Při svém návrhu z roku 1921 jsme postupovali
velmi instruktivně. Požadovali jsme od státu
případně od vyučovací správy
organisaci ústavu jako odboru německé vysoké
školy technické v Praze se sídlem v Ústí
n. L. Tehdy jsme také sdělili očekávanou
výši nákladu na vedení ústavu.
(Výkřiky posl. Geyera.) Právě
z těchto sdělení se ukázala možnost
uskutečnění našeho školského
požadavku i v době doznávané hospodářské
a finanční nouze. Poukazovali jsme tehdy ve svém
návrhu z 10. května 1921 stran zřízení
německé vysoké školy obchodní
na to, že by se dala při velmi skromné výši
našeho požadavku tato vysoká škola provésti
s nejskromnějšími finančními
prostředky státu. Prokazovali jsme tehdy, že
pro prvý semestr zakládaného ústavu
by bylo zapotřebí na řádných
výdajích pouze 200.000 K, na mimořádných
výdajích 100.000 K, a že by se tyto výdaje
o něco zvýšily teprve v příštích
letech při zavedení 3. až 6. semestru. Avšak
přes všecky tyto práce, přes všecku
tuto nejvěcnější práci - a také
naše dnešní kritika jest nesena absolutní
věcností (Výkřiky na levici.) -
nebyly dosud naše snahy korunovány úspěchem,
až dosud jsme ničeho neslyšeli, že by vláda
vycházela aspoň trochu vstříc našemu
požadavku po zřízení německé
vysoké školy obchodní, přesto že
kulturní výbor přijal 25. června 1926
resoluci Kaufmannovu, jíž bylo vládě
uloženo - slyšte, bylo to 25. června 1926 - vypracovati
v nejkratší době návrh zákona,
který činí opatření stran zřízení
německé obchodní školy jako odboru německé
vysoké školy technické v Praze. (Výkřiky
posl. inž. Junga a Krebse.) V nejkratší době,
velectění! Samostatně vykonali sami Němci
vše v době od r. 1926 a daleko více ještě
před rokem 1926, co by bylo vládě umožnilo
vyhověti této resoluci kulturního výboru
z 25. června 1926. (Posl. Geyer [německy]: V
dnešní předloze byl by postačil jediný
paragraf.) Tak jest, jediný paragraf. Zmiňuji
se ještě jednou o chvalitebné práci
spolku pro založení a udržování
německé vysoké školy obchodní
v Ústí. Tento vytvořil mezi jiným
i velmi cennou odbornou knihovnu pro komerční vysokoškolská
studia, která jest nyní v budově ústecké
obchodní akademie. Zmiňuji se dále o snahách
tohoto spolku po rozšiřování všeobecně
prospěšných obchodních a hospodářských
znalostí svými přednáškami. Uskutečnění
tohoto německého požadavku nestály a
nestojí v cestě nijaké nepřekonatelné
překážky, ani otázka umístění,
neboť my Němci bez ohledu na stranickou příslušnost
jsme srozuměni pro případ, že vládě
se bude zdáti nemožným, aby německá
vysoká škola obchodní měla své
sídlo v Ústí n. L., aby tato byla vytvořena
jako odbor německé vysoké školy technické
v Praze. Proti realisaci tohoto požadavku nemůže
zde býti důvodu ani finančního momentu,
poněvadž by při takové úpravě
otázky, jak jsem již pravil, byly finanční
výdaje tak nepatrné, že by zamítnutí
našeho požadavku z tohoto důvodu bylo dojista
největší nekalostí, která by
se v této sněmovně přihodila. (Posl.
Geyer [německy]: 500.000 ročně, tedy tolik,
co dostane subvence nejmenší česká obchodní
akademie!) Abychom se vrátili k činnosti kulturního
výboru ještě jednou, o které se v tomto
ohledu zpravodaj pan kolega Beneš dnes nezmínil,
trváme na resoluci kulturního výboru z 25.
června 1926, kterou bylo vládě uloženo,
aby v nejkratší lhůtě předložila
návrh zákona na zřízení německé
vysoké školy obchodní, trváme na slibu
bývalého ministra školství dr Hodži,
který v zasedání rozpočtového
výboru dne 9. listopadu 1926 přislíbil zřízení
německé vysoké školy obchodní.
(Posl. inž. Jung [německy]: Hodža přislíbil
také německou školskou autonomii!) Ovšem;
trváme na ostatních slibech dr Hodži,
které dal při jiných poradách, trváme
na množství přípovědí
stran německé vysoké školy obchodní,
daných různými odpovědnými
státními činiteli až nahoru k hlavě
státu. Kdyby existovalo něco málo smyslu
pro důstojnost, pro to, že závazky resultují
pro rozumného člověka ze slibu, musili bychom
my Němci viděti požadavek po německé
vysoké škole obchodní již dávno
uskutečněný. To jest však ono, co jsme
nuceni kritisovati na takovém zacházení,
jak se dnes ukazuje v této sněmovně: že
tento parlament není sám sebe hoden a že se
sám denně desetkrát bije ve tvář,
trpě, aby výroky sboru jako kulturního výboru
mohly býti vládou bagatelisovány a opomíjeny.
To značí právě krisi parlamentarismu,
jež se namnoze hledá v jiných důvodech,
že se tento parlament bagatelisuje sám, sám
se trestá. Kdyby existovalo trochu málo smyslu pro
to, co resultuje z prací parlamentu, jeho výborů
atd., pak by musila vláda vyhověti resoluci Kaufmannově
z 25. června 1926 ve formě stanovené
kulturním výborem. Avšak my přece víme,
v čem to spočívá, že vláda
tak nečiní. Postačí štvaní
jediného českého šovinisty (Výkřiky
na levici: Lukavský!), aby nakonec bylo tolik a tolik
kruhů českého národa, které
přišly k rozumu, znovu vrženo nazpět,
postačí štvaní jediného člověka,
jako pana dr Lukavského, aby zmalomyslněly
rozumné české kruhy, které se ve svých
výrocích o oprávněných německých
požadavcích již prejudikovaly. (Posl. inž.
Jung [německy]: Pan dr Lukavský smí o sobě
říci, co o sobě pravil Ludvík XIV.:
"Stát jsem já"!) Tak jest. Pan dr
Lukavský zná svoji sílu a pozvedl,
se svého stanoviska pochopitelně, svůj hlas
v pravý okamžik, když se jen proslýchalo,
že tento vládní návrh prý přijde
na stůl sněmovny, aby konečně vládu
odvrátil od rozumného skutku. Pozvedl svůj
hlas před několika dny v ten smysl, že ve výboru
u projednávání návrhu zákona
o reorganisaci české vysoké školy obchodní
nesmí býti naprosto, nikoli snad jen v nejmenším
se strany odpovědných českých kruhů,
dán výraz mínění, že by
Němci měli také právo na zřízení
vysoké školy obchodní pro ně platné,
a tak se zdá, jakoby štvaní jediného
člověka skutečně postačovalo,
aby se stalo opět vratkým, co vláda již
dávno považovala za nezbytnost, totiž splnění
slibu. Známe dr Lukavského, pravíme
v této sněmovně zcela otevřeně:
S methodou dr Lukavského se na dlouhou budoucnost
již nevystačí. (Souhlas na levicí.)
Chtěl-li by dr Lukavský a jeho kruhy
zkoušku se silnou rukou v tomto státě snad
znovu opakovati - má volnou cestu; víme však
též, že široké kruhy české
jsou toho mínění, že taková nová
zkouška se silnou rukou se v tomto státě více
konati nesmí a že německým požadavkům
dlužno přece jiným způsobem vyjíti
vstříc, než jak tomu jest ve smyslu dr Lukavského.
Potom však musíme přece tyto české
kruhy vyzvati, aby své teoretické přísliby,
jež nám tak často dali, konečně
uskutečnily a došly k praktickému skutku, jako
zde ve zvláštním případě
ke schválení zákona o zřízení
německé vysoké školy obchodní.
(Posl. inž. Jung [německy]: A aby neměli
strach před řevem dr Lukavského, oděného
v kůži českého lva!) Tak jest. Jmenoval-li
jsem ve svých vývodech zde jednoho českého
kolegu, jehož mínění o našich požadavcích
jest neudržitelné, pak chci formou o něco seriosnější
dotknouti se stanoviska jiného českého exponenta
k našemu požadavku po zřízení německé
vysoké školy obchodní, mínění
pana dr Engliše o způsobu řešení
německého přání. Pan dr Engliš
vyjádřil se, obzvláště v
době poslední, kdy byl ministrem financí,
naprosto jasně k tomuto německému požadavku
po zřízení německé vysoké
školy obchodní v Praze, byl však toho mínění,
že splnění tohoto německého požadavku
provede se způsobem, který by nejlépe vyhovoval
jeho názorům jako ministra financí. On vyslovil
myšlenku utrakvisace české vysoké školy
obchodní. Pan ministr financí Engliš mínil,
že by se mohlo německému požadavku vyjíti
vstříc nejlépe tím způsobem,
kdyby se Němcům poskytlo místo na české
vysoké škole obchodní. Toto mínění
jest nadmíru zajímavé, skoro tak zajímavé
jako nebezpečné pro nás Němce. Nestalo
se míněním pouze dr Engliše,
nýbrž širších českých
kruhů. Vůči tomuto mínění
a stanovisku musíme jako zástupci německého
lidu prohlásiti jasně a otevřeně a
zřetelně: Nemůžeme býti jako
Němci srozuměni s utrakvisací české
vysoké školy obchodní snad v té formě,
aby nám bylo poskytnuto místo pro školu, na
níž bychom mohli ukojiti svoji vědychtivost
(Výkřiky a potlesk na levici.), poněvadž
jsme toho mínění, že by při této
utrakvisaci pro nás Němce se nedostalo právě
místečka na výsluní. Učinili
jsme na příkladu vysoké školy novinářské
příliš špatnou zkušenost, než
abychom vůbec mohli upustiti od svého zásadního
stanoviska proti utrakvisaci škol. Přes rok vznášíme
jako Němci požadavek po samosprávě školství,
nejen pro nás Němce, nýbrž pro všechny
národnosti, a bylo by to v pravém opaku s naším
zásadním požadavkem, který po léta
zastáváme, kdybychom přivolili k tomuto plánu
pana dr Engliše na utrakvisaci českého
vysokého školství, abychom si zjednali možnost
vzdělám v oborech, jimž se vyučuje na
vysoké škole obchodní. Nechť v této
sněmovně není nejasnosti v tom směru,
že my Němci se touto formou řešení
nespokojíme, že bychom se spíše musili
takové formě řešení postaviti
co nejostřeji na odpor. Nechť jest jasně řečeno,
že my Němci chceme míti svoji vlastní
obchodní vysokou školu. Toto prohlášení
nemá nikoho boleti.
Avšak budiž věnována malá úvaha
i významu německých stran ve vládě,
jež jsou od října 1926 za to spoluodpovědny,
že my Němci po dlouholetém zanedbávání
nemáme ani nyní ještě ukojeny své
školské tužby a školské požadavky.
Význam německých stran ve vládě
charakterisuje mimořádně, že až
dosud nebyly s to prosaditi jimi r. 1921 spolupodepsaný
návrh na zřízení německé
vysoké školy obchodní, přes to, že,
o čemž nutno se zvláště zmíniti,
ještě před vstupem Němců do vlády,
a to dne 25. června 1926, byla vláda vyzvána
jinou koalicí než dnešní, aby tento německý
požadavek realisovala. Nikomu se neublíží,
poukáži-li zde na tento případ, a na
tomto případě zřetelně ilustruji
význam německých vládních stran
v dnešní koalici. V zájmu sudetskoněmeckého
lidu budiž ukázáno, že by jejich postavení
ve vládě musilo míti zcela jiný význam,
takže splnění jednoduchých a skromných
německých přání by musilo býti
možným. (Výkřiky na levici.)
Tohle nutno zde říci v souvislosti s našimi
věcnými vývody k této otázce.
Požadujeme svůj hospodářsko-vědecký
odbor při německé vysoké škole
technické, požadujeme jeho otevření
co nejdříve, i pro případ, že
není přiměřený počet
profesorů k disposici a že by mu sila býti
část přednášek supplována.
Projevem těchto dvou článků jest vyčerpána
naše dnešní práce. Pro nás jest
daleko významnější opět a opět
poukazovati na zanedbávání našeho německého
školství než abychom se pouštěli
do merita vládního návrhu, proti němuž
nemáme námitek. Učinili jsme to opětovně,
ne aby to někoho bolelo, nýbrž za tím
účelem, abychom zjednali v tomto státě
stav odpovídající spravedlnosti, a měla-li
by snad tato slova míti za následek, že by
se vzchopily i kruhy českého lidu, jež jsou
zde ve sněmovně zastoupeny, jakož i německé
vládní strany k nějakému skutku za
účelem splnění našich tužeb
a požadavků, bylo by účelu našich
projevů dosaženo. Prohlašujeme, že nejsme
nikdy s to zaujati jiné stanovisko nežli ono mnou
dnes opět tlumočené, dokud nebudou splněna
naše přání, zvláště
naše přání školská. (Souhlas
a potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. dr Winter. Dávám mu slovo.
Posl. dr Winter: Slavný sněme! Pan zpravodaj
odůvodňoval potřebu osnovy mimo jiné
tím, že v našem veřejném životě
se vytváří řada nových institucí,
jejichž úkoly jsou čím dále tím
obtížnější a že ke zdolání
těchto úkolů jest zapotřebí
funkcionářů a úředníků,
kteří by byli opatřeni vyšším
vzděláním, než jak až dosud pravidelně
tomu bylo.
Chtěl bych se zmíniti jen o jedné skupině
těchto institucí, které p. zpravodaj jmenoval.
Jsou to instituce sociálního pojištění.
Především bych chtěl varovati před
tím, aby vývody pana zpravodaje, jinak úplně
správné, byly v tom smyslu generalisovány,
aby se mělo za to, že k výkonu různých
prací i k výkonu vedoucích sil v pojišťovacích
institucích by bylo vždycky zapotřebí
úředníků s vysokoškolským
vzděláním a že by nebylo možno
v těchto institucích nadále zaměstnávati
osoby, kterým se sice dostalo velikých zkušeností
z praktického života, které však neměly
štěstí, aby se jim dostalo vysokoškolského
vzdělání.
Jsou ovšem určité instituce sociálního
pojištění, jejichž rozsah je tak veliký,
že aspoň na určitých místech
bude postupně zapotřebí úředníků
s určitým předběžným i
školským vzděláním. Takové
instituce máme už dnes v úrazových pojišťovnách,
v pensijním ústavě a v Ústřední
soc. pojišťovně. My jsme se snažili a snažíme
se, abychom i v oboru nemocenského pojištění
vytvořili veliké instituce v zájmu pojištění
a pojištěnců. Kdyby se to podařilo,
pravděpodobně i v těchto institucích
by některá místa potom vyžadovala, aby
byla obsazována - zejména když se nebude dostávati
v dostatečné míře dorostu prakticky
vyškoleného z řad dělnických
- úředníky s vyšším vzděláním.
Abychom však mohli vytvářeti takové
veliké instituce nemocenského pojištění,
kterých, jak jsem řekl, v zájmu pojištěnců
a pojištění samého by bylo třeba,
v tom nám brání právě nynější
vláda (Tak jest!) a nynější vládní
koalice, která vynakládá všechny své
síly na to, aby organisace nemocenského pojištění
rozbíjela, aby nemohly ani pro pojištění,
ani pro pojištěnce nic dělati.
Ale i když budou vytvořeny takovéto velké
instituce a i když bude účelno - a ovšem
také finančně možno - v nich umísťovati
na určitých místech absolventy našich
vysokých škol, mezi nimi i absolventy naší
vysoké školy obchodní a hospodářské,
nejsou tím ještě dány všechny předpoklady
pro to, aby podnik prosperoval. Pan zpravodaj, když mluvil
o tom, že bude zapotřebí, aby určitá
místa byla obsazována absolventy vysokých
škol, měl jistě na mysli, že tento způsob
obsazování míst kvalifikovanými úředníky
má býti dotčené instituci na prospěch.
Já pravím, že kdyby k tomu došlo - to
se netýká ovšem jen pojišťoven sociálních,
nýbrž ústavů všech druhů
- není osud ústavů závislý
pouze na kvalitě a kvalifikaci, po případě
na předběžném školském způsobu,
jakým podnik je veden svou správou.
A tu přicházím ke thematu, které se
stalo posledními událostmi velmi aktuelní,
k tomu, jak má býti v institucích, v nichž
podle názoru p. zpravodaje časem bude nutno nebo
možno používati také sil, jež vystudují
na naši vysoké obchodní škole, obstarána
podle názorů vládních správa.
(Výkřiky posl. Tomáška.) Chci
se totiž dotknouti způsobu, jak vláda dala
obsaditi správy nemocenských pojišťoven.
Viděli jsme to z úředních vyhlášek,
které byly uveřejněny v Úředním
listě předešlý pátek. (Výkřiky.)
Slavná sněmovno! My jsme se několikráte
v tomto shromáždění zabývali
organisačními otázkami pojišťovacími.
Při poslední debatě, kterou jsme absolvovali
někdy v září nebo v říjnu
loňského roku, měl jsem příležitost
o věci již mluviti a prohlásil jsem tenkráte
novelisaci soc. pojištění, o níž
jsme v té době jednali, za poslední jednání
akce, kterou nynější sněmovní
většina zahájila, za poslední jednání
útoků, které provádí na sociální
reformy, na sociální zákonodárství
a specielně na sociální pojištění.
(Předsednictví převzal místopředseda
Slavíček.)
Byli jsme si tenkráte vědomi toho, že zákon
v § 131 obsahuje oprávnění pro
zemské úřady, aby jmenovaly představenstva
a dozorčí výbory nemocenských pojišťoven.
Byli jsme si tenkráte vědomi také toho, že
o toto ustanovení, které bylo přímo
zlatým hřebem celé osnovy, především
koalici šlo, aby se mohla zmocniti disposičního
práva nad správami nemocenských pojišťoven.
Byli jsme si vědomi také toho, že vláda,
když ji zákon k tomu zmocní, nedá si
ujíti příležitost, aby podle svého
obrazu vytvořila správy nemocenských pojišťoven.
Ale proti původnímu návrhu pana ministra
soc. péče omezily zákonodárné
sbory toto právo vlády resp. zemských úřadů
tím, že zemským úřadům
uložily, že musejí při jmenování
funkcionářů v nemocenských pojišťovnách
přihlížeti k návrhům Ústřední
soc. pojišťovny.
Mezi našimi stoupenci byla řada lidí, kteří
již tenkráte projevovali obavy, že pan ministr
soc. péče najde nějakou cestičku,
kterou by učinil toto právo ÚSP, aby podávala
návrhy, ilusorním, a umožní tak zemským
úřadům, podléhajícím
úplně jeho vlivu a rozkazům zejména
tenkráte, kdy řídil vládu za nemoci
pana min. předsedy - aby úplně ovládly
pomocí buržoasních zástupců nemocenské
pojišťovny. Takovou nedůvěru dovedl okolo
sebe rozšířiti za dva roky své činnosti
pan náměstek předsedy vlády, že
lidé, kteří s ním měli častý
styk, počítali již s tím, že nebude
zákon loyálně vykládati, loyálně
prováděti. Mám za to, že tato nedůvěra,
která byla velmi silně rozšířena,
byla snad nejhorší známkou, které se
může vedoucímu politikovi dostati.
Ale někteří z nás nesdíleli
těchto obav. Neboť z předešlého
roku, který byl vyplněn zápasem o sociální
pojištění, měli jsme příležitost
viděti, že řadě členů
vládních stran počínání
p. náměstka předsedy vlády nebylo
příjemné, že je nepovažovali za
správné a že již toho měli dost,
aby sledovali p. náměstka předsedy vlády
v každém jednotlivém protidělnickém
a proti sněmovní oposici namířeném
počinu tak, aby po případě jeho pádem
nebyli strženi sami. My jsme viděli, že i na
vládních lavicích je řada lidí,
kteří už měli dost toho neustálého
jitření veřejného života, jež
bylo způsobeno vládou za vedení p. náměstka
předsedy. Z toho jsme se domnívali, že máme
právo vyvozovati, že p. ministr soc. péče
nezneužije ustanovení §u 131 pojišťovací
novely.
A potom blížily se volby do okresních a zemských
zastupitelstev. Bylo jasno, že politika, kterou vláda
prováděla po předcházející
dva roky, bude míti v těchto volbách následky.
I členům vládních stran bylo jasno,
že koalice vyjde z těchto voleb poražena, bylo
jasno, že potom i její posice ve sněmovně,
která je tak jako tak početně slabá,
bude tím slabší, poněvadž bude
prokázáno, že ani těch málo hlasů,
které dnes většina má, jí vlastně
nepatří, neboť kdyby byly provedeny nově
volby do posl. sněmovny, připravily by ji o těchto
několik hlasů. Měli jsme proto zato, že
alespoň ty strany, které docela veřejně
mluvily o tom, že se v této konstelaci vládní
uvládnou do smrti, budou poněkud opatrnější
a budou nutiti -nejen nabádati, nýbrž nutiti
- p. ministra soc. péče k opatrnosti již ve
svém i v jeho vlastním zájmu.
Výsledek voleb, který je všeobecně známý,
ukázal, že naše předpoklady byly správné,
že tato sněmovní většina ve voličstvu
většiny nemá, a že za to, že se jako
sněmovní většina drží a
že se drží její výkonný
výbor jako vláda, může děkovati
pouze té okolnosti, že oposice není ještě
ochotna převzíti vládu sama.
Proto jsme očekávali, že zákon i ve
své organisační části bude
vyložen a proveden vládou se vší loyálností,
že zejména bude přihlíženo k návrhům,
které učiní Ústřední
soc. pojišťovna a že nebudou odůvodněny
obavy, které byly, jak jsem již řekl, z našich
řad pronášeny, že totiž ministerstvo
soc. péče, resp. zemské úřady
udělí Ústřední soc. pojišťovně
tak krátkou lhůtu pro její návrh,
k němuž podle zákona jest povolána,
že tato nebude moci v dané lhůtě vyzvání
vyhověti. (Výkřiky posl. Tomáška.)
Já netvrdím, že to byl můj názor,
jen pravím, že se očekávalo v dělnické
veřejnosti, že bude z důvodů, které
jsem uvedl, zákon prováděn loyálně.
Přes to však zejména zájmové
organisace dělnické učinily opatření,
aby Ústřední sociální pojišťovna
mohla vyhověti v sebe kratší lhůtě,
která by jí byla dána. Zájmové
organisace dělnické vycházely ze zásady,
že, i když nejsou prováděny volby a když
mají býti orgány nemocenských pojišťoven
jmenovány, toto jmenování má nahraditi
volby a že se má od voleb pouze lišiti co do
formy, nikoliv však co do obsahu; poněvadž pak
nový zákon o sociálním pojištění
ve své organisační části nařizuje,
aby do všech orgánů pojišťovacích
ústavů byly provedeny volby podle zásady
poměrného zastoupení, hleděly dosíci
takového návrhu, který by jakž takž
pravděpodobným výsledkům voleb podle
zásady poměrného zastoupení vyhovoval.
Byly to organisace socialistické, které daly podnět
k tomu, aby se sešly zájmové organisace dělnické,
počítajíc v to i organisace křesťansko-sociální,
a aby se snažily vypracovati společný návrh.
(Posl. Hackenberg [německy]: Byly také místní
dohody v jednotlivých místech!) Já k
tomu přijdu! Já sám z vlastního názoru
o průběhu jednání nemohu nic tvrditi,
ale podle toho, co jsem slyšel, nebylo právě
jednání s pány zástupci křesťansko-sociálních
organisací příliš lehké. Oni
i přes svou formální hladkost neopomněli
při žádné příležitosti
poukazovati velmi důtklivě, že předseda
lidové strany je zároveň ministrem soc. péče,
který konec konců má celé jmenování
v rukou, a z této okolnosti dovedli i při dohodování
vytloukati náležitý kapitál. Já
jim to nevytýkám, možná, kdybych byl
v jejich situaci, že bych jednal zrovna tak, (Posl. Srba:
To neříkej, to není tvoje nátura!)
Konstatuji, že k dohodě došlo. O každém
jednotlivém místě, jak pan posl. Hackenberg
uvedl, byla dohoda ujednána v kurii pojištěnců
a ta byla učiněna na základě ústupků
jak Odborového sdružení československého,
tak Československé obce dělnické,
jen právě aby dohody s křesťansko-sociálními
organisacemi mohlo býti dosaženo. Mezi tím
splnila se však obava, kterou jistá skupina u nás
měla, že totiž zemské úřady
opravdu dají Ústřední sociální
pojišťovně k jejímu návrhu velmi
krátkou lhůtu. To se také opravdu stalo a
Ústřední soc. pojišťovna, která
chtěla, aby její právo nemohlo býti
prohlášeno za propadlé, i v této krátké
lhůtě vyhověti, pochopitelně tlačila
potom na zájmové korporace, aby podaly svoje návrhy,
docílila pak tímto tlakem - nechtíc ovšem
- toho, že jak Odborové sdružení, tak
i Československá obec dělnická byly
donuceny ještě k dalším ústupkům
ve prospěch křesťansko-sociálních
organisací, jen aby včas mohly býti návrhy
podány.
Návrhy byly podány a opět optimisté
v našich řadách byli přesvědčeni:
Teď ministerstvo soc. péče bude jmenování
předsednictev a dozorčích výborů
provádět opravdu podle této dohody, podle
těchto návrhů, k nimž Ústřední
soc. pojišťovna podle zákona je povolána.
Vždyť Ústřední soc. pojišťovna
předložila tyto dohodnuté návrhy muži,
který razil okřídlené slovo: "dohodli
jsme se, že se dohodneme", a bylo tedy možno očekávati,
že dovede také oceniti, když někdo k dohodě
konečně dospěje.
Slavný sněme! Kdo sledoval jednání
p. ministra soc. péče v posledním roce, ten
ovšem byl v důvěře své, že
se drží i nadále tohoto hesla, silně
otřesen. Když se jednalo o novelisaci sociálního
pojištění, došlo v tom, jak by měla
novelisace vypadati, k naprosté dohodě mezi zaměstnavateli
a zaměstnanci v paritní komisi Ústřední
sociální pojišťovny. Došlo dokonce
ve velké části případů
k dohodě o meritorním obsahu zákona mezi
vládními stranami a určitou částí
oposice v této sněmovně. Ale pan ministr
soc. péče dělal loňského roku
všechno možné, aby nebyla uskutečněna
dohoda, která byla ujednána v Ústřední
sociální pojišťovně, a aby nebyla
uskutečněna dohoda, která byla učiněna
mezi sněmovními stranami.
To nebyl jediný případ, který jsme
viděli u sociálního pojištění.
Brzy na to předložila komise, kterou vláda
ustanovila, ministerstvu soc. péče zákon
o pensijním pojištění, na kterém
se zaměstnavatelé i pojištěnci, jejich
organisace, jejich zástupci ve Všeobecném pensijním
ústavu i ve vládní komisi úplně
shodli. Ministerstvo soc. péče napjalo všechny
síly, aby tato dohoda byla zmařena, aby sněmovně
byl předložen docela jiný návrh, nežli
jaký komise vypracovala.
A nebylo proto divu, že p. ministr soc. péče,
sleduje tuto svou politickou linii z loňského roku,
setrval na ní i tentokráte, když Ústřední
sociální pojišťovnou byl předložen
dohodnutý návrh, a tuto dohodu, které bylo
jak v kurii zaměstnavatelské, tak v kurii pojištěnecké
na celé čáře dosaženo, zmařil.
Zdá se snad na první pohled, že toto počínání
nemůže posloužiti posici p. ministra soc. péče.
Mohlo by tedy býti usuzováno na jakousi nelogičnost,
mírně řečeno, v jeho počínání,
když, ačkoli celá veřejnost si přeje
dohody a této dohody po těžké, namáhavé,
obětavé práci různých skupin
je dosaženo, p. ministr soc. péče potom dohodu
zmaří. Ale o něm je známo, že
si vytvořil teorii, že jeho mocenské postavení
ve státě bude tím pevnější,
čím neklidnější budou poměry
ve státě. On, člověk, který
zdá se přímo zosobňovat klid, má
za to, že neklid je tím živlem, ve kterém
on může nejsnáze zakotviti loď své
politické moci. A odtud bylo způsobeno, že
jsme četli jmenování správních
orgánů nemocenských pojišťoven,
které způsobilo neklid na celé čáře.
Pan ministr soc. péče měl za to, že
to právě je důkazem správnosti jeho
postupu, když mohl nám říci v soc.-politickém
výboru: "Vždyť nikdo v celé republice
není s tím jmenováním spokojen".
To považoval za hlavní, nejlepší stránku
svého aktu, že vzbudil nespokojenost od krajní
pravice až do krajní levice.
Slavný sněme! Tento akt vlády nemohl býti
ještě kritisován v posl. sněmovně,
ale byl kritisován na jiných místech a ne
snad lidmi, kteří by nám stáli svými
názory na blízku. Kdokoli se však o něm
vyjádřil, každý jej prohlašoval
za skandální akt, kterého se dopustil ministr
soc. péče. Jsou to především
průmyslníci; ale my jsme četli dnes ve vedoucím
listě vedoucí strany koalice, že představenstvo
této strany prohlašuje naprostou svou nespokojenost
s tímto aktem. Nechce převzíti za něj
žádnou odpovědnost a vyžaduje důkladnou
změnu. Nevím, jak daleko je to oprávněno,
ale pánové by se neodvážili k takovému
usnesení, kdyby z jejich strany to nebylo oprávněno.
Kdo jen poněkud - vždyť ještě nebylo
možno do všech podrobností prohlédnouti
seznam osob, které vychrlily zemské úřady
19. t. m. - mohl prohlédnouti tento seznam, našel
v něm osoby, které nejsou volitelny a které
následkem toho podle ustanovení zákona ani
nesměly býti jmenovány do správních
orgánů nemocenských pojišťoven.
Pan ministr doznal sám ve výboru soc.-politickém,
že mnozí jsou tam, kteří nepatří
již do skupiny, za kterou byli jmenováni, že
jsou tam mnozí, kteří nemají státního
občanství republiky, (Slyšte!), že
jsou tam mnozí, kteří už nebydlí
tam, kde bydleli, a následkem toho nejsou už v souvislosti
s pojišťovnou, do které byli jmenováni,
že jsou tam lidé, kteří dokonce dávno
zemřeli, ale přes to bránil se do poslední
chvíle tomu, aby seznamy byly opraveny, aby jme ování
mohlo býti provedeno podle zákona. Já jsem
si dovolil ve výboru soc.-politickém upozorniti
na tento skandální stav a vyžadoval jsem, aby
byl pan ministr soc. péče pozván, aby se
dostavil do výboru a vysvětlil, co ho k tomu činu
vedlo.
Musím říci, že mám dojem, že
od té doby, co nastoupil vládu nynější
pan ministerský předseda, alespoň při
některých příležitostech se zdá,
že sněmovní většina se snaží
poněkud spíše se přizpůsobovati
parlamentárním zvyklostem a parlamentárním
pravidlům, než tomu bylo za absolutní vlády
pana náměstka. A tak se stalo, že náš
návrh, aby pan ministr soc. péče byl pozván
do výboru, nebyl zamítnut ku podivu pana ministra
samého, nýbrž že bez hlasování,
tacito consensu celého výboru byl pan ministr opravdu
předsedou požádán, aby do výboru
přišel; a tak po dlouhé době jsme pojednou
měli dojem, že jsme v opravdovém parlamentě,
když ministr přišel a odpovídal na otázky,
které v interpelaci byly dány.
Pan ministr soc. péče nám řekl, že
nelze od něho očekávati, aby byl prohlédl
jmenování 23.000 osob, které se v tomto aktu
vyskytly, a že samozřejmě nemohl zkoumati u
každého jednotlivce, zdali jeho kvalifikace odpovídá
zákonným požadavkům, a že pochopitelně
následkem toho se staly různé nesrovnalosti,
které je ochoten napraviti. O to nešlo! Samo sebou
se rozumí, že tolik rozumu máme, že víme,
co ministr jako osoba dělati může a co nemůže.
Nikdo z nás od něho neočekával a nevyžadoval,
aby zkoumal osobně akta 23.000 lidí. Za co je však
pan ministr soc. péče odpověden, jest směrnice,
kterou je toto jmenování řízeno a
kterou si nevymyslili presidenti zemských úřadů,
nýbrž kterou ministerstvo soc. péče
- a ovšem za jeho osobní odpovědnosti - uložilo
zemským úřadům. (Tak jest!) A
tato směrnice, která byla naprosto nesprávná
a která je prohlašována za skandální,
byla, že zemským úřadům není
nic do toho, jak se dohodly na jedné straně konfederace
zaměstnavatelské na druhé straně zájmové
organisace dělnické, že nepotřebují
dbáti těchto návrhů a že mají
postupovati podle nějakých číslic,
které nemohly vypátrati, nýbrž které
si musily prostě vymýšleti.