Úterý 12. března 1929

Začátek schůze ve 4 hod. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Slavíček, dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Bečko, Vávra.

185 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: min. předseda Udržal; ministři dr Labaj, inž. Novák, dr Šrámek, dr Tiso, dr Vlasák.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 190. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené dal jsem: dodatečně na 189. schůzi dne 8. března t. r. posl. Burianovi, Dědičovi, Elstnerovi, Jílkovi, Juranovi, Landové-Štychové, Mikulíčkovi, Schmerdovi, dr Sternovi, Školovi a Wünschovi pro neodkladné záležitosti, posl. Zoufalému, z rodinných důvodů; na dnešní schůzi posl. dr Štefanovi pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvili se: posl. dr Slávik; dodatečně na 189. schůzi dne 8. března posl. Kršiak, Śliwka, Štětka a Zápotocký.

Lékařská vysvědčení předložili posl. Macháček, dr Holota.

Došla oznámení o změnách ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Molíka za posl. dr Hnídka a posl. Vomelu za posl. dr Slávika; klub poslanců "Deutsche christl.-soz. Volkspartei" posl. Kunze za posl. Bobka; klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. Dietla za posl. Schustera.

Předseda: Došla sdělení ze senátu. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Předseda senátu sdělil, že senát přijal:

ve 163., 164. a 165. schůzi dne 15., 20. a 21. února 1929 zkráceným řízením podle §u 55 jedn. řádu sen. osnovu zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách (tisk 814 sen.) ve znění usneseném poslaneckou sněmovnou (přípis ze dne 21. února 1929),

ve 166. schůzi dne 5. března 1929 zkráceným řízením podle §u 55 jedn. řádu sen. schvalovací usnesení o obchodní úmluvě mezi republikou Československou a Francií, sjednané v Paříži dne 2. července 1928 (tisk 817 sen.) (přípis ze dne 5. března 1929),

ve 163. schůzi dne 15. února 1929 resoluční návrh sen. dr Brabce, dr Šrobára, Habrmana, dr Reyla, dr Kloudy, dr Hellera, Thoře, Toužila, dr Hilgenreinera, Kahlera, Prause, inž. Klimko a všech ostatních předsedů parlamentních klubů, aby vláda bezodkladně učinila opatření za účelem zmírnění nouze způsobené letošními mimořádn ými poměry a aby k tomu účelu poskytla potřebné peněžní prostředky [přípis ze dne 22. února 1929 k tisku 814a) sen.].

Předseda: Došel dotaz. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Dotaz posl. dr Daňka a druhů ministru školství a nár. osvěty o jmenování Jana Kocana definitivním profesorem na reál. gymnasiu v Králové Poli (č. D 1381-II).

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány zprávy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

2105. Zpráva I. kulturního výboru, II. soc. politického výboru a III. rozpočtového výboru k usnesení senátu (tisk 1938) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 700 a 760) o pomocných školách (třídách).

2109. Zpráva výboru imunitného o žiadosti okr. súdu vo Frýštáte, žiadajúcej vydať k trest. stíhaniu posl. Harusa.

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány a současně přikázány výboru iniciativnímu návrhy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

2087. Návrh posl. Horpynky, inž. Junga a druhů na všeobecný pensijní zákon. 2101. Návrh posl. Simma, Krebse a druhů na změnu zákona z r. 1888 a zákona č. 207/1919 Sb. z. a n. o úrazovém pojištění dělníků.

2102. Návrh posl. Horpynky, Krebse a druhů na přeřazení města Litoměřic do skupiny B činovného.

Předseda: Přikazuji výborům ústavně-právnímu, zahraničnímu a rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

2089. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé úmluva mezi Československou republikou a královstvím Maďarským o úpravě dluhů a pohledávek ve starých korunách rakouských a uherských, podepsaná v Budapešti dne 26. května 1928 a závěrečný zápis k této úmluvě.

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem tuto žádost:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Žádost okr. soudu v Aši ze dne 6. března 1929, č. Nt 13/29, za souhlas s trest. stíháním posl. Wünsche pro přestupek §§ 2 a 19 zákona shromažďovacího z 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z. (č. J 732-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů zemědělského a rozpočtového o návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, dr Labaje, dr Kramáře, Mlčocha, Windirsche, dr Lusehky, Stenzla, Staňka, Dubického, Nejezehleba-Marchy, dr inž. Botto, Adámka, Fr. Navrátila, Šamalíka a druhů (tisk 1969) na změnu zákona ze dne 1. července 1926, č. 139 Sb. z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova (tisk 2100).

Podle usnesení předsednictva, jež vyhovuje projeveným přáním, navrhuji, aby se sloučilo jednání a rozprava o osnově této, jakož i o osnově, kteráž jest na pořadu jako 2. odstavec pořadu, to jest:

2. Zpráva výborů zemědělského a rozpočtového o návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, dr Labaje, dr Kramáře, Mlčocha, Windirsehe, dr Luschky, Stenzla, Staňka, Dubického, Nejezehleba-Marehy, dr inž. Botto, Adámka, Fr. Navrátila, Šamalíka a druhů (tisk 1968) na vydání zákona o elektrisačním fondu (tisk 2103).

Důvodem jest, že tyto dvě osnovy úzce spolu věcně souvisí.

Jsou snad nějaké námitky proti návrhu na sloučené projednávání těchto dvou odstavců? (Nebyly.)

Není jich.

Projednávání a rozprava budou tedy dle návrhu sloučeny.

Zpravodaji k odst. 1 pořadu, totiž o osnově tisk 2100, jsou: za výbor zemědělský p. posl. Dubický, za výbor rozpočtový p. posl. Adámek.

Dávám slovo prvému zpravodaji, p. posl. Dubickému.

Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Návrh zákona, kterým má býti zvýšena finanční podpora elektrisace venkova, dotýká se velmi významně celého velikého problému soustavné elektrisace, prováděného v našem státě od r. 1919.

Zákon č. 139 z r. 1926 povolil za leta 1927 až 1931 ročně částku 10 mil. Kč. Novela tohoto zákona, kterou dnes projednáváme, zvyšuje tuto roční částku 10 mil. Kč na 35 mil. Kč a prodlužuje dobu pro udělení podpor o dvě leta, t. j. do r. 1933.

Předložená osnova jest iniciativním návrhem posl. Staňka a celé koalice. Předseda Staněk zná dobře onu nezdolnou touhu našeho pracovitého venkova po opatření elektrické energie, která i do chudých vísek přináší nový život, možnost nových výdělků, zvýšení domácí produkce a zlevnění práce, a proto rychlou cestou umožňuje svým návrhem další podporu soustavné elektrisace.

Než přejdu k meritu tohoto zákona, dovolím si několika slovy naznačiti, v jakém stadiu je dnes elektrisace obcí v našem státě.

Do r. 1919 bylo zelektrisováno v území naší republiky okrouhle 1.600 obcí. Koncem r. 1928 činil počet eIektrisovaných obcí 5.728, z toho v zemi České 4.238 obcí čili 52%, v zemi Moravsko-slezské 1.300 obcí čili 38%, v zemi Slovenské 172 obcí čili 4.9% a v zemi Podkarpatoruské 17 obcí čili 3.5%.

Příčinou toho, že v zemích t. zv. historických pokročila elektrisace mnohem dále než na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, je především ona okolnost, že u nás již před válkou bylo zelektrisováno více než 1.400 obcí. Mimo to dlužno vzíti na vědomí, že již před válkou a za války byly v zemích historických konány pilné a rozsáhlé přípravy na provádění soustavné elektrisace, že byly zakládány různé svazy, které otázku elektrisace zevrubně studovaly, a to jak po stránce technické, tak i v otázkách finančních. Těchto příprav na východě našeho státu nebylo. Než dlužno konstatovati s radostí, že i v územích těchto jeví se značný zájem pro elektrisaci a že dosavadní 4 všeužitečné slovenské společnosti velmi utěšeně svou činnost rozvíjejí. Zvláště s důrazem dlužno konstatovati, že jsou to středoslovenské elektrárny, které byly ze všech všeužitečných podniků tohoto státu, jichž jest dnes celkem 23, první prohlášeny za podniky všeužitečné. Zbývá ještě zelektrisovati u nás 9.895 obcí čili 63% všech obcí našeho státu.

Z uvedených 5.728 obcí, které dosud byly zelektrisovány, dostalo subvenci pouze okrouhle 1.200 obcí. Velká část obcí obstarala sobě náklady na stavbu rozvodných sítí a příslušných transformátorů sama. Z toho lze si snadno vypočísti, jaké oběti přinesl náš venkov soustavné elektrisaci po válce, když často opatřil potřebný náklad na stavbu sekunderních sítí a tu a tam přispěl též na primérky. Učinil tak zejména ve snaze, aby zlevnil svůj výrobek a aby se stal schopnějším konkurence s dodavateli zemědělských výrobků z ciziny, kde práce v hospodářství není tak namáhavá a kde půda i slunce a tím i výroba jsou vděčnější.

