II. volební období | 1. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Podúředníci, vykazující 20
roků započitatelné služební doby,
kteří konají po dobu 2 roků výhradně
kancelářské práce úřednické
s dobrým prospěchem a prokáží-li
způsobilost předepsanou zkouškou, jmenují
se kancelářskými úředníky
ve skupině E.
Požitky zaměstnanců, jichž zákon
tento se týká, vyměřují se
tou hodnostní třídou a platovou stupnicí,
která odpovídá posledně dosaženému
platu v poměru podúřednickém, v neshodných
případech doplňují sena stupnici nejblíže
vyšší.
Zaměstnanci tito přeřaďují se
po splnění podmínek jmenováním
do stavu kancelářského úřednictva.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a jeho provedení ukládá
se všem ministrům.
Na zákonném podkladě ustanovují se
výpomocní zřízenci definitivními.
Po splnění podmínek zákona ze dne
24. dubna 1920, č. 221 Sb. z. a n. mohou býti jmenováni
podúředníky. Rovněž oficiantům
umožněno zákonem ze dne 26. února 1919,
č. 89 Sb. z a n. jmenování úředníky.
Pro oficianty, kteří podmínkám tohoto
zákona nevyhověli, je připravena novela k
tomuto zákonu, která má býti projednávána
v podzimním zasedání parlamentním.
Jen podúředníkům, kterým na
podkladě schopnosti byly úřednické
práce přiděleny, které tito s úspěchem
již po mnoho roků k úplné spokojenosti,
spolehlivě a svědomitě zastávají,
nedostává se možnosti, aby dalším
postupem byli za tyto výše kvalifikované práce
spravedlivě odměněni, t. j. aby jim bylo
umožněno a zákonem zaručeno jmenování
kancelářskými úředníky
skup. E.
Má-li stejný výkon býti stejně
honorován, což v demokratickém státě
není ani jinak myslitelno, nutno i těmto zapomenutým
kancelářským silám umožniti další
zasloužený postup jmenováním kancelářskými
úředníky, aby spravedlivě a demokraticky
vůči všem složkám státního
zaměstnanectva postupováno bylo.
Tito podúředníci vyskytují se ojediněle
v rozličných resortech státní správy,
hlavně v ústředních úřadech.
Konají-li tito práce výhradně jen
kancelářskému úřednictvu přidělované
k úplné spokojenosti, jest již tento výkon
sám přesvědčujícím důkazem
jejich inteligence, kvalifikace i znalosti k služebnímu
výkonu potřebných předpisů.
Z těchto důvodů dovolují si podepsaní
jménem takto postižených podúředníků
předložiti návrh na zákonnou úpravu
služebního poměru těchto státních
zaměstnanců s poukazem, že když tito konají
práce, jinak jen úřednictvu přidělované,
jest splnění tohoto požadavku jen aktem spravedlnosti
a samozřejmým odškodněním za
výše kvalifikovaný služební výkon.
Vydání spojené s provedením tohoto
návrhu uhradí se úsporami docílenými
restrikčním zákonem čís. 286.
Po stránce formální navrhujeme přikázání
tohoto návrhu sociálně-politickému
výboru k projednání.