II. volební období | 1. zasedání |
Navrhujeme, aby byla přijata tato osnova zákona:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení tohoto zákona upravují služební
poměr veškerých zaměstnanců,
určených k výkonům pracovním
v domácnosti zaměstnavatelově, a v domácnosti
té bydlících, vyjímaje ty, kteří
sice v domácnosti zaměstnavatelově bydlí,
ale pracují zároveň v jeho živnostenském,
obchodním nebo zemědělském podniku,
byť i byli ustanoveni také k některým
výkonům pracovním v domácnosti neb
pro domácnost zaměstnavatelovu.
Druh a rozsah práce, jakož i odměnu za ni,
ať v penězích nebo naturáliích,
určuje smlouva, uzavřená buď v jednotlivém
případě zvláště, anebo
kolektivní smlouva, platná pro obvod té které
okresní politické správy.
Individuelní smlouvy služební nemohou obsahovati
ustanovení, měnících v neprospěch
zaměstnanců ujednání příslušné
smlouvy kolektivní; ustanovení taková pokládati
jest za nedoložená.
Kolektivní smlouvy činí: vždy v měsíci
lednu, na dobu jednoho roku a pro obvod té které
okresní politické správy paritní komise,
složená ze tří zástupců
zaměstnaných a tří zástupců
zaměstnavatelů a řízená přednostou
okresní politické správy nebo úředníkem
jím ustanoveným, jakožto předsedou.
Zástupce obou zájmových skupin v paritní
komisi jmenuje přednosta okresní politické
správy, jsa povinen vzíti při tom rovnoměrný
zřetel k návrhům příslušných
organisací, byly-li mu návrhy takové dokonce
roku právě předcházejícího
učiněny.
Předseda paritní komise jest povinen každou
ujednanou smlouvu kolektivní oznámiti politické
správě II. instance.
Nedojde-li v některém okresu k ujednání
smlouvy kolektivní do konce ledna, určí zemská
správa politická kolektivní smlouvu některého
jiného okresu, jehož hospodářské
a sociální poměry jsou přibližně
stejné, za závaznou pro takový omeškalý
okres; paritní komise okresu tohoto, kterou svolá
předseda k návrhu kteréhokoli člena,
jest však oprávněna usnesením svým
takovou kolektivní smlouvu na zbytek období změniti
nebo doplniti.
Kolektivní smlouva obsahuje zejména:
a) ustanovení minimální mzdy a způsobu
její úhrady podle různých kategorií
domáckých zaměstnanců,
b) druh a rozsah povinností domáckých zaměstnanců
podle týchž kategorií,
c) ustanovení o přípustnosti a maximu práce
přes čas a zvláštní odměně
za tuto práci,
d) novoročné,
e) určení oboustranných náhrad pro
hrubé porušení smluvních povinností.
Veškerá podání a jednání
úřední, směřující
k ujednání smlouvy služební podle tohoto
zákona, jakož i vyhotovení takových
smluv, ať individuelních či kolektivních
nebo výtahu z nich, jakož i prohlášení,
kterými stvrzuje zaměstnavatel zaměstnanci
nebo naopak rozsah jeho práv a povinností, jsou
osvobozen ad kolků a poplatků.
Vyplácení peněžní odměny
(mzdy, služného) domácím zaměstnancům
děje se vždy měsíčně a
dodatečně, nejpozději však prvního
příštího měsíce. Ujednané
stravné platí se však vždy nejméně
půlměsíčně předem.
Strava, která podle ujednání domácímu
zaměstnanci in natura má býti poskytována,
budiž zdravá, čistá a chutná,
stejná se stravou dorostlých zdravých členů
rodiny, a budiž poskytována v pravidelnou dobu a v
dostatečném množství.
Ubytování domácích zaměstnanců
budiž zdravotně i mravně naprosto nezávadné.
Zaměstnanec nechť má možnost uzamknouti
se na noc v místnosti, ve které spí.
K uschování jeho majetku budiž mu poskytnuta
skříň, kufr nebo jiná vhodná
a dostatečná prostora, kterou si může
uzamknouti.
Zaměstnanci, zařaděnému podle kolektivní
smlouvy do vyšší kategorie, náleží
zvláštní obytná místnost, v níž
může i ve dne nerušeně tráviti
svůj volný čas.
Pracovní doba spadá do období mezi 6,5 -
19,5 hodinou a nesmí přesahovati 10 hodin denně;
po 18. hodině není však zaměstnanec
povinen konati práce těžké.
Na polední odpočinek (oběd) připadá
nejméně půl hodiny nerušené.
Zaměstnanci domácímu jest mimo to ještě
poskytnouti nepřetržitý denní klid dvouhodinový,
zaměstnancům vyšší kategorie pak
denní klid tříhodinový,
Ve večerních hodinách po 19 a 1/2 hod. může
zaměstnanec svým časem volně disponovati.
U zaměstnanců do 16 let k spánku budiž
poskytnuto 9 hodin, přes 16 let 8 hodin nočního
klidu.
Domácí zaměstnanci pod 16 let věku
jsou k zaměstnavateli v poměru učňovském,
ale podle kolektivní smlouvy za práci musí
býti honorováni.
Denní pracovní doba nesmí přesahovati
u nich 8 hodin a spadá do období mezi 7-19 hodinou.
Nepřetržitý denní klid patří
jim tříhodinový a budiž ho užito
zejména k návštěvě škol,
nebo kursů rodinných, kde jich není, k návštěvě
kursů z oboru hospodyňského, vychovatelského
neb oborů blízkých povolání
domácích zaměstnanců.
Zaměstnancům nad 16 let budiž návštěva
kursů a škol, v § 11 jmenovaných, v době
denního klidu umožněna.
Kde denní výkon zaměstnancův nepřipouští
přerušení, může se denní
nepřetržitý klid oboustrannou dohodou proměniti
v pravidelný prázdný půlden a večer
některého všedního dne v týdnu.
Práce přes čas nesmí býti od
domácího zaměstnance požadována,
leč, že by šlo o výkony mimořádné
a neodkladné; za takovou práci přes čas
přísluší zaměstnanci zvláštní
odměna, kterou blíže určiti jest v kolektivní
smlouvě (§ 5).
Je-li porušen prací přes čas ranní
klid zaměstnancův, budiž mu vedle zvláštní
odměny poskytnuta příštího dne
přiměřená doba k náhradnímu
spánku.
Soustavné rušení nočního klidu
(na př. v domácnostech nemluvňaty neb nemocnými)
přípustno jest jedině tehdy, převzal-li
domácí zaměstnanec smlouvou výslovně
povinnost noční služby; i v tom případě
však jest ku konání práce v noci zavázán
pouze každého třetího dne.
Omezení tato nevztahují se na kojné, ošetřovatelky
nemocných apod., u nichž pracovní úkony
noční náleží k pravidelnému
výkonu povolání.
Jakákoli práce v čase nočním
a jakákoli práce přes čas jest nepřípustná
u domácích zaměstnanců mladších
16 let.
Zaměstnanci náleží každé
neděle a o každém státním svátku
od 14, hodiny prázdno, kdy může volně
svým časem nakládati. Zvláštní
denní klid (§ 10, předposl. odst,) toho dne
odpadá.
Domácí zaměstnanec má každého
roku právo na nepřetržitou dovolenou v letních
měsících, a to:
na týdenní dovolenou, byl-li u téhož
zaměstnavatele nepřetržitě zaměstnán
rok,
na dvoutýdenní dovolenou, byl-li u téhož
zaměstnavatele zaměstnán od dvou do pěti
let,
na třínedělní dovolenou, byl-li u
téhož zaměstnavatele nepřetržitě
zaměstnán od pěti let výše.
Nastoupení této letní dovolené závisí
na vzájemné dohodě, nemůže se
jí však zaměstnanec s právním
účinkem vůbec vzdáti, a to ani za
náhradu.
Po dobu dovolené přísluší domácímu
zaměstnanci vedle pravidelného platu ještě
zvláštní příspěvek prázdninový,
který se rovná polovičnímu měsíčnímu
platu na každý: den dovolené a jest splatný
celý předem v den před její nastoupením.
Zaměstnanec pozbývá nároku na dovolenou,
dal-li bez zavinění zaměstnavatelova výpověď,
nebo byl-li z vlastního zavinění oprávněně
propuštěn.
Lze-li oprávněně souditi, že zaměstnavatel
vypověděl zaměstnance čtvrt roku před
uplynutím roku (resp, dvou až pěti a přes
pět let) jen z příčiny, aby nebyl
povinen uděliti mu placenou dovolenou, má zaměstnanec
právo, požadovati od zaměstnavatele plnou náhradu
prázdninového příplatku i řádného
platu za dobu dovolené, jaká mu přísluší.
Zaměstnanci vyšší kategorie patří:
dvoutýdenní letní nepřetržitá
dovolená, byl-li u téhož zaměstnavatele
zaměstnán nepřetržitě rok, měsíční
letní nepřetržitá dovolená, byl-li
u téhož zaměstnavatele zaměstnán
nepřetržitě po dvě léta.
Měsíční letní dovolenou možno
podle vzájemné úmluvy rozděliti na
dvě 15tidenní, nesmí však býti
k tomu zaměstnanec nucen.
V případě dvoutýdenní dovolené
přísluší zaměstnanci vedle plného
služného prázdninový příspěvek
rovnající se měsíčnímu
služnému, v případě měsíční
dovolené vedle plného služného prázdninový
příspěvek, rovnající se dvojnásobnému
měsíčnímu služnému.
Zaměstnavatel jest povinen toho dbáti, aby služební
úkony nebyly na újmy zdraví zaměstnancovu.
Onemocní-li zaměstnanec z viny neb opomenutí
zaměstnavatelova, má bez újmy nároků
z pojištění nemocenského vůči
zaměstnavateli nárok na úhradu odborného
léčení, v případě zaměstnavatelem
zaviněné invalidity pak mimo to nárok na
poskytnutí renty, jejíž výše určuje
se procentem nastalé ztráty pracovní způsobilosti
z posledního platu zaměstnancova a jiných
jeho pravidelných požitků.
Nemůže-li zaměstnanec z důležité
příčiny rodinné (úmrtí
a pod. nepředvídaných událostí)
svou službu vykonávati, má nárok na
placenou dovolenou nejdéle jednoho týdne. Nepřekročí-li
této dovolené, nesmí býti zaměstnavatelem
bez výpovědi propuštěn.
Ustanovení §§ 10-21 platí též
pro domácí zaměstnance bydlící
mimo domácnost zaměstnavatelovu, pokud jejich zaměstnání
v domácnosti zaměstnavatelově vyčerpává
nejméně 28 hodin týdně.
Služební poměr domácích zaměstnanců končí buď uplynutím doby smlouvou předem určené, aneb může býti zrušen výpovědí, k níž stejně oprávněn jest zaměstnanec i zaměstnavatel. Lhůta výpovědní jest 14tidenní, u vyšších kategorií měsíční, jest však vždy výpověď dáti tak, aby lhůta končila buď 15, nebo posledního dne kalendářního měsíce.
Služební poměr na zkoušku může
býti v prvém týdnu s obou stran bez překážky
kdykoliv přerušen.
Po řádné dané výpovědi
jest zaměstnavatel povinen, poskytnouti zaměstnanci
po třikráte ve všední den po 4 hodinách
k hledání nového místa, v tyto dny
odpadá však 2hodinový denní klid (§
10 posl. odst.),
Opustí-li zaměstnanec před uplynutím
výpovědní lhůty bezdůvodně
službu, může zaměstnavatel žádati
buď jeho nastoupení do služby, nebo odškodnění
pro porušení smlouvy.
Skončí-li služební poměr po 10tileté
nepřetržité službě, přísluší
zaměstnanci mimořádné odbytné,
rovnající se tříměsíčnímu
služnému.
Po každém dalším dokončeném
roce zvyšuje se toto mimořádné odbytné
vždy o částku, rovnající se měsíčnímu
služnému. Po 15tileté nepřetržité
službě rovná se mimořádné
odbytné celoročnímu služnému.
Nárok na toto odbytné přestává,
byl-li zaměstnanec pro těžké provinění
propuštěn,
Přesídlí-li zaměstnavatel se svou
domácností na jiné místo, nesmí
býti zaměstnanec propuštěn bez výpovědní
lhůty, zdráhá-li se následovati zaměstnavatele
do nového bydliště.
Právě tak jest nucen zaměstnavatel dostáti
výpovědní lhůtě, i když
náhle domácnost svou zruší.
Veškerá ustanovení dosavadních čeledních
řádů se zrušují.
Spory vzešlé ze smlouvy služební a z poměrů
zákonem tímto upravených náležejí
před řádné soudy.
Zákon tento nabývá účinnosti
měsíc po svém vyhlášení.
Provésti jej ukládá se ministrům vnitra,
spravedlnosti a sociální péče.
Při úpravě zákonodárství
po válce světové muselo dojíti i na
obory práce donedávna úplně v sociálně-politické
legislativě opomíjené, Po úpravě
zákona o domácké práci živnostenské
zcela logicky musí dojíti k řešení
poměrů doposud odstrkovaného stavu, jímž
jsou domáčtí pomocníci všech
kategorií. V bohatých státech západních,
jako v Anglii, Francii, Americe a p. těžké
práce v domácnostech vykonávají většinou
muži (ve funkci dělníků), běžné
práce sluhové, vaření kuchaři
a teprve k osobní obsluze používá se
nejen lokajů, ale také komorných.
U nás, v Rakousku, Polsku, Německu, Maďarska
a okolních státech používá se
k vykonávání veškerých a hlavně
těžších domácích prací
velkou většinou žen, jen rodiny opravdu bohaté
nebo společensky dle západních zvyků
vystupující zaměstnávají více
muže a to ještě spíše u prací
tzv. elitních.
Příčin bylo několik, Konservativní
nátěr těchto států v minulých
dobách sám sebou přinášel odpor
k samostatnému, lepšímu zaměstnání
ženskému a odsuzovaly tyto nejraděj k služebnosti,
sociální poníženosti a právní
bezmocnosti.
Technické a stavební vymoženosti ve státech
západních usnadnily a odstranily mnohou práci
v domácnostech, zatím co žena u nás
pra neekonomické zařízení a často
také odpor proti zmodernizování a dobrému
rozvrhu práce stala se otrokem podlahy, prádla,
posluhy a plotny.
Patriarchální poměry v minulém století
vzaly za své. Místo zahrnování pracovníků
v rodinu nastupoval tvrdý poměr námezdní.
S jakým despektem se na nesčetné pracovníky
ty hledělo, toho dokladem jsou staré čelední
řády pro Prahu z 21, srpna 1857, pro Čechy
ze 7. dubna 1866, pro Moravu z 2. května 1886 a pro Dolní
a Horní Slezsko z 25, března 1867.
Z těchto čeledních řádů
plně čišel středověk. Služebnost
znamenala sociální degradaci. Zaměstnance
bylo lze beztrestně i bíti, za to tito se ani k
řádným soudům uchylovati nesměli,
spadajíce pod pravomoc policejního řízení
ve svém povolání. Zaměstnancům
se tykalo, právní ochrana se rovnala nule a nic
tak necharakterisuje dobu a poměry, jako vžité
úsloví ťSlužka pro všechnoŤ,
což znamenalo vždy tvora, se kterým si smí
každý dělat libovolně a beztrestně
co chce. V podobných úžasných poměrech
žilo tou dobou jen dělnictvo zemědělské.
S rostoucí organisací dělnictva průmyslového
stoupalo i jeho sebevědomí a práva. Tyto
výhody, hlavně kouzlo osobní svobody po skončené
práci odvádělo samostatnější,
myslivější povahy od poměru služebního
k námezdnímu. Koncem století XIX. viděli
i zaměstnavatelé, že nemohou v tak zaostalém
postavení domácí pracovníky nechati,
jinak že by jim postupem doby do služby nikdo schopnější
nešel.
Na náš tlak i tlak zaměstnavatelek zřízena
byla proto před 23 lety městská útulna
pro služky a dělnice v Praze.
Tento rok na návrh předsedy Ústředí
sociální péče ve Velké Praze
dra Zenkla a za naši intervenční pomoci zřízeny
byly na všech hlavních nádražích
v Praze úřední městské informační
hlídky a kanceláře, aby všichni práci,
zdraví atd. hledající, zejména ženy
z venku byli chráněni před vyděrači,
podvodníky atd. Zákonodárné sbory
přikročily k luštění palčivé
otázky bezplatného zprostředkování
práce v ústavech městských a okresních,
tu a tam zaměstnavatelky samy začaly platiti za
služební personál menší pojistné
pro případ nemoci a pod. V Ženském klubu
docházelo jeden čas docela k prvým pokusům
o uzavření kolektivních smluv mezi služkami
a zaměstnavatelkami, na nichž jsme zastupovaly s představitelkami
zřízených organisací služebných
dívek stranu zaměstnaných. Nebylo však
po ruce zákonného podkladu pro tato jednání
a na staré říšské vídeňské
radě pro podobné sociální otázky
nebylo porozumění. Týkaly se nejvíce
žen, jejich práv a života a na to se v zákonodárných
sborech myslí vždy nejpozději.
Po válce světové se mnohé změnilo
k lepšímu. Došlo i na ťPopelky domácnostiŤ
a na zaměstnaný personál ve velkých
domech. Domácí pomocnice, komorníci, lokajové,
domácí učitelstvo a j. kategorie kladly mzdové
i pracovní požadavky. Ve velkých městech
šlo to jakž takž, ale po venkově a v předměstích
namnoze dohody selhávaly. Nebylo zase žádného
právního a zákonného podkladu.
Ministerstvo sociální péče hned v
r. 1919 zákonem rušilo sice čelední
knížky a trestnost bezdůvodného zrušení
pracovních poměrů a zavedlo občanské
legitimace. Ale ještě nyní - po třech
letech - užívá se čeledních knížek
dál, mnozí domácí zaměstnanci
vykazují se při hledání míst
domovskými listy, které zaměstnavatelé
odmítají jako nedostatečné průkazy
a sotva 10 % domácích pomocnic má občanské
legitimace. Tento chaos musí se nutně rozřešiti
jednotným, výhradným průkazem. Čelední
knížka, kde se jednostranně zapisuje vždy
jen chování zaměstnané síly,
ale nikdy zaměstnavatele, neodpovídá modernímu,
demokratickému duchu doby, jsouc přežitkem
konservativních a třídních názorů
ze starého Rakouska. Co nutno dále ministerstvu
sociální péče přičísti
k dobru, jest příznivý výsledek snahy,
zahrnouti domácké pomocnictvo v okruh nemocenského
a starobního pojišťování, což
se také podařilo.
Staré, nemožné čelední řády
zůstaly však nezrušeny. Neřešenou
zůstala otázka přesnější
úpravy pracovní doby, nedělního a
nočního klidu, práce přes čas,
novoročného, dovolené a hlavně chaos
platový. Státní správa byla povinna
luštiti zákonem sporné tyto body, ano ani úpravě
platové otázky není třeba se úzkostlivě
vyhýbati. Při přesných a dobře
fungujících zaměstnavatelských i zaměstnaneckých
organisacích v průmyslu, na dolech a pod. bylo lze
snadněji vypracovati pravoplatné, závazné
kolektivní smlouvy. V posledních letech přikročeno
k uzavírání kolektivních smluv též
pro zemědělské dělnictvo. Zemský
úřad práce a paritní komise velmi
dobře se osvědčily. Jen v domácnostech
jsou poměry stále chaotické a libovolné,
takže na mnohých okresních politických
správách našich prohlašovali, poskytne-li
se zákonný podklad, bude možno již právně
přizpůsobiti se místním poměrům
platovým a pracovním.
Tento neurovnaný, libovolný, bezesmluvný
stav nesou těžce jak zaměstnanci v domácnostech
tak i zaměstnavatelé. Úhrn práce,
povinností a práv obou stran není nikde specialisován,
zákonem není chráněna ani zaměstnaná
ani zaměstnavatelka. A nikde nejsou tyto dvě strany
sociálně tak rozdílné na sebe odkázány,
jako právě v domácnostech. Styk je stálý,
bezprostřední, vzájemná odkázanost
na sebe veliká.
V mnohých státech v posledních letech uzákoněny
byly předlohy, vztahující se na úpravu
poměrů domáckých zaměstnanců.
V Řecku zákonem z 11. března 1920 upravovala
se pracovní smlouva zaměstnanců. V čl.
12. bylo ustanovení, že nejdéle po 4 měsících
ode dne, kdy zákona vejde v platnost a po prozkoumání
téhož dělnickou radou, vydá se královský
dekret, že se zákon ten s ujednanými změnami
vztahuje také na služebný personál a
zaměstnance v domácnostech. Tento královský
dekret také byl vydán a to dne 16. července
1920 (č. 2112). V §u 3 obsaženo je ustanovení,
že pomocnictvo domácí má právo
na 8denní lhůtu výpovědní,
vyšší kategorie na 15denní. § 4 určuje
povinnost zaměstnavatelů vydávati vysvědčení
o trvání a ocenění jejich služeb,
§ 5 stanoví povinnost zaměstnavatelů
dáti náhradu ve mzdě a ostatních požitcích
za dobu výpovědní, odporovala-li tato zákonu,
v plné výši, § 7 přidržuje
zaměstnance, nedodržel-li lhůtu výpovědní
k náhradě poloviny toho, co zákon předpisuje
zaměstnavatelům. § 11 ustanovuje k řešení
sporů soudy smírčí. Tato ustanovení
v jižním cípu Evropy, kde ochrana soc. zákonodárství
teprve vzniká, jsou značným pokrokem.
Ve Švýcarsku kanton basilejský přišel
k zákonodárnému řešení
také v roce 1920 a to zákonem ze dne 8. dubna o
úpravě pracovní doby, vztahující
se i na práci v domácnostech. V §u 5 předpisuje
se pracovní doba týdenní na 60 hodin pro
fiakristy, chauffeury, dozorce, nosiče, personál
hotelový a pro pomocnictvo v domácnostech. §
6 stanoví, že nesmí denní pracovní
doba v domácnostech přesahovati 10 hodin. V hotelích
a restauracích dle § 7 nesmí pracovní
doba pro personál kuchyňský převyšovati
10, pro ostatní 12 hodin, týdně však
celý den o 24 hodinách musí býti volný.
V § 8 domácímu pomocnictvu se každé
dva dny poskytuje nepřetržitý klid 9hodinový.
V případech nutnosti může býti
doba klidu snížena na 8 hodin, smí se tak státi
však jen 2krát v týdnu a má býti
tato redukce nahražena volnými chvílemi jindy.
§ 8 jasně určuje, že osoby, které
nedovršily 18. rok věku nemohou býti déle
zaměstnávány, jak 48 hodin týdně
a jejich doba klidu nesmí klesnouti pod 9 hodin denně,
vyjma mimořádné případy. §
10 jest nesociální. Nedovoluje dítek používati
v průmyslu pod 14 let, avšak v zemědělství
a v domácí práci jen do 12 let. Od 12. roku
do vychození školy mohou býti děti zaměstnány
denně 2 hodiny po čas školního vyučování
a 6 hodin denně v době prázdnin. § 15
přináší závazek, že prodloužení
pracovní doby může býti jen výminečně
a že nahraženo jest zvýšením pravidelné
mzdy aspoň o 1/4, včetně
jiných požitků.
V §u 19 jest stanoven trest na přestupky zákona
v době pracovní pro obě strany (zaměstnance
i zaměstnavatele) a to pokuty nebo vězení.
V republice Uruguay vydán byl zákon o odpočinku
v týdnu dne 22. listopadu 1920. V čl. 1. se stanoví
zachovávání jednotného odpočinku
po pracovním období šesti dnů. Čl.
2. praví: Odpočinek po 6 dnech práce udělený
má býti v neděli. Výjimky jsou dovoleny,
nemůže-li z vážných důvodů
práce býti na celou neděli zastavena. V tom
případě může býti jiný
den dáno prázdno. Je-li více personálu,
tedy střídavě, nebo po dvou půldnech
v týdnu, či od 15. hodiny v neděli do 15.
hodiny v pondělí. V čl. 13. tohoto zákona
jest ustanovení, že zákon platí také
s výjimkami v §u 2 jmenovanými pro zaměstnance
ve službě domácí.
Z těchto několika ukázek zemí od sebe
velmi vzdálených a hospodářsky i sociálně
odlišných jest zjevno, že snaha luštiti
poměry domácích pomocníků stává
se neodkladnou ve všech moderních státech,
v Řecku řešili výpovědní
lhůty, ve Švýcarsku pracovní dobu a
náhradu za práci přes čas, v Jižní
Americe nedělní klid, respektive jeho náhradu.
U nás musíme odstraniti staré čelední
řády a vybudovati řádné pracovní,
mzdové, právní i zdravotnické poměry
pro odstrkované tyto kategorie, aby bylo lze žádati
také větší zodpovědnost za práci
a větší odbornou výchovu k ní.
Z okolních zemí jest vydán v republice Rakouské
zákon o úpravě služebních poměrů
domácích pomocníků. Zákona
jest dosti obsáhlý a moderní. Dle něho
byl také podáván návrh zákona
kolegyň Blatné, Kirpalové a Deutschové
za klub něm. soc. dem. v naší republice. Jest
stručnější, přizpůsoben
zdejším poměrům. Neřeší
však také některé sporné otázky,
o jichž uplatnění doposud marně se zaměstnanecké
organisace naše a soc. dem. přičiňovaly.
Vidí se čím dále tím zřetelněji,
že k jich řešení přistoupiti musíme,
ať bude diskuse a dohoda sebe obtížnější.
Jedním z nejdůležitějších
ustanovení z návrhu našeho jest § 2 navrhovaná
smlouva jednotlivá, ale hlavně kolektivní,
platná vždy pro obvod té které okresní
politické správy. Zákonem všeobecně
nelze dobře rozsah a druh práce v domácnosti,
jakož i odměn za ni pro celý stát stanoviti
jednotně. Poměry v jednotlivých krajích
jsou dost rozdílné. Jiné v Praze, jiné
v Karlových Varech či Voticích a zase jiné
na Ostravsku či v Báňské Bystřici.
V §u 3 jest ustanovení, že kolektivní
smlouvy navrhuje paritní komise v každém okresu.
Složením a funkcí paritních komisí
obírá se § 4. Další § 5 udává
rozsah kolektivních smluv a to: 1. minimální
mzdy, 2. druh a rozsah práce dle jednotlivých kategorií,
3. práce přes čas a odměna, 4. novoročné
a 5. oboustranné závazky náhrad za hrubé
porušení povinnosti smluvní.
Podobné kolektivní smlouvy vydávala odborová
organisace domácích zaměstnanců čsl.
strany socialistické i soc. dem.; jednání
hodně usnadňovaly a dovolávali se jich nejen
zaměstnanci, ale také zaměstnavatelky.
V roce 1920 byla vydána pro Prahu a větší
města tato kolektivní smlouva:
pracovnic v domácnosti, organisovaných ve Všeodborovém
sdružení pracujících žen a dívek
v Praze (odbor. organisace československé strany
socialistické).
1. Pracovní doba.
Pracovnicím v domácnosti náleží
ve 24 hodinách odpočinek 12 hodin, z něhož
alespoň 8 hodin musí připadnouti na nepřetržitý
klid v noci a alespoň 1/2 hodiny
na odpočinek v době polední.
Rozdělení doby pracovní spadá mezi
6. hodinu ranní a 1/28. hodinu večerní,
dle vzájemné dohody mezi zaměstnavatelkou
a zaměstnanou.
Nedělní klid trvá od 1 hod. odpolední
nepřetržitě až do 6. hodiny ranní
druhého dne. V této době může
zaměstnaná volně nakládati svým
časem.
Za neděli pokládají se též 1.
květen a 28. říjeny; v tyto dny jest možno
žádati jen nejnutnější práce.
Vedle celého řádného zaopatření
obdrží pracovnice v domácnosti mzdu a to:
I. skupina: a) Dívky ve věku od 14 do 15 let, jichž
se smí používati pouze k lehčím
pracím, nejméně Kč 50,-, od 15 let
nejméně Kč 60,-.
b) Dívky k dětem s výchovným kursem
Kč 70,-, po jednoroční praksi Kč 90,-,
bez kursu Kč 50,-, po jednoroční praksi Kč
70,-.
c) Dívky k veškeré práci domácí
Kč 120,- až 150,-.
II. skupina: Kuchařky samostatné ve velikých
domácnostech nejméně Kč 200,-, hospodyně
vedoucí celou domácnost Kč 200,-, ve velikých
domácnostech podle počtu osob Kč 250,- až
300,-.
III. skupina: První panská, jež češe,
obléká, ručí za prádlo, stříbro
a nádobí Kč 150,-. Druhá panská,
která uklízí, žehlí, spravuje
a obléká Kč 130,-. Kuchařky, panské
mají nárok na zástěry a domácí
střevíce po čas vykonávání
práce.
IV. skupina: Pradleny beze stravy při 8hodinné době
pracovní Kč 40,-, pradleny ku stravě Kč
20,- až 25,-. Posluhovačky buď se stravou, buď
beze stravy dle vzájemné dohody Kč 3,- za
pracovní hodinu.
Výpověď jest pro obě strany 15denní
a může býti dána buď 1. neb 15.
každého měsíce, vyjímaje zákonné
případy okamžitého propuštění,
neb vystoupení z práce.
Pro nemocenské pojištění a příspěvky
rozhodným jest platný předpis zákona.
Doporučuje se však zaměstnavatelkám,
aby platily alespoň poloviční příspěvek.
Zároveň doporučuje se zaměstnavatelkám,
aby pracovnice v domácnosti pojistily proti úrazu.
Po nepřetržitém jednoročním zaměstnání
v téže domácnosti náleží
dívce 8denní placená dovolená (mzda
a náhrada za byt a stravu dle vzájemné dohody).
Odjíždí-li zaměstnavatelka na letní
byt, jest povinna platili zaměstnané byt a stravu
i mzdu a nesmí jí dáti výpověď
proto, že odjíždí na letní byt,
vyjma, že to bylo předem při vstupu do služby
s pracovnicí smluveno.
Po skončené denní práci, nejpozději
však o 1/28. hod. večerní
může pracovnice v domácnosti volně disponovati
svým volným časem, zejména nesmí
jí býti bráněno v účastenství
na schůzích, přednáškách
a kursech, potřebných k jejímu vzdělání
a zdokonalení.
Práce vykonané zaměstnanou mimo pracovní
dobu dlužno od případu zvláště
platiti podle vzájemné dohody.
Pracovnice v domácnosti, jež jsou v téže
domácnosti alespoň tři měsíce
před Novým rokem zaměstnány, mají
nárok na novoročné ve výši měsíční
mzdy v hotovosti.
Jsou-li dosavadní požitky a práva pracovnic
v domácnosti výhodnější nežli
zaručuje tato dohoda, zůstávají v
platnosti a nesmějí býti zmenšeny.
V případech sporu, který není možno
urovnati cestou vzájemné dohody, může
kterákoli z obou stran vyžádati si zakročení
odborové organisace.
Dohoda tato nabývá účinnosti dnem
vzájemného podepsání zaměstnanou
a zaměstnavatelkou, což má býti pravidelně
před nastoupením místa.
Také personál mužský a zaměstnanci
ve velkých domech podávali kolektivní smlouvy:
podávaná spolkem zaměstnanců, zněla:
Dvormistr | Kč 600-800 |
komorník dům vedoucí | ť 400-800 |
šéf kuchyně | ť 400-800 |
správce zámku neb klíčník | ť 500-800 |
stájmistr | ť 500-800 |
komorník osobní | ť 300-600 |
chauffeur | ť600-1000 |
komorná | ť 150-250 |
kočí | ť 250-400 |
lokaj | ť 200-400 |
domácí sluha | ť150-300 |
hoši u koní | ť 100-150 |
kuchařka pro panstvo samostatná | ť 300-400 |
kuchařka pro personál | ť 200-300 |
kuchyňská | ť 120-180 |
pokojská | ť 120-150 |
dívka pro dům | ť 120-150 |
žehlířka | ť 150-250 |
pradlena | ť 120-150 |
Rozumí se všechen personál s celým zaopatřením,
služební šaty, obuv a prádlo. Ženatí
pak mají nárok na slušný, nejméně
dvoupokojový byt, otop a světlo. Personálu
beze stravy, který má deputát, se služné
přiměřené vypočte, by se rovnal
těm, kteří mají celé zaopatření.
Připojujeme úmyslně tyto dvě kolektivní
smlouvy. Jediná závada jejich byla, že nebyly
opřeny o úřední jednání
a že někteří zaměstnavatelé,
aby se vyhnuli přijetí, netvořili organisace,
s nimiž lze pro určitý okruh kolektivní
smlouvu sjednati.
Důležitý jest též § 11, jednající
o zaměstnancích pod 16 let - jedná o 8hodinové
jich práci, stanovení doby této ve dne, o
návštěvě škol a kursů rodinných
a hospodyňských, živnostenských, vychovatelských
a pod. § 14 pojednává o práci přes
čas, § 15 o omezení práce noční,
§ 20 o letních dovolených. V § 21 zase
nově se zvedá požadavek ručení
za zdraví zaměstnance a náhradu při
nakažení, invaliditě a j. Škody, vzešlé
z porušení smlouvy, patří před
řádné soudy: § 30.
K § 11 nutno zejména podotknouti, že jedná
se o ochranu služebné mládeže v kritické
době tělesného vývoje, který
je nutno chrániti proti nadměrnému vyčerpávání.
Pokud se týče umožnění návštěvy
škol, kursů, jak se o něm zmiňují
§§ 11 a 12, poukazujeme na fakt, že stejně
trpí obě strany tím, že není
dosud soustavně postaráno o odbornou průpravu
domácích pracovnic, což zaviňuje jednak
značné škody, které vznikají
zaměstnavatelkám a velmi citelně se jich
dotýkají, jsou-li v poměrech méně
příznivých a musí si pomocnou sílu
v domácnosti držeti s ohledem na své vlastní
zaměstnání. Stejně ovšem trpí
domácí pomocné síly samy svou bezradností
v provádění i časovém rozdělení
domáckých prací. Možnost získati
odborných vědomostí při provádění
a organisaci domácích prací je dnes nezbytností
a má se díti v zájmu obou stran. Zamezí
se poškozování nábytku, prádla,
nádobí, potravin a prováděním
i značná část času k odpočinku
a sebevzdělání na straně druhé.
V § 13 je dbáno zvláštností rodinného
života, kde práce nedá se absolvovat jako v
nějakém průmyslovém podniku nebo v
úřadě. V některých rodinách
je práce ponejvíce v hodinách časně
ranných, dopoledních a z malé části
i odpoledních do 16. hodiny (vyjma dny prádla a
týdenního úklidu, případně
generálního úklidu) a pak až večer
po 19. hod., kdy všichni členové rodiny se
vracejí ze zaměstnání k večeři
a odpočinku. Jde tu o 1 - 2 hodiny práce, spojené
s předložením pokrmů a úklidem,
jakož i úpravou lůžek. Proto musí
býti ponecháno vzájemné dohodě
obou stran, jak chtějí zákonně stanovenou
pracovní dobu rozděliti, aby vyhověno bylo
požadavkům náhradních nebo výpomocných
sil i potřebám rodinného života.
Vzhledem k tomu, že domácí práce až
na malé výjimky během dne silně vyčerpávají
síly zaměstnanců hlavně tam, kde jest
rodina četnější, musí býti
nezbytně tyto síly chráněny před
zneužíváním jich k službám
v noci a je tudíž v §u 15 zabezpečen noční
klid příslušným ustanovením.
I zde vychází se ale vstříc potřebě
rodiny v případech, kde je to nezbytně nutno.
Ovšem mládež musí býti tu zase
chráněna ve svém tělesném vývinu,
což zaručuje § 16.
§ 17 stanoví každé neděle a o každém
státem uznaném svátku klid od 14. hod., čímž
vlastně zákonem stabilisujeme to, co už dávno
stalo se zvykem. Netřeba snad zvlášť dokazovat
nutnost tohoto paragrafu i tohoto zvyku - je i v zájmu
zvýšené výkonnosti, aby zaměstnanci
měli možnost svobodně vydechnouti a osvěžiti
se.
Zvláštní úvahy a pozornosti zasluhuje
§ 18. Jedná se tu o právo na placené
dovolené domáckým zaměstnancům.
Řešíme tuto otázku se stanoviska nejen
zaměstnanců, ale i zaměstnavatelů,
ježto mezi těmito je značná část
pracujících kruhů středních
vrstev.
Se stanoviska zaměstnanců je tato placená
nepřetržitá dovolená požadavkem
naprosto oprávněným v případě,
že ztráví rok nebo více u jednoho zaměstnavatele.
Práce v domácnosti je jistě z těch
nejnevděčnějších, právě
proto, že dosud dostávalo se jí nejméně
uznání - a také nejmenších ohledů.
A přece jsou to práce úmorné, únavné,
vyčerpávající nejen tělesně,
ale zejména duševně. Určité období
oddechu a změny je nevyhnutelným, což potvrzuje
ta skutečnost, že zaměstnanci občas
sami opouští místa jinak pro ně velmi
výhodná, jen aby získali na krátko
oddechu a trochu změny. Nutno vyznati, že tato psychofysiologická
potřeba oddechu a změny a způsob, jakým
dosud se jí dociluje, působí velké
nesnáze v domácnostech těch zaměstnavatelů,
kde delší a pravidelná nepřítomnost
zaměstnavatelky vyžaduje náhradní síly
naprosto spolehlivé a k rodině upřímné.
Je tedy v zájmu obou stran, když zaměstnancova
potřeba oddechu a občasné změny bude
řešena ustanovením § 18 - 20 navrhovaného
zákona a když práva a výhody zaměstnance
ze zákona toho plynoucí nebudou uměle se
strany zaměstnavatele znemožněny.
Úprava poměrů obou stran dalšími
paragrafy má ten účel, aby příčiny
neshod, které velmi často mezi oběmi stranami
vznikají, a tím vzájemné soužití
v úzkém kruhu domácnosti velmi otravují,
byly odstraněny. Zaměstnavatelé musí
si uvědomiti, že otrocký čelední
řád se dnes obnoviti nedá, a že je v
zájmu jejich domácnosti, aby v ní pracovaly
síly odborně připravované, stojící
na vyšší sociální a tím
i kulturní úrovni. Nutno uvážiti také
to, že značná část zaměstnanců
má nesporný vliv na duševní i tělesný
vývoj dětí zaměstnavatelů a
že už s toho stanoviska nutno dbáti o zvýšení
sociální, kvalifikační a kulturní
úrovně zaměstnanců. Faktem je, že
značná část sil pro domácí
práce vhodných odmítá zaměstnání
v domácnostech a hledá existenci raději v
podnicích továrních. Zákonná
úprava poměrů bude míti nepochybně
i v této otázce nedostatku náhradních
sil pro domácnosti pracujících vrstev příznivé
účinky. Zákon tento ovšem neřeší
otázku těch pracujících vrstev, kde
je rovněž třeba výpomocných nebo
náhradních sil pro opatření domácích
prací, kde však finanční poměry
rodiny nepřipouštějí řešení
této jistě palčivé a akutní
otázky v rámci tohoto zákona. Poměry
těchto rodin bude nutno ovšem upraviti soustavným
zařizováním lidových rodinných
jídelen, nebo rodinnými činžovními
domy s ústřední kuchyní, prádelnou,
správkárnou, jeslemi, útulkem pro děti
a pod., kde poměry zaměstnanců celkově
by z větší části rovněž
podléhaly ustanovením tohoto zákona.
Provedení zákona není spojeno s finančními
výlohami státu a doporučujeme návrh
tento k projednání výboru ústavně-právnímu
a soc.-politickému.