Pokud šlo o elektrisaci obcí hospodářsky silných a s hustým zalidněním, kde poměrné náklady se stavbou sítí na hlavu připadající byly nízké, nebylo třeba udělovati subvencí. Když však náklady na stavbu těchto zařízení přesahovaly síly drobných obcí a elektrárenských družstev, přikročilo ministerstvo zemědělství r. 1924 k udělování podpor ze své rozpočtové položky "hospodářské strojnictví a elektrisace".

Nutno vřele oceniti s tohoto místa záslužnou práci ministerstva zemědělství a zemědělských rad, které za těžkých poměrů stály na výši doby a učinily vše, aby akce elektrisační na venkově byla soustavně prováděna. Dnes má tuto akci v rukou ministerstvo veř. prací. Vím dobře, že za vedení p. sekčního šéfa Vaňoučka i tu bude učiněno vše. aby další akce, směřující k soustavnému provádění elektrisace venkova, doznala co nejdříve podstatných a utěšených úspěchů.

Když se r. 1926 shledalo, že běžné prostředky ministerstva zemědělství nestačí, předložen byl vládou návrh zákona na finační podporu elektrisace venkova, který, jak jsem již řekl, byl schválen. Ruch elektrisační však právě v minulých letech nabyl takové intensity, že částka 50 mil. Kč, povolená zákonem tímto až do r. 1931, byla již koncem r. 1928 až na malý zbytek na subvencích přiřčena, a vedle toho nashromáždilo se u zemských úřadů, u ministerstva veř. prací a u zemědělských rad více než 1200 nových žádostí, které by vyžadovaly úhrnem podpory 48 mil. Kč.

Novým zákonem na letošní rok povolené částky ve výši 35 mil. Kč bude použito především na splátky žadatelům, jichž žádosti do konce r. 1928 byly příznivě vy řízeny. K úhradě toho bude zapotřebí 25 mil. Kč, takže pouze asi 10 mil. Kč zbude letos na nové žádosti, jež v tak značném počtu byly již předloženy.

Z úhrnné částky 175 mil. Kč, která tímto zákonem má býti na 5 let povolena, zbude po výplatě splátek na žádosti již povolené okrouhle částka 150 mil. Kč na podpory venkovských sítí a primérních přípojek. Odečteme-li od této částky 25 mil. Kč jako pravděpodobně očekávaný příspěvek na stavbu primérních přípojek, zbude tu částka 125 mil. Kč, pomocí jíž bude možno u děliti podporu okrouhle na 3000 sekundérních sítí. Z toho vysvítá, že po provedení elektrisační akce na podkladě tohoto zákona zbude nám ještě téměř 7000 obcí nezelektrisovaných, kde bude možno provésti elektrisaci v dalších dvou pětiletích.

Nutno si předložiti otázku, zda je plně odůvodněno, aby podpory na stavbu sekundérních sítí byly vypláceny? Na tento dotaz nutno odpověděti, že by venkovské obce nemohly vůbec staveb těchto podniknouti, kdyby se jim nedostalo náležité podpory, poněvadž ve venkovských obcích možno zúročiti náklad na stavbu sekundérních sítí výnosem z prodeje energie nejvýše do 25%; zbytek nákladu nemůže elektrárenský podnik - po úhradě vydání na výrobu a dopravu energie až k obci, na udržování a obsluhu sekundérní sítě a inkaso - bez ztráty uhraditi a z toho vzniká nezbytná potřeba podpory státní, zvláště jde-li o obce chudé a málo obydlené.

Stále stoupající světová soutěž ve všech odvětvích hospodářských nutí naše výrobce jak zemědělské, tak i živnostenské, aby výrobu svoji zmechanisovali. Drobný zemědělec soutěží s velkostatkem a se zemědělskými výrobky z cizích, úrodnějších zemí. Venkovský živnostník musí soutěžiti se živnostníkem v městech, kde již po dlouhou dobu dopřáno bylo jeho kolegům dobrodiní, provozovati výrobu svou pomocí elektromotoru. Z příčin těchto nemůžeme oněch 63% obcí, které nebyly dosud zelektrisovány, ponechati bez elektrické energie, poněvadž bychom obce ty odsoudili k pozvolnému úpadku a tím bychom nepřímo podporovali v krajinách těch vystěhovalectví, jehož odstranění anebo alespoň zmírnění musí býti jedním z nejdůležitějších našich hospodářských úkolů.

Elektrisace znamená též decentralisaci práce z měst, což je zajisté přáním všech, kteří mají na mysli zdravý hospodářský rozvoj našeho lidu.

Pravil jsem, že elektrárenský podnik může nanejvýš zúročiti 25% nákladu na sekunderní síť. Zbytek 75% nákladu musí uhraditi obec ze svých přirážek aneb z t. zv. připojovacích tax. Poněvadž obcím jest udělována průměrně subvence ve výši 25%, zbývá i po udělení subvence ještě 40% nákladu na elektrisaci, který se stane břemenem obce aneb družstva.

I chudé obce nesou rády to břemeno, jen když jim bude dána k disposici energie za přiměřenou cenu, aby tím mohly svým občanům vyjíti vstříc.

Nebudu se šířeji zmiňovati, jaký význam má soustavná elektrisace pro stát. Upozorňuji pouze, že znamená podstatné zlepšení naší celostátní bilance, neboť zmírní se náklady na dovoz minerálních olejů pro svícení a pohon drobných motorů, že zvýší se výroba všech producentů a tím se i zlevní náklad na výrobky, jež jsou naší denní potřebou.

Chci poukázati i na vynikající účast země České v soustavné elektrisaci, zejména po válce. Zemský výbor nebyl jen ochráncem právních zájmů obyvatelstva, nýbrž péče jeho směřovala k tomu, aby elektrisace země byla provedena plánovitě. Péče země o systematické provedení elektrisace vedla především k využitkování vodních sil. Bylo to zcela přirozené, protože dosavadní péče o vodní hospodářství nashromáždila za řadu let hojně zkušeností v tomto oboru. Za účinné podpory země byla založena řada elektrárenských společností. Počítáme-li, že do konce r. 1927 dá se vyjádřiti kapitálová účast jednotlivých činitelů částkou 270 mil. Kč, připadá na samosprávu 192 mil. Kč, z toho na zemi přes 66, na stát 38 a soukromý kapitál 23 mil. Kč. Ale zemský výbor pracoval i v jiném směru. Převzal jménem České země záruku za dlužní úpisy všeužitečných elektrárenských společností, a to v celkové částce asi 300 mil. Kč. Kromě toho pečoval zemský výbor o vybudování jak tepelných, tak i vodních zdrojů elektřiny, především zemské východočeské elektrárny v Poříčí u Trutnova. Vodních sil bylo využito vystavěním vodních elektráren na Vltavě, na Jizeře u Spálova, na Černé, na Mži a na Želivce, a to celkovým nákladem 80 mil. Kč. Za vedení zemského výboru vytvořeno bylo 14 společností elektrárenských, jejichž vývoj do budoucnosti je dobře zajištěn. Země česká spolupůsobila také při budování vodních elektráren, stavěných státem. Na stavby tyto přispěla země česká obnosem přes 12 1/2 mil. Kč. Mám za povinnost oceniti záslužnou práci bývalého zemského výboru a vysloviti přání, aby i zemský úřad a zemské zastupitelstvo mělo pro další úkoly elektrisační plné pochopení. Doufejme, že tomu tak bude, neboť podpora elektrifikace venkova není vydáním jalovým.

Peníze vynaložené na elektrisaci zůstávají doma a zlepšují naši zahraniční bilanci. Ve spisu "Elektrisace Československa" vypočítává se, že dosavadní elektrisací po válce provedenou zlepšila se zahraniční bilance jen náhradou elektřiny za petrolej o 14 mil. Kč ročně. Částky, kterými stát podporuje elektrisaci v chudých zemědělských oblastech, vrátí se mu v brzké době ve formě zlepšení poplatnosti obyvatelstva, jehož výrobnost se elektrisací zvýší.

Zároveň bude řešiti účelně podporovaná elektrisace důležitý problém, totiž vylidňování venkova. Levná elektřina, která bude všude k disposici, zlepší poměry a upevní naše živnosti, které budou vyráběti levněji a budou moci lépe konkurovati s výrobou tovární. Velká část dělnictva, které dosud odcházelo z venkova do měst za lehčí a lépe placenou prací, která se omezuje jen na obsluhu strojů a kde hlavně stroj hrubou práci vykonává, zůstane nadále na venkově, kde elektromotory rovněž osvobodí člověka od hrubé práce tělesné.

Při provádění elektrisace zaměstnána je velká řada našich domácích firem, které jsou s to dodávati vše - žárovkou u konsumenta počínaje a největším turbogenerátorem konče. Tento mohutně rozvinutý domácí průmysl živí statisíce dělníků a úředníků. Rozvoj tohoto průmyslu a zaměstnanost zvyšuje jeho soutěživost též na trhu světovém.

Naši inženýři ruku v ruce s výbornými dělníky nabývají na objednávkách, které jim elektrisace zadala, cenných zkušeností, snižují své výrobní náklady, propracovávají své výrobky, zlepšují je, zlevňují a nabývají odvahy k soutěži v cizině. Je cenným poznatkem, že peníz, který má vláda věnovati podle tohoto zákona na další podporu elektrisace v chudých zemědělských oblastech, zůstane a bude kolovati z největší části u nás doma, neboť dodávkami pro elektrisaci jsou zaměstnány naše továrny a naše dělnictvo, což jest zaručeno zejména u podniků všeužitečných, které jsou k tomu nejen ochotny, nýbrž podle svých stanov i povinny.

Ke konci chtěl bych ještě poukázati, že v naší republice máme již dosti vyvinuté elektrisační zákonodárství. Páteří jeho má a musí býti soustavnost. Ale zákon není ještě všechno. Je nutno sledovati provádění zákona a po této stránce nutno říci, že jeví se mnohde až úzkostlivá opatrnost, která je na úkor cílů zákonem stanovených. Chybí často odvaha k dílům, jejichž rentabilita objeví se v budoucnosti - sledují se namnoze úzké zájmy místně hospodářské a bojíme se risika prvých let, která podvazují podnikavost vyšších rozmachů a cílů. Dovedeme si vytýčiti program skutečné soustavnosti, ale často pro zájmy lokální bojíme se za něj postaviti. Nyní stojíme před další etapou: schvalujeme nový zákon o podpoře soustavné elektrisace hospodářsky slabých krajů a elektrisačního fondu k tomu, aby byl umožněn nejvyšší cíl - soustavnost ve výrobě a dodávce proudu na celém území státu.

Není hospodářsky důležitější akce než je tato. Podpora elektrisace hospodářsky a sociálně slabých krajů a spolupráce na dosažení soustavné elektrisace a ekonomisace výroby povede ke snížení a ke sjednocení ceny výroby elektrické energie, což jest věcí krajně žádoucí.

Z přehledu 10leté činnosti elektrisační u nás je viděti, že jsme v elektrisaci 3 léta za Holandskem, 4 léta za Italií, 16 let za Spojenými státy a 20 let za Švýcarskem. To ukazuje, kolik let musíme tyto země doháněti a kolik je potřeba u nás další práce.

Návrh, který projednáváme, umožňuje tuto moudrou a rozumnou práci a proto v zastoupení zemědělského výboru prosím, aby mu sněmovna neodepřela ústavního schválení. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo zpravodaji rozpočtového výboru, panu posl. Adámkovi.

Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno! Mým úkolem jest, jménem rozpočtového výboru doporučiti iniciativní návrh o podpoře soustavné elektrisace venkova v naší republice. Mohu říci, že po stránce odborné referent zemědělského výboru p. kol. Dubický jasně vysvětlil pohnutky, ukázal nutnost i potřebu, podporovati soustavnou elektrisaci ze státních prostředků. Myslím, že mně tudíž není třeba odůvodňovati návrh jako takový, nýbrž úkolem mým, jako referenta výboru rozpočtového, jest ukázati na věc, na kterou bude jistě také poukazováno, to jest, že v předloženém návrhu zákona žádáme na podporu soustavné elektrisace 35 mil. Kč ročně.

R. 1926 usnesli jsme se na zákoně, podle kterého má býti soustavná elektrisace podporována 10 mil. Kč ročně, a stanovili jsme, že podpora soustavné elektrisace má býti vyplácena po 5 let za sebou jdoucích, rokem 1926 počínaje a rokem 1931 konče. Loňského roku usnášeli jsme zde zákon, podle kterého přenášeli jsme působnost podpory soustavné elektrisace s ministerstva zemědělství na ministerstvo veř. prací. Nyní ministerstvu veř. prací máme ústavně povoliti větší dotaci na podporu soustavné elektrisace.

