II. volební období | 1. zasedání |
Navrhujeme, aby byla přijata tato osnova zákona:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení §§ 32, 53 a 59 zákona ze dne
16. dubna 1864 z. z. č. 7, doplňují se a
částečně mění ustanoveními
tohoto zákona.
Dále se rozšiřuje znění §§
2, 3, 19, 21 a 24 zákona ze dne 29. května 1908,
č. 55 z. z. týkajícího se úpravy
poměrů úředníků při
obcích v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
a v případě Slovensku.
Náležitosti všeobecné:
Samosprávnou policejní stráží
ve smyslu tohoto zákona rozumějí se policejní
strážníci, nadstrážníci,
strážmistři, inspektoři ze stavu mužstva,
pokud se na ně nevztahují zákony ze dne 29.
května 1908, č. 35 z. z. a ze dne 23. července
1919, č. 444 Sb. z. a n., a všichni úředníci
policejní, jimž přísluší
povinnost v obci, v níž jsou službou ustanoveni,
o bezpečnost se starati, službu bezpečnostní
říditi a ji v případě nutném
osobně vykonávati.
Takovým členem policejní stráže
samosprávné v republice Československé
podle § 32 a 36 zákona ze dne 16. dubna 1864, č.
7 z. z. může býti platně ustanoven toliko:
1. kdo jest státním občanem republiky Československé,
2. kdo jest mravně zachovalý,
3. kdo jest svéprávný, není přes
35 roků stár, jest úplně zdráv,
má přiměřený zevnějšek,
jest silné tělesné postavy a má přiměřené
školské vzdělání,
4. kdo obdržel absolutorium kursu pro obecní policejní
stráž. Podmínka stáří
a absolvování kursu policejního odpadá,
jde-li o ustanovení člena obecní policejní
stráže, který již v některém
sboru obecní policie v republice Československé
činně slouží a z místa na místo
do činné služby přestupuje.
Při těchto vlastnostech má přednost,
kdo prokáže vyšší stupeň inteligence
a vzdělání. Místa při obecní
stráži bezpečnosti vyššího
stupně lze docíliti kromě toho jen podle
§ 1 tohoto zákona.
Členem policejní stráže bezpečnosti
podle tohoto zákona jest jenom ten, kdo vykonává
výhradně službu bezpečnostní,
a nesmí jemu býti žádná jiná
služba přidělena. Tímto nemůže
býti ustanoven:
1. kdo není podle § 6 zákona ze dne 15. listopadu
1867, č. 131 ř. z., dále podle § 6 zákona
ze dne 23. května 1881, č. 47 ř. z., a podle
§ 2 zákona ze dne 25. května 1883, č.
78 ř. z. způsobilým k nabytí úřadu
státního neb jiného úřadu veřejného,
zemského neb obecního, zvláště
však ten, kdo pro nějaký trestní čin
proti bezpečnosti osoby aneb cizího majetku byl
potrestán.
2. Kdo byl pro disciplinární přečin,
spáchaný ze zištnosti propuštěn
z úřadu veřejného neb ze služby
veřejné.
Jakmile zákon tento nabude moci, buďtež ustanovovány
při obecní policejní službě bezpečnosti
jenom takové osoby, které podle ustanovení
§§ 2 a 3 tohoto zákona jsou k tomuto způsobilé.
Ustanovení člena samosprávné policejní
stráže bezpečnosti obecním zastupitelstvem
pozbývá platnosti, nemá-li ustanovený
způsobilosti ve smyslu tohoto zákona.
Policejní stráž, která dosud v obcích
službu vykonává, může tuto dále
vykonávati, i kdyby neprokázala náležitostí
ustanovených v §§ 2 a 3 tohoto zákona.
Členové samosprávné policejní
stráže bezpečnostní v obcích,
kteří vykonávají převážně
práce kancelářské spojené s
vedením policejní služby, buďtež
jmenováni úředníky bez ohledu na to,
v jak velké obci působí. Avšak práce
kancelářské podřízenějšího
druhu mohou býti vzneseny i na mužstvo.
Obecnímu výboru přísluší
usnášeti se o tom, kolik míst a v jaké
hodnosti pro obor policejní služby bezpečnostní
má se zříditi a vydati bližší
předpisy o jich ustanovení. Nynější
počet obecní policejní stráže
však nesmí býti zmenšen. Obce čítající
do 1000 obyvatel jsou povinny nejméně jednoho strážníka
ustanoviti. Člena obecní policejní stráže
bezpečnosti, kromě případu povýšení,
volí po provedeném veřejném konkursu
obecní výbor volbou a to nadpoloviční
většinou hlasů.
Povýšení na vyšší stupeň
hodnosti, není-li automatické, staniž se stejnou
volbou. Hlasování o ustanovení neb povýšení
člena obecní policejní stráže
bezpečnosti nesmí se zúčastniti člen
obecního zastupitelstva, který jest s tím,
o jehož ustanovení neb povýšení
se jedná, příbuzen neb sešvakřen
do druhého stupně.
Obecní stráž bezpečnosti buď ustanovena
podle následujícího roztřídění
s užitím těchto úředních
titulů:
1. Strážník prozatímní.
2. strážník definitivní,
3. nadstrážník,
4. strážmistr,
5. inspektor,
6. vrchní inspektor,
7. policejní komisař,
8. vrchní policejní komisař,
9. policejní ředitel.
Po desítileté službě budiž strážník,
který bezvadně sloužil, povýšen
na nadstrážníka, aniž by výkon
služby doznal nějakých změn.
Obor služby policejní stráže bezpečnosti
vymezí služební řád a instrukce
na základě tohoto zákona ministerstvem vnitra
vydané.
Posud ustanovenou obecní policejní stráž
bezpečnosti zařaditi jest bez újmy služebního
postavení a příjmů do některé
z těchto tříd služebních.
Prozatímní ustanovení člena při
obecní policejní stráži nesmí
trvati déle jednoho roku. Pokud ustanovení člena
obecní policejní stráže není
skutečným, může býti tento usnesením
představenstva obce propuštěn nejvýš
po měsíční výpovědi,
když prokáže se jeho nezpůsobilost ke
službě, k níž byl přijat.
Jde-li o člena obecní policejní stráže
bezpečnosti, který byl přijat do služby
obce a po přijetí proto vystoupil z téže
služby u obce jiné, nemá místa prozatímní
ustanovení, nýbrž skutečné.
Služební doba ve službách bezpečnosti
ať u státu anebo u některé jiné
obce ztrávené, započítává
se do služeb, kde příslušník policie
bezpečnosti nastoupil jak do pense, tak i do postupu.
Obecní policejní stráži, které
v době, kdy tento zákon nabude moci, déle
slouží než 1 rok, budiž přiznáno
obecním zastupitelstvem trvalé ustanovení
(definitiva).
Ustanovení člena obecní policejní
stráže děje se doručením listiny
o ustanovení, obsahující ustanovení
o tom, pro který stupeň služební byl
ustanoven, dále zdali jest ustanoven prozatím či
trvale, jaký jest jeho úřední titul,
jaké mu náležejí služební
příjmy a jaký má nárok na jich
zvýšení a postup služební na výslužné
a jaké jsou požitky zaopatřovací pro
případ jeho smrti, příslušející
jeho manželce a dítkám. Jde-li o člena
obecní policejní stráže, který
z aktivní služby jiné obce neb státu
v republice Československé přestupuje, budiž
uvedeno, že služební léta ve službách
obce jiné nebo státu ztrávené, do
doby služební se mu započítávají.
Neustanovila-li obec výhodnějších podmínek,
započítávají se válečná
léta ve službách policejních ztrávená
tak, jako u policie státní do postupu i pense. Jde-li
o povýšení, nutno vydati povýšenému
o tom novou listinu o ustanovení, která rovněž
musí vše obsahovati, jak výše uvedeno.
Služební řád a instrukce, v níž
uvedeny budou služební povinnosti obecní policejní
stráže, jakož i předepsán způsob,
jak nutno službu vykonávati, vydá ministerstvo
vnitra. Není-li v listině o ustanovení jinak
vysloveno, pokládá se ustanovení člena
obecní policejní stráže za trvalé.
Každé ustanovení člena obecní
policejní stráže budiž oznámeno
okresní správě politické.
V případě, ze by listinou o ustanovení
(povýšení) nebo později bylo o případech
služebních o nároku na jich zvýšení,
o výslužném a zaopatřovacích
požitcích vdov a sirotků ustanoveno příznivěji,
platí o těchto směrech předpisy §§
18 až 36 t. z.
Dříve než člen obecní policejní
stráže bezpečnosti nově ustanovený
úřad nastoupí, budiž vzat do služební
přísahy, kterou vykonal do rukou obecního
starosty, za nepřítomnosti do rukou náměstka
obecního starosty ve schůzi představenstva
obecního a kterou slíbí, ze bude přesně
plniti povinnosti listinou o ustanovení služebním
řádem jemu uložené. Přísežní
formule obsažena bude v řádu služebním.
O přísaze služební, vykonané
do rukou starosty nebo jeho náměstka, vyhotoven
budiž zápis, který ten, jehož se týče,
podepíše vedle starosty neb jeho náměstka.
Zápis tento spolu s dekretem o služební přísaze,
budiž uložen při spisech jmenovacích toho,
jehož se týče, ve spisovně obecního
úřadu, a budiž o výkonu přísahy
této dotyčným obecním úřadem
podána zpráva okresní správě
politické.
Když pak okresní správa politická takového
člena do přísahy vezme, poznamenáno
budiž obecním starostou neb jeho náměstkem
na listině jmenovací toho, jehož se týče,
že se obě přísahy staly s udáním
všech dat, a příslušným číslem.
Výkonem přísahy této nabývá
člen obecní policejní stráže
charakteru veřejné osoby ve smyslu § 68 tr.
z.
Porušil-li člen obecní policejní stráže
bezpečnosti své povinnosti, jež jsou mu uloženy
listinou o ustanovení aneb služebním řádem,
budiž disciplinárně potrestán.
Které jednání dlužno pokládati
za porušení povinností, jež disciplinárním
řádem mělo by býti stíháno,
stanoví blíže služební řád.
Tresty disciplinární jsou:
1. Domluva.
2. Písemní důtka.
3. Pokuta na penězích, která může se vyměřiti až do Kč 20.-.
4. Odejmutí nároku na jedno nejblíže příští zvýšení příjmů služebních.
5. Sesazení do nižší třídy.
6. Nucené přeložení do výslužby.
7. Propuštění ze služby bez nároku
na služné, výslužné neb odbytné.
Lhůta, ve které má býti pokuta sražena,
musí býti v trestním výměru
přesně stanovena a nesmí jednotlivá
splátka přesahovati částku Kč
5.-. Propuštění ze služby nastane, když
člen obecní policejní stráže
bezpečnosti stal se podle § 3, čl. 1. tohoto
zákona nezpůsobilým k nabytí úřadu.
Kromě toho může trest nuceného dání
do výslužby a propuštění ze služby
uložen býti jen tehdy:
a) odepře-li člen obecní policejní
stráže bezpečnosti i po písemném
vyzvání konati povinnosti svého úřadu
na dobu delší 8 dnů;
b) porušil-li by zúmyslně hrubým způsobem
své povinnosti ke značné škodě
obce.
Domluvu a písemní důtku obecní policejní
stráži uděluje obecní starosta. Ostatní
tresty disciplinární mohou býti uloženy
jen po provedeném disciplinárním řízení
podl. §§ 13-15 t. z.
Byl-li člen obecní policejní stráže
obviněn, že porušil svoje služební
povinnosti a nebyl-li potrestán podle § 12, náleží
obecnímu zastupitelstvu, neshledá-li obvinění
zřejmě nespravedlivým, svolati disciplinární
komisi a obviněného o tom zpraviti. disciplinární
komise vyšetří, zdali obvinění
jest odůvodněno čili nic. Za tím účelem
vyslechne obviněného a, pokud toho potřebí,
svědky a znalce a prozkoumá listiny věci
se týkající. Obecní starosta jest
povinen předložiti komisi k její žádosti
své jistiny úřední. Členové
obecního zastupitelstva a úředníci
obce jsou povinni před disciplinární komisí
vypovídati jako svědci. Po skončeném
vyšetřování, které musí
býti provedeno nejdéle v šesti týdnech,
předloží disciplinární komise
výsledky vyšetřování obecnímu
zastupitelstvu a podá mu zároveň písemný
odůvodněný návrh, má-li obviněný
býti uznán vinným čili nic a jaký
má býti vinníkovi uložen trest. komise
může též učiniti návrh,
aby řízení bylo zastaveno, aneb proti obviněnému
postupováno dle § 11, odst. 1. t. z.
Návrh komisí učiněný budiž
v opisu sdělen obviněnému. Shledá-li
obecní zastupitelstvo, že vyšetřování
komise jest neúplné, vrátí návrh
a vyšetřovací spisy komisi k doplnění.
K okolnostem jiným, než které vyšetřovány
byly disciplinární komisí, budiž v řízení
před obecním zastupitelstvem § 16, přihlíženo.
Obviněnému musí býti dovoleno nahlédnouti
do protokolu, sepsaného o řízení vyšetřovacím,
a do spisů vyšetřovacích.
Členy disciplinární komise I. stolice jmenuje
předseda zemského (správního) výboru,
resp. zemské správní komise na dobu 3 let,
a to po 3 z řady členů obecního zastupitelstva
neb vrchní správy společného zařízení,
ústavu nebo podniku, a to k návrhu těchto
korporací, a po 3 z řady obecních zřízenců
této obce neb tohoto společného zařízení,
ústavu nebo podniku, a to k návrhu organisací
samosprávných zřízenců. Za
každého člena komise jmenuje se náhradník.
Jestliže by počet zřízenců obce, společného zařízení, ústavu neb podniku byl 6 neb menší, jmenují se členy disciplinární komise zřízenci největší bližší obce zaměstnávající zřízence, a při společném zařízení, ústavu nebo podniku zřízenci obcí, které mají společné zařízení, ústav nebo podnik.
Provede-li se reforma správy před uplynutím
tříletí, na které byli členové
disciplinární komise jmenováni, nebo zavede-li
se disciplinární řízení se
členy komise z řady zřízenců,
přestane ustavením se nových politických
správ, nebo zavedením disciplinárního
řízení funkce členů těchto
disciplinárních komisí; v těchto případech
jmenují se na zbytek období noví členové
komise podle předpisů tohoto paragrafu.
Členy vrchní disciplinární komise
skládá se ze 6 členů, kteří
ze sebe volí za předsednictví nejstaršího
člena, většinou hlasů předsedu
a náměstka; při rovnosti hlasů rozhoduje
los.
K návrhu, jejž podává disciplinární
komise podle § 13 t. z., vydá obecní zastupitelstvo
nález disciplinární , vyslechnouce dle potřeby
referenta disciplinární komisí vyslaného
a poskytnouc prve obviněnému příležitost,
aby před obecním zastupitelstvem osobně neb
zástupcem svým se hájil. Z disciplinárního
nálezu, vyneseného dle § 12 neb § 15 t.
z., lze se odvolati dle ustanovení § 99 zákona
ze dne 16. dubna 1864, č. 7 z. z. Shledá-li okresní
výbor, pokud se týče zemský výbor
toho potřebu, může dáti znovu provésti
nebo doplniti vyšetřování disciplinární.
Peněžité pokuty disciplinárním
nálezem uložené plynou do pensijního
fondu obecních zřízenců a, kde takového
fondu není, do fondu chudinského. Následky
trestu mohou vejíti v platnost, když nález
disciplinární nabyl moci práva. Nové
disciplinární řízení musí
býti provedeno nejdéle do 1 měsíce.
Člen obecní policejní stráže budiž dočasně zbaven úřadu (suspendován):
1. uvalí-li se na jeho jmění konkurs jeho vlastním zaviněním;
2. bylo-li zahájeno proti němu řízení trestní pro takový přestupek trestný, pro který nemohl by dle § 3, č. 1 t. z. se státi členem policejní stráže u obce;
3. bylo-li zahájeno proti němu svolání
disciplinární komise § 13, řízení
disciplinární, přestupek, který má
za následek propuštění. S dočasným
zbavením služby nemůže býti zastavena
výplata příjmů služebních.
Zbaviti člena obecní policejní stráže
bezpečnosti dočasné služby náleží
obecnímu starostovi proti dodatečnému schválení
obecního zastupitelstva.
Přestupky disciplinární nebuďtež
stíhány po uplynutí tří měsíců
ode dne, kdy čin se stal.
Zastupitelstvu obecnímu přísluší
ustanoviti, jaké příjmy služební
má míti člen obecní policejní
stráže bezpečnosti. Neustanovilo-li obecní
zastupitelstvo služného vyššího,
budiž toto upraveno podle zákona ze dne 7. říjny
1919, čís. 541 Sb. z. a nař., jakož
i podle zákonaze dne 9. dubna 1920, čís.
214 Sb. z. a nař., jakož i v budoucnu budiž vždy
upravováno podle norem platných pro zaměstnance
státní.
U úředníků a samosprávné
stráže se nečiní rozdílu v platové
stupnici, ať působí v obci kterékoliv,
a předpokládá se, že bude se počet
úřednictva a mužstva policejní stráže
říditi podle počtu obyvatelstva obce.
Pro podúředníky budiž užíváno
titulu ťinspektorŤ a pro úředníky
budiž užíváno titulu ťkomisařŤ.
Pokud se týče úpravy služebních
požitků policejních podúředníků
a úředníků buďtež tyto upraveny
podle vzoru policie státní dle zákonů
svrchu citovaných.
Drahotní a nákupní přídavek
vyměřuje se pro všechny příslušníky
obecní policejní stráže bezpečnosti
(úředníky i mužstvo) dle norem pro státní
policii nyní i v budoucnu platných.
Povýšení obecní policejní stráže
nálež obecnímu zastupitelstvu po návrhu
obecního starosty dle zákona ze dne 24. března
1920, čís. 221 Sb. z. a nař., a sice:
Všichni strážníci, kteří
dovršili 20 let služebních, jmenují se
podúředníky, konají-li práce
výše kvalifikované a prokáží-li
způsobilost zvláštní zkouškou,
zařadí se do platových stupnic podúřednických
podle ustanovení zákona ze dne 20. července
1919, čís. 456 Sb. z a n.
Povýšení na stupeň strážmistra
může se státi nejdříve po předchozí
10leté službě při obecní stráži
bezpečnosti. když se toho jeví potřeba.
Je-li způsobilost k nabytí hodnosti úřednické,
může se státi povýšení na
strážmistra i dříve.
Úředníkem obecní policejní
stráže může se státi, nemá-li
studií právnických i ten, kdo vedle náležitostí
zákonem ze dne 29. května 1908, čís.
35 z. z. stanovených prokáže, že absolvoval
s dostatečným prospěchem učiliště,
pro příslušníky obecní stráže
bezpečnosti předepsané a vykázati
se může víceletou odbornou praksí.
Každý příslušník samosprávné
policejní stráže bezpečnosti má
mimo to nárok na stejnokroj in natura z látky a
dle vzoru pro státní policii předepsaných
a obdrží každého roku: 1 čapku,
dva páry bot, dvoje kalhoty, dvě bluzy, dva páry
rukavic (1 zimní a 1 letní), 1 zimní a 1
letní prádlo, dva páry podrážek
a 1 za 3 leta plášť. Přilbici zbraň
(revolver a obušek) a armaturu obdrží podle potřeby.
Součástky stejnokroje jsou majetkem dotyčného
strážníka, jakmile je převzal, kdežto
přilbice, zbraně a armatura majetkem obce a musí
je dotyčný příslušník
policejní stráže při svém vystoupení
ze služby odevzdati.
Zastupitelstvu obecnímu přísluší
ustanoviti, jaké výslužné náleží
policejní stráži skutečně ustanovené
a jaké požitky zaopatřovací náleží
vdovám a sirotkům po jednotlivých členech.
Výslužné jednotlivých členů
stráže, jakož i zaopatřovací požitky
pro vdovy a sirotky nebuďtež vyřízeny
méně příznivě nežli jak
je stanoví §§ 20 až 36 t. z.
Nárok na výslužné má trvale ustanovený
člen obecní policejní stráže
po 10leté nepřetržité službě,
když se stal bez vlastního zavinění
ke službě neschopným.
Bez průkazu neschopnosti k službě mají
nárok na výslužné členové
obecní policejní stráže, když dosáhli
roku 60. věku svého po 30leté službě.
Provisorní léta služební, jakož
i léta ve službách jiné obce v republice
Československé jako i ve službách státu
ztrávené, započítají se do
pense (§§ 7 a 8).
Stane-li se člen obecní policejní stráže
neschopným ke službě, který aspoň
5 let sloužil, bez vlastního zavinění
pro nemoc, poranění neb jinou pohromu, budiž
mu vyměřena pense, jako by sloužil plných
10 let.
Jde-li ale o poranění ve službě utrpěné
takového rozsahu, ze činí člena obecní
policejní stráže ku dalšímu výdělku
neschopným, sluší mu připočítati
do pense 10 roků více, nežli vysloužil
a dle toho budiž pak obnos výslužného
vyměřen.
V ohleduplných případech, když utrpěl
člen obecní policejní stráže
následkem naň učiněného útoku
takové poranění, že se stal ku dalšímu
výdělku neschopným, budiž mu vyměřena
pense, jakoby sloužil 30 let.
Nároku na výslužné pozbude:
1. Člen obecní policejní stráže,
který se vzdá policejní služby dobrovolně,
aneb vystoupí z ní o své vůli, neprokázav
neschopnosti ke službě podle § 20 t. z. Pokud
není jiného ustanovení, může
se clen obecní policejní stráže vzdáti
služby teprve po čtvrtletní výpovědi.
2. Člen obecní policejní stráže,
který disciplinárním nálezem byl ze
služby propuštěn, a bylo zřejmě
vysloveno, že ztratil nárok na výslužné.
Stane-li se člen obecní policejní stráže
neschopným ke službě bez vlastního zavinění
a trvá-li jeho neschopnost ke službě déle
jednoho roku, není však vyloučeno, že
neschopnost tato pomine, může býti, má-li
nárok již na výslužné, dán
jen na dočasný odpočinek.
Trvalé i dočasné výslužné
vyměřuje se členu policejní stráže
tím způsobem, že z prvních 10 let ve
službě ztrávených připadá
mu kvota 50% platu ročního, který ve službě
posléze bral, čítaje v to i příbytečné,
a za další rok 2 1/2%.
Drahotní a nákupní přídavek
se mu započítává do výslužby
podle norem pro státní policii nyní i v budoucnosti
platných.
Kvota tato rovnati se musí, má-li člen obecní
policejní stráže nezaopatřené
dítky, nejméně platu vdovskému, který
by vdově po něm pozůstalé v téže
době příslušel, počítajíc
v tom i příspěvky na vychování
dítek.
Byl-li člen obecní policejní stráže
dán na odpočinek a vstoupil-li pak do služby
a přijde později na trvalý odpočinek,
počínají se při vyměření
definitivního výslužného ta léta,
která v činné službě ztrávil
a nikoliv doba, po kterou byl na dočasném odpočinku.
Členu obecní policejní stráže
trvale ustanovenému, který byl propuštěn
pro nezaviněnou neschopnost ke službě, aniž
nárok na výslužné má, přísluší
odbytné, jež se rovná platu dvou roků,
který v aktivní službě posledně
bral.
Vdově po členu obecní policejní stráže
přísluší vdovský plat, když
a) zemřelý již v době smrti měl nárok na výslužné neb tam již výslužné požíval (§ 20),
b) sňatek uzavřen byl před vstoupením do služby, aneb po čas služby zemřelý v době sňatku nepřekročil 55 roků věku svého,
c) vdova v čase kdy člen obecní policejní
stráže zemřel, nebyla z vlastního provinění
rozvedena.
Vdova má podati za plat vdovský žádost
obecnímu zastupitelstvu, opatřiti ji svým
listem oddacím a úmrtním listem manželovým.
Dále bylo-li manželství rozvedeno, budiž
připojen soudní rozsudek aneb usnesení o
rozvodu.
Výbor jest povinen žádost vdovy do 24 dnů
vyříditi a v téže době zákonnou
pensi k výplatě poukázati.
Vdovský plat vyměřuje se dle platu, který
zemřelý manžel v činné službě
posléze bral, včetně příbytečného,
tím způsobem, že vdově náleží
jako plat vdovský 40% z platu manželova včetně
do Kč 3000u mužstva, do Kč 6000.- u úředníků,
a z toho, co bral nad 15%. Plat vdovský vyplácí
se měsíčně předem.
Zemřel-li člen obecní policejní stráže
následkem poranění ve službě
utrpěného, náleží vdově,
potažmo osiřelým dítkám takové
výslužné, jako by byl zemřelý
sloužil 30 let.
Vdovský plat přestává, jakmile se
vdova opětně provdá.
Každému manželskému jakož i nemanželskému
dítěti člena obecní policejní
stráže, který měl právo na výslužné,
přísluší po smrti otcově příspěvek
na vychování. Příspěvek na
vychování přísluší dítěti,
pokud nedovršilo 20. rok věku svého, pomine
však, nastane-li dříve zaopatření.
V případech zvláštních ohledů
hodných může obec povoliti příspěvky
výchovné do 24. roku. Navštěvuje-li
dítě školy vysoké, náleží
mu příspěvek do 24. roku.
Příspěvek na vychování jednoho
dítěte vyměřuje se sumou rovnající
se jedné pětině vdovského platu, který
náleží jeho ovdovělé matce nebo
který jí byl dle § 27 t. z. náležel.
Nikdy však nemá příspěvek na
vychování dohromady převyšovati výměru
vdovského platu, a to ani tehdy, když pozůstalé
dítky pocházejí z více manželstev.
Není-li matka na živu nebo byl-li její plat
vdovský zastaven, buďtež příspěvky
na vychování zvýšeny, avšak takové
zvýšení nemá přesahovati vdovské
pense.
Všechny platy zaopatřovací poukáží
se ode dne, když se zastavil plat neb výslužné,
dle něhož se vyměření dělo,
a vyplácejí se ve lhůtách měsíčních,
napřed jdoucích.
Pozůstalé vdově a dítkám po
členu obecní policejní stráže,
nechť zemřel v činné službě
nebo ve výslužbě, přísluší
mimo výslužné na zapravení útrat
nemoci a pohřbu čtvrtletní úmrtné,
rovnající se čtvrtletnímu platu nebožtíkovu.
Vdova po členu policejní stráže, který
ještě neměl práva na výslužné,
má kromě čtvrtletního úmrtného
nárok na odbytné, rovnající se 50%
ročního služného platu zemřelého
manžela. Není-li manželka na živu, náleží
týž nárok nezaopatřeným dítkám,
které nedovršily 24. rok věku svého.
Nároky vdov a sirotků nejsou nikterak dotčeny
tím, skončil-li jich manžel potažmo otec
sebevraždou.
Policejní zřízenci u obce, ustanovení
dříve, než tento zákon nabyl platnosti,
zůstanou, jsou-li státními občany
republiky Československé, ve svém služebním
postavení. Zvláštní výhody, přiznané
policejní stráži jednotlivými obcemi,
zůstávají nadále v platnosti.
Pokud strážníci ti nebyli již dříve
ustanoveni definitivně, náleží obecnímu
zastupitelstvu učiniti opatření, aby prozatímní
ustanovení jich netrvalo déle než po dobu jednoho
roku ode dne, kdy zákon tento nabyl účinnosti,
ač-li podle dřívější úmluvy
nenabývají nároku na trvalé ustanovení
již dříve. Strážník bezpečnostní,
sloužící déle 1 roku, budiž ustanoven
definitivním dnem vyhlášení tohoto zákona,
pokud se již tak dříve nestalo započtením
let v provisorní službě ztrávených.
Onemocní-li členové obecní policejní
stráže nebo členové jejich rodin v tomto
zákoně jmenovaní z jakékoliv příčiny,
náleží jim léčení a léky
na útraty obce.
Lékaře, který onemocnělého
má léčiti a lékárnu, z níž
mají býti brány léky, určí
starosta. Na léky jiným lékařem předepsané
má nárok jen po potvrzení lékařského
předpisu starostou obce.
Prohlásí-li lékař starostou obce určený,
že jest pro nemocného nutno ošetřování
v některé nemocnici nebo léčení
v speciálních lázních, jest onemocnělému
členu obecní policejní stráže
bezpečnostní rozhodnutí tomuto se podrobiti,
nechce-li pozbýti nároku na bezplatné léčení
a léky.
Nároky na jakékoliv služební příjmy
po dobu lékařského ošetřování
nemocného nemohou býti zastaveny.
Lékařské ošetřování
nemocného člena policejní stráže
potrvejž nepřetržitě až do úplného
uzdravení a schopnosti ke službě nebo přestoupení
do pense.
Obecní stráž bezpečnosti má za
účel, konati hlavně službu bezpečnostní
a policejní, jak to § 28 a 29 zákona ze dne
16. dubna 1864. čís. 7 z. z., v samostatné
a přenesené působnosti obci ukládá.
Vrchním představeným obecní policejní
stráže bezpečnosti jest podle § 63 ob.
z., vždycky jen starosta obce, aneb jeho úřadující
náměstek a nemá nikdo jiný právo
stráži nějaké rozkazy udělovati.
Starosta obce neb jeho úřadující náměstek
disponují obecní policejní stráží
své obce a bdí nad konáním služby
této stráže ve smyslu služebního
řádu a platných instrukcí.
Práce a služby soukromého rázu nemohou
býti nikomu z členstva obecní policejní
stráže přidělovány, vyjma služby
asistenční, zvláště honorované.
Práce nižšího druhu, jako poklízení
strážnice, dovážení opilých,
zraněných, doručování spisů
a pod, nenáleží členstvu obecní
policejní stráže konati.
Členům obecní policejní stráže
nesmí býti více služby ukládáno,
nežli průměrně 8 hodin denně,
čítaje v to i pohotovost na strážnici.
V případě velké vody, ohně,
nepokojů a pod., lze hodiny služby zvýšiti
podle potřeby, avšak i tu popřáti jest
obecní policejní stráži odpočinku.
Za takovouto mimořádnou službu, náleží
každému členu obecní policejní
stráže dvojnásobný plat služební
z pokladny obecní, jestliže zastupitelstvo obecní
neustanovilo za to plat vyšší.
Za jakékoliv cesty konané ve službě,
na příklad k dopravě osob neb věcí
za hranice obecní, náleží vedle cestovních
výloh dvojnásobný plat za dobu zaměstnání
tohoto jako dieta, ač-li obecní zastupitelstvo neustanovilo
za to plat vyšší.
Ve volném čase může býti člen
obecní policejní stráže kdykoliv k opakovacím
hodinám instruktivním přidržen, vyžaduje-li
toho nevyhnutelně zájem veřejný.
Členové obecní policejní stráže
bezpečnosti mají nárok na dovolenou, slouží-li
méně než 10 roků, na 14 dní,
slouží-li více a ne celých 20 roků
na 3nedělní, slouží-li déle než
20 roků, na 4nedělní. Kromě toho v
nepředvídaných případech má
právo úředník výkonný
jako velitel stráže uděliti dovolenou členu
obecní policejní stráže nejdéle
do 48 hodin, starosta obce na 8 dní, delší
dovolenou uděluje městská rada. Člen
na dovolené se nacházející není
povinen dávati za sebe náhradu ve službě.
Policejní stráži přísluší
jako všem samosprávným zřízencům
i den náhradního odpočinku v týdnu.
Vyžaduje-li toho služba, může býti
strážník povolán do služby také
v tento den, za čež musí dostati také
zvláštní odměnu, jejíž výši
stanoví obecní rada tak, aby obnášela
nejméně tolik, kolik připadá z požitků
strážníka na normální hodiny
pracovní.
Za účelem frekventace kursu pro samosprávnou
policejní stráž, který zemský
výbor řídí, jest členu obecní
policejní stráže bezpečnostní
uděliti dovolenou na dobu trvání kursu bez
újmy požitků. Po dobu jakékoliv dovolené
náleží policejní stráži
plat, jako by službu konala.
Spory z jakýchkoliv příčin vzešlé
ze služebních poměrů člena obecní
policejní stráže, rozhodují se pořadem
úřadů samosprávných (§
99 zákona ze dne 25. dubna 1864, čís. 7.
z. z., pokud se týče § 77 zákona ze
dne 25. července 1864, čís. 27 z. z., respekt.
ze dne 21. října 1868, čís. 36 z.
z.) a rozhodnutí lze v případu potřeby
provésti prostředky donucovacími.
V žádném případě, a to
ani z moci úřední, ani ku stížnosti
není však zemský výbor oprávněn
člena obecní policejní stráže
ve smyslu tohoto zákona ustanoviti nebo povýšiti.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem svého vyhlášení.
Provede jej ministr vnitra v dohodě s ostatními
zúčastněnými ministry.
Úhrada finanční, které bude třeba
ku pro vedení tohoto návrhu, budiž opatřena,
pokud není pro ni v rozpočtech příslušných
korporací samosprávných jiných příjmových
zdrojů, zvýšením přirážek
k přímým daním.
Návrh budiž k projednání přikázán
výboru sociálně-politickému.