II. volební období | 1. zasedání |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákony o klidu nedělním v živnostech
z 16. ledna 1895, čís. 21. ř. z. a z 18.
července 1905, čís. 125. ř. z. pozbývají
platnosti pro živnosti obchodní, pro živnostenské
i jiné prodejny a pro kanceláře a pisárny,
označené v § 4 tohoto zákona. V témže
směru pozbývají platnosti nařízení
místodržitelská a zemských vlád,
vydávaná na základě obou uvedených
zákonů. Na místě těchto zákonů
a nařízení platí tato ustanovení:
Nedělní klid začíná se nejpozději
v sobotu o 6. hodině večerní a končí
se nejdříve v pondělí o 6. hodině
ranní.
Ustanovení tohoto zákona platí pro:
1. živnosti obchodní všech odvětví
a všeho druhu, počítaje v to jednatelství,
zastupitelství, komisionářství, filiálky
a sklady;
2. prodejny živností řemeslných, výrobních
a podniků průmyslových;
3. prodejny konsumních spolků, hospodářských,
nákupních a podobných družstev, společností
obchodních dovozních a vývozních;
4. bufety bary, automatické prodejny a podniky toho druhu
ať jsou provozovány samostatně či jako
součást závodů jiného odvětví
(hotelů, restaurací vináren, kaváren
a pod.);
5. tabační trafiky, prodejny loterie;
6. stánky na veřejných trzích, stánky
pouliční, stánky nebo prodejny na nádražích;
7. všechny jiné způsoby prodeje, které
by se vyskytly;
8. kanceláře a pisárny živností
obchodních, řemeslných, výrobních
průmyslových a závodů vyjmenovaných
pod čís.1 až 8;
9. kanceláře peněžních ústavů
všeho druhu, pojišťoven všeho druhu, ústavů
zaopatřovacích a důchodových, nemocenských
pokladen všeho druhu, společenstev a spolků;
10. administrace periodických tiskopisů, kanceláře
tiskových družstev a nakladatelství;
11. kanceláře advokátní a notářské;
12. kanceláře obchodních, koncesovaných
a soukromých zprostředkovatelů, kanceláře
zpravodajské;
13. kanceláře stavitelů, architektů,
techniků, inženýrů, geometrů,
zástupců patentů, podnikatelů staveb.
Je-li nutně třeba vykonati práci, kterou
nelze vykonati všedního dne, aby vyčištěny
byly místnosti, aby zařízení závodů
bylo udrženo v dobrém stavu, jímž jest
podmíněn pravidelný chod závodů,
aby se předešlo ohrožení života nebo
zdraví zaměstnanců;
2. je-li třeba zařízení závodu
střežiti;
3. pro vykonání inventury jednou do roka;
4. je-li třeba vykonati neodkladné práce
hledě na bezpečnostní, veřejné
nebo státní zájmy;
5. pro osobní práci zaměstnavatelovu, jestliže
k ní nepoužívá zaměstnance a
nekoná-li ji veřejně.
Lze-li výjimečnou práci v neděli,
dovolenou v § 5, včas předvídati, jest
zaměstnavatel povinen vyžádati si k jejímu
provedení dříve dovolení dozorčího
živnostenského úřadu.
Dostaví-li se potřeba výjimečné
práce nedělní neočekávaně,
budiž dozorčímu živnostenskému
úřadu oznámeno, kdy, v jakém rozsahu
a po jak dlouho se konala, a to nejpozději po jejím
skončení. Doručením oznámení
na poštu jest učiněno této povinnosti
zadost.
Tato oznámení netřeba kolkovati.
Živnostenský úřad je v každém
případě povinen zkoumati, zda výjimečná
práce v neděli jest věcně odůvodněna.
Shledá-li ji neodůvodněnou, má její
provádění (odst.1.) zakázati nebo
(odst. 2.) uložiti zaměstnavateli pokutu podle ustanovení
tohoto zákona.
Je-li v některém závodě dovoleno živnostenským
úřadem nebo ministerským nařízením
prováděti práci v neděli pravidelně
nebo periodicky, jest zaměstnavatel povinen vésti
seznam, do něhož dlužno každé neděle
zapsati jména zaměstnanců, nedělní
práci vykonávajících, jakož i
její způsob a dobu, po kterou ji konali. Tento seznam
jest povinen předložiti na požádání
živnostenskému úřadu nebo živnostenskému
inspektorovi. Pro výjimečnou práci v neděli
jest dovoleno užíti z celkového počtu
zaměstnanců nejvýše dvou zaměstnanců,
a to nejvýše každou čtvrtou neděli.
Za každou hodinu práce v neděli budiž
zaměstnancům poskytnuto dvou hodin prázdna
v některý všední den. Kromě toho
náleží jim peněžitá náhrada
ve dvojnásobné výši platu, připadajícího
na hodinu normální doby pracovní.
Ministr sociální péče ve shodě
se zúčastněnými ministry jest zmocněn
naříditi, že nedělní práce
je dovolena v některých odvětvích,
výrobnách živností nebo průmyslu,
v nichž nelze bez ohrožení závodu práci
zúplna přerušiti nebo odložiti, nebo jejíž
provedení je nutné v zájmu veřejném.
To se týká zejména závodů pracujících
v kampaních; u takových závodů budiž
dovolení nedělní práce omezeno přesně
na dobu, po kterou kampaň trvá.
Rovněž může ministr sociální
péče v dohodě s ministrem obchodu dovoliti
nařízením nedělní práci
nebo prodej v závodech, v nichž předmět
prodeje výroby podléhá rychlé zkáze.
V závodech nepřetržitě provozovaných,
jimž dovoleno v neděli pracovati, budiž práce
omezena na ony výkony, které přímo
souvisí s vlastním nepřetržitým
provozováním. V ostatních živnostech
pouze na výkony, jež v nařízení
jsou výslovně uvedeny. Všechny jiné
práce, jichž není nezbytně třeba,
jako práce přípravné nebo jiné
vedlejší a pomocné, nejsou dovoleny. Dovolená
nedělní práce budiž upravena co do rozsahu
a podmínek pro všechny závody téhož
druhu stejnoměrně. Ustanovení o dovolení
nedělní práce budiž vyvěšeno
na vhodném místě v pracovních místnostech.
Dlužno v něm uvésti výslovně
zákonné požadavky zaměstnancův
neděli pracujících na náhradní
odpočinek a na peněžitou odměnu.
§ 10.
Dříve než vydá ministr nařízení
o dovolené práci v neděli, vyslechne zákonné
zájmové korporace zaměstnancův i zaměstnavatelů,
jakož i větší odborové organizace
nebo jejich svazy.
Za trvání klidu nedělního musí
býti vchody do obchodních místnosti (krámů)
a prodejen jakéhokoliv druhu, jakož i do kanceláří
uzamčeny. Prodávati jakýmkoli způsobem
zboží nebo předměty za trvání
klidu nedělního nesmí ani majetník
živnosti ani člen jeho rodiny, ani kterékoli
osoby jiné.
Provozuje-li se s živností obchodní ve společné
místnosti jiná živnost, pro kterou nařízení
zákona o nedělním klidu neplatí, nebo
prodávají-li se v místnostech prodejních
spolu s jiným zbožím předměty,
jejichž prodej jest v neděli dovolen, platí
v obou případech pro prodej všech předmětů
nebo druhu zboží bez výjimky úplný
nedělní klid.
Nařízení tohoto zákona platí
také pro obchod podomní (§ 60 živ. řádu)
a pro obchod na trzích.
Nad dodržováním klidu nedělního
bdí orgány policejní, jakož i orgány
podřízené okresní správě
politické, jakož i živnostenští inspektoři.
Dodržování klidu nedělního budiž
těmito orgány systematicky kontrolováno a
zjištěné přestupky oznamovány
k potrestání živnostenskému úřadu
I. stolice.
Přestupky oznámené dozorčími
orgány nebo osobami soukromými buďtež
živnostenským úřadem vyšetřeny
nejdéle do 14 dnů ode dne podání oznámené.
Při prvém přestupku budiž dáno
pachateli napomenutí a zároveň budiž
upozorněna důsledky přestupků dalších.
Druhý přestupek budiž potrestán pokutou
od Kč 50 do Kč 500. při nedobytnosti vězením
od 2 do 10 dnů, třetí přestupek pokutou
od Kč 500 do Kč 1000, při nedobytnosti vězením
od 10 do 20 dnů a pohroženo zastavením provozování
živnosti. Dopustil-li se někdo v době jednoho
roku počtvrté přestupku, budiž mu provozování
živnosti zastaveno na 14 dní. Dopustí-li se
dalšího přestupku v téže době,
budiž mu odňato provozování živnosti.
Z rozhodnutí živnostenského úřadu
lze se odvolati v případech uvedených v předešlém
odstavci do 14 dnů k zemské správě
politické, jejíž rozhodnutí má
platnost konečnou.
Tento zákon nabývá platnosti dnem vyhlášení,
provésti jej přísluší ministru
sociální péče.
Zavedení úplného nedělního
klidu v obchodech domáhá se obchodní pomocnictvo
téměř čtyři desítiletí.
Za Rakouska se prováděla v sociálním
zákonodárství příštipkářská
politika a proto klid nedělní byl zaváděn
jenom po kouskách. Tak zv. rámcové zákony
dávaly zemským vládám pravomoc, aby
nedělní klid upravily nařízeními
s několika sty výjimek, které si nemohl nikdo
pamatovati a které nebylo prakticky možno prováděti.
Před válkou byl takový stav věcí,
že na venku byl dovolen prodej poživatin od 7-11 hodin
dopoledne v Praze od 6-9 (v létě) a od 7-10 dopoledne
(v zimě) na Moravě byl stav podobný a ve
Slezsku dovolena nedělní práce různě
v různých obvodech. Byl to stav chaotický.
Zákonem ze dne 19. prosince 1918 o 8-hod. době pracovní
nebyla otázka úpravy klidu nedělního
vůbec řešena. Zákon ustanovuje pouze
32-hodinný nepřetržitý odpočinek
ale neříká, kdy ho má býti
užito, a ponechává tedy zaměstnavatelům
na vůli, aby tohoto odpočinku poskytli zaměstnancům
buď v neděli, nebo ve všední dny. Starý
rakouský zákon zůstal v platnosti a tím
dřívější chaos ještě
rozmnožil, neboť podle starého zákona
má zaměstnavatel právo zaměstnávati
v neděli personál po 3-4 hodiny a podle zákona
o osmihodinné době pracovní má mu
poskytnouti 32 hodin odpočinku nepřetržitého.
Oboje není arci možno a proto se zpravidla jedno ani
druhé neplní.
Ministr sociální péče ukládá
sice výměrem z 21. března 1919, čís.
4751 III./19, politickým okresním správám,
aby po dohodě se zástupci společenstev tuto
otázku jednotně upravily tím způsobem
aby 32-hodinný odpočinek připadl zpravidla
na neděli. Ale tyto úřady - buď že
jsou přetíženy agendou, nebo že nemají
schopných úředníků - nepodnikají
kromě řídkých výjimek v té
věci nic a ani na naléhání pomocnické
organisace nepřivedou věc k žádoucímu
rozřešení.
Dosáhne-li se v některém městě
tím nebo oním způsobem zavedení nedělního
klidu, bývá záhy obchodnictvem zrušováno
poukazem na to, že v městech sousedních není
zavedeno. To má pak za následek bouřlivé
konflikty mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. V některých
městech řeší se zase věc tím
způsobem, že obchody zůstávají
otevřeny a zaměstnanci jsou zproštěni
se do nich v neděli dostaviti. To však je spíše
záminkou k snazšímu porušování
zákona nežli jeho úpravou, protože bez
spolupráce personálu mohou býti provozovány
obchody jen docela malé. Větší a velké
se bez personálu neobejdou a proto jejich majetníci
dávají zaměstnancům na srozuměnou,
že budou propuštěni, jestliže se nedostaví
v neděli do závodu dobrovolně a ti pak jsou
z obavy před nezaměstnáním nuceni
vzdáti se svého zákonného nároku
na 32-hodinný odpočinek, protože ve všední
dny se jim ho ve skutečnosti nikdy nedostane.
Tak jsou v tomto směru poměry zúplna rozhárané.
Skoro v každém místě vykládá
se ustanovení o 32-hodinném odpočinku jinak,
ustanovení rakouského zákona o klidu nedělním
zmatek zvyšuje a proto jsou poměry upravovány
nejrůznějším způsobem. Skoro
všude mají však jednu vlastnost společnou,
že se jimi porušuje a obchází zákon
na úkor obchodního pomocnictva.
I značná část obchodnictva nese těžce
tyto poměry a přeje si zavedení úplného
nedělního klidu, leč práce za tím
účelem nemívá výsledků,
ježto dobrovolným úmluvám chybí
exekutiva zákona, a proto se nedodržují. Přece
však v některých městech, kde obchodnictvo
je vyspělejší, se nedělní klid
přesně dodržuje, což je zase důkazem,
že lze nedělní klid zavésti bez jakékoliv
újmy obchodu.
Dosavadnímu chaosu, nepořádkům a konfliktům
lze odpomoci toliko jasným zákonem, jímž
zavádí se nedělní klid v obchodech.
Jenom tím způsobem dostane se také obchodnímu
pomocnictvu potřebného odpočinku.
Po stránce formální navrhujeme, aby tato
osnova přikázána byla výboru sociálně-politickému,
jenž ji projedná.