II. volební období | 1. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Odstavec 1. § 1. zákona ze dne 12. srpna 1921 č.
330 Sb. z. a n. mění se takto:
Závodní výbor zřizuje se pro každý
samostatný závod, výdělečně
činný, v němž je trvale (celoročně)
zaměstnáno aspoň 30 zaměstnanců
a jenž trvá aspoň 1/2 roku od zahájení
provozu.
Odstavec 7. § 6. mění se takto:
Mimořádné schůze správní
rady podniků, na něž se vztahují předchozí
odstavce, ale v nichž se jedná pouze o osobních
otázkách správy závodu, netřeba
oznamovati závodnímu výboru, ježto se
mohou konati bez jeho delegátů.
Dle vládního návrhu zákona o závodních
výborech, podaného vládou v I. volebním
období 3. zasedání čís. tisku
2177 v poslanecké sněmovně měly závodní
výbory nesporně zřizovány býti
též v podnicích nevýrobních,
pokud by splnily ostatní podmínky zákona.
Ze závodní výbory měly býti
zřizovány též v podnicích i peněžních,
jest zřejmo z odůvodnění zprávy
k § 3. odst. 3. vládního návrhu č.
tisku 2177 str. 20, kde přímo se poznamenává:
ťAby zaměstnanci byli pokud možno nejpřesněji
zasvěceni do hospodářského stavu podniku,
navrhuje osnova (§ 3. odst. 3.), aby ve větších
podnicích, u nichž lze předpokládati,
že překonaly již obtížné počáteční
fase svého vývoje anebo byly hned od počátku
ve větším stylu založeny, tedy v podnicích,
které vedou obchodní knihy a zaměstnávají
aspoň 300 zaměstnanců nebo 50 zřízenců
(počet 50 zřízenců jest pojat se zřetelem
na obchodní a hlavně peněžní
podniky) závodní rada měla právo žádati,
aby jí byl každoročně předložen
opis účetní uzávěrky podniku
za minulý obchodní rok, účet rozvážný
podniku, účet zisku a ztráty a to nejpozději
do 6 měsíců po uplynutí obchodního
roku.Ť
Výbory sociálně-politický i socialisační
předložily poslanecké sněmovně
zprávu (tisk 2836), obsahující návrh
zákona, jehož § 1. zněl takto:
Závodní výbor zřizuje se pro každý
samostatný závod, výdělečně
činný, v němž je trvale (celoročně)
zaměstnáno aspoň 30 zaměstnanců
a jenž trvá aspoň půl roku od zahájení
výrobyŤ. - V tomto znění byl také
§ 1. zákona schválen.
Jest známo, že oběma výborům
k projednání osnovy zákona ponecháno
bylo málo času a jenom tím možno si
vysvětliti, že v § 1. odst. 1. zákona
očividným nedopatřením vsunuto bylo
slovo ťvýrobaŤ. Jako doklad dovolujeme si uvésti
zejména:
a) že zmíněný § 3. odst. 3. vládního
návrhu byl doslovně pojat jakožto § 5,
schváleného zákona,
b) že zpravodaj poslanecké sněmovny poslanec
Tayerle ve své řeči, pronesené v 85.
schůzi ze dne 6. srpna 1921, jak patrno z těsnopiseckého
protokolu str. 1254 doslovně o zřizování
závodních výborů uvedl toto:
ťZávodní výbory mají býti
podle § 1. zřízeny ve všech podnicích
výdělečných bez výjimky, běží-li
o soukromé či veřejné, průmyslové,
obchodní, peněžní čí zemědělské,
(s výjimkou hornických podniků) podniky,
v nichž zavedeny závodní rady zvláštním
zákonem, a podniků železničních,
v nichž prozatím ponechány dosavadní
důvěrnické sboryŤ,
c) že by v tak důležité změně
zákona, jako jest nade vší pochybnost vyloučení
nevýrobních podniků ze zákona o závodních
výborech, nebylo vůbec jednáno ani hlasováno,
d) naopak, vládní nařízení
ze dne 29. prosince 1921 čís. 2/1922 Sb. z. a n.
ve snaze, aby tato nejasnost ve znění zákona
byla vysvětlena a zamezeno případné
nedopatření, uvádí v § 1., odst.
2. toto:
ťVolba může býti vypsána 1. lednem
1922 počínaje v závodě, jenž
trvá aspoň půl roku od zahájení
výroby nebo provozu, a ve kterém 30 trvalých
(celoročních) zaměstnanců pracuje
nejméně 3 měsíce před vyhláškou
volebŤ,
e) dále poukazujeme na nález Nejvyššího
správního soudu ze dne 28. června 1923 č.
5252, jímž uznáno bylo právem a to pouze
vzhledem k této textaci § 1, že zákon
o závodních výborech neplatí pro nevýrobní
podniky, při čemž v nálezu bylo výslovně
zdůrazněno, že ťnení zcela snadno
dopátrati se legislativního důvodu, proč
v otázce zřízení výborů
závodních činí se rozdíl mezi
závody výrobními a nevýrobními.
Než soud, jemuž náleží jen zákony
se říditi a jich na konkrétní případ
používati, nikoliv vsak je měniti a snad, dle
svého uznání zdokonalovati, překročil
by meze svého poslání, kdyby nedbal znění
zákonaŤ,
f) aniž bychom měli v úmyslu uváděti
veškeré důvody, které vyžadují
novelisaci § 1 ve smyslu nového návrhu, dovolujeme
si upozorniti na to, že zajisté nemohlo býti
úmyslem vlády ani Národnímu shromáždění,
aby zaměstnanci nevýrobních podniků,
následkem omylu při textaci zákona, byli
výhod tohoto zákona zbaveni. Naopak, Národní
shromáždění zvýšilo platnost
zákona na zaměstnance domáckého průmyslu
zeměděl. a stavebního oboru, kteří
vládním návrhem měli býti vyloučeni.
Mají-li závodní výbory vyhověti
všem svým úkolům, jest nevyhnutelně
nutno změny § 6 odst. 7. zákona. Právě
následky hospodářské krise a zjevy
z ní vyplývající, vyžadují
toho, aby též v nevýrobních podnicích
bylo závodním výborům přiznáno
právo, aby súčastnily se též
mimořádných schůzí správních
rad, v nichž projednávány jsou pouze záležitosti
rázu finančního. Ony mimořádné
schůze správní rady, kde jedná se
pouze o osobních otázkách závadu,
netřeba oznamovati závodnímu výboru.
Po stránce formální navrhujeme přikázání
tohoto návrhu výboru sociálně-politickému
k projednání.