II. volební období | 1. zasedání |
Volby do Národního shromáždění
projevily jasně nesouhlas většiny občanů
tohoto státu s hospodářským a politickým
režimem, který v republice od r. 1920 vládl.
Tento režim byl v podstatě výrazem úsilí
vládnoucí buržoasní třídy
o rekonstrukci její hospodářské základny,
rozvrácené válkou a poválečnými
poměry. Rekonstrukce měla býti a byla prováděna
na účet dělnické třídy
a všech pracujících vrstev v republice. Snižování
mezd a platů, zvyšování cen životních
potřeb, přesun daňového břemena
na bedra pracujících, snižování
a odpírání podpor nezaměstnaným,
gentský systém, finanční politika
krajně nepříznivá všem lidem,
odkázaným na mzdu a plat, stamilionové dary
ve prospěch podnikatelů a bank, odbourávání
průmyslu a hromadné propouštění
dělnictva, restrikce státních zaměstnanců
- to jsou jen jednotlivé články celého
cílevědomého a důsledně uplatňovaného
hospodářského systému.
Tento cíl mohl býti uskutečňován
ovšem jen proti odporu pracujících vrstev,
jenž se stával tím uvědomělejším,
čím rychleji byly rozptylovány iluse o slibovaném
sociálně spravedlivém státě.
Měl-li tedy býti tento cíl uskutečněn
a nejen to, nýbrž mělo-li se uskutečňování
díti nerušeně, šlo vládnoucí
třídě o to, aby odpor pracujících
vrstev zdolala. Tak došlo k nastolení politického
režimu, representovaného koalicí. Poněvadž
úsilí o rekonstrukci kapitalistického hospodářství
na účet pracujících vrstev mělo
za nutný následek obrovské zostření
třídních protiv, ukázaly se dosavadní
mocenské prostředky nedosti způsobilé,
aby bylo jimi dosaženo vytčeného cíle.
Staré rakouské zákony, ochraňující
právní řád a vytvořené
v době počátečního rozvoje
kapitalismu a v samých počátcích měšťácké
demokracie, zdaleka nemohly vyhověti v dnešních
poměrech a nezdály se účinné
v době zostřeného třídního
boje. Proto vytvořila koaliční vláda
mnoho nových zákonů, jimiž spoutala
svobodu celého politického života tak dokonale,
že stav tento předstihuje období nejtužší
reakce starého Rakouska. Z každého takřka
řádku těchto nových zákonů
je patrno, že jsou to zákony dělané
pro okamžitou potřebu a s chvatem a nervositou, jež
jsou vysvětlitelný právě rostoucím
rozvratem dosavadní hospodářské základny
buržoasie.
Celý persekuční a reakční režim
byl namířen v prvé řadě proti
komunistické straně. Koaliční vláda,
dobře si vědoma vůdčí úlohy
komunistické strany při odporu pracující
třídy proti rekonstrukčním pokusům
buržoasie, chtěla zdoláním komunistické
strany zdolati nejuvědomělejšího, nejdisciplinovanějšího
a nejnekompromisnějšího odpůrce a zlomiti
tak na dlouhou dobu jakoukoliv schopnost odporu ostatní
pracující třídy. Šlo při
tom však také o druhou věc: Persekucí
komunistické strany měla býti odvrácena
pozornost ostatních pracujících vrstev od
základních úmyslů buržoasie,
a tím mělo býti docíleno snadnějšího
provádění jejích plánů.
Praktický politický život však velmi brzy
ukázal, že rány reakčního režimu
namířené na komunistickou stranu dopadají
zároveň i na ostatní příslušníky
pracující třídy, a že podle nových
výminečných zákonů jsou stiháni
nejen komunisté, ale také sebenevinější
projev odporu proti platnému režimu.
Persekuce komunistického hnutí dosáhla v
tomto roce nebývalého rozsahu. Ačkoliv vláda
neustále zdůrazňovala klidný a ničím
nerušený vývoj ke konsolidaci státu
a k mírovým poměrům, přece
byly tisíce našich příslušníků
vystaveny persekuci a stihání ať soudů
či úřadů správních.
O rozsahu persekuce svědčí fakt, že
jen v tomto roce podporovala strana přes 1100 rodin persekvovaných
příslušníků strany, z nichž
valná část byla odsouzena do žaláře
léta trvajícího.
Persekuce opírá se v prvé řadě
o zákon na ochranu republiky, jehož jednotlivá
ustanovení státní zástupci vykládají
tak, že se přímo znemožňuje jakýkoliv
projev kritiky vlády a její činnosti a ústavou
zaručená svoboda projevu mínění
stává se úplně ilusorní. Na
každém veřejném projevu strany intervenují
policejní úředníci a agenti, a jejich
většinou nesprávné a proti komunistické
straně zahrocené relace o projevech řečníků
dávají podnět k soustavnému a přímo
masovému stihání všech, kdož sebe
mírněji projeví nesouhlas s vládní
politikou. Dnešní praxe výkladu zákona
na ochranu republiky pak umožňuje, aby každé
odsouzení vládnoucího režimu koaliční
politiky, ba i soukromokapitalistického systému
bylo posuzováno jako pobuřován či
útok proti republice. Pro tyto delikty jsou odsuzováni
příslušníci našeho hnutí
k několikaměsíčním žalářům,
ba známy jsou i případy, kdy pro citáty
z děl Leninových, která nejsou v Československu
zakázána, byli řečníci odsouzeni
k žaláři 7 až 9 měsíčnímu.
Zákon na ochranu republiky ukázal se skutečně
býti tím, zač jsme jej při jeho odhlasování
prohlásili, zákonem na ochranu soukromokapitalistického
systému, třídního vykořisťování
a na ochranu koaličního režimu.
Stejně jest využíván k persekuci zákon
o teroru a rovněž s největší příkrostí
se postupuje proti příslušníkům
našeho hnutí, když jde o jiné politické
delikty, k nimž dochází při projevech
politického života, při uplatňování
práva spolčovacího a shromažďovacího.
Provokační postup státních orgánů
úmyslně vyvolává konflikty dělnických
mas s ozbrojenou mocí, s policií, s četnictvem
i vojskem, jež mají v dalším ještě
za následek nové persekuční stihání.
Persekuce však stejně, jako organisátory, funkcionáře,
řečníky a stoupence našeho hnutí,
pronásleduje i náš tisk Oposiční
tisk vůbec je zcela vydán libovůli censury,
jež zabavuje již i kritiku činnosti koaličních
stran a koaliční politiky. Proti oposičnímu
a zejména komunistickému tisku a proti jeho redaktorům
byla zahájena pod vlivem koaličního režimu
úžasná soudní persekuce. Komunistické
časopisy jsou konfiskovány, je proti nim provozována
výjimečná praxe a když již censor
sáhl na tak zv. závadná místa, pohání
ještě soud redaktory na lavici obžalovaných
i pro statě konfiskované. Jsou případy,
kdy za otištění článku v jiném
časopise uveřejněného a tedy censurou
za nezávadný uznaného, jest redaktor odsouzen
k několikaměsíčnímu žaláři.
Náš ústřední denník ťRudé
PrávoŤ byl v posledních létech více
než 400 krát zabaven - nečítaje v to
ťVečerníkŤ - a rozsah konfiskace v jediném
čísle zabírá i celé strany.
Stal se i případ, že ústřední
orgán naší strany byl zkonfiskován na
18 místech! Za dobu pěti let propadlo konfiskaci
16.000 tiskových řádek ťRudého
PrávaŤ, nečítaje v to ťVečerníkŤ.
V důsledku tiskové novely, určené
k umlčení oposičního tisku, podáno
bylo na zodpovědné redaktory ťRudého
PrávaŤ za poslední rok více než
100 tiskových žalob z valné části
veřejných, podaných státním
zastupitelstvím, které spatřuje úklady
proti republice v každé kritice politických
poměrů či osob, pokud jde o strany vládní.
Zvláštním zákonem byla omezena dokonce
imunita poslanecká a vláda se zbavuje nepohodlných
oposičních poslanců prostě jejich
vydáváním soudu. Praxe tato je tak ostudná,
že soudy jsou nuceny dožadovati se vydávání
poslanců i v případech docela nezávadné
kritiky vlády a že jsou častým zjevem
schůze sněmovny, jejichž takřka jediným
předmětem jednání je dlouhá
řada imunitních záležitostí.
Konečně je-li toho třeba, poruší
se prostě i právní řád, jen
aby nepohodlný poslanec byl odstraněn, jak o tom
svědčí případ řádně
zvoleného poslance Tausika.
Všemi svými vyminečnými zákony
a persekucí dostal se vládní režim do
přímého rozporu nejen s komunistickou stranou
a se stranami oposičními, ale i s celou dosavadní
tradicí českého politického života.
Formy politického boje tak, jak se vytvořily za
mírnějších zákonů rakouských
a v první době po převratu, dostaly se do
rozporu s novými výminečnými zákony
a s persekuční praxí. Za toho to stavu věcí
roste počet politických deliktů takřka
den ode dne a trestní řízení sahá,
jak výslovně zdůrazňujeme, nejen příslušníky
komunistické strany, ale i příslušníky
celé dělnické třídy, oposičních
stran a konečně každého, kdo se odváží
nějakého kritického neb pokrokovějšího
projevu.
Zjišťujeme hospodářskou a třídní
základnu krajně reakčního politického
režimu, který v Československu po plných
pět let řádil a příčinnou
souvislost obou těchto zjevů. Úsilí
buržoasie o rekonstrukci rozvráceného kapitalistického
hospodářství na účet dělnické
třídy vyvolalo persekuční politický
režim k potlačení odporu pracující
třídy. Tento režim byl v posledních
volbách i po úpravě volebního řádu
ve prospěch buržoasie většinou občanstva
tohoto státu odmítnut a tím vysloven nesouhlas
se všemi jeho důsledky. Komunistická strana,
která soustředila největší část
těchto oposičních hlasů a to právě
hlasů oněch vrstev, které nejvíce
hospodářským a politickým režimem
trpěly, vznáší nyní důrazný
požadavek amnestie a abolice všech politických
deliktů, jsouc si dobře vědoma úzké
souvislosti tohoto požadavku se všemi denními
požadavky, které na půdě parlamentní
jménem pracující třídy tlumočí.
Je-li persekuční vládní režim
produktem dnešních hospodářských
poměrů a tendencí, uplatňovaných
buržoasií a kapitalismem, spojujeme my komunisté
boj za denní hospodářské požadavky
pracujících vrstev s bojem za odčinění
všeho zla, které persekuční režim
napáchal. Tento boj za amnestii a za abolici politických
deliktů neomezíme na půdu parlamentní
a povedeme jej všemi prostředky i mimo parlament.
Povinností vlády je, aby z porážky dosavadního
režimu provedla okamžitě aspoň ten důsledek,
ze amnestií a abolicí všech politických
deliktů v nejširším slova smyslu zkoriguje
aspoň poněkud důsledky dnešního
reakčního režimu.
Tážeme se vlády:
Jest vláda ochotna doporučiti presidentu republiky,
aby použil ústavou mu daného práva a
vyhlásil amnestii všem odsouzeným pro delikty
politické v nejširším slova smyslu, zejména
pak pro politické delikty na základě zákona
na ochranu republiky, zákona o teroru, novely tiskového
zákona a pro delikty, k nimž došlo v souvislosti
s projevy politickými a při vykonávání
shromažďovacího a spolčovacího
práva a aby prohlásil abolici, pokud se týče
všech právě jmenovaných deliktů?