II. volební období | 1. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé račiž se usnésti
na tomto zákoně:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Berní vykonavatelé I. třídy (bývalí
vykonavatelé přísežní), kteří
jsou nyní v kategorií státních podúředníků,
přejímají se do stavu státních
úředníků; zařaděných
do hodnostních tříd.
Veškerá ustanovení, platná pro státní
úředníky, zejména zákon ze
dne 25. ledna 1914 ř. z. č. 15 o služebním
poměru státních úředníků
a sluhů (služební pragmatika), nabývají
tím i pro ně platnosti.
Ve smyslu předposledního odstavce § 52 služební
pragmatiky, zařaďují se do skupiny E schematu
pro časový postup v tomto paragrafu stanoveného.
Ku přijetí do služby státních
berních vykonavatelů vyžaduje se mimo všeobecné
podmínky, předepsané pro službu státní,
průkaz o tom, že žadatel vychodil s úspěchem
tuzemskou trojtřídní školu občanskou,
nebo že má vzdělání, které
lze pokládati za rovnocenné a že jest tělesně
pro službu úplně způsobilý.
Ministr financí může v případech
nutných, zejména pokud se týče osob
již ve státní službě jsoucích,
povoliti výjimky ohledně požadovaného
předběžného vzdělání.
Pro příslušníky berní služby
vykonavatelské zavádí se odborná zkouška.
Rozsah a zkušební předměty stanoví
se nařízením.
Ministr financí může v případech
nutných, zejména pokud se týče osob
již ve státní službě jsoucích,
povoliti výjimky.
Berní vykonavatelé, v §§ 1, 2 a 3 uvedení,
zařaďují se do onoho platového stupně
příslušné hodnostní třídy,
která odpovídá jejich dosavadním požitkům
(základnímu služnému) včetně
ošacovacího výměrku.
Nekryjí-li se jejich dosavadní požitky s určitým
platovým stupněm té které hodnostní
třídy, zařaďují se do stupně
nejblíže nižšího a vyměřuje
se jim v náhradu za rozdíl mezi jejich nově
vymřelými požitky v kategorii úřednické
a svrchu zmíněnými požitky v kategorii
podúřednické do pense nevpočitatelný
přídavek, který se při příštím
postupu do vyššího stupně služného,
případně do požitků vyšší
hodnostní třídy, zruší.
Nevyhovuje-li berní vykonavatel podmínkám,
stanoveným v §§ 2 a 3, prokáže-li
se však nejméně 20tiletou úhrnnou službou
státní zařadí se rovněž
do stavu státních úředníků
skupiny E, v § 52 služební pragmatiky uvedené.
Berní vykonavatelé III. třídy, jakož
i berní vykonavatelé I. a II. třídy,
pokud nevyhovují podmínkám v §§
2, 3 a 5 stanoveným, zůstávají v hodnosti
podúřednické potud, pokud těmto podmínkám
zadost neučiní.
Berní vykonavatelé III. třídy mohou
býti kromě toho zařaděni do hodnostních
tříd teprve tehdy, vykáží-li
se 5tiletou uspokojující a bezúhonnou službou
vykonavatelskou.
Služební doba, ztrávená v platovém
stupni podúřednickém, započítává
se při jmenování úředníkem
podle §§ 4, 5 a 6 do postupu v tom stupni služného,
do kterého byl berní vykonavatel jako úředník
zařaděn.
Berní vykonavatelé, kteří budou zařaděni
do hodnostních tříd, obdrží služební
název, jenž se určí prováděcím
nařízením.
Dosavadní výpomocní berní vykonavatelé,
pokud vyhovují podmínkám v § 2 uvedeným,
zařadí se do kategorie podúřednické,
při čemž se jim do postupu započítá
dosud ztrávená služební doba, nejvýše
však 5 roků.
Kategorie výpomocných berních vykonavatel
(nepodřaděných) a tzv. dočasných
exekutorů, se zrušuje.
Každý rok, ztrávený v berní službě
vykonavatelské, nebo jeho část, zákonem
stanovená, hodnotí se po 10tilelé služební
době 3% pro výměru služného.
Státní berní vykonavatelé jsou povinni
nositi ve výkonné službě zevnitřní
úřední stejnokroj, ku kterémuž
cíli poskytne se jim přiměřený
výměrek na oděv.
Bližší určí se nařízením.
Zákon provede ministr financí.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení.
Berní exekutoři vykonávají povětšině
práce úřednické, při nichž
vyžaduje se znalost celé materie zákonů
a nařízení, týkající
se daňových záležitostí a exekučního
řízení. Počet berních exekutorů
byl značně snížen a vyžaduje se
proto od nich daleko vyšší výkon.
Po stránce formální navrhujeme přikázání
tohoto návrhu výboru sociálně-
politickému k projednání.
Úhrada nalezne se v docíleném vyšším
výnosu dani, zvýšenou chutí ku práci
těchto výkonných orgánů a úsporami
ve státní správě.