Pátek 26. října 1928

Posl. inž. Jung (německy): Máme před sebou, vážené dámy a pánové, třetí státní rozpočet, jejž předkládá smíšená národní vláda. Na označení této vlády se koaliční právníci a koaliční rabíni ještě docela nedohodli. Podle Švehly je to vláda národního vyrovnání, podle dr Engliše jest jejím hlavním účelem šetřiti, podle sen. Křepka jest to vláda majetku. Nejpřípadnější jest rozhodně označení sen. Křepka. To dokazuje povolnost vlády k požadavkům cukerních baronů, kdežto k přáním státních zaměstnanců, pensistů a válečných poškozenců, kteří ve svém nikdy nevysychajícím optimismu něco očekávali od jubilejního roku, zůstává nedoslýchavou. I drobní sedláci a drobní živnostníci budou asi sotva v jubilejní náladě.

Přes to se bude oslavovati. Vždyť víme, jak se to dělá. Pečuje se o to, aby byla přece nějaká jubilejní nálada. Neboť k čemu by pak byly okresní politické správy? Tak mám na př. před sebou výnos okresní politické správy ve Šternberku a výnos okresní politické správy v Šumperku - a jiné to přece jinak neudělaly - jenž obsahuje rozkazy hostinským atd., aby vyvěsili prapory a jimž se důtklivě připomíná, že tento 28. říjen bude slaven ještě slavnostněji nežli 28. říjen jiných let. (Posl. Wünsch [německy]: Vězení by měla býti ozdobena prapory!) Velmi správně. Ta budou moci býti ozdobena prapory později, až budou plná. Vládou šetřilů jest tato vláda potud, že se šetří na největších chudácích, mezi nimi, jak státní rozpočet prokazuje, se ušetří jen 25 milionů na válečných poškozencích. (Posl. Simm [německy]: Ostuda!) Rovněž ke zvýšení jubilejní nálady. Nutí i samosprávné sbory tak dalece k šetření, že jim hrozí zhasiti jejich život. Stát sám ovšem nešetří. Naopak vydává včetně státních podniků 21.3 miliardy, t. j. více než vydávalo mnohem větší staré Rakousko, které se ve svém státním rozpočtu z r. 1913 spokojilo úhrnem s 20 miliardami dnešních českých korun.

Hlavní příjmy pocházejí z nepřímých daní, cel, dávek, poplatků. Přímé daně klesají. Ministerstvo zemědělství stojí na příklad devětkrát tolik než vynáší pozemková daň. Ti, kdož jsou v užší souvislosti s tímto ministerstvem, budou se ovšem vždy označovati za hlavní poplatníky. Vláda majetku žije tedy přes svůj křesťansko-sociální příměsek hlavně z chudáků. Co lze konstatovati v oboru hospodářsko-sociálním, lze konstatovati i v oboru národně-politickém. Zde jest vykořisťovaným sudetské němectví, ono jest největším poplatníkem, jediný obor, v němž má rovnoprávnost, ba dokonce přednost, jest právě obor daňového hospodářství. Sta milionů daní, která se z něho vyssávají, vydávají se na české menšinové školy, na cesty a stavby v českém území a na subvence na české účely. Tedy úhrnem - mluví-li se o konsolidaci - konsolidace na útraty německého Michla, jenž ve své pacifistické, smlouvy plnící politice neslyší řinčení řetězů, jimiž byl spoután. Plnící smlouvy politika německých vládních stran způsobila strašná zpustošení, i venku mezi naším lidem, ale nepřinesla ani nejmenšího úspěchu. Názorným příkladem toho jest nedávné spojení hlavního svazu německého průmyslu se Svazem. Hloupí průmysloví sektáři, kteří se stále domnívají, že hospodářství nemá co dělati s politikou a že hospodářství jest rozhodující, kteří žijí ve zvláštním podceňování politiky nerozumějíce poměrům v tomto státě, nedosáhli svou ochotou nic jiného, než že brzy nastane již nyní ohlašovaný hlavní útok na německý průmysl a že mu hrozí soustava pozemkové reformy přenesená na průmysl. Páni z německých vládních stran nechť si vezmou příklad ze Slováků, kteří, ukazuji-li jen na jeden příklad, při správní reformě byli opravdu jinak obdařeni než my, třeba že jsou slabším národem a kteří to přes to nedávají tak lacino. Neboť jak můžeme slyšeti všude v kuloárech, dělají páni Slováci zase jednou drahoty a nejsou tak bez dalšího ochotni hlasovati pro státní rozpočet, kdežto německé vládní strany najdeme vždy ochotny k hlasování. Přehlédneme-li všechny zločiny, jež byly na nás spáchány v desíti letech trvání státu - abych zde nemusil ještě jednou líčiti celou tuto bídu - a jaké zločiny byly na nás spáchány ve dvou letech, od doby, kdy pan dr Mayr-Harting a druhové se zde účastní "moci", nemáme skutečně žádné příčiny, abychom oslavovali 28. říjen, ani po stránce národní, ani sociální, ani hospodářské, ani kulturní, ani pokud jde o svobodu. Vyjímám pouze jeden příklad, a to jest censura. Censuru, která se v tomto státě skutečně tak blbě provádí., že by i císař František I, jenž, jak známo, nebyl konstitučním panovníkem, byl odmítl tento druh censury. Vždyť se již o censuře v předbřeznovém Rakousku vyjádřil, že jest blbější, než se sám domníval. (Německé výkřiky: Ubožák proti Mayr-Hartingovi!) Zcela správně. Příkladem censury jest zkomolení zprávy o sjezdu naší strany v našem časopise "Der Tag". Jediné číslo, č. 204 z úterka dne 23. t. m. bylo - pravím slovem a písmem - zabaveno na 16 místech. Toto číslo mělo býti dne 28. října vyvěšeno jako slavnostní číslo. Jde v něm o dvě politické zprávy, o zprávu kol. Knirsche a o zprávu moji, dále o obě resoluce k tomu patřící. Jak řečeno, zasáhla zde censura na 16 místech, když jsme se i zde, pokud jde o censuru, dožili zcela podivuhodných věcí, přece mám za to, že předsednictví poslanecké sněmovny smýšlí liberálněji a rozumněji než ústecký censor. (Posl. dr Schollich [německy]: Vy jste také důvěřivý člověk!) Prosím, chci jednou býti důvěřivým a tak chci uvésti zabavená místa a prosím o prominutí, že pro ústeckého censora překročuji svou řečnickou lhůtu. Z mé uvodní řeči na schůzi strany (nejdříve přichází poukaz na naše státoprávní prohlášení ze dne 21. října 1918) bylo zabaveno toto místo: "Jimiž se přiznala ke státu celého německého národa, jenž se měl zříditi podle práva sebeurčení, ke státu národní svobody a sociální spravedlnosti, ke ťtřetí říšiŤ". To tedy nesmí býti uvedeno ve zprávě o sjezdu strany. (Posl. dr Koberg [německy]: Historické skutečnosti!) Zcela správně.

Dále byla v Ústí zabavena tři místa z projevu k 21. říjnu, kdežto jinde prošla. Tato místa znějí: 1. "Proti těmto slavnostně prohlášeným zásadám byli s mnoha miliony jiných Němců i sudetští Němci odtrženi od mateřské země a saint-germainským mírovým diktátem proti své jednomyslné vůli připojeni k československému státu". To bylo zabaveno.

2. "Sjezd strany vzpomíná v této hodině především bratří, kteří mají stejný osud s námi sudetskými Němci. Pohlížeje zpět na desítiletí spojení s československým státem, vzpomíná sjezd strany s vřelým soucitem a smutkem všech obětí, které padly proto, že pevně lpěly na právech svého domova, obětí dne 4. března 1919." To jest druhé zabavené místo.

