jeden z r. 1926 a druhý z r. 1927. R. 1926 ten živnostník měl 21.823 Kč zdanitelného příjmu a platil z něho 765 Kč základu daně. R. 1927 měl větší příjem 23.300 Kč a platil 382 Kč, čili správně tak, jak jsme to označovali, když jsme hlasovali pro zákon, prostě proto, že daňové komise byly ovládány správným duchem zákona, že členové daňové komise, kteří tam byli, plnili svou povinnost, tak jak to určuje duch samosprávy daňové, která je velkou vymožeností pro náš hospodářský život, vymoženost, kterou jsme obnovili, poněvadž byla zničena. Ale tam, kde se plní duch zákona, kde jednotliví občané povolaní, aby posuzovali hospodářskou potenci svých spoluobčanů, plní svou povinnost, tam se musí ukázati, že berní reforma je dílem správným. Z toho vyplývá jedna věc, že je naší povinností, a proto pozvedáme poznovu svého hlasu, abychom úřední orgány, které neplní svou povinnost, které neplní námi odhlasovaný zákon, ty berní orgány, které se spikly přímo proti občanstvu, proti vládě a ministerstvu financí, donutili k tomu, aby konaly svou povinnost, kterou se uvázaly plniti tím, že skládaly služební přísahu. (Tak jest! Výborně! - Potlesk poslanců čsl. živnostensko-obchodnické strany středostavovské.)

Takových případů mám několik a všechny ukazují na totéž, že daň r. 1927 se podstatně snižuje proti r. 1926. Každý má příležitost, aby zde do mých dokumentů nahlédl a přesvědčil se o tom, že mám pravdu.

Mám tedy za svou povinnost, abych apeloval na ty občany, kteří jsou členy daňových komisí, aby tam plnili svou povinnost, ale pronáším také uctivý apel na p. ministra, aby svého vedoucího postavení použil, aby úředníky berní - ne všechny, zdůrazňuji zase, - nýbrž ty, kteří nejsou si vědomi svých povinností, přinutil k tomu, aby plnili obsah své služební přísahy. (Výborně! - Potlesk.)

S reformou přímých daní byla spojena také reforma hospodářství samosprávných svazků. Naše stanovisko k této reformě tlumočil jsem již loňského roku. Když s hlediska státně-finančního nebylo lze uskutečniti maximální požadavky naší strany, totiž jednotné, silně progresivní daně důchodové a bylo-li nutno zachovati dualismus daňový, jednu daň osvobozenou od přirážek, druhou daň jakožto základ přirážkový, bylo nutno položiti meze tomu, aby na tu druhou daň, základ přirážkový, neuvalovaly se přirážky takovou měrou, že by to znamenalo rozvrat živností a obchodu. Naproti tomu jsme neměli a nemáme tendence, abychom snad reformu nebo sanaci samosprávných financí uskutečňovali na účet úkolů obecních. (Posl. Netolický: Ale děje se tak!) My zdůrazňujeme však, pane kolego, jako jeden motiv, který k tomu vedl, že právě v popřevratové době se úkoly obecní neřídily daňovou únosností údů obecních, nýbrž docela jiný zřetel, velmi často politický a agitační a někde také byl důsledek neznalost poměrů těch, kteří byli povoláni k tomu, aby vedli záležitosti obecní. (Výkřiky posl. Netolického.)

My jsme si vědomi, vážení pánové, toho dnes, majíce po ruce praktické doklady, že omezení libovůle přirážkové bylo dobrým dílem. Pan ministr financí zde v této sněmovně označil ony případy, ve kterých samosprávné svazky nemohou vyjíti limitem přirážkovým, který jim povoluje zákon o úpravě finančního hospodářství samosprávných svazků, za případy naprosto exotické. Že tomu tak skutečně je, dokazuje prakse, poněvadž převážná část obcí dovedla se již přizpůsobiti novému řádu. A my jsme přesvědčeni, vážení pánové, že uplatní-li se v samosprávě právě tak jako v životě státu systém skutečné úspornosti, že pak dnešní vyrovnavací fondy stanou se skutečně institucí naprosto přechodnou a že budeme v budoucnosti nejvýše jednati o tom, jaká kvota přídělová určitých daní má se přiznati samosprávným svazkům, anebo v nejhorším případě budeme jednati o uzpůsobení komunálního úvěru.

Důležitým činitelem v otázce naší soutěživosti jsou také obchodové daně. Také můj klubovní kolega Pechman o těchto daních zde mluvil. Význam jejich je patrný již z toho, že tvoří plnou třetinu preliminovaných státních příjmů a že jejich výnos převyšuje jak výnos daní přímých, tak výnos daní spotřebních.

Pan ministr financí zde zdůraznil ovšem, že na obchodových daních je vybudována rovnováha státních i samosprávných financí. Ale já přes to neváhám prohlásiti, že obchodové daně jsou přítěží, která brzdí náš hospodářský rozvoj. Musíme z nich zejména daň obratovou označiti za škodlivou malému člověku, malému živnostníku a malému obchodníku. Právě u těchto malých a nejmenších lidí se nejčastěji ukazuje Ehrenbergrem dávno již konstatovaná zkušenost, že totiž při nepřímých daních přesun daní na konsumenta, zejména ustavičně zdůrazňovaný socialisty, se neděje tak naprosto spravedlivě, že uvázne pravidlem na výrobci, na obchodníku. U nás se to ukazuje nejlépe, poněvadž ten malý a ten nejmenší platí tu daň skutečně ze svého, nepřesunuje ji na konsumenta, platí tu daň na úkor své životní úrovně. My budeme, vážení pánové,... (Posl. Kyncl: Nikdo mu to nechce zaplatiti.) Ono to tkví, pane kolego, v celé řadě okolností, o nichž jsem v tomto slavném plenu již také mluvil, nejenom v tom, že mu to nikdo nechce zaplatiti. Také ještě v jiných okolnostech to vězí.

My budeme velmi brzo projednávat návrh zákona o prodloužení obratové daně, a já již dnes protestuji proti tomu, aby obratová daň jako fixní položka byla pojímána do státního rozpočtu.

Pan ministr financí poukázal zde správně a přesvědčivě na nutnost odčiňování obchodových daní, zdůraznil při tom ovšem, že se nemůže tak díti přímočaře, lineárně, nýbrž že se tak může díti jen odborově se zřetelem na to, jak obchodová daň působí na cenu jednotlivého produktu. Já jsem se již v rozpočtovém výboru slavné sněmovny dotkl této otázky při příležitosti projednávání aféry cukrovarnické, při příležitosti projednávání požadavku cukrovarníků, aby se jim dostalo státní pomoci. Na případě cukrovarnickém můžeme, vážení pánové, přímo názorně sledovati jednu věc: kdo totiž chce v první řadě těžiti z konstatování páně ministrova, že daně obchodové nelze odčiňovati lineárně, nýbrž odborově, podle toho jak obchodová daň působí nebo projevuje se v ceně produktů? Není to malý živnostník, ani malý obchodník, jemuž daň obchodová, jak jsem již řekl, snižuje životní úroveň, ale je to silný finanční koncern, který se chce říditi slovy pana ministra a za tímto silným finančním koncernem, jak jsme se již dočetli v novinách, chce jíti řada jiných průmyslů. Jako na objednávku čteme v novinách o krisi, problému cukrovarnickém. Může to býti problém, ale je otázka, a na tu si třeba odpověděti, zda to musí býti stát, zda to musí býti obyvatelstvo, kteří jsou povoláni, aby tento problém řešili, není-li to v moci samotných průmyslníků cukrovarnických, aby si tento problém vyřešili sami. Jedna věc je v jejich rukou bezpodmínečně, totiž, aby zvýšili domácí konsum cukru. Ustavičně čteme výklady o tom, jak proti jiným zemím Anglii, Francii, Švýcarsku množství cukru u nás na osobu ročně připadající jest nízké. Prosím, ať pánové u nás doma sníží ceny cukru a zcela určitě konsum cukru na osobu stoupne a co nám dají v přijatelnější ceně, to se jim rázem nahradí v celkové bilanci zvýšeným odběrem a nebudeme pak nuceni zdůrazňovati anomalii, že draze u nás placený a lacino za hranice vyvážený cukr musíme opět draze platiti v cukrovinkách, které se k nám dovážejí z Anglie a Švýcarska jako na př. čokoláda. Přes tyto skutečnosti, jež mne snad trochu zavedly k ironii, mám jinak plné pochopení pro potřeby průmyslu a vím, že je to silný a významný činitel ve státě, vím, kolika milionům lidí dává živobytí, a vím, že je nutno přispěti a podnikati všechno, čeho je zapotřebí, aby tento činitel se uplatnil v hospodářském životě, aby se uplatnil v soutěžení, zejména na mezinárodním kolbišti práce. Ale pro bolesti průmyslu, pro jeho nesnáze nesmíme zapomínati na jedno: že nemáme jen problémy a krise průmyslnické, nýbrž také krisi jiných významných a velmi početných složek v národě. A nejsou to krise bezvýznamné, proto snad, že nikdo si jich nevšímá, že je veřejnost a nejvyšší činitelé ve státě velmi snadno a lehce s pokrčením ramen přecházejí. Střední stav jakožto významná složka obyvatelstva nedospěl ještě k tomu, aby takovou přesvědčivou, významnou a naléhavou formou, jako to dovedou vrstvy průmyslnické, zdůrazňoval, že jeho situace není povždy růžová, a je často v situaci velmi prekérní, žalostné, aby přiměřenou a důraznou formou také naléhal na to, aby se mu dostalo pomoci. Velký průmysl má své osvědčené metody, a dovede se vždy přihlásiti, aby mu byla nahrazena škoda, jež mu vzešla snad z nepříznivých výkyvů hospodářského vývoje. Jest po mém soudu jistě dobrým právem každého státního občana, aby tam, kde jde o následky krise, jež svou silou, svými schopnostmi a svým organisačním talentem nemůže překonati, se domáhal pomoci na státě, pro nějž také konec konců pracuje. Ale právě proto, uznáváme-li dobré právo průmyslu, aby o tuto pomoc tam, kde jinak nic nemůže učiniti, se hlásil, musíme tím energičtěji reklamovati toto právo pro střední a malé vrstvy výrobní, poněvadž jsou kapitálově daleko hůře na tom nežli je průmysl a proto tím spíše mohou činiti nárok na podporu z prostředků veřejných.

Vím, že tristní situace středních stavů výrobních je také důsledkem toho, že nenacházejí často dostatečného sluchu jeho mluvčí u vlastních příslušníků a že se jim vlastními příslušníky často znemožňuje, aby patřičným způsobem poukázali na tuto jeho smutnou situaci. Celé sněmovně je znám problém obuvnický. V "Právu Lidu" jsem onehdy četl s jakousi pikantní příchutí, a proto to zdůrazňuji, že p. ministr obchodu, průmyslu a živností na podporu obuvnického stavu nebo snad na řešení jeho existenčních problémů vyplatil už půl milionu Kč. To je plivnutí do moře, po kterém se moře nezčeří. Ale "Právu Lidu" je toho půl milionu líto. V případě obuvníků jde o existenci - střízlivě počítáno - 30.000 rodin, tedy ve skutečnosti o osud nějakých 100 tisíc osob. Na jejich pomocnou akci dal tedy p. ministr obchodu půl mil. Kč. Naproti tomu stavím otázku: zdali pak veškeré zaměstnanectvo cukrovarnického průmyslu čítá dohromady 100.000 hlav? Zdali pak veškeré zaměstnanectvo našeho automobilního průmyslu čítá 100.000 hlav? To jsou zlomky toho statisíce a přesto vidíme, že na ochranu cukrovarnického průmyslu již máme osnovu zákona o refundaci obchodových daní, a že na ochranu automobilního průmyslu máme již drahná léta vysokou hradbu celní, která přispívá k tomu, aby náš domácí automobilní výrobek byl udržován na ceně, která je vysoko nad výrobní cenou, že docházíme při vysoké hranici celní k té anomalii, že i člověk, který za celý život neposadí se vůbec do auta, musí svojí kvotou přispívati na vysoké ceny aut, jež jsou ve státním a veřejném provozu. To je anomalie, kterou musím vyzdvihnouti a označiti za skutečně nedemokratickou.

Ale nemáme jen tento jeden problém. Takových problémů máme ve střední výrobě řadu. Nejsou tak křiklavé a neprojevují se ještě tak proto, že se nevyskytla řada osobností tak silných, hospodářsky tak význačných a řeknu hospodářsky tak bezohledných, jako je Baťa. Ale, kde máme, vážení pánové, jistotu, že se zítra neobjeví jiný Baťa, který docela po způsobu metod baťovské dynastie bude vyrábět nábytek a že nebude v krisi celý náš průmysl truhlářský? Poukazuji na př. na venkovské sklenáře. To není ani známo v této slavné sněmovně, jak ti živnostníci trpí vlastně proto, že náš nejvyšší správní orgán neučinil přítrž tomu, aby nekvalifikované živly ze Slovenska po našich vsích a venkovských městech těmto živnostníkům nekonkurovali snad s cenou o korunu nižší, ale za to "přiměřenou" hodnotou svého výrobku. Zde není třeba žádných milionů, tu jde pouze o opatření, aby tyto živly nemohly našim živnostníkům v našich obcích konkurovati.

S hlediska finančního bylo by však také uvažovati, zdali by nebylo možno pro ty obory střední výroby, které jsou ve skutečné krisi a daleko více ohroženy na své existenci než průmysl, odčiňovati v určitých případech obchodové daně. Je to jistě věc, o níž lze uvažovati, a jež by snad v praxi mohla býti uskutečněna. Ale všeobecně, pokud jde o obratovou daň, prohlašuji se svého hlediska tolik: výnos obratové daně rok od roku stoupá. Dnes už podle státního rozpočtu vynese obratová daň téměř 2 miliardy Kč bez několika desítek milionů. Myslím, že takový fakt je jistě dostatečným odůvodněním k tomu, abychom uvažovali o možnosti ne-li o odstranění, poněvadž úplné odstranění najednou by uvedlo náš státní rozpočet do nesnází - ale o snížení obratové daně, poněvadž to už by působilo velmi uklidňujícím dojmem na poplatnické vrstvy, které by si řekly: Státní správa plní daný příslib a ulehčuje nám, jak poměry dovolují, daňová břemena. (Hlasy: Mohla se paušalovati daň!) O tom mluvil kol. Pechman.

Dovolte, abych se zmínil ještě o jedné z obratových daní. Je to daň z vodní síly. Po stránce výnosové je to daň docela bezvýznamná, ale po stránce hospodářské konsekvence je to daň neobyčejně významná. Figuruje v našem státě od r. 1922 a její roční výnos se točí kolem 20 mil. Kč. Zkušenost šestiletá ukazuje, že tato daň přímo zkázonosně působí na naši živnost mlynářskou a že se hospodářsky projevuje v tom, že upadá velmi podstatně podnikavost ve stavbách vodních děl. A to jest hospodářsky velmi důležitým momentem. My jsme také pokud se týče sazeb této daně překročili evropský průměr. Ve Švýcarech zdaňují 1 kw hodinu, přepočteno na naši měnu, 1.6 hal., Italie 1 efektivní HP zdaňuje asi 4 lirami ročně, Francie má ještě menší poplatky a Německo, které s námi soutěží, této daně nezavedlo vůbec, ale my zdaňujeme 1 kw 7.05 hal. čili efektivní HP zdaňujeme asi 5 hal. Ale systém této daně se mi zdá nevhodným také proto, poněvadž má zřejmě ráz sociální křivdy, když není možno, aby těm nejmenším poplatníkům daně z vodní síly, kteří mají vodní dílo s 5 HP, dostalo se takových úlev, jako se dostává velkým podnikům. Soudím tedy, když stát sám začíná prováděti velká vodní díla, když už užitečná vodní díla, hydrocentrály, u nás stále více uplatňují a docházejí velmi význačných podpor státních, že jest jistě na místě, abychom uvažovali o odstranění této daně, když vzhledem ke skutečnostem, mnou konstatovaným, její výnos rok od roku klesá, jak se můžeme za statistiky v našem rozpočtu na r. 1929 přesvědčiti.

Když shrnu svoje poznámky k celkovému rázu státního rozpočtu a když uvažuji zejména o tom, s jakou přesvědčivostí pan ministr financí hájil každou jednotlivou položku tohoto rozpočtu, mohu dílo rozpočtové charakterisovati jako snahu státní finanční správy, aby obchod a výroba byly vráceny svému původnímu určení, aby nebyly nad svoji únosnost zatěžovány daněmi. Ale řekl jsem též v úvodu své řeči, že fakt, jak se naše vláda a dnešní občanská většina staví k otázce hospodářské a finanční stability našeho státu, je spolehlivým a kritickým měřítkem pro její oprávněnost.

Dotkl jsem se jen několika významných opatření, ale přes to neváhám prohlásiti, že už z těchto opatření je patrná snaha, o které se zmiňuji. Neváhal jsem také docela otevřeně a nepokrytě poukázati na nedostatky, které nejsou důsledkem jenom tohoto systému. Byly by to velmi zlé nedostatky, kdyby jich nebylo lze odstraniti tímto systémem. Ale já říkám, že všechny ty nedostatky, na které jsem poukázal, a mohlo by jich býti ještě více, mluvil o tom můj klubovní kol. Beneš, mohou býti odstraněny anebo mohou býti alespoň zmírněny dnešním občanským systémem. Tedy v tom, že my neváháme zde zdůrazniti své bolesti, že neváháme poukázati na to, co ve státním hospodářství nebo státním finančnictví, anebo v našem bernictví máme za nesprávné, v tom ještě není třeba hledati argumentaci pro to, že snad ta občanská většina není na místě. Bylo by to také popíráním rázu demokratičnosti, aby ti, kdo jsou povoláni k tomu, aby udržovali na určitou dobu, než přijde jiný systém, život ve státě, slepě, bez kritiky, nejsouce si vědomi toho, co konají, klidně zvedali ruce pro všechno to, co vláda uzná za dobré, aby jim bylo předloženo. Ta náprava v těch věcech je nutna a náprava může posíliti náš hospodářský život a naši podnikavost. My té podnikavosti přes živý hospodářský ruch u nás budeme potřebovati nejen v zájmu podnikatelů a státu, ale i v zájmu dělníků, v zájmu toho, aby se ustavičně zvyšovala životní úroveň podnikatele a dělníka, aby každý z nich postupně měl větší a větší podíl na národním díle. A mohu říci upřímně jménem stavu, za který mluvím, že my zvláště živě cítíme, jak blízko je podnikatel dělníkovi, a že jen vzájemným dorozuměním můžeme dojíti k uskutečnění cílů, které máme oba na zřeteli, k nimž však spějeme rozdílnými cestami. Naší snahou je usnadniti podnikání a vyloučiti z něho živly spekulační, aby naše podnikavost stala se bezpečným, trvalým činitelem, zajišťujícím obživu jak podnikateli, tak i dělníku. A právě proto, poněvadž positivní stránky státního rozpočtu, které jsme zdůraznili, jsou z hlavních předpokladů, aby se uskutečnila tato naše snaha, bude naše strana pro rozpočet na rok 1929 také v této sněmovně hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. živnostensko-obchodnické strany středostavovské.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo dále má pan posl. dr Holota.

Posl. dr Holota (maďarsky): Ctená snemovňa! Rozpočtu na r. 1929 dáva charakter tá zvláštna situácia, ktorá vytvorená bola pri jeho pojednávaní následkom dvoch najdôležitejších udalostí politického života republiky; sú to: Jubilárny rok a fakt niekoľko ráz opakovanej už demisie pána ministra financií.

Účelom bolo to, aby v jubilárnom roku sostavený bol štátny rozpočet, ktorý pred cudzinou ukazoval by obrázok štátnej reálnej a dobre vyváženej domácnosti, aby tým dokumentovala sa naprostá konsolidácia štátu.

Pán finančný ministr dr Engliš už niekoľkokrát ohlásil svoju demisiu a v dobre informovaných kruhoch nie je tajomstvom, že čaká len na prejednanie rozpočtu, aby potom rýchle vrátil sa ku svojej univerzitnej katedre. Pán minister financií prevzal vedenie štátnych financií s úkolom, že štátnu domácnosť úplne reorganizuje, usporiada a štabilizuje, ďalej, že kusé pomery daňové zažehná a verejné bremená úmerným rozvrhom sníži. Sotva uplynul jeden rok od nastúpenia platnosti berných zákonov, a už konštatovať možno, že úkol, ktorého sa podujal, neriešil, iba čiastočne. Kým na jednej strane usporiadal štátnu domácnosť, dotiaľ na druhej strane poplatné obecenstvo a mestá, obce, ako samosprávné korporácie, nielen že nesprostil tlaku nesnesiteľných daňových bremien, ale vo veľa ohľadoch privodil ešte ťažšie pomery, než tomu bolo dosiaľ. Tam, kde bernú sadzbu snížil, následkom vysokého odhadu berného základu nastala ťarcha ešte väčšia, tak že ukrutné následky nového berného zákona v kruhoch poplatníkov možno už pozorovať.

Podívajme sa bližšie na to, ako vyzerá v praxi nový berný zákon a ako prejavujú sa jeho symptómy na bernej fronte. S vymeriavaním pozemkovej dane sú už u finančných riaditeľstiev hotoví a všade možno konštatovať, že pozemková daň zvýšená bola takmer na dvojnásobok. Tak statkárom v Nových Zámkoch podľa berného zákona pozemková daň zvýšená bola s 54.000 na 95.000 Kč. Každý si môže učiniť posudok, čo to znamená pre budúcnosť zemedelskej produkcie a zemedelského ľudu, ktorý už bez toho rúti sa do naprostého zadĺženia.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP