II. volební období | 1. zasedání |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Požitky civilních a vojenských státních pragmatikálních zaměstnanců sestávají:
a) z požitků stálých,
b) z požitků mimořádných.
(2) Ke stálým požitkům patří:
1. služné,
2. místní přídavek,
3. rodinné přídavky.
(3) K mimořádným požitkům patří:
1. stravné,
2. cestovné,
3. nocležné,4. odměna za práci přes čas a za práci v noci,
5. noční přídavek,
6. novoroční odměny,
7. zvláštní odměny,
8. stěhovací přídavek a výlohy
spojené s nemožným ubytováním.
(1) Zaměstnanci podléhající tomuto
zákonu rozdělují se do 7 skupin:
1. Zaměstnanci konající práce, k nimž
je třeba úplného vysokoškolského
vzdělání;
2. zaměstnanci konající práce, k nimž
je třeba absolvování středoškolských
ústavů a vysokoškolských kursů,
jakož i uspokojivého složení státní
zkoušky na některé vysoké škole;
3. zaměstnanci konající práce, k nimž
je třeba úplného středoškolského
vzdělání, nebo absolvování
4 nižších tříd střední
školy spojené s vyučením řemeslu
a úspěšným složením odborné
zkoušky;
4. zaměstnanci konající práce, k nimž
je třeba absolvován 4 nižších tříd
střední školy, nebo jednoročního
učebního běhu, spojeného s občanskou
školou a s úspěšným složením
odborné zkoušky;
5. zaměstnanci konající práce, k nimž
je třeba vyššího vzdělání,
než předpisuje obecná škola, nebo vyučení
řemeslu;
6. zaměstnanci konající práce, k nimž
je třeba zvláštního školení;
7. zaměstnanci konající práce, pro
něž není třeba zvláštního
školení.
(2) O zařadění zaměstnanců
do skupin rozhodují personální komise. Zaměstnanec,
který aspoň jeden rok vykonával nebo vykonává
uspokojivě funkci odpovídající vyšší
skupině, než v které byl původně
zařaděn, dále zaměstnanec, který
dodatečně prokáže zkouškou před
zkušební komisí, že získal na základě
praktické činnosti kvalifikaci pro vyšší
skupinu, bude zařaděn do této skupiny vyšší.
Zkušební komisi sestavuje personální
komise.
Místní přídavek činí
25% ze služného(§ 3).
(1) Rodinný přídavek na manželku (družku)
se stanoví částkou 2.400 Kč ročně
a na každé nezaopatřené dítě
(manželské, nemanželské, adoptované,
schovance) částkou 1.200 Kč ročně.
Přídavek na dítě se vyplácí
až do jeho dokonaného 18. roku na děti studující
nebo práce neschopné až do ukončení
studií nebo dosažení pracovní schopnosti.
Na děti nemanželské a na děti pocházející
z rozvedeného nebo rozloučeného manželství,
které nežijí ve společné domácnosti
s otcem, přísluší rodinné přídavky
v plné výměře jen tehdy, přispívá-li
na jejich výživu alespoň částkou,
rovnající se částce stanoveného
přídavku, jinak pouze částkou, kterou
skutečně na jejich výživu přispívá.
(2) Rodinný přídavek ve výši
2.400 Kč ročně náleží
státní zaměstnankyni, je-li její manžel
(druh) výdělku neschopen neb bez vlastní
viny nezaměstnán, jakož i tehdy nemá-li
stálého, dostatečného příjmu;
přídavky na děti náleží
státní zaměstnankyni dle ustanovení
předchozího odstavce bez jakéhokoliv omezení.
Mimořádné požitky. Zaměstnancům náleží mimořádné požitky podle těchto směrnic:
1. stravné činí u všech zaměstnanců
zajeden kalendářní den 30.- Kč;
2. cestovné činí za 1 km Kč 2.-. V
mimořádných případech zvýší
se cestovné na částku skutečně
vyplacenou;
3. nocležné činí u všech zaměstnanců
za jednu noc 20.- Kč;
4. za hodiny práce přes čas všedního
dne platí se 50%ní přídavek ze služného
k normálnímu platu, v neděli a ve svátek
přídavek 100%ní; za práci přes
čas v době noční t. j. mezi 20.-6.
hodinou náleží rovněž 100%ní
přídavek k normálnímu platu;
5. noční přídavek činí
za jednu noc Kč 10.-;
6. novoroční odměna vyplácí
se částkou jednoměsíčního
služného;
7. zvláštní odměny přísluší
zaměstnancům, kteří konají
zodpovědnou nebo namáhavou službu. Výši
těchto odměn stanoví resortní ministr
v dohodě se zvolenými důvěrníky
zaměstnanců;
8. stěhovací výlohy hradí se plně.
Stravné z nemožného ubytování
činí za každý kalendářní
den 30.- Kč.
Časový postup. Postup do požitků nejblíže
vyššího platového stupně nastává
automaticky, jakmile zaměstnanec strávil v požitcích
předchozího stupně dva roky. Postupové
lhůty počínají vždy prvním
lednem, prvním dubnem, prvním červencem,
prvním říjnem každého roku.
(1) Zaměstnanci ustanovují se definitivními
po předchozí přípravné době,
která činí pro všechny skupiny zaměstnanců
1 rok (čekatelská doba). Neschopnost ke službě
zaviněná nemocí neb úrazem a doba
vojenské služby, netrvá-li déle než
6 měsíců, nepřerušuje čekatelskou
dobu.
(2) Čekatelům náleží služební
plat, který činí u čekatelské
skupiny I., II. a III. 14.000 Kč ročně, u
čekatelů ostatních skupin Kč 12.000.-
ročně. Mimo služné náležejí
čekatelům rodinné přídavky
ve výši stanovené § 5, jakož i mimořádné
požitky (§ 6). Místní přídavek
(§4) čekatelům nenáleží.
(3) Výplata požitků čekatelových
provádí se měsíčně předem.
(1) Pro mimořádné práce mohou býti
přijati zaměstnanci na výpomoc.
(2) Po šestitýdenním nepřetržitém
výpomocném zaměstnání převede
se výpomocný zaměstnanec do stavu čekatelů.
(3) Služební plat výpomocných zaměstnanců
nesmí býti menší, než služební
plat čekatelů. Mimo plat náleží
výpomocným zaměstnancům rodinné
přídavky a mimořádné požitky
ve výši stanovené §§ 5 a 6.
(4) Výplata služebního platu výpomocných
zaměstnanců provádí se každou
sobotu za uplynulý týden.
Vojenská služba povinná i dobrovolná
započítává se plně do postupu
i pro výpočet požitků pensijních.
Zaměstnanec konající cvičení
ve zbrani (cvičení služební) má
nárok na plné služební požitky.
(1) Služba soukromá nebo civilní, je-li rovnocenná
službě státní jak co do výkonu,
tak i co do vzdělání, započítává
se, počínajíc dovršením 18. roku
věku, takto:
a) pokud je podmínkou přijetí do státní
služby - plně,
b) jinak jen dvěma třetinami, nejvýše
však ve výměře 5 let.
(2) Doby, které se takto započítávají,
nemusí po sobě bezprostředně následovati,
ani době státní služby bezprostředně
předcházeti.
Zaměstnancům náleží stejnokroj
nebo přiměřená peněžní
náhrada.
(1) Dovolená na zotavenou řídí se
dle namáhavosti nebo nebezpečnosti výkonu.
Minimální dovolená zaměstnanců
obnáší ročně 14 dní a
stoupá každým odslouženým rokem
o 3 dny až do výměry 5 neděl. Zaměstnanci
konající těžkou, nebo zdraví
nebezpečnou práci mají již v prvém
roce služby nárok na dovolenou ve výměře
4 neděl.
(2) Do pravidelné dovolené nečítá
se dovolená, jež byla poskytnuta z jiného důvodu.
(3) Dovolená je placená; vedle plných stálých
požitků náleží zaměstnanci
po celou dobu dovolené příplatek ve výši
50% stálých požitků na dobu dovolené
připadajících.
(4) Zaměstnankyni náleží z důvodu
těhotenství nebo mateřství dovolená
v nejmenší výměře 6 neděl
před porodem a 6 neděl po porodu, nevyžaduje-li
její zdravotní stav dovolené delší.
Po dobu nevykonávání služby z důvodů
těhotenství nebo mateřství náleží
zaměstnankyni plné služební požitky.
Mimo to náleží zaměstnankyni, která
své dítě sama kojí, po celou dobu
kojení příspěvek ve výši
1/3 všech požitků.
(1) Platové a služební poměry zaměstnanců
ve státních podnicích a fondech státem
spravovaných upraví se s platností od 1.
ledna 1926 analogicky podle zásad tohoto zákona
zvláštními předpisy, které vypracuje
nejvyšší úřad spolu se zástupci
zaměstnanců.
(2) Dosavadní platové a služební výhody
těchto zaměstnanců, jichž požívají
oproti ostatním státním zaměstnancům,
zůstávají jim zachovány.
Zaměstnancům, na něž se vztahuje tento
zákon, přísluší odpočivné
a zaopatřovací požitky podle dosud platných
předpisů se změnami, obsaženými
v tomto zákoně.
(1) Odpočivné a zaopatřovací požitky
vyměřují se ze služného a celého
místního přídavku;
(2) po desetileté nepřetržité službě
činí odpočivné požitky 50% a
za každý rok 2 a půl procenta více z
uvedených služebních požitků, jakých
zaměstnanec požíval v poslední době
služby.
Doba pro vyměření odpočivných
a zaopatřovacích požitků počíná
dnem vstupu zaměstnance do státní služby
a končí plným 30. služebním rokem.
(1) Právo odejíti do trvalé výslužby
přísluší zaměstnanci po dosažení
plného 30. roku činné služby neb plných
odpočivných požitků.
(2) Úřadu přísluší právo
přeložiti zaměstnance do trvalé výslužby
jedině v případě nabytí plného
nároku na výslužné neb pro trvalou neschopnost
vykonávati službu.
(1) Při předčasném odchodu do výslužby
přísluší zaměstnanci připočísti
k výměře odpočivných požitků
částku vyplývající odsloužené
doby k příštímu platovému stupni
a místního přídavku, kterého
by byl zaměstnanec dosáhl v činné
službě.
(2) Částka tato činí:
po 6 měsíční odsloužené době 25%,
po 12 měsíční odsloužené době 50%,
po 18 měsíční odsloužené době 75%,
po 21 měsíční odsloužené
době 100%.
Roční výměra odpočivných
požitků nesmí býti nižší
než 11.000 Kč.
(1) V případech oslepnutí, duševní
choroby, ochromení anebo jiné trvalé choroby
bez vlastní viny přivoděné, přísluší
zaměstnancům 100%ní odpočivné
požitky posledního služného a místního
přídavku.
(2) Nedostačují-li vyměřené
odpočivné požitky k výživě
postiženého, může ústřední
úřad vyměřiti odpočivné
požitky až ve výši posledního platového
stupně skupiny zaměstnancovy.
(1) Čekatelům, jakož i zaměstnancům
pragmatikálním, kteří dosud nenabyli
nároku na odpočivné požitky a jichž
služební doba činí aspoň jeden
rok, přísluší v případě
předešlém v § 21 uvedeném, odpočivné
požitky, jež přináleží jeho
skupině v prvém platovém stupni, nejméně
však 7.000 Kč ročně.
(2) Při úrazech, způsobených při
výkonu služebním, náleží
zaměstnancům v tomto paragrafu uvedeným odpočivné
požitky ode dne úrazu.
(3) Ustanovení §u 21. odst. (2) vztahuje se analogicky
i na zaměstnance v tomto paragrafu uvedené.
Mimo odpočivné požitky přináleží
zaměstnancům nezkrácené rodinné
přídavky jak jich posledně požívali
v činné službě.
Výplata odpočivných a zaopatřovacích
požitků provádí se dle dosud platných
předpisů, není však vázána
na pobyt v Československu.
(1) Zaopatřovací požitky pozůstalým
po státních zaměstnancích vyměří
se dle posledních požitků zaměstnancových.
(2) Vdově po státním zaměstnanci v
činné službě neb ve výslužbě
přísluší zaopatřovací
požitky ve výši 50% posledních služebních
požitků zaměstnancových; tytéž
požitky přísluší vdovci po státní
zaměstnankyni v případech § 5, odst.
(2).
(3) Tytéž požitky přísluší
vdově, jejíž manželství bylo rozvedeno
nebo rozloučeno bez její viny nebo na jejíž
výživu byl zaměstnanec povinen přispívati.
Byl-li tento příspěvek menší,
nežli zaopatřovací požitky podle ustanovení
předešlého odstavce, přísluší
požitky pouze ve výši alimentačních
příspěvků.
(4) Vdovské zaopatřovací požitky činí
nejméně 6.000 Kč ročně, vyjma
případu, kdy alimentační příspěvky
byly nižší než tato částka
(odst. (3)).
(5) Mimo zaopatřovací požitky přísluší
vdově dětský přídavek na každé
dítě ve výši dětských
přídavků, jaké posledně požíval
zaměstnanec v čas úmrtí.
(6) V případech uvedených v § 21 a 22
vyměří se vdovské zaopatřovací
požitky podle § 21 odst. (2) tohoto zákona.
(7) Každému oboustrannému sirotku postátním
zaměstnanci vyměří se zaopatřovací
požitky jednou polovinou zaopatřovacích požitků,
na které by měla nárok matka, po případě
otec (odst. (2)).
(8) Manželským, legitimovaným nemanželským,
adoptovaným dětem a schovancům po státních
zaměstnancích náleží, pokud jsou
nezaopatřeni, příspěvek na výchovu
ve výši jedné pětiny vdovských
požitků.
(1) Veškeré změny zavedené tímto
zákonem v předpisech o odpočivných
a zaopatřovacích požitcích, platí
i pro zaměstnance a pozůstalé po nich, kteří
před platností tohoto zákona požívají
již odpočivných a zaopatřovacích
požitků
(2) Pensijní základna pro výměru pensijních
a zaopatřovacích požitků osob uvedených
v předchozím odstavci se určí novým
propočítáním let těchto osob
tak jako by tento zákon platil od okamžiku jejich
vstupu do státní služby.
Při každém zvýšení požitků
činných státních zaměstnanců
zvyšují se automaticky odpočivné a zaopatřovací
požitky osob ve výslužbě neb zaopatření
jsoucích.
(1) Proti výměře odpočivných
neb zaopatřovacích požitků možno
se odvolati do 60 dnů k ústřednímu
výboru pensijnímu.
(2) Ten o výbor jest zřízen k správě
pensijního fondu u každého ústředního
úřadu skládá se ze 2/3 volených
zástupců zaměstnanců a 1/3 členů
jmenovaných dotyčným ústředním
úřadem. Stanovy a volební řád
těchto výborů budou upraveny zvláštním
zákonem.
Odpočivné, jakož i zaopatřovací
požitky, pokud obnášejí méně
než 1.200 Kč ročně, jsou nezabavitelné
a nepodléhají zákonu o placení daně
z příjmů.
(1 ) Pohřebné náleží vdově
nebo sirotkům, s kterými zaměstnanec žil
až do své smrti. Pohřebné činí
3 měsíční odpočivné
požitky, po případě 3 měsíční
poslední služební požitky zaměstnancovy.
(2) Nebyl-li pozůstalými pohřeb vypraven
a vypravila-li pohřeb osoba cizí, může
se pohřebné vyplatiti zcela nebo z části
osobám, které prokázaně hradily pohřební
výdaje z vlastních prostředků, neb
osobám, které opatrovaly zemřelého
v jeho poslední nemoci před smrtí.
(3) Zemřela-li zaměstnanci manželka, dítě
nebo schovanec, obdrží pohřebné ve výši
jeden a půl měsíčního platu,
neb odpočivných požitků.
(4) Zemře-li vdova po zaměstnanci, požívající
zaopatřovacích požitků, vyplatí
se pohřebné sirotkům ve výši
tříměsíčních zaopatřovacích
požitků vdovy. Není-li takovýchto pozůstalých,
vyplatí se pohřebné osobám a ve výši,
jak uvedeno v odst. (2)tohoto paragrafu.
(5) Pohřebné jest nezabavitelné, nezdanitelné
a jeho výplata musí býti poukázána
do 14 dnů.
Při dobrovolném odchodu neb propuštění
ze státní služby zaměstnanců,
kteří na odpočivné požitky nároků
nemají, vyplatí se při odchodu ze služby
odbytné v obnosu jednoročního služného,
místního přídavku všech rodinných
přídavků, jakých zaměstnanec
posledně požíval.
Náklady na odpočivné a zaopatřovací
požitky státních zaměstnanců
se hradí zestátní pokladny.
(1) Všichni zaměstnanci, kteří v den
účinnosti tohoto zákona jsou ve službě
státu, budou s účinností od 1. ledna
1926 personálními komisemi zařaděni
podle zásad § 2 tohoto zákona do skupin, do
kterých přísluší podle §
2 a do platového stupně, který by jim náležel,
kdyby tento zákon býval v platnosti již v době
jejich vstupu do státní služby, při
čemž se jim započítají všechna
léta, která jsou dle všech platných
zákonů započitatelná. Tento počet
let jest rozhodujícím také pro vyměření
odpočivných a zaopatřovacích požitků.
(2) Všichni zaměstnanci, kteří v den
účinnosti tohoto zákona byli již nejméně
1 rok ve službě státu, budou ustanoveni definitivními
a přeřaděni podle předešlého
odstavce s účinností od 1. ledna 1926 do
příslušné skupiny a platového
stupně.
Služební požitky a právní nároky
zaměstnanců zemí, žup, fondů
a ústavů jimi spravovaných a zaměstnanců
okresů a obcí, fondů a ústavů
jimi spravovaných, jakož i jiných veřejných
korporací a ústavů, stanovené služebními
řády nebo usneseními těchto korporací,
pokud nedosahujíc tohoto zákona vyplývající
míry jednotlivých druhů požitků,
práv a nároků zaměstnanců státních
stejné nebo rovnocenné kategorie a stejných
poměrů rodinných, musí býti
těmito korporacemi od 1. ledna 1926 uvedeny na míru
požitků, práv a nároků zaměstnanců
státních dle tohoto zákona.
(1) Kdekoliv se v zákoně mluví o státních
zaměstnancích i jejich nárocích rozumí
se státními zaměstnanci stejně ženy
jako muži, není-li výslovně jinak stanoveno.
(2) Obdobně ustanovení o nárocích
dětí a manželek (družek) státních
zaměstnanců, jakož i vdov po nich, platí
o nárocích dětí a manželů
(družek) státních zaměstnankyň,
jakož i vdovců po nich, není-li výslovně
jinak stanoveno.
(3) Družky (druhové) jsou se svými nároky
podle tohoto zákona postaveni na roveň manželkám
(manželům).
(1) Od počátku účinnosti tohoto zákona
pozbývají planosti všechna, v jiných
předpisech obsazená ustanovení, pokud upravují
jinak předměty, obsažené tímto
zákonem.
(2) Všechny výhody pro státní zaměstnance
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zůstávají
v platnosti.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1926 a jeho provedení ukládá
se všem členům vlády, kteří
při tom mají postupovati v dohodě s odborovými
organisacemi státních zaměstnanců.
Životní úroveň státních
zaměstnanců stala se za vlády koalice, ve
volbách poražené, předmětem stejného
náporu, jako životní úroveň celé
pracující třídy. Pro vzrůst
vnitřních rozporů kapitalismu je však
příznačné, že za účelem
další akumulace kapitálu byl podnikán
útok na životní úroveň i těch
příslušníků pracující
třídy, kteří jsou zaměstnáni
přímo v mocenském aparátu buržoasie
a kteří až do doby předválečné
představovali v pracující třídě
v jistém smyslu privilegovanou vrstvu, kterou buržoasie
cílevědomě s ohledem na její funkci
do jisté míry šetřila aspoň toho
stupně vykořisťování, jaké
postihovalo ostatní pracující vrstvy.
Předkládajíce tento návrh na úpravu
požitků státních zaměstnanců,
neoddáváme se nikterak illusím, že by
nová vláda znamenala nový hospodářský
a politický režim. Jsme si vědomi, že
boj o spravedlivé požadavky státních
zaměstnanců na půdě parlamentu bude
dnes při nejmenším stejně těžký,
jako byl v letech minulých. Boj o státně
zaměstnanecké požadavky povedeme nejen na půdě
parlamentní, nýbrž současně a
v prvé řadě mimo parlament a budeme jej tím
více zostřovati, čím menší
bude ochota vlády a dnešních vládních
stran k úplné nápravě všech chyb
na státních zaměstnancích dosud spáchaných
a k uspokojivé úpravě jejich životních
poměrů.
Zdůrazňujeme výslovně, že tento
návrh nevyjadřuje naše maximální
požadavky, nýbrž je spíše výrazem
průměru oněch požadavků, které
vytýčili ve svém obranném boji státní
zaměstnanci proti náporu buržoasie. Předložený
návrh sestává ze tří oddílů:
V prvém oddílu jsou zařaděna ustanovení
o služebních požitcích státních
zaměstnanců, druhý oddíl obsahuje
ustanovení o odpočivných a zaopatřovacích
požitcích, třetí oddíl konečně
ustanovení přechodná a závěrečná.
Vlastní požitkový systém je vybudován
v sedmi skupinách, z nichž každá obsahuje
15 platových stupnic. Hlavní zásady platového
systému jsou 1.) zařazování do platových
skupin podle zastávané funkce;
2.) zajištění existenčního minima;
3.) zmírnění rozpětí příjmových
hladin v jednotlivých skupinách; 4.) automatický
postup ve dvouročních obdobích.
Návrh zákona řeší platové
a služební poměry státních zaměstnanců
od vstupu do služeb státu a zaručuje jim při
prvopočáteční službě existenční
minimum s čekatelským platem první, druhé
a třetí platové skupiny ročně
14.000 Kč, ve všech ostatních platových
skupinách ročně 12.000 Kč. Rovněž
existenční základní plat pro čekatele
a zaměstnance přijaté na výpomoc stanoví
se ve výši 12.000 Kč. Dosavadní křiklavý
rozpor mezi nižšími státními zaměstnanci
a vyššími pokud jde o dobu čekatelskou,
odstraňuje náš návrh tím, že
pro vstup zaměstnanců do všech platových
skupin zavádí čekatelskou dobu jednoho roku,
po jejímž uplynutí jest každý zaměstnanec
automaticky ustanoven pragmatikálním s počátečním
platem skupiny, v níž byl čekatelem. Služební
poměr zaměstnanců přijatých
na výpomoc, upravuje náš návrh tak,
že po 6 nedělním nepřetržitém
zaměstnání stává se výpomocný
zaměstnanec čekatelem skupiny, v níž
jeho práce jest stanovena a odměňována.
Kdežto místní přídavek podle
dosavad platných předpisů byl rozdělen
jednak do čtyř platových skupin a mimo to
se započítával pro výměru pense
pouze 50%, stanoví tento návrh místní
přídavek ve výši 25% z každého
platového stupně, stejně pro všechna
místa a započítává jej plně
pro výměru odpočivných a zaopatřovacích
požitků.
Rodinné, drahotní přídavky, které
dle dosavadních ustanovení neodpovídají
dnešním drahotním poměrům, stanoví
náš návrh obnosem Kč 2.400.- ročně
na manželku a Kč 1.200 ročně na každé
nezaopatřené dítě ať vlastní,
nemanželské, adoptované neb schovance. Tyto
rodinné přídavky jsou nezrušitelné
a státní zaměstnanec neb pozůstalý
jich požívá v nezkrácené výši
i při pozívání odpočivných
neb zaopatřovacích požitků. Také
mimořádné vedlejší příjmy,
jako diety, stravné, noc-lezné, noční
přídavek, hodiny práce přesčas
a zvláštní odměny za zodpovědnou
a kvalifikovanou práci, jsou naším návrhem
uvedeny na výši, která odpovídá
spravedlivým požadavkům státních
zaměstnanců.
Odpočivné a zaopatřovací požitky,
jakož i odpočivné a zaopatřovací
požitky staropensistů neodpovídají podle
dosavadních zákonných předpisů
dnešnímu existenčnímu minimu a proto
je v prvé řadě plně oprávněn
náš návrh na úplné platové
zrovnoprávnění všech dosavadních
poživatelů zaopatřovacích a odpočivných
požitků.
Dosavadní služební doba 35 letá má
býti podle našeho návrhu zkrácena na
30 let.
Zvláštní pozornost věnuje náš
návrh poměrům a nárokům státních
zaměstnankyň. Náš návrh uplatňuje
ve smyslu požadavků státních zaměstnankyň
tendenci úplného zrovnoprávnění
státních zaměstnankyň se státními
zaměstnanci. Konečně pamatuje také
náš návrh výslovně na to, aby
úplně stejné úpravy požitků,
jaké se dostává naším návrhem
státním zaměstnancům, dostalo se všem
zaměstnancům veřejnoprávních
korporací, jichž požitky nedosahují výše
navrhované naším návrhem.
Tímto návrhem sleduje komunistická strana
v prvé řadě cíl, aby palčivá
otázka státně zaměstnanecká
dostala se již ze stadia věčných slibů
a poťouchlého napalování se strany koalice
do stadia opravdového řešení, které
by poskytlo státním zaměstnancům uskutečnění
všech jejich oprávněných požadavků,
za něž po léta bojují. Pro nás
je boj o lidskou životní úroveň státních
zaměstnanců součástí boje,
který vedeme na ochranu zájmů pracující
třídy a ke konečnému jejímu
vítězství a proto použijeme i v tomto
dílčím boji všech osvědčených
prostředků, které i mimo parlament má
k disposice veliká, masová a revoluční
strana, jakou je strana komunistická.
Pokud jde o otázku úhrady nákladů
spojených s úpravou požitků státních
zaměstnanců, navrhovanou tímto naším
návrhem, poukazujeme v prvé řadě na
úspory, jichž bylo dosud zákony namířenými
proti státním zaměstnancům docíleno.
Úspory ze zákona 495 z r. 1921 činí
za dobu platnosti tohoto zákona 800 milionů, úspory
ze zákona 394 z r. 1922 činí jednu miliardu,
503 miliony Kč, a konečně úspory vzniklé
zákonem č. 286 z r. 1924 obnášejí
jedině za rok 1925 225 milionů Kč.
Celkový náklad spojený s úpravou požitků
státně zaměstnaneckých, navrhovanou
tímto naším návrhem, ve výši
jedné miliardy Kč budiž uhrazen úsporami
na věcných nákladech ministerstva národní
obrany.
Po stránce formální navrhujeme, aby náš
návrh byl přikázán výboru státně
zaměstnaneckému a nebude-li tento výbor zřízen,
výboru sociálně - politickému a pak
rozpočtovému.