II. volební období | 1. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Místní přídavek, stanovený
čl II. § 2 a 3 zákona ze dne 7./X. 1919 čís.
541 Sb. z. a n. se zvyšuje ve všech stupnicích
o 75%.
Rozdělení místního přídavku
se mění takto: pro Prahu, průmyslová
a lázeňská místa náleží
místní přídavek, stanovený
§ 2 a 3 zákona ze dne 7./X. 1919 čís.
541 Sb. z. a n., zvýšený o 75%. V ostatních
místech se určuje místní přídavek
90% míst. přídavku pro Prahu.
Tím se mění ustanovení odst. 1. §
2 zákona ze dne 20./XII. 1922 čís. 394 Sb.
z. a n.
Aktivním zaměstnancům civilním i vojenským
příslušejí mimo služné a
místní (činovní) přídavky,
počínajíc 1. květnem 1923 přídavky
na děti a to:
Čekatelům na místa úřednická,
podúředníkům, zřízencům,
gážistům mimo hodn. řídu, definitivním
četníkům a četníkům
na zkoušku ročně 1.000 Kč.
Státním zaměstnancům s požitky
I. stupně, XI. až vče ně III. stupně
VIII. hodn. třídy ročně 1.300 Kč.
Státním zaměstnancům s požitky
IV. stupně, VIII. až včetně II. stupně
III. hodn. třídy ročně 1.500 Kč.
Tyto rodinné přídavky náležejí
také všem nevlastním, adoptovaným dětem
a schovancům, žijícím se zaměstnancem
ve společné domácnosti, nebo jsou-li jím
úplně vydržováni.
V téže výši přísluší
rodinné přídavky na zeny zaměstnanců.
Tím se mění ustanovení § 4. zák.
ze dne 20. prosince 1922, čís. 394 Sb. z. a n.
Při zkoumání nároků na drahotní
přídavky jest přihlížeti toliko
k členům rodiny, jež žijí se zaměstnancem
ve společné domácnosti a jsou jím
vydržovány. U dětí však jen pokud
nepřekročily 18. rok věku. Po uvedené
době přísluší drahotní
přídavky na děti, studují-li, učí-li
se řemeslu, anebo jsou duševně choré
a proto výdělečně práce neschopné.
Tím se mění odst. 1, (I) § 6. zákona
čís. 394.
Odstavec 2. se nemění.
Odstavec 3. se mění takto:
Ženatým státním zaměstnancům,
jejichž manželky jsou samostatně výdělečně
činné, nepřísluší drahotní,
ani rodinný přídavek, stanovený §
2., obnáší-li jejich roční příjem
více, jak 10.000 Kč.
Odst. 4. se nemění.
Odst. 5. mění se takto:
Rozvedení zaměstnanci, jsou-li povinni pečovati
o výživu rozvedené manželky, jsou na roveň
postaveni ženatým, jinak ovdovělým zaměstnancům.
Přispívají-li však na výživu
rozvedené manželky částkou menší,
než činí rozdíl mezi příslušným
drahotním přídavkem a přídavkem
na ženu dle vyšší a nižší
rodinné třídy, obdrží pouze částku,
kterou skutečně přispívají.
Odstav. 6. se mění takto:
Na děti nemanželské a z rozvedeného
nebo rozloučeného manželství, které
nežijí ve společné domácnosti
s otcem, příslušejí drahotní
přídavky a přídavky na děti
v plné míře jen tehdy, přispívá-li
na jejich výživu částkou, jež činí
nejméně rozdíl mezi drahotním přídavkem
a přídavkem na děti dle příslušné
vyšší a nižší rodinné
třídy, jinak obdrží pouze částku,
kterou skutečně přispívá na
jejich výživu.
Odst. 7. se nemění.
Odst. 8. se mění takto:
Ovdovělé a svobodné státní
zaměstnance jest klásti na roveň ženatým,
udržují-li svou domácnost pro své děti
a výdělku neschopné rodinné příslušníky,
dle odst. 1. (1) § 6. vztažmo odst. I. § 3 tohoto
zákona.
Odst. 9. zůstává nezměněn.
Odst. II. se ruší.
§ 5. zákona ze dne 20. XII. 1922 čís.
394 Sb. z. a n. se nění takto:
Odst. II. se ruší.
§ 7. zák. ze dne 20./XII. 1922 čís.
394 Sb. z. a n. se ruší.
Díl II. § 10. mění se tím, že
se na ženy odpočivatelů přiznávají
rodinné přídavky dle § 2. tohoto zákona.
Odst. 1. § 11. zák. z 20./XII. 1922 čís.
394 Sb. z. a n. se ruší.
§ 12. zákona ze dne 20./XII. 1922 čís.
394 se ruší.
Díl III. § 17. doplní se takto:
V důsledku tohoto zákona upraví se požitky
veškerých aktivních i pensionovaných
(provisionovaných) zaměstnanců ve státních
úřadech, v podnicích, ústavech a fondech
státních a státem spravovaných, jakož
i dělníků a zaměstnanců provisorních,
jichž základní mzda dosavadní se zvýší
o 75%.
Provedením tohoto zákona pověřují
se všichni ministři.
Tvrdilo se při projednávání osnovy
zákona, ze bolest jest pouze dočasná a zhojí
se, jakmile nastane možnost, aby poklesem cen státní
zaměstnanci za méně peněz byli s to
nakoupiti stejné, anebo větší množství
zboží, jak dosud. Ukázalo se však, že
bolest není dočasná, jak se všeobecně
soudilo.
Strany většiny měly dobrou a poctivou vůli,
to nelze upříti a předpokládaly zákonem
prosincovým, že hospodářské poměry
upraví se na tolik, aby pronikavě poklesly ceny
životních potřeb.
Pokles cen, který se v poměrně malé
míře v prosinci 1922 objevil, nebyl trvalý,
ba naopak, situace pro ty, kteří zákonem
byli 1. dubna dotčeni, stala se velice zlá, jelikož
ceny od ledna mají vzestupnou tendenci, jak o tom svědčí
úřední data.
Ve zprávě zpravodajů výboru přednesené
v plenární schůzi ze dne 16. prosince 1922,
praví se výslovně, že toto odbourávání
má podporovati další pokles cen a zajisté
tento svůj úkol vyplní, neboť státní
zaměstnanci i s členy svých rodin a dále
i zaměstnanci autonomní a učitelé,
jejichž požitky upravují resp. upraví
se podle platů státních zaměstnanců,
tvoří značný počet konsumentů,
jenž nemůže zůstati bez vlivu na regulování
cen trhových. I tento předpoklad nenastal.
Vzhledem k ustanovení § 5. odst. 2. zákona,
jímž se vláda zmocňuje ku dalším
restrikcím platu, je nutné, aby pro event. další
redukci po uplynulém roce 1923 výše snížení
dalšího děly se jen za součinnosti zástupců
odborových organisací státních zaměstnanců.
Ve příčině úhrady poukazují
navrhovatelé na osnovu vládního návrhu
tisk. čs. 3922, ve které se otázka úhrady
řeší. Bude arciť nutno zvýšený
výdaj státní, vyžadující
splnění nového návrhu, přiměřeně
podle zásad vládního návrhu rozděliti.
Po stránce formální navrhujeme přikázání
tohoto návrhu výboru sociálně-politickému
k projednání.
V Praze dne 18. prosince 1925.