Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1925

II. volební období
1. zasedání


16.

Zpráva

výboru ústavně-právního

k vládnímu návrhu (tisk 10) zákona,

jímž se prodlužuje účinnost zákona ze dne 8. února 1922, č. 50 Sb. z. a n. o obmezení působnosti porot na Podkarpatské Rusi.

Zákon

ze dne......................,

jímž se prodlužuje účinnost zákona ze dne 8. února 1922, č. 50 Sb. z. a n. o obmezení působnosti porot na Podkarpatské Rusi.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tom to zákoně:

§ 1.

Účinnost zákona č. 50/1922 Sb. z. a n. prodlužuje se do 31. prosince 1927.

§ 2.

Tento zákon nabude účinnosti 1. ledna 1926; jeho výkon ukládá se ministru spravedlnosti.

Zákonem z 8. února 1922, č. 50 Sb. z. a n., byly odňaty porotám na Podkarpatské Rusi trestní věci uvedené v § 15, odst. 1. I. čís. 6-16 zákon. článku XXXIV z roku 1897. Toliko v případech obžalob pro zločin vraždy podle 278 uh. tr. z., v nichž bylo nutno počítati s výkonem trestu smrti, byla působnost porot zachována a upraveno řízení pro případnou delegaci porotního soudu. Takový případ za působnosti zákona se však nevyskytl. Trestné činy, které byly z působnosti porot vyňaty, jsou vesměs trestné činy nepolitické a jde převážně o zločiny vraždy, úmyslného zabití, těžkého poškození na těle se smrtelným výsledkem, žhářství a loupeže a o některé v praxi vůbec nepřicházející, jako: otravování studní, opuštění dítěte a pod.

Zákon č. 50/1922 Sb. z. a n. byl obmezen ve své účinnosti původně do 31. prosince 1923. Zákonem z 12. prosince 1923, č. 258 Sb. z. a n., byla však jeho účinnost prodloužena do 31 prosince 1925.

Vláda navrhuje nyní, aby účinnost tohoto zákona byla opět prodloužena a další dva roky do konce roku 1927.

Ústavně-právní výbor jednal o vládním návrhu zákona na prodloužení účinnosti zákona č. 50/1922 ve své schůzi dne 18. prosince 1925 a usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně, aby vládní návrh zákona byl schválen z těchto důvodů.

Zákon se v praxi velmi dobře osvědčil, poněvadž trestní řízení pro trestné činy směřující proti bezpečnosti těla a majetku bylo urychleno a tím obyvatelstvo také uklidněno. Příznivé důsledky zákona objevily se také na číslech statistických, vyjadřujících počet osob obžalovaných pro zločin vraždy a úmyslného zabití v obvodu soudní tabule košické. V roce 1922, kdy zákon nabyl účinnosti, bylo těchto osob ještě 132, v letech následujících klesal tento počet v roce 1923 na 93, v roce 1924 na 77 a v první polovici 1925 na 40. 7 těchto čísel je patrný potěšitelný vliv rázného stíhání těchto nejtěžších trestných činů proti lidské bezpečnosti.

Přes to však tato čísla jsou u srovnání s ostatním územím republiky ještě dosti nepříznivá, poněvadž dosahují výše čísel z obvodu pražského, co do rozlohy a počtu obyvatelstva daleko většího. Celkem bylo v roce 1924 podle zákona č. 50/1922 5b. z. a n. odňato porotám 70 trestních věcí. Ve většině případů šlo o složité trestní věci s velkým počtem účastníků, při nichž by vleklé a formální poradní řízení bylo s to porotcům toliko zatemniti pravý stav věci a působiti výroky proti objektivní pravdě na újmu zabezpečení veřejného pořádku a osobní bezpečnosti. Trestní řízení v těchto věcech stalo by se vleklým a veřejnost stěžovala by si opět na liknavost soudního řízení.

Ke všemu tomu přistupuje i nedostatek místností, ve kterých by se mohlo konati porotní řízení. Před uplynutím dvou let nelze se nadíti, že by tyto překážky byly odstraněny. Ze všech těchto důvodů navrhuje ústavně-právní výbor, aby poslanecká sněmovna vládní návrh zákona schválila.

V Praze dne 18. prosince 1925.


Dr. Mičura; v. r
Dr. Fr. Králík, v. r.,
předseda.
zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP