II. volební období | 1. zasedání |
Podepsaní navrhují:
Národní shromáždění, račiž
se usnésti na tomto zákoně:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení článku I. císařského
nařízení ze dne 16. března 1917 čís.
124 ř. z., jak z i nařízení ze dne
25. prosince 1917 čís. 516 ř. z. se zrušují
a obnovuje se platnost ustanovení zákonů
ze dne 12. července 1896 čís. 118 ř.
z. a ze dne 19. července 1902 ř. z. čís.
1 ex 1903 o odpisu daně pozemkové pro poškození
naturálního výnosu živelními
pohromami, pak čl. I. zákona ze dne 3. října
1891 r. z. čís. 150 a zákona ze dne 26. června
1894 r. z. čís. 139.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provedením jeho pověřují
se ministři financí a zemědělství.
Císařským nařízením
ze dne 16. března 1917 č. 124 ř. z. a. sice
článkem I. tohoto nařízení
a nařízením ze dne 25. prosince 1917 čís
516 ř. z. byla možnost docíliti slevy při
živelních pohromách značně omezena
oproti ustanovením dříve platným.
Zkušenosti, které se objevily při praktikování
shora citovaného císařského nařízení
ukazují k tomu, že není dále udržitelné,
neboť dosah praxe podle něho zavedené jest
pro postižené živelní pohromou opravdu
tragický.
Důsledky tohoto císařského nařízení
postihují zvláště kraje, které
trpí téměř každoročně
živelními pohromami, takže jedná se opravdu
o chudáky, kteří bez jakékoliv své
viny přicházejí o ovoce své těžké
celoroční práce, a ještě mají
platiti daně ze svého hospodářství,
které jim fakticky žádného výnosu
nedalo, nýbrž byli naopak nuceni za vypůjčené
peníze zakoupiti obilí pro osev a vlastní
potřebu.
Pochopitelno, že tato situace nejtížeji pociťována
jest v horských okresech výše položených,
kde hospodáři jsou zpravidla finančně
slabými a kde každá živelní pohroma,
třeba jen částečná, vrhá
hospodařící do značných svízelů.
Podepsaní uvádějí příkladmo
jen toto: v chudém horském okrese nepomuckém
byl větší počet obcí postižen
v roce 1921 krupobitím, jež zničilo naprosto
vše; v roce 1922 bylo trvalé sucho, takže v těch
samých obcích byla úroda opětně
zničena; v roce 1923 před samými žněmi
úroda zase zničena krupobitím; letošního
roku pak bylo nutno zaorati přes polovinu ozimého
žita, jež bylo vyleželé ohromnými
spoustami sněhu ležícího dlouhou zimu.
Tedy 4 roky za sebou jest v tomto případě
postižen zemědělec živelní pohromou
a nedovolal a nemůže se dovolati odpisu daně
pozemkové, ačkoliv žádného výnosu
z pozemků svých neměl a nucen jest přímo
prabídně živořiti.
Podobně tak po 4 roky postižen jest okres novopacký
každoročně nějakou živelní
pohromou, která má za následek zničení
větší části úrody; stejně
tak postižena jest celá řada krajů jiných.
V roce 1925 nabyly živelní pohromy takového
rozsahu, že byla vláda nucena přikročiti
ku řešení otázky pomoci postiženým
vydáním zákona ze dne 15. října
1925 čís. 227 Sb. z. a n. Tímto zákonem
není však odstraněna zásada, že
zemědělec jest povinen platiti daň pozemkovou
i z pozemku, na němž byla úroda živelní
pohro mou zničena.
Byrokratický postup nynější o žádostech
za odpis daně pozemkové má za následek,
že zpravidla neodepíše se nic nebo poskytnou
se odpisy tak nepatrné, že nekryjí ani výlohy
s tím spojené.
Každá živelní pohroma znamená pro
zemědělce zdržení hospodářského
rozvoje na několik let. Uváží-li se,
že těm zemědělcům, kteří
do podniku každoročně vkládají
peníze za hnojivo, osivo, mzdu čeledi, kovářů
atd. a nyní snad po několik let již za svoji
těžkou práci nedostanou nejen zisk, ale ani
peníz do podniku hotově vlozený, předpisuje
se ještě dan pozemková, pak musí býti
spravedlivému a nepředpojatému jasno, že
tento stav je neudržitelným, zvláště
za dnešních kritických poměrů
v zemědělství.
Lid, který pozoruje státní vydání
na sociální opatření a kterému
se odpírají odpisy daně přes to, že
nalézá se v bídě, která bije
do očí, upadá ze zoufalství do bezmocnosti,
ztrácí důvěru k státu, poněvadž
pokládá za nemorální, má-li
platiti daň z výnosu, o nějž následkem
živelná pohromy přišel, a vidí-li,
že za podobné situace žádnému jinému
stavu ve státě není takto příkře
měřeno.
Vzhledem k tomu, že osud postižených živelními
pohromami jest ve svých důsledcích stejný,
jako nezaměstnanost pro dělníka, budiž
náklad vzniklý odpisy běžícího
rozpočtového roku hrazen úvěrovými
operacemi, nebude-li snad lze částku tuto hraditi
jinak přebytky v rozpočtu, pro další
léta budiž pak při sdělávání
rozpočtu na odpisy pamatováno. Jinak finanční
zatížení tímto návrhem nevznikne.
Po stránce formální budiž návrh
tento přikázán výboru iniciativnímu
a pak zemědělskému.