II. volební období | 1. zasedání |
I. posl. Netolického, Slavíčka, Práška a spol. min. financí o předpisování a vymáhání daní i reformě daňové,
II. posl. Naimana, Anděla a druhů vládě o neodkladném zrušení ministerstva pro zásobování lidu, jakož i ministerstva pro sjednocení zákonů a organisaci správy,
III. posl. Bergmanna a druhů min. vnitra o poměrech sborů stráže bezpečnosti,
IV. posl. Bergmanna a spol. min. financí o vyrovnávacím přídavku Josefa Skurka, podúředníka tabákové továrny v Košicích,
V. posl. Bergmanna a spol. min. vnitra o členství aktivního četnictva v záložně československého četnictva,
VI. posl. Laubeho, Pechmanové, Davida a spol. min. financí
o nesprávném a neodůvodněném
předpisování daní, zejména
daně z obratu berní správou v Jičíně.
Většina berních správ nepočíná
si při předpisování daní náležitým
způsobem. Ještě dosud jsou stížnosti,
že předpisování daní děje
se na několik roků najednou, jsou zase případy,
a zvláště u některých velikých
poplatníků, že daně nejsou ještě
vůbec předepsány, což vše vyvolává
oprávněnou nespokojenost, ba rozhořčení.
Předpisy za několik let hromadí se výše
daní do nesnesitelné výše a nepředpisováním,
za dlouhou dobu, stává se totéž.
U některých berních správ je stížností
více, jinde méně. Dokazuje to, jak kde který
úřad dovede konati své povinnosti a při
tom nedráždí a nechikanuje poplatnictvo. Přáli
bychom si, aby berní správy nalezly tento takt všude,
anebo alespoň, aby se vším úsilím
se o to snažily.
Vymáhání daní je zvláště
bolestivou stránkou naší berní administrativy.
Vinou berních správ nahromaděné daně
jsou najednou bezohledně vymáhány u poplatníků
malých, kdežto u poplatníků velkých
se často odepisují. Stát přichází
tak o značné obnosy a u poplatnictva vyvolává
se nejistota. Takové případy, jako staly
se na př. u firem Löwy v Jihlavě a Deutsch
ve Dvoře Král. n. Lab. jsou křiklavé.
Když stát dovede malého poplatníka donutit
k placení, ať je tomu tak i u velkého. Dovede
to exekucí a prodejem, snad i sekvestrací a nechá
se jistě nalézti způsob, aby zaměstnavatel
platil a dělnictvo nebylo zbaveno zaměstnání.
Dožadujeme se toho, aby u všech berních správ
dlouholeté spory poplatníků a rekursy byly
s urychlením vyřízeny. Blížíme-li
se k normálním dobám, musí také
po této stránce, v zájmu poplatnictvu, ale
i státu, to býti patrno.
Připravená reforma daňová má
též ten úkol vedle úlevy a náležitého
uspořádání jak řízení
přípravného, ukládacího i obranného.
Projednání její jeví se velmi žádoucím
a proto táží se podepsaní:
1. Jsou panu ministrovi financí známy v předu
uvedené stížnosti?
2. Je ochoten postarati se co nejdříve o nápravu?
3. Je ochoten uspíšiti projednání daňové
reformy?
V Praze, dne 12. ledna 1926.
Veškeré občanstvo projevovalo v posledních
letech vždy naléhavěji názor, že
je v zájmu zjednodušení veřejné
správy i v zájmu potřebných úspor
ve státním hospodářství, aby
zrušena byla některá ministerstva, jež
ve své působnosti buď se vůbec neosvědčila,
anebo jejichž úkol byl již splněn a jejichž
další trvání jeví se tudíž
zbytečným. Všechny politické strany
byly tudíž nuceny dáti tomuto všeobecnému
přesvědčení obyvatelstva výraz
ve svých oficielních projevech, kterými žádalo
se zrušení některých ministerstev a
spojení jiných v jeden resort.
