II. volební období | 1. zasedání |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Hlava I. zákona ze dne 21. prosince 1923, č. 268
Sb. z. a n., mění se v § 4, odst.16. takto:
(16) Dodávky a pracovní výkony domáckých
dělníků, prováděné jimi
samými nebo členy jejich rodin, kteří
žijí s nimi ve společné domácnosti.
Totéž platí o mistrech, kteří
obdrží ke zpracování hmoty od jiných
podnikatelů, jimž odvádějí hotový
výrobek a zbytky zpracovaných hmot a obdrží
za svou práci jen smluvenou mzdu od kusu a to bez ohledu
na to, kolik mají pomocníků neb učňů.
Zákon tento nabývá platnosti dnem vyhlášení.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr financí.
V odstavci 16. § 4 zák. ze dne 21. prosince 1923,
č. 268 Sb. z. a n., bylo stanoveno, že osvobození
dodávek a výkonů domáckých
dělníků od daně z obratu vztahuje
se i na mistry. Úmysl zákonodárců
směřoval zcela jasně k tomu, aby od daně
z obratu byla osvobozena vůbec tak zv. domácká
práce, neboť jest samozřejmé, že
ani domácký dělník, ani domácký
mistr nemá možnosti zakalkulovati obratovou daň.
Mistr, který obdrží k zpracování
hmoty od jiného podnikatele, jemuž pak odvádí
hotový výrobek a zbytky zpracovaných hmot,
dostávaje za svoji práci jen smluvenou mzdu od kusu,
jest, byť i měl sebe více pomocníků
a učedníků, vlastně jen dělníkem
a ne podnikatelem podle § 5 citovaného zákona.
Poněvadž však v poslední době ministerstvo
financí využívajíc určité
nejasnosti zákona, který mluví jen o dodávkách
a výkonech prováděných dělníky
nebo členy rodiny, kteří žijí
s nimi ve společné domácnosti, vykládá
zákon tak, že od daně obratové mohou
býti osvobozeni jen mistři, kteří
pracují se členy rodiny kdežto těm,
kdož pracují s pomocníky a učedníky
má býti daň předepsána (viz
výnos min. financí ze dne 16. ledna 1926, č.
j. 57362-25-25/III 23 adresovaný berní správě
v Prostějově) podáváme tento návrh
zákona.
Jeho přijetím bude dnes sporná látka
jasně a přesně stanovena tak, aby nebylo
možno finančním úřadům
sofistickým výkladem mařiti úmysl
zákonodárců.
Provedení tohoto návrhu nevyžádá
si zvláštních nákladů, poněvadž
jak svědčí až do nedávna praxe
ministerstva financí, nebyla daň obratová
od domáckých mistrů, i když pracovali
s pomocníky. požadována.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému.