II. volební období | 1. zasedání |
Každého roku vyskytne se značné množství
případů pádu dobytka. Důvody
bývají různé, avšak většinou
jest to dobytčí nákaza. V takovém
případě dostaví se státní
veterinář a aby se zabránilo dalšímu
rozšiřování nemoci a poněvadž
také maso jest nezpůsobilé k požívání,
nařídí, aby celý kus byl zakopán.
Takovéto neštěstí zvláště
postihne-li to více kusů, znamená pro rolníka
za dnešních poměrů hospodářskou
katastrofu. V mnoha vesnicích zavedeno je sice vzájemné
soukromé pojištění, ale ve většině
obcí tomu tak není. A jaká je situace malorolníků
nebo domkářů, kteří nemají
často více jak dva kusy dobytka, lze si představiti.
Zákon č. 177/1909 ustanovuje sice v §u 60,
že v takovýchto případech ministerstvo
zemědělství poskytne podporu až do 50%
ceny padlého dobytka. Ve skutečnosti tomu však
tak není, neboť ministerstvo zemědělství
není naprosto s to, takovouto podporu poskytnouti, neboť
fond, který má k disposici, jest příliš
nepatrný. Za prvou polovici roku 1925 činila úředně
zjištěná škoda kolem 680.000 Kč
a jde asi o 160 případů. Podpora byla poskytnuta
ve 142 případech a to v úhrnné částce
76.900 Kč. Průměrná podpora činí
tedy kolem 500 Kč, ačkoliv průměrná
škoda činí kolem 4200 Kč. Tedy, ačkoliv
zákonem jest slíbeno, že stát poskytne
podporu až do 50% průměrná podpora činí
asi 11%. V oněch 160 případech činí
ve 25% škoda až 6000 Kč a asi u 70% postižených
jest úředně zjištěno, že
jde o drobné rolníky a domkáře, o
úředně zjištěné ťvelmi
potřebnéŤ. Jest to přímo směšné,
poskytne-li se na škodu 5000 až 6000 Kč 50 Kč
podpory. Postižený rolník nejen že přišel
o kus dobytka (případně o několik),
který musil býti i s kůží zakopán,
vedle toho musí ještě hraditi náklady
s předlážděním a vybílením
chléva a pod.
Ještě horší však jsou poměry
na Slovensku. Tam dosud platí zákonný článek
VII/1888. Ačkoliv tam jinak platí všechny předpisy
pokud jde o odstranění padlého dobytka, o
desinfekci, předláždění chléva,
zákazu prodeje padlého dobytka atd., o podporu není
postaráno vůbec.
Věc dlužno posuzovati ještě také
s jiné stránky. Zemědělec, když
ví, že mu bude poskytnuta podpora, případ
nákazy jistě oznámí a tím se
zabrání jednak dalšímu rozšiřování
nemocí, jednak také přenesení nákazy,
event. na lidi, prodejem masa. A tím uchrání
se také stát jako celek národohospodářské
škody. Pokuty mnoho nezmohou, neboť dlužno věc
posuzovati psychologicky. Poněvadž jde vlastně
jen o nepatrnou částku, totiž aby dosavadní
dotace byla zvýšena o 200.000-300.000, bylo by snad
možno tuto částku opatřiti přesunutím
státním rozpočtu.
Podepsaní tudíž navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti.
Vládě se ukládá, aby: 1. ve státním
rozpočtu zvýšila fond pro poskytování
podpor podle § 60 zákona č. 177/1909 aspoň
o 300.000 Kč;
2. rozšířila platnost cit. zák. ustanovení
také na Slovensko a Podkarpatskou Rus.
Pro běžný rozpočtový rok budiž
žádaná částka kryta z úspor
ve státním rozpočtu, pro další
léta budiž potřebná úhrada zařaděna
do rozpočtu.
Po stránce formální budiž návrh
tento přikázán výboru iniciativnímu,
zemědělskému a rozpočtovému.