Třetí zní: "Poměry v Evropě vytvořené mírovými diktáty nedají se udržeti. Znemožňují sociální a hospodářský rozvoj ve všech státech a obsahují stále ohrožení míru."

Ze zprávy o politické a parlamentní činnosti německé národní socialistické strany byla zabavena tato místa: "Dílo má býti vyvrcholeno opravdu německým národně-socialistickým státem, tak zvanou třetí říší, která by byla ve skutečnosti první německou říší v dějinách." To jest jedno ze zabavených míst. Druhé zní: "Hospodářsky jsou sudetští Němci, jak prokazuje státní rozpočet Československa, předmětem daňového vykořisťování státu a tím českého lidu, jenž svému státu málo dává a mnoho od něho dostává."

Nejpříznačnější však jest: Byly zabaveny i dva ze čtyř požadavků, které jsme vytýčili nikoliv teprve na sjezdu strany v Teplicích-Šanově, nýbrž již před mnoha lety a které jsme při všech projevech opakovali. Znějí: 1. "Příslušníci jednoho lidu jsou národem ve státoprávním smyslu." 2. "Jednolité území osídlené jedním národem jest zemí." Tedy ani to nesmí býti tištěno podle mínění ústeckého censora.

Dále byla z resoluce, kterou jsem navrhl, zabavena tato dvě místa: "Zahraniční politika Československa koná jim při tom ochotně služby pomocné, přes to." Zde jde o poukaz na politiku Francie a Anglie. A konečně: "Přiznává se dále, deset let po převratu a po požehnáních jím způsobených demokracie ovládaná plutokracií k národně socialistické myšlence, kterou vyhlásila před 10 lety na historické půdě. Volá všechny německé tvořící lidi, dělníky mozku a rukou, aby se pod prapory vojska skobového kříže spojili v německé dělnictvo a přikročili ke splnění svého velkého poslání." Toto místo bylo úplně zabaveno.

Nejinak se stalo kol. Knirschovi, jehož zprávu censor přímo zpustošil. Neboť byla zabavena úhrnem na 7 místech. Mezi tím bylo zabaveno místo z knihy pana dr Roberta Freisslera, kterou všude lze dostati v knihkupectvích, místo, v němž se líčí průběh schůze prozatímního národního shromáždění německého Rakouska ze dne 21. října. Zde bylo z proslovu předsedy zabaveno toto místo: "Jednomyslně zajistiti státní budoucnost našeho národa v území, kde sídlí. Dějiny nás postavily na půdu, na které bydlíme, naši předkové hájili tuto půdu svou krví v nešťastných bojích, naši synové v tomto světovém požáru věrně za ni prolévali svou krev. Není silnějšího práva než právo našeho národa na úhrnné území jeho osídlení." Zde zaznamenává zápis živý souhlas a potlesk. "Dějiny nás učinily zakladateli starého státu rakouského a my jsme tomuto státu po staletí v nezlomné věrnosti a nezištné obětavosti poskytovali, co jsme měli nejlepšího v kultuře a hospodářství. Bez díků vystupujeme nyní z tohoto státu, abychom svou národní sílu opřeli jen o sebe samy a z jejího nevysychajícího pramene důvěřivě vybudovali nový stát sloužící jen našemu národu." Zde mluví těsnopisecký zápis o živém souhlasu, potlesku a provolávání slávy. Toto místo bylo úplně zabaveno.

Rovněž přece stejně historické státoprávní prohlášení, které kol. Knirsch proslovil jménem naší strany dne 21. října 1918. Uvedl jsem tento státoprávní projev již i zde ve sněmovně, ovšem jen s výsledkem, že i v těsnopiseckém zápisu poslanecké sněmovny stal se částečně obětí červené tužky předsednictva. Není tedy ani možné v této sněmovně demokracie přečísti historickou listinu. (Posl. Krebs [německy]: Tak to vypadá se svobodným projevem míněni!) Ano.

Nebudu uváděti dalších zabavených míst ze zprávy kol. Knirsche a poukázal bych jen na to, že se ovšem takovými opatřeními rdousícími volný projev mínění nedosáhne toho, čeho má býti dosaženo. "Demokracie jest diskuse", praví Masaryk a my musíme stále disputovati jen s pendrekem policie a s červenou tužkou státního zástupce. Jiná diskuse se nám prostě znemožní. (Posl. Knirsch: [německy]: To jsou práva ve svobodné republice!) Ano. To si chceme uvědomiti zvláště v jubilejním dnu svobodné demokratické republiky. Jest tomu 10 let, co byla ukončena jedna z největších válek světových dějin formulkou o sebeurčení národů. Wilsonovi byly sice postaveny pomníky, i v Praze, ale o Wilsonovu právu sebeurčení nechce nic věděti žádný ze států, které kořistí ze smluv uzavřených v pařížských předměstích. To letos zjistil na zasedání Meziparlamentní Unie, která jistě není revolučním sborem, Belgičan, co jest zvlášť příznačné, sám senátor La Fontaine.

Procházíme-li se tak ulicemi pražskými a vidíme-li přípravy k 28. říjnu, musíme si s tichou veselostí vzpomínati na všechna proroctví, jimiž pánové Tusar, Klofáč, dr Soukup, dr Stránský a soudruzi vychvalovali nastávající český stát jako útulek svobody a štěstí, sociálního a národního dorozumění. Zápisy ze schůzí staré rakouské říšské rady z r. 1918 jsou po této stránce velice poučné. (Posl. dr Schollich [německy]: Osvětluji samé důkazy německé kulturní práce v Praze!) Velmi správně. Tyto zápisy ze schůzi se dnes čtou jako pohádka z Tisíce a jedné noci.

Pan posl. Špaček, příště, až bude zase zavedena šlechta, jistě hrabě flanderský (Veselost na levici.) nedávno se svou neocenitelnou upřímností důkladně roztrhal na kusy tuto pohádkovou knihu pro německé politické děti. Děkujeme mu za jeho upřímnost. Ale chceme z četných projevů, učiněných v rakouské říšské radě jako proroctví o podstatě a obsahu příštího českého státu, uvésti jen dva: Václava Klofáče z 53. schůze XXII. zasedání poslanecké sněmovny dne 22. ledna 1918: "Jako odpověď na prohlášení pana ministerského předsedy mohu jen zvolati: Ať žije demokracie, ať žije nová svobodná Evropa, ať žije svobodný národ český a slovenský ve svobodném státě československém, ať žije sebeurčení národů!" Tak mluvil tehdy Václav Klofáč - pánové z českých národních socialistů, bylo by dobře, kdybyste si i vy někdy připomenuli to, co pravil jeden z vašich nejlepších mužů.

A v 85. schůzi rakouské poslanecké sněmovny, XXII. zasedání, dne 2. října 1918 prohlásil posl. Tusar k mírové deklaraci: "Ale to jedno vám můžeme říci: Příští český stát bude státem demokratickým. Nebude nikoho utiskovati, kdo bude žíti na jeho půdě, poněvadž jako malý národ velmi dobře víme, že přitažlivá síla našeho příštího státu bude musiti spočívati v tom, že náš český stát bude demokratičtější, sociálně pokrokovější a svobodnější než státy okolní. Budeme příliš malí, než abychom se mohli příště chrániti svou mocí, svými děly, svým vojskem". (Posl. Krebs [německy]: To měl velice pravdu!) Ano. Posledními slovy měl velice pravdu a bylo by velice dobře, kdyby si pánové připomenuli toto slovo nebožtíka Tusara. (Posl. dr Schollich [německy]: Co tomu říká pan Udržal?) Přes to, že se prohlásilo, že již nebude tajné diplomacie, přes to, že se prohlásilo, že odzbrojení Německé říše jest počátkem všeobecného odzbrojení, věci mají se tak, že nyní jako dříve právo se opírá jen o ostří meče. Místo sociálního pokroku mává světový finanční kapitál svým hladovým bičem nad těžce pracujícími, robotujícími otroky, jistě aby dokázal, že plutokracie a demokracie jsou duševně velmi úzce spojeny.

My nár. socialisté pevně trváme na státoprávním prohlášení, které kol. Knirsch pronesl dne 21. října 1918 na historickém místě. Vnitropoliticky jest naší směrnicí rozloučení zemské vlády pro sudetské země z r. 1919. Pohybujeme se zde na stejné čáře s vysokoškolským profesorem dr Masarykem z r. 1896. Připomínáme si jeho tehdejší vývody v týdeníku "Die Zeit" a stejně s ním pravíme, kde cituje Havlíčka: "Já pán, ty pán!" Když to však řekneme někde venku, zabaví nám to příliš horlivý státní zástupce. Nad námi jest velká idea, které sloužíme a o níž jsme přesvědčeni, že jednou určí budoucnost našeho národa, snad i budoucnost jiných národů, a to jest idea státu národní svobody a sociální spravedlnosti. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Štětka. Dávám mu slovo.

Posl. Štětka: Paní a pánové! Již po tři léta doprovází ministr financí státní rozpočet tvrzením, že rozpočet se rok co rok snižuje. Toto tvrzení pana ministra financí stalo se již pouhou frází, neboť tuto frázi vyvrátí vždy účetní uzávěrka jako protějšek rozpočtu, ačkoliv nejvroucnějším přáním měšťáků je, pokud jde o finanční poli tiku státu, snížiti výdaje státu, snížiti rozpočet. Toto zbožné přání měšťáků také provádí pan ministr financí, snaže se snížiti státní výdaje všude tam, kde se nedotýkají třídy majetné.

Před válkou nebyla celá otázka státu s hlediska finanční politiky, zejména daňové, příliš významnou, daleko ne tak významnou, jako je tomu dnes. Výpočty dokazují, že před válkou vyžádaly si výdaje státu nejvýše 10% celkového národního příjmu. Dnes po světové válce je tato otázka důležitější. To především pro změnu v celkovém postavení kapitalistického hospodaření a ve změně mocenských poměrů uvnitř kapitalistického hospodaření. Mocenský nástroj státu musí dnes býti na venek větší pro zostření imperialistických napětí, musí býti větší uvnitř pro zostření třídních protiv, třídních bojů, proti době před světovou válkou. Se stanoviska kapitalistického hospodářství a kapitalistických tříd v zájmu stabilisace celého kapitalistického řádu, musil tedy stát také ostřeji zasahovati do celého hospodářského života.

Tato skutečnost je v Československu potvrzena tím faktem, že podle ministra Engliše celý národní důchod v Československu, který se odhaduje na 60 miliard ročně, je zatížen ne 10% výdajů, jako tomu bylo před válkou, nýbrž zatížení se pohybuje mezi 14 až 16%. S tohoto hlediska, jakož i z mezinárodního měřítka odhalili třídnost rozpočtu v Československé republice pro rok 1929 moji klubovní soudruzi. Mně zbývá úkol, abych rozebral finanční otázku v Československu, jmenovitě, odkud stát bere peníze a kam je dává. Celá politika v Československu je veskrze řešena třídně. Je tomu tak zejména při finanční politice. Československý stát srůstá čím dále tím více s monopolistickými organisacemi kapitalistů, přináší této finančně průmyslové a agrární buržoasii největší výhody na straně výdajů a největší úlevy na straně příjmů. Jak v rozpočtech minulých, tak také v rozpočtu projednávaném jsou přesunuta všechna t. zv. daňová břemena na nejširší nemajetné pracující vrstvy. Státní rozpočet bere ohromnou většinu svých příjmů, ať přímo nebo nepřímo, od nemajetných pracujících vrstev a rozděluje je tak, aby sloužily nečetné buržoasní třídě k udržení jejího utlačovacího aparátu.

Aniž bych podrobněji rozebíral jednotlivé položky rozpočtové a zkoumal správnost technického sestavení rozpočtu Englišova, seskupím-li je podle původu, stojí zde celý obraz číselného rozpočtu a jeho příjmů ve srovnání tří let jako vrchol třídní finanční politiky, jejž buržoasie zařazuje jako část programu jubilejních oslav desátého výročí Československé republiky.

V Československu pochází ohromná většina všech poplatníků z řad pracujících, hlavní tíha daní spočívá na nich a přesunuje se na ně stále ještě více a více. Příjmy z daní tvoří základ veškerých státních příjmů i všeho státního hospodářství v Československé republice. Že tomu tak je, potvrzuje srovnání rozpočtových příjmů za roky 1927 až 1929.

Příjmy ze zdanění konsumu a výnosu práce činily r. 1927 8.609 milionů, r. 1928 stouply na 8.761 milionů a pro rok 1929 mají stoupnouti na 9.168 milionů. To znamená, že r. 1928 nastává zvýšení o 151 mil. Kč oproti roku 1927 a pro rok 1929 o 407 milionů Kč oproti r. 1928; vyjádřeny percentuelně činí příjmy z konsumu a výnosu práce r. 1927 - 77.74, r. 1928 - 80.9% a r. 1929 mají dosáhnouti 81.6% všech státních příjmů.

Naproti tomu příjem z majetku, zisku a důchodu činil r. 1927 - 1.890 milionů, r. 1928 klesá na 1.703 miliony a na r. 1929 jeví se opětný pokles na 1.695 milionů Kč. To tedy znamená od r. 1927 do r. 1928 pokles přímých daní o 187,451.000 Kč a pro r. 1929 má nastati další pokles přímých daní o 7,327.000 Kč. Percentuelně to znamená, že r. 1927 činily přímé daně z celkových státních příjmů pouze 17.08%, pro r. 1928 pouze 15.6% a pro r. 1929 15.2%.

Třetí částí státních příjmů jsou různé příjmy, které činily r. 1927 podle preliminované částky 574,228.000 Kč a klesly pro r. 1928 na 388, 921.000 Kč. Pro r. 1929 klesají opětně na 384,443.000 Kč. To znamená, že i tyto položky se snižují, a to proti rozpočtu na r. 1927 a 1928 o 185,360.000 Kč a na r. 1929 o 4,470.000 Kč. Percentuelně tato část příjmů značí v celkovém příjmu r. 1927 15.18%, r. 1928 3.5% a r. 1929 3.2%. Takhle skutečně vypadá rozpočet a jeho soustava pro r. 1929 ve srovnání rozpočtů na r. 1927 a 1928!

Z tohoto rozpočtového přehledu vidíme, že finanční a daňová politika vůbec v Československu jako měšťáckém státě je řízena k ochraně kapitalistických poplatníků, poněvadž její nejvyšší, nejsvětější zásadou jest ochrana nadhodnoty a podpora hromadění kapitálu na účet života dělnických tříd, neboť postavení dělnických tříd je dnes takové, že každé omezení jejich životní míry jde na účet samého života.

Finanční politika v Československu v uplynulém období od Rašína až k Englišovi je nepřetržitým řetězem pokusů o stabilisaci kapitalistických řádů a nepřetržitým řetězem vykořisťování a daňového vyssávání pracujícího lidu.

Pro historii vývoje a linie finanční politiky v Československu srovnal jsem účetní uzávěrky státu za 9 let, a zjistil jsem, že ministr financí, aby zakryl třídnost finanční politiky, fixluje s ciframi nejen rozpočtovými, nýbrž hlavně s ciframi v účetních uzávěrkách. Že ministr financí má snahu zakrýti třídnost své politiky, je zejména patrno, srovnáme-li opětně příjmy státu, odkud plynou.

Není sice mým úkolem, abych ministra financí přesvědčoval o jeho správné teorii, nýbrž mým úkolem jest, abych p. ministra financí odhalil před dělnickou veřejností jako vůdce systému, který drancuje a beze studu vybírá poslední korunu z dělnických rodin pro bezedné kapsy kapitalistů, co naproti tomu pomáhá daňovým defraudantům, aby se dostali se svými vydřenými, dosud nespočitatelnými zisky do přítmí československého finančního šera, na které si pan ministr financí tolik stěžoval při projednávání daňové reformy tvrdě, že při 60 miliardovém národním důchodu ročním je ke zdanění zachyceno pouze 9 miliard.

Finanční politika v Československu byla vedena přesto po celých 10 roků, tedy i v době, kdy byli reformističtí vůdcové ve vládě, pod heslem: Konsolidace kapitalistických řádů na úkor pracujících vrstev. To znamená ve finanční politice převalování čili přesunování daňového břemene s majetné třídy na nemajetnou třídu pracující. Všichni dělníci se velmi dobře pamatují, co říkali reformističtí vůdcové od r. 1918 až do r. 1925, kdy brali účast ve vládě na celém daňovém šroubu, který dnes měšťáci přitahují, a to ještě za tichého souhlasu reformistických vůdců, jak potvrdila projednávaná daňová reforma. Co říkali reformističtí vůdcové o finanční politice státu hned od počátku? "Napřed je potřebí vybudovati republiku se silnými finančními základy". To znamená upevniti finanční a kapitalistické řády v republice. To se také do značné míry buržoasii za pomoci reformistických vůdců povedlo, jak je dokázáno státní účetní uzávěrkou počínaje r. 1919 až 1927. Stavím zde dvě srovnání podle státních účtů, a to za prvé, kolik přispěla buržoasie na vybudování Československé republiky za 10 let, za druhé, kolik bylo vydřeno daňovým šroubem na nejchudších vrstvách v Československu za 10 let. Jestliže jsem provedl rozpočtové srovnání daňového břemene v ČSR za poslední 3 léta a ve srovnání dokázal, že jediným nositelem finanční politiky jsou pracující vrstvy, pak účetní uzávěrky za léta 1919 až 1927 dokazují, jak velký byl spáchán daňový zločin na pracující třídě. Dělníci, malí zemědělci a domkáři musí také srovnati za 9 let, o kolik platili méně, když účetní uzávěrka za r. 1919 vykazuje daň pozemkovou 69,500.419 Kč a r. 1927 pouze 62,633.830 Kč, tedy o 6,866.598 Kč méně než r. 1918. Mnozí úředníci a zřízenci musí srovnati, kolik jim bylo sleveno na dani z vyššího služného, kterážto daň se daňovou reformou opětně zavádí, když r. 1919 bylo vybráno 4,793.790 Kč a r. 1927 pouhých 3.232 Kč.

Pro krátkost doby nemohu dopodrobna srovnati celou daňovou politiku, jak se jeví za 9 let. Musím však v daňové soustavě jak daní přímých, tak nepřímých daní učiniti z účetních uzávěrek srovnání, které musí přímo pobuřovati.

Daně přímé projevují se takto: Od r. 1919 až do r. 1927 podle účetních uzávěrek projevuje se v prvé řadě zdanění majetku a zisku tím, že bylo odvedeno státní pokladně r. 1919 376,500.885 Kč a r. 1927 366,268.522 Kč, tedy bylo odvedeno méně o 10,232.363 Kč. Jaké je však srovnání celkové? Daně z příjmu za 9 let ve srovnání s daňovými nedoplatky ukazují tyto cifry: Celkové daně pro státní pokladnu vykázané účtem činily 1.275,089.883 Kč, ale bylo zaplaceno pouze 697,607.533 Kč, tedy již r. 1919 daně přímé vykazovaly nedoplatků 577,482.350 Kč.

Tak to postupuje každým rokem, až r. 1927 vypadá to ve srovnání takto: Povinnost přímé daně stoupla na 5.861,880.856 Kč a bylo zaplaceno pouze 1.834,052.542 Kč, a daňových nedoplatků pro r. 1927 podle účetní uzávěrky na daních přímých zbylo 4.027,828.114 Kč. Percentuelně vypadá za celých 9 let předepsaná, státu odvedená a také zdefraudovaná daň z příjmů takto: Dlužná daň r. 1919 činila 45.29%, r. 1920 76.68%. r. 1921 43.38%, r. 1922 44.48%, r. 1923 59.94%, r. 1924 58.59%, r. 1925 58.72%, r. 1926 66.99% a r. 1927 68.89%, čili 70% předepsaných daní přímých bylo zdefraudováno.

Naproti tomu daně nepřímé za těchto 9 let vypadají takto: Daň z konsumu, která r. 1919 jest účtem vykázána 412,951.936 Kč, vykazuje se již r. 1927 částkou 1.835,377.676 Kč, čili nastává zvýšení o 1.422,425.740 Kč, to jest 4krát tolik, kolik činila r. 1919. Na daních nepřímých jak rostly a jak výběrčími byly zdefraudovány, činí dlužná, tedy zdefradovaná daň obratová, daň celní r. 1919 12,802.046 Kč oproti zaplacené 1.070,524.333 Kč, což značí, že od nejširší pracující třídy, tedy od konsumentů bylo vybráno 11.81% daní, ale majetné vrstvy obchodní a průmyslové si tyto vybrané daně ponechaly, tedy je zdefraudovaly. Tento proces se odehrává každým rokem a dostupuje r. 1927 přímo horentní cifry. Jestliže nepřímé daně jako zdanění konsumu činily 1,835,377.000 Kč, tak také cla, daň z obratu a monopolu, které r. 1919 činily 403,276.721 Kč, stouply r. 1927 na 4.417,129.183 Kč. Daně dopravní, které činily r. 1919 117,522.352 Kč, byly zvýšeny r. 1927 podle účetní uzávěrky na 871,413.802 Kč. Zdanění bytů, které činilo r. 1919 56,773.324 Kč, činí r. 1927 75,110.664 Kč.

Percentuelně vypadá toto zvýšení tak, že daň z konsumu stoupla r. 1927 proti r. 1919 o 344.69%, cla, daň obratová, monopoly r. 1927 oproti r. 1919 o 995.28%, daně dopravní stouply r. 1927 proti r. 1919 o 641.51% a také daň z bytů stoupla r. 1927 proti r. 1919 o 32.33%.

Tak tedy vypadá finanční politika státu v 10. výročí, kdy se nepřímé daně opět zvyšují o 600 mil. Kč! Tak vypadá to spravedlivé rozdělení daňových břemen, jež provedlo za 10 let ministerstvo financí! Tak tedy vypadá ta finanční politika Englišova, o níž ještě před nedávnem prohlašovali reformističtí vůdcové, že je to jedinečná finanční politika, mající zdravé základy pro výstavbu republiky. Vůdce české soc. dem. strany dr Meissner dne 25. září 1926 prohlašoval Englišovo finační dílo za svaté a Engliše vedle dr Rašína za jediného finančníka, schopného dáti republice finanční základy. Páni z reformistických stran se tedy nemusejí diviti, že ten genius Engliš řídí finanční politiku státu tak, že v 10. roce trvání tohoto státu budou pořádati fabrikanti, zbytkaři a daňoví defraudanti jubilejní oslavy sami, neboť oni jediní mohou oslavovati, zatím co pracující třída, domkáři, malí rolníci a živnostníci jsou v jubilejním roce z chalup vyháněni, sahají po provaze jako posledním prostředku, který daňová reforma dala na dveře všech chudých chalup.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP