II. volební období | 1. zasedání |
Poslanecká sněmovno Národního shromáždění
republiky Československé, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 25. ledna 1914 ř. z. č. 15 mění
se takto:
Úředníkovi, definitivně ustanovenému,
který nemocí neb neštěstím nezaviněně
ocitl se v nouzi, aneb upadl do dluhů, poskytne se na žádost
záloha ze státních prostředků,
až do výše trojnásobného ročního
služného, pokud ovšem jeho příjmy
nejsou zatíženy až do nejvýše přípustného
výměru.
Záloha tato jest až do částky 20.000
Kč nezúročitelnou. Částka 20.000
Kč převyšující zúročí
se procentem, jaké státní pokladna dostává
ze svých vkladů, u poštovního úřadu
šekového uložených.
Stanovení výše a počtu splátek
té to zálohy, jakož i zajišťovacích
podmínek, ponechává se příslušnému
ústřednímu úřadu.
Zálohy na služné povolují se ve stejné
výši a za stejných modalit platových
pro úředníky.
V důsledcích tohoto zákona upravují
se obdobně otázky zálohy na služné
u veškerých zaměstnanců ve státních
úřadech a podnicích, ústavech a fondech
státních a státem spravovaných, jakož
i učitelů, placených podle norem, platných
pro státní učitele a jiných veřejných
zaměstnanců, placených z fondů státem
spravovaných, kteří nespadají pod
služební pragmatiku, cestou nařizovací.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedením tohoto zákona pověřují
se všichni členové vlády.
O vybavení státních zaměstnanců
z dluhů mluvilo a jednalo se již několik let
před válkou a jedná se již po celých
5 let v Československé republice, aniž by se
přešlo od úvah k uskutečnění
tohoto důležitého problému, který
se stal zákonem ze dne 20. prosince 1922, čís.
394 ještě ožehavějším. Již
před válkou došly rozhodující
kruhy k přesvědčení, že jest
nutno sanovati dluhy státních zaměstnanců
a vyrvati je ze spárů lichvářů
a různých pokoutních věřitelů.
Dlouholetou válkou zabředli státní
zaměstnanci do dluhů ještě hlouběji,
z nichž nemohla je vyprostiti ani dobrá vůle
Československé republiky, která se snažila
různými úpravami státním zaměstnancům
pomoci.
Zákon č. 394 znovu těžce dolehl na státní
zaměstnance, takže zadluženost jejich, zejména
v poslední době povážlivě stoupla.
Přibližná statistika dluhů státních
zaměstnanců zjistila, že tyto dluhy obnášejí
okrouhle 300,000.000 Kč.
I kdyby byl najednou vyčerpán státními
zaměstnanci tento obnos navrhovaným zvýšením
záloh na služném, přispíval by
stát prvním rokem na tuto sanační
akci nejvýše obnosem okrouhle 2,000.000 Kč,
poněvadž by se měsíčními
splátkami a hrazením části úroků
každým měsícem a rokem tento příspěvek
státu zmenšoval.
Potřebnou jistinu 300,000.000 Kč opatřil
by stát z větší části
zástavem životních pojistek, jimiž by
žadatelé byli nuceni zálohu na služné
podložiti.
Poněvadž by zálohy obdrželi státní
zaměstnanci buď bezúročně, aneb
na mírný úrok, mohli by i za nynějších
těžkých poměrů hospodářských
platiti životní pojistky a získali by tím
nejen sanaci svých dluhů, ale i cenný papír,
jakým pojistka jest.
Stát by mohl s některou pojišťovnou pro
tento účel sjednati značně zmírněné
podmínky.
§ 59 služební pragmatiky povoluje před
válkou zálohu až do výše 3 měsíčního
služného; podepsaní navrhují přibližně
dvanácteronásobný obnos, což odpovídá
asi změněným poměrům hospodářským
i valutovým a jeví se proto tato změna §
59 a 173 nynějšími poměry úplně
odůvodněnou.
Vydání, s provedením tohoto návrhu
spojená, uhradí pan ministr financí úvěrními
operacemi. Z důvodů formálních navrhujeme
přikázání tohoto návrhu sociálně-politickému
výboru.