II. volební období | 1. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé usnáší se takto:
Vládě se ukládá, aby pozměnila
první odstavec § 3 svrchu uvedeného nařízení
ze dne 27. února 1920, č. 128 Sb. z. a n. takto:
Definitivními zřízenci jmenují se
trvale ustanovení a plně zaměstnaní
výpomocní zřízenci neb provisorně
přijatí výpomocní zřízenci
státních úřadů, pokud nemají
již vydanými zákony a nařízeními
stanoveno kratší služební provisorium,
jakmile dovršili 3 léta skutečné výpomocné
zřízenecké a jí na roveň postavené
služby, jestliže splnili všeobecné podmínky,
stanovené zákonem ze dne 25. ledna 1914, č.
15 ř. z.
Zákonem ze dne 7. října 1919 č. 541
byla snížena čekatelská přípravná
služební doba (praktikantská) u úředních
skupin A., B., C. ze třech na jeden a u skupin U. a E.
ze čtyř rovněž na jeden přípravný
služební rok, oproti tomu přípravná
služební doba nebo doba provisorní u zřízenecké
kategorie tímto zákonem přímo řečena
nebyla. Provisorium výpomocných zřízenců
nebylo vůbec, až na některé výjimky,
ani zákonem, ani nařízením stanoveno
a jejich jmenování definitivním zřízencem
bylo pouze náhodné, závisející
jednak na počtu systemisovaných míst a jednak
příslušných aperturách, vzniklých
úmrtím nebo pensionováním. Podobný
poměr byl nadále neudržitelný a jestliže
se v uvedeném zákonu ze dne 7. října
1919 č 541 Sb. z. a n., přikročilo k tak
dokonale radikálnímu snížení
čekatelské služební duby u úřednictva
ze čtyř a třech let dokonce na 1 rok, nebylo
by správným a spravedlivým, aby quasi přípravná
nebo výpomocná služba do zřízenecké
kategorie patřících osob nebyla rovněž
přiměřeně snížena. Proto
pojato bylo do článku X. zákona ze dne 7.
října 1919 č. 541 ustanovení tohoto
znění:
ťV důsledku tohoto zákona upraví se
poměry a požitky veškerých ostatních
zaměstnanců ve státních úřadech,
v podnicích a fundech státem spravovaných,
kteří nespadají do zákona ze dne 25,
ledna 191, č. 15 ř. z. (služební pragmatika),
podle zásad, na nichž jest vybudován tento
zákon.Ť
Tu jest nesporně řečeno, že poměry
nepragmatikálních zaměstnanců, tudíž
také výpomocných zřízenců
upraví se podle zásad zákona ze dne 7. října
1919, č. 541.
Nuže, jak bylo tomuto ustanovení článku
X. posléze uvedeného zákona skutečně
vyhověno!
Nařízením vlády republiky Československé
ze dne 27. února 1920, č. 128 Sb. z. a n., stanovena
byla výpomocná (provisorní) služební
doba pro trvale a plna zaměstnané výpomocné
zřízence státních úřadů,
ústavů a podniků na 5 roků. Jestliže
v zákoně ze dne 7. října 1919 č.
541 v čl. V. § 1., snížena byla čekatelská
(provisorní) služební doba u úřednictva
ze 4 a 3 let pouze na 1 rok, byla tím vyslovena zásada,
podle níž měla býti v stejném
poměru snížena také quasi čekatelská
(výpomocná, nebo provisorní) služba
nepragmatikálních zaměstnanců. Byla-li
tato služba nařízením ze dne 27. února
1920 č. 128 Sb. z. a n., stanovena 5 ti léty, dalo
by se předpokládati, že dřívější
výpomocná služební doba u zřízenecké
kategorie činila 15 až 20 služebních let,
což ovšem až na zcela nepatrné výjimky
odporuje skutečnosti. Ve skutečnosti činila
výpomocná (provisorní) služební
doba u osob do zřízenecké kategorie patřících
průměrně 8 let, (v některých
resortech více, v jiných méně), takže
navrhované snížení z 5 na 3 léta
o opovídá úplně zásadě,
vyjádřené v článku X. zákona
ze dne 7. října 1919, č. 541 Sb. z.
a n.
Z předchozího jasně vysvítá,
že nařízením vlády republiky
Československé ze dne 27. února 1920, č.
128, kterým se upravují poměry, denní
platy (denní mzdy) výpomocných zřízenců,
byla, pokud se týče snížení služební
doby předcházející definitivnímu
jmenováni nebo ustanovení, porušena zásada,
vyslovená v § 1. článku C zákona
ze dne 7. října 1919, č. 541 Sb. z. a n.,
dle níž služební doba, předcházející
definitivnímu jmenování pragmatikálním
úředníkem, snížena byla ze 4
a 3 let na 1 rok.
Z toho důvodu jest třeba vyzvati vládu, aby
zmíněná nařízení ve
smyslu tohoto návrhu pozměnila. Finanční
efekt této úpravy nebude značný a
eventuelní zvýšený náklad uhradí
se snadno z běžného rozpočtu.