II. volební období. | 1. zasedání |
Podepsaní navrhují:
Národní shromáždění republiky
Československé račiž se usnésti
na tomto zákoně:
kterým se mění ustanovení § 9
zákona ze dne 12. srpna 1921 čís. 338 Sb.
z. a n. o dani z vodní síly.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení §u 9 zákona ze dne 12. srpna 1921
čís. 338 Sb. z. a n. se mění a bude
zníti takto:
Osvobozena od daně je za podmínek stanovených
prováděcím nařízením:
1. vodní síla, jejíž efektivní
výkon je menší než 2 ks. eff. Vodní
síla od 2 ks. eff. do 5 ks. eff. osvobozena jest od placení
přirážky v §u 1 uvedené;
2. vodní síla odvozená z vodní síly
již zdaněné nebo z jiné energie vyrobené
pohonem vyžadujícím spotřebu uhlí,
minerálních olejů neb jiných surovin
podléhajících státní dani spotřební,
3. vodní síla, které užívají
obce z vodního díla k čerpání
vody pro obyvatelstvo nebo družstva pro účely
meliorační s vyloučením výdělečnosti,
4. vodní síla zužitkovaná pomocí
vodního díla, které bylo vystavěno
po 1. lednu 1919, jest osvobozena od daně v prvním
patnáctiletí od uvedení do chodu úplně,
v dalším pětiletí do tří
čtvrtin, v následujícím pětiletí
do poloviny a v posledním pětiletí do jedné
čtvrtiny, totéž ustanovení platí
pro úplné znovuzřízení stávajících
vodních děl.
Stejným způsobem jsou osvobozen.a od daně
vodní díla po 1. lednu 1919 rekonstruovaná,
případně doplněná, a to v poměru
provedené rekonstrukce nebo doplnění, nejméně
však část, o kterou byla zvýšena
výkonnost vodního díla.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, provede jej ministr financí
v dohodě s ministrem veřejných prací
a ministrem zemědělství.
Zákon dosavad zdaňuje vodní síly od
2 ks. ale vodní síly od 2 do 5 ks. platí
vodní daň nižší než vodní
síly větší. Poněvadž pak
právě těchto vodních sil je velmi
mnoho, je přirozená otázka, zda je účelné
vybíráním mnoha malých obnosů
u malých podniků zatěžovat státní
správu.
Daň z vodních sil vynáší nyní
celkem 28 mil. ročně a to asi z 15.000 vodních
sil. Z nich polovina nedosahuje 5 ks, a vynáší
jen 1.5 mil. Kč ročně. Tento drobek ve státním
rozpočtu ohrožuje existenci 7.500 samostatných
rodin, způsobuje státu velkou režii, spoustu
agendy, trestních řízení, rekursů
atd. Zrušení daně těchto malých
podniků zmenší podstatně státní
režii, ztratí celé řízení
a nezatíží žádným způsobem
státní finance.
Také budiž uvedeno, že ve Švýcarsku
jsou vodní síly až do 10 ks. prosty daně
z vodní síly a že i náš původní
vládní návrh a důvodová zpráva
návrh provázející navrhovaly nezdanění
vodní síly do 5 ks.
Zrušením daně z vodní síly do
5 ks. by se odstranila velká část nářků
na praktikování této daně, které
podle důchodkového zákona je často
velmi kruté.
V dosavadním zákoně je osvobozena jen vodní
síla, které se užívá z vodního
díla k čerpání vody. Toto slovo přímo
vykládá se pak vládním nařízením
z 12. května 1922 č. 142 Sb. z. a n. tak, že
čerpadla, poháněná elektřinou,
vyrobenou z vodní síly, se daně nezprošťují,
neboť prý nejsou poháněna přímo,
ale novou energií, ač ve skutečnosti je to
pouze jiná forma téže energie. Poněvadž
pak v nynější době pohon čerpadel
pro meliorace, meliorační družstva, vodárny
a jiné podobné účely děje se
většinou elektricky, je třeba neodůvodněný
a technicky pochybený výklad slova přímo
odstraniti jasnou stylisací zákona, a zprostiti
daně i čerpadla poháněná elektricky
z vodní síly.
Z důvodové zprávy vyplývá,
že bylo úmyslem navrhovatelů zákona
nezdanit po válce budované síly vůbec,
poněvadž stavební a drahotní poměry
po válce jsou takové, že nově budovaná
vodní díla nesnesou žádné nové
daně. Zákon však učinil osvobození
závislým od povolení ministerstvem financí,
které povolení toto prakticky nedává,
vykládajíc zákon tak, že posuzuje rentabilitu
celého podniku podnikatele, jenž podniká vodní
dílo. Podle této praxe ministerstva financí
dostal by osvobození od daně z vodní síly
pouze podnikatel, mající celý podnik, na
př. mlýn neb elektrárnu, nevýnosný.
Je zřejmo, že takový podnikatel se do stavby
nákladného vodního díla vůbec
nepustí.
Skutečně několikaleté trvání
a praktikování tohoto zákona zastavilo vůbec
stavbu vodních děl u soukromníků a
i veřejná správa přichází
dnes k přesvědčení, že další
budování vodních sil touto daní bude
znemožněno. Všechny stavby, které se zabývaly
stavbou vodních motorů pocítily praxi tohoto
zákona velmi krutě. Některé z nich
svá vodní oddělení zastavily a v ostatních
klesl počet objednávek po vydání nešťastného
onoho zákona na 1/4-1/5 dřívějších,
v době, kdy je třeba všemi prostředky
bojovati proti nezaměstnanosti.
Tento způsob praktikování zákona je
proti tendenci jiných zákonů, které
před válkou i po ní zcela vědomě
podporovaly stavební a podnikatelskou činnost, tak
jako je zákon o stavebním ruchu, zákon o
odpisování investic, zákon o zproštění
daní novostaveb atd.
Důležito je, že stát navrhovanou novelisací
nepřijde ke škodě, neboť nevybudované
vodní síly, leží-li ladem, nepřinášejí
užitku nikomu, ani státu a nevynášejí
také žádných daní, kdežto
vybudováním nevyužitých vodních
sil by se podporovala stavební činnost, zmenšila
by se nezaměstnanost a otevřely by se nové
daňové zdroje po 15 letech chodu.
Pouze u vodních děl, která by se rekonstruovala,
by byl jakýsi pokles na dani, za to byl by však vyvážen
jinými daněmi, jako je daň z obratu, daň
výdělková a jiné ze zvýšené
činnosti stavební, konstruktivní, nehledíc
k úbytku nezaměstnanosti.
Elektrotechnický svaz Československý loni
na podzim vypravil komisi na studium daně z vodní
síly v cizině a komise zjistila, že ve Švýcarsku
je při průměrném využití
vodních sil podobném jako u nás daň
z vodní síly 1/3 až 1/4 naší, ve
Francii jen 1/5 naší, Německo a Rakousko daň
takovou zamítlo a Italie, která před válkou
zavedla daň z vodní síly, po válce
budovatele vodních sil zprošťuje činže,
slevuje jim ještě ostatní daně, ba každoročně
subvencuje každý milion m3 nahromaděné
vody 8000 L, podporuje zvláštními subvencemi
výstavbu vodních elektráren a zejména
stavbu vedení pro účely zemědělců
a meliorační, ba dokonce připlácí
na proud pro zemědělce po 10 let 3 cs na KW.
Rakousko zákonem z r. 1922 zprostilo nová vodní
díla po 15 let od výstavby nejen všech daní
a dávek, ale i poplatků a kolkovného ze smluv,
knihovních zápisů kvitancí a zápůjček.
Po dalších 35 let jsou 4 úroků z hypotekárních
půjček a obligací a dlužních
úpisů prosy daně důchodkové.
Do 15 let mohou podniky 75% stavebních nákladů
odepsat nezdanitelně. Daň z vodní síly
Rakousko pak nemá.
Finanční zatížení pokud týče
se nových nákladů provedením tohoto
návrhu nevznikne, pokud týče se pak toho,
že by státní pokladna byla zkrácena
o určitou kvotu daně, bude úbytek ten vyvážen
jednak úsporou na administrativních opatřeních
v dosavadní praxi, jednak tím, že uzákonění
tohoto návrhu bude míti v zápětí
vznik četných nových podniků, z jichž
zakládání bude míti stát značný
prospěch.
Po stránce formální budiž návrh
tento přikázán výboru pro dopravu
a veřejné práce a výboru rozpočtovému.