Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1926

II. volební období.1. zasedání

86.

Návrh

poslance Hugo Bergmanna a spol.

na úpravu poměrů cestmistrů, přístavních, nadjezných, jezných a plavidelníků.

Národní shromáždění republiky Československé, raciž se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne..............................................,

jímž se mění zákon ze dne 28. května 1919, č. 307 Sb. z. a n. o zaradění cestmistrů, poříčních, přístavních, nadjezných, jezných, podjezných, asistentů poříční správy I. třídy, asistentů poříční správy II. třídy, plavidelníků, podplavidelníků, mostních a řidičů silničních parních válců do úřednických tříd hodnostních a platových.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

§ 2. zákona ze dne 28. května 1919, cís. 307 Sb. z. a n. mění se takto:

Státní zřízenci, vyjmenovaní v § 1, kteří byli přijati podle platných ustanovení do kategorie sluhův a vykonali po roce určené zkoušky podúřednické pro příslušný obor služby s dobrým prospěchem, zařaďuji se po nejméně 7 leté době služební, do které se vpočítávají též léta, ztrávená při vojsku, jakož i v provisorní státní službě, do prvé stupnice platové XI. hodnostní třídy.

§ 2.

Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provede jej ministr veřejných prací.

Odůvodnění:

Služební poměr jmenovaných zřízenců byl vedle služební pragmatiky vyřešen zákonem ze dne 28. května 1919, č. 307 Sb. zák. a nař.

Zákon tento byl po předchozí dohodě s dotyčnými zaměstnanci Národním shromážděním schválen a po svém vyhlášení plně uspokojoval.

Avšak později vydané zákony, hlavně zákon 541/1919, kterým nově upraveny požitky státního zaměstnanectva i práva postupová rozšířena, předstihly tuto služební úpravu, takže dotyční zaměstnanci nemohli plně využíti povšechného zlepšení, jsouce zákonem 307/1919 vázáni.

Že zákon 307/1919 byl později vydanými zákony (541/1919, 222/1920, vlád. nař. 666/1920) předstižen, jasně dokazuje následující:

Přeřadí-li se výkonný zaměstnanec státní stavební služby ve smyslu § 2 zákona 307/1919 po 15 letech do XI. hodn. třídy 1. stup. není jeho přeřadění finančním ziskem, ale značnou ztrátou, není také postupem (což odporuje zák. 541/1919 i služební pragmatice §§ 51 a 52), poněvadž ze základního služného 6300 Kč dostane základní služné 4908 Kč, z místního přídavku (50%) 1800 Kč pouze 1404 Kč, čili zaplatí toto své "povýšení" obnosem 1788 Kč v prvém roce své úřednické kariéry, tedy v 16. roce služebním, a vyrovnává se s platem podúředníka teprve ve 30. služebním roce.

Za těchto 14 roků ztratí oproti podúředníku na základním služném a místním přídavku 19.800 Kč, na oděvném 3.360 Kč, dohromady 23.160 Kč, neboli Kč 1754.29 ročně.

Ve výhodnějším případě, t. j. přeřadění ve smyslu § 4. zákona 307/1919, po 15 letech do požitků X. hodn. tř. 1. stup., jsou zkráceni oproti ostatním, ve skupině E zařaděným státním úředníkům, poněvadž tito dosahují X. hodn. tř. 1. stup. ve 14. po případě již v 11. služebním roce, oni teprve v 16.

Domnívají se, že jejich služba, jakožto výkonných úředníků státní stavební služby, se kancelářské službě plně vyrovnává, naopak, tuto co do zodpovědnosti a nebezpečí při výkonu jistě předčí. Jsou-li úředníky skupiny E, mají jistě plného důvodu požadovati, aby jejich postup byl tak upraven, aby před 35. rokem služebním dosáhli VIII. hodn. tř. 4. stupen, nikoliv, jak jest tomu dnes, aby jejich postup končil v IX./4., v nejlepších případech v IX./5., nebo téže rovné VIII./1.

Zákon 307/1919 praví v § 1:..." zařazují se do tříd hodnostních podle skupiny E." Myšleny jsou jistě všechny hodnostní třídy skupiny E, t. j. Xl.-VIII. (ve smyslu čl. III., § 1 zákona 541/1919), nikoliv jen některé hodnostní třídy této skupiny.

Podúředník dosáhne 13. platové stupnice, která se rovná požitkům IX. hodn. tř., 2. stupeň, ve 27. roce služebním, kdežto dotyční zaměstnanci dosahují 2. stupně IX. hodn. třídy teprve ve 30. služebním roce, tedy o tři roky později.

Jistě že zákonodárce, tvoře a odůvodňuje tento zákon, uznal-li jich služební výkon a přiklonil-li se k přeskupení do hodnosti úřednické skupiny E, měl na zřeteli postup a finanční zlepšení, nikoliv poškození jejich stavu.

Tyto důvody samy o sobě by postačily, aby neudržitelnost zákona 307/1919 plně potvrdily a novelisaci tohoto uspíšily.

Po stránce formální navrhujeme přikázání tohoto návrhu sociálně-politickému výboru ku projednání. Úhrada potřeby, která jest celkem nepatrná, nalezne se v úsporách ve státní správě.

V Praze dne 18. prosince 1925.

H. Bergmann, Buříval, David, Slavíček, dr. Franke, Langr, Laube, Lanc, Mikuláš, Moudrý, Špatný, dr. Uhlíř, Zeminová, dr. Gagatko, dr. Patejdl, Pechmanová, Prášek, Procházka, Sladký, Trnobranský, inž. Záhorský.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP