II. volební období | 1. zasedání |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Stavební pohledávky u novostaveb a přestaveb
se zajišťují podle ustanovení tohoto zákona.
Za novostavbu podle tohoto zákona jest pokládati
stavbu, byl-li onen pozemek před úředním
povolením ke stavbě nezastavěn anebo byly-li
na něm vystavěny jen vedlejší stavby,
které pro zřízení nové obytné
budovy nenají všeobecně významu.
Přestavba podle tohoto zákona jest stavba vybudovaná
na místě staveb již stojících,
nikoliv pouze podřadného rázu (2), byť
se i k novým stavbám užilo také základů
nebo sklepních zdí dřívější
budovy a to zcela nebo z části.
Za stavební pohledávky jest pokládati:
1. Peněžní pohledávku živnostníků,
kteří pracovali o zbudování stavby,
za práci, kterou vykonali pro stavbu vedle věcí,
které k tomu dodali, dále úředně
oprávněných soukromých techniků
za jejich činnost při stavbě a jejich výdaje
učiněné na stavbu. Pro stavitele platí
toto ustanovení, jestliže při provádění
stavby nepoužívají jiných majetníků
živnosti.
2. Peněžní pohledávky, které
náležejí stavitelům obstarávajícím
provádění stavby, k němuž si
přibrali jiné majetníky živností
a jiným podnikatelům stavby nebo jednotlivých
jejích částí jako náhrada za
jejich námahu v této věci nebo které
vznikly tím, že umořovali pohledávky
druhu uvedeného pod č. 1.
Rozdílu nečiní, zda se nároky na pohledávky
uvedené pod. č. 1 a 2 zakládají na
právním poměru k majetníku pozemku,
či vznikly-li proti jiným osobám.
3. Peněžní pohledávky zapsané
v pozemkových knihách po poznámce stavebního
povolení (§ 4) a před poznámkou užívacího
povolení (§ 7) výslovně jako hypotéky
stavebního úvěru, jestliže stavební
věřitel odevzdal valutu půjčky peněžnímu
stavebnímu úřadu, zřízenému
podle § 6 a jestliže je tento vyplatil. Úroky
z této valuty půjčky až do výše
1 % nad zákonitou úrokovou míru náleží
rovněž ke stavebním pohledávkám.
Stavební povolení k novostavbě nebo přestavbě,
jakmile nabylo právní účinnosti, budiž
bez prodlení oznámeno stavebním úřadem
knihovnímu soudu. Při tom budiž uvedeno katastrální
označení a vložka oněch nemovitostí
v pozemkových knihách a odevzdán znalecký
posudek, jde-li o novostavbu nebo stavbu obytné budovy
podle tohoto zákona.
Knihovní soud, shledá-li, že jde o zřízení
novostavby nebo přestavby určené k bytovým
účelům, poznamená stavební
povolení u příslušného knihovního
tělesa (záznam stavby), při čemž
musí býti vyznačeno, jde-li o novostavbu
nebo přestavbu. Je-li nemovitost věnovaná
na stavbu jen částí knihovního tělesa,
budiž odepsána a zapsána do vlastní
vložky; je-li třeba k tomuto knihovnímu rozdělení
pozemku geometrického plánu, budiž opatřen
na náklad knihovního vlastníka.
Odvolání podaná proti záznamu stavby
buďtež poznamenána v pozemkových knihách.
Shledá-li knihovní soud, že nelze naříditi
zapsání záznamu stavby, nařídí,
aby do pozemkových knih byla zapsána poznámka
zamítavého usnesení.
Knihovní soud, jde-li o novostavbu a jsou-li na nemovitost
před záznamem stavby vložena břemena,
jakmile záznam stavby nabyl právní účinnosti,
zjistí cenu stavebního místa přibrav
si k tomu potřebné znalce. K tomu buďtež
pozváni vedle vlastníka nemovitosti všichni,
jejichž knihovní práva na oné nemovitosti
váznou, aby hájili svého zájmu.
Útraty spojené se zjištěním ceny
hradí vlastník.
Cena zjištěná s právní účinností
se vyznačí v pozemkových knihách.
Nedojde-li ke zjištění ceny staveniště
podle odst. 4, oznámí soud stavebnímu úřadu,
že se zjištění ceny nekonalo, v opačném
případě však, že byly zapraveny
útraty spojené se zjištěním ceny.
Teprve poté lze započíti se stavbou.
Všem stavebním pohledávkám se poskytuje
zástavní právo na nemovitost s pořadím
záznamu stavby (§ 4).
V poměru stavebních pohledávek mezi sebou,
mají peněžní hypotéky na stavbu
(§ 2, č. 3) přednost před ostatními
stavebními pohledávkami.
Je-li několik hypoték stavebního úvěru,
určí se jejich pořadí mezi sebou podle
poradí, jak jsou zapsány do pozemkových knih.
Byla-li postavena novostavba podle obsahu záznamu stavby,
stavební věřitelé, dojde-li k nucené
dražbě nemovitosti, mají stran části
největší nabídky, která přesahuje
cenu staveniště (§ 4, odst. 6) přednost
také před oprávněnými osobami,
zapsanými před záznamem stavby.
Prodejem nemovitosti z volné ruky, k němuž
došlo po zápisu záznamu stavby, zůstává
uplatňování stavebních pohledávek
nedotčeno.
Použije-li vlastník pozemku stavebního úvěru,
musí věřitel stavebního úvěru,
aby se mu dostalo výhod přiznaných tímto
zákonem, odevzdati valutu půjčky peněžnímu
stavebnímu úřadu.
Peněžnímu stavebnímu úřadu
přísluší způsobem označeným
v § 2, č. 1 a 2 zajistiti použití půjčené
valuty na zapravení stavebních pohledávek.
Peněžní stavební úřad
smí zapraviti stavební pohledávku jen tehdy,
je-li doložena dokladem, opatřena visem stavebníka
nebo jeho zástupce a když se úřad pečlivým
zkoumáním dokladu a vhodnými zprávami,
je-li toho třeba ohledáním přesvědčil
o trvání a splatnosti pohledávky.
Bylo-li přihlášeno k zaplacení několik
stavebních pohledávek a peníze, které
jsou v té době k použití pro onu stavbu,
nepostačují k jejich úplnému zaplacení,
zaplatí se na všechny pohledávky poměrné
splátky.
Peněžní stavební úřad
jest povinen vésti řádné úcty
o penězích na stavbu, které přijal
a které zaplatil.
Zřizovati peněžní stavební úřad
jest věcí příslušné obce.
Obec však může zříditi peněžní
stavební úřad jen tehdy, převezme-li
pravoplatně ručení, že peněžní
stavební úřad bude hospodařiti podle
své povinnosti, zvláště za řádné
uschování peněz na stavbu jemu odvedených
a za jejich náležité použití podle
platných zákonů.
Podrobnější předpisy o hospodaření
peněžního stavebního úřadu
budou ustanoveny stanovami, které podléhají
schválení ministra spravedlnosti, obchodu, průmyslu
a živností a vnitra.
Stavební úřad bez prodlení oznámí
knihovnímu soudu úřední stavební
povolení k používání vystavěné
obytné budovy.
Udělí-li se užívací povolení
pro jednotlivé části obytné budovy
v různých dobách, jest podati knihovnímu
soudu zprávu teprve při posledním užívacím
povolení.
Knihovní soud poznamená užívací
povolení v pozemkových knihách.
Během tří měsíců po
dojití této zprávy ke knihovnímu soudu
jest přihlásiti k likvidaci všechny nezapravené
stavební pohledávky s udáním lhůty
jejich splatnosti a to písemně u knihovního
soudu nebo ústně do zápisu.
Každá přihláška nechť obsahuje
pokud možno přesný seznam vykonaných
prací s označením objednavatele a udáním
ceny jednotlivých výkonů a obdržených
splátek. K přihlášce buďtež
přiloženy listiny v originále nebo opise osvědčující
nárok.
Navrácení v předešlý stav pro
zmeškání přihlašovací lhůty
jest nepřípustné.
Zároveň s knihovní poznámkou užívacího
povolení knihovní soud ve vyhlášce,
kterou jest vyvěsiti na stavbě na nápadném
místě, poučí stavební věřitele
o povinnosti přihlásiti své stavební
pohledávky podle §§ 2, 5, poslední odstavec
a 8. Ve vyhlášce budiž kalendářně
uveden poslední den přihlašovací lhůty.
Přihlášky podané sice včas, které
však byly shledány vadnými, knihovní
soud stranám vrátí vyznačiv formální
chyby a uloživ jim, aby přihlášku po napravení
formálních chyb podaly opět nejpozději
posledního dne zákonité přihlašovací
lhůty, jinak že se k nim v dalším řízení
nebude přihlížeti.
Přihlášky, které byly podány
nebo znovu podány po uplynutí zákonité
lhůty, jest odmítnouti jako opožděné.
Ze všech přihlášek jest ihned poté,
kdy dojdou ke knihovnímu soudu, sestaviti přehled.
Každý může do něho nahlédnou
ti a na vlastní útraty si opatřiti opisy
a výtahy.
Jestliže během určené lhůty (§
9) nebyly přihlášeny žádné
stavební pohledávky nebo podané přihlášky
byly vesměs odvolány, knihovní soud jest
z úřední moci povinen vymazati záznam
stavby, poznámku ceny stavebního místa a
poznámku užívacího povolení.
Vlastníkovi pozemku jest na jeho žádost vydati
stavební peníze uložené u peněžního
stavebního úřadu pro příslušnou
stavbu.
Hypotéky stavebního úvěru zůstávají
jako zástavní práva na pohledávky
z úvěru poskytnutého podle § 14, odst.
2 všeobecného knihovního zákona podle
svého pořadí založeného zápisem
(§ 29 všeobecného knihovního zákona)
nedotčeny.
Byly-li přihlášky stavebních pohledávek
podány včas, knihovní soud určí
po uplynutí lhůty stání u knihovního
soudu jako soudu stavebního k ústnímu přelíčení
o trvání a splatnost i přihlášených
pohledávek. K němu jest pozvati všechny přihlášené
věřitele, vlastníka nemovitosti a změnil-li
se vlastník během stavby, také jeho právní
předchůdce, dále stavebního podnikatele
řídícího stavbu, objednavatele práce
a peněžní stavební úřad
podle předpisů o dodávání žaloby.
Stavební soud se skládá ze soudce knihovního
soudu jako předsedy a 4 přísedících.
Z těchto dva jmenuje ministr spravedlnosti z členů
společenstev stavebních živností, jednoho
z majetníků domů a jednoho z architektů
na dobu tří let; opětné jmenování
není vyloučeno.
Týmž způsobem jest jmenováno pro přísedící
stavebního soudu 8 nebo 12 náhradníků.
Úřad přísedících a náhradníků
stavebního soudu jest úřad čestný.
Způsobilí jsou k němu jen muži zachovalí,
zvláště důvěry hodní a
ve věci zběhlí odborníci, kteří
dokonali 30. rok věku a nejsou zákonem nebo soudním
opatřením omezeni v užívání
svých občanských práv nebo nakládání
svým majetkem.
Přísedící a náhradníci
stavebního soudu vykonají před nastoupením
svého úřadu pod přísahou slib,
že budou svůj úřad vykonávati
svědomitě a nestranně. Tento slib přijímá
přednosta knihovního soudu. Při opětném
jmenování stačí odkázati na
slib již dříve vykonaný.
Stran postavení přísedících
a náhradníků stavebního soudu platí
obdobně předpisy § 21, odst. 2 zákona
o organisaci soudní ze dne 27. listopadu 1896, č.
217 ř. z.
Podrobnější organisační předpisy
se vyhrazují nařízení.
Při přelíčení podporuje stavební
soud sjednání dohody stran pokud možno po dobrém,
ostatně však postupuje podle zásad řízení
sporného.
K přihláškám stran, které se
nedostavily, jest přihlížeti jen, jsou-li nepopiratelné.
Navrácení v předešlý stav pro
zmeškání stání jest nepřípustné.
Při přelíčení se projedná
závazek k placení stavebních pohledávek
druhu, označeného v § 2, č. 1 a 2; při
pohledávkách stavebního úvěru
(§ 2, č. 3) k projednání platebního
závazku nedojde.
Jestliže se stran přihlášené pohledávky
všichni zúčastnění dohodnou,
má to účinek soudního vyrovnání.
Jestliže se naproti tomu zcela nebo z části
popírá trvání nebo splatnost přihlášené
pohledávky nebo povinnost platiti a nedojde v té
věci k dohodě, rozhodne stavební soud rozsudkem
na základě průvodních prostředků
podaných stranami a výsledků konaných
šetření, je-li toho třeba, po výslechu
znalců a ohledání.
Bude-li uloženo platiti, budiž ustanovena lhůta
14 dnů.
Přesahuje-li přihlášená stavební
pohledávka obvyklou cenu vykonané práce o
více než pětinu, může nejen vlastník
pozemku, nýbrž i každý jiný účastník
žádati, aby byla zmenšena na obvyklou mzdu nebo
cenu avšak bez újmy vyšší odměny
za výkony, které byly vykonány s potížemi,
jakož i za výkony zvláštní povahy.
Zakládá-li se však výše pohledávky
na dohodě, toto právo druhé smluvní
straně nepřísluší.
V nálezu stavebního soudu jest zároveň
rozhodnouti o náhradě soudních útrat
podle těchto předpisů:
Výdaje spojené s podáním přihlášek,
dále útraty spojené s účastí
stran a jejich zástupců při přelíčení
a dodací útraty postihují příslušné
strany.
Jiné výdaje spojené s přelíčením
hradí stavebník. Byla-li však přihláška
zcela nebo z části uznána za neodůvodněnou,
nebo větší výdaje byly zaviněny
neodůvodněným přednesením věci
před soudem, příslušné útraty
přelíčení hradí onen věřitel.
Proti nálezům stavebního soudu jsou opravné
prostředky nepřípustné.
Na základě zjištění stavebních
pohledávek nařídí knihovní
soud po uplynutí 14 dní z úřední
moci knihovní provedení tímto způsobem:
Při hypotékách stavebního úvěru
jest zapsati, jaká částka byla z toho zjištěna
jako stavební pohledávka.
Pro jiné stavební pohledávky, jestliže
snad nebylo prokázáno, že byly mezitím
zaplaceny, jest vložiti zástavní právo
na nemovitost, při čemž jest každou stavební
pohledávku výslovně označiti jako
stavební pohledávku.
Při tom musí býti vyznačeno pořadí
příslušející jednotlivým
stavebním pohledávkám podle § 5, odst.
1-3 a týká-li se stavební záznam novostavby,
jejich přednost stran dílu nejvyšší
nabídky přesahující cenu staveniště
před pohledávkami (§ 5, odst. 4) zapsanými
před záznamem stavby.
Zároveň jest vymazati záznam stavby a poznámku
užívacího povolení.
Opisy potřebné pro sbírku listin jest zhotoviti
z úřední povinnosti
Zaniklo-li stavební povolení před počátkem stavby, oznámí to stavební úřad neprodleně knihovnímu soudu.
Soud nařídí výmaz záznamu stavby
a poznámky ceny staveniště.
Majetníkovi pozemku jest vydati na jeho žádost
stavební peníze složené na onu stavbu
u peněžního stavebního úřadu.
Stran zapsaných hypoték stavebního úvěru
platí ustanovení § 12, odst. 3.
Stavební úřad rovněž neprodleně
oznámí knihovnímu soudu, jestliže se
po zahájení stavby od pokračování
v ní upustilo nebo stavební povolení bylo
pravoplatně prohlášeno za právně
neúčinné.
Knihovní soud poznamená tuto zprávu v pozemkových
knihách. Od doby, kdy došla zpráva, počíná
se lhůta určená v § 8 k přihlášce
stavebních pohledávek a koná se další
řízení k zabezpečení stavebních
pohledávek podle §§ 8-19.
Pokud se v tomto zákoně nenařizuje nic jiného,
jest se říditi při řízení,
jež upravuje, zásadami nesporného řízení.
Zvláště pokud jde o odporování
soudním usnesením, platí předpisy
§§ 9-11, dále 14 a 15 císařského
patentu ze dne 9. srpna 1854, č. 208 ř. z. Avšak
proti rozhodnutí II. stolice, jímž se potvrzuje
rozhodnutí instance nižší, není
dalšího opravného prostředku.
Má-li zakročiti jako knihovní soud soud sborový,
obstará věci přikázané v tomto
zákoně knihovnímu soudu člen sborového
soudu jako samosoudce.
Co se týká vyrozumění o knihovních
spisech, platí předpisy všeobecného
knihovního zákona.
Proti knihovním výměrům vydaným
podle tohoto zákona jest přípustné
jako opravný prostředek jedině odvolání
do 14 dnů po doručení.
Věci uložené tímto zákonem soudům
jest projednávati jako věci feriální.
Se zahájením nucené dražby nemovitosti,
při níž jest zapsán záznam stavby,
přísluší provésti řízení
upravené v §§ 823 nebo v něm pokračovati
exekučnímu soudu. Knihovnímu soudu se vyhrazuje
provésti pouze příslušné knihovní
zápisy.
Spisy a rozhodnuté knihovního soudu a stavebního
soudu, které byly vydány před zahájením
nucené dražby, zůstávají v platnosti
v řízení před soudem exekučním.
Jako předseda stavebního soudu nastupuje po zahájení
nucené dražby na místo knihovního soudce
soudce exekuční.
Při zahájení nucené dražby, bylo-li
již vydáno vyzvání k přihlášce
stavebních pohledávek (§ 9), knihovní
soud odstoupí příslušné spisy
s přihláškami, které byly u něho
podány, ihned exekučnímu soudu. Rovněž
jest neprodleně zaslati exekučnímu soudu
přihlášky, které by došly knihovního
soudu později.
Nebylo-li při zahájení exekučního
řízení svrchu zamýšlené
vyzvání ještě vydáno, je-li dražba
povolena nebo žádá-li se o provedení
povolené dražby, exekuční soud vyhlásí
příslušnou vyhlášku podle §
9. Poslední den přihlašovací lhůty
jest vyznačiti na stavbě podle dne, kdy byla vyhláška
vyvěšena; exekuční soud jest vyznačiti
jako přihlašovací úřad. Lhůtu
dražby jest určiti tak, aby mezi vyvěšením
vyhlášky a lhůtou dražby uplynula doba
aspoň 3 měsíců.
Do uplynutí přihlašovací lhůty
jest na staveništi vyvěsiti na nápadném
místě také vyhotovení všech usnesení
vydaných v dražebním řízení,
jež dodati zapsaným hypotekárním věřitelům
jest předepsáno zákonem. Mimo to jest dodati
vyhotovení dražebního ediktu oněm stavebním
věřitelům, kteří podali přihlášky;
dále jest pozvati tyto věřitele k přelíčení
o rozdělení nejvyšší nabídky.
Ustanovení § 171, odst. 2 exekučního
řádu stran stavebních věřitelů
kategorií zmíněných v § 2, č.
1 a 2 neplatí.
Při odhadu nemovitosti jest stavební náklad
dosud vzrostlý zjistiti zvláště. Tento
s tavební náklad při prozatímním
zjištění stavu břemen představuje
úhrn stavebních pohledávek zajištěných
zástavním právem. Jejich výši
oznámí soudce při dražebním roku.
Výhod přiznaných tímto zákonem
stavebním pohledávkám nelze se napřed
účinně zříci.
Předpisy tohoto zákona zůstává
nedotčeno jinaké uplatňování
nároků stavebních věřitelů,
o jejichž zajištění nečiní
zákon opatření, nebo které nebyly
podrobeny řízení, v něm upraveném.
Týká se to zvláště případných
nároků na úroky ze stavebních pohledávek
označených v § 2, č. 1 a 2 a nároků
stavebních věřitelů, opomenuli-li
podati včas přihlášku.
Peníze na stavbu uložené u peněžního
stavebního úřadu jsou úplně
vyňaty ze zástavy a exekuce.
Obec, která zřídí peněžní
stavební úřad (§ 6), má vůči
vlastníkovi pozemku nárok na přiměřenou
náhradu za úřadování obstarávané
peněžním stavebním úřadem
podle sazby určené stanovami, která podléhá
schválení ministrů spravedlnosti, obchodu,
průmyslu a živností a vnitra. Náhrada
nesmí přesahovati 1% peněz odvedených
peněžnímu stavebnímu úřadu.
K vymáhání tohoto poplatku jest přípustná
politická nebo soudní exekuce; mimo to přísluší
obci k zajištění poplatku retenční
právo k penězům, které má k
volnému použití peněžní
stavební úřad.
Dojde-li k exekuci na nemovitost, vzhledem ke které poplatek
povstal, pokud nevázne nezaplacen přes 3 léta,
dojde naň v pořadí stavebního záznamu
před stavebními pohledávkami.
Ustanovení tohoto zákona platí obdobně
v územích, kde jsou ukládací knihy.
Nařízením ministrů spravedlnosti,
obchodu, průmyslu a živností a vnitra po slyšení
příslušné obchodní a živnostenské
komory, společenstevních svazů a zemských
výborů bude určeno, v kterých obcích
a částech obcí tento zákon má
platiti.
Předpokladem pro použití tohoto zákona
jest že zřízení peněžního
stavebního úřadu, ustanoveného v §
6, bude zajištěno tím, ze obec převezme
ručení a budou předloženy vhodné
stanovy pro zamýšlený úřad.
Nařízení budiž po slyšení
úřadů vyznačených v 1. odstavci
zrušeno, jakmile není v onom místě třeba
používati více tohoto zákona nebo se
obec usnesla na zrušení peněžního
stavebního úřadu
Stavby státu, zemí a obcí a veřejných
fondů jimi spravovaných, dále stavby na železničních
pozemcích železnic sloužících veřejné
dopravě, jsou vyňaty z předpisů tohoto
zákona.
Provedením tohoto zákona se pověřují
ministři spravedlnosti, vnitra a obchodu, průmyslu
a živností.
Již dlouhá léta se zabývá veřejnost
a veškeří stavební řemeslníci
opatřením účinné ochrany stavebních
pohledávek.
Takovýto zákon mají již v severní
Americe přes 60 let a v Německu od r. 1909.
V zákonech o námořské a vnitrozemské
plavbě jest již ustanovena jistota stavebně
právních pohledávek pro vnitrozemské
lodi a lodi mořské a toto zákonem ustanovené
ručení se výborně osvědčilo.
Několikráte žádaly živnostenské
jednoty a stavovské svazy, aby v nynější
stavební nouzi byl konečně ve smyslu racionelního
podporování stavby vypracován návrh
zákona, jímž by stavebním řemeslníkům
a stavebním dělníkům byly zajištěny
pohledávky vzniklé z jejich prací a dodávek
na novostavby a přestavby.
Nynější nejistota stavebně živnostenských
dodávek stavebních řemeslníků
po stránce finanční a nedostávající
se zajištění stavebně právních
pohledávek řemeslníků v přímém
styku s peněžními ústavy poskytujícími
stavební kapitál bránila dosud podstatně
každé možnosti stavěti.
Dodávky stavebních řemeslníků
jsou do dnešního dne úplně bez ochrany,
to jest: Nyní nemáme zákonného zajištění
stavebně právních pohledávek jako
v jiných zemích.
Jaké následky má tento nynější
nezdravý hospodářský stav?
Dejme tomu, že by se stavěl dům (tříposchoďový)
za 700.000 Kč. Dílčí práce
stavebních řemeslníků dělí
se takto:
1. | Práce zemní a stavitelské | 388.000 | |
2. | Dodávka schodů | 15.000 | |
3. | Kovářské práce | 9.000 | |
4. | Tesařské práce | 63.000 | |
5. | Pokrývačské práce | 12.000 | |
6. | Klempířské práce | 13.000 | |
7. | Truhlářské práce | 60.000 | |
8. | Zámečnické práce | 24.000 | |
9. | Instalatérské práce | 40.000 | |
10. | Natěračské práce | 13000 | |
11. | Sklenářské práce | 8.000 | |
12. | Zavedení (elektrického) světla | 7.000 | |
13. | Dodávka kamen | 31.000 | |
14. | Malířské práce | 7.000 | |
15. | Dodávky svinovacích záclon | 3.500 |
Hlavní překážkou stavební činnosti
vyhovující potřebě byl dosud vládnoucí
nedostatek kapitálu. Odpor peněžních
ústavů, aby samy daly své peníze k
volnému použití stavebníkům,
záležel v tom, že dosud jediným příjemcem
úvěru byl stavební podnikatel.
Kdyby byly bývaly stavebně právní
pohledávky za všechny práce stavebních
řemeslníků zákonitě zajištěny,
pak by úvěr pro stavební činnost nebyl
býval odevzdáván jedině jednotlivému
místu.
Každá jednotlivá malá banka byla by
bývala mohla své půjčky, které
chce poskytnouti stavebním řemeslníkům,
zajistiti si zákonem pro ztráty.
Veškerá činnost stavebních řemeslníků
byla by tak po každé stránce zajištěna.
Dnes se banky a peněžní ústavy zdráhají
dáti peníze na stavební činnost, poněvadž
risiko pro příjemce peněz ve stavební
činnosti jest příliš vysoké.
Stav soukromé stavby bytů přes všechny
oprávněné naděje jest dosud velmi
špatný. Počátek úspěšné
soukromé stavební činnosti úplně
selhal, neboť se v tomto roce očekávala daleko
větší stavební činnost.
S příchodem jara se jinak před válkou
začínala pravidelně stavební činnost.
Od vypuknutí války jest tomu však jinak.
Ač jest velmi silně třeba stavby soukromých
bytů, veškerý peněžní trh
pro stavby vázne.
Stavba soukromých obydlí trpí nejistotou
financování. Nedostává se zajištění
živnostenských pohledávek.
Tohoto jara spoléhaly široké vrstvy na oživení
stavební činnosti. Zvláště tisíce
mladých manželů, kteří pro nedostatek
bytů musí bydliti v podnájmu a mnoho rodin,
které trpí bytovou nouzí, doufalo určitě,
že se tohoto jara začne soukromá stavební
činnost a do podzimu bude vybudováno větší
množství bytů.
Poněvadž nemáme zákona k zajištění
stavebně právních pohledávek, tisíce
lidí jest tímto způsobem o naději
chudší.
Tak jak dnes poměry jsou, soukromý podnikatel, drobný
stavební řemeslník naprosto nemůže
se svou slabou silou započíti se stavbou. Risika,
vlastní risika stavebních živnostníků
jsou příliš velká, nemají zákonité
jistoty.
Tvořící stavební živnostník
se svým dělnictvem jest tímto způsobem
vydán velmi často na pospas spekulantům nebo
pochybeným podnikům.
Poněvadž se stále ještě slyší,
že by při dobré vůli již bylo možno
učiniti konečně počátek, budiž
tímto zjištěno, že příčinu
ochablé stavby budov jest hledati v nynějším
odporu peněžních ústavů, které
dosud při používání peněz
na stavební činnost pro stavební řemeslníky
neměly dostatečné jistoty.
Kdyby se tento návrh zákona o zajištění
stavebních pohledávek stal zákonem, v krátké
době by se úspěšně začla
stavební činnost a došlo by k jistějšímu
financování staveb v každém směru.
Byl by konec bytové nouzi. Lehce bylo by lze odstraniti
napětí mezi majetníky domů a nájemníky,
které bylo způsobeno zákonem o ochraně
nájemníků, kdyby tímto způsobem
v krátké době vzniklo dostatečné
množství bytů.
Tisíce lidí našlo by práci a výdělek
na stavbě a občané státu měli
by opět dostatečné množství velkých
a zdravých bytů.