II. volební období. | 1. zasedání |
Činíme návrh, aby poslanecká sněmovna udělila ústavní souhlas této osnově zákona:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákonná ustanovení o okresních zastupitelstvech
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, pokud
se týkají cestářů, mění
a doplňují se takto:
Trvalým okresním cestářem může
býti a jest ten, kdo byl k této službě
platně ustanoven toliko za následujících
podmínek:
1. kdo jest státním občanem republiky Československé,
2. kdo jest svéprávný. Okresní cestáři
jsou zřízenci veřejní.
Okresním cestářem nemůže býti ustanoven ten:
1. kdo jest starším více než 35 let,
2. kdo není podle platných předpisů
způsobilý nabýti služby státní
nebo jiné služby veřejné, zemské
neb obecní a kdo je vyloučen z práva volebního
do obcí podle § 3 volebního řádu
do obcí republiky Československé, vydaného
dne 31. ledna 1919, cís. 75 Sb. zák. a nař.
a to po dobu 3 let od dokonaného trestu,
3. kdo byl pro čin spáchaný ze zištnosti
nebo z jiných nízkých pohnutek trestán
disciplinárně propuštěním ze
služby veřejné, tato nezpůsobilost pomine
však uplynutím tří let ode dne propuštění.
Okresní cestáře volí po provedeném
veřejném konkursu okresní výbor prozatímně
na jeden rok.
Tato prozatímní služba nesmí trvati
déle nežli jeden rok. Pokud ustanovení cestáře
není trvalé, může okresní výbor
cestáře propustiti po šestinedělní
oboustranné výpovědi, která musí
býti dána nejdéle do ukončení
roku prozatímního.
Nebyla-li výpověď do této doby dána,
stává se ustanovení cestáře
samo sebou trvalým.
Okresní výbor vydá trvale ustanovenému
okresnímu cestáři jmenovací listinu,
která obsahuje výslovné usnesení okresního
výboru o jmenování trvalým cestářem,
služební příjmy jeho, nároky
na jich zvyšování, nároky na výslužné
a požitky zaopatřovací po jeho úmrtí
jeho manželce a dítkám. Současně
vydá okresní výbor trvalému cestáři
služební řád, na kterém se usnáší
okresní výbor, který dříve
vyslechne odborovou organisaci cestářů, služební
řád tento zakládá se na vzorném
služebním řádu, který vydá
zemský správní výbor.
Dříve, nežli cestář trvale ustanovený
nastoupí službu, složí do rukou okresního
starosty nebo jeho náměstka slib, že bude konati
přesně svoje služební povinnosti. O
vykonaném slibu sepíše se protokol, který
podepíše starosta neb jeho náměstek
i cestář a na jmenovací listině se
potvrdí, že cestář slib složil.
Okresní výbor může trvale ustanoveného
okresního cestáře ze služeb okresu propustiti,
jen když provede disciplinární řízení.
O disciplinárním řízení vydá
vláda zvláštní nařízení,
vyslechnuvši zástupce okresů a odborovou organisaci
cestářů okresních.
1. Okresy dělí se na 2 stupnice platové podle
toho, jak se silnic používá.
V prvé platové stupnici činí základní
služné 2000 K, v druhé stupnici 1700 K.
2. Zemský správní výbor rozhoduje
o tom, do které platové stupnice okres patří.
3. Cestáři definitivní mají nárok
na pravidelné automatické zvyšování
počátečního základního
služného vždy o 12 a půl procenta v trienálkách
tak dlouho, až se služné zvýší
o 100 procent proti počátečnímu služnému
základnímu. Trienálky započítávají
se od nastoupení služby.
4. Po dobu mimořádných drahotních
poměrů obdrží každý, tedy
i prozatímně ustanovený cestář
100 procent drahotního přídavku z jeho celkového
služného.
5. Definitivní cestář má nárok
na příbytečné, jež se vyměřuje
25 procenty z celkového ročního služného
(bez drahotních přídavků).
6. Mimořádné nákupní přídavky
určí se vždy pro příští
rok zemským správním výborem po slyšení
Svazu okresů, silničních výborů
a odborných sdružení okresních cestářů.
7. Pracovní doba činí 48 hodin týdně
a hodiny pracovní určuje okresní výbor
po dohodě s odborovou organisací cestářů.
8. Je-li to třeba, musí okresní cestář
pracovati i přes ustanovenou pracovní dobu, ale
obdrží za každou hodinu přes čas
o 50 procent více, než by mu jinak za normální
pracovní hodinu příslušelo.
9. Na tratích zvláště frekventovaných
buďtež cestářům poskytnuty příplatky
k platu základnímu v obnosu 300 K ročně,
které budou i základem pro zvyšování
trienálkami a pro vyměření drahotního
přídavku.
10. Jednomu cestáři přidělí
se pro službu jeho silnice v délce 4 km pravidelně
nejvýše však 5 km délky, v naprosté
a přiléhavé spojitosti a tvořící
jeden celek.
11. Na udržování pracovního nářadí
obdrží každý cestář 150
K ročně.
12. Plat každému cestáři vyplácí
se měsíčně předem.
13. Každý trvale ustanovený cestář
má nárok na dovolenou každého roku a
to do 10 let služby 7 dní, do 20 let 14 dní
a po 20 letech 21 dní nepřetržitě, lhůtu
pro nastoupení dovolené určuje okresní
výbor přihlížeje ku přání
cestářů a k poměrům silničním
a dohodě s odborovou organisací.
Povinná doba služební stanoví se zásadně
na 35 roků, prozatímní služební
rok započítává se do pense.
Nárok na výslužné nabývá
každý cestář po 10leté nepřetržité
službě, prokáže-li lékařsky,
že se stal k další službě bez vlastní
viny neschopným. Průkazu toho není zapotřebí
u cestáře, který maje nárok na výslužné,
dosáhl věku 60 let.
Stane-li se cestář, který již aspoň
5 let, ale méně než 10 let službu vykonával,
bez vlastního zavinění pro nemoc, poranění
nebo jinou pohromu, kterou utrpěl při zastávání
služby své neschopným k dalšímu
výkonu služby, má nárok na pensi, jako
kdyby byl již sloužil celých 10 let. Pense se
vyplácí měsíčně předem.
Požívá-li zřízenec v takovém
případě důchodu úrazového,
započítá se tento do zaopatřovacích
požitků, jimiž by okres byl povinen.
Nároků na výslužné pozbude:
a) Cestář, který se vzdal služby dobrovolně
nebo vystoupil z ní o své vůli, neprokázav
neschopnosti ke službě, je-li k podání
takového průkazu povinen dle § 9.
Cestář může se vzdáti služby
své teprve po 6nedělní výpovědi.
b) Cestář, který disciplinárním
nálezem který potvrzen byl zemským výborem
a tím nabyl moci práva, byl ze služby propuštěn.
Trvalé i dočasné výslužné
vyměřuje se cestářům tak, že
za prvních 10 let ve službě ztrávených
požívati budou 50% platu ročního, příbytečné
v to počítají, bez drahotních přídavků.
Každým dalším rokem vzrůstá
tato 50% kvota o 2% tak dlouho, až dostoupí 100% posledních
požitků do pense vpočitatelných. Byl-li
cestář dočasně dán na odpočinek,
vstoupí-li opětně do služby a odejde-li
pak na odpočinek trvalý, započítává
se mu do pense pouze doba v činné službě
ztrávená.
Vdově po cestáři náleží
vdovský plat když zemřelý již v
době úmrtí měl nárok na výslužné
aneb sám již výslužného požíval.
Plat vdovský nepřísluší vdově,
která v čase, když cestář zemřel,
byla z vlastního provinění soudně
rozvedená. Nároky vdov rozloučených
upravuje zvláštní zákon
Vdovský plat vyměřuje se podle služebních
požitků, které by pro vyměření
výslužného manželova byly počitatelny
tím způsobem, že vdově náleží
vdovský plat 50% platu manželova včetně
do 4000 K, z toho co bral by přes tento obnos, 25%. Plat
vdovský vyplácí se měsíčně
předem.
Vdovský plat přestane se vypláceti jakmile
se vdova znovu provdá.
Každému pozůstalému dítěti
cestářovu, který měl nárok
na výslužné nebo byl již ve výslužbě,
přísluší příspěvek
na vychování a to až do 20. roku stáří,
pomine však, nastalo-li dříve zaopatření.
V případech ohledu hodných, zejména
navštěvuje-li vysoké školy, má
nárok na tento příspěvek až do
24, roku věku.
Příspěvek na vychování jednoho
dítěte obnáší jednu třetinu
vdovského platu.
Není-li matka na živu, nebo byl-li jí vdovský
plat zastaven, obdrží každé dítko
příspěvek na vychování o 50%
větší příspěvku prvotního.
Pozůstalé vdově nebo dítkám
po cestáři, nechť zemřel v činné
službě nebo ve výslužbě, přísluší
na zapravení útrat s pohřbem spojených
50% ročního platu nebožtíkova, který
byl do výslužného vpočitatelným.
Lékaře a léky pro cestáře a
všechny cleny jeho rodiny (u dětí do stáří
20 let, nejsou-li zaopatřeny) hradí okres.
Všichni trvale ustanovení cestáři, pokud
konají činnou službu, jsou povinni platiti
do fondu okresního 3 procenta ze svého ročního
platu do výslužby vpočitatelného. Příspěvek
tento sráží se v měsíčních
lhůtách ze služného a řídí
se podle ustanovení zákona. Cestář,
který byl následkem disciplinárního
řízení ze služby propuštěn,
má nárok na bezúročné vrácení
3procentních příspěvků, jež
sám zaplatil.
Pensionovaný cestář a jeho pozůstalí
neztrácejí nároků na pensijní
a vychovací příspěvky odsouzením
pro jakýkoli trestní čin.
Spory o příjmy služební a výslužné
cestářů, zaopatřovací požitky
vdov a sirotků jakož i spory vzešlé ze
služebních poměrů, rozhoduje zemský
správní výbor, který napřed
pokusí se o dohodu obou zúčastněných
stran.
Všem cestářům, kteří u
okresu v době válečné byli zaměstnáni,
třebaže nekonali službu vojenskou, se 4 léta
válečná započítávají
dvojmo do služby i do pense.
Všechny naturální požitky cestářům
poskytované jako tráva a hlína ze silničních
příkopů, jakož i bláto a škrabky
ze silnice, ponechávají se k volnému použití
cestářům. Dosavadní nárok na
poplatky za rovnání štěrku a písku
jakož i bílení patníků a pod.
zůstává cestářům zachován.
Všechny zvláštní výhody před
účinností tohoto zákona okresním
cestářům poskytované se zachovávají.
Až vejde v platnost zákon o župním zřízení
nastoupí v případech v tomto zákoně
jmenovaných na místo zemského výboru
správního, župní výbor
Nároky ze zákona tohoto vyplývající
počítají se ode dne 1. ledna 1926.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ministru vnitra se ukládá, aby zákon tento
provedl.
Zákonem ze dne 17. prosince 1919, č. 17 Sb. z.
a n. z roku 1920 upraveny byly poměry cestářů,
zaměstnaných na silnicích zastupitelských
okresů v Čechách a okresních silničních
výborů na Moravě a ve Slezsku. Zákon
ten vykládán byl od každé z obou zúčastněných
stran různě, takže je nutno, aby zamezena byla
nedorozumění a z nich vzniklé spory mezi
okresy a cestáři, upraviti poměry cestářů
novým zákonem. Jest mnoho okresů, kde cestářům
upraveny byly poměry ve smyslu zákona ze dne 17.
prosince 1919. č. 17 Sb. z. a n. z roku 1920, ale jsou
i okresy, kde do posud poměry cestářů
jsou neupraveny, a tito jsou nuceni konati svoje služební
povinnosti za plat naprosto nepřiměřený
dnešním drahotním poměrům.
Tak na př.: na okrese Sedlec na dráze požívají
cestáři ročně Kč 300.- až
350.-, z kteréhožto obnosu mají si ještě
opatřovati potřebné pracovní nářadí.
Na okrese Soběslavském požívají
cestáři při třídenní
pracovní době v týdnu plat Kč 56.-
měsíčně. Na okrese Neveklovském
mají po provedené úpravě cestáři
Kč 80měsíčně, rovněž
tak na okrese Chotěbořském a Polenském
a mohli bychom jmenovati hojně okresů, kde cestáři
pracují ne za mzdu ale za pouhou almužnu. Jsou okresy,
jako na př. Německy Brod, kde předseda okresní
správní komise prohlašuje, že nebudou
platiti žádných daní když budou
zákonem nuceni cestářům platy upraviti.
Z celé řady okresů docházejí
zprávy, že cestářům je vyhrožováno
propuštěním ze služby, budou-li se domáhati
upravení poměrů dle ustanovení zákonného,
ano v mnohých okresech jsou cestáři nuceni
domáhati se upravení svých poměrů
cestou soudní, spojenou s velikými finančními
náklady. Cestářům jest okresními
komisemi vytýkáno, že na silnicích nekonají
žádných prací, že mají svoje
pozemky a pod., jen aby se jim mohlo upravení poměrů
odpírati.
Poměry tyto jsou na dále neudržitelny nemá-li
dojíti k úplné zkáze okresních
silnic, neboť nemůže nikdo žádati
aby cestáři na silnicích pracovali a při
tom se svými rodinami hynuli hladem. Silnice jsou velmi
důležitým národním majetkem,
bez řádných silnic nebyla by také
možna řádná doprava a proto je nevyhnutelně
nutno, aby otázka cestářská byla jednou
řádně rozřešena a upravena. Okresní
cestáři velmi těžce nesou nespravedlnost,
která se jeví při posuzování
práce na silnicích okresních a silnicích
státních.
Okresní cestářstvo nezávidí
cestářům zaměstnaným na státních
silnicích, že práce jejich jest lépe
honorována, a že jest za důležitější
uznávána, vidí však v tom znehodnocování
práce svojí, která jest jistě pro
národní hospodářství stejně
důležitá jako práce konaná cestáři
státními. Zcela neoprávněně
jest poukazováno, že cestáři okresní
nejsou na silnicích okresních dosti zaměstnáni,
a že z důvodů těchto jim nenáleží,
aby měli služební požitky jako mají
cestáři zaměstnaní na silnicích
státních. Pravý opak jest pravdou. Okresní
cestáři mají zhoršenou svoji práci
tím, že silnice okresní nejsou až na mizivé
procento štětovány ani válcovány
a když, pak špatným materiálem. Povozy,
nemající mnohdy ani místa pro malou šíři
silnic okresních, aby se sobě navzájem vyhnuly,
zajíždějí až na okraje silnic,
které jsou tímto způsobem velmi poškozovány,
takže cestář na okresní silnici zaměstnaný
jest ponejvíce takovýmto mnohdy zúmyslným
poškozováním silničních okrajů
nejvíce zaměstnáván.
Prvním předpokladem řádně upravených
silnic jest řádně upravené honorování
okresních cestářů za jejich práci,
aby tato jim poskytla živobytí důstojné
člověka, ovšem že je také třeba
dobrého materiálu k úpravě silnic,
a pak jistě přestanou stížnosti na špatný
stav silnic. Okresním cestářům je
na to poukazováno, že žijí na venkově,
že mají snazší životní podmínky
že nepotřebují takových platů
jaké mají zřízenci státní
(důvodová zpráva k vládnímu
návrhu ku změně zákona ze dne 17 prosince
1919, č. 17 Sb. z. a n. z roku 1920) ale zapomíná
se, že cestáři státní jsou také
majiteli pozemků a žijí také na venkově,
že tedy mají rovněž snazší
životní podmínky a také se zapomíná,
že cestáři státní mají
platů Kč 1000.- až 1300.- měsíčně
kdežto cestáři okresní požívají
dle stávajícího zákona platného
od 1. ledna 1922 měsíčně Kč
220.-, nejvýše Kč 580.- měsíčně,
ale jest veliké procento okresů, kde nemají
cestáři ani Kč 100.- měsíčního
služného. Že práce cestářů
na silnicích státních následkem řádného
jich vyštětování a válcování,
následkem dostatečného množství
dobrého materiálu a dostatečné šířky
silnic nevyžaduje tak intensivní práce, jako
tomu jest za stávajících poměrů
na silnicích okresních jest pádným
důvodem, aby cestářům okresním
jejich poměry byly upraveny tak, jako mají cestáři
státní. Předloženému návrhu
zákona lze tím spíše dáti ústavní
souhlas, že zde nejde o jednostranný snad požadavek
zaměstnanců, nýbrž že text, který
v návrhu předkládáme, jest výsledkem
dohody mezi zaměstnanci i zaměstnávajícími
je okresy. Zejména vyslovil svůj souhlas s tímto
textem zákona Svaz českých okresů.
Po stránce finanční vzhledem na ustanovení
§u 41 odst. 2. úst. listiny, uvádíme
toto: Okresů cestáře zaměstnávajících
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku jest 324.
Cestářů v jejich službách zaměstnaných
jest 10.368. Zvýšení jejich požitků
služebních oproti nesnesitelnému stavu dnešnímu
obnášelo by podle tohoto zákona ve všech
těchto okresích úhrnem pouhých 5,832.000
Kč, tudíž částku, pro kterou
v řádných příjmech 324 okresů
jistě najde se úhrada.
Po stránce formální doporučujeme,
aby návrh tento k projednání byl přikázán
výboru sociálně-politickému.