Je především otázka, zda toho je potřebí, a druhá otázka, zda to je také možné. Kolega referent za výbor zemědělský odůvodnil již potřebu podpory, takže mně zbývá jenom dodati, že na 5 roků bylo sice stanoveno k podporování soustavné elektrisace 50 mil. Kč, ročně tedy 10 mil. Kč, ale požadavky, kladené obcemi a elektrárenskými družstvy, jsou daleko větší, než pokud jsme ústavně povolili na podporu vydávati. Už koncem r. 1928 bylo tolik žádostí, že částka 50 mil. Kč, předběžně povolena podle zákona čís. 139/1926, byla aktově téměř vyčerpána. Na rok 1929 zůstalo nevyřízeno na 700 žádostí, ale k disposici zbývalo toliko 3 mil. Kč.

Bylo jasno, že není možno, aby stát, resp. ministerstvo spravující tuto položku, danou mu Národním shromážděním k disposici, vystačily s podporami pro všecky žadately, kteří se o podporu ucházejí. Chceme-li se dostati do stadia soustavné elektrisace, musíme povoliti větší dotaci ze státních prostředků těmto hospodářsky slabším, chudším a přírodou odstrkovaným krajinám, aby mohly použíti tohoto dobrodiní moderní techniky a vynálezů. V rozpočtu na letošní rok je pro ministerstvo veř. prací pro tento účel preliminováno pouze 10 mil. Kč. Poněvadž, jak již jsem uvedl, částka tato jest aktově téměř vyčerpána, přicházíme s iniciativním návrhem, aby položka 10 mil. Kč byla zvýšena na 35 mil. Kč.

Je možno namítnouti, že je to ústavně nemožné, poněvadž podle našeho ústavního zákona není dovoleno prováděti virement, totiž přesuny z jedné položky do druhé, jsou-li větší, bez schválení Národního shromáždění. Ale máme také zajištění, že podle finančního zákona máme v rozpočtu na rok 1929 rozpočtový přebytek 35 1/2 mil. Kč. Podle čl. XXII finančního zákona usnesli jsme se, vydati z tohoto státního přebytku 20 mil. Kč napřed, a to 10 mil. Kč na podporu věcí kulturních a 10 mil. Kč na podporu věcí sociálních, jako na oslavu 10letého trvání našeho státu. Zbývá nám tudíž v rozpočtu pouze 15 1/2 mil. Kč. Proto navrhujeme v projednávané předloze, aby především těchto 15 1/2 mil. Kč státního přebytku jsoucího k disposici mohlo býti dáno na podporu soustavné elektrisace.

Pokud se týče nedostávající se částky 9 1/2 mil. Kč, navrhujeme, aby uhrazena byla z úspor v rozpočtu vykázaných. Neomezujeme nikterak vládu, že musí tyto úspory najíti v ministerstvu veř. prací. Vláda má možnost, tyto úspory nalézti kdekoliv. Víme, že býv. ministr financí propagoval zásadu, aby z daně obratové, která vynese daleko více, než v rozpočtu je preliminováno, bylo obnosem půl miliardy Kč pamatováno na t. zv. konsolidační fond pro ministerstvo financí. Dále však také víme, že daň obratová jako daň výnosová vynese ještě více, než kolik bude do toho konsolidačního fondu potřebí, a jsme pevně přesvědčeni, že i z této položky bude možno poskytnouti na podporu soustavné elektrisace nějaký obnos.

Když jsme v rozpočtovém výboru tuto věc probrali, mohli jsme také klidně přijíti před Národní shromáždění s návrhem, aby projednávaný iniciativní návrh sněmovna ústavně schválila.

Poněvadž však známe obce, kde se elektrisace v posledních dobách provádí nebo bude prováděti, i tempo, jakým elektrisace postupuje, a víme, že to bude trvati nejméně 20 roků, než bude elektrisace provedena, vidíme, že obce, které se chtějí připojiti na elektrickou síť, musejí přinášeti velké finanční oběti a že je nutno těmto obcím přispěti i jinou formou než jen podporou k soustavné elektrisaci. Proto také jménem rozpočtového výboru doporučuji ku přijetí všechny resoluce otištěné ve zprávě výborové, jmenovitě resoluci čtvrtou, podle které po dohodě s ministerstvem financí osvobodí se obce, když o to požádají, od placení kolků na dluhopisy, když si vypůjčí obnos na elektrisaci z peněžního ústavu a když rozvodná síť není majetkem dotčené obce, nýbrž elektrárenského všeužitečného svazu, ke kterémužto celku jedna každá obec se připojuje.

Opakuji: Doporučuji jménem výboru rozpočtového projednávanou předlohu i všechny 4 resoluce k ústavnímu schválení. (Souhlas.).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP