II. volební období. | 1. zasedání. |
Od převratu nebyl dosud předložen vládní
návrh zákona, kterým by se jednotně
upravilo veškeré školství Československé
republiky. Částečnými reformami, které
se už provedly nebo které se připravují,
mohla by tato nezbytná jednota školství býti
ohrožena. Je tedy nutno, aby vláda Československé
republiky co nejdříve předložila Národnímu
shromáždění návrh zákona
o jednotné úpravě veškerého školství
Československé republiky, který by poskytl
rámec zákonům speciálním (o
jednotlivých školských kategoriích)
a zaručil tak jednotné řešení
všech školských otázek, které je
naléhavé se stanoviska účelné
a jednotně organisované školské reformy.
Hlavní zásady tohoto zákona by měly
býti tyto:
1. Cílem československého školství
jest, aby se každému občanu Československé
republiky dostalo výchovy v duchu státním
a demokratickém a nejvyššího vzdělání,
jehož je podle svých duševních vlastností
schopen, i volného rozvití všech sociálně
kladných duševních hodnot, zároveň
pak, aby se mu dostalo co nejdokonalejší přípravy
pro ty obory činnosti, k nimž má přirozený
sklon a při kterých by se nejlépe uplatnil
v rámci státního života.
2. Veškeré školství Československé
republiky jest státní, podléhá
státnímu dozoru a jest vydržováno ze
státních prostředků. Převedení
školství zemského, obecního a soukromého
do státní správy provede se vládním
nařízením. V něm bude také
určena doba, do které se tento převod provede,
i jeho postup a způsob.
3. Veškerá organisace výchovy v republice
Československé po stránce pedagogické,
administrativní i personální jest podřízena
ministerstvu školství a národní osvěty.
Na školství vojenské dozírá ministerstvo
školství a národní osvěty po
stránce pedagogické zvláštními
inspektory. Do oboru výchovy náleží
ovšem i výchova dospělých, výchova
lidová a školy vězeňské.
4. Veškeré školství Československé
republiky je nekonfesijní. Výchova se opírá
o občanskou mravouku. Náboženská výuka
je nepovinná a ponechává se jak po stránce
pedagogické, tak po stránce administrativní
a personální péči jednotlivých
církví. Ministerstvo školství a národní
osvěty je však oprávněno zjistit, srovnává-li
se církevní výuka náboženská
s duchem výchovy státoobčanské.
5. Veškeré školství Československé
republiky je vybudováno na zásadě jednotné
školy, to jest tak, že z každé kategorie
škol po splnění určitých podmínek
je možný organický postup až na školu
vysokou.
6. Organickou částí československého
školství je soustavný výzkum mládeže
ve věku školním i poškolním, spojený
s účelně organisovanými poradnami
pro volbu povolání.
7. Povinné školství pro děti normální
hledí k individuálnímu nadání
dítek, a žactvo se dělí, pokud tomu
zákonné předpisy o počtu dítek
ve třídě dovolují, do poboček
pro děti nadané a méně nadané.
8. Povinné školství pro děti normální
je doplněno pravidelně rozloženou sítí
škol pro mládež úchylnou.
9. Povinná docházka školní, trvající
plných osm let (počítáno od prvního
školního roku po ukončeném šestém
roce věku žákova), doplňuje se povinnou,
aspoň dvouletou docházku do doplňovacích
kursů nebo pokračovacích škol, zřizovaných
při každé občanské škole,
přihlásí-li se aspoň 30 žáků.
Od této docházky jsou osvobozeni jenom žáci
jiných škol (na př. živnostenských,
rodinných, lidových škol hospodářských,
středních ap.).
10. Všecky druhy československých škol
jsou vybudovány na principu pracovním.
Veškeré školství republiky Československé
je rozděleno na čtyři stupně podle
věku žáků, kteří do
škol docházejí.
I. školství mateřské, nepovinné,
pro dítky do ukončeného šestého
roku věku jest prvním stupněm školy
národní;
II. školství národní v užším
smyslu slova, povinné, od ukončeného šestého
roku věku žáků do ukončeného
čtrnáctého roku, při čemž
lze po škole obecné navštěvovati buď
občanskou školu nebo střední školu;
III. školství pokračovací a střední,
povinné, od ukončeného 14 roku do ukončeného
16 roku. Odtud je školství střední školstvím
nepovinným;
IV. školství vysoké.
Podle směru výuky a cíle rozvrženy
jsou československé školy takto:
Zřizují se povinně aspoň v místech,
kde je úplná škola národní (obecná
či ludová a občanská) pro dítky
od 3 do 6 let, při čemž jsou organickou složkou
školy národní. Docházka do nich je nepovinná,
pro děti ohrožené po stránce mravní
nebo tělesné však povinná, po rozhodnutí
politického, po př. poručenského úřadu.
Podrobná organisace mateřské školy se
upraví zvláštním zákonem a organisačním
nástinem, který k němu vydá ministerstvo
školství a národní osvěty.
Vychovávají žactvo pro obecné životní
úkoly, poskytujíce mu základního vzdělání,
nezbytného pro každého občana, na základě
vlastivědném a se zvláštním zřetelem
k potřebám kraje, ve kterém bydlí.
Škola národní se dělí na školu
obecnou (ludovou) o 5 školních rocích
a na školu občanskou o 4 postupných
třídách, z nichž tři jsou povinné
a čtvrtá nepovinná.
Úplná škola národní (obecná
a občanská) zřídí se v každé
obci, ve které je při pětiletém průměru
aspoň 250 dítek školou povinných.
Není-li možno zříditi úplnou
národní školu, sloučí župní
úřad několik sousedních a vespolek
dostupných školních míst v újezd
a otevře pro něj v nejpříhodnějším
místě školu občanskou o 3, po
př. o 4 třídách, kam se přikáží
dítky od 6. školního roku z obcí v újezd
sloučených do obvodu újezdu pojmou se obce
v poloměru nejvýše 6 km vzdušné
čáry od školní budovy, vykazují-li
v pětiletém průměru dohromady aspoň
100 školou povinných dítek ve věku od
12-14 let. Úchylky se připouštějí
jenom v mimořádných případech.
Obecnou školu o 5 školních rocích
má každá školní obec, a to při
25-40 dítkách školou povinných a jedné,
při 40-80 o dvou, při 50-100 o třech a při
100-150 o čtyřech třídách.
Je-li dítek více než 150, zřídí
se škola pětitřídní.
Pětiletá škola obecná v prvních
dvou ročnících nevyučuje podle přesně
stanoveného rozvrhu, nýbrž středem veškerého
učení je prvouka a vlastivěda, kolem které
se soustřeďuje učivo podle věcných
a myšlenkových celků. Základní
myšlenkou je účelně řízená
samočinnost mládeže a koncentrace. Od třetího
ročníku nastává teprve rozvrhem dané
dělení v jednotlivé obory činnosti,
při čemž opět není třeba
látku děliti na hodiny, jako spíše na
přirozené zájmové skupiny. V úzké
souvislosti s pracovní metodou této školy
jest výchova k samostatnosti a samosprávě.
Veškerá práce na škole obecné se
děje tak, aby se všecky schopnosti žákovy
vyvíjely stejnoměrně. Při všech
předmětech jest hleděti k tomu, aby
se současně za městnávaly duch i tělo.
Důsledkem toho je, že ruční činnost
proniká veškerým učivem, není
však zvláštním předmětem.
Ve školách dívčích věnuje
se zvýšená pozornost, domácím
naukám. Tělesná výchova se pěstuje
se zvláštní péčí. Vedle
tělocviku se konají povinné hry a tělovýchovné
vycházky. Pro žáky větších
měst se zřizují kolonie ve volné přírodě,
kde děti pobývají střídajíce
se pravidelně po jeden měsíc, počínajíc
druhou polovinou měsíce dubna. O zdravotní
stránku mládeže i školy pečuje
školní lékař. Povinnosti školního
lékaře a jeho příprava upraveny budou
zvláštními nařízeními.
O žácích se vede zdravotní arch, který
obsahuje i pravidelné záznamy o žákovském
růstu a váze.
Žactvu na škole obecné nerozdávají
se vysvědčení se známkami, nýbrž
dostává se mu na konci školního roku
pouze všeobecné charakteristiky a popisného
archu, kde je také zaznamenáno, projevuje-li dítě
ve škole vynikající schopnosti (a v kterém
směru), vyhovuje-li nebo nevyhovuje, a proč. Zato
pěstuje škola čilý styk s rodinami
dětí ve společných poradách
i soukromě a p. Jenom na konci pátého školního
roku obdrží dítky vysvědčení
s jednotlivými známkami a popisný arch.
Pro dítky trvale zaostalé a slabé se zřídí,
a kde to bude možno, zvláštní pobočné
třídy s přiměřeně
upraveným učivem a vhodnými metodami. Trvalé
zřízení takových tříd
vyžaduje pětiletého průměru aspoň
40 takových dítek obojího pohlaví
ve školní obci.
V místech, kde jsou občanské školy,
zřizují se při obecné škole závěrečné
třídy ve kterých se soustřeďují
ony dítky, vycházející z pátého
školního roku školy obecné které
svou duševní úrovní by nestačily
na učivo školy občanské, v těchto
třídách dostává se jim uceleného
vzdělání a výchovy podle jejich duševních
schopností. Trvale se zřídí takováto
závěrečná třída, vykazuje-li
příslušný újezd (nebo obvod)
pětiletý průměr 30 takových
dítek obojího pohlaví. I v jiných
místech, než kde jsou občanské školy,
zřizovány budou závěrečné
třídy, budou-li k tomu podmínky.
Síť obecných škol je doplněna soustavně
vybudovanou sítí škol pro dítky úchylné.
O organisaci obecného školství bude vydán
zvláštní zákon, novelisující
jednak zákon z r. 1869 a upravující
i zákon ze dne 13. července 1922, č. 226
Sb. z. a n. podle zásad tuto vyslovených.
Občanská škola se skládá ze čtyř
postupných tříd a je určena dětem
(obojího pohlaví) od 11 do 15 let. První
tři třídy školy občanské
jsou povinné pro všecky dítky, které
nedocházejí do některé jiné
školy.
Poskytuje se v nich průměrně nadaným
žákům výchovy v demokratickém
duchu k ušlechtilému lidství a výuky,
která je učiní schopnými, aby s úspěchem
konali přiměřenou práci ve státě.
Ucelené vzdělání, jehož tyto
tři třídy občanské školy
poskytují, je všeobecné a zahrnuje v sobě
všecky nezbytné poznatky občana republiky,
k čemuž jest počítati i přiměřenou
znalost jednoho menšinového jazyka pro žactvo
škol s vyučovacím jazykem československým
a obdobnou znalost jazyka státního pro žactvo
škol s vyučovacím jazykem menšinovým.
Učivo jehož středem jest vlastivěda,
je upraveno se zřetelem k potřebám jednotlivých
krajů a obsahuje: jazyk vyučovací s naukou
o písemnostech, domácí dějiny a v jejich
rámci nejdůležitější události
dějin světových, zeměpis a vlastivědu
rodného kraje co nejpodrobněji se zřetelem
k jeho hospodářství, průmyslu a obchodu
i k jeho potřebám, dále zeměpis republiky
Československé, zvláště po stránce
národohospodářské a obchodní,
nárys zeměpisu světového počty,
zvláště počty kupecké s jednoduchým
účetnictvím, měřictví
s praktickými úkoly zeměměřickými,
přírodní vědy v jednotném celku,
opřeném o vlastní poznání a
s pokusy žáků, se zřetelem k technologickému
využití a k praktickým potřebám,
kreslení a rýsování, ruční
práce, zpěv, jazyk druhé národnosti
a četbu výboru ze spisů vynikajících
ethiků jako pomůcku k výchově mravní,
která jinak proniká veškerým učivem.
Pro dívky vedle uvedených předmětů
a v úzké souvislosti s ručními pracemi
zařazují se do učiva i domácí
nauky. Vyučování je odborné. Tělesná
výchova pěstuje se obdobně jako na škole
obecné.
Ježto do občanské školy docházejí
i žáci se zvláštním nadáním
pro duševní práci, kterým z různých
důvodů zatím není možno docházeti
do školy střední, kteří však
později přestoupí buď do školy
střední nebo do škol odborných, je nezbytno,
aby škola občanská vedle vlastního svého
úkolu, který od ní žádá,
aby byla vyšší školou pro vrstvy lidové,
plnila i úkol další, tím, že by
připravovala některé žáky k dalšímu
studiu. Úkolu toho dosáhnouti lze tím, že
k předmětům povinným přičlení
se i některé předměty nepovinné,
hovící vyššímu nadání
některých žáků. Jest to zvláště
ještě jeden moderní jazyk cizí (francouzština
nebo angličtina), který možno zavésti
do 2. třídy.
Nejvyšší počet vyučovacích
hodin na škole občanské, nečítaje
v to tělesnou výchovu a předměty nepovinné,
je 28 hodin týdně.
Čtvrté třídy školy občanské
zřizují se v oněch místech a újezdech,
kde pětiletý průměr vykazuje aspoň
30 dítek obojího pohlaví, které by
mohly do těchto tříd docházeti. Nenalezne-li
se v újezdě 30 dítek pro tyto třídy,
jest spojiti dva sousední schůdné újezdy
a zříditi jest pro ně společnou čtvrtou
třídu v místě jedné újezdní
školy občanské, které má nejlepší
spojení.
Osnovy čtvrtých tříd občanských
škol jsou upraveny se zřetelem k praktickým
potřebám žactva, a to tak, že k jádru
učiva všemu žactvu společného,
obsahujícího jazyk vyučovací, dějepis,
zeměpis, počty s jednoduchým účetnictvím,
přírodní vědy, kreslení a rýsování,
jazyk menšinový nebo státní, přistupuje
na jedné straně vyučování dalšímu
modernímu jazyku cizímu a obchodní korespondence,
na druhé straně prohloubené studium fysiky
a chemie se zřetelem k technologickému užití,
ruční práce (pro dívky i domácí
nauky) a další hodiny rýsování.
Je důležito, aby ráz této třídy
byl upraven tak, aby jednak dobře připravovala své
žáky ke vstupu do škol odborných, a to
buď rázu obchodního (první skupina předmětů)
nebo rázu průmyslového nebo zemědělského
(druhá skupina předmětů), jednak aby
hověla oněm žákům, kteří
odtud přecházejí přímo do praxe.
Tu zvláště nutno zdůrazniti krajový
ráz těchto tříd, který možno
dobře spojiti s ostatním jejich učivem, směřujícím
k přípravě pro školy odborné,
není také třeba všude zaváděti
obě větve, nýbrž možno zavésti
tu, která nejlépe vyhovuje krajovým potřebám.
Povinná tělesná výchova řídí
se v podstatě zásadami, platnými pro školy
obecné.
Počet vyučovacích hodin 28 týdně
nezahrnuje v sobě praktických cvičení
a nepovinných ručních prací upravených
tak, aby hověly hospodářským potřebám
kraje a jeho průmyslu.
O organisaci občanských škol nutno vydati zvláštní
zákon, novelisující a upravující
podle naznačených směrnic všecky dosavadní
zákony o občanských školách,
zvláště zákon z r. 1869 a zákon
ze dne 13. července 1922, č. 226. Sb. z. a n.
Střední školy vychovávají mládež
zvláště nadanou pro duševní práci,
poskytujíce jí vyššího obecného
vzdělání, které je podmínkou
k vyšším úkolům ve státě
a ke studiu na vysokých školách.
Střední školy dosahují svého
cíle obecně vzdělávacího v
sedmi třídách, který se doplňuje
v osmé třídě se zřetelem ke
studiu na školách vysokých.
Základem výchovy na střední škole
je dnešní kultura lidstva a jejím cílem
je příprava žáků, aby se vžili
do dnešní kultury tak, aby potom mohli vytvářeti
v jejím duchu společnou prací kulturu další.
Je tudíž daleko více potřebí,
aby pochopili vývojové směrnice dnešní
vzdělanosti, než aby se příliš
zevrubně zabývali jejími historickými
podmínkami a fázemi.
Základem organisace střední školy musí
tudíž býti takový typ, který
by byl co nejtěsněji spjat s dnešními
tendencemi kulturního vývoje lidstva. Vedle tohoto
všeobecného typu možno připustiti i speciální
další typy, prohlubující určitou
složku dnešní kultury, jako je typ klasický,
typ slovanský, typ dívčí, typy pokusné
a j.
Další vlastností nové střední
školy musí býti snaha, aby se v nadaném
jednotlivci rozvinuly ony stránky, v nichž zvláště
vyniká, aby tak z každého jedince bylo vytěženo
pro státu co nejvíce hodnot obecně užitečných.
Důsledkem této snahy je specialisace, stupňující
se směrem k vyšším třídám,
a možnost, aby si žák vybral určité
obory k hlubšímu studiu. Tím jedině
se lze vyhnouti nebezpečí diletantství, které
stále více ohrožuje práci na školách
obecně vzdělávacích při obrovském
rozvoji moderních věd.
Střední škola se omezuje na výběr
žáků zvláště nadaných.
Výběrový charakter střední
školy musí býti dodržován tím
důsledněji, čím více hrozí
nebezpečenství jednak přílišného
množství absolventů těchto škol,
pro něž stát nenalézá náležitého
uplatnění, jednak i jednostranného omezení
středních škol na děti z vrstev sociálně
šťastnějších.
Střední škola se skládá z oddělení
nižšího, čtyřtřídního,
rovnoběžného se čtyřmi třídami
školy občanské, z oddělení vyššího,
trojtřídního, o dvou větvích
a z jednotřídního oddělení
nejvyššího, kde k jádru učiva,
obsahujícího hlubší studium mateřštiny,
základů filosofie a jazyka slovanského, se
pojí řada předmětů vyhovujících
žákovým sklonům a potřebám
vysokoškolského studia.
Jednotné nižší oddělení
obsahuje v podstatě učivo škol občanských,
prohloubené a upravené se zřetelem k vyšším
intelektuálním schopnostem žactva a se zřetelem
k potřebám dalšího studia, rozmnožené
o povinné studium jednoho cizího moderního
jazyka západoevropského (po př. ještě
o studium latiny na speciálních školách
klasických).
Oddělení vyšší má učivo
v podstatě jednotné. Žáci se rozcházejí
pouze při vyučování latiny na jedné
a deskriptivní geometrie a kreslení na druhé
straně, čímž jsou charakterisovány
dvě větve vyšší střední
školy: gymnasijní a reálná.
Nejvyšší třída je založena
na myšlence výběrového systému,
při čemž se zachovávají podstatně
tři směry studia: humanitní, přírodovědecký
a technický.
Myšlenka jednotné školy žádá,
aby přechod schopných žáků byl
co nejvíce usnadněn žákům obecných
i občanských škol. Jest také učiniti
opatření, aby vrstvám sociálně
slabým byl co nejvíce ulehčen pobyt na studiích.
Ze školy střední - osmitřídní
- je organický přechod na všecky školy
vysoké.
Nejvyšší počet týdenních
hodin vyučovacích na střední škole
je bez tělesné výchovy 28.
Podrobně upraví organisaci středních
škol zvláštní zákon, v němž
bude přihlíženo k zásadám tuto
uvedeným a jímž budou zrušeny všecky
dosavadní zákony jemu odporující,
zvláště pak cís. nařízení
ze dne 16. září 1849, č. 6545 ř.
z. č. 393, provisorní zákon ze dne 27. června
1850, č. 309 ř. z. (části o střední
škole), dále zemské zákony z 13. září
1874 č. 56 z. z. č., z 30. dubna 1869 č.
27 z. z. m. a z 15. února 1870 č. 12 z. z. sl.
Odborné školství musí býti vybudováno
v úzké souvislosti s ostatním školstvím
národním, středním a vysokým.
Přechod z odborných škol úrovně
středoškolské (čtyřletých)
na příslušné fakulty nebo školy
vysoké buď pokud možno organický. Učitelé
čtvrtých ročníků škol
občanských a profesoři nižší
střední školy nechť jsou ve stálém
styku se školami odbornými a vybírají
po dohodě s rodiči na svých školách
ony žáky, kteří projevují zvláštní
schopnosti pro speciální obory škol odborných.
Takovíto žáci přecházeli by automaticky
do příslušných škol odborných.
Všecky tyto školy podléhají ministerstvu
školství a národní osvěty.
Odborné školy mají tři typy:
1. Odborné školy střední, čtyřleté,
s úrovní středoškolskou aspoň
v hlavních obecně vzdělávacích
předmětech (zvláště v mateřštině),
poskytují oprávnění k studiu na příslušné
fakultě nebo vysoké škole a vzdělávají
pro vedoucí službu v středních podnicích.
Navazují vesměs na čtvrtou třídu
školy střední nebo občanské.
2. Odborné školy nižší, dvouleté
až tříleté, podávající
vzdělání pro menší samostatné
podnikatele, pro mistry a speciální dělníky.
Pro absolventy těchto škol upraviti jest vhodný
přechod na odborné školy střední
na základě přijímací zkoušky,
pro niž by se připravovali ve zvláštních
kursech.
3. Školy pokračovací pro učně
obchodů a různých řemesel neb lidové
školy hospodářské pro dorost zemědělský.
Podle oborů rozdělují se tyto školy
takto:
a) obchodní školy střední (nynější
obchodní akademie) čtyřleté, do nichž
jsou přijímáni beze zkoušky absolventi
čtvrté třídy školy občanské
nebo střední na výslovné doporučení
ředitelstva příslušné školy
podepsané i učiteli nebo profesory těch předmětů,
které mají pro odbornou školu zvláštní
význam a z nichž možno souditi na zvláštní
nadání žákovo pro určitý
obor, nebo jiný absolventi těchto škol po přijímací
zkoušce;
b) obchodní školy dvouleté, do nichž se
přijímají dobří absolventi
čtvrtých tříd škol občanských
nebo středních bez zkoušky;
c) kupecké (obchodní) školy pokračovací
pro učně z oboru obchodního. Učí
se 10 hodin týdně v době denní;
d) vedle uvedených škol zřizují se při
středních, dvouletých a kupeckých
školách pokračovacích bezplatné
kursy pro dospělé obchodníky a jiné
zájemce, prohlubující jejich vzdělání.
Podle těchto směrnic jest novelisovati zákon
z 15. února 1922, č. 73 Sb. z. a n. a organisační
statut obchodního školství.
a) technické školy střední (nynější
vyšší průmyslové školy) připravují
samostatné stavitele, technické úředníky
průmyslu stavebního, strojního, elektrotechnického,
chemického a textilního. Podle toho mají
upraveny odbory. Přijímání žactva
je upraveno podle středních škol obchodních;
b) mistrovské školy jsou buď samostatné
nebo jsou připojeny k středním technickým
školám a určeny jsou pro vyučené
zaměstnance příslušných oborů.
Vychovávají mistry, montéry, dílovedoucí
a pod.;
c) školy odborné dvou- až tříleté
slouží odbornému vyučení žactva
v příslušných oborech. Vstup do nich
je ze čtvrté třídy občanské
nebo střední školy;
d) dívčí odborné školy rodinné
roční a dvouleté s třetím ročníkem
živnostenským o různých oborech. Vstup
ze čtvrté třídy občanské
nebo střední školy;
e) dívčí odborné školy pro povolání
hospodářská a sociální péči,
o třech ročnících. Vstup ze čtvrté
třídy občanské nebo střední
školy;
f) pětiměsíční školy pro
vedení domácnosti a pětiměsíční
školy kuchařské. Vstup přechodně
ze školy obecné;
g) dívčí školy a kursy lidové
(roční, dvouleté a pro různé
obory ženské práce);
h) živnostenské školy odborné a pokračovací,
povinné pro učně každého řemesla;
učí se 10 hodin týdně v době
denní;
ch) zvláštní místo zaujímají
a zvláštními předpisy řídí
se školy pro dorost umělecký a umělecko-průmyslový;
i) při všech školách zřizují
se i bezplatné kursy pro dospělé dělníky,
zřízence a pod.
a) střední hospodářské školy
vychovávají samostatné zemědělské
podnikatele a úředníky na velkých
a středních zemědělských podnicích.
Jsou čtyřleté a navazují na čtvrtou
třídu střední neb občanské
školy. Podmínky přijetí jsou stejné
jako u středních škol obchodních. Postup
na vysokou školu zemědělskou nebo na zemědělské
oddělení techniky. Podobně jsou organisovány
střední hospodyňské školy;
b) rolnické školy jsou dvouleté a přijímají
absolventy čtvrté třídy občanské
nebo střední školy. Jest vhodně upraviti
přechod do vyšších tříd
střední hospodářské školy;
c) zimní (odborné) hospodářské
školy dvouleté;
d) hospodyňské školy roční, dvouleté
a letní;
e) speciální školy hospodářské:
družstevní, lukařské, mlékařské,
rybářské, lihovarské, drůbežnické
a zahradnicko-ovocnické;
f) lidové školy hospodářské zřízeny
jsou pro všecku zemědělskou mládež
jako školy povinné po absolvování školní
docházky. Trvají 2 leta;
g) kursy z různých oborů zemědělských.
a) střední lesnické školy jsou organisovány
obdobně jako střední školy hospodářské;
b) roční školy pro lesní hajné.
Organisaci všech odborných škol jest provésti
zvláštním zákonem novelisujícím
zákon ze dne 9. dubna 1920, č. 281 Sb. z. a n.,
zvláště pokud se týká školské
správy.
Reforma vysokoškolského studia závisí
na iniciativě profesorských sborů vysokých
škol, k jichž návrhům ministerstvo školství
a národní osvěty i Národní
shromáždění mají přihlížeti.
V rámci tohoto našeho návrhu, který
hledí k celkové racionální organisaci
všeho školství a k jejímu demokratickému
uspořádání, lze uvésti tyto
zásadní požadavky:
1. Aby vysoké školy byly otevřeny všem
žákům schopným vědeckého
studia. Zkouška dospělosti na reformované střední
škole poskytuje jednotné oprávnění
k studiu na všech fakultách vysokých škol.
Absolvování středních škol odborných
poskytuje oprávnění k studiu týchž
odborů na vysokých školách.
Budiž vhodně upraveno i vysokoškolské
studium jednotlivců, kteří nemají
vysvědčení dospělosti ze střední
školy, jsou-li zvláště schopní
k vědeckému studiu, jestliže osvědčili
v některém oboru nesporné nadání,
mají-li celkovou vzdělanostní úroveň
zaručující možnost úspěšného
studia, i mají-li vhodný věk. V otázce
přijetí jich na určité fakulty za
řádné posluchače sestaví se
zvláštní komise, která přiměřenou
zkouškou, kolokviem nebo posudkem vykonané práce
se přesvědčí o jejich schopnosti k
studiu vysokoškolskému.
2. Aby vysoké školy plnily svůj lidově
vzdělávací úkol tím, že
by zcela pravidelně pořádaly v rámci
vysoké školy přednášky a kursy
pro vrstvy lidové a aby určitá část
kolegií byla každého roku zařazována
do seznamu jako kolegia konaná za účelem
lidové výchovy.
Za součinnosti učitelstva škol vysokých,
odborných, středních i národních
měly by se podle osvědčených vzorů
cizích pořádati t. zv. lidové university,
směřující k zvýšení
kulturní úrovně všeho občanstva.
K tomu účelu bylo by novelisovati zákon ze
dne 7. února 1919 o organisaci lidových kursů
občanské výchovy, při čemž
by zvlášť bylo pamatováno na administrativní
a finanční stránku těchto kursů,
na stanovení stálých vzdělavatelů
a zavedení povinné docházky občanstva,
zejména v oborech souvisejících s otázkou
výchovy státoobčanské.
Základním problémem a podmínkou všech
reforem školských je otázka učitelského
vzdělání, neboť učitelstvo je
vlastním a téměř jediným reformním
činitelem v praxi. To zvláště padá
na váhu, běží-li o reformu vnitřní
školní práce a neomezuje-li se reformní
snaha pouze na změny školní organisace.
Tu pak nutno vysloviti dvě základní zásady:
1. Přípravné vzdělání
veškerého učitelstva musí býti
v rukou státních. Zásada tato vyplývá
samozřejmě z požadavku postátnění
veškerého školství; v této otázce
je však její důležitost takového
významu, že není možno učiniti
od ní odchylek.
2. Vlastního přípravného vzdělání
musí se dostávati učitelstvu všech kategorií
až po absolvování úplného
vyššího vzdělání obecného,
t. j. po zkoušce dospělosti na střední
škole nebo po jejím speciálním ekvivalentu
(absolvování určitých odborných
škol, umělecko-průmyslové školy
a p.) Požadavek tento je oprávněn vzhledem
k vědecké úrovni věd pedagogických
a psychologických, vyžadujících předběžné
přípravy, vzhledem k potřebě, aby
budoucí učitel při svém vzdělání
nebyl oddalován od ostatních kategorií vzdělanců,
i vzhledem k tomu, aby se pro své budoucí odpovědné
povolání rozhodoval až ve věku, kdy
se inteligent vůbec pravidelně rozhoduje pro další
odborné vzdělání.
Vzdělání budoucího učitelstva
upraviti jest takto:
1. Pro národní školy: 4semestrová pedagogická
akademie po absolvování osmitřídní
střední školy.
2. Pro školy mateřské: 2semestrový kurs
při pedagogické akademii po absolvování
střední školy.
3. Pro domácí nauky: 4semestrový kurs při
pedagogické akademii po absolvování střední
školy nebo školy umělecko-průmyslové
nebo odborné školy střední.
4. Pro školy občanské: 2semestrové studium
na universitě nebo na technice jednoho ze čtyř
odborů (přistupuje odbor s tělocvikem), při
čemž jeden předmět je předmětem
hlavním, ostatní dva jsou předměty
vedlejšími. Studium může býti vykonáno
po absolvování pedagogické akademie a ke
zkouškám se připouští kandidát
až po zkoušce způsobilosti pro školy obecné
a uspokojivé další praxi.
5. Pro školy pomocné a školy pro mládež
úchylnou: 2semestrové studium na pedagogické
akademii po zkoušce učitelské způsobilosti
pro školy obecné.
6. Pro školy cvičné přičleněné
k pedagogickým akademiím a pro správu škol
obecných: 2semestrové studium na pedagogické
akademii po zkoušce učitelské způsobilosti
pro školy obecné a po vynikající školské
praxi; pro dosažení úřadu ředitele
na škole občanské nebo okresního školního
inspektora žádá se nadto způsobilost
pro školy občanské.
7. Pro školy střední: 4leté odborné
studium na filosofické nebo přírodovědecké
fakultě university s ním spojeno je i studium disciplin
pedagogických na filosofické fakultě. Studium
metodik ve zvláštním kursu při pedagogické
akademii a roční praktická účast
na střední škole cvičné nahrazují
zkušební rok. Pak zkouška pedagogická.
8. Pro školy odborné: 4leté odborné
studium na filosofické nebo přírodovědecké
fakultě university nebo jiné odborné studium
na příslušné vysoké škole
(na př. technice, montanistické škole vysoké,
vysoké škole obchodní, vysoké škole
zemědělské a pod.), pak roční
pedagogické a metodické studium na pedagogické
akademii a praktický výcvik na škole odborné,
obdobně jako pro školy střední. Pro
předměty obecně vzdělávací
platí stejná aprobace jako pro školy střední.
9. Pro školy pokračovací učňovské,
živnostenské a lidové školy hospodářské:
příslušná střední škola
odborná, roční kurs speciální
na vysoké škole příslušného
oboru, roční metodický kurs při pedagogické
akademii spojený s praktickým výcvikem na
pokračovací škole.
Reforma učitelského vzdělání
všech kategorií upraví se zvláštními
zákony, resp. nařízeními.
Účelem uvedených zásad školské
reformy jest všecko československé školství
sjednotit, soustředit a zjednodušit. Tato reorganisace
ideově znamená přizpůsobiti veškeré
školství potřebám demokratické
republiky, novým skutečnostem politickým,
sociálním a hospodářským, v
nichž občanstvo tohoto státu žije. Jako
moderní stát právní a kulturní
musí Československo především
svoje školství postaviti na základ novodobých
zásad filosofických, pedagogických a školských.
Prakticky, navrhovaná úprava všeho československého
školství právě svojí účelností
a svou snahou unifikační a koncentrační
víc nežli organisace dosavadní vyhoví
požadavkům úspornosti. Bylo by možno vypočítati,
jak mnoho státních peněz bylo nehospodárně
vydáno na školství administrativně rozptýlené
po různých ministerstvech a při tom pedagogicky
nesjednocené a roztříštěné.
Parcelace školství podle zájmových skupin
je finančně a kulturně nebezpečná.
Školství, které má sloužiti ideálním
a praktickým potřebám všeho občanstva,
t. j. celého státu, musí se říditi
nejušlechtilejšími zásadami kulturně
politickými, povýšenými nad každý
zájem stranický, třídní nebo
konfesijní.
Z uplatnění těchto všeobecných
zásad nevyplývá pro státní
pokladnu zvláštní výdaj. Převésti
školství do správy státní a do
rozpočtu státního znamená u škol
vydržovaných z prostředků zemských,
obecných a pod. pouze přesun určitých
rozpočtových položek s těchto právních
osob na stát, s čímž možno spojiti
i přesun úhrady. Pokud jde o školy soukromé,
bude možno některé z těchto škol
okamžitě zrušiti jako zcela zbytečné,
jiné převáděti postupně. Zatím
bude lze uvésti je do státní správy
a teprve později je i financovati. Ostatně celá
řada těchto škol, pokud mají pro stát
význam, požívá již dnes různých
a značně vysokých subvencí státních,
zemských, okresních, obecních atd., které
by se pak soustředily v rukou státních (bod
2. všeobecných zásad).
Značná úspora nastane soustředěním
veškeré organisace vzdělání a
výchovy v ministerstvu školství a národní
osvěty tím, že školská správa
bude moci býti ekonomicky soustředěna a zjednodušena
(bod 3.).
Této úspory, jakož i úspory, která
vzejde státu zrušením míst katechetských
na školách všech kategorií, lze účelně
využíti k organisaci soustavného výzkumu
mládeže (bod 6.), k hojnějšímu
zřizování škol pro mládež
úchylnou (bod 8.), zřizování tříd
závěrečných při obecných
školách a organisaci pokračovacích kursů
(bod 9.).
Zvýšeného nákladu vyžadovati bude
hustší síť škol mateřských
a zřizování škol újezdních.
Totéž platí i při snížení
počtu žáků ve třídě,
které navrhuje již zákon ze dne 13. července
1922, č. 226 Sb. z. a n. Je přirozeno, že všecka
uvedená opatření by se prováděla
postupně po řadu let, takže náklad by
byl přiměřeně rozdělen. Nelze
při tom zapomínati také na to, že všecka
tato opatření jsou pro zdárný vývoj
našeho školství naprosto nezbytná, i že
snížením počtu vyučovacích
hodin, zvláště na školách občanských,
nastanou dosti značné úspory, jichž
bude lze užíti k těmto účelům.
Reforma školy střední nevyžádá
si zvláštních nákladů, ježto
náklad na zřizování větví
bude vyvážen snížením počtu
vyučovacích hodin, a vedle toho bude možno
ve větších městech sloučiti několik
škol v jednu, poněvadž při jednotnosti
učebných osnov bylo by více škol vedle
sebe zbytečných.
Pokud jde o reformu učitelského vzdělání,
zrušením učitelských ústavů
a vybudováním pedagogických akademií
ušetří se téměř polovina
dosavadního nákladu.
Podepsaní navrhují: Poslanecká sněmovno,
račiž uložiti vládě, aby předložila
Národnímu shromáždění
osnovu o reformě školství podle výše
uvedených zásad.
Návrh budiž přikázán výboru
kulturnímu.
V Praze dne 17. prosince 1925.