II. volební období | 1. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Při převodu nemovitosti nebo podílu na nemovitosti
předpisuje a vybírá se dávka z přírůstku
hodnoty dle těchto ustanovení:
Nemovitostem jsou na roveň postavena práva, která
podle občanského práva platí za věci
nemovité.
Převod dle smyslu tohoto zákona nastává
dnem, kdy právní jednání, byť
jen ústní, převod uskutečňující,
bylo pravoplatně ukončeno, pokud se týče,
kdy vyvlastňovací nález nebo rozsudek nabyl
mocí práva.
U písemné smlouvy rozhoduje datum po sledního
na ní připojeného podpisu. Podléhá-li
smlouva úřednímu schválení
(souhlasu), platí den schválení (souhlasu)
za den převodu.
Převodu nemovitosti (podílu na nemovitosti) rovná
se její přínos do majetku společnosti
společníkem, jakož i převod z majetku
společnosti do majetku společníkova. Změnu
v osobách veřejné obchodní společnosti
nebo společnosti s omezeným ručením
nebo společnosti dle práva občanského
a změnu v osobách osobně ručících
společníků komanditní společnosti
nebo komanditní společnosti na akcie, které
mají nemovitosti, rovnati jest převodu ideálního
podílu na těchto nemovitostech v té výměře,
která odpovídá poměru účastenství
vystupujícího nebo vstupujícího společníka
na jmění společnosti.
Od dávky z přírůstku hodnoty jsou
jako zcizitelé nemovitostí nebo podílu na
nemovitosti osvobozeny:
1.) stát, podniky státní a fondy státem spravované nebo dotované;
2.) země a fondy jimi spravované nebo dotované;
3.) župy, municipia a fondy jimi spravované nebo dotované;
4.) okresy, jakožto samosprávné subjekty právní a jejich fondy, obce (osady) a jejich fondy, pokud jde o nemovitosti, které leží v jejich obvodu; dále okresní a místní školní fondy, školní okresy a obce, jakož i veřejné školy, pokud jsou zvláštními právními osobami;
5.) nadace a fondy pro vyučování, chudinské fondy a nadace pro všeužitečné, dobročinné a lidumilné účely;
6.) dobročinné nadace a obecně užitečná stavební sdružení, která mají podle stanov opatřiti laciné byty, nevyplácejí-li členům většího zisku než 5% a při zrušení věnují podle stanov čistý zisk, který zbyl při zaplacení všech dluhů a realisaci jmění, obecně užitečným účelům bytovým;
7.) veřejnoprávní ústavy sociálního pojištění;
8.) osoby, jimž toto osvobození přísluší
na základě státních smluv nebo podle
zásad mezinárodního práva.
Osoby, uvedené pod čís. 1. až 8., jsou
jako nabyvatelé nemovitostí (podílů
na nemovitostech) osvobozeny od ručení za dávku
z přírůstku hodnoty.
Od dávky z přírůstku hodnoty jsou
dále osvobozeny:
1.) převody, pokud nepřevyšuje přírůstek hodnoty 10% hodnoty nabývací;
2.) převody nucenou dražbou;
3.) převody a směny nemovitostí uskutečněné
na základě zákona ze dne 16. dubna 1919,
čís. 215 Sb. z. a n. (zákona záborového)
a zákonů tento zákon provádějících
a doplňujících.
Dávce z přírůstku hodnoty nejsou podrobeny:
1.) převody na případ smrti na dědice a legatáře a převody zcela neúplatným nebo částečně neplatným právním jednáním mezi živými, tyto (částečně neúplatné) jen tehdy, jedná-li se o převody mezi pobočnými příbuznými do IV. stupně včetně a pozůstává-li částečná úplata v dávkách výminkových neb v služebnostech práva užívání neb požívání pro postupující stranu neb jejího manžela zadržených neb v převzatých knihovních břemenech až do čtvrtiny obecné hodnoty postoupené nemovitosti;
2.) převody pozůstalostních nemovitostí na dědice, legatáře a osoby, které mají nárok na povinný díl, za projednávání pozůstalosti, t.j. před odevzdáním neb převzetím pozůstalosti;
3.) úplně s částečně bezúplatné převody s rodičů na děti, též nevlastní, přisvojené a nemanželské, nebo jejich potomky, jakož i osoby s nimi svazkem manželským spojené neb manželství uzavírající aneb naopak, dále úplatné převody mezi manžely a snoubenci pod podmínkou, že sňatek bude uzavřen;
4.) směna zemědělských pozemků za účelem zaokrouhlen, pokud jest od poplatků osvobozena nebo poplatky za ní sníženy;
5.) převody za účelem zcelení zemědělských pozemků a očištění lesů od cizích enklav a zaokrouhlení lesních hranic směnou pozemků zemědělských a lesních a za účelem dělení společných pozemků, pokud jsou tyto převody od státních poplatků z převodu majetku osvobozeny;
6.) dobrovolná směna pozemků za účelem vhodnější úpravy stavenišť, je-li tato skutečnost potvrzena příslušným stavebním úřadem a nepřevyšuje-li kromě toho případný příplatek 50% obecné hodnoty pozemku cennějšího;
7.) úplatná směna nemovitostí stejné hodnoty, po případě nepřevyšuje-li případný příplatek 50% obecné hodnoty pozemku cennějšího;
8.) převody mezi spoluvlastníky za účelem fysického rozdělení nemovitostí připsaných do ideálního spoluvlastnictví, pokud spoluvlastníci tito jsou osobami fysickými a to i když ten neb onen spoluvlastník obdrží svůj podíl vyplacený v penězích;
9.) převody poplatků prosté dle zákona
ze dne 4. ledna 1909 č. 4 ř. z. a dle zákona
ze dne 11. května 1894 č. 126 ř. z.
Při pozdějších převodech jest
k převodům pod čís. 1. až 9.
uvedeným při vyšetřování
přírůstku hodnoty a délky držby
hleděti, jako by jimi změna držby vůbec
nebyla nastala.
Přírůstek hodnoty jest rozdíl mezi
zcizovací hodnotou nemovitosti (podílu na nemovitosti),
t. j. hodnotou při převodu, který jest podnětem
k vyměření dávky a mezi hodnotou nabývací;
za tuto hodnotu nabývací jest pokládati hodnotu
při posledním převodu dávce podrobeném
nebo ve smyslu §§ 2 a 3 od dávky osvobozeném.
Při zcizení, jemuž předcházel
některý z převodů v § 4. č.
4. až 6. vyznačených, jest podle toho rozhodnou
hodnota pozemku v jeho původní podobě.
Za přírůstek dávce podléhající
považuje se jen onen, který přesahuje číselné
zvýšení ceny plynoucí ze změny
hodnot měny v době zdanitelného převodu
u srovnání s posledním převodem předchozím.
Za zcizovací a nabývací hodnoty platí
zpravidla zjištěné zcizovací a nabývací
ceny, k nimž jest připočísti užitky
zcizitelem vyhrazené a břemena, nabyvatelem převzatá,
jakož i hodnotu ostatních vedlejších plnění
mimo kupní cenu smluvených.
Je-li jedné ze smluvních stran vyhrazeno právo,
aby volila nebo aby v určitých mezích určila
objem vzájemného plnění, rozhoduje
pro vyměření dávky nejvyšší
možná částka jako plnění
vzájemné.
Hodnota plnění nebo užitků se opakujících
stanoví se obdobně podle ustanovení platných
pro vyměření poplatků státních.
Kde to zákon výslovně uvádí,
nastupuje na místo těchto cen obecná hodnota
v době nabytí nebo zcizení.
K ceně (hodnotě) příslušenství
se při vyměřování dávky
z přírůstku hodnoty nehledí.
Při směnných smlouvách o nemovitostech
(podílech na nemovitostech) - § 4. bod 6 a 7 -, vyměřuje
se dávka z přírůstku hodnoty toliko
z ceny převyšující 50% dávky
prostý příplatek pro obec, kde ta cennější
nemovitost leží. K přírůstku
hodnoty nemovitosti, jež leží mimo území
platnosti tohoto řádu se nehledí.
Při převodu za účelem dělení
nemovitostí, jež jsou ve spoluvlastnictví,
jest, pokud se nepoužije § 4., použíti obdobně
ustanovení § 1. odst. 6. a 7.
Nedá-li se nabývací cena bezpečně
zjistiti, nebo jsou-li pochybnosti o tom, odpovídá-li
zjištěná nabývací cena obecné
hodnotě nemovitosti (podílu na nemovitosti) v době
nabytí, může vyměřující
úřad vzíti za základ výpočtu
přírůstku hodnoty vyšetřenou
obecnou hodnotu v době nabytí. O tom, jsou-li v
daném případě podmínky pro
to, aby byla vzata za základ obecná hodnota v dohě
nabytí, rozhoduje vyměřující
úřad dle volného uvážení.
Bylo-li nabyto nemovitosti nucenou dražbou, platí
za nabývací cenu nejvyšší docílené
podání. Vydražil-li nemovitost hypotekární
věřitel a vyšel-li na prázdno s celou
svou pohledávkou nebo s její částí
a nebere-li se za základ obecná hodnota v době
nabytí, jest k nabývací hodnotě připočísti
prokazatelný schodek, avšak nejvýše do
odhadní hodnoty, která při projednávání
nucené dražby byla zjištěna.
Prodá-li se nemovitost, která byla zavázána
pro hypotekární pohledávku vydražitelovu
jako vložka hlavní nebo vedlejší, počítá
se část nekryté pohledávky, kterou
lze připočísti k nejvyššímu
podání, dle poměru odhadních hodnot
v řízení dražebním zjištěných,
po případě dle poměru berních
odhadních hodnot nemovitostí simultánně
ručících.
Při prvním převodu nemovitosti po nabytí
platnosti těchto pravidel, platí za její
nabývací cenu (hodnotu) cena (hodnota) v době
posledního před počátkem platnosti
tohoto řádu uskutečněného převodu,
jenž nenáleží do třídy převodů
uvedených v § 4.
Stal-li se poslední převod před 1. lednem
1914, platí za nabývací cenu obecná
(prodejní) cena v den 1. ledna 1914 pro převody
v r. 1924, pro převody v letech následujících
a sice v roce 1925 v den 1. ledna 1915, v roce 1926 v den 1. ledna
1916, v roce 1927 v den 1. ledna 1917 atd., neprokáže-li
strana, že sama nabyla nemovitosti úplatně
za cenu vyšší; v tomto případě
béře se za základ tato cena.
K nabývací ceně (hodnotě) jest za
účelem vyšetření přírůstku
hodnoty, jenž dávce podléhá, připočítati:
1.) veškeré prokazatelné náklady, které
zcizitel, nebo jeho právní předchůdcové
učinili k zvýšení hodnoty nemovitostí
v době, která jest vzata za základ k vyměření
dávky (§ 11), pokud nejsou kryty subvencemi neb jinými
bezplatnými věnováními a pokud se
předmět tohoto nákladu ještě
na nemovitosti nalézá a jen do výše
jeho hodnoty v době zcizení,
2) 10% z nabývací ceny (hodnoty) jako paušální
náhradu zvláštních vydání,
spojených s dřívějším
nabytím (za poplatky převodní, odměny
za zastupování, zprostředkování
atd.).
Byly-li v době rozhodné pro výpočet
přírůstku hodnoty bezplatně odstoupeny
pozemky pro veřejné silnice a místa, vpočítá
se veškerá dřívější
nabývací cena na zbývající
část pozemků. Zavázal-li se nabyvatel
dávku z přírůstku hodnoty zaplatiti,
nepřipočítá se dávka tato k
ceně nabývací.
Nedá-li se zcizovací cena bezpečně
zjistiti, nebo jsou-li pochybnosti o tom, odpovídá-li
vyšetřená zcizovací cena obecné
hodnotě nemovitosti (podílu na nemovitosti) může
vyměřující úřad vzíti
za základ výpočtu přírůstku
hodnoty vyšetřenou obecnou hodnotu v době zcizení.
O tom, jsou-li v daném případě podmínky
pro to, aby byla vzata za základ obecná hodnota
v době zcizení, rozhoduje vyměřující
úřad dle volného uvážení.
Při smlouvách trhových platí za cenu
nabývací smluvená cena trhová, včetně
ceny vedlejších plnění. Vyšší
cenu (obecnou hodnotu) může vyměřující
úřad jen tenkráte za základ výpočtu
přírůstku hodnoty vzíti, pakli dávkou
povinnému prokáže zamlčení trhové
ceny.
K ceně zcizovací budiž připočteno
odškodnění za zmenšení hodnoty,
kterého se majiteli dostalo v době pro výpočet
přírůstku hodnoty rozhodné, pokud
nelze prokázati, že ho bylo použito k nápravě
škody, v kterémže případě
se odškodnění toto srazí z nákladů
dle § 8., čís. 1., započitatelných.
K ceně zcizovací připočte se také
hodnota předmětů, které byly v rozhodné
době (§ 11) z podstaty nemovitosti vybrány.
Vychází-li se však od obecné hodnoty
v době nabytí (§ 5, odst. 5.), budiž na
místě přípočtu ke zcizovací
ceně zjištěno jakou hodnotu by měla
nemovitost při nabytí, kdyby byla bývala
ve stavu, ve kterém jest v době zcizení a
budiž tato hodnota vzata za základ vyšetření
přírůstku hodnoty.
Zcizí-li se část souboru nemovitostí,
nabytého v celku, vyšetří se nabývací
cena (hodnota), připadající na zcizenou část
podle poměru její plošné výměry
k plošné výměře celého
souboru nemovitostí. Stejně vyšetří
se při zcizení ideálního vlastnického
podílu z nabývací ceny (hodnoty) celé
nemovitosti. Vpočítání v § 8.
připouštěná mají se státi
v poměru, který byl vzat za základ při
vyšetření ceny nabývací.
Zcizí-li se v celku nemovitost, jejíchž skutečných
nebo ideálních podílů bylo nabyto
v různých dobách, děje se vyšetření
dávkou povinného přírůstku
hodnoty a vyměření dávky pro každou
z těchto částí zvláště
tak, že se zcizovací cena (hodnota) celé nemovitosti
rozdělí na jednotlivé části
podle plošné výměry a při ideálních
podílech podle poměru podílů a porovná
s dřívější nabývací
cenou (hodnotou) jednotlivých podílů.
Obdobně jest si počínati, zcizí-li
nemovitost společnost v § 1. odst. 6. uvedená
a byla-i dávka z jednotlivých podílů
nemovitostí již dříve vyměřena
při změně osob neb o poměru podílů
společníků.
Při nestejné jakosti částí
souboru nemovitostí budiž zjištěna cena
jednotlivých podílů místo podle plošné
výměry (odst. 1. a 2.) vyšetřením
jejich obecných hodnot.
Pro vyšetření přírůstku
hodnoty (§§ 5 až 10) a rozhodující
doby držení jest rozhodným obsah a doba zcizovacího
jednání (vyvlastňovacího nálezu,
rozsudku), na jehož základě se převod
děje.
Od přírůstku hodnoty dle svrchu uvedených
ustanovení vypočteného odečte se 10%
ceny (hodnoty) nabývací (§ 7) zvětšené
o přípočty dle § 8 jako část
dávce nepodléhající.
Zbytek vezme se pak za základ pro vyměření
dávky.
Dávka z přírůstku hodnoty činí
v procentech obnosu, jenž má býti vzat za základ
vyměření dávky:
5% | nabývací | hodnoty; | |||||||||
6% | ť | ť | |||||||||
7% | ť | ť | |||||||||
8% | ť | ť | |||||||||
9% | ť | ť | |||||||||
10% | ť | ť | |||||||||
11% | ť | ť | |||||||||
12% | ť | ť | |||||||||
13% | ť | ť | |||||||||
15% | ť | ť | |||||||||
20% | ť | ť |
Pro určení procenta dávky jest rozhodující
veškerý přírost hodnoty, čítaje
v to i část 10% dávce nepodléhající
(§ 11).
Po srážce dávky z přírůstku
hodnoty podle vyššího stupně nesmí
dávkou povinnému z přírůstku
hodnoty nikdy zbýti méně, než by zbylo
z přírostu hodnoty, který by nepřekročil
nejvyšší obnos pro nejblíže nižší
stupeň ještě přípustný.
Obnos dávky podle odstavce 1. a 2. vypočtený
sníží se o:
10% | ||||||||||
20% | ||||||||||
30% | ||||||||||
40% | ||||||||||
50% | ||||||||||
60% |
Dávku z přírůstku hodnoty platí
zcizitel, je-li však zcizená nemovitost (podíl
na nemovitosti) ve spoluvlastnictví, všichni spoluvlastníci
rukou nerozdílnou.
Vyměřovací řízení provádí
se zcizitelem a jemu se dávka předpisuje.
O předpisu tomto se uvědomuje i nabyvatel.
Zavázal-li se k placení dávky nabyvatel,
provádí se vyměřovací řízení
s nabyvatelem a předpisuje se dávka jemu.
Jsou-li dle smlouvy k placení dávky povinni zcizitel
a nabyvatel, provádí se vyměřovací
řízení s oběma a předpisuje
se dávka oběma ku placení rukou společnou
a nedílnou.
Při nedobytnosti dávky u zcizitele ručí
za ni nabyvatel a při nedobytnosti dávky u nabyvatele
ručí za ni zcizitel.
Nabyvatel může však žádati, aby vyměřující
úřad výši dávky, nad kterou na
něm nemůže býti ručení
požadováno, nejkratší cestou a bez závazků
vůči zciziteli vyšetřil a jemu oznámil.
Více nabyvatelů ručí rukou nerozdílnou.
Ručení nabyvatele za dávku, kterou má
platiti zcizitel, pomíjí, nebyla-li dávka
během jednoho roku a pakli nabyvatel podal žádost
dle odst. 7. tohoto paragrafu doloženou přiznáním
zcizitele k dávce během tří měsíců
od uzavření písemné smlouvy (§
1. odst. 4.) vyměřena. Ustanovení těchto
dvou odstavců platí obdobně i pro zcizitele.
Při několika po sobě jdoucích mimoknihovních
převodech jest vypočtené dávky sečísti,
při čemž se na převody, které
jsou podle § 3. čís. 1. od dávky osvobozeny,
nehledí, jako by se jimi zdržení nebylo změnilo.
V tomto případě jest za zcizitele pokládati
prvního zcizitele, za nabyvatele posledního nabyvatele;
s ním jsou i přechodní nabyvatelé
podle svého podílu na celkové povinnosti
rukou nerozdílnou k placení zavázáni.
Stejně ručí, kdo práva zcizovacím
jednáním nabytá převede na třetího
nebo dodatečně prohlásí, že jich
pro třetího nabyl.
Vyhradí-li si kdo za účelem, aby se vyhnul
dávce požitky nebo práva na nemovitostech aniž
by nemovitost byla převedena, anebo převede-li se
v tomto úmyslu nemovitost způsobem, který
dávce nepodléhá, rovná se takové
právní jednání převodu dávce
podléhajícímu.
Dávku z přírůstku hodnoty předpisuje
obecní starosta a vybírá ji obecními
orgány, pokud není vládou podle ustanovení
odst. 2. §u 37. a 4. odst. §u 35. zák. ze dne
12. srpna 1921, čís. 329 Sb. z. a n. ustanoveno
jinak.
Jde-li o nemovitost, ležící v několika
obcích, je předepsati dávku starostou každé
jednotlivé obce z přírůstku hodnoty
té části nemovitosti, která v obci
leží. Při tom užíti jest ustanovení
§ 10. obdobně.
Dávkou povinný jest povinen oznámiti do 14
dnů písemně nebo protokolárně
vyměřujícímu úřadu (§
15) zcizovací jednání, jež jest základem
převodu (§ 1.), uvésti při tom veškeré
pro vyměření dávky podstatné
skutečnosti a připojiti potřebné listiny
v prvopise, neb ověřeném opise. Na vyzvání
vyměřujícího úřadu jest
povinen ve lhůtě mu určené, nejméně
čtrnáctidenní, podati přiznání
k dávce z přírůstku hodnoty, podle
vzorce k tomu cíli vydaného. Z tohoto přiznání
musejí býti zřejmy okolnosti potřebné
pro vyměření dávky. Jest dále
povinen, aby o určitých, pro vyměření
dávky závažných skutečnostech
podal vysvětlení, byl-li k tomu vyměřujícím
úřadem vyzván. Nevyhoví-li vyzvání,
aby podal přiznání neb vysvětlení
v dané lhůtě, ačkoliv na následky
nevyhovění byl výslovně upozorněn,
vyměří úřad dávku na
základě pomůcek, které má po
ruce.
Okolnosti, na základě kterých se činí
při vyměřování dávky
nárok na výhody (přípočty a
pod.) jest v přiznání uvésti a hodnověrně
prokázati, jinak k nim při vyměřování
dávky nebude hleděno. Dané lhůty může
vyměřující úřad na odůvodněnou
žádost prodloužiti. Podávati vysvětlení
o skutečnostech s nabytím nemovitostí spojených
jest povinen též nabyvatel. Spoluvlastníci
nemovitostí jsou povinni uvésti již v oznámení
společného zmocněnce, jinak jest úřad
oprávněn pokládati kteréhokoliv spoluvlastníka
za zmocněnce ostatních. Stejnou povinnost podávati
oznámení a vysvětlení mají
společnosti uvedené v § 1. odst. 6. o změnách
v osobách a v poměru podílu společníků.
Nemají-li se dle ustanovení tohoto řádu
vzíti za základ pro vyměření
dávky udané ceny, buďtež hodnoty na jejich
místo nastupující určeny takto:
Neuvede-li strana ničeho o obecných hodnotách,
vyzve ji vyměřující úřad,
aby tak do 14 dnů učinila. Má-li úřad
vyměřující za to, že udání
strany jest správné, vyměří
dávku. Není-li tomu tak, oznámí straně,
jakou částku míní při vyšetření
přírůstku vzíti za základ a
zároveň vyzve ji, urče lhůtu, aby
se vyjádřila, s tím, že bude považováno
za souhlas, nedojde-li její vyjádření
ve lhůtě určené.
Nepodá-li strana ani po vyzvání (§ 16)
přiznání k dávce, nebo nevyhoví-li
ve lhůtě stanovené vyzvání,
aby udala obecné hodnoty, nebo neprojeví-li ve stanovené
lhůtě, že s oceněním hodnoty,
které jí bylo úřadem vyměřujícím
oznámeno, nesouhlasí, budiž dávka vyměřena
na základě hodnot úředně předpokládaných.
Projeví-li strana ve lhůtě jí dané
nesouhlas s výší jí sdělené
hodnoty, dá vyměřující úřad
vyšetřiti hodnotu, nebylo-li docíleno dohody,
soudním odhadem.
Konal-li se v roce před dobou, pro niž se má
hodnota zjistiti, nebo v roce po tom soudní odhad, může
vyměřující úřad vzíti
za základ odhadní hodnotu při tom zjištěnou.
Výlohy soudního odhadu hradí ten, kdo jest
povinen dávku platiti, je-li podle výsledku odhadu
buď nabývací hodnota více než o
12.5% nižší, nebo zcizovací hodnota více
než o 12.5% vyšší, než jak bylo stranou
udáno.
O vyměření dávky jest vyrozuměti
toho, kdo jest povinen ji platiti, platebním rozkazem,
z něhož musí býti zřejmým
podklad vyměření (nabývací
cena, zcizovací hodnota, co bylo vpočítáno,
jak co bylo rozděleno, zjištěný přírůstek
hodnoty, poměr přírůstku hodnoty k
nabývací hodnotě, doba držby) a výpočet
dávky.
Stejně uvědomiti jest ručitele, že na
něj došlo.
Platební (záruční) rozkaz doručiti
jest způsobem nařízeným pro doručování
v záležitostech dávky z majetku - § 63
zák. ze dne 6. dubna 1920, čís. 309 Sb. z.
a n. (§§ 267 a 268 zák. ze dne 25. října
1896, čís. 220 ř. z. o přímých
daních osobních, změněného
zákonem ze dne 23. ledna 1914, čís. 13. ř.
z.).
Do platebního (záručního) rozkazu
lze dodati ve 14denní lhůtě po jeho doručení
odvolání, které jest podati u úřadu,
který vydal platební rozkaz. Odvolání
nemá účinku odkládacího.
O odvolání rozhoduje, byla-li dávka vyměřena
obecním starostou, obecní zastupitelstvo, jinde
orgán, který nařízením vlády
(§ 15) jest k tomu určen.
Do rozhodnutí obecního zastupitelstva lze si stěžovati
ve lhůtě 14denní po jeho doručení
k bezprostřednímu úřadu dohlédacímu,
v dalším postupu instancí k vyššímu
dohlédacímu úřadu.
Rozhodnutím a příkazům vydaným
před vyměřením dávky nelze,
vyjímaje případ § 25 odst. 2. odporovati
zvláštním prostředkem opravným,
nýbrz teprve odvoláním proti vyměření
dávky.
Ukáže-li se udání, učiněné
v odvolání o cenách a nákladech po
šetření zvláště nařízeném
buď zcela, nebo z největší části
nesprávným, nese zvláštní útraty
tohoto šetření odvolatel.
Nepřevyšuje-li dávka, jež má býti
předepsána, částku 100 korun, může
vyměřující úřad vyměřiti
dávku, aniž by provedl řízení
předepsané v předchozích paragrafech.
Dávkou povinný může do 14 dnů
po doručení platebního (záručního)
rozkazu u vyměřujícího úřadu
odporovati. Odporem pozbývá platební (záruční)
rozkaz platnosti a jest zavésti řádné
řízení.
Při počítání lhůt, uvedených
v těchto pravidlech, nečítají se dny,
po které pošta podání dopravuje bylo-li
poště dodáno na úřední
potvrzení. Připadá-li poslední den
lhůty na neděli nebo všeobecný svátek,
končí lhůta následujícím
všedním dnem.
Dávku jest zaplatiti do 30 dnů po doručení
platebního (záručního) rozkazu u pokladny
úřadu, který dávku vyměřil.
Nebyla-li dávka v této lhůtě zaplacena,
vybírá se 5% úrok z prodlení ode dne
splatnosti.
Bylo-li odvolání podanému proti platebnímu
rozkazu vyhověno, vrátí se částka
neprávem zaplacená s připočtením
5% ročních náhradních úroků
ode dne zaplacení do dne, kterého byla strana o
vyřízení odvolání zpravena.
Dávka se nevybírá a zaplacená se vrací
bez náhradních úroků, bylo-li právní
jednání, které je základem převodu,
pravoplatným soudním nálezem zrušeno,
nebo bylo-li od něho upuštěno a prokáže-li
strana, že státní poplatek převodní
z právního jednání předepsaný
byl odepsán, protože jednání nebylo
uskutečněno.
Nevybere-li se, nebo vrátí-li se dávka z
těchto důvodů, jest zcizení ve smyslu
tohoto řádu míti za nevykonané.
Nepodá-li strana dávkou povinná, nebo její
zmocněnec oznámení podle § 16 předepsané,
nebo činí-li za ukládacího řízení
udání, která mohou způsobiti zkrácení
dávky, nebo zamlčí-li při podávání
vysvětlení podstatné skutečnosti,
může jí býti bez trestního řízení
zvýšena dávka až do trojnásobné
částky, o kterou dávka byla nebo mohla býti
zkrácena.
Prokáže-li však strana, že předepsaného
oznámení nepodala, nebo nesprávná
udání učinila, nebo skutečnosti zamlčela
v omluvitelném omylu, nebo aspoň bez úmyslu
zkrátiti dávku, možno dávku zvýšiti
nejvýše o 10%.
Zvýšenou dávku jest předepsati osobě
dávkou povinné, která její zvýšení
zavinila; bylo-li zvýšení dávky zaviněno
zmocněncem několika osob, povinných platiti
rukou nerozdílnou, jest předepsati zvýšenou
dávku všem zmocnitelům společně.
Ustanovení §§ 18 až 23 platí obdobně
o řízení při zvýšení
dávky.
Nepředloží-li ten, kdo jest povinen dávku
platiti, na vyzvání přiznání
k dávce, nebo odepře-li podati vysvětlení
nebo nepodala-li jiných oznámení podle ustanovení
tohoto zákona osoba k tomu povinná, nebo podá-li
oznámení nebo vysvětlení nesprávná
vědomě a v úmyslu vyhnouti se placení
dávky, může mu býti uložena pokuta
až do 100 korun, pokud nejde o činy, spadající
do pravomoci řádných soudů. Trestní
řízení provede příslušný
finanční úřad (§ 43 zák.
ze dne 12. srpna 1921, čís. 329 Sb. z. a n.).
Mimo to jest dávkou povinnému uložiti výlohy
šetření vzešlé tím, že
odepřel podati vysvětlení.
Dopustí-li se osoba dávkou povinná činů
neb opomenutí v odst. 1 zmíněných
bez úmyslu vyhnouti se dávce, bude potrestána
pokutou pořádkovou ukládanou obcí
ve vlastním oboru působnosti.
Dávku nebo pokutu včas nezapravenou vymáhá
úřad, který dávku předepsal.
Tímto úřadem potvrzený výkaz
o nedoplatcích tvoří exekuční
titul. O vymáhání a řízení
exekučním platí táž ustanovení
jako pro vymáhání daní přímých.
Dávka se promlčí během tří
roků ode dne, kdy došlo oznámení o převodu
dávkou povinného vyměřujícímu
úřadu.
Z výnosu dávky předepsané a skutečně
vybrané jinými než obecními orgány
(§ 15) patří orgánu, jenž dávku
předepsal a vybral odškodné, jehož výše
se řídí podle skutečného správního
nákladu a podle výnosu dávky, nesmí
však nikdy činiti více než 15% výnosu
dávky. Při výpočtu výnosu dávky
jest dovoleno odpočítati jen zpětné
náhrady, náhradní úroky, výlohy
soudního odhadu a exekuce.
Jinak plyne výnos dávky zcela do pokladny obce k
úhradě vydání rozpočtu.
Pokuty plynou do chudinského fondu obce, v níž
leží nemovitost, která jest předmětem
dávky.
Vyměřovací úřad jest oprávněn
požadovati od soudů a finančních úřadů
data, týkající se převodů nemovitostí
neb změn v osobách a v poměru podílů
společníků, kupní resp. soudní
cenu odhadní a úřady jsou povinny dožádání
tomu vyhověti.
Tento zákon o dávce z přírůstku
hodnoty nemovitostí nabývá účinnosti
ode dne vyhlášení a platí pro převody
nastalé od tohoto dne. Provedením pověřují
se ministr vnitra a financí.
Dnešní předpisy o dávce z přírůstku
hodnoty zakládají se na nařízení
vlády čsl. ze dne 27. dubna 1922 č. 143 Sb.
z. a n., kteréžto nařízení se
kryje v podstatě s nařízením ze dne
25. září 1920, č. 545.
Toto nařízení znamenalo zhoršení
původních zákonů zemských o
dávce z přírůstku hodnoty nemovitosti
a to: pro Čechy ze dne 2 prosince 1915, č. 83 z.
z., pro Moravu ze dne 26. prosince 1914, č. 18 z roku 1915
z. z., pro Slezsko ze dne 2. května 1913, čís.
35 z. z. slez. Předpisy tyto dotýkají se
tak hluboce hospodářského života jak
lidu městského, tak zvláště lidu
venkovského a všech tříd obyvatelstva
zámožných i chudých zvláště
i lidu dělnického, že je třeba, by upraveny
byly cestou zákonnou.
Nejlepší řešení by bylo, kdyby
se dávka z přírůstku stanovila jistou
přirážkou ku převodnímu poplatku
státnímu, vyměřovala a předpisovala
vždy přímo prodavateli berními úřady
současně se státním převodním
poplatkem.
Ušetřil by se nákladný aparát
vyměřovací u zemských výběrčích
úřadů a u různých úřadů
obecních.
Podáváme návrh zákona, který
v pod statě zachovává směrnice všech
uvedených dosavadních předpisů o dávce
z přírůstku hodnoty.
Účelem navržených změn je:
1. rozšířiti okruh dávkou prostých právních jednání a osob;
2. snížiti dávku;
3. změniti dosavadní způsob předpisování
a vymáhání dávky.
Dnešní předpisy o dávce z přírůstku
hodnoty jsou neudržitelné, podvazují obchod
s realitami a jsou často základem finanční
zkázy jednotlivců.
Význačnější změny oproti
dosavadním předpisům jsou tyto:
§ 3. zvýšení dávkou prostého
minima přírůstku z 5% na 10%, jak zákon
ze dne 26. prosince 1914. č. 18 z. z. předpisoval.
1. § 4. Úplně bezplatné převody
mezi živými vyjímaje manžely a příbuzné
v přímé linii jsou zjevem řídkým,
obyčejně zadržuje si postupitel i při
tak zv. bezúplatném postupu buď nějaká
výminková práva nebo práva užívací
a požívací, podle lidového názoru
je takový převod bezúplatný. Nepatrné
břemeno, na př. udržování kříže
neb božích muk na darované nemovitosti váznoucí
a obdarovaným nolens volens ku plnění převzaté
má za následek ztrátu výhody §
4/1 v dnešním znění. Naznačené
o,nezení částečné úplaty
má chrániti proti zneužívání
této výhody předstíráním
částečně bezúplatných
právních jednání místo úplatných.
2. § 4/3. Poukazujeme na zákony ze dne 7. ledna 1920,
č. 31 Sb. z. a n. a 12. srpna 1921, č. 337 Sb. z.
a n., z nichž onen výslovně přiznává
úlevy poplatkové při převodech nemovitostí
z rodičů na manželské nebo nemanželské
děti a jejich potomky a opačně, tento stanoví
nižší poplatky z obohacení v přímé
linii vůbec. Bezúplatné převody mezi
osobami v § 4/3 uvedenými jsou dávky prosté
dle § 4/1 úplatné dle § 4/3, ohledně
částečně bezúplatných
převodů mezi těmito osobami chybí
ustanovení. Považujeme je však na základě
§ 4/1 a 4/3 za dávky prosté. Vsunutí
slova částečně bezúplatné
do § 4/3 je jen logickým důsledkem navržené
změny § 4/1. Co se pak týče slov - aneb
naopak - a tím rozšíření dávky
prostých převodů, poukazujeme na tyto praktické
případy: Stává se často, že
rodiče postoupí dítěti neb i s ním
sňatek uzavírající osobě nemovitosti
a vymíní si výměnek, neb učiní
tak i bez výměnku. V prvém případě
dojde k neshodám mezi postupiteli a nastupiteli a rozejdou
se strany dobrovolně, při čemž nastupitelé
vrátí odevzdanou nemovitost postupitelům.
Ve druhém případě najde dítě
lepší výživu jinde a postoupí odevzdanou
nemovitost rodičům zpět. V obou případech
odškodní rodiče dotyčné dítě
jiným způsobem. První převod jest
podle § 4/3 dávky prostý, druhý převod
podléhá dávce, ač přihlížíme-li
k podstatě dávky z přírůstku
hodnoty a jejímu účelu, totiž že
má zdaniti zvýšení ceny nemovitosti
okolnostmi mimo osobu majitele vyvolané, není proto
důvodu, ani v těchto případech, ani
v případech pod 1. uvedených.
3. § 4/7. Body 4., 5. a 6. § 4 stanoví osvobození
dávky z přírůstku hodnoty při
směně za účelem zaokrouhlení,
zcelení a vhodnější úpravy stavenišť
a není důvodu, proč by nesměly od
dávky osvobozeny býti stejně i směny
nemovitostí stejných, případně
téměř stejných cen. Neboť téměř
každá směna děje se z důvodů
hospodářských a schází i tu
pro vyměření dávky z přírůstku
hodnoty účel této dávky.
4. § 4/8. Za války i po válce byly při
projednávání pozůstalostí odevzdány
nemovitosti vzhledem na pokles ceny peněz více dědicům,
zvláště jednalo-li se o nezletilé děti
neb osoby nepřítomné do spoluvlastnictví.
Tyto do spoluvlastnictví odevzdané nemovitosti dělí
si a budou si děliti dědicové fysicky a právní
jednání tato podléhají dávce
z přírůstku hodnoty. Kdyby byly z pozůstalosti
ihned původně jednotlivým dědicům
přikázány určité nemovitosti,
byl převod tento podle § 4/1 dávky prostý.
Rozdělí-li si spoluvlastníci pozemek fysicky,
podléhá toto právní jednání
dávce. V obou případech není, přihlížíme-li
k podstatě a účelu této dávky,
důvodu k vyměření, poněvadž
není tu obohacení z důvodu vzestupu ceny
nemovitosti; spoluvlastník dostává svému
spoluvlastnictví odpovídající podíl
na společné nemovitosti do samovlastnictví.
5. § 4/9. Nazařadění převodů
těchto, pak převodů k účelům
stavby, drah a vodních kanálů do § 4.,
po případě do § 3. bylo zapomenuto a
dá se jejich osvobození od dávky z přírůstku
hodnoty usuzovati za dnešního stavu a minore ad maius
na základě bodů 4. a 5.
§ 4. Převody tyto jsou nucené, podléhají
dotyčné zabrané části vyvlastnění
a proto jsou dávky prosté jako prodej v dražbě
nucené.
§ 5. Dosavadní předpisy zdaňovaly vlastně
přírůstek fiktivní, proto se přesněji
definuje, co jako přírůstek dávce
podléhati má.
Připočtení dávky k ceně zcizovací
v těch případech, kdy dávku platí
kupitel, je ve skutečnosti dvojím zdaněním,
a proto jest spravedlivo, aby dávka připočtena
nebyla.
§ 7. Nejvyšší podání docílené
při veřejné dražbě nemovitostí
musí zůstati podkladem pro vyměření
dávka nemůže se dovoliti, by v tomto případě
byla cena zvýšena.
Desítileté rozpětí mezi cenou nabývací
a zcizovací voleno proto by toto rozpětí
nemuselo býti opětně určováno.
§ 9. Poukazujeme na § 50 popl. zákona, který
pro vyměření poplatků státních
při smlouvách trhových stanoví stejnou
zásadu. Ustanovení toto má ochrániti
strany proti libovolnému zvyšování zcizovací
ceny se strany výběrčího úřadu.
Známe případy, kdy strany v kupních
smlouvách kupní ceny správně udaly
a výběrčí úřad prostě
toto neuznal a tvrdil, že kupní cena neodpovídá
obecné hodnotě nemovitosti v době prodeje.
Tak na příklad kupní cena zněla na
10.000 Kč, vzala se však za základ obecní
hodnota 20.000 Kč. Jednalo se tehdy o chudou prodavatelku,
která měla na domě dluh a dům prodala
s výminkou doživotního používání,
aby dluh zaplatila a měla z čeho žíti;
kdyby byla musela zaplatiti dávku ze zcizovací ceny
20.000 Kč. nezůstalo by jí z kupní
ceny ničeho.
§ 11. zvyšuje dávky prosté minimum z 5%
na 10%.
§ 12. snižuje % dávky na míru snesitelnější.
Snížení dávky stanovením nižšího
procenta a snížením při delší
držbě jest sociálně spravedlivým,
prodávají se obyčejně nemovitosti
buď z nouze, by se zaplatily dluhy, neb by se prodávající
jinde zakoupil a nemůže zůstati při
dnešním stavu, kdy dávka z přírůstku
hodnoty znamená konfiskaci čtvrtiny kupní
ceny.
§ 13. Výběrčí úřad
(na př. na Moravě) vyměřuje dnes dávku
z přírůstku hodnoty v nejlepším
případě po uplynutí jednoho až
2 roků, ale známe případy, kdy strany
dostávají letos platební příkazy
o dávce z převodů v letech 1916 až 1920
provedených, ba dokonce byla v roce 1922 vyměřena
dávka z převodu z roku 1914. Řízení
provádí se výlučně se zcizitelem,
na žádost podle odst. 4. § 13. výběrčí
úřad ve mnohých případech nereaguje.
Je zřejmo, že při dnešních hospodářských
poměrech, kdy lidé náhle bohatnou i chudnou,
za dobu 3-4 roků majetkový stav dávkou povinnému
často se změní tak, že týž
stává se neschopným ku placení dávky
a dávku tu o musí zaplatiti nabyvatel. Ku krytí
dávky zadržeti přiměřený
obnos, není vždy dobře možno, prodavatel
je dobře situován, neb potřebuje peněz
ku zakoupení jiné reality, po případě
sám kupitel, znaje majetkové poměry prodavatele,
považuje zadržení kauce na dávku za zbytečné.
Zavázal-li se kupitel ku zaplacení dávky,
nemá prodavatel žádného zájmu
na tom, aby tato dávka vyměřena byla obnosem
skutečnému přírůstku hodnoty
přiměřeným, naopak dnes, kdy ještě
jsme ovládáni válečnou a poválečnou
mentalitou, je nepřátelství mezi prodavatelem
a kupitelem, v němž onen často vidí
dobyvatele a uchvatitele, na denním pořádku
(na př. vystěhování z prodaného
domu), a je prodavatel mnohdy rád, může-li
kupitele poškoditi. Neodpovídá na vyzvání
výběrčího úřadu neb
neúplně a nesprávně. A výběrčí
úřad provádí i v tomto případě
celé řízení s prodavatelem, jemuž
doručí platební rozkaz, od něho vymáhá
dávku a kupitel dávkou povinný doví
se o výši dávky teprve, když prodavatel
žádá na něm podle smlouvy zaplacení
dávky, neb když je mu doručen záručný
platební rozkaz, tedy, kdy předpis je pravoplatný
a kupitel nemá opravných prostředků.
Přejde-li některá realita během 1-2
roků do více rukou, jest celé řízení
teprve komplikovanější.
Navržené změny mají nabyvatele pokud
možno ochrániti; do třech měsíců,
po případě do jednoho roku může
dávka v každém případě
býti vyměřena, zvláště
nyní, kdy výběrčí úřady
opisy nabývacích listin po 28. únoru 1914
mají a platí přece obecně uznaná
zásada: audiatur et altera pars, zvláště
si eius res agitur (budiž slyšena i druhá strana,
zvláště když jde o její zájem).
K § 13. podotýkáme ještě, že
nelze uzákoniti zásadu, že dávku platí
prodavatel, ač by to spravedlivým bylo. Prodavatel
bude vždy hleděti dávku přesunouti na
kupitele, a uzákonění uvedené zásady
by mělo za následek jen časté spory.
V tomto ohledu musí býti ponechána smluvním
stranám volnost.
§ 27. má pobádati úřady k rychlému
vyměřování dávky a chránit
strany dávkou povinné před dlouholetým
ručením a tím spojeným nebezpečím
majetkových ztrát.
Finanční zatížení návrhem
tímto nevznikne; po stránce formální
navrhujeme, aby tento návrh zákona přikázán
byl výboru iniciativnímu a ústavně-právnímu.