II. volební období. | 1. zasedání |
jímž se platnost zákona ze dne 22. prosince
1921, č. 471 Sb. z. a n. o změně některých
ustanovení trestního práva a ustanovení
tento zákon doplňujících prodlužuje
a současně některé jeho předpisy
rozšiřují na obor soudnictví vojenského.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Platnost čl. I. zák. č. 471/1921 Sb. z. a
n. a jej doplňujících ustanovení čI.
I. zákona ze dne 12. prosince 1923, č. 259 Sb. z.
a n. prodlužuje se do 31. března 1929.
Ustanovení § 9 a 10 čl. I. zák. č.
471/1921 Sb. z. a n. a doplňujících jej ustanovení
č. 2 čl. I. zák. č. 259/1923 Sb. z.
a n. platí obdobné také, když jmenované
tam zločiny soudí soud vojenský, navrhne-li
vojenský prokurátor potrestání pro
přečin.
Platnost čl. I. č. 3, 4 a 11 zákona ze dne
18. prosince 1919, č. 1 Sb. z. a n. z roku 1920, kterým
se mění některá ustanovení
trestního řádu ze dne 2. května 1873,
č. 119 ř. z, a zák. čl. XXXIII z roku
1890, prodlužuje se do 31. března 1929.
Tento zákon nabude účinnosti 1. ledna 1926;
jeho provedení ukládá se ministrům
spravedlnosti a národní obrany.
Zákon ze dne 22. prosince 1921, č. 471 Sb. z. a.
r., jakož i článek I. č. 3, 4, 11 zákona
ze dne 18. prosince 1919, č. 1 Sb. z. a n. z r. 1920 mají
za účel umožniti nerušený průběh
výkonu trestního soudnictví u soudů
porotních a u soudů sborových, a zabrániti
tak úplnému ochrnutí v tomto důležitém
odvětví státní správy, jehož
agenda oproti letům předválečným
vzrostla měrou netušenou. Řečeného
ulehčení dostává se trestním
soudům v prvé řadě podle zákona
z 18. prosince 1919, tzv. restrikcí senátů
sborových soudů v Čechách na
Moravě a ve Slezsku sice v tom smyslu, že počet
členů trestních senátů u sborových
soudů I a II stolice snižuje se o jednoho a zavádí
se dále instituce samosoudců ve věcech trestních
u sborových soudů I. stolice na území
Republiky.
Další úleva ve výkonu trestního
soudnictví dosažena byla tím, že jednak
odstraněn byl vliv poválečného znehodnocení
měny na trestné činy proti majetku, jejichž
kvalifikace i trestní sazby jsou namnoze závislými
od pevných peněžních hranic, jednak
odstraněny důsledky, které z toho a z poválečného
vzestupu kriminality pro příslušnost a zatížení
soudu vůbec vzešly. Podle zákona ze dne 22.
prosince 1921, č. 470 Sb.. z. a n., je oprávněn
veřejný žalobce navrhnouti, aby trestní
čin, přináležející dle
majetkové hodnoty před soudy porotní, byl
vzhledem ku znehodnocení hodnoty peněžní
projednán před soudy sborovými I. stolice.
Trestní čin, který náleží
k příslušnosti sborového soudu I. instance,
může býti přikázán jednomu
členu onoho soudu, jako samosoudci, jestliže veřejný
žalobce navrhl pro obviněného jako hlavní
trest ztrátu svobody do 6 měsíců,
a to buď samu o sobě, buď vedle trestu peněžitého,
anebo jedině trest na penězích. Konečně
je dle téhož zákona dána veřejnému
žalobci možnost, aby u majetkových trestních
činů navrhl, přihlížeje povaze
činu ke znehodnocení peněz a k malé
nebezpečnosti pachatele pro cizí majetek, mírnější
potrestání, místo pro zločin, jen
pro přestupek (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
pro přečin) a tím založil příslušnost
soudů okresních.
Konečně navrhuje vláda, aby účinnost
článku 1. § 9 a 10 zákona č.
471 z r. 1921, Sb. z. a n. byla rozšířena i
na soud a vojenské, pro něž ustanovení
tato dosud neplatila. Vojenský prokurátor může
totiž navrhnouti, aby při trestních činech
majetkových místo pro trestání pro
zločin nastoupilo potrestání pro přečin,
což bude míti zřejmě za následek
ulehčení soudům divisním, oproti malé
celkem agendě soudů brigádních. Opatření
tato, která projednávalo vládní osnovou
se navrhují, stala se nutným, poněvadž
účinnost zákonů, kterými soudnictví
trestní se ve smyslu naznačeném upravuje,
vyprší dnem 31. prosince roku 1925.
Dle návrhu senátu stanoví se doba, na kterou
se platnost zákona tohoto má prodloužiti do
31. března 1929.
Ústavně-právní výbor navrhuje,
aby poslanecká sněmovna Národního
shromáždění přijala usnesení
senátu Národního shromáždění
republiky Československé beze změny.