II. volební období |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Čl. I. zákona ze dne 20. prosince 1924, č.
299 Sb. z. a n., jímž se mění některá
ustanovení o přímých daních
a stanoví se válečné přirážky
ku přímým daním na rok 1925, platí
obdobně i na rok 1926 s tou změnou, že v §§
1, 2 a 3 nahradí se rok "1925" rokem 1926 a rok
"1924" rokem 1925.
Platnost čl. II. zák. č. 299/1924 Sb. z.
a n. rozšiřuje se na rok 1926.
Na rok 1926 buďtež vybírány ku přímým
daním mimořádné přirážky
státní ve stejné výši a obdobným
způsobem, jako byly vybírány válečné
přirážky na rok 1925 podle ustanovení
čl. III. zák: č. 299/1924 Sb. z. a n.
Čl. IV. zák. č. 299/1924 Sb. z. a n. platí
obdobně i na rok 1926 s tou změnou, že nenahradí
rok "1925" rokem 1926 a na konci tohoto článku
uvedený rok "1924" rokem 1925.
Platnost čl. V. a VI. zák. č. 299/1924 Sb.
z. a n. rozšiřuje se na rok 1926.
Ustanovení § 4 zák. čl. XXII/1875 o
dani kapitálové a rentové mění
se pokud, že se sazba daně vyměřované
na základě přiznání příjemců
poplatných důchodů (§ 7 citovaného
zák. čl.) bez újmy ustanovení §
7 zák, čl. V/1908, jímž se mění
některá ustanovení o dani kapitálové
a rentové, snižuje na 3%.
Na rok 1926 buďtež vybírány ku přímým
daním mimořádné přirážky
státní ve stejné výši a obdobným
způsobem, jako byly vybírány válečné
přirážky na rok 1925 podle ustanovení
čl. VII. zák. č. 299/1924 Sb. z. a n. s tou
odchylkou, že se ku dani kapitálové a rentové,
vyměřované podle ustanovení čl.
V., § 2, tohoto zákona sazbou 3%, vybírá
mimořádná přirážka státní
ve výši 100% řádné daně.
Platnost čl. VII zk. č. 299/1924Sb z. a n. rozšiřuje
se na rok 1926.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedením pověřuje
se ministr financí.
Ustanovení zákona č. 299/1924, jímž
se mění některá ustanovení
o přímých daních a stanoví
se válečné přirážky ku
přímým daním na nok 1925, nutno prodloužiti
ještě na rok 1926, poněvadž chystaná
reforma přímých daní proti očekávání
nemohla býti dosud projednána.
Předloženou osnovou zákona má býti
tedy ukládání všeobecné daně
výdělkové (čl. I.) a zárobkové
daně III. třídy (čl. IV.), daně
důchodové (rentové) a daně kapitálové
a rentové jakož i daně z příjmu
a daně důchodkové (čl. II. a V.) upraveno
dosavadním způsobem až na to, že na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi se sazba daně kapitálové
a rentové - pokud se daň tato ukládá
na základě přiznání přímo
poplatníkovi - snižuje z dosavadních 10%, případně
5% na 3%. Tímto snížením daňové
sazby u daně kapitálové a rentové
vyhovuje vláda v daleké míře oprávněným
požadavkům slovenských kruhů, aby dosavadní
značná disparita sazeb daně rentové
mezi Slovenskem a Podkarpatskou Rusí s jedné a ostatním
územím republiky Československé s
druhé strany byla vyrovnána. Navržená
sazba 3% rovná se sazbě platné v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku pro zdanění důchodů
z propachtovaných živností a jest totožná
s normální sazbou navrhovanou při reformě
přímých daní.
V článcích III. a VI. osnovy zákona
stanoví se na rok 1926 mimořádné přirážky
státní ku přímým daním
v dosavadní výměře válečných
přirážek s tou odchylkou, že se na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi ku 3% dani kapitálové
a rentové, vyměřované na podkladě
přiznání (§ 2, čl. V. osnovy),
vzhledem k navrhovanému snížení základní
sazby stanoví mimořádná státní
přirážka v téže výši
jako v ostatním území státním,
t. j. 100% řádné daně.
Ku snížení mimořádných
přirážek státních nemohla vláda
z ohledů na zachování rozpočtové
rovnováhy jakož i z technických důvodů
dosud přistoupiti a musí otázku snížení
daňových břemen přenechati reformě
přímých daní, která vzhledem
na dosavadní postup přípravných prací
bude moci býti pravděpodobně v příštím
roce provedena.
Ježto v daňovém zatížení
podniků podrobených zvláštní
dani výdělkové nemá nastati žádné
změny, prodlužuje článek VII. osnovy
zákona platnost ustanovení § 32 zákona
ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., o přechodné
úpravě finančního hospodářství
obcí a měst s právem municipálním,
jímž se stanoví nejvyšší zatížení
daní výdělkovou s příslušenstvím
na 80% čistého výnosu, také na rok
1926.
Vláda navrhuje, aby osnova byla projednána jednáním
zkráceným podle § 55. jednacích řádů
sněmoven; zároveň doporučuje, aby
osnova byla v obou sněmovnách Národního
shromáždění přikázána
výboru rozpočtovému k podání
zprávy ve lhůtě co nejkratší.
K odůvodnění návrhu na zkrácené
jednání se uvádí:
Osnovou zákona stanoví se znovu a částečně
se i proti dosavadním předpisům mění
daňová povinnost poplatníků pro příští
berní rok, kteréžto okolnosti vyžadují,
aby zákon vyhlášen byl ještě v
nynějším roce, aby tak finanční
správě dána byla možnost ku včasnému
provedení nutných disposic za účelem
informování poplatnictva a vykonání
příprav pro včasné uložení
daní.