II. volební období. | 1.zasedání. |
Páni dotazovatelé, domáhajíce se amnestie
a abolice politických deliktů, k odůvodnění
svého dotazu tvrdí, že komunistická
strana je pronásledována odsuzováním
svých příslušníků a konfiskací
svého tisku proto, že bojuje proti režimu, jenž
domněle čelí k rekonstrukci nadvlády
buržoasní třídy nad vrstvami pracujícími.
Volby do Národního shromáždění
byly však dle tvrzení pánů dotazovatelů
odmítnutím těchto snah a tím jeví
se dle názoru jejich odůvodněno, aby všem
osobám, které byly odsouzeny pro delikty politické
v nejširším slova smyslu, byla udělena
milost.
Páni dotazovatelé vycházejí však
z naprosto nesprávných předpokladů
a používají nesprávných tvrzení;
neníť ani pravdou, že vláda snaží
se o nadvládu jedné třídy nad vrstvami
nemajetného obyvatelstva, ani není pravdou, že
běží o soustavnou persekuci komunistického
hnutí a jeho tisku.
Snahou nynější vlády vyšlé
z parlamentní majority i vlád dřívějších
nebylo úsilí o třídní nadvládu,
nýbrž usilovná péče o úlevu
hospodářské tísně, která
dolehla na široké vrstvy nemajetného obyvatelstva
a která není výronem dnešních
poměrů, nýbrž je následkem rozvratu,
jejž přivodila doba válečná.
Poměry takové dostavily se nejen v území
našeho státu, nýbrž i ve státech
jiných, a to i takových, které jen nepřímo
pocítily důsledky válečné.
Všecky dosavadní vlády v našem státě
snažily se ze všech sil a nešetříce
obětí o zmírnění těchto
těžkých poměrů a také
nynější vláda je nejupřímněji
vedena touto snahou, která byla již provázena
značnými úspěchy.
Nejsou to v poslední řadě ani zákony
sociální, jimiž úspěchy ty se
jeví, ba lze dobře říci, že jsme
právě v tomto směru šli mnohem dále,
než celé naše sousedství bližší
i vzdálenější.
Činnost vlád byla však různými
stranami, mezi nimi ne na posledním místě
příslušníky strany pánů
interpelantů, všemožně mařena.
Snažila-li se vláda vyrovnávati třídní
a jiné protivy, pokoušeli se jiní je uměle
vyvolávati a zostřovati. Bylo proto povinností
vlád, aby podnikaly vše, co bylo nutno učiniti
k odvrácení nebezpečí, zejména
musely, neměla-li jejich snaha po konsolidaci státu
býti marna, pevně hájiti právní
řád ve státě proti těmto rušitelům
svého díla. K tomu cíli byly vydány
tak, jako jinde, i u nás nové zákony. Staré
zákony opravdu, jak i páni interpelanti připouštějí,
nevyhovovaly, zejména proti novým, nebývale
nebezpečným formám protistátní
činnosti, kterou obzvláště strana pánů
interpelantů zahájila. Zákony ty neměly
jiného účele, než aby daly státní
správě pro těžké poměry,
které se z těchto dosud nevídaných
forem politického boje vyvinuly, do rukou zbraně
takové, aby její boj o upevnění státu
a ochranu jeho klidného rozvoje nebyl předem marný.
O nějakém spoutání svobody těmito
zákony nemůže býti řeči,
ovšem pro toho, kdo nezaměňuje svobodu s nevázaností
a anarchií, pro které ovšem není v tomto
státě místa. Zákony ty jsou namířeny
stejně proti všem, kteří se dostanou
do činného rozporu s vůlí většiny
národa zákony těmi vyjádřenou.
Pociťují-li příslušníci
komunistické strany ostří jejich poněkud
více, jsou tím sami vinni, neboť dávají
k stíhání příčinu neustálým
ohrožováním státu, jeho bezpečnosti
a pořádku.
Největší část trestních
stíhání děje se ostatně pro
projevy slovní, zejména na schůzích.
Tyto trestní věci jsou nepříjemným
následkem toho, že vláda neužívá
preventivních policejních opatření,
zejména zákazů a rozpouštění
schůzí. Vláda se tomuto nemilému zjevu
vyhnouti nemůže, nemá-li vydati se druhé
výtce, že potlačuje svobodu shromažďovací
a projevu slovem. Vyhnout se mu mohou však ti, kteří
na takových schůzích mluví anebo mají
na řečníky vliv. Počet trestních
stíhání ihned klesne, budou-li řečníci
se držeti v mezích kritiky sice ostré, ale
přece zákonu se tak hrubě nepříčící,
jakou shledáváme v projevech u soudů trestaných,
namnoze těžce zločinných. Počet
odsouzených nedosahuje ani zdaleka cifer, jež páni
interpelanti udávají. Tresty, které jsou
za taková provinění ukládány,
jsou někdy i několikaměsíční,
let však nedosahují téměř nikdy.
Velká část odsouzení jest mimo to
podmínečná.
