Čtvrtek 2. května 1929

K třetí věci směřují zejména ustanovení osnovy o zřizování nových škol podle §§ 12 až 14 a 17. Celková tendence osnovy směřuje k tomu, aby pomocné školy byly vybudovány jako speciální větev našich škol obecných. Zachovává proto osnova základní zásady, podle nichž jest organisována obecná škola, a odchyluje se od nich vůbec jen tam, kde toho zvláštní potřeba těchto speciálních škol nezbytně vyžaduje. Je zde především ustanovení, že pomocné školy mají býti, pokud je to jen možno, zřizovány jako úplně samostatné školy pod samostatnou správou a v samostatných budovách a že budovy mají býti opatřeny všemi pomůckami, aby bylo dosaženo co možná největšího úspěchu ve výučbě a výchov těchto dětí. Mají míti hřiště, zahradu, tělocvičnu, dílnu pro práce rukodělné atd. Je to přirozený požadavek, poněvadž děti slaboduché potřebují jistě daleko větší péče než děti normálně nadané.

Důležité jest ustanovení tohoto zákona, týkající se výběru učitelstva pro školy pomocné. Tu vládní návrh vychází z toho stanoviska, že ne každý učitel je vhodným a schopným učitelem pro vyučování dětí slabě nadaných, nýbrž že nutno zde dbáti zvláštního výběru, aby pouze nejlepší učitelé byli na tyto pomocné školy a třídy dosazováni, aby bylo plně dosaženo účelu těchto škol a tříd, které jsou zřizovány podle tohoto zákona, jenž se má právě projednávati. Z toho důvodu nebudou podle tohoto návrhu obsazována místa na školách pomocných podle čl. 4 zákona obsazovacího, nýbrž bude zde obsazováno výběrem tak, jako je tomu na školách státních na Hlučínsku, Těšínsku a na Slovensku.

Je to do jisté míry průlom do zásady, které si učitelstvo nejvíce cení, průlom do zásady při obsazování podle stáří. Ale ten průlom není nový, je to vlastně opakování průlomu již dříve učiněného, a důvod k tomu je jistě důležitý a významný. Tento průlom nemůže býti vykládán jinak, než jako snaha školské správy, aby na školy a třídy pomocné dostali se skutečně pouze nejlepší učitelé a učitelky.

Rovněž je opominut paritní zákon, kterým je zaručována parita v ustanovování definitivními na školách veřejných, na školách obecných učitelům a učitelkám, a to zase z týchž důvodů, poněvadž zpravidla bude více učitelů schopnějších, neboť je vůbec více učitelů tímto oborem práce pedagogické se obírajících než učitelek, ač tím ovšem není řečeno, že by se učitelkám nemělo dostati právě tolika míst na školách pomocných jako učitelům. Je zde dána pouze možnost školským úřadům, aby podle svého nejlepšího vědomí a přesvědčení výběr učitelů a učitelek pro školy pomocné zařídily.

Kulturní výbor posl. sněmovny byl si při projednávání tohoto návrhu zákona plně vědom toho, že zákon nevyhovuje plně všem požadavkům, které na školy pomocné kladeny mají býti a jsou kladeny, že má četné své vady a nedostatky, ale uvážil také, že jde hlavně o rychlé opatření, aby podchyceny byly a na zákonitý podklad postaveny všechny dosavad zřízené a vydržované školy pomocné, a aby zde byla možnost, aby aspoň větší školní obce, kde je dostatečný počet žáků pro třídu pomocnou, mohly podle zákona zřizovati školy pomocné a nebyly zatíženy jako dosud těžkým osobním nákladem.

Kulturní výbor tedy uvážil všecky dobré a stinné stránky, uvážil, že je lépe něco nežli nic, a právě z tohoto důvodu usnesl se doporučiti slavné sněmovně, aby tento návrh zákona přijala ve shodném znění tak, jak byl usnesen a odhlasován v senátě Národního shromáždění. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, p. posl. Dubickému.

Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Osnova zákona o pomocných školách má vedle svého obecného významu kulturně-politického rovněž veliký speciální význam sociálně-politický. Jde o to, aby dětem školou povinným, o nichž bylo úředně zjištěno, že jsou sice duševně zaostalé, ale jinak vzdělání schopné, poskytnuta byla úměrná výchova nutná pro praktický život. Jen tak bude možno zameziti, aby děti slaboduché, méně nadané, debilní, kterých je u nás přibližně 1% všech dětí školou povinných, tedy celkem asi 17.000, nestaly se břemenem společnosti, nýbrž aby se uplatnily v organismu hospodářsko-sociálního života jako soběstační, neodvislí jedinci.

Až dosud nebyla u nás péče o výchovu těchto dětí stanovena zákonem, ačkoliv v jiných státech problém tento byl již dávno vyřešen. Teprve tímto návrhem staví se organisace pomocných škol na řádný zákonný podklad, umožňuje se zřizování nových ústavů a zabezpečuje se tak dětem úchylným podmínka pro řádný život praktický.

Dosavadní zkušenosti ukazují, že odbornou a účelnou výchovou možno docíliti krásných výsledků u dětí, které jsou často lidmi i přírodou odstrkovány. Uvádím zajímavý případ z pomocné školy v Ml. Boleslavi, která trvá již 18 let. Podle přesné statistiky vychází na jevo, že z dětí, které tuto školu navštěvovaly, stalo se 20% továrními dělníky, 15% slouží jich při hospodářství, 10% je při obuvnictví, 6% při kovářství, 6% při truhlařině, 6% při stavebním podnikání, 7% je lakýrníků, 3% švadlen a 20% těchto dětí převedeno bylo zpět do školy obecné, když dohonily, co zameškaly. Z toho jasně vysvítá, jak důležitý úkol kulturní, sociální a lidumilný plní tyto školy pro zájmy lidu a tím i pro potřeby celého národa. Výchova a praktický život, učitel a lékař doplňují se tu navzájem, aby z dětí duševně úchylných vychovali řádné občany, nikoliv jedince morálně neukázněné a protisociální.

Lze proto osnovu s hlediska soc.-politického vítati jako další krok na cestě, kterou se naše republika snaží postupně vybudovati soustavnou sociální péči o občany sociálně slabé vůbec a v jejím rámci o sociálně slabou mládež zvlášť.

Kromě toho uplatňuje se však v osnově ještě zvláštní sociálně-politický zřetel, pokud jde o učitelstvo pomocných škol. Až dosud měl nedostatek zákonné organisace pomocných škol za následek také to, že zůstávaly vůbec neupraveny právní poměry jejich učitelstva. Učitelé ti byli dosud odkázáni jen na dobrou vůli dobrovolných vydržovatelů pomocných škol. V této věci zjednává osnova nápravu alespoň částečnou, ježto staví právní poměry učitelstva pomocných škol po prvé na pevný základ zákona. Pokud jde o služební platy, zaručuje se učitelům postavení obdobné, jako mají podle § 13 učitelského zákona z r. 1926 učitelé na zvláštních státních odborných školách pro hluchoněmé nebo pro slepé.

Mám za to, že nutno vzdáti upřímný dík našemu ministerstvu školství a nár. osvěty, že s touto důležitou osnovou přišlo do zákonodárných sborů, čímž vykonalo skutek vpravdě kulturní a lidumilný.

Soc.-politický výbor posl. sněmovny projednal vládní osnovu dne 6. března a schválil ji ve znění přijatém výborem kulturním. Schválil také příslušné resoluce a doporučuji proto v zastoupení tohoto výboru, aby osnově zákona dostalo se ústavního schválení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo třetímu zpravodaji, posl. dr Matouškovi.

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor jednal ve své schůzi dne 7. března 1929 o tomto usnesení senátu po stránce finanční. Finanční dosah usnesení senátu spočívá v §§ 16 a 17. Podle těchto ustanovení uhradí se náklad na pomocné školy stejným způsobem, jako náklad na veřejné školy obecné a měšťanské.

Pro nejbližší dobu půjde vlastně jen o postupné přejímání dosavadních škol a tříd, vydržovaných dosud dobrovolně obcemi. Dosud máme takových tříd 126. Osobní náklad na tyto třídy pro jejich 126 učitelů činí 2,900.000 Kč, s ředitelskými platy okrouhle 3 mil. Kč. Z těchto 126 tříd je již 90 vydržováno okresními školními fondy, resp. zeměmi. 13 tříd je vydržováno státem. Zbývá tedy jen 23 škol pomocných, jichž převzetí znamenalo by vzrůst nákladu pro okresní školní pokladny a tím pro země. Těchto 23 tříd znamenalo by osobní náklad 500.000 Kč, který by se rozdělil na jednotlivé země, a ještě k tomu na několik roků.

Ale ani zde nejde o nový náklad. Pomocné třídy, o něž zde běží, již řadu let existují a jsou vydržovány dosud z dobré vůle obcemi. Půjde tedy vlastně jen o to, aby se osobní náklad na ně i s těchto obcí sňal, jako se děje u většiny pomocných tříd, a přenesl se na širší svazky územní, školní okresy, resp. zemí. Než ani zde neukládá se těmto svazkům povinnost, aby tento náklad převzaly, nýbrž zůstavuje se jejich volnému uvážení, mohou-li tak učiniti.

S hlediska rozpočtového není tedy proti usnesení senátu námitek, a ježto v odborových výborech usnesení senátu bylo schváleno, doporučuje rozpočtový výbor posl. sněmovně, aby schválila toto usnesení i s resolucemi přijatými senátem a našimi odborovými výbory. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájím proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta byla stanovena 40 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. dr Schollich, Haken, Moudrý, V. Beneš, Kirpalová; na straně "pro" pp. posl. dr Lukavský, Freising, Zeman.

Dávám slovo p. posl. dr Schollichovi.

Posl. dr Schollich (německy): Dámy a pánové! Staré německé přísloví praví: "Dobrá věc potřebuje času." Kdybychom chtěli tohoto přísloví použíti na projednávaný návrh zákona tisk 1938 o účelu a zřizování pomocných škol (tříd) musili bychom dojíti k mínění, že nový zákon musí býti dobře vypracován, poněvadž než se dostal na pořad jednání ve sněmovně, bylo k tomu potřebí plných 7 let. Již r. 1921 předložil jsem jménem sněmovního školního výboru v poslanecké sněmovně návrh, aby byl vydán zákon o pomocných školách, který byl rozdán jako tisk 2082. Původcem tohoto návrhu byl svaz "Deutsche Hilfsschule" v Československu se sídlem v Liberci a jeho směrnice byly usneseny na ustavující schůzi tohoto svazu r. 1920 v Mostu. Když tento svaz zakročil společně s českým spolkem pomocných škol a s českým spolkem pro péči o slabomyslné, tehdejší ministr školství a nár. osvěty dr Šusta slíbil, že pomocné školství bude v nejkratší době upraveno v duchu předloženého pamětního spisu. Správné jest, že tenkráte byl vypracován vládní návrh, který se zakládal na nejdůležitějších požadavcích těchto svazů a musíme říci, že byl dobrý a dalo se ho použíti. Chybou jen bylo, že v poslanecké sněmovně nebyl projednán. Ministr dr Šusta odstoupil a postupem let a změnou vlád přišli jiní páni ministři. Každý nový ministr ujišťoval vždy při intervencích, že co nejdříve podá návrh zákona o pomocných školách, aniž se ovšem sám této chvíle v úřadě dožil. Také za prvým návrhem zákona přišlo jich ještě několik, které však nebyly bohužel lepší, nýbrž čím dále horší. Při tom byl by měl lehkou práci, mohl předložiti výborný a moderní návrh, kdyby byl prostě přijal za svůj návrh zákona tisk 2082, vypracovaný svazem "Verband deutscher Hilfsschulen".

To, co máme dnes před sebou, není přes dlouhé očekávání snad zvláště dobře promyšlená věc, nýbrž celkem málo upotřebitelná slátanina nejrůznějších názorů a mínění, kterou bychom musili vlastně od počátku odmítnouti celou pro mnoho jejích chyb a nedostatků, kdybychom se nemusili obávati, že tím zaviníme opět další průtahy mnoha let. Špatná věc jest snad v tomto případě přece lepší než vůbec nic, poněvadž se přece jen skýtá možnost aspoň na tomto podkladě budovati dále a neúnavně věc zlepšovati. Tak tento vládní návrh již nyní, kdy se stává zákonem, volá po novelování, které, doufejme, nedá na sebe dlouho čekati. Smutné a politování hodné jest, že Československo nevydává hned něco vynikajícího, co by jiným státům mohlo býti vzorem, nýbrž opět jen, jako u jiných zákonů, posílá do světa namnoze směšnou zkomoleninu, která jest málo hodná napodobení.

Ale takový předmět, zřízení pomocných škol pro méně nadané děti, byl by pro svůj význam vyžadoval, aby ministerstvo školství zabývalo se jím co nejpozorněji a nejvelkoryseji. O potřebnosti a nutnosti takových škol a školních tříd netřeba zde dnes zajisté mnoho mluviti díky propagační práci, kterou vykonal v posledních letech "Verband deutscher Hilfsschulen" se svým neúnavným předsedou Marschasem. V referátu pana učitele pomocných škol Hudla z Ústí n. L., předneseném na 8. sjezdu svazu dne 2. a 3. července 1928 v Brně, bylo vynikajícím způsobem snešeno vše, co se této věci týká.

V Československu máme tisíce méně nadaných dětí, které nedosáhnou učebného cíle obecných škol. Opouštějí školu, často 14leté, z nejnižších tříd obecné školy, aniž si osvojily znalostí a zručností, jichž od nich žádá neúprosný boj o život. Poněvadž na obecných školách nemohly býti nikdy vedeny k soustavné práci, jsou většinou nezpůsobilé k práci a ani chuti k práci nemají a připadají tedy později za obtíž rodině, obci a státu. Vydržování méně nadaných občanů ve věznicích, polepšovnách, donucovacích pracovnách a káznicích vyžaduje ročně mnoho milionů. Prozíravá sociální péče žádá, aby profylačně byly zřizovány pro takovéto slabomyslné děti pomocné školy a vychovávací ústavy, aby tak sta lidí bylo zachráněno před klesnutím na zločince a žebráky. Úspory vzniklé ze zřizování takovýchto škol a ústavů daleko přesahují náklady jinak spojené s vydržováním takovýchto nešťastných lidí, ať již ve formě podpor nebo nákladů na ústavy. Poněvadž docházka do obecné školy znamená pro takovéto slabomyslné děti, jak pro dítě tak i pro učitele, ztracený čas, mimo to zatěžují normální a nadané děti, jest sloučení takovýchto dětí ve vlastních třídách a školách a vyučování se zřetelem k jejich duševnímu a tělesnému vývoji nebo poruchám neobyčejně úspěšné. Zkušenosti, kterých se dosud nabylo v Československu, zvláště však v cizině a zde především v Německu, odůvodňují tvrzení, že tato namáhavá práce zaručuje hospodářskou, mravní a intelektuální záchranu slabomyslných až na mizivě nepatrné procento.

Pomocná škola jest tedy, jak o tom svědčí úspěch, rovněž tak nutná jako škola řádná. Obě školy liší se jen svým cílem a způsobem vyučování. Vyučování na pomocných školách musí individualisovati a každé dítě musí býti vyučováno podle svých nedostatků a zvláštností. Vyučování, které má dosíci svého účelu a býti úspěšné, jest tedy možno jen tehdy, zůstane-li nejvyšší počet žáků co nejmenší. Ministerstvo školství stanovivši nejvyšší počet žáků v jedné třídě číslem 25, právě dokázalo, že podstatu pomocné školy vůbec nechápe. Při projednávání v senátě se sice podařilo snížiti počet žáků v jedné třídě na 20, než bylo by omylem domnívati se, že tím bylo mnoho získáno. V zájmu zdárného vyučování žádáme, aby v řádných obecných školách činil počet žáků nejvýše 25 až 30, poněvadž jen tehdy lze vyučovati individuálně. V jednotřídní obecné škole smí tedy býti nejvýše 10 dětí, v prvé třídě několikatřídní pomocné školy nejvýše 15 dětí, nemá-li býti výsledek vyučování vůbec pochybný. Staré Rakousko jako v mnohém, tak také zde, ukázalo mnohem více pochopení a ministerským výnosem ze dne 7. května 1907 ustanovilo, že jednomu učiteli nesmí býti přikázáno více než 15 dětí a jen ve výjimečných případech 20. Tak také zde vidíme politování hodný krok nazpět, který zasluhuje tím více pozornosti, porovnáme-li s ním ustanovení jiných států jako na příklad v Rakousku, Německu a ve Švýcarsku.

Ministerstvo školství a nár. osvěty ukazuje také jinak, pokud jde o práci učitelů pomocných škol, pozoruhodnou neznalost nebo podceňování této činnosti. Kdežto v jiných státech všichni zvláštní učitelé jsou na roveň postaveni učitelům občanských škol, v Československu jest jejich zvláštní práce honorována přídavkem 1500 Kč a po desítileté služební době 2100 Kč. O 125 až 175 Kč měsíčně více jest lákavá mzda za zvláště vysilující práci na takovýchto školách. Při tom se vedle normální učitelské způsobilosti vyžadují zvláštní odborné zkoušky a znalosti na základě důkladných studií. Tak jako plat československých státních úředníků a učitelů všeobecně jest špatný a naprosto nepostačitelný, tak také učitelé pomocných škol jsou utěšováni, že jim to Pán Bůh zaplatí. Budiž co nejdříve provedeno zrovnoprávnění s učiteli na školách pro hluchoněmé, jak co do platu tak také co do zvláštních přídavků, poněvadž jest to odůvodněno a jest to také požadavkem mojí strany.

I jinak vyžaduje ještě leckteré ustanovení nového zákona kritiky. Zatím co stát na jedné straně novým zákonem o obecních financích omezuje obcím příjmy a určuje výši obecních přirážek, na druhé straně jim ukládá neustále nová břemena. Tak také v tomto případě přesunuje náklady takovýchto pomocných škol prostě na obce, nestaraje se, jak je mají uhraditi při dnešním stavu obecních financí. Z tohoto ustanovení také jasně vysvítá, že státu v tomto zákonu nejde o to, aby bylo zřízeno co možno hodně nových pomocných škol, poněvadž to bohužel hospodářská situace obcí nedovolí. A přece je především povinností státu, aby se postaral o takovéto slabomyslné děti a ochránil celek před sociálními, mravními a hospodářskými nebezpečími, jež způsobují duševně méněcenní lidé. Místo aby se jednotně zachytily všechny snahy v tomto oboru tak, aby přinesly užitek, podporuje se také zřizování soukromých pomocných škol a tím se maří soustavná společná práce.

Jest zbytečné podrobně pojednávati o jednotlivých ustanoveních návrhu zákona a snad podávati pozměňovací návrhy, poněvadž není vyhlídky, že by byly přijaty a nemá to tedy smyslu.

Nemusím zajisté zdůrazňovati, že resoluce, které přijal k zákonu sociálně-politický výbor, pramení z jistého přesvědčení, že zákon jest naprosto nedostatečný a že se těmito resolucemi měla zvýšiti úroveň zákona. Pevně doufáme, že tyto resoluce přijme také poslanecká sněmovna a že je také vláda provede. Velmi hluboký význam mají prvé tři resoluce. V prvé se vláda vyzývá, aby našla vhodné prostředky a cesty, aby se bývalým žákům pomocných škol dostalo přiměřeného dalšího vzdělání a potřebné výchovy pro život. Nebude-li tento požadavek splněn, ani nejkrásnější zákon o pomocných školách nebude míti náležitého výsledku. Druhá resoluce jest neobyčejně důležitá pro vývoj pomocného školství. Jest samozřejmým požadavkem, aby pro pomocné školy byli ustanoveni vlastní odborní inspektoři, vyšlí z praktické služby na pomocných školách. Jest toho třeba, aby se pomocné školství vyvíjelo jednotně. Tomu však neslouží nikterak jen teoretické vědomosti a znalosti, jež si mohou osvojiti naši, bez toho velmi přetížení okresní a zemští školní inspektoři. A rovněž důležitá jest ještě třetí resoluce o převzetí pomocných škol podle §u 20. Zde jde o urychlené a trvalé ustanovení pomocných učitelů, kteří již mají 10 nebo více let dovolenou pro službu na pomocných školách, ale jde také o to, aby se čelilo rozpadu pomocných škol, které jsou velmi ohroženy zákonem o obecních financích.

Přicházím ke konci. Tento zákon neznamená tedy zlepšení dnešního stavu, naopak z části dokonce zhoršení, při čemž nelze se sprostiti obavy, že ustanovením vyššího počtu dětí mohou býti dokonce dnes existující pomocné třídy zrušeny. Také jinak lze si zákon na mnoha místech různě vykládati, neboť jeho znění jest nepřesné. Naše strana musila by jej tedy v dnešním jeho znění odmítnouti. Přes to však budeme pro něj hlasovati, jen aby vůbec byl vydán zákon o pomocných školách, ale neustaneme stále poukazovati na jeho nedostatky a dožadovati se, aby byl co nejdříve novelován. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Haken. Dávám mu slovo.

Posl. Haken: V semtínské továrně na explosivní látky udál se katastrofální výbuch. Samozřejmě vláda jako obyčejně necítí tolik povinnosti k veřejnosti, aby hned při sejití se sněmovny předstoupila a podala vysvětlení o této události. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Náš poslanecký klub podává v této záležitosti tuto naléhavou interpelaci (čte):

"Naléhavá interpelace posl. Hakena, Haruse a soudr. min. předsedovi a ministru nár. obrany o katastrofálním výbuchu v továrně na třaskaviny v Semtíně u Pardubic.

Dne 29. dubna t. r. udál se v jednom oddělení továrny na třaskaviny v Semtíně výbuch explosních látek vyráběných pro vojenské účely. (Výkřiky posl. Jurana.) Následky výbuchu byly katastrofální. Objekt A byl rozmeten a v troskách i daleko po lese rozmetány byly kusy těl dělníků: Jos. Skaláka, Jos. Kohoutka, Karla Hosmana, Bedřicha Hosmana a Josefa Jiroše. Kromě toho bylo zraněno 16 dělníků. Je pohřešován dělník Josef Šoupal, o němž lze souditi, že je rovněž mezi obětmi. (Výkřiky posl. Jurana.)

Kromě ztrát na životech a zranění byly způsobeny v širokém okolí ohromné škody hmotné.

Tomuto výbuchu předcházel již 26. dubna výbuch menší, o němž nebylo veřejnosti podáno zpráv, ač byli při něm zraněni čtyři dělníci, z nichž dva zranění podlehli. To je zjev skandální a trestuhodný. (Výkřiky posl. Majora.)

Výbuch v semtínské továrna "Explosia" souvisí s horečnými přípravami na válku, jež jsou uplatňovány ve všech oborech, zejména ovšem ve zbrojovkách a továrnách na třaskaviny a otravné plyny. Válečné přípravy mají tak horečné tempo, že v továrnách není dbáno ani potřebné opatrnosti a nutných opatření k zabránění katastrof, jichž obětí jsou v prvé řadě zaměstnaní dělníci a dělnice. Dělníci jsou nuceni k rychlému pracovnímu tempu, k velkým výkonům a při tom jsou nedostatečně placeni. (Výkřiky posl. Jurana.) Také v případě neštěstí není dostatečně postaráno o ně a jejich rodiny.

Za katastrofu činíme odpovědnu nejen správu závodu, nýbrž zejména vládu a ministerstvo nár. obrany (Tak jest!), pod jehož dohledem se v závodech na válečný materiál pracuje. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Dělnictvo ovšem nemůže se spokojiti s konejšivými zprávami vládních kruhů. Ono musí samo bojovati nejen o svoji existenci, nýbrž i o bezpečnost svého zdraví a života. Katastrofa semtínská měla by vzbouřiti všechno dělnictvo k otevřenému boji proti racionalisaci a proti přípravám k válce a proti válečnému nebezpečí vůbec.

Ptáme se pana min. předsedy a ministra nár. obrany:

Hodlá vláda zastaviti horečné přípravy k válce? Co hodlá vláda učiniti, aby životy a zdraví dělníků v továrnách na třaskaviny nebyly tak lehkovážně mařeny? Co hodlá vláda učiniti k zabezpečení existence rodin, jež katastrofou utrpěly? Jak se hodlá postarati o zmrzačené dělníky?" (Výkřiky komunistických poslanců.)

Československá buržoasie a její vláda horečně se připravují na válku. Připravuje se na všech polích. S přípravami na válku a rostoucími rozpory třídními i s nepřátelskými úmysly proti sovětskému svazu souvisí fašisační snahy, snahy vysloveně reakční, snahy po buržoasní diktatuře.

Buržoasie uplatňuje čím dále ostřejší tlak hospodářský, sociální, politický proti pracujícímu lidu, proti dělnické třídě. Ostrý tlak uplatňuje i proti oné části inteligence, jež sympatisuje s třídním hnutím dělnictva. Rozumí se, že i škola a výchova mají býti zfašisovány. I na učitelstvo dochází. Vláda vydala nařízení, podle něhož budou zástupci učitelstva v kvalifikačních a disciplinárních komisích, jež dosud byly učitelstvem voleny, jmenováni. Nařízení odporuje zřejmě zákonu č. 292 z r. 1920.

Je smutným vysvědčením učitelských organisací a zejména jejich vedení, že mlčí k tomuto novému útoku vlády na učitelská práva. Ani k bublině vládní ankety o školské reformě nezaujaly učitelské organisace otevřeného a jasného stanoviska. Ony též ničeho nepodnikají proti fašisaci a militarisaci školy a výchovy.

Vláda chystá předlohu zákona o zmilitarisování školní i mimoškolní mládeže. Běží o vojenskou výchovu a výcvik mládeže již před presenční službou. Vláda připravuje válku ve všech odvětvích: v armádě, průmyslu, zemědělství, dopravě, v celém veřejném životě, a dochází i na školu a výchovu.

Pracující lid měst i venkova nemůže klidně přihlížeti k fašisaci státu a válečným přípravám. Voláme jej k pohotovosti a k odboji. Fašistické nebezpečí i nebezpečí válečné se přibližují krok za krokem.

Nemáme demokratických ilusí. Víme, že stále zostřující se třídní rozpory obrážejí se všude, tedy i ve školství a výchově. Je čím dále zřejmější napětí třídních sil, je čím dále zřejmější šikování dvou třídních front k občanské válce. Pracující lid i pracující inteligence, studenti i učitelé vyšlí z chudého obyvatelstva ti všichni musí se postaviti proti nebezpečí fašismu, proti fašisaci, proti diktatuře buržoasie. I v Československu postupuje fašisace celého státu. Kdo k tomu mlčky přihlíží, kdo se k tomu chová pasivně, fašismus podporuje.

Nyní několik slov k projednávané předloze. Organisací pomocných škol má se umožniti dětem slaboduchým, dětem malého nadání a chápání, aby přece jen byly do života vypraveny s určitými vědomostmi a znalostmi, jimiž by jim bylo umožněno uhájení existence.

Je nesporné, že výchova a vyučování těchto dětí vyžaduje zvláštních škol, zvláštních učitelů i zvláštních metod a pomůcek. Jejich setrvání v normálních školách je na škodu i jim, i dětem normálním, jimž jsou přítěží.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP