II. volební období |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení zákona č. 151/1923 Sb. z. a n.,
ve znění zákona č. 163/1924 Sb. z.
a n., pokud jejich účinnost se končí
dnem 31. prosince 1925, platí nadále jen v těch
případech, kde do konce června 1926 bude
u příslušného správního
úřadu podá na žádost za definitivní
povolení ke zřízení nové akciové
společností nebo za schválení zvýšení
akciového kapitálu pro fusí; v případech,
kdy ku provedení těchto transakcí není
třeba schválení státní správou,
budou ustanovení řečeného zákona
platiti, bude-li v uvedené lhůtě u příslušného
úřadu podána žádost za zápis
útvaru nového, nebo, není-li ho třeba,
za výmaz útvaru splynuvšího. Pokud jde
o přeměnu elektrárenské nebo družstevní
společnosti s ručením obmezeným je
společenstvo, bude rozhodným den, kdy byla podána
žádost za poznámku zamýšlené
přeměny podle §u 2 zákona ze dne 10,
prosince 1924, č. 279 Sb. z. a n., o přeměně
společností s ručením obmezeným
v družstva.
Tento zákon, jehož provedení se ukládá
ministru financí, působí ode dne 1. ledna
1926. Vláda republiky Československé předkládá
osnovu zákona, kterým se účinnost
zákona ze dne 4. července 1923, č. 151 Sb.
z. a n., ve znění zákona ze dne 2. července
1924, č. 163 Sb. z. a. n., a poplatkových a dalších
daňových úlevách při fusích
a přeměnách právních útvarů
podniků tam uvedených prodlužuje za určitých
podmínek přes 31. prosinec 1925.
Hlavním důvodem, proč se tak děje,
je skutečnost, že interesenti, kteří
již započali s hospodářskými
transakcemi, zvýhodněnými cit zákonem,
z příčin jimi nezaviněných
nejsou s to, aby do konce tohoto roku přivedl celé
jednání do onoho stadia, jež podle platných
zákonných ustanovení je rozhodným
pro zachycení úlev. Tak tomu je zejména,
pokad jde o výhody poplatkové při zakcionování
podniků podle ustanovení § 2 zmíněného
zákona; se zřetelem na příslušná
ustanovení poplatkově-právní (§
44 popl. zák., § 16 popl. prav. a § 28 zák.
čl. XI/1918) je totiž nutno, aby ustavující
valná hromada nově zřizované akciové
společnosti se konala nejpozději 31. prosince 1925.
Poněvadž při vyřizování
žádostí za schválení akciových
společností je třeba upravovat současně
otázky, o nichž rozhodují různé
orgány státní správy - na př.
jestliže se do akciové společnosti vnášejí
pozemky, zabrané podle zákonů záborových,
nebo je nutná dohoda stran zajištění
daní; zatěžujících podnik, o
jehož zakcionování běží,
nebo jde o podniky důlní - je zřejmo, že
stranám, které dnes již mají podány
příslušné žádosti za zakcionování
se zřetelem k ustanovení § 2 zák. 151/1923
Sb. z. a n., hrozí nebezpečí, že pro
překážky, na jejichž odstranění
samy nemohou míti ingerence, nedosáhnou včasného
schválení stanov a že nebude možno odbývat
ustavující valnou hromadu ještě za platnosti
zmíněného zákona.
Tomuto stavu hledí vládní osnova odpomoci,
umožňujíc výhody zákona č.
151/1923 Sb. z. a n. těm podnikům, které
žádost za zakcionování již podaly,
třebas by k ustavující valné hromadě
došlo z uvedených příčin po 31.
prosinci 1925; pak těm podnikům, které se
rozhodly, že se přemění ve společnost
akciovou, avšak nemohou svůj záměr uskutečniti
pro krátkost doby tak, aby splnily veškeré
podmínky poplatkových úlev.
Kromě toho jde hlavně o zakcionování
společností s ručením obmezeným,
tedy o transakce, které se zřetelem na zájem
jak státní tak soukromý dlužno podporovat,
neboť přísná kontrola společností
akciových se strany správy státní
je momentem, který nelze přehlížeti.
Pokud jde o Slovensko a Podkarpatskou Rus, mají se věci
aspoň po dobu, co vládní nařízení
ze dne 27. července 1920, č. 465 Sb. z. a n., bude
platiti, právě tak, jak tomu je v ostatních
oblastech Československé republiky.
Navrhované prodloužen účinnosti zákona
č. 151/1923 (ve znění zákona č.
163/ 1924 Sb. z. a n., sluší vztáhnouti i na
případy splynutí podle § § 6 a
8 leg. cit.
Jako termín, do kterého by bylo zákon prodloužiti,
se navrhuje 30. červen 1926, protože přizpůsobení
se národního hospodářství na
světové je již z valné části
dokonáno a jedná se jen o to, aby transakce neprovedené,
ale již přichystané z důvodů,
pro něž byl vydán zákon č. 151/1923
Sb. z. a n., za určitých podmínek mohly býti
účastny dosavadních úlev.
Při provádění zákona zamýšlí
vláda říditi se těmito směrnicemi:
1. Při přeměně veřejně
účtujícího podniku, společnosti
s ručením obmezeným nebo právovárečného
měšťanstva ve společnost akciovou (§
2 zák. č. 151/1923 ve znění zákona
č. 163/1924 Sb. z, a n.) rozhodoval by den, kdy byla u
ministerstva vnitra (zemské správy politické.)
nebo u ministerstva s plnou mocí pro správu Slovenska
nebo u civilní správy Podkarpatské Rusi podána
žádost za definitivní povolení ke zřízení
akciové společnosti.
2. Při přeměně elektrárenské
nebo družstevní společnosti s ručením
obmezeným ve společenstvo (§ 6 cit. zák.)
rozhoduje den, kdy byla podána žádost za poznámku
zamýšlené přeměny podle §u
2 zák. č. 279/ 1924 Sb. z. a n.
3. Při splynutí veřejně účtujícího
podniku nebo společnosti s ručením obmezeným
se společností akciovou (§§ 1 a 2 cit
zák.); zvyšuje-li při tom společnost
přejímající svůj akciový
kapitál, den, kdy u správních úřadů,
vyjmenovaných pod č. 1., byla podána žádost
za schválení tohoto zvýšení.
V případě, že přejímající
akciová společnost dá společníkům
útvaru zaniklého akcie portefeuliové, je
rozhodný den, kdy byla u příslušného
úřadu (rejstříkového soudu,
při těžařstvech u báňského
revírního úřadu, na Slovensku u báňského
kapitanátu nebo komisariátu, v Podkarpatské
Rusi u báňského úřadu I. instance)
podána žádost za výmaz útvaru
zaniklého.
4. Den podání žádostí za výmaz
zaniklého útvaru je konečně rozhodným
i při splynutí společností s ručením
obmezeným (§ 2 cit. zák.); při splynutí
společenstev (§ 6 cit. zák.) jakož i v
případě §u 8 cit. zák.
Touto jednotnou úpravou docílí se zároveň,
že úlevy finanční nebudou závislými
od běhu úředního jednání.
V ohledu formálním se navrhuje, aby osnova byla
Národním shromážděním
projednána se zřetelem na to, že účinnost
zákona ze dne 4. července 1923, č. 151 Sb.
z, a n., ve znění zákona ze dne 2. července
1924, č. 163 Sb. z. a n., se končí dnem 31.
prosince 1925, v jednání zkráceném
podle §§ 55 jednacích řádů
sněmovních; zároveň se doporučuje,
aby osnova byla přikázána v obou sněmovnách
výboru rozpočtovém.