Nejdůvodněji a nejnaléhavěji volalo
se po zrušení ministerstva pro zásobování
lidu a byla to sama oficielní prohlášení
vlády ode dvou let, ve kterých zrušení
tohoto ministerstva se napřed slíbilo, pak se dokonce
ohlásilo jeho likvidování. Když tvořila
se nová vláda, zařadila do svých programatických
směrnic také zjednodušení ministerstev,
vyhovujíc živelnému požadavku občanstva
a zejména zrušení ministerstva pro zásobování
lidu. Voličstvo všech stran to žádalo,
kandidáti všichni se tím voličstvu zavazovali
a považovalo se tudíž za samozřejmo, že
v nové vládě nebude již ministra pro
zásobování lidu ani ministra pro sjednocení
zákonův a organisace správy.
Úžas a rozhořčení způsobilo
však, že v novém kabinetě setkáváme
se znova, ne-li s ministrem, tož se správcem ministerstva
pro zásobování lidu, a že tedy resort
naprosto zbytečný, ba po přečetných
zkušenostech můžeme říci ve veřejném
zásobování spíše škodlivý
a zdražující, má býti nadále
udržován. Litujeme, že v rozpočtu na rok
1926 zařaděna byla na udržování
ministerstva pro zásobování lidu celková
položka Kč 15,250.315,-. toto zařadění
neznamená však pro novou vládní většinu
závazek tyto rozpočtové položky vyčerpati,
nýbrž povinností její jest přikročiti
k radikálním úsporám, kde jsou na
místě. A tu v přední řadě
volá všechno občanstvo, žádající
zájmy státní správy a státní
pokladny, aby bylo okamžitě zrušeno ministerstvo
pro zásobování lidu.
Ministerstvo pro zásobování lidu je anachronismem
v době, kdy všechny přežitky válečné
již zmizely, kdy nastaly normální hospodářské
poměry a kdy tento přežitek válečného
vázaného hospodářství znamená
poškozování produktivního obyvatelstva
i konsumentstva.
Táží se tudíž podepsaní:
Je vláda republiky Československé ochotna
okamžitě zrušiti (zlikvidovati) ministerstvo
pro zásobování lidu, jakož i ministerstvo
pro sjednocení zákonův a organisaci správy?
V Praze, dne 12. ledna 1926.
Úředníci sborů stráže
bezpečnosti statutu B. vykonávají stejné
úkony, jako úředníci statut A, a není
při výkonu služebním mezi nimi žádného
rozdílu. Rozdíl jeví se toliko ve složení
zkoušky způsobilosti a při postupu do vyšší
hodnosti. Nemůže-li se úředník
sborů stráže bezpečnosti statutu B vykázati
potřebným školským vysvědčením,
může jej nahraditi bohatou praksí a zkušenostmi,
ve službě nabytými. Osvědčivše
a uplatnivše se při různých výkonech
a různé působnosti, úředníci
stráže bezpečnostní statutu B mohou
se dovolávati plným právem doporučení
nadřízeného úřadu.
Že není správně činiti nějakého
rozdílu mezi členy stráže bezpečnosti
(úředníky a mužstvem), doznalo ministerstvo
vnitra, přiznavší strážní
přídavek úředníkům stráže
bezpečnosti, tak jako gážistům mimo
hodnostní třídy. Úředníci
sboru stráže bezpečnosti, nevykonávají
jedině službu kancelářskou, nýbrž
i službu exekutivní a jsou tím vysazeni veškeré
nehodě a nebezpečím ze služby plynoucím
a tím také svoje zdraví dříve
opotřebují, než úředníci
jiní.
Výhodu tuto přiznala již bývalá
vláda rakouská důstojníkům
sboru četnického a, jelikož působnost
úředníků stráže bezpečnosti
jest totožnou s působností důstojníků
československého četnictva, žádají
úředníci sborů stráže
bezpečnosti analogické výhody.
Důvody svého času uznané pro přiznání
příplatků na byt mužstvu stráže
bezpečnosti, platí plnou měrou i o úřednících
tohoto sboru, neboť i oni z důvodů služby
bezpečnostní jsou nuceni bydleti v blízkosti
svého působiště, aby byli stále
k disposici svému úřadu. Mimo to vyšla
celá řada úředníků sboru
stráže bezpečnosti ze řad obvodních
inspektorů I. tř., kdež dobrodiní příplatků
na byt používali. Jmenováním do stavu
úřednického této výhody však
pozbyli.
Obvodní inspektoři I. tř. u sboru stráže
bezpečnosti uniformované i neuniformované
konají službu buď jako strážmistři,
orgánové kontrolní a v mnoha případech
ustanovení jsou k vedení veškerých prací
manipulačních i administrativních u jednotlivých
oddělení. Vyplývá tudíž
z tohoto přidělení zcela jasně, že
obvodní inspektor I. tř. stráže bezpečnosti
koná úplně tutéž službu,
jak tomu jest u četnických vrchních strážmistrů.
Tato rovnost pracovního výkonu těchto dvou
příbuzných kategorií nebyla však
dosud uznána, jak nás poučují v tomto
směru vydaná různá zákonná
i vládní nařízení. Jest to
zejména zákon ze dne 19. března 1920, č.
186 díl II. § 10 o úpravě služebních
požitků čsl. četnictva a dále
zákon ze dne 20. ledna 1922, č. 394 Sb. z. a n.,
které činí podstatný rozdíl,
zvláště co do požitků, mezi vrchním
četnickým strážmistrem a obvodním
inspektorem I. tř. stráže bezpečnosti.
Vyjádříme-li tyto rozdíly ciferně,
přesvědčíme se, že jedině
na platu základním a místním přídavku
za dobu jednoho roku béře vrch. četn. strážmistr
oproti obv. inspektoru I. tř. o plných 3.016 Kč
více.
Jmenování čsl. sborů stráže
bezpečnosti uniformované a neuniformované
podúředníky (nadstrážníky,
policejní agenty I. tř.) po jednoroční
době zkušební a po zkoušce kvalifikační,
jest požadavkem nejvýše spravedlivým a
odůvodněným stejným výkonem,
který se plně vyrovnává výkonům
jiných sborů (četnictva, stráže
finanční a gážisté vojenští),
u kterých zákonem ze dne 20. prosince 1922 zavádí
se stav gážistů (podúředníků)
po uplynutí jednoroční doby zkušební.
Uskutečněním tohoto požadavku přispělo
by se zejména ještě k mnohem intensivnějšímu
plnění služebních povinností.
Dovoláváme se zejména v prvé řadě
systému zavedeného v tomto směru u stráže
finanční, který řeší tuto
otázku pro tuto kategorii velice šťastně.
Zavedení obdobného postupu, při jmenováních
obvod. inspektorů II. a I. tř. mělo by rovněž
veliký význam pro příznivé
vyřešení otázky legionářské,
co do trojnásobného započítávání
legionářských let do hodnostního postupu.
Dosavadní postup vyvolává zvláště
mezi mladšími členy sboru - nelegionáři
- určité roztrpčení, percentuelním
systémem pro jmenování do všech hodností
(§ 11. vlád. nař. ze dne 14. října
1922, č. 296 Sb. z. a n.) pokládají se vším
právem za poškozené, neboť při
této dosavadní praxi jest jim postup do hodnosti
obvodního inspektora II. tř. i do hodnosti nadstrážníka
umožněn teprve po delší řadě
let efektivní služby u sborů stráže
bezpečnostní ztrávených. Naproti tomu
dosahují členové sboru stráže
bezpečnosti - legionáři - této hodnosti
již po dvou letech. Máme tudíž dojem,
že i po této stránce by automatický
postup dle služebních let přímo ve sboru
ztrávených, velice dobře odpovídal.
Přídavek na byt 600 Kč ročně
jest přiznáván pouze 70 % ženatých
členů stráže bezpečnosti. Vzhledem
k dnešní drahotě bytů uvnitř
policejních obvodů, kdy dávno již těchto
600 Kč nestačí a nájemné stále
ještě stoupá trvalou bytovou krisí,
jest zajisté odůvodněn náš požadavek,
aby tento přídavek na byt byl rozšířen
na všechny ženaté členy sborů stráže
bezpečnosti již také z toho důvodu,
že jsou to členové nejmladší a
z mnoha příčin hospodářsky
nejslabší.
Jako jiné bezpečnostní sbory, tak i valná
část stráže bezpečnosti na Slovensku
a Podkarpatské Rusi vykonává na mnoha místech
za poměrů zcela mimořádných
službu na hranicích. Tyto mimořádné
poměry jeví se také ve velkém a stálém
vyčerpávání sil fysických i
duševních jako důsledek namáhavých
a stálým nebezpečím pro život
spojených prací ve službě. Rovněž
se stanoviska společenského přináší
tamní stráž bezpečnosti veliké
oběti. Důvody zde uvedené služtež
za podklad pro zavedení hraničního přídavku.
Ubytování stráže bezpečnosti
v Podkarpatské Rusi je přímo zoufalé
a snad jedinečné co do ohledu ubytování
státních zaměstnanců vůbec.
Tak na př. v Mukačevě jsou případy,
že svobodný člen stráže bezpečnosti
jest nucen bydleti mimo kasárna pro nedostatek místa
a platiti si privátní byt za 100 až 150 Kč
měsíčně. Pokud možno mluviti
o ubytování mužstva v kasárnách,
jest takovéhoto rázu, že může dojíti
v krátké době, a zvláště
v měsících zimních, k vážnému
ohrožení zdraví všech tam bydlících
členů sboru. Místnosti jsou tmavé
a těsné, jiné pak před chladnem a
deštěm špatně chráněné.
Členové sborů neuniformované stráže
bezpečnosti žádají, aby pojmenování
policejní agent II. tř. a policejní agent
I. tř. bylo změněno na pojmenování
civilní strážník II. tř. a civilní
strážník I. tř. Jako důvod uvádíme,
že slovo agent není českého původu
a že v české řeči pro orgány
bezpečnostní má spíše význam
ponižující, než povznášející.
Mimo to není slovo agent zvláště v Praze
u širšího obecenstva zvyklým.
Z uvedených důvodů táží
se podepsaní pana ministra:
I) jest pan ministr ochoten vyhověti následujícím
požadavkům sborů stráže bezpečnosti
a sice:
1) Úředníci sborů stráže
bezpečnosti, jmenovaní z mužstva a zařaděni
do statutu B, buďtež zařaděni do statutu
A, aby tvořili tak jednotný statut úředníků
sborů stráže bezpečnosti, bez ohledu
na to, zda byli jmenování z důstojníků,
nebo z obvod. inspektorů I. tř.
2) Úředníkům sborů stráže
bezpečnosti budiž služební rok ve službě
ztrávený, počítán do výslužby
za 16 měsíců, jak tomu jest u gážistů
mimo hodnostní třídy těchto sborů
a rovněž u sborů důstojníků
a gážistů československého četnictva.
3) Úředníkům sboru stráže
bezpečnosti, kteří nepoužívají
služebního bytu, budiž přiznán
příplatek na byt v obnosu 600 Kč ročně,
jak tomu jest u gážistů mimo hodnostní
třídu těchto sborů.
4) Služné aktivních obvodních inspektorů
I. tř., budiž stanoveno analogicky se služným
četnických vrchních strážmistrů
takto:
1. | 3852,- | 1104,- | 996,- | 888,- | 780,- | |
2. | 4200,- | 1200,- | 1080,- | 960,- | 840,- | |
3. | 4560,- | 1308,- | 1176,- | 1044,- | 912,- | |
4. | 4908,- | 1404,- | 1260,- | 1128,- | 984,- | |
5. | 5256,- | 1500,- | 1356,- | 1200,- | 1056,- | |
6. | 5952,- | 1704,- | 1536,- | 1368,- | 1220,- | |
7. | 6480,- | 1860,- | 1668,- | 1488,- | 1296,- | |
8. | 7008,- | 2004,- | 1800,- | 1608,- | 1404,- | |
9. | 7536,- | 2160,- | 1944,- | 1738,- | 1512,- | |
10. | 8052,- | 2304,- | 2076,- | 1848,- | 1620,- | |
11. | 8711,- | 2508,- | 2256,- | 2004,- | 1752,- | |
12. | 9456,- | 2700,- | 2436,- | 2160,- | 1896,- | |
13. | 10152,- | 2904,- | 2616,- | 2328,- | 2040,- |
5) Členové sborů stráže bezpečnosti
uniformované i neuniformované, buďtež
jmenování podúředníky po zkoušce
na definitivu vykonané dle vzoru, jaký je zaveden
u čsl. četnictva, stráže finanční
a gážistů vojenských (déle sloužících
poddůstojníků). Po 6 letech, ve stavu podúřednickém
ztrávených, buďtež členové
stráže bezpečnosti uniformovaných i
neuniformovaných sborů na podkladě automatického
postupu jmenování obvodními inspektory II.
tř. po kvalifikační zkoušce složené
nejméně s prospěchem dobrým. Po čtyřleté
době do hodnosti obvodního inspektora I. třídy.
Pro toto jmenování jest však směrodatná
uspokojivá kvalifikace. Doba v podúřednickém
stavu. budiž zkrácena na 12 let. Před převzetím
do stavu úřednického vyžaduje se odborná
zkouška, jejíž rozsah stanoví ministerstvo
vnitra.
6) Příplatek na byt budiž přiznán
všem ženatým členům stráže
bezpečnosti, uniformovaných i neuniformovaných
sborů.
7) Hraniční přídavek 600 Kč
ročně budiž poskytnut oněm členům
uniformovaných i neuniformovaných sborů stráže
bezpečnosti, kteří konají službu
v pohraničním pásmu na Slovensku a Podkarpatské
Rusi, nezapočitatelný do požitků výslužných.
8) Ubytování mužstva stráže bezpečnosti
v Podkarpatské Rusi jest naprosto nedostatečné
a vznášíme vřelý apel na vládní
kruhy o zjednání nápravy v této jistě
nutné a zasloužené věci.
9) gážisté mimo hodnostní třídy
u sborů stráže bezpečnosti neuniformované,
buďtež rozděleni na civilní strážníky
II. tř. a civilní strážníky I.
tř., obvodní inspektory II. tř. a obvodní
inspektory I. tř.
II) Jest pan ministr ochoten vydati v době nejkratší
příslušné nařízení?
V Praze dne 12. ledna 1926.
Dekretem ústředního ředitelství
tabákové režie ze dne 10. prosince 1921 čís.
25512-I-21 byly Josefu Skurkovi, podúředníku
v Košicích, ve smyslu zásad pro úpravu
osobních poměrů stát. zaměstnanců
na Slovensku, schváleny v min. radě dne 27. července
1920, zvýšené služební požitky
o 4 stupně platové a na základě toho
se mu přiznala dnem jeho definitivního ustanovení
na Slovensku, t. j. dnem 3. září 1920 - 10.
stupnice platová, byly mu tedy na slovenské výhody
přiznány 4. stup. platové.
Dekretem ze dne 17. prosince 1921, čís. 17610-I-21,
bylo mu zavedeno dle zákona čís. 222 z 1920
a prov. nař. čís. 666/1920 propočítání
služební doby a dekretem ze dne 7. července
1922, čís. 1657/22/I, propočítání
presenční služby vojenské a zařazen
byl od 1. ledna 1921 do 13. stupnice platové, ale nepřiznán
mu nárok zvláštního vyrovnávacího
přídavku podle ustanovení odst. 3. II. B
zásad, schválených minist. radou 27. července
1920.
Když se o tento přídavek hlásil, odůvodněno
bylo odepření tohoto vyrovnávacího
přídavku v dekretu ze dne 7. dubna 1925, čís
50818/25 tím, že prý mu nebyla přiznána
slovenská výhoda výslovně ve formě
čtyř platových stupnic, ačkoliv dekret
č. 25312/21-I výslovně praví, že
se mu zvyšují požitky o 4 stupnice platové.
Tento násilný výklad dekretu č. 25312/21/I
jest právně naprosto neudržitelný, nehledě
k tomu, že zde bylo postupováno vinou správy
naprosto nesprávně, neboť propočítání
let mělo býti již provedeno k 1. lednu 1921
a není vinou poškozeného, že bylo provedeno
teprve 17. prosince 1921, resp. 7. července 1922.
Není možno trestati postiženého za to,
že administrativa provedla zákona č. 222 z
r. 1920 pozdě a neoprávněně snaží
se zkonsumovati slovenskou výhodu propočítáním
let, aby nemusela mu přiznati vyrovnávací
přídavek, vyplývající ze slovenské
výhody.
V důsledku toho táže se podepsaný pana
ministra financí:
1) Jest pan ministr financí ochoten učiniti právu
a spravedlnosti zadost a zrušiti právně neudržitelné
znění dekretu čís. 50818/25 a přiznati
postiženému vyrovnávací přídavek
podle ustanovení 3. odst. 1920, na nějž má
právní nárok?
2) Jest pan ministr ochoten zabrániti tím soudnímu
sporu, který by musil skončiti odsouzením
ústřed. ředitelství tabákové
režie?
3) Jest pan ministr ochoten podati podepsanému o tom zprávu,
co v této věci zařídil, neb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 12. ledna 1926.
1. listopadu 1922 založena byla Záložna československého
četnictva, jejímž úkolem bylo vybaviti
příslušníky četnictva z dluhů
a vyprostiti je z rukou vydřidušských věřitelů.
Záložna během 21/2 roku
poskytla příslušníkům četnictva
na úvěru přes 1 milion Kč. Plní
tedy svůj úkol dobře. Aktivní četnictvo
si však stěžuje, že mu četnická
správa překáží, aby mohlo spravovati
tento svůj ústav volnými činovníky
z aktivního četnictva, nikoliv tím, že
by byla zakázala přímou účast
aktivního četnictva na členství neb
správě tohoto ústavu, ale že také
nechce povoliti, aby aktivní četnictvo bylo tímto
povolením chráněno před event. nemilými
následky.
Záložna požádala již v červnu
1923 ministerstvo vnitra, aby povolilo voliti aktivní četníky
za činovníky Záložny!
Když nedostala odpovědi, žádala v prosinci
1923 četnickou správu, aby sama jmenovala volitelné
aktivní četníky, kteří by pak
byli do správy ústavu zvoleni.
Výnosem ze dne 4. března 1924 čís.
85410 byla tato žádost zamítnuta.
Poněvadž je zapotřebí veřejné
kontroly aktivního četnictva v tomto ústavě
a bylo by i v zájmu četnické správy
samotné, aby se tak dělo, táží
se podepsaní pana ministra vnitra:
1) jest pan ministr ochoten výnosem publikovati, že
četnická správa ničeho proti tomu
nemá, aby aktivní četníci byli činovníky
Záložny československého četnictva,
aby se tito měli o co opřít?
2) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným co
v této věci zařídil, aneb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 12. ledna 1926.
I) Berní správa v Jičíně při
vyměřování daně z obratu, jakož
i dani ostatních nedbá úředně
potvrzených dokladů, jež poplatník buď
u obecního úřadu, okres, nemocenské
pokladny, neb u živnostenských společenstev
si opatří, aby jimi prokázal, že předpis
daňový byl jemu neúměrně zvýšen
a neodpovídá jeho skutečné platební
schopnosti.
II) Berní správa v Jičíně opatřuje
si informace o poplatnících cestou nereelní,
nejčastěji tím, že rozesílá
konkurentům toho kterého odboru dotazníky,
aby udávali, kolik ten neb onen poplatník vydělává,
čímž se velmi často stává,
že z konkurenčního záští
dojde berní správu informace naprosto nevěrohodná.
III) Jde-li některý poplatník na berní
správu osobně vyříditi svoji daňovou
záležitost, bývá pravidelně panem
referentem Kazdou podroben křížovému
výslechu a spoustě dotazů o svých
konkurentech a není-li dosti opatrným, tu i nechtě
mnohdy svým vyjádřením svého
kolegu poškodí. Toto vyzvídání
se u berní správy v Jičíně
tak vžilo, že slouží jedině za podklad
vyměřování daní, z čehož
nutně vznikají různá nedorozumění
a roztrpčenost poplatnictva.
IV) Rekursy, jež byly podávány proti nespravedlivému
předpisování daní, nejsou vyřizovány
a jsou případy, že poplatník rekuroval
od roku 1919 proti každému platebnímu rozkazu
a není ani jediný jeho rekurs vyřízen,
dostává rok od roku daň neúměrně
zvýšenou, byť byl rekurs sebe důvodněji
doložen!
V) Zde uvádíme některé drastické
případy:
I) Platebním rozkazem č. 2867 ze dne 19. srpna 1925,
byla předepsána za rok 1923 daň z obratu
Antonínu Hrdému, 72letému starci, bývalému
obuvnickému dělníku, který požíval
a dosud požívá chudinskou podporu z chudinského
fondu města Libáně a který v městském
chudobinci bydlí. Dotyčný má zaplatiti
na obratové dani Kč 41,16. Jmenovaný není
naprosto žádné práce schopen, nejvýše
usmolí někdy nějakou bačkoru, kterou,
aby nežebral, prodá někde na venkově
za kus chleba.
II) Josef Kolbaba, krejčí v Libáni, obdržel
dle platebního rozkazu č. 2233 za rok 1922 předpis
daně z obratu ze 32.000 Kč. Proti tomuto předpisu
podal rekurs řádně doložený,
který vyřízen není, avšak za
rok 1923 dostal týž poplatník daň z
obratu zvýšenou z 50.000 Kč.
Jmenovaný krejčí bydlil v daňovém
období, o něž se jedná, v jediné
místnosti, která sloužila za ložnici,
kuchyň i dílnu. Základní kapitál
do řemesla neměl zcela žádný,
ježto pracoval z látek vesměs přinesených
zákazníky, kteří namnoze sami dodají
si i přípravy, takže po odečtení
5.000 Kč na přípravy, které sám
dodal, by musel dle vyměření berní
správy v Jičíně vydělati čistých
45.000 Kč, tedy obnos, o jakém se nikdy žádnému
maloživnostníkovi nezdálo.
Po takovémto předpisování daní
nezbývá jmenovanému nic jiného, nežli
živnostenský list vrátiti a pracovati bez oprávnění
vůbec, neboť exekučně na něm
nelze ničeho vydobýti.
III) Marie Martínková, švadlena v Libáni,
dostala za rok 1923 předpis daně z obratu ze 60.000
Kč, ač tato živnostnice vede přesně
záznam příjmů a vydání
dle moderního účetnictví. Ve jmenovaném
roce pracovaly u této živnostnice pouze dvě
dívky, po vyučení z nich jedna byla po dva
měsíce nemocna a práce neschopna, druhá
pracovala pouze od 3. ledna do 14. dubna 1923, od té doby
nepracovala vůbec. Doklady od okresní nemocenské
pokladny byly k rekursu přiloženy. Učednice
jest sice u nemocenské pokladny přihlášena,
vykonává však veškeré domácí
práce, úklid, mytí nádobí a
vše, čeho je potřeba. Jest více služkou,
než je švadlenou. Jmenovaná živnostnice
pak trpí již sama několik roků chorobou
srdce, která jí nedovoluje intensivně pracovati,
kterážto nemoc vyžaduje značného
léčení i mimo domov (v sanatoriu). Doklady
od lékařů přiloženy k odvolání.
Mimo to jmenovaná vydržovala své rodiče
ve své domácnosti, z nichž matka byla po několik
roků upoutána na lůžko. I v tomto případě
pracuje paní Martínková pouze z látek
přinesených zákaznicemi a jenom nutné
drobné přípravy sama nakupuje, takže
by dle odhadu berní správy v Jičíně
musela míti příjem nejméně
50.000 Kč.
IV) František Brodský prodává o trzích
pouze v Libáni kamenné hrnce, jest stár 73
roků, vdovec a drží tento ťobchodŤ
pouze ze zvyku, jelikož po dlouhá léta tento
tržní obchod provozoval. dle jeho přesných
záznamů nakoupil v roce 1923 od firmy Jan Třešňák
v Nové Pace nádobí za 2.900 Kč, tržba
jeho činí o trhu týdenním pouze několik
korun, ale berní správa v Jičíně
předepsala témuž daň z obratu ze 46.000
Kč.
V) Karel Straka, kloboučník v Libáni, pracující
s jedním učněm, má předepsanou
daň z obratu ve výši 60.000 Kč, ač
oproti roku 1919 a 1920 jsou v Libání usazeni dva
noví kožešníci s prodejem klobouků
a výrobou čepic. Jest vůbec vyloučeno,
že by mohl podobného obratu docíliti. Berní
správa v Jičíně na jeho knihovní
zápisy nechce ničeho dáti a předpisuje
patrně podle udání nějakého
špicla.
VI) Frant. Havel, krejčí v Libáni, má
předpis ze 60.000 Kč, obnos nemožný,
protože pracuje výlučně z látek
přinesených. Berní správa tvrdí,
že tento živnostník má sklad, což
pravdou není; avšak přes potvrzení obecního
úřadu a společenstva nebylo vyhověno
jeho rekursu a znova se odkazuje na rekurování.
VII) Václav Kroupa, klempíř v Libáni,
má předepsanou částku daně
z obratu ze 60.000 Kč. Zdá se, že u berní
správy v Jičíně počítají
s tímto obnosem u každého jednotlivce. Pracuje
sám se svým synem, kterého musí míti
stále doma, i když práce není.
VIII) Frant. Šádek, obuvník v Libáni,
vál. invalida, jednonohý, otec dvou dítek,
který živí se jedině správkami
Baťových střevíců a starých
bot vůbec, daň z obratu platili nemůže
a živnostenský list vrátí, jelikož
15.000 korun za rok není schopen vydělati.
IX) Julie Rajmonová, pletařka v Libáni, pracuje
sama s jedinou učednicí, avšak pouze v sezoně,
má platiti daň z obratu z 28.000 Kč. Pracuje
většinou poddělávání punčoch.
Odvolání podala, vyřízeno však
není.
X) Josef Martínek, hodinář, pracuje pouze
sám na správkách, poněvadž nové
věci každý koupí ve velkém městě,
kde najde větší výběr. Má
předepsanou daň ze 40.000 Kč, což by
znamenalo vlastně jeho roční výdělek,
jelikož nákupů nečiní.
Podepsaní se proto táží:
1. Jsou Vám, pane ministře, tyto okolnosti známy?
2. Jste ochoten dáti uvedené stížnosti
vyšetřiti a zjednati nápravu?
V Praze dne 12. ledna 1926.