II. volební období | 1. zasedání |
Činíme návrh, aby sněmovna udělila
souhlas této osnově zákona:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení §u 21, odst. 1 zákona ze dne 12.
srpna 1921, čís. 329 Sb. z. a n. o správě
majetku obce, ústavů a fondů obecních
a obcí spravovaných bude zníti takto:
ťVšechen majetek obce, ústavů a fondů
obecních a obcí spravovaných jest zpracovati
tak, aby, plně vyhovuje účelu, ku kterému
jest věnován; neztenčeně zůstal
zachován, pokud pak může poskytovati výtěžků,
aby se docilavalo trvale výtěžku co největšího,
není-li to obecně prospěšným
zájmům na újmu.
Pokud však jde o role a luka obecní, platí
výjimka potud, že musí býti pronajímána
z volné ruky nejprve uchazečům nemajetným
pro potřeby jejich hospodářství, po
jejich uspokojení malým zemědělcům,
majícím ve vlastnictví nejvýše
5 ha pozemků a konečně těm, kteří
potřebují pachtu ze zvláštního
hospodářského důvodu zřetele
hodného. Plodiny těmito druhy uchazečů
propachtem z volné ruky nabyté musí býti
spotřebovány výhradně v jejich hospodářství.
Teprve zbývající role a luka obecní
buďte spravována tak, aby poskytovala výsledek
co největší.Ť
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, provedení jeho ukládá
se ministru vnitra.
Při výkladu §u 9 zákona ze dne 17. července
1919, č. 421 Sb. z. a n. povstal spor o to, zda ustanovení
to vztahuje se na veškery pozemky obecní, či
toliko na ony pozemky, které povstaly z bývalého
obecního statku. Kdežto jedni (dr. Říha
a dr. Klapka) hájili, opírajíce se o materiálie
zákonné názor, že role a luka obecní
veškera mají se pronajímati uchazečům
nemajetným a hospodářsky potřebným,
hájili druzí stanovisko opačné a stanovisko
to přijal i nejvyšší správní
soud ve svém nálezu ze dne 6. dubna 1922, č.
1008. V další své judikatuře hájí
pak správní soud stanovisko, že na nájem
mají stejné právo lidé nemajetní
i ti, kdož majíce sebe větší majetek,
prokáží hospodářskou potřebu.
Toto stanovisko odporuje zřejmě úmyslu zákonodárce
a má v zápětí, že pronájem
rolí a luk obecních děje se dvojí
způsobem: v těch případech, kdy jde
o pozemky z obecního statku, přihlíží
se k vrstvám sociálně slabším,
v případech ostatních vítězí
však ten, kdo je kapitálově silnější.
Tomuto stavu neodpomohla ani finanční novela ze
dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., která nařizuje
správu majetku takovou, aby se docílilo co největšího
výtěžku. Ze zásady té lze sleviti
toliko tenkráte, je-li její provedení na
újmu obecně prospěšných zájmů.
Prováděcí nařízení ze
dne 27. dubna 1922, č. 143 Sb. z. a n., vysvětluje
slova zákonná negativně, tím způsobem,
že nemohou rozhodovati pouze ohledy na jednotlivé
vrstvy občanstva nebo jednotlivce. Příliš
široké ustanovení zákonné bude,
jak poukázal dr. Klapka ve ťVěstníkuŤ
Svazu českých okresů (roč. XII. str.
84), stálým zřídlem správního
neklidu.
V důsledku toho navrhuje se přijetí tohoto
zákona, kterým má býti otázka
pachtu obecních rolí a luk zákonodárně
upravena. Dle návrhu zákona mají se role
a luka obecní pronajímati z volné ruky nejprve
uchazečům nemajetným, po jejich uspokojení
malým zemědělcům majícím
ve vlastnictví nejvýše 5 ha pozemku a po jejich
uspokojení konečně těm, kteří
prokáží zvláštní hospodářský
důvod (sousedství pozemků, potřebu
cesty a pod.). Výslovně se ustanovuje, že tyto
3 kategorie uchazečů, které postupně
mají býti uspokojeny, musí spotřebovati
plodin pachtem z volné ruky nabytých výhradně
ve svém hospodářství, že jich
tedy nesmí zciziti. Teprve po uspokojení jejich
budou moci býti role a luka obecní pronajata ve
veřejné dražbě, nejvýhodnějším
to způsobu zpeněžení se stanoviska soukromohospodářského.
Pokud jde o finanční efekt, připomíná
se, že obec docílí snad menšího
výtěžku nežli při veřejné
dražbě, že však na druhé straně
pachtem pozemků lidem nemajetným zbaví se
břemene chudinského a pachtem pozemků malozemědělců
povznese jejich výrobní schopnost a tím svůj
základ přirážkový. Jestliže
správní soud uznává, že ratio
legis, pokud jde aspoň o pozemky z obecního statku,
směřovala k uspokojení lidí nemajetných,
že však nebyla zákonem přesně vyjádřen,
jest navrhovaný zákon toliko dodatečným
přesným vyjádřením toho co
již dávno bylo zákonodárným sborem
ve prospěch malých lidí sice zamýšleno,
avšak neprovedeno.
Po stránce formální přikazuje se návrh
k projednání výboru ústavně-právnímu.