Výklad zákonů i výměra trestů
je věcí neodvislých soudů, na které
vláda nemá vlivu. Ministerstvo spravedlnosti všímá
si však bedlivě všech projednávaných
případů a shledá-li, že státní
zástupci šli příliš daleko ve výkladu
zákona, činí potřebná opatření
nejen v jednotlivém případě, nýbrž
i všeobecná, aby se to neopakovalo.
Tolik o neoprávněnosti stížnosti do
trestního stíhání. Ještě
neoprávněnější jsou stížnosti
do pronásledování komunistického tisku.
Nebyla proti němu zahájena výjimečná
praxe, postupuje se proti němu stejně jako proti
tisku jiných politických stran. "Rudé
Právo" bylo v posledních letech častěji
zabaveno než jiné listy, příčina
toho tkví však ve způsobu jeho psaní.
Ale i přes to byla právě v roce minulém
konfiskační praxe i u tohoto listu podstatně
zmírněna. Neboť v roce 1921 zabavena byla 62
čísla, v roce 1922 66, v roce 1923 83, v roce 1924
149, loni však pouze 42. Není také správným
tvrzení, že by příčinou častých
konfiskací bylo přísné používání
zákona na ochranu republiky, vždyť v roce 1925
bylo o 20 konfiskací méně než v roce
1921, kdy zákona na ochranu republiky nebylo. I podrobný
rozbor konfiskací "Rudého Práva"
svědčí o tom, že nejde o politickou
persekuci, neboť "Rudé Právo" bylo
z valné části zabaveno pro delikty nepolitické.
Neodpovídá také skutečnosti, že
by v roce 1925 bylo podáno na odpovědné redaktory
tohoto listu více než 100 tiskových žalob,
ponejvíce veřejných; bylo jich, pokud bylo
zjištěno, pouze pět. I tento nepatrný
počet veřejných obžalob vyvrací
tvrzení, že by státní zastupitelstva
proti odpovědným redaktorům "Rudého
Práva" používala nějakého
přísnějšího měřítka.
Ani další tvrzení pánů interpelantů
o obmezování poslanecké imunity nejsou správná.
Mají-li páni dotazovatelé na mysli zákon
ze dne 30. května 1924, č. 126 Sb. z. a n., nutno
je upozorniti, že faktické rozhodování
náleží vždy příslušné
sněmovně. Množí-li se imunitní
záležitosti, je toho příčina
hlavně v přibývání žalob
soukromých pro ublížení na cti. Že
imunita bývalého poslance Tausika nebyla porušena,
o tom svědčí dvojí rozhodnutí
nejvyšších soudů. Předsednictvu
sněmovny byla o tom dána náležitá
vysvětlení.
Ze všeho, co bylo uvedeno, jest viděti, že vše,
nač si páni interpelanti stěžují,
není zaviněno vládou, nýbrž jest
jen následkem protistátní činnosti
komunistické strany a její snahy o nastolení
diktatury jedné třídy. Vláda nemůže,
nechce-li zanedbati své povinnosti, ustati v potírání
této činnosti pomocí zákonů,
jež vůle většiny národa jí
k tomu cíli dala. Počet odsouzených není
veliký, protože většinou jsou odsuzováni
jen agitátoři z povolání. Mezi odsouzenými
je ovšem i určitý, byť malý počet
svedených obětí. Vláda, ač
těchto svedených obětí lituje, nemůže
doporučiti presidentu republiky všeobecnou amnestii
a abolici, jak ji páni interpelanti žádají.
Znamenalo by to nejen posilnění svůdců,
ale nutno mimo to uvážiti toto:
Všeobecnou amnestii lze odůvodniti jen tehdy, když
komplex určitých trestních činů
prýštivších ze společné
pohnutky a směřujících k stejnému
cíli jest uzavřen, celá věc náleží
minulosti, není více nebezpečná a
nehrozí z ní státu další škoda.
Tomu však v tomto případě tak není.
Tisk i mluvčí komunistické strany předhání
se v ujišťování, že v protistátní
činnosti přes všechen odpor, který jim
státní správa klade, neustanou, a štvou
své přívržence k otevřenému
revolučnímu boji proti státu a všem
nekomunistickým třídám obyvatelstva.
Viděli jsme u amnestie udělené účastníkům
událostí z prosince roku 1920, že osnovatelé
tehdejších příběhů ve
své trestné činnosti i po amnestii neustali
a to i někteří, kterým hrozilo, že
budou museti následkem toho odpykati tresty jim jen podmínečně
prominuté. Se zjevem, že by amnestie napravila ty,
kteří byli svedeni, že by však nepřestali
v trestní činnosti ti, kteří byli
svůdci, nutno počítati dnes, kdyby amnestie
udělena byla.
Proto nemůže vláda přistoupiti na myšlenku
všeobecné amnestie a dokonce i abolice. Možnost
navrhnouti snad milost jednotlivým osobám, které
byly k trestnému činu svedeny a o milost by zažádaly,
bude záviseti od povahy případu, dobrého
chování se žadatelů, a ohledu hodných
osobních poměrů jejich.