II. volební období. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Platové poměry státních obecních (městských) obvodních lékařů se upraví podle zásad současného zákona o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců (platový zákon) tak, aby základní smluvní plat středního typu obcí a zdravotních obvodů (§ 37 vlád. nař. ze dne 11. ledna 1923, č. 24 Sb. z. a n.) odpovídal počátečnímu služnému sedmé platové stupnice úřednické (§ 11 svrchu uvedeného zákona). Činovné a výchovné státním obecním (městským) a obvodním lékařům nenáleží.
(2) Základní plat se zvýší po
pěti rocích bezvadné služby vždy
o 10%, nejvýše však šestkráte. Základní
plat se zvýšením nesmí přesahovati
částky 24.000 Kč, ač-li se svolením
vlády nebyl přiznán výjimečně
vyšší služební příjem.
Odpočivné a zaopatřovací platy státních
obecních (městských) a obvodních lékařů
a jejich pozůstalých budou přiznávány
a vyměřovány ve smyslu a podle zásad
platového zákona uvedeného v § 1; při
čemž jednotná počáteční
pensijní základna ve všech typech obcí
a zdravotních obvodů odpovídá základnímu
smluvnímu platu středního typu a zvyšuje
se o přiznané zvýšení platu.
Náklad, který vznikne provedením tohoto zákona,
se uhradí z těchže pramenů, ze kterých
se hradí platy osob, o něž jde.
Veškerá ustanovení tomuto zákonu odporující
pozbývají platnosti.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1926 a provede jej ministr veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy v
dohodě s ministrem financí a vnitra.
Stát přejímaje výkon zdravotně-policejní služby (zák. č. 332/1920 a další doplňky zák. č. 236/1922, zák. č. 405/1922 a nař. č. 24/1923 Sb. z. a n.) převzal také osobní náklad na orgány pověřené těmito výkony, t. j. obecní a obvodní lékaře. S ohledem na okolnost, že tito orgánové obstarávají zdravotně policejní výkony vedle své lékařské praxe jako hlavního povolání, jakož i s ohledem na státní finance, byl služební poměr těchto orgánů konstruován v citovaných předpisech způsobem odchylujícím se od obvyklých úprav poměrů státních zaměstnanců.
Obecní a obvodní lékaři přijímají se na individuelní smlouvu; jejíž obsah ovšem z největší části se opírá o ustanovení citovaných předpisů. Služební poměr obecních a obvodních lékařů jest stálý a může býti zrušen pouze v případech Výslovně ve smlouvě uvedených. Smluvní požitky počínají částkou 3.600 Kč a nesmějí přesahovati roční částku 24.000 Kč. Se svolením vlády lze přiznati výjimečně i plat vyšší. Jedna třetina těchto smluvních požitků jest mimořádným přídavkem odpovídajícím mimořádným přídavkům státních úředníků:
Zároveň se smlouvou jest stanoviti pensijní základnu; která nesmí býti nižší než 1. stupeň. X. hodn. třídy státních úředníků.
K částečné úhradě nákladu má býti použito poplatků za úkony veřejné zdravotní služby (zdravotní prohlídky, exhumace, převozy, dozor na podniky atd.). Předpisy o tom mají býti stanoveny vládním nařízením, které dosud nebylo vydáno.
Aby bylo docíleno náležitého diferencování požitků lékařů, má podle § 37 vlád. nař. č. 24/1923 Sb. z. a n. vláda stanoviti podle hospodářských, sociálních a jiných rozhodných poměrů určitý počet typů obcí a zdravotních obvodů s přibližně stejnými poměry, jakož i obce a zdravotní obvody k jednomu typu náležející. Dále má vláda určiti výši základních platů, do které lze smluviti požitky lékařů v jednotlivých typech a stanoviti zásady, podle nichž mají býti tyto základní platy zvyšovány.
Na základě tohoto ustanovení byla provedena tato úprava:
1. Veškeré obce a obvody zdravotní byly zařaděny do pěti typů s přibližně stejnými hospodářskými, sociálními a jinými rozhodnými poměry. Do typu I. a V. zařazeno po 100, do typu II. a IV. po 150 a do středního III. typu počet obcí a zdravotních obvodů zbývající do nejvyššího počtu obcí a obvodů zařaděných v době účinnosti zák. č. 236/1923 Sb. z. a n. (na Slovensku, Podk. Rusi a Slezsku 1. leden 1922, v ostatních částech republiky 1: leden 1923). Zařadění to bylo provedeno tak, že do typu IV. a V. zařaděny obce a obvody s poměry nejméně příznivými, do typu I. a II. obce a obvody s poměry pro konání veřejné služby zdravotní relativně nejpříznivějšími. Jest snaha stávající počet obcí a obvodů nepřekročovati, nýbrž spíše zrušováním malých zdravotních obcí a slučováním obvodů jej snižovati.
