II. volební období | 1. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé, račiž se usnésti
na tomto zákoně:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ve státních úřadech, ústavech
a podnicích rozeznáváme dvojí druh
kancelářské práce, a to: práce
podřízeného druhu, jako opisování
ruční i psacím strojem, vedení jednoduchých
záznamů a jiné podobné a vyšší
práce kancelářské a pomocné
práce administrativní; k obstarávání
těchto prací používá se jednak
kancelářských pomocných sil, jednak
kancelářských úředníků.
Kancelářské pomocné síly buďtež
jmenovány kancelářskými úředníky
nejnižší hodnostní třídy
příslušné skupiny, ve smyslu §
52 zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 15 ř.
z. (služební pragmatika), jestliže
a) vykazují aspoň 4letou službu, konanou po
ukončení 17. roku věku v poměru kancelářského
oficianta neb pomocníka (kancelářské
oficiantky neb pomocnice), nebo plně zaměstnané
kancelářské pomocné neb výpomocné
síly ve státních úřadech neb
ústavech,
b) vyhovují podmínkám, předepsaným
pro ustanovení úředníkem vůbec
a kancelářským úředníkem
příslušné skupiny zvláště.
Ustanovení toto neplatí pro kancelářskou
službu dočasného nebo přechodného
rázu.
Služba v legiích strávená započítává
se do služby dle zákona ze dne 24. července
1919, čís. 462 Sb. z. a n., uvedené v odstavci
a).
Při jmenování podle § 2 budiž v
poměru úřednickém započtena
do postupu platového i časového celá
započitatelná služební doba, pokud přesahuje
4 roky, přičemž se nehledí k čekatelské
době.
Legionářům budiž v novém služebním
poměru dosavadní započitatelná služební
doba započtena tak, jako by v něm byl ihned při
nastoupení služby.
Je-li služné, z tohoto zařadění
vyplývající, nižší, nežli
dosavadní služné včetně osobních
přídavků podle § 3 zákona ze
dne 18. února 1919, č. 89 Sb. z. a n., provede se
zařadění do požitků hodnostní
třídy a platového stupně podle dosavadního
služného.
Nekryje-li se v tomto případě služné
s platovým stupněm úřednického
schématu, nastupuje zařadění do nejblíže
vyššího. Doba, ztrávená v příslušné
třídě služebního stáří,
započte se při tom do časového i platového
postupu v úřednickém schématu a nastane-li
zařadění do vyššího platového
stupně než prvého, započte se do lhůty
časového postupu stanovené pro hodnostní
třídu, do jejíž požitků
nastalo zařadění vedle toho též
doba potřebná podle čl. I. § 2 zákona
ze dne 7. října 1919, č. 541 Sb. z. a n.
k dosažení tohoto stupně.
Veškerá doba v dosavadním služebním
poměru do pense započitatelná, započítává
se kancelářským úředníkům
takto jmenovaným pro nárok i výměru
pensijních a zaopatřovacích požitků.
Kancelářským úředníkům,
jimž podle ustanovení § 4, po případě
§ 13 - 14, nařízení ze dne 22. prosince
1920, č. 666 Sb. z. a n., jest odčísti 7
let služby, která se podle tohoto nařízení
započítává, budiž započtena
do časového a platového postupu této
odečtené služby doba 4 roky přesahující.
Úředníkům-certifikatistům,
nově v civilní státní službě
ustanoveným, započte se vojenská služba
(presenční a dobrovolná)v témže
rozsahu, jako se započte nepragmatikální
služba podle tohoto zákona nově jmenovaným
úředníkům-oficiantům.
Zákon tento, jehož provedením pověřují
se veškeří ministři, nabývá
účinnosti 1. lednem 1926.
Otázkou touto zabývaly se zákonodárné
sbory již několikráte a to velmi podrobně.
Výsledkem úmorného jednání
mezi státně-zřízeneckým výborem,
rozpočtovým výborem a vládou byla
zpráva obou jmenovaných výborů ze
dne 18. května 1921 a 20. července 1921, tisk č.
2648, které byly oběma sněmovnami schváleny
a schválen také v r 1921 dotyčný návrh
zákona.
Pan president republiky vrátil podle § 47 ústavní
listiny tento zákon s připomínkami k §
1 a 2, nenamítal však ničeho proti zpětné
platnosti od 1. ledna 1921. Vyslovili proto, až na zmíněné
připomínky pana presidenta, v zásadě
souhlas s tímto zákonem všichni ústavní
činitelé a není proto závady, proč
by nemohl být zákon znovu projednán se zřetelem
na připomínky pana presidenta republiky.
Nařízením vlády republiky Československé
ze dne 30. prosince 1920, č. 12 Sb. z. a n z r. 1921 a
ze dne 30. května 1922, čís. 202 Sb z. a
n. byly stanoveny určité úlevy pro legionáře-kancelářské
pomocné síly. Směrnice úlev v citovaných
nařízeních by se nejstručněji
daly vyznačiti v těchto bodech:
1. přednostní právo při ucházení
se o místo,
2. zkrácení čekací doby,
3. započtení prodloužené a započitatelné
doby.
Kancelářští pomocníci a oficianti-legionáři
přeskupení do kategorie úřednické,
po vydání vládního nařízení
ze dne 30. května 1922, čís. 202 Sb. z. a
n. byli přeřazeni dle směrnic, jež jako
doplňky navrhujeme. Kdyby tyto směrnice nebyly pojaty
do navrhovaného zákona, byly by služební
poměry legionářů se stejným
počtem let a stejnou kvalifikací rozdílně
upraveny. Není jistě vinou dotyčných
legionářů, že pro nedostatek jiných
míst byli vzhledem k existenčním poměrům
nuceni přijati pomocná místa v kancelářské
službě, ačkoliv z velké části
na základě svého školního vzdělání
a úřednického průkazu, vydaného
jim Kanceláří čsl. legií, měli
nárok na přijetí na místa úřednická,
zaručená jim zákonem ze dne 24. července
1919, č. 462 Sb. z. a n. Není jistě také
možno, aby navrhovaný zákon nebral v úvahu
práva již dřívějšími
zákony a vládními nařízeními
legionářům poskytovaná, anebo aby
svou tendencí dokonce proti nim směřoval.
Proto bude nejen spravedlivo, ale z důvodů právní
jistoty nutno, aby námi navrhované doplňky
byly do osnovy zákona vloženy.
Vydání s provedením tohoto zákona
spojené uhradí se z restrikčních úspor,
docílených ve stavu kancelářského
úřednictva.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh byl přikázán sociálně-politickému
a rozpočtovému výboru k projednání
a podání zprávy.