II. volební období | 1. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon o nedělním klidu v živnostech
ze dne 16. ledna 1895, č. 21 ř. z. a minist. nařízení
ze dne 24. dubna 1895, č. 58 ř. z.; jakož i
zákon ze dne 18. července 1905, č. 126 ř.
z. pozbývají platnosti pro živnost holičskou,
vlásenkářskou a kadeřnickou. Současně
se zrušuje platnost nařízení místodržitelských,
vydaných na základě uvedených zákonů
a nařízení a vztahujících se
k úpravě nedělního klidu v živnosti
holičské, vlásenkářské
a kadeřnické. Na místo nich uplatňuji
se tato ustanovení:
V neděli se zakazuje jakákoliv práce v živnosti
holičské, vlásenkářské
a kadeřnické, a to v závodech i mimo ně.
Nedělní klid začíná v sobotu
o 9, hodině večerní a končí
v pondělí o 7 1/2 hodině ranní.
V této době musí býti místnosti
podnikové uzavřeny a zakázáno jest
jakékoliv používání pomocníků
a učňů v místnostech i mimo ně.
V obcích s menším počtem nežli
2000 duší povoluje se práce v neděli
od 7 1/2 hodiny ranní do 11. hodiny dopolední,
jestliže se na tom společenstvo holičů
a vlásenkářů s hromadou pomocnickou
dohodlo. Opatření toto vedle toho musí býti
schváleno okresní správou politickou.
Pro den 25. prosince platí obdobný klid práce
jako o nedělích s tou změnou, že tento
sváteční klid počíná
24. prosince o 6. hodině večerní a končí
26. prosince o 7:30 hodině ranní.
Připadne-li Štědrý večer na neděli,
smí se pracovati od 7 1/2 hodiny ráno do 4
hodin odpoledne.
O svátcích národních platí
úplný klid práce. V uznávané
svátky smí se pracovati od 7:30 hodiny ranní
do 12. hodiny polední.
Je-li práce v neděli podle § 4 dovolena, náleží
oněm zaměstnancům, kteří v
neděli pracovali, náhradní odpočinek
hned následujícího dne všedního,
a sice za každou odpracovanou hodinu hodiny dvě.
Tento náhradní odpočinek musí se zaměstnanci
poskytnouti i v takovém případě, když
v týdnu se vyskytne uznávaný svátek.
Je-li s provozovnou holičské, vlásenkářské
nebo kadeřnické živnosti spojen prodej předmětů,
na něj by se zákon o nedělním klidu
nevztahoval, platí ustanovení o nedělním
klidu i pro prodej takovýchto předmětů
v místnostech pracovních.
Povinnost bdíti nad dodržováním nedělního
a svátečního klidu patří orgánům
policejním, živnostenským inspektorům
a okresní správě politické. Jim náleží
také kontrolovati zachovávání těchto
zákonných ustanovení a zjištěné
přestupky oznamovati k potrestání podle zákona.
Přestupky těchto ustanovení, oznámené
bud dozorčími orgány nebo osobami soukromými,
buďtež živnostenským úřadem
vyšetřeny nejdéle do 14 dnů ode dne
podání oznámení.
Při prvním přestupku buď trest odbyt
pouhým napomenutím pachatele a upozorněním
na důsledky dalších přestupků.
Při druhém přestupku budiž potrestán
pokutou od 50 Kč do 500 Kč, při nedobytnosti
vězením od 2 do 10 dnů, třetí
přestupek budiž trestán pokutou od 500 Kč
do 1000 Kč nebo vězením od 10 do 20 dnů
a budiž pohroženo zákazem provozování
živnosti. Jestliže v jednom ruce dopustil se někdo
přestupku po čtvrté, budiž mu zastaveno
provozování živnosti na 14 dnů. Při
dalším přestupku budiž mu právo
provozu živnosti odňato.
Z rozhodnutí živnostenského úřadu
lze se ve všech těchto případech odvolati
do 14 dnů k zemské správě politické,
jejíž rozhodnutí má však konečnou
platnost.
Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášení.
Provésti tento zákon přísluší
ministrovi vnitra v dohodě s ministry sociální
péče a obchodu.
Holičské, vlásenkářské
a kadeřnické pomocnictvo domáhá se
již celá desítiletí zákonné
úpravy nedělního a svátečního
klidu, kterého na základě nařízení
ze dne 24. dubna 1895, č. 58 ř. z. pozbylo tím,
že pro živnost holičskou, vlásenkářskou
a kadeřnickou uplatněny byly výjimky z působnosti
zákona o nedělním klidu v živnostech
ze dne 16. ledna 1895, č. 21 ř. z. podle §
7 citovaného nařízení přípustné.
Proto také ještě v parlamentě rakouském
předloženo byly po dvakrát návrhy, k
úpravě této otázky směřující,
ovšem při známé tendenci tehdejšího
režimu vládního k projednání
a uplatnění jich nedošlo.
Zatím pomocnictvo této živnosti ve Velké
Praze upravilo si otázku nedělního klidu
soukromou úmluvou se společenstvem holičů,
vlásenkářů a kadeřníků,
kteroužto úmluvu také zemský politický
úřad schválil. Avšak dodržování
její není přes to chráněno
opatřeními účinnými a bezpečnými,
poněvadž tu právě schází
zákonná platnost úmluvy a zákonná
opatření ochranná. Uplatňování
cesty civilně právních žalob do nedodržování
je cesta neschůdná a pochybná. Vedle toho
však i pomocnictvo mimopražské plným právem
se dožaduje, aby pro ně nedělní a sváteční
klid byl upraven a, ježto soukromých úmluv
ve věci té docíliti nemůže, musí
se uchýliti k zákonnému řešení.
Veliká většina majitelů živnosti
holičské, vlásenkářské
a kadeřnické sama touží po klidu nedělním
a jeho zavedení nebude považovati za poškození
materielní, které bude úplné znemožněno,
jestliže nedělní klid bude upraven zákonem.
Budou-li zákonem všichni donuceni nedělní
klid respektovati, nebude tu možnosti, aby jeden živnostník
druhého konkurenčně poškozoval. Už
sám případ úmluvy pro VeIkou Prahu
nasvědčuje tomuto tvrzení, neboť ustanovení
ta byla do kolektivní smlouvy pojata bez boje a bez znatelného
odporu kruhů zaměstnavatelských. Avšak
po dobu uplatňování těchto ustanovení
vyskytovaly se stále stížnosti do úmyslného
i bezděkého porušování. Dozorčí
orgánové zdráhali se zaručiti s poukazem
na nedostatek zákonného podkladu, takže po
zákonné úpravě volali i ti ze zaměstnavatelů,
kteří i při soukromoprávní
úmluvě měli smysl pro solidní dodržování
umluvených závazků.
Za celou tu dobu ve Velké Praze praktikovaného klidu
nedělního nebylo se strany obyvatelstva pronášeno
nižádných stesků do nevhodnosti tohoto
opatření, naopak obyvatelstvo samo toto opatření
uvítalo jako donucovací prostředek, aby si
zákazník svůj vlastní klid nedělní
ničím nerušil. Poněvadž však
vedle měst je tu odlišné postavení obyvatelstva
venkovského, které pravidelně v neděli
navštěvuje větší osady za různými
účely a při té příležitosti
obstarává si i potřebu tělesného
zušlechtění, osnova zákona respektujíc
tento rozdíl poměrů připouští
v § 4 výjimky, aby účinností
jeho nikdo nebyl postižen.
Působností tohoto zákona nevzejdou státu
žádné nutnosti výdajové, odpadá
tudíž i potřeba rozpočtové doložky
podle § 41 ústavního zákona.
Po stránce formální navrhujeme, aby osnova
byla k projednání přikázána
výboru sociálně-politickému.