2. Výše základních platů, do které služební požitky obecních a obvodních lékařů lze smluviti, byla určena takto:
(Tyto částky činí nyní po snížení drahotního přídavku podle § 11 zák. č. 394/1922 Sb. z. a n. v souvislosti s ustanovením zák. č. 405/1922 Sb. z. a n.:
3. Uvedené základní platy se zvyšují
postupně šesti přídavky vypočtenými
deseti procenty platů základních; tyto přídavky
lze přiznati vždy po 5 letech bezvadné služby
a to prvním dnem měsíce následujícího
po prošlém pětiletí. Dle toho nemá
konečný plat přesahovati:
u typu I. částku 5.760 Kč (nyní 5:376 Kč)
u typu II. částku 8.160 Kč (nyní 7.616 Kč)
u typu III. částku 12.000 Kč (nyní 11.200 Kč)
u typu IV. částku 16.000 Kč (nyní 14.933 Kč)
u typu V. částku 24.000 Kč (nyní 22.400
Kč).
4. Vpočtení let služebních do časových postupů má se říditi příslušným ustanovením vzoru služební smlouvy; v této smlouvě jest stanoviti i pensijní základnu.
Vládnímu nařízení jest vyhrazeno stanoviti zásady, dle nichž sluší vyměřiti pensijní požitky obecních a obvodních lékařů, přeložených na odpočinek za účinnosti zákona ze dne 13. července 1922, č. 236 Sb. z. a n. a zákona ze dne 21. prosince 1922, č. 405 Sb. z. a n., jakož i způsob, jak tyto pensijní požitky mají býti hrazeny.
Ve smyslu § 8. zákona ze dne 13. července 1922, č. 236 Sb. z. a n. ve znění, upraveném zákonem ze dne 21. prosince 1922, č. 405 Sb. z. a n., bylo zmocněno ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, aby v dohodě s ministerstvem financí ve zcela výjimečných a zvláštního zřetele hodných případech sjednalo s lékařem obvodním typu V. služební požitky částkou 24.000 Kč bez dalšího zvyšování.
Pensijní základnu a výměru požitků zaopatřovacích bude v případech takových stanoviti dle zásad, platných pro lékaře ustanovené pro zdravotní obvody typu V.
Z uvedeného jest patrno; že v jistých bodech se úprava platových poměrů obecním a obvodních lékařů, zejména pokud jde o odpočivné a zaopatřovací platy, přimyká na platový systém státních úředníků. Doporučuje se tudíž, aby při změně tohoto platového systému, jenž intenduje mimo jiné zrušení mimořádných služebních přídavků, stabilisaci základního platu a odstranění hodnostních tříd, byly dosavadní předpisy, tvořící podklad pro služební smlouvy, přizpůsobeny novému systému.
Při zásadě zákona č. 405/1922 Sb. z. a n., podle kterého třetina smluvních požitků služebních je mimořádným přídavkem, odpovídajícím mimořádným přídavkům státních úředníků, sluší tedy srovnávati zbývající smluvní požitky obecních (městských) a obvodních lékařů jakožto stálé požitky základní s platovou stupnicí podle nové úpravy, která by svou výší těmto služebním požitkům odpovídala. Stálé základní platy třetího typu obcí a obvodů zdravotních jakožto typu středního činí 5.000 Kč, platy XI. hodnostní třídy 1: stupně svobodného státního zaměstnance 4.908 Kč. Dlužno tedy obecním a obvodním lékařům třetího typu platového přiznati stejné požitky, které podle nové úpravy odpovídají XI. hodn. třídě 1. stupně ve smyslu zákona č. 394/1922 Sb. z. a n. Plat této stupnice činí 9.000 Kč a je tedy zvýšení platu v středním typu zcela úměrné tomuto zvýšení. Platy v ostatních typech byly by pak upraveny v stejné relaci jako doposud. Poněvadž základní platy obecních a obvodních lékařů bude vyměřiti fixním obnosem a nebude jim možno přiznávati dalších platových stupňů, byli by tito lékaři vyloučeni z dalšího postupu a navrhuje se proto, aby byly zachovány dosavadní postupové přídavky. Je samozřejmo, že taky pensijní zaopatřovací požitky je nutná upraviti podle zásad nové úpravy.
Celkový náklad platů obecních a obvodních lékařů činil by podle nové úpravy 27,748.000 Kč proti dosavadnímu nákladu 25,000.000 Kč. Zvýšení činilo by tudíž 2,748.000 Kč.
Zvýšený náklad na odpočivných a zaopatřovacích požitcích bude činiti ročně okrouhle 80.000 Kč v roce prvním. Kalkuluje-li se, že po dobu deseti let bude stejný počet (53) lékařů pensionováno, bude v 10. roce vyšší náklad činiti 800.000 Kč, kterýžto náklad bude pak okrouhle pravidelným vyšším nákladem.
Vláda projevuje přáni, aby tento návrh
zákona byl v obou sněmovnách Národního
shromáždění přikázán
sociálně-politickému a rozpočtovému
výboru k podání správy ve lhůtě
co nejkratší.